Kita bimbang AES akan menjadi satu lagi sumber pendapat kerajaan yang akhirnya hanya membebankan rakyat dan menimbulkan kebencian mereka.Tidak dinafikan negara-negara maju menjadikan AES sebagai salah satu cara mengurangkan kemalangan maut - namun begitu, pengguna jalan raya di sana tidak dibebankan dengan tol dan harga kereta yang mahal. Oleh sebab itu, sekiranya mereka disaman, ia tidak sampai membebankan kewangan mereka. Hal tersebut sangat berlainan di negara ini - rakyat kita dibebankan dengan tol yang tidak putus-putus, di samping harga kereta buatan tempatan yang mahal, dan insuran kenderaan yang tinggi. Saya bimbang, sekiranya AES dilaksanakan, kerajaan BN akan berhadapan dengan kebencian dan kemarahan rakyat sahaja. Hal ini harus difikirkan semula.
KUALA LUMPUR, 16 Dis: Ahli Parlimen Pokok Sena, Datuk Mahfuz Omar akan menghantar surat kepada Dewan Negara meminta untuk tidak meluluskan Rang Undang-Undang Pengangkutan Jalan (Pindaan) 2010 yang diluluskan Dewan Rakyat semalam. Beliau berkata, ini kerana rang undang-undang itu hanya menguntungkan syarikat-syarikat yang berkaitan dengan sistem berkenaan manakala rakyat yang terpaksa menanggung bebannya. "Kita kecewa apabila tidak diberitahu model kewangan yang disebut itu. Sepatutnya diberitahu kepada awam apabila dia membabitkan syarikat yang akan mendapat habuan ataupun peratus daripada saman yang dikenakan kepada pemilik kenderaan.
"Jadi saya harap Dewan Negara menolak rang undang-undang ini dan saya akan menghantar surat kepada ahli Dewan Negara," katanya. Semalam, Dewan Rakyat meluluskan Rang Undang-Undang Pengangkutan Jalan (Pindaan) 2010, yang antara lain akan membolehkan pendaftaran kereta elektrik, pelaksanaan sistem penguatkuasaan automatik (AES) bagi membanteras pemanduan berbahaya, dan penubuhan Suruhanjaya Pengangkutan Darat (SPAN). Bagaimanapun, rang undang-undang itu terpaksa melalui proses undi belah bahagian pada bacaan kedua yang menyaksikan 70 ahli Parlimen menyokong, manakala 40 lagi menentang. Ini kerana majoriti ahli Parlimen, terutama Pakatan Rakyat mendesak supaya rang undang-undang itu ditarik balik kerana tidak berpuas hati dengan penjelasan mengenai pelaksanaan AES.
Timbalan Menteri Pengangkutan, Datuk Abdul Rahim Bakri ketika menggulung perbahasan rang undang-undang itu, bagaimanapun menegaskan bahawa pelaksanaan sistem AES tidak melibatkan sebarang peruntukan kewangan kerajaan. Menjawab desakan beberapa ahli Parlimen mengenai simulasi pulangan hasil daripada pelaksanaan AES pula, beliau berkata bagi setiap enam juta saman yang dikeluarkan, dua syarikat yang mengendalikan sistem itu akan berkongsi 34.3 peratus daripada hasil, manakala selebihnya iaitu 65.7 peratus akan diperoleh kerajaan.
Menurut Mahfuz, apabila undang-undang itu dilaksanakan, syarikat yang terlibat akan memastikan jumlah saman yang dikeluarkan melalui sistemnya dan akan mendapat faedah daripada saman yang dikeluarkan. "Syarikat akan pastikan seberapa banyak saman akan dikeluarkan melalui sistem ini yang akan mengawal dan yang menjalankan operasinya ialah syarikat.
Walaupun disebut ia dikawal oleh JPJ tapi saya percaya pihak JPJ tak ada kepakaran dalam sistem yang dibangunkan itu," katanya. Tambahnya, pelaksanaan sistem ini juga tidak membantu mengurangkan kadar kemalangan jalan raya dan mendidik pengguna jalan raya. "Saya sangat kecewa kerana pembantangan undang-undang ini tidak mengatasi masalah kemalangan maut yang besar kerana tak ada hukuman kerana pemandu yang membawa kenderaan secara bahaya tapi yang ada hanyalah kesalahan nombor pendaftaran kenderaan sehingga menyebabkan hukuman penjara," katanya lagi.
Menjawab desakan beberapa anggota Parlimen mengenai simulasi pulangan hasil daripada pelaksanaan AES pula, beliau berkata bagi setiap enam juta saman yang dikeluarkan, dua syarikat yang mengendalikan sistem itu akan berkongsi 34.3 peratus daripada hasil, manakala selebihnya iaitu 65.7 peratus akan diperoleh kerajaan.
Timbalan Menteri Pengangkutan Datuk Abdul Rahim Bakri ketika menggulung perbahasan rang undang-undang itu, bagaimanapun menegaskan bahawa pelaksanaan sistem AES tidak melibatkan sebarang peruntukan kewangan kerajaan. Menjawab desakan beberapa anggota Parlimen mengenai simulasi pulangan hasil daripada pelaksanaan AES pula, beliau berkata bagi setiap enam juta saman yang dikeluarkan, dua syarikat yang mengendalikan sistem itu akan berkongsi 34.3 peratus daripada hasil, manakala selebihnya iaitu 65.7 peratus akan diperoleh kerajaan. Isu itu dibangkitkan Wee Choo Keong (Bebas-Wangsa Maju) ketika sesi perbahasan yang menggesa timbalan menteri berkenaan mendedahkan hasil bakal diperoleh syarikat pelaksana sistem AES.
Datuk Mohamad Aziz (BN-Sri Gading) turut membangkitkan persoalan yang serupa kerana menyifatkan perkara itu penting diketahui rakyat. "Apa yang Wangsa Maju (Wee) kata itu saya juga mahu tanya...rakyat bayar, potongan yang diberi kepada syarikat ini, rakyat yang diperas, syarikat ini esok makan darah rakyat, dia kembung perut tetapi rakyat menderita," katanya. Asakan Wee dan Mohamad itu menyebabkan Abdul Rahim agak beremosi dan menegaskan bahawa beliau tidak mempunyai sebarang kepentingan dalam mana-mana syarikat pengendali AES. "Saya tidak ada kepentingan dalam syarikat-syarikat ini...kepentingan saya ialah kepentingan negara dan rakyat," katanya
Comments
BN memang suka korek lubang untuk terjun. Rakyat akan tanya siapa di sebalik syarikat pemungut hasil saman itu. Kawan ke atau adik beradik atau suku sakat ke ? kalau macam ni mampuslah rakyat. Ingatkan zaman Najib ni lebih baik dari zaman sebelumnya , rupa-rupanya 2 x 5 juga. BN memang tak serik-serik. UMNO tak pandai jaga hati rakyat dan orang melayu yang bagi sokongan kat mereka . Ingatlah Allah tidak akan bersama dengan puak-puak yang zalim.
Saya sokong tulisan Azli Shukri dan komen Anony 3.57 pm.
Kerajaan BN memang tak perihatin dengan rakyat. Projek yang dibuat semua untuk menyenangkan rakyat tetapi jika syarikat pengendali yang mendapat untung 34% dan kerajaan 66% dan rakyat bayar 100%. Apa yang rakyat dapat sebagai penyokong kerajaan. Sedangkan saman ekor yang telah dilaksanakan sekarang rakyat dah mengeloh inikan pula diswastakan dengan kadar keuntungan 34%. PM kena fikir dalam pentadbiran kerajaan pun bukan semua penyokong BN. Mungkin ada golongan yang cuba hendak menaikkan kemarahan rakyat dengan sistem ini. Mereka mencipta apa sahaja sistem yang boleh ditangguk dalam air yang tenang. Elok dibatalkan sahaja dan saman ekor dihapuskan baru rakyat berasa lega dan sokongan dipulihkan.
sbg cntoh: tempohari saya balik Malaysia, naik bas Xpress malam dari Penang ke Melaka.Ada JPJ kat bus stand Sg.Nibung tapi depa dok lepak je, tak buat apa2. Driver bas tu, saya lihat budak India, muda sangat. Tak de second driverpun, dan dia drive dari Penang pkul 12 mlm & sampai KL jam 3am than terus ke Melaka..non stop, sangat laju & ada 1 driver je...inilah contoh kes patutnya kerajaan BN bg perhatian & kena tegas. Penjarakan saja bus company & driver mcm ni.Bila ramai rakyat dah mati accident- semua YB BN sibuk2...lepas tu tak buat apa2 pun..ingat!!..rakyat perhatikan je sikap pemimpin ye..rakyat tak bodoh!
Bila smpai bus stand Melaka plak..sya naik bas nak balik Kg..bas Patt Hupp..alaaa..kesiannya, buruknya bas..bas ni sejak saya sekolah kat Melaka, 30 tahun dulu dah ada..tak berubah! tgk kat sebelah, ada bas untuk .pelancong..wah! cantik, baru, warna merah..aircond lg..tapi bas tu bukan untuk rakyat. Bus cantik tu special utk pelancong..Untuk rakyat, bas buruk2 dan usia 30 tahun,jln terhenggok-hengok mcm nak runtuh...sepanjang prjalanan bas tu, saya sedih sangat..kata negeri Melaka maju, tapi rakyat biasa tak rasepun kemajuan tu...kesian rakyat jelata..mereka ni rakyat, mrk pengundi & bukan pelancong yg tak leh mengundi..Ingat! jangan sampai rakyat marah, jika tidak BN Melaka akan tumbang & Melaka akan jd mcm Selangor & Penang!
Kebajikan & keselamatan rakyat mestilah diutamakan..barulah rakyat lihat kerajaan prihatin & sayang rakyat, dan rakyatpun sayang kerajaan..Misalnya, kerajaan BN mesti wajibkan setiap bas Xpress ada talipinggang keledar/safety belt di setiap tempat duduk penumpang. Kat UK semua bas express i.e national coach wajib ada.Dah tu, ada alat kat driver bila speeding je, bas automatic akan berbunyi dan slower..ni semua untuk keselamatan penumpang..Tapi kat Malaysia, penumpang bas mana ada safety belt..kalau accident, terus melambung keluar bas, mati katak! Napa kerajaan BN tak fokus utk tingkatkan aspek keselamatan mcm tu? Tapi sibuk dgn hal buat untung dgn AES..cubalah bagi priority kepada penumpang2....mereka ni semua adalah rakyat...apatah lagi kebanyakan penumpang bas adalah rakyat biasa..kesian tgk bila ramai yg mati katak naik bas...dah banyak bas accident tapi kerajaan tak buat apa2 yg praktikal then....dan sekarang, bukannya nak berkhidmat pada rakyat tapi nak buat untung pula dgn bisness bermodalkan keselamatan, darah & nyawa rakyat...peliklah, bukan kata rakyat didahulukan???..
Bijak bijak....