Skip to main content

Demokrasi : Apa Yang Kita Cari?

Demokrasi
Apa Yang Kita Cari?

1. Saya sangat bersetuju dengan kenyataan Tun Mahathir di bawah. Sesetengah demokrasi tidak membawa apa-apa kemakmuran kepada sesebuah negara yang mengamalkannya. Dalam konteks Malaysia, saya percaya demokrasi tidak banyak membawa kejayaan dan ketenangan kepada rakyatnya yang berjumlah 27 juta ini. Kewujudan parti pembangkang yang gilakan kuasa dan tidak memperdulikan undang-undang - merosakkan lagi demokrasi yang sedia ada.

2. Di Malaysia, pada hemat saya tidak sesuai dijalankan sistem demokrasi bebas tanpa sempadan. Seharusnya demokrasi di negara ini dipimpin dan ditunjukkan arahnya. Kita sudah dapat melihat keadaan Malaysia yang porak-peranda selepas PRU ke-12, apabila Pakatan Pembangkang mendapat kuasa di beberapa buah negeri - mereka menjadi gila dan tidak ingat dunia. Mereka lebih banyak mengganggu kerajaan daripada membantu memakmurkan negara. Demokrasi yang mereka inginkan, hanyalah demokrasi untuk bebas bersuara dan memburukkan parti pemerintah, dan bukan untuk memakmurkan rakyat. Baca pandangan Tun Mahathir di bawah :

KUALA LUMPUR 18 Okt. - Tidak wujud globalisasi sebenar sekiranya diskriminasi dan sekatan selektif masih dikenakan terhadap sesetengah negara, kata Mantan Perdana Menteri Tun Dr. Mahathir Mohamad. Beliau berkata sekiranya interpretasi semasa mengenai dunia tanpa sempadan dan global adalah merujuk kepada pergerakan bebas modal, teknologi dan keupayaan untuk mengeksploitasi sumber; negara-negara miskin juga seharusnya dibenarkan melabur di negara-negara kaya.

"Keadaan sekarang nampak berat sebelah kerana interpretasinya hanya merujuk kepada satu pihak. Kita diberikan idea, mereka menginterpretasinya dan kita terpaksa melaksanakannya. Begitu juga keadaannya dengan politik dunia. Seseorang kemuka idea, memperkenalkannya, dan kita dimestikan untuk menerimanya tanpa apa-apa bantahan," katanya di sini hari ini.

Beliau berkata demikian dalam ucaptamanya di Forum Antarabangsa mengenai "Pembentukan Warga Global: Liberalisasi Media dan Realiti Baru Politik" yang diadakan sempena Perhimpunan Agung UMNO 2010 di sini hari ini. "Kita perlu beritahu diri, apabila timbul satu idea dan konsep baru, mari kita duduk dan berbincang mengenai interpretasi keseluruhan idea itu, supaya ia memberi manfaat kepada setiap negara," katanya.

"Kita perlu memiliki hak yang sama untuk berbincang mengenai idea-idea baru. Setiap orang seharusnya dibenarkan memiliki interpretasi sendiri sebarang idea baru," katanya. Merujuk kepada demokrasi, Dr. Mahathir berkata banyak hipokrasi merupakan aspek yang dicetuskan oleh realiti politik baru dalam perkara ini.

"Hari ini ada pihak yang sanggup membunuh orang demi demokrasi, itulah yang berlaku di Iraq, untuk menjadi lebih demokratik, anda terpaksa membunuh orang terlebih dahulu. Ia adalah pemahaman mengenai betapa hebatnya demokrasi sehingga anda perlu membunuh orang bagi memaksa demokrasi ke atas mereka.

"Tapi demokrasi bukan agama, ia bukan datangnya dari Tuhan. Ia datang dari ahli falsafah yang sentiasa memikirkan bagaimana untuk menjadikan keadaan lebih baik. Namun begitu ia biasanya baik buat mereka sahaja, bukan untuk setiap orang," tambahnya. "Kenapa (jajah) Iraq? Saya rasa China tidak demokratik, tapi kenapa tidak berperang dengan China? Itu adalah gambaran idea dan realiti keadaan. Kebanyakan orang demokratik merasakan mereka yang kuat itu selalunya di pihak yang benar," katanya.

Beliau berkata hari ini dunia semakin tidak demokratik, di mana sesetengah negara mengamalkan demokrasi dalam negara, tapi bukan antara negara. Dr. Mahathir berkata inilah realiti hari ini dalam dunia politik, di mana ada persaingan antara kata sepakat Washington, dan kata sepakat Beijing. "Ada sebuah negara miskin, tapi dengan mengamalkan kata sepakat Beijing dengan betul, ia menjadi negara kedua terkaya dalam dunia dengan AS$2.3 trilion simpanan. Ini membuktikan bahawa negara bukan demokratik juga boleh memberikan kehidupan yang baik kepada rakyatnya," katanya.

"Tidak ada demokrasi di China, bukan jenis demokrasi sebagaimana yang kita faham, tapi cuba tengok kepada kemajuan yang dibawa oleh sistemnya. Walaupun ia kerajaan authoritarian, mereka menukar pemimpin mereka secara aman. Dalam jangka masa panjang, Beijing mungkin menang," kata Dr. Mahathir.

Katanya sesetengah demokrasi tidak dapat dijayakan kerana rakyat tidak dapat menetapkan pendirian mereka. "Kita lihat banyak negara demokratik, di mana pemimpin bertukar setiap dua tahun, tiada kemajuan langsung. Di sesetengah negara, demokrasi sebenarnya menghalang kemajuan dan menjadikan negara tidak stabil," tambahnya.

Demokrasi juga gagal di beberapa negara kerana ia tidak dapat menunaikan apa yang dijanjikan. "Sistem pilihan raya contohnya, jika anda mahukan 100 peratus majoriti sebelum anda bentuk sebuah kerajaan, akhirnya anda tidak akan ada kerajaan," kata Dr. Mahathir. Katanya itu sebabnya negara perlu berpuas hati dengan kerajaan majoriti, di mana walaupun kerajaan majoriti pastinya tidak dapat memuaskan hati minoriti, namun peruntukan khusus buat kaum minoriti tetap disediakan. - Bernama

"Jangan fikir dengan menukar kerajaan segalanya akan berubah. Sudah tentu semasa pilihan raya anda buat banyak janji, terutama sekiranya anda tidak menjangka untuk menang. Pembangkang sebenarnya akan berbuat perkara yang sama dengan apa yang dilakukan kerajaan sekiranya mereka berkuasa," tambahnya.

— BERNAMA SOR HAZ KHY AZH

Comments

joegrimjow said…
parti pembangkang melihat kerajaan yg celarukan demokrasi.

kerajaan melihat pembangkang yang jahanamkan demokrasi

win win lose lose
azhar said…
Demokrasi = kerajaan rakyat.

mana mana wakil yang dipilih rakyat pembangkang /kerajaan yang membawa aspirasi rakyat telah mengamalkan demokrasi dengan baik.

Demokrasi meraikan perbezaan pendapat.Menyekat atau mahukan hanya 1 pendapat sahaja didengar merosakkan perjalanan demokrasi.
Kenn said…
Kita cari definasinya... walaupun secara bersantai..seperti ini:-

KaBel In My Mind

he..he..he..

Pilihan Pembaca

MONOLOG AZLI SHUKRI Bab 8 : Kenapa Bukan Khairy Memilih pemimpin bukanlah seperti memilih pakaian. Mana-mana yang kita berkenan, maka kita terus memilih dan membeli tanpa banyak berfikir. Memilih pemimpin juga bukanlah seperti memilih makanan yang mana-mana kita suka, maka kita terus makan, tanpa banyak berfikir. Tetapi, memilih pemimpin adalah umpama memilih seorang isteri atau seorang suami. Mesti kenal dan mesti pastikan bahawa calon isteri atau suami tersebut memahami diri dan mengetahui hati budi kita yang sebenar. Begitu juga dalam memilih seorang pemimpin, sebelum kita memilih seseorang pemimpin, seharusnya kita fahami terlebih dahulu siapakah pemimpin yang hendak kita pilih itu. Bukan boleh main ikut suka atau ikut hati semata-mata. Kita seharusnya melakukan analisis terlebih dahulu, layak atau tidak seseorang itu memegang sesuatu jawatan yang sedang dipertandingkan. Hal ini adalah kerana, jawatan adalah amanah dan tanggungjawab. Jika salah kita memilih, maka akan hancurlah ses
"Beli Emas Ketika Ekono mi Tidak Menentu." - Prof. Bala Shanmugam Oleh Muhammad Azli Shukri Ekonomi dunia yang semakin tertekan akibat daripada masalah kewangan yang melanda AS, diburukkan lagi dengan pengumuman ahli kongres AS yang meluluskan pakej bantuan kewangan berjumlah AS$700 bilion bagi tujuan menstabilkan pasaran kewangannya yang dikatakan semakin teruk. Pengumuman tersebut menggambarkan betapa serius masalah kewangan yang sedang melanda AS dan langkah yang sewajarnya perlu diambil. Sehubungan dengan itu, ikuti pandangan Profesor Dr. Bala Shanmugam dari Monash University Sunway dan penulis buku Subprime Mortgage Crisis : Causes, Effects and The Way Forward bagi mendapatkan pandangannya berkenaan isu tersebut. Apakah sebenarnya yang berlaku semasa krisis Subprima di Amerika Syarikat? Krisis Subprima pada asasnya berlaku disebabkan oleh dua perkara, pertama pihak bank yang memberi pinjaman telah mengehadkan kadar pinjaman kepada peminjam. Hal ini
Taasub Beragama Timbul Perpecahan Ummah Oleh Muhammad Azli Shukri (Artikel ini sudah disiarkan di dalam Utusan Malaysia, pada 09/10/2003) Kamus Al-Mujid mendefinisikan taasub sebagai berikut “Tidak menerima (menolak) realiti kebenaran, sedangkan telah jelas terbentang buktinya ; semata-mata kerana condong kepada satu-satu pihak” . Manakala di dalam Kamus Pengetahuan Islam, tulisan Datuk Dusuki Hj Ahmad pula mendefinisikan taasub sebagai berikut, “ taasub ertinya fanatik, keras kepala atau mempertahankan sesuatu sikap secara membabi buta.” Umumnya, kedua-dua kamus tersebut jelas menunjukkan persamaan makna taasub yang ditujukan kepada sikap fanatik dan tidak mempedulikan kebenaran walaupun sudah jelas buktinya. Sifat taasub cukup dicela oleh Islam, kerana ia jelas merugikan diri dan masyarakat. Orang Arab Jahiliah sangat taasub dengan tradisi mereka yang sesat, walaupun sudah nyata bahawa kedatangan agama Islam membawa cahaya kebenaran. Orang-orang Yahudi dan Nasrani juga term