Skip to main content


MONOLOG AZLI SHUKRI
Bab 10 : Muhammad Azli Shukri Lagi!



Saya agak sukar untuk menulis Monolog ke-10 saya pada kali ini. Saya merasakan inilah monolog yang sangat susah untuk saya meluahkannya. Saya tidak tahu, bagaimanakah harus saya sampaikan monolog saya pada kali ini? Apakah saya harus menulis atas prinsip saya sebagai seorang wartawan? Atau sebagai seorang ahli politik? Atau sebagai seorang penulis bebas? Atau sebagai seorang editor? Semua ini menyukarkan saya untuk menulis monolog saya yang terakhir pada bulan ini. Saya merasakan bahawa saya harus berterus terang dengan jujur dan amanah, tanpa rasa takut dan kesal, kerana kebenaran dan jihad harus ditegakkan dengan segala kekuatan yang ada. Yang pasti, kebenaran tidak boleh disembunyikan lagi. Dan Sesungguh, untuk menjadikan kejahatan bermaharajalela, cukuplah sekadar kebenaran mendiamkan diri! Saya tidak berupaya membiarkan itu semua berlaku. Dan untuk kali ini saya harus bercakap benar dengan nada yang berterus terang.



Agak lama saya tidak mengemas kini blog sejak seminggu lalu, lantaran terlalu sibuk dengan tugas di pejabat, tambahan pula terlibat dengan Mesyuarat Agung Perwakilan UMNO Bahagian Kuala Kangsar yang berlangsung selama dua hari yang bermula pada 26 dan 27 Oktober lalu. Ramai rakan blogger yang mengetahui, saya merupakan perwakilan pemuda UMNO Bahagian yang secara terang-terangan menyokong Datuk Mukhriz Mahathir sebagai calon Ketua Pemuda UMNO Malaysia, namun demikian, perkembangan yang berlaku adalah sebaliknya, apabila Khairy Jamaluddin (KJ) menang tanpa bertanding di Bahagian Kuala Kangsar. Ramai yang bertanya, ke mana perginya Azli Shukri? Mengapa tidak mencalonkan Datuk Mukhriz? Apakah Azli Shukri sudah dibeli oleh KJ dan konco-konconya? Sehinggakan KJ boleh menang percuma di Bahagian Kuala Kangsar. Dan bukankah Ahli Parlimen Kuala Kangsar, Tan Sri Rafidah Aziz sendiri amat membenci KJ dan menulis surat kepada Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi tentang tingkah laku KJ yang tidak menyenangkan banyak pihak? Jadi bagaimanakah KJ boleh menang tanpa bertanding sebagai calon Ketua Pemuda UMNO Malaysia di Kuala Kangsar?



Nampaknya, permainan KJ dengan menggunakan masalah teknikal masih menjadi senjata utama untuk terus melemahkan para pencabarnya. Ternyata, cara tersebut amat berkesan, sehingga saya turut tertipu dengan teknik yang sangat tidak demokratik, bahkan cara tersebut tidak ubah seperti seorang pengecut yang takut terhadap realiti dan bayang-bayang sendiri. Saya merasakan, teknik yang sama telah digunakan oleh KJ dan konco-konconya di persidangan perwakilan UMNO Bahagian lain, demi memastikan beliau cukup kuota pencalonan bagi melayakkan dirinya bertanding untuk kerusi panas Ketua Pemuda UMNO Malaysia.




Sekarang, saya dedahkan bagaimanakah KJ boleh menang di Kuala Kangsar? Secara logik, para penyokong KJ dan Mukhriz agak seimbang dalam kalangan perwakilan pemuda UMNO Kuala Kangsar, jika terdapat pencalonan untuk Mukhriz, saya percaya Mukhriz mungkin menang. Jika tewas sekali pun, jumlah undinya tidaklah terlalu jauh berbanding dengan KJ. Oleh sebab demikian, sesuatu langkah harus dilakukan, agar nama Mukhriz sama sekali tidak dicalonkan dan disokong – sekali gus memberi kemenangan mutlak kepada KJ sebagai calon yang menang tanpa bertanding.



Melihat wujudnya penyokong Mukhriz yang memakai lencana yang terpapar gambar Tun Mahathir Mohamad dengan slogan “Perjuangan Belum Selesai”, sedikit sebanyak menimbulkan rasa bimbang kepada penyokong yang ditaja oleh KJ. Lantaran itu, sesuatu harus dilakukan, agar nama Mukhriz tidak akan dicalonkan dalam persidangan kali ini.



Saya agak terkilan (bukan kecewa) dengan cara KJ dicalonkan dan kemudian diisytiharkan menang tanpa bertanding, kerana masalah teknikal yang seharusnya tidak terjadi seperti itu. Jika sekali pun kita menyokong KJ, bukakanlah medan peperangan dengan adil dan serahkan kepada para perwakilan yang menentukannya. Namun demikian, hal tersebut tidak terjadi. Pada hemat saya, KJ menang dengan penuh tipu daya.



Sewaktu Pengerusi Tetap Pergerakan Pemuda UMNO Kuala Kangsar saudara Ahmad Bajuri Rahman, meminta para perwakilan yang sudah selesai mengundi untuk memilih Ahli Jawatankuasa Pemuda UMNO Bahagian, agar bolehlah mereka menjamu selera dengan makanan tengah hari yang disediakan, di samping menunaikan solat Zuhur, tiada sesiapa pun yang menyangka, masa yang diperuntukkan untuk makan dan solat Zohot tersebut hanyalah sekitar setengah jam, kerana masa yang sebenar tidak diberitahu. Namun demikian, apa yang terjadi adalah sebaliknya. Setelah selesai sahaja pengundian AJK Pemuda UMNO Bahagian, rupa-rupanya agenda mesyuarat telah diteruskan, dengan jumlah perwakilan yang berada di dalam Dewan Hargreves, Kolej Melayu Kuala Kangsar (MCKK) itu boleh dikira dengan jari. Di sisi lain pula, hampir seluruh AJK Pemuda UMNO Bahagian ketika itu adalah penyokong KJ, termasuk bekas Ketua Pemuda UMNO Kuala Kangsar saudara Azizul Rahim.



Bagi saya, itu tidak ada masalah, sama ada mahu menyokong KJ, atau pun Mukhriz itu hak masing-masing. Yang dikesali ialah ketiadaan pertandingan serta seolah-olah ingin memenangkan KJ tanpa bertanding. Inilah yang menyebabkan penyokong Mukhriz sakit hati dan benci! Dalam soal ini, saya fikir sikap Ketua UMNO Bahagian Kuala Kangsar, Dato’ Ramly Zahari harus dipuji. Walaupun beliau pada asalnya telah menang tanpa bertanding sebagai Ketua UMNO Bahagian Kuala Kangsar, setelah pencabarnya Dato’ Ahmad Jaafar hilang kelayakan bertanding ekoran dua buah cawangan UMNO yang bersidang tidak mengikut etika yang seharusnya dituruti.



Namun demikian, di saat-saat akhir setelah sebuah cawangan tersebut bersidang kembali serta mencalonkan nama Dato’ Ahmad Jaafar sebagai Ketua UMNO Bahagian, sekali gus melayakkan beliau untuk bertanding jawatan tersebut, maka dengan sikap yang profesional, Dato’ Ramly mengisytiharkan pada pagi persidangan tersebut, bahawa beliau tidak lagi diklasifikasikan sebagai pemenang tanpa bertanding, sebaliknya akan mempertahankan jawatan Ketua UMNO Bahagian yang disandangnya itu, ekoran Dato’ Jaafar sudah layak bertanding bagi merebut jawatan tersebut pada saat-saat akhir.



Walaupun Datuk Jaafar tewas, namun sikap Datuk Ramly yang sanggup mengimarakkan demokrasi dalam UMNO Bahagian Kuala Kangsar, harus dipuji, kerana sebelum ini Dato’ Ramly tidak pernah diuji dan ditentang oleh sesiapa pun. Oleh sebab itu, setelah beliau menang, kita harus terima hakikat tersebut.



Namun begitu, hal ini tidak terjadi dalam persidangan Pemuda UMNO Bahagian Kuala Kangsar, setelah semua perwakilan keluar untuk makan dan solat Zohor, kesempatan tersebut diambil oleh para penyokong KJ untuk meneruskan agenda memilih Ketua Pemuda UMNO Malaysia dengan mencalonkan nama KJ yang kemudiannya disokong dan seterusnya mencadangkan agar “Cadangan Ditutup”. Semua ini berlaku dengan amat pantas, malah ketika terdapat perwakilan yang cuba mencadangkan nama Mukhriz (kerana perwakilan tersebut hadir lewat), cadangan tersebut tidak diterima lagi, beralaskan kepada "cadangan sudah pun ditutup" dan pemilihan sudah pun selesai. Segala bantahan tidak akan dilayan.



Saya ketika itu, masih tidak menyedari bahawa mesyuarat sudah pun berjalan dan sebahagian besar perwakilan yang hadir pun tidak mengetahui agenda tersebut (kerana terdapat perwakilan yang pergi ke tandas, solat dan makan tengah hari). Segala-galanya berlaku dengan amat pantas, dan apabila saya kembali ke dewan, keputusan sudah pun selesai dan agenda yang berikutnya ialah membahaskan usul. Saya agak terkilan, bahawa cara ini digunakan demi memberi kemenangan kepada KJ. Seharusnya kita lebih telus dan ikhlas. Saya percaya, cara yang sama juga dilakukan di bahagian-bahagian lain, kerana bimbang KJ tidak cukup pencalonan.




Pada malam tersebut, saya menelefon Azrin (Pegawai Media Datuk Mukhriz) untuk menceritakan kisah yang berlaku di Kuala Kangsar, malah saya juga menghantar SMS kepada Datuk Mukhriz, agar beliau tahu perkara yang sebenar. Rupa-rupanya kisah duka lara tidak hanya muncul di Kuala Kangsar, nun di Mesyuarat Pemuda UMNO PJ Utara, kubu kuat Datuk Mukhriz, ada kisah yang jauh lebih duka jika dibandingkan dengan kisah di Kuala Kangsar, apabila tanpa disangka-sangka nama Datuk Seri Khir Toyo dicalonkan sebagai Ketua Pemuda UMNO Malaysia dengan kemenangan yang sangat menghairankan. Malah, Azrin juga gagal mempertahan jawatan AJK Pemuda Bahagian yang disandangnya sebelum ini. Bagaimanakah Khir Toyo boleh menang? Sedangkan Pemuda UMNO PJ Utara merupakan kubu paling kuat Datuk Mukhriz. Apakah yang berlaku sebenarnya? Maka jelas, ada unsur politik wang yang bertaburan di sana. Apakah kita tidak tahu bahawa duit yang kita ambil itu adalah haram hukumnya? Dan tubuh yang tumbuh dengan duit yang haram - maka neraka jahanamlah jawapannya?



Yang pasti, kumpulan Datuk Mukhriz harus bekerja lebih kuat, melawan arus politik wang dengan kebijaksanaan, menghimpun ahli UMNO yang ikhlas dan bijak membaca hati budi. Sesungguhnya, untuk menghancurkan kebatilan, kita tidak memerlukan bala tentera yang ramai, memadai tentera yang sedikit, tetapi istiqamah dan bergantung harap kepada Allah. Percayalah, Datuk Mukhriz akan menang, walaupun ramai yang meraguinya!



Gambar : Penulis selepas mewawancara Ketua Pegawai Eksekutif Kumpulan SKALI, Tengku Farith Rithaudden di pejabatnya.

Comments

The Spiral Eyes said…
cik azli
kalau sudi sila la jadi follower saya ye....
nanti saya jadi follower encik azli..oh ya...very nice blog...
The Spiral Eyes said…
satu lagi saya cuba untuk tidak terlalu membenci KJ tetapi saya gagal...KJ merupakan satu fenomena yang pelik di negara kita bersandarkan hubungannya dengan Pak DOLLAH
pemikir lapuk said…
salam sai be bro....kesah babi yg aku kesahkan ....adalah kesah org tk bdisiplin ketika dijlnraya....itu je
Salam.

Hmmm.....satu pendedahan yang jujur lagi berani. Saya begitu kagum dan mengormati saudara.

Jika dibandingkan antara Mukhriz, KJ dan Khir, saya memilih Mukhriz.

Atas dasar visi, misi dan juga karisma beliau sendiri.

Pandangan pertama (first impression) memang ada pada Mukhriz.

UMNO kini perlukan pembahruan (REFORM)
Anonymous said…
kenapa penyokong mukhriz suka sangat melantak sampai terlupa naka memerhatikan gerak geri penyokong KJ?

ni namanya tak cerdik. penyokong yang tak cerdik, mmg susah la nak backing ketuanya walaupun ketuanya cerdik.

ketua yg bodoh mcm KJ tu pun kalau dpt penyokong yg cerdik mcm perwakilannya di K Kangsar tu, mmg akan berjaya jadik ketua akhirnya.

firkir fikirkan ok. Lain kaili kena cerdik sikit. taktik kotot KJ ni dah diguna pakai oleh para perwakilan sejak tahun 70an lagi.

TK
Hope said…
honestly, i admire your courage to come up front dan bercakap pasal kepincangan dalam UMNO. bukan semua orang boleh sejujur itu, and there were probably others yang nak menutup kelemahan kelemahan dalam UMNO.

mungkin penyokong penyokong datuk mukhriz boleh menjadi lebih peka dengan taktik yang dimainkan oleh penyokong KJ and try to learn from their past experience.
Unknown said…
Salam Sdr Azli,

Dalam kisah yang Sdr ceritakan, nampak seolah-olah proses ini tidak mempunyai syarat dan peraturan jelas. Sebagai contoh menetapkan kuorum sebelum sesuatu mesyuarat boleh disambung semula.

Tanpa syarat dan peraturan, taktik sebegini tidak akan dapat dipertikaikan. Ada baiknya jika syarat dan peraturan pemilihan yang teliti dibuat di peringkat pusat untuk diamalkan di setiap bahagian untuk memastikan semua proses pemilihan berjalan lancar dan sekiranya peraturan tidak dipatuhi, aduan boleh dibuat ke satu badan yang akan menimbangtara segala kes yang timbul semasa pemilihan.

Mungkin ni perkara biasa dalam politik dan saya pun pernah melihatnya dalam persatuan sukan. Tapi rasa hormat terhadap orang yang melakukannya tetap hilang.
White Rabbit said…
bahh.... keji betul org2 KJ ni.. tapi pedulikan mereka bg azli.. rambut sama hitam, kubur lain-lain.. la kum di nu kum wal ya din..
Teruskanlah usaha menyelamatkan UMNO dan Malaysia. Kita kena lebih cekal dan lebih berhati-hati dengan cabaran-cabaran yang akan datang.
Saya sebagai rakyat Malaysia sangat kecewa jika sistem demokrasi kita dipermainkan seumpama ini. Mencerminkan bangsa kita mangamalkan amalan yang keji dan menunjukkan bahawa kita mudah dibeli. Sangat memalukan, bangsa Melayu yang sesungguhnya sudah cukup sinonim dengan Islam sepatutnya lebih tahu tentang dosa dan pahala. Saya doakan mereka sedar dan bertaubat.
Brahim Nyior said…
Sdr Azli, berdasarkan cerita benar sdr tentang keadaan mesyuarat Pemuda UMNO di KK, saya buat rumusan berikut:

1. Mukhriz akan gagal memegang jawatan Ketua Pemuda, biarpun mendapat pencalonan yang tinggi berbanding KJ.

2. KJ (seperti yang saya jangka) akan menggunakan pelbagai cara termasuk tipu helah, muslihat dan wang ringgit bagi memastikan kejayaan memgang jawatan yang memang diidamkannya.

3. KJ adalah seorang politikus yang berprinsip Machiavellian, iaitu menggunakan apa juga cara untuk mengekalkan kuasa.

Sudahlah Azri, simpan sahajalah harapan untuk mengubah nasib bangsa. Orang macam KJ yang hipokrit akan memenuhi Pemuda, seterusnya menguasai pemerintahan negara. Hanya ada satu cara lagi, ubah paradigma Pemuda UMNO, tapi ia cukup sukar, dan mustahil dalam era materialistik sekarang....
TULIS ONLINE said…
Salam Blogger,

Sdr Azli,

TERIMA KASIH kerana sempat singgah di blog saya dan memberi secalit komen.

Tentang entri saya itu, setakat sekarang saya masih lagi tidak mampu lokasi kumpulan/bloggers tersebut.

InsyaAllah saya yakin, jika niat mereka/dia kotor atau tidak elok, maka tidak lama lagi mereka/dia akan 'terserempak' juga dengan pihak yang berkuasa.

Saya hanya ingin melihat kedaulatan dan imej negara ini dipelihara dan disanjung.

Apalah guna kita menyanjung pemimpin sehingga membuta tuli sedangkan kedaulatan negara kita tolak tepi.

Harap Sdr dapat menziarahi blog saya lagi dan memberi apa jua komen atau kritikan membina.

Salam ziarah balas...


Ikhlas,


Sarfarizmal Saad
http://Sarfarizmalsaad.blogspot.com
Pok Li said…
Salam Azli. Permainan kotor ini sudah berlaku bertahun-tahun lamanya dalam UMNO. Samada taktik yang saudara kisahkan itu dilakukan atau banyak cara lain yang berlaku untuk memenangkan puak-puak tertentu. Persepsi salah masyarakat terhadap UMNO semakin tebal, dengan politik wang, mendapatkan projek, mencari kedudukan dan jawatan dan lain-lain keuntungan peribadi. Malah ramai ahli Umno akar umbi sekarang tidak yakin lagi pemimpin Umno sekarang boleh menghapuskan gejala buruk itu.
Anonymous said…
Saya dulu keras mengkritik KJ(Kucing Jalang) peliharaan Dalloh Badawi ini. Maklumlah, kerana kalau memang seorang kucing kurap dan hitam, segala najis, sampah dan tulang busuk akan dimamahnya.

Semua orang tahu siapa sebenarnya pemuda jijik ni. Tetapi bagi perwakilan UMNO yang ingin menumbangkan beliau, kebanyakannya gagal, tiada strategi. Kalau kita tahu kita berhadapan seorang harimau, kita perlu perlengkapkan diri agar tidak dibaham harimau. Begitalah sebaliknya.

Dengan suasana politik UMNO sekarang, saya tidak hairan dan tidak terkejut dengan kes yang berlaku di Kuala Kangsar. Lebih dashyat pun ada. Tapi tak apa, saya yakin UMNO tidak akan lama, insyaAllah, mereka akan menjadi pembangkang.

Dosa orang UMNO yang menjilat punggung dan makan tahi Khairy akan mereka tanggung. Merekalah punca kehancuran masa depan orang Melayu. Saya berdoa kepada Allah S.W.T semoga sesiapa yang menyokong orang macam Khairy ni mendapat bala dan hukuman daripada Allah.
Anonymous said…
SAJAK BUAT KHAIRY

Kau bagai kepala tahi
Seperti digambbarkan novel Shit
Atau seekor biawak kurap
Berketurunan keling hitam legam
Menodai keluarga Pak Hadari
Untuk perutmu yang dipenuhi nanah

Khairy oh Khairy
Jika setiap orang bersumpah
Adakah kau akan hidup bahagia?
Atau matimu nanti penuh siksa?
Kerana kegagalanmu mengubati
Segala kurap dan kudis bernanah
Yang membaluti tubuh hitammu.
Anonymous said…
SAYA SETUJU DENGAN PANDANGAN BLOGGER TAK BERNAMA NI

Anonymous said...
kenapa penyokong mukhriz suka sangat melantak sampai terlupa naka memerhatikan gerak geri penyokong KJ?

ni namanya tak cerdik. penyokong yang tak cerdik, mmg susah la nak backing ketuanya walaupun ketuanya cerdik.

ketua yg bodoh mcm KJ tu pun kalau dpt penyokong yg cerdik mcm perwakilannya di K Kangsar tu, mmg akan berjaya jadik ketua akhirnya.

firkir fikirkan ok. Lain kaili kena cerdik sikit. taktik kotot KJ ni dah diguna pakai oleh para perwakilan sejak tahun 70an lagi.


******************



Sepatutnya perwakilan Kuala Kangsar termasuk saudara Azli jangan fikir pasal nak makan saja. Judi bila kita fikir pasal nak makan ni, kita lupa perjuangan kita. Inilah masalah, bila ada mesyuarat sibuk nak makan. Makan..makan... makan.

Bila dah kalah komplen macam-macam. Kalau dengan umpan Makanan Sedap pun dah tewas, macam mana penyokong Mukriz nak berjuang. Fikirkanlah sendiri dan insaflah.
azlishukri said…
"SAYA SETUJU DENGAN PANDANGAN BLOGGER TAK BERNAMA NI

Anonymous said...
kenapa penyokong mukhriz suka sangat melantak sampai terlupa naka memerhatikan gerak geri penyokong KJ?

ni namanya tak cerdik. penyokong yang tak cerdik, mmg susah la nak backing ketuanya walaupun ketuanya cerdik.

ketua yg bodoh mcm KJ tu pun kalau dpt penyokong yg cerdik mcm perwakilannya di K Kangsar tu, mmg akan berjaya jadik ketua akhirnya.

firkir fikirkan ok. Lain kaili kena cerdik sikit. taktik kotot KJ ni dah diguna pakai oleh para perwakilan sejak tahun 70an lagi.


******************



Sepatutnya perwakilan Kuala Kangsar termasuk saudara Azli jangan fikir pasal nak makan saja. Judi bila kita fikir pasal nak makan ni, kita lupa perjuangan kita. Inilah masalah, bila ada mesyuarat sibuk nak makan. Makan..makan... makan.

Bila dah kalah komplen macam-macam. Kalau dengan umpan Makanan Sedap pun dah tewas, macam mana penyokong Mukriz nak berjuang. Fikirkanlah sendiri dan insaflah."

- Dato' Adil dan anonymous ini sama2 buat kepala otak mereka jadi bodoh, jangan nampak ayat makan saje..tak nampak ayat solat? penyokong mukhriz bukan leka dengan makanan, ada yang solat, jadi jangan buat komen mcm orang tak tahu baca. Solat! Solat! Solat! bacalah betul2.
azlishukri said…
korang berdua ni solat ke idak? atau nampak makanan aje ni? so lain kali baca elok2.
Anonymous said…
Salam Hormat

Sedapnya Encik Azli menuduh saya dan blogger tak bernama tu sebagai Bodoh. Mungkin begitulah sedapnya makanan yang melalaikan perwakilan di Kuala Kangsar.


Saya kata jangan lalai dengan makanan. Bukan saya kata tak Solat. Solat Wajib.

Janganlah marah sangat gara-gara kenyang makan, mulut jadi celupar. Ini yang saya tak puas hati. Saya kata kita mesti berhati-hati dengan segala taktik kotor pihak lawan.

Saya harap Saudara jangan terlalu emosi. Sebabnya orang Melayu memang ada sikap MM (Mesyuarat+Makan). Fikir mesyuarat je makan. Bukan agenda mesyuarat. Saudara berada di Perkhidmatan Awam, saudara lebih tahu perkara ini.
Dulu pun pernah jadi isu, kalau kerajaan nak buat majlis, 80 peratus bajetnya MAKAN. Ini fakta dan contoh. Hal agenda bukan penting sangat pun, walaupun yang mereka MAKAN tu duit daripada cukai rakyat. Itu pandangan saya dan nasihat, janganlah sesiapa terasa dengan kebenaran ini.
Anonymous said…
Satu Lagi Kebodohan

Ada satu lagi kebodohan, khususnya blogger-blogger yang masuk dalam blog saudara ni. Kalau masuk setakat nak berkenalan blog, membuang masa je, otak kosong. Masuk blog, berilah komen tentang isu yang ditulis. Ini kalau tak mengampu macam si white rabbit tu atau merapu macam the spiral eyes tu tak sah, tak pernah berubah mentaliti orang Melayu ni.
Sebab itulah perinsip mereka Hidup Untuk Makan.
Saya harap semua orang insaf.

Sekian Semoga bertemu lagi.

Dato' Adil
Bangsar, KL.
Anonymous said…
SAYA TAHU MESTI RAMAI PENGIKUT-PENGIKUT SAUDARA AZLI YANG AKAN MENGKRITIK SAYA, INI PUN SATU PENYAKIT YANG DIKENALI SEBAGAI
(TIDAK DAPAT MENERIMA PANDANGAN) atau katak dibawah tempurung.
Tahniah saudara Azli

Pendedahan yang menggemparkan. Perkara sebegini memang sudah lama berlaku dalam UMNO. Sebab itu kita ada mendengar ada cawangan UMNO yang dibatalkan mesyuarat pemilihannya setelah ahli yang tidak berpuas hati dengan cara pemilihan dijalankan membuat aduan ke Ibu Pejabat.

Banyak taktik kotor yang dugunakan orang yang tammakkan kuasa. Antaranya menggunakan undi orang yang bukan ahli UMNO, mengadakan pemilihan secara tergesa-gesa, tidak menghantar notis kepada semua ahli kecuali penyokong-penyokong,rasuah dan lain-lain.
Budak Kampung said…
Saudara, teruskan perjuangan, orang seperti Dato Adil dan Anonymous, sangat bimbang dengan ahli UMNO yang ikhlas dan jujur seperti saudara.

Persetankan mereka! walaupun saya tidak sependapat dengan saudara, tetapi kejujuran dan keikhlasan saudara adalah jelas.

Orang ikhlas seperti saudaralah yang sangat ditakuti oleh penyokong PKR dan PAS, kerana mereka tahu, manusia seperti saudara tidak akan mudah putus asa, kerana ada prinsip. Syaitan pun tidak akan berupaya menyesatkan manusia yag penuh dengan keikhlasan seperti saudara.

"Iblis berkata : Ya Tuhanku, oleh sebab Engkau telah memutuskan bahawa aku sesat, pasti aku akan menjadikan mereka memandang baik perbuatan maksiat di muka bumi dan pasti aku akan menyesatkan mereka semuanya, kecuali hamba-hamba Engkau yamh ikhlas di antara mereka." (al-Hijr 39-40).
C.H.E Dayat said…
Salam abang azli, dao adil dan konconya dah buat pulak... jangan layan.. kita tahu perjuangan kita, kita tahu bahawa kebenaran akan terserlah jua...

teruskanlah perjuangan kita yang belum selesai...

-doakan kejayaan saya menghadapai peperiksaan akhir semester-...

sekian,

Che Dayat

www.kisahsebuahbangsa.blogspot.com
Anonymous said…
Seperti saya katakan, akhirnya muncul juga orang yang tak berperinsip. Sebelum saya balik meninggalkan pejabat dan bertolak ke rumah terbuka seorang kawan, ada baiknya saya menjawab dan mendidik "Budak-budak Yang Lemah Pendirian" ni.


Saya katakan seperti sebelumnya, tentang kelalaian yang membawa kemenangan KJ. Soal taktik kotor itu perkara lain, semua orang tahu. Soalnya sekarang kerana kelalaian dan sibuk makan sampai lupa tujuan bermesyuarat. Kita pun kalau berperang, mesti ada orang mengawal. Cara sembahyang dalam Peperangan disertai Nabi sendiri mengajar kita pentingnya hal ini. Tetapi kerana ramai blogger ni yang buta hati, maka tidak boleh menerima hakikat.

Saya nak tanya, apa sumbangan saudara-saudari kepada UMNO, menyalak macam anjing kurap saja ke? Jadi jangan nak jadi pejuang bangsa yang hipokrit.


Kepada CHE Dayat, tak payah mengatakan soal perjuangan, lebih baik saudara belajar, biar dapat Senarai Dekan dan belajarlah cara-cara mengundi dalam pilihanraya kampus. Kalau dah tahu musim peperiksaan sekarang, lebih baik belajar. Sebab pelajar Melayu sekarang lemah asyik dapat PNGK 2.0 saja, tak malukah kepada pelajar bukan bumiputera. Jadi pergilah ke perpustakaan belajar, jangan asyik menyalak tak tentu pasal.
Anonymous said…
Kepada Budak Kampung,

Apa kerja saudara/saudari sebenarnya? Tidak pun memberi pandangan tetapi pandai pula berpura-pura mengampu sana sini. Dengki tidak pernah ada dalam diri saya, apa lagi untuk bangsa sendiri. Tetapi mungkin saudara/saudari ada perasaan itu.

Kalau benarlah saudara satu tempat kerja dengan saudara Azli, maka saudara nampaknya terkesan dengan tuduhan saya.

Maklumlah, sesetengah kakitangan kerajaan tak habis-habis dengan makan...makan disebalik mesyuarat.

Kalau benarlah saudara berpendirian, keluarkan hujah saudara tentang isu yang diperdebatkan. UMNO, Pemilihan dan seumpamanya. Saya tidak memandang orang seperti saudara yang langsung tiada pendapat dan komentar.
Saya walaupun tidak disenangi oleh ramai blogger, tetapi ada hujah dan pendirian.
Anonymous said…
AKHIRNYA..

Saya menasihati budak kampung supaya jangan melibatkan Parti Islam Semalaya (PAS) dan Parti Keadilan Rakyat (PKR).
Jangan juga libatkan syaitan dan menuduh manusia syaitan.
Saudara ini bercakap seolah-olah menongkat langit.

Sesekali pandang ke bawah, dan menuduh dan mengaitkan Parti Islam adalah melampau.

Saudara hanya seorang kakitangan awam, jadi jangan berlagak seperti KADUK NAIK JUNJUNG.

Salam Hormat
Anonymous said…
Sdra Azli,

Tabik spring kepada saudara kerana berani mendedahkan apa yang berlaku di mesyuarat agong Pemuda UMNO Bahagian K.Kangsar pada hari Sabtu lepas.

Kalau untuk menang pencalunan pun sudah sanggup menipu bagaimana kamu boleh meletakkan kepercayaan kepada pemimpin yang tidak ada maruah, penipu, pembohong, perasuah dan tak bermoral ini untuk menjadi ketua Pemuda UMNO Malaysia.

Hanya perwakilan Pemuda yang tidak bermoral seperti KJ sahaja yang sanggup menyokongnya untuk jadi Ketua Pemuda UMNO Malaysia. Mereka ini tidak mempunyai perasaan kasih kepada Agama, Bangsa dan Tanahair dan juga cucu cicit mereka. Dalam kepala mereka hanya memikirkan wang yang diperolehi daripada KJ. Kemana KJ nak bawa negara ini tidak langsung mereka fikirkan.

Kalau untuk menjadi pemimpin pun telah menggunakan jalan yang kotor dan jijik, mana mungkin dia boleh jadi pemimpin yang baik.

Aku harap perwakilan pemuda nanti lebih ramai yang bermaruah, yang bersih, yang berfikir panjang, yang berani berkata benar walaupun pahit, yang sayangkan Agama, Bangsa dan Tanahair supaya negara kita ini tidak tergadai.

Semua orang tahu bahawa kekalahan yang teruk yang dialami oleh BN pada Pilihanraya ke 12 adalah angkara KJ. Dia campur tangan dalam menentukan calun-calun UMNO sebelum diluluskan oleh Pak Mertuanya. Rakyat telah meluat dengan gelagatnya dan mereka terjemahkan benci mereka kepada KJ dengan mengundi parti pembangkang bukan kerana sukakan pembangkang tetapi kerana mereka menyampah dengannya.

Kemenangan KJ sebagai Ketua Pemuda memberi petanda jelas bahawa BN akan tammat tempoh memerintah negara ini pada PR13 akan datang ini.

Perwakilan Pemuda fikir-fikirkanlah untuk masa depat anak cucu cicit kita. Jangan jadikan duit sebagai pertaruhan masa depan negara ini. Jangan salah pilih. Buruk sangat padahnya.

Aku berdoa semoga ALLAH memberikan petunjuk dan hidayah kepada kamu perwakilan Pergerakan Pemuda UMNO Malaysia semua. Amin.
Cheguman said…
Assalamualaikum,
Ada sedikit kebakaran nampaknya...

Bagi saya pandangan Dato Adil dan Yg Tak Bernama tu ada benarnya. Cuma 'gurauan' mereka agak kasar.

Memang strategi amat penting dlm setiap perjuangan. Seperkara lagi, kita perlu sentiasa bersedia dgn muslihat lawan dan berfikir sedikit di hadapan mereka. Biarlah org kata kita cerewet apabila kita sentiasa mengambil langkah awal.

Sbg contoh, jika kita rasa menentang KJ itu amat penting, kenapa tidak kita lewatkan sedikit solat Zohor atau buat secara bergilir-gilir? Mungkin solat cara dalam perang boleh digunakan? Saya tak tahu.

Saudara Azli tak perlu risau sangat. Pencalonan tetap sekadar pencalonan. Pertandingan sebenar nanti lebih penting. Kesilapan tempohari adalah pengajaran untuk menyusun strategi yg lebih baik.

Dari sudut lain, tindakan saudara mendahulukan solat ada hikmahnya. Yakni, jika Mukhriz menang, sdra semua akan lalai dalam pemilihan sebenar nanti.

Selamat berjuang dan ingatlah bahawa perjuangan bukan sekadar memenangi pertandingan tetapi juga untuk menilai bagaimana proses perjuangan itu berjalan.
Anonymous said…
Saya amat setuju dengan demang, dan begitu juga datoadil dan yang tak bernama itu. Pasal apa, kadang-kadang kita jadi lalai dalam meeting ni, masa meetinglah baru jumpa kawan, cerita macam-macam, makan dan macam-macam lah. Kalau dipikir-pikir dengan budaya kita ada juga betulnya. Tapi macam kata demang, ini satu pengajaran. Daripada kita asyik menyalahkan, baik kita jadikan pengajaran. ada betul dan logiknya datoadil cakap macam tu.
C.H.E Dayat said…
dato adil - jangan merendahkan saya.. saya malas nak dedahkan identiti sebenar saya.. biarlah anda mengenali saya dengan seorang pelajar..

Tentang pilihanraya kampus : untuk pengetahuan dato adil, saya dari diploma saya memenangi pilihanraya kampus sebanyak 2 penggal berturut-turut. melayakkan saya memegang jawatan exco dan setiausaha agung MPP.

Di arena ijazah, saya juga berjaya memenangi pilihanraya kampus yang lalu dan membolehkan saya memegang jawatan naib yang dipertua.

InsyaAllah saya akan bertanding lagi pada pilihanraya kampus yang akan menyusul.

Tak perlu dato adil nak ajar saya tentang pilihanraya kampus dsb.

Tentang PNGK saya: hanya saya yang mengetahui dan tak perlulah saya dedahkan disini.

cumanya, saya amat bangga dengan pencapaian saya... sebab itu saya berani bercakap tentang bangsa saya.

Berkenaan Sumbangan saya kepada parti: Ya, dato adil menang di situ, kerana saya hanyalah seorang semut didalam UMNO. Ini kerana saya menyertai UMNO ketika saya bekerja sebelum saya menyambung pengajian saya. Tetapi, Jiwa saya penuh semangat dan keazaman untuk memperjuangkan nasib anak bangsa. ya, saya masih muda, tetapi, bukankah anak muda masa kini mencerminkan masa depan negara?

Saya sebenarnya, bersetuju juga dengan pandangan dato adil berkenaan KJ nie, tetapi biarlah bahasa tu indah sikit. kita berhemah didalam penulisan kita.

Sekian saja yang saya boleh komen. kepada dato adil, daripada dok menghina saya, lebih baik doakan kejayaan saya, dapat juga pahala. Saya pun bukannya orang lain, anak bangsa melayu juga, umat islam juga. Apa salahnya kita mendoakan kejayaan sesama saudara... Terima kasih ya...

Sekian

Wasalam
C.H.E Dayat said…
salam abang azli, saya hendak komen berkenaan posting terbaru abang iaitu pemilihan UMNO di Kuala Kangsar.

Pada pandangan saya, seharusnya, mesyuarat mempunyai agenda yang teratur seperti tentatif yang menjelaskan apa yang berlaku setiap 10 minit. Saya mengamalkan ini didalam setiap program kerana itulah yang saya guna pakai sewaktu bekerja di Corporate Communications Dept TV3 dulu.

Ianya, akan mengelakkan berlakunya mesyuarat caca merba dan mengambil kesempatan terhadap jadual yang berterabur.

Berkenaan makan dan solat zohor itu tidak timbul permasalahannya, yalah, benar juga kata dato adil dan blogger tidak bernama tu, orang melayu kalau bab makan memang nombor satu. pengalaman saya sendiri mengendalikan mesyuarat / Konvensyen Majlis Perwakilan Pelajar Kolej Profesional MARA Malaysia dulu, mendapati, kebanyakkan peserta mesyuarat bila dengar makan saja, mulalah gelisah. kalau boleh nak keluar pada saat itu jugak..

kalau nak bercerita dan menuding jari menyalahkan orang memang sampai esok pun takkan habis saya menulis, Benar hujah abang azli pada akhir posting itu, Seharusnya, penyokong dan jentera Datuk Mukhriz perlu bekerja lebih kuat dan lebih peka terhadap persekitaran mereka dan memandang ke hadapan.

kepada penyokong KJ, ingatlah natijah perjuangan UMNO, demi Agama, Bangsa dan NEgara... Bukan untuk mengisi poket sendiri.

Haruslah diingat, UMNO itu tak salah, tetapi orang yang didalam parti yang salah...

Ubahlah dan sedarlah bangsaku...

salam perjuangan.
Salam Azli...

Cara kemenangan KJ tanpa bertanding tersangat sinonim dengan cara pemilihan Jawatankuasa PENIAGAWATI di zaman ibu KJ, Datin Rahmah terajui NGO tersebut di sekitar pertengahan tahun 90an...

Seorang cadang dan seorang terus tutup cadangan dan pertandingan diadakan sewaktu tea break. Exactly the same...

I just dont believe that UMNO still practices this phatetic and backward democracy. On the other end, please dont be too sentimental with KJ's clans or UMNO will be buried sooner than later...

WAKE UP UMNO, rakyat is closely watching u...
assalamualaikum warahmatullah...

" alhamdulillah. semua saudara-saudara saya disini sedang berbicara tentang kebesaran dan keagungan Tuhan. :) "

kehadapan saudara azli ahukri, demang Lebar daun :), dato a'dil dan kepada semua bloggers disini yang amat saya kasehi lagi saya ingati setiap hari.

saya amat bersetuju dengan fakta dato a'dil dan demang Lebar daun atas dasar beberapa perkara fakta benar (true facts) yang akan kita bincangkan sekejap lagi!
(ruj: what to do next?)

dan juga, saya amat tidak bersetuju dengan dato a'dil apabila menggunakan kaedah 'satira' (satire) dan dicampuri dengan kaedah 'realisma'(realism) iani kaedah seni perbandingan watak dengan cara mencela dengan menggunakan perkataan-perkataan yang tidak baik bagi mencela kita yang muslim dan seagama.

kaedah yang bercampur sebegitu (satira + realisma) sebegitu mana mungkin boleh memimpin manusia kerana dengan menggunakan perkataan2 seperti 'tahi', kepala 'tahi' atau rujukan 'shit' seperti 'pm', pukimak dan semua2nya itu dibawa masuk kedalam mesyuarat ( iani mesyuarat itu yang dalam keadaan sebenar atau realisma) .

sudah tentu dato a'dil sahabat saya yang saya selau sering ter-senyum membaca balasan2 beliau ini amat arif tentang 'soal adab, sopan dan tertib', bukankah setiap hari kita mengambil wuduk' soal tertibnya sudang sering kita ikuti turutannya.

saya memohon ampun dan maaf terlebih dahulu kepada saudara saya yang saya kasehi dato a'dil kerana saya sedang 'mempromosikan kebaikkan', jadi dengan membaca perkataan-perkataan sebegitu, terasa sedihlah hati saya walaupun saya tahu saudara saya dato adil ini sedang mendewasakan para bloggers dan pengunjung bloggers disini.

dato a'dil yang saya kasehi, saya mahu memulakan mengucapkan terima kasih ke atas komen saudara yang juga secara tidak langsung membenarkan beberapa perkara,terima kasih.

kepada saudara azli shukri yang saya kasihi, usahlah saudara bermuram durja atau terasa terganggu emosi, dato' a'dil ini sebenarnya sedang mempraktikkan 'caring' kerna sudah terbukti bahawa beliau ini 'care' iani 'peduli' atau prihatin. bukankah 'caring' itu 'sharing' dan 'sharing' itu caring'. (saudara azli rujuk semula semua komen beliau ya, rujuk 'katak bawah tempurung' dan lain2nya, tetapi BUKAN yang FITNAH itu.)

dato adil pula, rujuklah kenyataan azli tentang beliau berhenti solat, :) dan rujuklah 'soal' yang terakhir itu, iani soal 'istoqomah'.
(ruj: what to do next, selepas ini)

kepada dato a'dil yang baik budi, usahlah dato a'dil risau atau curiga, saya sudah mengenali dato' a'dil iani seorang sahabat yang 'peduli' atau prihatin, :)

(masyaAllah, bijaksananya kuasa Tuhan, "prihatin", sedar tak sedar, kita semua telah mengagungkan 'As maul Husna' :))

quote: azli shukri:
"Sesungguhnya, untuk menghancurkan kebatilan, kita tidak memerlukan bala tentera yang ramai, memadai tentera yang sedikit, tetapi istiqamah dan bergantung harap kepada Allah".

:)
saudaraku azli shukri yang sangat saya kasehi, kamu adalah seorang pejuang, seorang satria yang suka kepada kebaikkan dan bercakap benar, seorang pejuang yang 'istiqomah'!
mari kita bincangkan.
(what to do next)

salam hormat,
zul rahman
Hope said…
datoadil,

I think you are too harsh in your words. Kita boleh menegur, tapi biarlah dengan cara yang berhikmah.
azlishukri said…
Terima kasih atas segala komen saudara semua, jelas masih ramai yang inginkan UMNO dipulihkan kembali, jika tidak, saudara2 semua tidak akan memberikan buah fikiran yang bernas dan baik.

Walau apa-apa pun yang sudah berlaku di Kuala Kangsar, ia tetap menjadi sejarah.
quote azli shukri:
'Sesungguhnya, untuk menghancurkan kebatilan, kita tidak memerlukan bala tentera yang ramai, memadai tentera yang sedikit, tetapi istiqamah dan bergantung harap kepada Allah.'

salam kembali semuanya,

sebelum saya memulakan bicara, ingin sekali saya menegaskan "sekeras-kerasnya",
saya tiada mahu mempraktikkan 'favoroutism' iani menyebelahi diantara mana keduanya, sama ada yang itu atau yang satu lagi,

apa yang mahu saya bicarakan disini adalah tentang kebaikkan, iani semua ceritera tentang kebaikkan dan kebenaran kepada kebaikkan yang telah diceritakan oleh saudara kita yang kita kasehi ini.

saya tidak mengenali yang seorang lagi mahupun yang lagi seorang itu, tetapi, saya mengenali azli shukri disini. :)

1. soal solat
saya sangat bersetuju dengan demang lebar daun, sahabat saya yang puitis :)

demang kata:
" 'kenapa tidak kita lewatkan sedikit solat Zohor atau buat secara bergilir-gilir? Mungkin solat cara dalam perang boleh digunakan? Saya tak tahu."

saya cuba menjawabnya kepada demang ya,
(p/s- demang, usahlah ditikam pula saya nanti wahai demang yang baik budi, kita kan sahabat seirama :) )

saudaraku yang yang baik budi, tidak moleklah kalau kita 'lewatkan' sedikit solat, "takuttt!!!".
Baginda Nabi Muhammad Saww suruh tunggu masuk waktu untuk kita terus disayangi (hadis soheh), tunggu masuk waktu, jawab adzan, istiqomah iani berdiam diri seraya menjawab adzan, bukankah menjawab adzan itu kita sudah menyambut kebenaran mengucapkan 2 kalimah syahadah (baca: seruan adzan, astagfirullahiladzim...)

demang kata:
" 'kenapa tidak kita lewatkan sedikit solat Zohor atau buat secara bergilir-gilir? Mungkin solat cara dalam perang boleh digunakan? Saya tak tahu."

alhamdulillah, saya bersetuju terus pada para yang kedua demang lebar daun,

2. soal solat didalam perang.
tajam sungguh bilah mata hati demang.
saudaraku azli shukri yang saya kasehi.
"dalam perang ada kekalutan, dalam kekalutan ada peraturan"
-ada juga pernah saya terdengar pada lagu 'sang al gojo, m.nasir"
tapi kita nak cerita pasal sembahyang didalam perang :)

saudaraku azli shukri susunlah strategi iani solat secara bergilir DAN sementara bersolat masih ada penjaga kepada yang bersolat iani sentri atau pengawal yang mengawasi jemaah solat.
'atau'
bukankah kita telah diajarkan tentang soal 'jammak takkir dan takdim' bagi yang seperjalanannya sudah jauhnya 2 marhalah,
sudah boleh menunggu hingga ke ahirnya mesyuarat, digilir-ganti dengan ada yang boleh 'takkir' dan ada yang boleh 'takdim'.
"baca, baca dengan nama Tuhanmu"

terima kasih demang, p/s- azli shukri, bertindak, kita bincang di (ruj: what to do next).

mari kita baca lagi,
'Istiqomah'
saudaraku azli, bukankah kita telah diajarkan tentang soal 'Istiqomah' iani yakin dan percaya kepada Allah serta 'Istiqomah' tanpa berpaling-paling,
[wallahuaklam... (Illahi, anta maksudi waridhoka matlubi...)

tanpa berpaling-paling,
(baca: 'istiqomah', tanpa berpaling-paling,
tugasan seorang penembak tepat atau snipper atau juga pengawal statik apabila diarahkan/suruh tunggu pada satu titik pusat 'kemunculan' musuh maka dia tidak boleh berpaling-paling atau pindah atau 'ralit' tengok ke tempat lain.

soal 'ralit' atau 'ter-leka'.
ralit iani sudah agak 'ter-leka' walau sedetik sudah boleh dikuasai syaithon. (masyaAllah, a'uu zubillahhi minassyaihtonnirrajim)
jangan kita berpaling-paling. (saya tahu azli tahu)

3.soal berpaling-paling iani dimana jua keadaan.
jangan kita berpaling atau terlepas pandang iani membiarkan perkara yang tidak diingini terjadi tanpa ada wakil kita untuk mensaksikannya. (tugasan gantian, iani duduk diam dan menunggu seterusnya apa yang berlaku dan bakal berlaku seperti kata 'che dayat, dalam sepulh minit apa yang berlaku dan bakal berlaku di TV3, bagi saya, saya suka menghitung sesaat atau senafas.)

saudaraku adzli shukri yang sangat aku sayangi,
dibulan ram'adhan yang lalu kita banyak membicarakan 'soal dan perkara 'Istiqomah',
terus,
di dibulan Aidul Fitri kita membicarakan tentang soal 'fitrah diri' dan
kemudian Allah Azzawajalla mahu kita melakukan apa dibulan ini, iani masuk pada tarikh hari ini? MasyaAllah, Agungnya kuasaMu Tuhan,
Engkau Seru,
Engkau Minta dan
Engkau panggil kami untuk 'wukuf' di Arafah,

apa yang tidak diajarkan kepada kita oleh yang terdahulu tentang 'wukuf'....

astagfirullahiladzim...

baca, bacalah dengan nama Tuhanmu...
mari kita baca kembali soal 'Istiqomah dan wukuf' ini...


(terus kita ke:
what to do next)

salam hormat, salam penuh kaseh sayang...
zr
Anonymous said…
Salam Bro..

Begitu hebat persidangan pemuda di kaw. anda. Pemuda bahagian kami (Kota Belud) telahpun bersidang. Kami telah mencadangkan Mukriz utk calon KP UMNO Malaysia. Dua nama dicalonkan iaitu Mukriz (Pilihan majoriti perwakilan) dan KJ (Calun pilihan Mantan KP UMNO Kota Belud @ KP UMNO negeri Sabah -YB Japlin Akim). Semasa seorang perwakilan mencadangkan KJ x ada perwakilan yg sokong. MAntan KP yg terpaksa sokong. Selepas undian dibuat secara demokrasi ternyata Mukriz mendapat hati para perwakilan dan diistiharkan menang. Semoga KP, NKP dan WK2 Kota Belud dapat mengundi saudara Mukriz di persidangan nanti dan seterusnya menang KP Malaysia.
quote azli shukri:
'Sesungguhnya, untuk menghancurkan kebatilan, kita tidak memerlukan bala tentera yang ramai, memadai tentera yang sedikit, tetapi istiqamah dan bergantung harap kepada Allah.'

saudaraku azli shukri yang aku kasehi,
selagimana engkau mahu berbicara tentang kebaikkan dengan bercakap benar dan 'Istiqomah', iani tanpa berpaling-paling daripada Allah SWT,
aku berdiri teguh disebelahmu!

zul rahman
azlishukri said…
zul rahman - nasihat saudara amat saya hargai, tetapi kias bahawa kita harus menggunakan kaedah solat ketika waktu berperang, sama sekali tidak saya terima, ia salah di sisi kaedah fiq al waki', malah ini adalah mesyuarat dan bukan bertempur dengan musuh Allah, tidak seharusnya kita melengah2kan solat. wallahualam.
quote azli shukri:
'Sesungguhnya, untuk menghancurkan kebatilan, kita tidak memerlukan bala tentera yang ramai, memadai tentera yang sedikit, tetapi istiqamah dan bergantung harap kepada Allah.'

alhamdulillah,

astagfirullahiladzim....
berhenti seketika kita tentang 'soal hati' :)

what to do next:?
marilah kita berusaha, cuba dan jangan berputus asa.
(rujuk jangan berputus asa -azli shukri)

'demi kebaikkan'
1. kita sudah tida masa.
(baca: anak kecil main api, para terakhir)
2.ringkaskan bicara - 'demi masa'
3.teruskan menulis - mesej
ringkas, tepat, dan padat
4.momentum - jangan putuskan
momentum
5.berusaha -ceritakan tentang kebaikkan
6.'Istiqomah'
7.Solat & Berodoa

dan lain-lain.

salam hormat,
zr

Bloggers:
p/s- bagi yang bersetuju, kita selalunya bagi komen saja, teruskan kepada langkah cerita dan idea2 tentang apa yang kita nak buat?
nak bagi jadi elok dan baik. demi masa, kita semua tak mau duduk dalam kerugian.
saudaraku azli shukri,
maafkan saya,
saya telah lama dari dulu semenjak mula mengenal saudara azli shukri saya telah berlapang dada untuk berbicara dengan ikhlas, mohon maaf.

BENAR, ruj: fiq al waki', mereka bukan musuh Allah dan kita bukan dalam keadaan bertempur.
mereka juga saudara seagama Islam yang perlu kita kasehi.

BENAR, ruj: fiq al waki',
kita bukan didalam keadaan perang.

soal solat dalam perang itu saya cuba untuk menjawab kepada sahabat demang cara solat didalam hutan/sempadan dan cara bersedia dan bersolat ketika menghadapi perperangan.

benar, kejadian di kuala kangsar berlaku kerana mungkin kita terleka atau 'ralit' dengan cara mereka (tak usahlah kita bicara tentang mereka, atau siapa mereka tetapi kita tengok setiap saat pergerakkan kita dan mereka)

mungkin, atas sejarah kejadian tersebut, bolehlah diambil iktibar iani, memahami taktik dan cara mereka itu.

namun saya amat faham tentang, sebenarnya saudara azli hendak menyatakan bahawa perkara sebegitu tidak sepatutnya berlaku... wallahualam.
berat, memang berat untuk kita bicarakannya.
mana mungkin didalam seramai beratus-ratus orang tida seorang pun yang boleh mencadang dan disokong penama lain didalam waktu dan keadaan semua didalam keadaan sedar, iani semua orang tahu termasuk azli shukri.

tak mengapalah, mari kita rujuk kepada hadis soheh ini;

Rasulullah sallahua'laihiwassalam berpesan agar kita tidak terpesong di jalan kesesatan, sepertimana yang diterangkan oleh Rasulullah kepada para sahabat di dalam sebuah hadis, sabda Rasulullah:

"Telah berpecah kaum Yahudi menjadi tujuh puluh satu golongan, dan telah berpecah kaum Nasara menjadi tujuh puluh dua golongan, sedang umatku akan berpecah menjadi tujuh puluh tiga golongan, semuanya akan masuk neraka kecuali satu.
Maka (sahabat) pun bertanya, siapakah yang satu itu ya Rasulullah ..? , baginda menjawab: iaitu barangsiapa yang berada pada apa-apa yang aku dan para sahabatku jalani hari ini". (Diriwayatkan oleh Imam Tirmidzi 5/2641 dan Al-Hakim di dalam Mustadraknya I/128-129)


bagaimana sekarang?


(berdoa),
zr
azlishukri said…
zul rahman - terima kasih nasihat yang sangat saya kagum ini. mmang benar, inilah yang saya maksudkan, nampak hanya saudara yang benar2 memahami keikhlasan saya, "Ya Allah Engkau Muliakanlah Sahabat Baik ku ini, saudara Zul Rahman, dan Engkau tempatkannya di sisi orang-orang yang mulia." Amin. Saya sangat berharap nasihat2 yang seperti ini pada bila2 masa.
Anonymous said…
Saya setuju dengan Dato Adil, Demang dan Zulrahman.. Apa yang mereka cakap ada betulnya.
otoote said…
cik azli
1. Saya tak faham orang UMNO ni. Semua mesyuarat bahagian ada unsur tipu,wang dan tektik kotor. Macam mana ada organisasi yang boleh mesyuarat agong tukar hari dan waktu tanpa bagitau semua ahli - hanya puak sendiri saja. Mesyuarat tak cukup korom. Wang bersepah. Dah tu pulak...submit kat godpader di HQ tu...HQ lak endorsed. Peh tu...yang mangkok ayun ni kata.."ok..hangpa main kotor...3 tahun lagi jaga hangpa". Teknik teknik yang digunakan is childish! And yang peliknya...nobody seems to be able to do anything about it.
Secara jujur saya cakap... saya tak akan paham cara pemikiran org UMNO nih to stay put in such an absurb organization. Org Kelate cakap.." tok de nok mikir" Of course I understand the rewards to the winning team in terms of projects and contracts- but those are the very reason for the downfall of any civilization- when the people stoop so low where Allah reminded us...macam binatang malah lebih menyesatkan. In other words, if you wanna go to hell,do it at your own pleasure and dont drag us Malays along.

2. If UMNO people can do all those to their own people in their election, how much can you expect from GE? zilchhh!
azlishukri said…
otoote - orang UMNO jadi mcm tu adalah disebabkan oleh kebanyakan ahli UMNO bergantung harap kepada projek untuk cari makan. dulu,guru2 yang jadi pejuang, tak harap cari duit melalui politik. sekarang yang banyak masuk UMNO mat rempit. ini yang susah.
"akrammakumullah azli shukri, akrammakumullah".
:)


berjumpa di lain waktu nanti, insyaAllah.

salam hormat dan salam penuh kaseh sayang kepada saudara kita azli shukri, seorang satria, seorang pejuang bangsa yang 'Istiqomah'!

:)
zul rahman
arin said…
Benarkanlah saya sampaikan amanat saya kepada perwakilan perwakilan yang akan menghadiri berbagai perhimpunan UMNO akan datang ini.
1. Disebabkan rasuah untuk mendapatkan jawatan dalam UMNO tidak dapat dibendung, saya syorkan perwakilan mesti bijak. Ini nasihat saya.
2. Pertama, ambillah wang yang disogokkan kepada anda . Mintalah SEBERAPA banyak sekali. Wang yang mereka gunakan itu adalah wang rakyat yang mereka telah sapu melalui berbagai cara. Memang hak anda untuk mendapatkan duit itu balek.
3. Kedua, bila memilih ,pilihlah orang yang bersih dan berkebolehan. Jangan pilih orang yang telah memberi rasuah. Mereka ini bila dapat jawatan dalam kerajaan nanti, akan sapu wang rakyat lebih banyak lagi. Anda dan rakyat jelata akan merana hingga pilihan raya ke-13, dimana UMNO dan Barisan Nasional akan kecundang. Pada masa itu pun anda akan menyesal tak sudah.
4. Bila anda tolak orang yang memberi rasuah ini dari mempengaruhi anda, anda akan membuktikan yang anda bijak dan berkuasa. Sebab, mereka ingat anda ini macam kerbau, bolih ditarik dengan wang, dan anda juga dianggap olih mereka sebagai monyet yang bolih diberi dengan “peanuts”(wang yang sedikit), dan juga seperti sampah dibuang bila bila masa. Masa kan mereka boleh layan anda yang begitu ramai
5. INGAT, KESEJAHTERAAN UMNO, BANGSA DAN NEGARA DITANGAN ANDA. KALAU ANDA DAPAT DIPENGARUHI OLIH WANG SOGOKKAN, ANDA ADALAH SEORANG YANG SETARAF DENGAN ABDULLAH BADAWI YANG TIDAK MENGGUNAKAN MATA, TELINGGA DAN OTAK DAN TIDAK LAYAK MENJADI PEMIMPIN KHASNYA DAN AHLI UMNO AMNYA.
Anonymous said…
Umno memang dah rosak. Mukriz pun bukan baik sangat, sama dengan pak dia, tun mahathir tu. tak le tutup mulut langsung. Apasal tun benci sangat pada dollah tu... aku pun tak paham.

Aku rasa pasal Dollah ni nak baiki sistem hakim ni, pasal tu dia takut dosa-dosa lama dia. kat negara lain pemimpin hok dulu tu dah kena belaka. tu yang cepat-cepat nak angkat najib tu.
Anonymous said…
LAgi satu.. lupe..
Aku rasa pasal pemilihan di kuala kangsar tu, betui juga si datoadil ni cakap. pasai apa cuba hang pa pi lihat orang melayu kat mana mesti pasai makan dulu

* Mesyuarat mesti tanya apa makanan, apa katering, menu dll.

* Open hause, tanya ada laksa ka.. sate ka.. mee ka... tanya pasai makan dulu, bukan niat nak ziarah dan pi minta maaf

* Nak booking hotel pi seminar, orang pompuan dah tahu.. makanan kat hotel tu tak sodap, pi tukar hotel lain

* Pi terawih.. sibuk pasal nak moreh.. tak tenteram doa, takut kiuh talam habis.. laksa habis

dan banyak lagilah... buktinya ramai orang kat malasia mampus kena penyakit pasai makan ni..
Anonymous said…
DARIPADA SIBUK DENGAN KJ DAN MUKRIZ, MARI KITA SOKONG PEJUANG BANGSA TULIN DAN SEJATI NI.

Dr Mohamad Khir Toyo
Ahli Majlis Tertinggi UMNO dan Ketua UMNO Bahagian Sungai Besar, Selangor; pernah menjadi Menteri Besar Selangor selama dua penggal dan Pengerusi Barisan Nasional & Badan Perhubungan UMNO Selangor. Mempunyai Ijazah Pembedahan Pergigian dari Universiti Malaya dan pernah menjadi Presiden, Majlis Belia Malaysia.
Anonymous said…
POLITIK WAN DALAM UMNO

copy dari che det.

1. Saya mendapat banyak laporan berkenaan dengan politik wang dalam UMNO. Demikianlah keadaan sehingga Dato Seri Dr Rais Yatim mencadang secara sinis supaya jawatan-jawatan Majlis Tertinggi ditender. Dato Seri Shahidan Kassim amat marah dan akan tender sebanyak RM1 untuk Rais. Bila makan cili rasa pedas.

2. Saya diberi tahu wang banyak digunakan. Dahulu cuma ketua pemuda bahagian sahaja dapat. Ini menyebabkan pemegang jawatan lain dalam pergerakan enggan bekerjasama. Sekarang semua mendapat sogokan dan hasilnya amat memuaskan bagi penyogok.

3. Ketua-ketua Bahagian dan ahli jawatankuasa juga dijemput ke Kuala Lumpur untuk berjumpa orang tertentu. Mereka di arah supaya mencalonkan orang-orang tertentu untuk Timbalan Presiden, Naib Presiden dan ahli Majlis Tertinggi. Juga pencalonan Ketua Pemuda. Berkesan atau tidak akan kita lihat daripada pencalonan yang dibuat.


4. Tetapi cawangan dan ahli biasa pun sudah pandai. Mereka menawarkan sokongan mereka jika sekian-sekian banyak dihulur.

5. Mereka yang menang boleh jadi Yang Berhormat, ahli Exco, Menteri, Timbalan Menteri, Setiausaha Parlimen, pengerusi syarikat-syarikat Kerajaan dan juga dapat kontrak berjuta Ringgit.

6. Ahli biasa yang memberi sokongan dengan undi mereka dapat apa? Dengan kesedaran akan soal ini maka penyokong dan pengundi pula berpendapat mereka juga harus dapat nikmat daripada pemberian undi mereka. Maka mereka akan menunggu sogokan sebelum memberi undi mereka.

7. Amalan rasuah dalam UMNO di semua peringkat sudah menjadi buah mulut orang ramai. Mereka jelek dan muak dengan UMNO, orang UMNO dan pemimpin UMNO. Perasaan benci kepada UMNO sebagai parti yang tidak bermoral merebak ke merata-rata tempat.

8. Orang ramai melihat UMNO sebagai parti pimpinan orang-orang yang berkepentingan diri semata-mata. Dari cawangan sehinggalah kepada pucuk pimpinan yang diutamakan ialah jawatan dan peluang memain kuasa dan buat duit apabila memegang jawatan.

9. Dalam pilihanraya umum 2004, rakyat memberi sokongan padu kepada BN. Ini adalah kerana rakyat percaya benar yang kepimpinan baru UMNO dan Barisan Nasional akan menjadi lebih baik daripada yang terdahulu.

10. Antara 2004 dengan 2008 mereka dapat lihat pemerintahan Abdullah dengan rasuah yang berleluasa dan keruntuhan ekonomi. Mereka juga lihat peranan yang dimainkan oleh keluarganya dan kroni mereka dan juga sikap ahli-ahli kabinet. Apa yang mereka lihat meyakinkan mereka bahawa pemerintahan ini tidak baik. Hasilnya ialah keputusan pilihanraya ke-12.

11. Mereka kecewa bahawa Abdullah bukan sahaja tidak membetulkan keadaan tetapi sebaliknya menafikan kekalahan dan penolakan oleh pengundi, termasuk yang terdiri daripada ahli-ahli dan penyokong UMNO dan lain-lain parti komponen.

12. Saya percaya orang ramai amat kecewa melihat mainan wang dalam UMNO sekarang. Wang akan mengalir dengan banyak dan laju semasa dan selepas pencalonan. Rumah terbuka oleh kementerian sedang diadakan dengan menggunakan duit Kementerian. Semasa rumah terbuka kempen untuk pencalonan diadakan.

13. Menjelang pemilihan bulan Mac 2009 lebih banyak lagi acara dan sogokan boleh diadakan. Kemuncak akan tiba apabila wakil ke Mesyuarat Agong tiba di Kuala Lumpur untuk bersidang.

14. Kata orang melihat kepada jawatan-jawatan yang dipertandingkan tiap seorang wakil boleh dapat hingga RM20,000.

15. Ada yang berpendapat tidak apa menerima sogokan tetapi tidak semestinya mengundi penyogok. Jangan percaya iman penerima begitu kuat sehingga tidak merasa terhutang budi. Lagipun duit yang diterima adalah duit haram. Yang menerima akan menanggung dosa.

16. Terimalah. Pedulikan jika semua orang tahu. Apa salahnya. Dosa, dosalah. Tetapi seperti disebut di atas apabila pengundi pilihanraya umum sudah benci dan bosan dengan UMNO mereka akan undi parti lawan untuk kalahkan UMNO. Selepas kalah tidak ada lagi jawatan Perdana Menteri, Menteri dan lain-lain. Tidak akan ada lagi kontrak, AP dan lesen.Tidak akan ada lagi nikmat! Semua pihak akan merana, akan dihina oleh orang. Dan UMNO akan habis riwayatnya. Mereka yang betul-betul sayang kepada UMNO akan kutuk pemimpin dan ahli UMNO.

17. Inilah akhirnya musibah yang akan diterima kerana tamak, kerana rasuah di kalangan pemimpin dan ahli UMNO.
azlishukri said…
anonymous - kesimpulannya, kitalah yang wajib betulkan UMNO itu kembali, bukan dok caci maki sahaja. Apabila orang yang jujur seperti saudara2 semua ini tidak membantu membersihkan UMNO, maka UMNO dimasuki oleh mereka yang tidak jujur, susah sangat ke?
Zaid@Zaidel said…
Selepas apa yang berlaku di Kuala Kangsar, apakah itu bermaksud MM juga kemungkinan tipis untuk menjawat jawatan sebagai Ketua Pemuda UMNO Malaysia pada perhimpunan UMNO tahun hadapan?
Susah juga ye bila manusia yang sudah kaya raya masih mahukan kuasa. Tak kisah siapa yang menang cuma biaralah dengan cara yang betul. Apa-apa pun, tahniah atas pendedahan yang berani ini. Cuma saya terfikir, tak bolehkan usul pemilihan ini dibatalkan pada mesyuarat tersebut jika memang terdapat agenda yang jelas berhubung tindakan pengikut KJ yang memonopoli mesyuarat? Sekadar bertanya sebab saya tidak berapa arif mengenai perlembagaan UMNO Cawangan dan Bahagian.
Anonymous said…
HOIIII zaid, lagi skali ko ckp caam ni, aku sumpah ko jadik siput sedut…..

ingat baik2 & simpan dlm kepale hotak ko tu..
umno memang bodoh.. yang ko ckp macam tu apa pasal.
Anonymous said…
rakyat lagi kecewa dengan sikap kera jaan sekarang..datuk shahir pernah kata 2 mggu lepas..kalau harga minyak dunia turun bawah USD 70..HARGA MINYAK MALAYSIA AKAN TURUN PADA HARGA LAMA ( RM 1.92 )…tapi mana dia janji2 kera jaan..nak kaji setiap 14hari konon..piraaahhh..dapat menteri kewangan baru..kepala rasuah..turunkan lah…..tapi jgn harga minyak jer yg turun..harga barang lain pun tengok jugak..kata nak pantau harga barang…cakap tak serupa bikin..
Anonymous said…
Aku rasa baik masuk keadilan

BUAI LAJU-LAJU
MENUJU KE LAUTAN
KALAU MAU MAJU
IKUTLAH PAKATAN

ABDULLAH BADAWI TURUN
NAJIB RAZAK MAU NAIK
BN KITA KASI TURUN
DSAI KITA KASIH NAIK

Penyokong PKR
Gombak.
Unknown said…
Kalau mencari tempat mandi,
Pertama teluk, kedua pantai;
Kalau mencari pemimpin negeri,
Pertama elok, kedua pandai.
adinda perwakilan tak?

ya sapa pun boleh menang.... mungkin mukriz dibantu bapanya, tun daim, tok mat, ts sanusi dll

kj pulak nampanya... ku li kot.silap2 bro anuar ibrahim pulak bagi apa2 tongkat.. baca buku yahya ismail tu..2004 lagi buku tu.

ok... lihatlah siapa yang ada peluang,,, tapi KJ kawal gelanggang lagi!
The truth will prevail.

1st time sampai ke blog ni, 1st time baca posting-posting yang ada kat sini, dan 1st time kot jumpa penyokong kuat UMNO yang pada saya sangat rasional dan berani(yang saya agak berdasarkan hasil tulisan yang saya baca kat weblog ni)

Teruskan menulis tentang perkara yang benar. Sampaikan kepada sesiapa sahaja yang suka buat spekulasi tanpa mengetahui perkara sebenar(atau kepada orang yang suka sangat percaya kat spekulasi rambang)

Terima kasih.
Teruskan menulis
Cheguman said…
otoote,
Memang sdra tidak faham dgn kebanyakan org UMNO. Bukan sdra shj, malah saya dan ramai lagi termasuk org UMNO sendiri tidak faham tentang org UMNO. Apa nak dihairankan sebab yg ramai di dalam UMNO hari ini sudah lupa dgn perjuangan asal UMNO.

Itulah sebabnya Azli Shukri tetap di dalam UMNO. Itulah sebabnya saya tetap mempertahankan UMNO walaupun dari luar.

Kenapa bukan PAS?

Saya tidak mempertahankan UMNO hanya kerana namanya UMNO, sebaliknya saya pertahankan UMNO kerana sistemnya dan kedudukannya dalam struktur politik Malaysia. UMNO telah menyediakan 'networking' yg tidak dibina oleh parti lain. Begitu juga hubungan pintarnya dgn rakan2 drpd kaum lain.

Masalah kita sekarang ialah 'orang UMNO'. Manusia pelahap yg kini berada di dlm UMNO ini jika kita buang secara tidak bijaksana, mereka akan masuk PAS atau PKR dan bermuslihat di situ pula. Jika kita bubarkan UMNO dan biarkan org Melayu bernaung di bawah PAS atau PKR, maka golongan tersebut akan bertingkah laku sama seperti di dlm UMNO juga. Akhirnya PAS atau PKR akan rosak sebagaimana UMNO sekarang.

Tak percaya? Anda boleh lihat beberapa kes di Perak baru-baru ini dan pergolakan yg berlaku dlm PAS sekarang.

Kita ada pilihan yg praktikal. Mari kita sama-sama perbetulkan semula perjuangan UMNO. Apabila ramai ulama menyertai UMNO termasuk Hj Hadi, Nik Abduh dll, maka UMNO akan kembali murni.

(tolong jgn bagi alasan begini: "dulu, Anwar pun cakap macamni sblm masuk UMNO!")
Anonymous said…
Assalamualaikum,

Memang benar, penyokong Mukhriz tidak ramai yang cerdik, malah tiada seorang pon yang licik, tidak selicik penyokong KJ. Sepatutnya penyokong Mukhriz perlu lebih berwaspada dalam pencalonan sebegini, kerana adalah dengan jelasnya penyokong KJ sudah goyang idola mereka kecundang. Maka, mereka tidak peduli cara apa sekalipon, asalkan idola mereka dicalonkan dan bakal memenangi kerusi panas itu kelak.

Ingatlah, sesungguhnya orang yang jahat itu banyak kelemahannya. Selidik dan seranglah kelemahan orang yang jahat itu, insyaAllah, kemenangan akan berpihak kepada orang yg baik.
Anonymous said…
PENYOKONG KHAIRY

Bila kita kata mereka lah perosak UMNO mereka akan menajdi marah dan mebodohkan orang yang menegur mereka. Pihak yang dimaksudkan ini akan menjadi marah jika kita katakan bahawa merekalah sebenarnya perosak UMNO. Mereka juga akan jadi marah jika kita katakan sifat mereka sama seperti pembangkang walaupun merekaa sering melaungkan bahawa mereka mahu menyelamatkan UMNO.

Inilah masalah yang berlaku dalam UMNO yang perlu direformasikan. Bukan kepimpinan UMNO kerana UMNO sudahpun membuat reformasi dalaman setelah kekalahan dalam pilihanraya yang lalu dimana Pak Lah telah membuat plan peralihan dan telah dipersetujui oleh semua kepimpinan UMNO dan masalah dalaman ini hampir selesai. Pihak tertentu ini tidak berpuas hati kerana mahukan barisan mereka membarisi kepimpinan UMNO. Dendam peribadi masih bergelora dan kesempatan pilihanraya kecil Permatang Pauh dijadikan salah satu senjata untuk memburukkan kepimpinan UMNO yang ada. Kumpulan ini bolehlah kita anggap sebagai serpihan kerana tidak ramai lagi yang menyokong kumpulan ini.

Kumpulan ini juga tertekan kerana tidak juga mahukan Anwar Ibrahim memenangi pilihanraya ini kerana mereka juga mengetahui jika Anwar menang, mereka akan menanggung musibah kerana Anwar juga menaruh dendam kepada kumpulan ini, namun mereka juga tidak mahu BN menang kerana jika BN menang ianya akan melonjakkan nama kepimpinan Pak Lah dan Najib yang akan mengakibatkan mereka akan terus layu kerana ahli BN akan kembali bersatu bernaung dibawah kepimpinan Pak Lah dan Najib. Dalam diam-diam, ( setiap tindakan mereka dikesan oleh ahli UMNO ) mereka menikam kepimpinan UMNO.

Nawaitu mereka telah diketahui dan diperhatikan sahaja oleh ahli-ahli UMNO lain. Taktik kotor mereka dikesan apabila dengan niat jahat menyiarkan gambar zaman kanak-kanak seorang pemimpin UMNO yang melakonkan watak yang diarahkan oleh guru semasa konsert sekolah yang mana ramai diantara kita juga pernah melakukannya ketika disekolah dahulu. Taktik kotor calon yang mahu merebut salah satu jawatan tertinggi dalam UMNO ini dikesan, niat jahat pemimpin yang mahu merebut salah satu kerusi tertinggi ini juga dikesan. Penyebar gambar ini juga dikesan berserta niat buruk penyebar gambar ini. Ahli UMNO bukan bodoh, akibatnya yang difitnah mendapat simpati yang menyebar kian dibenci kerana tidak "gentelman" untuk turun ke galanggang. Anak jantan tidak turun ke gelanggan dengan cara yang jijik dan kotor.

Mereka sebenarnya bermasalah, jika dahulu mereka meletakan semua masalah dan alasan kepada Perdana Menteri, sepatutnya masalah ini telah selesai apabila Perdana Menteri telah mengumumkan peralihan kuasa. Mereka masih tidak berpuas hati dengan penyelesaian ini kerana mereka mempunyai masalah lagi, kali ini masalah mereka adalah untuk merebut kuasa dan membariskan ornag mereka dalam kempimpina UMNO. Mereka tidak mahu bertanding secara pertandingan tetapi mereka mahu menang dengan mudah secara paksaan agar ahli UMNO menerima barisan mereka sedangkan tradisi yang diamalkan oleh UMNO selama ini adalah pertandingan.

Tatik mereka ini sama dengan tatik pembangkang.

Pembangkang juga tertekan kerana merasakan mereka akan kalah siang-siang lagi mereka telah cuba menutup kelemahan mereka dengan menuduh berbagai pihak mahu menggagalkan dan memastikan Anwar Ibrahim kalah dalam piliharaya kecil ini. Mereka juga cuba untuk melagakan ahli UMNO antara penyokong Pak Lah dan penyokong Najib. Cara pembangkang ini samalah dengan cara pihak yang disebut diatas. Pembangkang telah memasang poster yang menghentam Pak Lah dan Anwar, poster ini dibuat seolah-olah dilakukan oleh penyokong Najib. Orang UMNO bukanlah bodoh untuk terus menelan apa sahaja fitnah yang dilemparkan. Mereka boleh memikirkan yang mana baik dan yang mana buruk, yang mana salah dan yang mana betul. Orang UMNO akan mengenal pasti siapakah dalang sebenar yang bertanggungjawab melakjukan perkara ini.

Ini adalah kelemahan UMNO yang kita akui akan kelamahan mereka, ini tidak bererti kelemahan ini tidak dapat diselesaikan. Insyaalah akan dapat diperbetulkan dalam sedikit masa lagi kerana bukan sekali menghadapi perkara dan masalah sebegini. UMNO akan menjadi pulih kembali setelah semua masalah ini dapat diselesaikan dengan baik. Sejarah telah membuktikan bahawa UMNO pernah melakukan lonjakan setelah mengalami krisis yang besar. InsyaAllah……
Anonymous said…
PENYOKONG KHAIRY


LUPAKAN MUKRIZ, SOKONGLAH KHAIRY

Debat bukan mahu bercakaran - Khairy

Calon Ketua Pergerakan Pemuda UMNO, Khairy Jamaluddin menegaskan debatterbuka bagi calon yang mahu merebut jawatan tersebut bukan bermaksud untuk bercakaran tetapi bagi menjelaskan prinsip perjuangan masing-masing.

Beliau yang berterima kasih kepada seorang lagi calon bagi jawatan itu, Datuk Seri Dr. Mohamad Khir Toyo kerana menyahut cadangannya itu berjanji debat tersebut akan dijalankan dengan tanggungjawab dan tertib.

“Debat akan dijalankan secara gentleman, saya cuma minta diberitahu tempat, masa dan tarikh, saya akan datang,” katanya.

Beliau menyatakan demikian kepada pemberita selepas menghadiri Majlis Rumah Terbuka MIC sempena sambutan Hari Deepavali di Dewan Merdeka, Pusat Dagangan Dunia Putra (PWTC) di sini hari ini.

Beliau diminta mengulas kesediaan Mohamad Khir untuk berdebat bagi menjelaskan prinsip perjuangan masing-masing sebagaimana dicadangkan Khairy kelmarin.

Khairy berkata, pelawaan tersebut bukan bertujuan untuk menyerang peribadi mana-mana pihak atau bercakaran sesama sendiri.

Beliau juga menegaskan, perpaduan parti tidak akan runtuh jika debat dijalankan secara terbuka malah ia boleh merapatkan rakyat dengan bakal pemimpin UMNO.

Katanya, ini kerana visi, idea, kebolehan dan wawasan calon boleh dinilai melalui debat itu serta memberikan peluang kepada rakyat untuk membuat penilaian yang sewajarnya.

Malah, katanya, perdebatan itu adalah sejajar dengan perjuangan politiknya iaitu UMNO tidak boleh bersifat eksklusif dan terpisah daripada rakyat.

Mengenai keengganan seorang lagi calon Ketua Pemuda yang juga Ahli Parlimen Jerlun, Datuk Mukhirz Tun Mahathir untuk berdebat secara terbuka, Khairy berkata, beliau tidak boleh memaksa mana-mana calon yang tidak berminat.

“Tidak payah saya mengulas untuk yang tidak berminat dengan cadangan saya,” katanya.

Dalam pada itu, ketika ditanya bahawa jumlah pencalonan yang banyak tidak bermakna seseorang calon itu pasti menang pada pemilihan Mac depan, Khairy berkata, tempoh selepas mesyuarat adalah penentu kepada kemenangan.

“Pencalonan tidak menggambarkan undi akhirnya tetapi pada masa yang sama kita harus ingat bahawa setiap calon perlu mendekati perwakilan dan berjumpa dengan mereka, jangan ambil mudah apa sahaja yang berlaku,” katanya.

Menurutnya, beliau akan berusaha menemui perwakilan untuk menerangkan manifesto dan wawasan perjuangannya selepas mesyuarat peringkat pemuda bahagian berakhir.

Beliau yakin memiliki peluang yang baik untuk memenangi jawatan tersebut walaupun Perdana Menteri, Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi akan menyerahkan kuasa kepada Timbalan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak pada Mac depan.

“Oklah, peluang okay, bolehlah, kita tengok apa yang berlaku kerana tempoh berkempen adalah panjang lagi saya menunggu untuk berkempen,” katanya.
Anonymous said…
PENYOKONG KHAIRY

Wahai DATOADIL,DEMANG LEBAR DAUN, CHEDAYAT, dan lain-lain, yang pandai buat sajak, cerita dan hujah, sertailah kami di team Khairy. Ini untuk masa depan bangsa kita.

www.prokhairy.com
Anonymous said…
Salam Hormat & Bertemu Lagi

Seharian semalam saya tidak melawati blog ini, pagi tatkala sampai di pejabat, dan membuka diari untuk mengetahu program, tidak banyak kesibukkan, cuma ada beberapa undangan Sambutan Hari Raya, Hari Deepavali dan Kunjungan Rakan.


Saya memilih untuk menjawab setiap kata-kata, dan lontaran hasil daripada komentar dan bicara saya lewat beberapa hari lalu.


1. Kepada C.H.E Dayat, saya mengucapkan selamat menduduki peperiksaan, memang saya ingin melihat anak bangsa kita berjaya. Saudara juga tahu dan mengakui tentang isu dan sikap orang kita dalam makanan. Teruskan belajar, cumanya jangan leka dengan politik kampus, nanti tersadai pula pengajian.

2. Kepada Zulrahman, pandangan saudara itu ada benarnya juga. Namun dalam bahasa, khususnya yang bukan berbentuk formal seperti karya, kita bisa melanggar hukum bahasa dan ini dianggap keindahan bahasa. Tentang sembahyang, saya rasa sepatutnya, sama ada team KJ atau Mukriz, mereka perlulah berjemaah, itu lebih baik. Patutnya program rehat diisi dengan soalat berjemaah.

3. Kepada Mantra, itulah dipanggil warisan. Ibu dan anak dalam bahasa pasarnya 2X5 saja. Jadi janganlah kita hairan.

Blogger-blogger lain, terima kasih atas pandangan, kritikan dan ulasan anda terhadap pandangan saya, namun niat saya ikhlas untuk membuat teguran sikap tersebut.

Dato Adil
Bangsar, KL
Anonymous said…
Dedikasi Buat Penyokong PKR
(Anonymous)

Parti Keadilan Rakyat (PKR), pada mula tujuan asalnya, untuk mendapat keadilan kepada Mantan TPM, Dato Seri Anuar Ibrahim. Keadilan telah dicapai, Dato Seri Anuar kini bebas. Jika berpegang pada janji, maka sepatutnya PKR bubarkan sahaja. Itu janji PKR dulu. Tapi mereka mungkir janji. Jadi perlukah kita sertai parti yang penubuhannya tidak selari dengan perjuangannya?

Saya juga berpendapat bahawa PKR tidak matang dalam banyak perkara, hal ini lantaran perkongsiannya dengan beberapa wakil Cina daripada DAP dan dalam PKR sendiri.

Dato Seri Anuar kini jadi pembela nombor 1 rakyat sabah. Tetapi semasa menjadi TPM dalam kerajaan, bisa dibilang kata orang Indonesia, berapa kali dia pergi ke Sabah/Sarawak.

PKR, juga gagal tunaikan janji dalam manifestonya, melantik orang Cina terajui PKNS dan banyak lagi tindakannya mengguris hati orang Melayu.

Jangan terkejut jika pada Pilihanraya akan datang, Calon Parti Bebas akan bertambah di Parlimen kerana imej beberapa parti ketika ini yang agak tercalar.

Kepada Penyokong PKR, tanya diri anda, adakah anda menyokong PKR kerana marah kepada UMNO? Jika itu puncanya, saudara saudari akan kecewa sehingga ke nafas yang terakhir. Yang menyokong PKR kebanyakannya yang kecewa, kecewa dan kecewa.
assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh...

alhamdulillah, dengan nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang, betapa saya merasakan bahawa rintihan hati dan doa kita semuanya disini setiap hari didengari Tuhan, dan saya amat bersyukur kepada Allah Azzawajalla,
kita semua menulis diatas kehendaknya, kerana setiap penulisan yang baik itu terkandung keagungan As maul Husna Allah Azzawajalla.

alhamdulillah, betapalah hati saya di pagi yang mulia ini amatlah bertaut sekali kepada saudara saya yang amat saya kasehi iani saudara demang lebar daun dan saudara azli shukri apabila membaca dan dibacakan tentang penulisan mereka di kolum 'comments' ini...

betapa hati saya ini suatu waktu dulu mahu sungguh bertanya kepada saudara azli shukri dengan satu soalan yang ringkas, padat dan tepat iani:

kenapa UMNO? atau Why UMNO?

saya batalkan soalan itu disini dan suatu hari nanti, sudah pasti apabila bertemu azli shukri dan penghayatan maksud tentang persoalan itu pasti terjawab.
Sila baca sekali lagi, saya menyatakan tentang penghayatan maksud, bukan tujuan.

betapalah demang lebar daun sudah cuba menjawab nya sedikit tetapijika kita membaca pada kadar aliran nafas yang biasa, tidak kita dinampakkan olehNya

benar, maka benarlah sehingga perjuangan saudara kita azli shukri yang sudah sanggup berjuang dan berkorban serta serta Istiqomah,
maka dia sudah memilih satu jalan yang sudah tidak ada jalan keluar, iani suatu jalan yang menghadap Tuhannya dan dia sudah bersumpah syahadah untuk tidak berpaling-paling lagi.
Dia sudah berjanji untuk tidak menghala ke jalan lain iani berhala-berhala yang lain kerana saya menegaskan disini sekali lagi bahawasanya dia sudah bersumpah syahadah menuju ke jalan Allah SWT dan sudah pasti dia 'wajib' menunaikannya serta dia juga 'wajib' mengasehi saudara-saudara seugamanya dan juga mengambil tahu dan mengambil berat kaum ugama lain disekelilingnya. dia 'wajib' mengasehani dan menyayangi kita semua kerana tidak sempurna imannya jikalau dia tidak mengasehi kita semua seperti dia mengasehi dirinya serta penciptanya.(insyaAllah)

maka dengan itu apa yang perlu kita lakukan?
apa hukum yang wajib kita laksanakan?

maka jika kita juga yang sama-sama bersumpah syahadah ini wajiblah berdiri teguh bersama-sama saudara kita yang kita kasehi ini iani saudara azli shukri dan saudara-saudara pemimpin kita yang lain yang Istiqomah,
maka janganlah lagi kita berpaling-paling (iani Istiqomah), kerana 'demi masa', kita tidak mahu lagi berada didalam kerugian, InsyaAllah


persoalan saya disini,
(persoalan ini harus direnung, dibaca dengan mata hati, difikir dan dijawab atas dasar keikhlasan dan kasih sayang dan 'demi Allah')

kita memilih pemimpin, dengan memilih daripada mana kumpulannya?
atau
siapa dia sebenarnya?

dan diberikan pula huraiannya, kenapa?



salam hormat kepada semua, salam penuh kasih sayang,
zul rahman

p/s: maafkan saya saudara azli shukri andai saya sudah terlebih bicara dilaman milikanmu ini. maafkan saya. assalamualaikum warahmatullah...
Anonymous said…
Yang Terakhir Dari Saya Kepada Penyokong Fanatik Khairy.
(Melanggar Kesantunan Bahasa)

Khairy ialah makhluk biadap dan jijik di mata masyarakat. Yang Menyokongnya kerana telah terminum peluh dan air kencing khairy. Apa yang istimewa pada KJ sampai saya perlu menyokongnya. Tanpa usaha dia telah menjadi jutawan diatas titik peluh rakyat, penat lelah pemimpin terdahulu, tetapi munculnya mengaut semua harta negara. Biadap dan banjingan sungguh manusia ini.

Yang sokong KJ macam saja anak anjing kurap yang kelaparan, meminta-minta untuk disuap makan anak isteri mereka.

Saya lebih menghormati tukang sapu dan pekerja pelupusan sampah yang kotor badan mereka dengan bau sampah, tetapi rezeki yang dikecapi halal. Manakala penyokong KJ seperti menghisap nanah yang menjijikkan daripada luka di kaki atau punggung KJ, untuk mengenyangkan mereka.

Tanya ketua anda si KJ, tahukah dia semangat dan roh perjuangan orang Melayu? Yang dia tahu hanya merampas wang rakyat dengan bantuan Bodo Llah (PM). Inilah masalahnya.

Penyokong KJ tahu mereka menghisap nanah daripada punggung dan bisul KJ, tetapi mereka meneruskannya tanpa jijik.
Nanti mereka juga akan bernanah, busuk, berkurap dan jijik tubuh mereka, lebih jijik daripada anjing kurap di tempat pelupusan sampah.
Akhirnya, Penyokong KJ teruskanlah memberi makan anak dan isteri anda dengan nanah yang dihisap dari kudis buta khairy.


Siapa yang mengejar dunia, dunialah yang dia dapat,
Siapa yang melupakan akhirat,
Penyesalannya tidak akan bertepian.

Dato Adil
Bangsar, KL.
Anonymous said…
Akhinya, saya tutup bicara pagi ini dengan keceriaan, pedulikan orang-orang KJ yang bodoh dan hina itu...

HADIAH BUAT PENYOKONG KJ.

Buai laju-laju
Sampai ke Parlimen Rembau
Apa Khairy mahu
Penyokong-penyokong macam kerbau

Lompat si katak lompat
Lompat tingkat empat
Apa penyokong KJ dapat
Sepasang kain pelekat

Sorong papan tarik papan
KJ berjalan macam pondan
Kalau penyokong tak ada iman
Macam beruk berpaut di dahan

Kelip-kelip kusangka api
Rupa-rupanya dolah badawi
KJ suka bagi tahi
Untuk penyokongnya setiap hari


Sehingga Bertemu Lagi.. Di Akhir Bulan Mulia Ini Selamat Bergembira, Nantikan Pengumuman Harga Minyak Turun.


Ikhlas dan Dedikasi

Dato Adil
Bangsar, KL>
azlishukri said…
zul rahman - terima kasih atas komen dan nasihat, semoga semua blogger membacanya.

dato adil - satu kritikan yangb sangat pedas kepada khairy. apakah ini pandangan orang luar kepada KJ, jika begitu, bagaimanakah beliau mampu menarik pemuda untuk menyertai UMNO kembali?
Salam sekali lagi kepada semuanya...
(setelah membaca komen daripada dato' a'dil, saya seperti tidak mahu pulang)


lihat,
lihat...
lihatlah dunia kepada kebesaran Allah Subhanahu Wata'ala...
lihatlah kebesaran As Maul Husna!

sudah saya katakan sebelum ini yang saudara kita ini,
iani dato' a'dil itu sebenarnya seorang yang budiman... :)

apabila membaca komen-komen beliau tadi maka,
tersenyumlah saya,
riang,
bangga dan gembira...
akrammakullah dato' a'dil, akramakumullah, dan semoga Allah SWT merahmati kamu serta melimpahkan rezki kepadamu, kerada kamu tidak lokek untuk bersededekah,
dan sudah saya PASTI, hari ini, iani hari jum'aat,
dato' a'dil sudah menghitung-hitung kemana dan dimana yang mahu disedeka'h kan...
'Ya Rabb, mohon Engkau merahmati dato' a'dil Ya Rabb' dan berilah dia walau sedikit akan kasih sayangMu yang mana bakal dia kongsikan bersama kami semua Ya Rabb'...
dia WAJIB mengasehani kami semua Ya Rabb' Tuhan yang maha Merencana'
(insyaAllah.)

dato' adil,
benar,
maka aku mahu membenarkan perkataanmu TETAPI masih merujuk kepada undang-undang perlembagaan.

dato adil quote:
"Namun dalam bahasa, khususnya yang bukan berbentuk formal seperti karya, kita bisa melanggar hukum bahasa dan ini dianggap keindahan bahasa."

benar, kita bisa menghasilkan karya, melahirkan rasa ketidakpuasan hati melalui karya seni, atau melanggar hukum bahasa seperti yang telah dan sudah termaktub didalam perlembagaan negara. (cukup sampai disitu)

ada, sememangnya ada pada negara kita dan seluruh dunia. (baca...)

mana mungkin aku berani menulis sebegini jikalau akau tidak tahu dan mempunyai ilmu tentang nya.

Jikalau kenyataan ini disangkal, ingin aku bertanya kepada kalian semua,
KENAPA?
karyawan *aristotle tidak ditangkap dan dipancung kepalanya pada zaman dia?

kenapa ruang 'katarsis' yang diwujudkan olehnya pada zamannya TIDAK ditentang?

kenapa syair 'satira' (satira) dengan penggunaan bahasa-bahasa 'metafora'nya tidak dilupuskan (tetapi dirahsiakan)

mana mungkin aku berani menulis sebegini jikalau aku tidak sampai, dan duduk, dan melihat, dan berdiri, dan merasai di tempat dia berdiri suatu waktu dulu...

tetapi aristotle tidak kekal, yang kekal hanyalah Allah SWT , dan Al-Quran dan Hadis(Muhammad Saww(pbuh)

baca perlembagaan...
baca....
bacalah dengan nama Tuhanmu...
(iqra')

maafkan saya dato' a'dil, saya juga mampu dan tersangat mampu untuk melahirkan buku penceritaan seperti 'shit' yang dilahirkan oleh yang berbahagia, yang tahu tentang bahasa mahupun linguistik, yang sedar, iani proffesor 'emiratus itu,
TETAPI saya tidak mahu, kerana saya sedang mempromosikan kebaikkan seperti pesanan-pesanan oleh yang terdahulu...
maafkan saya :)

itu soal bahasa,

dato' a'dil yang saya dan kami semua hormati,
'we MUST move on, we MUST think on 'what to do NEXT?'

ceritakanlah kepada kami disini (ke tempat yang engkau sudah lewati) tentang:

1. bagaimana eropah berjaya menyatupadukan matawang 'euro' hasil perkongsian pendapat 'the european united' dan kenapa, england tidak mempersetujuinya?


salam hormat kepada dato' a'dil yang berilmu,
zul rahman
p/s- sudah tiba waktunya dato' a'dil, sudah tiba...
salam azli shukri...
Rahimin Idris said…
alamak, panasnya. mujur ada pantun puan ritah.

woi, KJ tu patut jadi budak milo MY TEAM dah la. semua dia nak sondol apahal?
Anonymous said…
Ari ni aku tension giler...
First time senyum bila baca pantun datoadil, tersenyum sendiri aku dibuatnya.... best juga pantun tu.. pantun kanak-kanak tapi dikreatifkan...
azlishukri said…
rahimi - sememangnya kata2 saudara itu betul, blog ini agak panas, saya percaya satu2 blog yang memberi sesiapa sahaja untuk berhujah, jika mereka berani, kerana orang muda pada hari ini hanya akan menyokong pemimpin yag tegas dan sanggup berhujah mempertahankan kebenaran. Selamat datang kepada sesiapa sahaja ingin menjadi berani!
Cheguman said…
Azli,
Blog sdra makin meriah nampaknya. Bagus. Harap para pendebat dapat bersikap terbuka walaupun sesekali kena sembur serbuk cili.

Buat masa ini saya belum berada di mana-mana kem samada DKT, KJ mahupun 3M (Mukhriz bin Mahathir bin Mohamad). namun sebagai manusia biasa, tentu saya juga ada kecenderungan.

saya lebih menyukai DKT kerana beliau ‘sederhana dalam agresif’ dan masih mampu menghormati org lain, terutamanya ketuanya. Saya lihat ramai yg menyerang pribadinya spt 'awet muda' dan 'hilang jawanya'. Mungkinkah itu bermakna isu kepimpinan beliau tidak begitu ada sehingga lawannya terpaksa menggunakan isu peribadi? Pengalaman beliau menerajui sebuah negeri adalah aset yg ‘melebihkan’ beliau daripada kedua-dua pesaing beliau.

Jika DKT tiada, saya akan pilih 3M. Beliau adalah anak kepada pasangan Tun. Faktor keturunan tidak boleh dikesampingkan begitu sahaja. “Kemana tumpahnya kuah kalau tidak ke nasi?” Ramai penyelidik genetik percaya bahawa faktor baka turut mempengaruhi perkembangan seseorang. Nenek moyang kita telah memerhatikan ini sejak dulu dan membuat kesimpulan: "bapa borek anak rintik". Pertama kali bertemu beliau, 2004, terkesan bakat kepimpinan semulajadi beliau. Namun bagi saya beliau belum begitu matang dalam praktis politik. Maklumlah, beliau tidak diberi banyak peluang semasa TDM masih berkuasa. Saya suka mencadangkan 3M menjadi naib ketua.

Saya belum pernah bertembung dgn KJ di dunia nyata. Saya suka dgn idea My Team beliau. Namun cerita negatif mengenainya begitu berleluasa. Setakat ini belum ada usaha berkesan untuk mengikis persepsi rakyat terhadapnya. Bagi saya KJ perlu memulihkan imejnya sebelum masuk bertanding. Mungkin beliau tidak bersalah namun dalam politik seseorang pemimpin bukan sahaja perlu bersih malah perlu kelihatan bersih.

Naib Ketua UMNO?

Saya tak kenal Razali tetapi pernah dengar nama Reezal. Mungkin saya akan pilih Reezal jika saya tidak kenal beliau sama sekali.

Kenapa tidak Azli Shukri sendiri menawarkan diri? Bukankah dalam PRU12 beberapa blogger telah berjaya menjadi YB?
azlishukri said…
demang - terima kasih atas komen saudara yang sangat saya harapkan. Bolehlah saya jawab begini :

"saya lebih menyukai DKT kerana beliau ‘sederhana dalam agresif’ dan masih mampu menghormati org lain, terutamanya ketuanya. Saya lihat ramai yg menyerang pribadinya spt 'awet muda' dan 'hilang jawanya'. Mungkinkah itu bermakna isu kepimpinan beliau tidak begitu ada sehingga lawannya terpaksa menggunakan isu peribadi? Pengalaman beliau menerajui sebuah negeri adalah aset yg ‘melebihkan’ beliau daripada kedua-dua pesaing beliau."

Jawapan saya : Saya akui sifat kesederhanaan beliau,namun demikian, kekalahan mempertahankan Selangor merupakan bukti paling nyata bahawa kepimpinan beliau ditolak oleh rakyat selangor. Kisah penyamu telah menyebabkan namanya sukar untuk dibersihkan lagi. Jika beliau sudah gagal mempertahankan selangor, mana mungkin beliau mampu membawa Pemuda UMNO ke arah kecemerlangan. wallahulam.

"Saya suka mencadangkan 3M menjadi naib ketua."

Jawapan saya : Mengikut peraturan Pemuda UMNO, usia Mukhriz sudah tidak lagi layak untuk bertanding jawatan naib ketua.

"Saya belum pernah bertembung dgn KJ di dunia nyata. Saya suka dgn idea My Team beliau. Namun cerita negatif mengenainya begitu berleluasa. Setakat ini belum ada usaha berkesan untuk mengikis persepsi rakyat terhadapnya. Bagi saya KJ perlu memulihkan imejnya sebelum masuk bertanding. Mungkin beliau tidak bersalah namun dalam politik seseorang pemimpin bukan sahaja perlu bersih malah perlu kelihatan bersih."

Jawapan saya : Saya tidak menafikan soal MyTeam - idea baik tetapi ternyata telah gagal. Gagal kerana beliau tidak tahu budaya politik UMNO. Naik secara tergesa2 akhirnya orang tidak sokong, sebab itu KJ menjadi fitnah kepada UMNO, Beliau harus berundur seketika, bersihkan dulu namanya dan kemudian datang kembali.

"Saya tak kenal Razali tetapi pernah dengar nama Reezal. Mungkin saya akan pilih Reezal jika saya tidak kenal beliau sama sekali."

Jawapan saya : saya kenal dua2nya, dan kalau ada calon lain, saya akan pilih calon lain. Reezal dan KJ tidak sebulu. Harap maklum.

"Kenapa tidak Azli Shukri sendiri menawarkan diri? Bukankah dalam PRU12 beberapa blogger telah berjaya menjadi YB?"

Jawapan saya : Saya berpegang kepada hadis nabi, "Janganlah kamu meminta2 sesuatu jawatan." setakat ini saya lebih selesa, jika orang yang mencalonkan dan bukan saya menawarkan diri. wallahulam.
Anonymous said…
SOKONGLAH KHAIRY KERANA SIKAP RENDAH DIRINYA

www.prokhairy.com


Walaupun kami dah dapat hadiah pantun datoadil, namun kami tida kecewa. Mungkin datoadil tak kenal bos kami.

Calon Ketua Pemuda UMNO, Khairy Jamaluddin (gambar) menganggap dirinya kini hanya seorang calon underdog atau calon bukan pilihan untuk merebut jawatan tertinggi Pergerakan Pemuda UMNO.

Ahli Parlimen Rembau itu berkata, berdasarkan perkembangan pencalonan semasa, semua pihak pastinya tahu siapa yang menjadi calon pilihan masa kini.

Khairy bagaimanapun, yakin beliau akan tetap melepasi kuota 39 pencalonan yang diperlukan untuk bertanding jawatan Ketua Pemuda UMNO.

"Insya-Allah saya yakin lepasi (kuota yang diperlukan)," katanya ketika ditemui pada majlis Rumah Terbuka Pergerakan Puteri UMNO Malaysia bersama Presiden UMNO, Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi di Pusat Dagangan Dunia Putra (PWTC) di sini hari ini.

Beliau berkata, perkembangan mesyuarat Pemuda peringkat bahagian pada minggu ini akan menjadi penentu sama ada dirinya memperoleh pencalonan yang cukup atau tidak.

Khairy setakat ini sudah mendapat 20 pencalonan daripada pelbagai Pemuda bahagian di seluruh negara untuk jawatan itu.

Pencalonan tertinggi jawatan Ketua Pemuda UMNO kini berpihak kepada Datuk Mukhriz Tun Mahathir manakala calon lain, Datuk Seri Dr. Mohamad Khir Toyo menerima 12 pencalonan. Seorang lagi calon, Datuk Zahidi Zainul Abidin hanya menerima satu pencalonan.

Ditanya peluangnya untuk memenangi jawatan Ketua Pemuda, Khairy berkata, ia sukar untuk diramal kerana perjalanan ke arah itu masih jauh.

Menurut Khairy, beliau tidak berputus asa walaupun pencalonan daripada Pemuda bahagian tidak memihak kepada dirinya.

"Apabila keadaan jadi macam ini, maka kita kena menyakinkan balik akar umbi, kena kerja lebih kuat lagi untuk mendapatkan sokongan daripada rakan-rakan lain," ujarnya.
Anonymous said…
Khairy Mendapat Sokongan Tulin

www.prokhairy.com

Calon Ketua Pergerakan Pemuda UMNO, Khairy Jamaluddin percaya pencalonan yang diberikan kepadanya dibuat atas sokongan ikhlas yang tulen dan setiakawan, bukannya dipaksa atau dibeli mahupun mengikut sentimen tertentu.

Naib Ketua Pemuda UMNO itu berharap akan melepasi kuota yang ditetapkan pada persidangan perwakilan bahagian pada minggu ini untuk melayakkan beliau bertanding jawatan Ketua Pemuda menentang seorang lagi calon yang telah melepasi kuota, Datuk Mukhriz Mahathir.

''Selepas itu, calon-calon yang layak akan mula bergerak ke arah meyakinkan perwakilan untuk membawa satu definisi perjuangan kepada akar umbi.

''Bukannya mahu menyatakan saya yakin tetapi kita realistik bahawa setiap calon yang layak bertanding nanti semuanya ada peluang untuk meyakinkan perwakilan.

"Perkara selebihnya kita serah kepada perwakilan. Kita boleh buat segala kerja kempen tetapi yang menentukan pada akhirnya adalah perwakilan," katanya.

Beliau berkata demikian kepada Utusan Malaysia ketika ditemui di Parlimen di sini hari ini.

Mengulas cadangan Ahli Majlis Tertinggi (MT) UMNO, Datuk Seri Dr. Rais Yatim agar semua jawatan tertinggi parti dipertandingkan secara 'tender' dan wang yang digunakan untuk mendapatkan jawatan itu boleh digunakan oleh parti, katanya, ia satu pandangan yang sinis.

Khairy berkata, beliau berasakan bahawa cadangan itu dibuat secara sinis memandangkan budaya sesetengah ahli UMNO yang masih menuntut habuan untuk memberi sokongan kepada calon-calon yang bertanding.

Katanya, beliau berharap calon yang akan dipilih pada Perhimpunan Agung UMNO Mac depan bukan berdasarkan kepada mereka adalah pembida tertinggi atau pemberi habuan paling banyak tetapi berdasarkan merit dan kekuatan mereka sendiri.

''Ini adalah kriteria paling penting dan saya rasa, ia adalah satu-satunya kriteria iaitu merit dan kredibiliti pemimpin itu sendiri dan bukannya duit, habuan dan apa jua pertolongan yang mereka janjikan kepada perwakilan.

''Bagi saya sendiri, prinsip saya begitu mudah. Saya pernah bercakap mengenai perkara ini dan saya mengulangi apa yang saya kata iaitu saya menolak amalan rasuah politik dan saya lebih bersedia untuk kalah secara bermaruah dalam pemilihan UMNO ini daripada menang dengan cara yang tidak betul," katanya.

Khairy bagaimanapun enggan memberi komen apabila ditanya sama ada beliau pernah didatangi oleh perwakilan untuk meminta habuan atau pertolongan.

Beliau memberitahu, ada mendengar cerita daripada akar umbi dan laporan berita berkaitan rasuah politik dan tuntutan habuan.

Katanya, apa yang penting dalam tempoh empat bulan menjelang Perhimpunan Agung UMNO pada Mac depan ialah memastikan perwakilan berpegang teguh dan mematuhi etika parti.

''Soal rasuah politik adalah perkara dua hala, bukan sehala. Ia mesti ada pemberi dan penerima; penerima itu salah dan pemberi juga salah. Jadi kedua-dua pihak sama ada calon atau perwakilan itu yang mesti berpegang kepada etika parti. Tidak guna ada etika parti jika ahli dan pemimpin tidak patuh kepadanya," ujar beliau.

Ditanya sama ada rasuah politik berlaku tanpa disedari, Khairy berkata, daripada laporan dan aduan yang diterimanya, perbuatan itu bukan sahaja berlaku ''pada masa orang tidur atau tidak sedar'' tetapi ada juga yang berlaku secara terang-terangan, sebelum dan semasa persidangan bahagian berlangsung.

''Saya rasa sedih kerana keputusan politik kita boleh dibeli," katanya.

Mengakui kewujudan rasuah politik, Khairy bagaimanapun menyatakan bahawa keadaannya masih belum mencapai tahap sangat kronik namun ia perlu dibendung khususnya semasa tempoh berkempen iaitu sebelum nama baik UMNO tercemar dan menjadi punca kehilangan keyakinan rakyat kepada parti itu.

Katanya, Perhimpunan Agung UMNO sentiasa menjadi tumpuan rakyat dan bukan sahaja oleh perwakilan yang menghadiri perhimpunan tersebut.

''Kalau kita tidak bendung, dalam tempoh kempen menjelang perhimpunan agung ini, ia boleh menjadi kronik. Apabila ia menjadi kronik, seluruh negara akan tumpu perhatian mereka kepada UMNO.

''Kalau kita tidak dapat membendung dan menghapuskan gejala rasuah politik ini, maka keyakinan rakyat kepada UMNO akan terhakis," katanya.
Anonymous said…
KHAIRY TERUS GEMILANG

www.prokhairy.com

PASIR PUTEH 31 Okt. _ Pergerakan Pemuda UMNO Bahagian Pasir Puteh hari ini mencalonkan Ahli Parlimen Rembau, Khairy Jamaludin bagi merebut jawatan Ketua Pergerakan Pemuda UMNO pada pemilihan parti Mac depan

Pada mesyuarat perwakilan Bahagian Pasir Puteh yang diadakan di Dewan Sekolah Kebangsaan Kamil 1 itu, Khairy mendapat 144 undi dan seorang lagi calon, bekas Menteri Besar Selangor Datuk Seri Mohamad Khir Toyo hanya mendapat 20 undian.

Sementara itu, seramai 277 perwakilan yang bersidang hari ini juga sebulat memilih Ahli Parlimen Muar, Datuk Razali Ibrahim untuk bertanding Naib Ketua pergerakan itu.
Anonymous said…
sertailah kami di prokhairy.


KOTA BHARU 31 Okt. - Pemuda UMNO Bahagian Kubang Kerian yang bersidang hari ini sebulat suara mencalonkan Ahli Parlimen Rembau, Khairy Jamaluddin untuk bertanding merebut jawatan Ketua Pergerakan Pemuda UMNO pada pemilihan parti, Mac depan.

Bagi jawatan Naib Ketua Pemuda pula, seramai 223 perwakilan daripada 90 cawangan yang menghadiri persidangan perwakilan di Dewan Sekolah Menengah Kebangsaan Long Gafar di sini juga sebulat suara mencalonkan Datuk Reezal Merican Naina Merican untuk jawatan itu.

Sementara itu, Puteri UMNO Bahagian juga mencalonkan Ketua Penerangan Puteri UMNO, Datuk Shahaniza Shamsuddin sebagai ketua pergerakan itu.

Persidangan itu juga mencalonkan Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Tualang Sekah, Perak, Nolee Ashikin Mohd. Radzi sebagai naib ketua pergerakan itu.
Anonymous said…
BERSATU BERSETIA, BERKHIDMAT UNTUK BANGSA.

DEDIKASI DARI KAMI DI PROKHAIRY
Anonymous said…
mukriz akan kalah.... takut debat.
Anonymous said…
Sdra Azli,

Kekalahan 5 buah negeri dalam PRU12sedikit sebanyak ada kaitan dengan peranan KJ yang masuk campur dalam urusan kerajaan.

Kalau dia menang Ketua Pemuda UMNO maka ucapkan selamat tinggal pada UMNO dalam PRU13.

Aku tak hairan banyak sokongan diperolehi KJ daripada Kelantan kerana negeri itu diperintah oleh pembangkang dah berpuluh-puluh tahun. UMNO Kelantan tak pernah bersatu maka sebab itulah kalah banyak pilihanraya. Mereka sokong KJ pula. Bertambah lemah le politik UMNO Kelantan.

Entah berapa banyak wang yang telah ditabur oleh KJ untuk mendapatkan pencalunan dan sokongan.

Jadi kesimpulannya Kelantan akan terus-terusan menjadi kubu PAS untuk selama-selamanya.
Anonymous said…
Sdra Azli,

Aku rasa Mukhriz hanya akan menang pencalunan sahaja tetapi akan kalah dalam pertandingan Ketua Pergerakan UMNO Malaysia pada bulan Mac 2009 nanti?

Kelemahan perwakilan Pemuda UMNO ialah duit. Beri sahaja duit, negara pun boleh digadai.

Tetapi kalau UMNO serious dalam menangani politik wang beri ruang kepada perwakilan yang bersih, jujur dan bertanggungjawab kepada Agama, Bangsa dan Negara untuk mengangkat sumpah dengan nama ALLAH bahawa dia telah ditawarkan wang untuk mengundi calun tertentu, maka calun itu akan disiasat dan kemenangannya akan dibatalkan seperti yang berlaku pada TS Isa Samad.
Anonymous said…
KEPADA:

KHAIRY TERUS GEMILANG?
www.prokhairy.com?

O, lempar batu sembunyi tangan ya?

Cuba jawab perkara ini:

MANTRA said...
[October 30, 2008 6:39 AM]

'Cara kemenangan KJ tanpa bertanding tersangat sinonim dengan cara pemilihan Jawatankuasa PENIAGAWATI di zaman ibu KJ, Datin Rahmah terajui NGO tersebut di sekitar pertengahan tahun 90an...

Seorang cadang dan seorang terus tutup cadangan dan pertandingan diadakan sewaktu tea break. Exactly the same...'


lempar batu sembunyi tangan, macam YOU jugak
(sengaja nak bagi YOU paham)
Anonymous said…
KEPADA:

KHAIRY TERUS GEMILANG?
www.prokhairy.com?

Cuba jawab perkara ini:

MANTRA said...
[October 30, 2008 6:39 AM]

'Cara kemenangan KJ MENANG
tanpa bertanding tersangat

sinonim

dengan cara pemilihan

Jawatankuasa PENIAGAWATI

di zaman

"ibu KJ,"

Datin Rahmah

terajui NGO tersebut di sekitar pertengahan tahun 90an...


hah hahh!

lempar batu sembunyi tangan, macam YOU jugak
(sengaja nak bagi YOU paham)
Anonymous said…
KEPADA:
KHAIRY TERUS GEMILANG?
www.prokhairy.com?

O, lempar batu sembunyi tangan ya?

Yang ini ditulis oleh YOU sendiri:

Ditanya sama ada rasuah politik berlaku tanpa disedari, Khairy berkata, daripada laporan dan aduan yang diterimanya, perbuatan itu bukan sahaja berlaku

''pada masa orang tidur atau tidak sedar''

tetapi ada juga yang berlaku secara terang-terangan,

sebelum dan semasa persidangan bahagian berlangsung.

''Saya rasa sedih kerana keputusan politik kita boleh dibeli," katanya.



lempar batu sembunyi tangan, macam YOU jugak
(sengaja nak bagi YOU paham)
azlishukri said…
Insaflah para penyokong KJ - kebatilan sangat jelas, mengapa tuan2 masih belum insaf?
Asri said…
I didn't budge from the the vicinity of the secondary school hall during the Besut Youth meeting.

Why did you?

Fikir2lah sendiri. Kalau dh tahu org jenis pakai taktik kotor, jgnlah lalai.
azlishukri said…
asri - ini bukan soal lalai, yang peliknya orang yang bersalah dalam soal ini ialah kami pulak yang dituduh dan dicerca kerana tidak peka dengan tipu daya mereka, sebaliknya yang menipu dalam mesyuarat itu tidak pulak u all belasah! fikirlah balik..yang menipu dalam mesyuarat tu lah yang saudara kecam, bukan kami yang kena tipu ni saudara2 balun..
Anonymous said…
Asri memang bodoh, aku rasa dia ni puak khairy. binatang kau...
Anonymous said…
Arri ko ni dungulah... orang dah cakap lama dah taktik kotor... kau ni ketinggalan betul...
Anonymous said…
Aku pinjam pantun datoadil untuk kasi si asri yang bodoh ni. aku menyampah betul baca komen dia ni...

Kelip-kelip kusangka api
Rupa-rupanya dolah badawi
KJ suka bagi tahi
Untuk penyokongnya setiap hari

Termasuk asri
(yang ni aku tambah sendiri)
tarings said…
Macamana parti tersohor yg telah memerintah negara selama setengah abad tiada undang2 dan etika2 mesyuarat yg harus dipersetujui dan dipatuhi oleh semua yg hadir. Adakah yg hadir masih memegang kepada janji Melayu. Mesyuarat sepatutnya bermula semula pukul 2, pakat ramai2 masuk pukul 3.

Macamana hendak memerintah negara.
otoote said…
Demang Lebar Daun,

Bila Melayu telah dikikis 'kegentlemannya' oleh fulus, sense of judgement abeh jadi caca marba.

Saya pernah ditanya oleh Merdeka Research Center- Apakah yang paling dikhuatiri oleh anda?

My answer was - How to raise my kids in today's environment.

Melayu di asak kiri kanan atas bawah oleh rempit,dadah,seks bebas,cindraf,hindraf,ameridraf,kesimpitan ekonomi .Infact by everything under the sun. Its a shame that kita dok kelahi telanjang bulat macam budak kecik gini.

The truth is- we cannot guarantee the survival of our next generation. Worst still..to think that the next generation will be led by idiots who think that Malay leadership is their right by birth. And we are idiots par excellence- if we let the idiots rise to the top.
Anonymous said…
melayu memang bodoh... lemah ekonomi bodoh... sibuk buat rasuah... melayu pun kurang ajar.... biadap.. bodoh....tengok kat jalan raya masa balik kampung, biadap betul bawak kereta...
Anonymous said…
sial kairi... sial betul... aku tak dapat duit ari ni... habis ketua bahagian sapu.... aku sokong dia macam nak mati... janji kasi duit... sial..fuck...
Budak Kampung said…
APA-APA PUN KJ AKAN MENANG AKHIRNYA DAN UMNO PUN HANCUR.
saudaraku azli shukri yang saya hormati dan saya kasehi,

betapa benarlah persoalan yang seringkali terngiang2 di telinga, jiwa dan raga saya terjawab hari ini apabila saya berada di salah sebuah hotel yang terkemuka dan tersohor di kawasan saya... dimana 'soal sholat' itu sudah diambil kira acuh-tidak acuh. sudah masuk waktu, tapi ramai yang berlengah, benar, menghormati majlis, perlu tunggu sebentar, tetapi, apabila habis bicara, sudah ramai pula yang terus ke tempat VVIP, VIP untuk makan? rokok? coffee? dan apa waktu zohor itu tidak tergolong didalam perkara 'very-very important rukun iani rukun Islam', pegangan apa yang sudah diikuti? wallahualam..
aneh, di hotel lima bintang (mungkin enam) di tepi laut dan tersergam besar sejak zaman koloni inggeris itu yang bersholat, laungkan adzan (masuk waktu) cuma seorang?
yang lainnya mungkin lah lewat sedikit, entah apa bicara panjang-panjang? atau makan dahulu,
tapi bukan makan itu 'soal'nya.

maka benarlah seperti yang saudara tuliskan, ini bukan 'soal lalai', sebaliknya ini adalah 'soal rukun, iani soal sholat' yang telah dilupakan.
sekaligus berlaku taktik kotor atau 'bypass' atau
'soal hati' iani berlakunya percangahan maksud dan tujuan iani tujuan bermesyuarat atau musyawarah, atau yang lebih baik 'majlis syura' dan kesemuanya itu sudah hilang jikalau kita diperdengarkan dengan apa yang sering dilaung-laungkan sejak minggu lalu iatu 'tentang integriti'

rujuk: tulisan azli shukri:
'asri - ini bukan soal lalai, yang peliknya orang yang bersalah dalam soal ini ialah kami pulak yang dituduh dan dicerca kerana tidak peka dengan tipu daya mereka, sebaliknya yang menipu dalam mesyuarat itu tidak pulak u all belasah! fikirlah balik..yang menipu dalam mesyuarat tu lah yang saudara kecam, bukan kami yang kena tipu ni saudara2 balun..'

maafkan aku saudaraku,
2 perkataan yang kamu tulis itu sudah seperti melekat di qalbu ini (atas rujukan kejadian yang lain yang menimpa dalam waktu yang sama)
sudah melekat dan seperti tidak mahu mendapat jawapan;
1. soal sholat, (alhamdulillah)
2. soal cerca, (masih memikir)

astagfirullahiladzim,
maafkan aku wahai saudaraku azli shukri yang sudahpun aku kasehi,

tiadalah langsung ada walau sebesar zarrah terlintas dihati untuk men'cerca' saudara apabila ada saya menulis seperti sebelum ini, saya sedar, saya cuma melihat saudara, terlupa saya untuk melihat perkara yang tidak baik yang terjadi di dewan hargreaves itu semasa saudara-saudaraku sedang bersholat',

maafkan aku saudaraku,
aku sudah malu kepadamu jikalau ada tindakan yang seumpama itu,
tiada langsung niat sebegitu diatas sebarang penulisanku, demi masa.

salam hormat, salam penuh kasih sayang, maafkan saya.
zul rahman.
azlishukri said…
saudara zul rahman - saya mohon maaf, saya tidak bermaksud kepada saudara..

Pilihan Pembaca

6 Asas Penting Mengapa Perhimpunan Bersih Haram Di Sisi Islam

Demonstrasi, sering dilihat dari kaca mata perundangan dan ekonomi, jarang kita melihatnya dari aspek agama. Maksud saya, isu ini acapkali disisihkan daripada kaca mata Islam, bahkan tidak kedengaran langsung dalam kalangan ulama tempatan membicarakannya, seolah-olah mereka turut redho atas segala tindak tanduk penyokong-penyokong PKR yang menganjurkan demonstrasi besar-besaran selama ini bagi menjatuhkan kerajaan. Mengapa para ulama membisu? Mengapa mereka tidak bercakap perkara yang hak? Dan mengapa mereka menyembunyikan ilmu dan hukum? Jika berkenaan Karnival Sure Heboh atau konsert artis, para ulama pantas memberikan hukum, tetapi dalam isu demonstrasi dan tunjuk perasaan yang sering dianjurkan oleh parti pembangkang, tiada ulama pun yang menegur. Apakah mereka takut dituduh sebagai penyokong kerajaan? Atau mereka tidak mahu bercakap benar? Aneh, dan kadangkala menjadi misteri dalam kalangan ulama tempatan, baik yang berfahaman salaf mahup

Perniagaan Para Sahabat Nabi Teladan Sepanjang Zaman

BELIAU SEORANG SAHABAT NABI YANG BIJAK. Tergolong dalam kalangan pengumpul al-Quran. Banyak meriwayatkan hadis nabi. Peniaga yang sangat berjaya di Madinah. Keuntungan perniagaannya sehari pernah mencecah 300 dinar (anggaran bersamaan RM360,000). Abu Darda’, sahabat nabi yang hebat berniaga ini berkata, “Yang paling membuatku gembira ialah ketika berdiri di ambang pintu masjid. Setelah itu aku berniaga, sehingga dalam sehari aku mendapat untung 300 dinar, sementara aku tetap mendirikan semua solat di masjid.” Perniagaan adalah tentang kepercayaan dan keyakinan terhadap Tuhan Yang Maha Memberi Rezeki. Mereka yang berjaya menguruskan masanya bersama Tuhan. Konsisten dan berdisplin bersama Allah setiap hari, pasti masanya akan dipenuhi dengan keberkatan dan aktiviti perniagaan yang produktif. Bercita-cita menjadi kaya bukanlah kesalahan di sisi Islam. Yang salah apabila lalai dengan kekayaan. Enggan berzakat dan bersedekah. Kekayaan ‘Abdurrahman ibn ‘Awf dianggarkan mencecah RM 2 bil

Banyak Membaca Buku Cara Terbaik Bayar Yuran Kemalasan

MENURUT ABANGNYA, ELON MUSK DIBESARKAN DENGAN CARA MEMBACA DUA BUAH BUKU SEHARI. Manakala Mark Zuckerberg membaca sekurang-kurangnya sebuah buku setiap dua minggu. Bill Gates pula membaca 50 buah buku setahun. Dan Warren Buffet menganggarkan 80 peratus daripada waktu bekerjanya digunakan untuk membaca. Dia percaya kepintarannya adalah hasil daripada tabiat membaca. Apabila selesai menyertai apa sahaja kursus perniagaan, selalu kita dengar rungutan seumpama ini, "Kalau inilah modul dan ilmunya, aku pun tahu. Tak berbaloi rasanya bayar ribu-ribu hanya untuk belajar ilmu yang boleh dapat percuma di internet." Saya tidak salahkan sangat penganjur program. Saya salahkan diri sendiri. Kita sebenarnya tidak membayar yuran "kebodohan", kita membayar yuran "kemalasan". Kita malas membaca dan malas mencari maklumat dan ilmu, akhirnya kita mudah ditipu melalui kursus yang ilmunya boleh diperoleh dengan mudah di alam maya.   Bagi golongan usahawan yang suka membaca