Skip to main content

Pemilihan PKR : Mengapa Semakin Ramai Yang Ragu?

Mengapa Transparency International Malaysia
Keluarkan Kenyataan Ini?

Nampaknya, bukan ahli PKR sahaja yang sudah mula tidak yakin dengan sistem pemilihan pucuk pimpinan parti tersebut November depan, bahkan agensi seperti Transparency International Malaysia (TI-M) turut meluahkan rasa keraguan terhadap unsur rasuah dan lobi-melobi yang semakin ketara dalam perebutan kedudukan dalam pemilihan PKR November ini (Baca di sini). Nampaknya, ketelusan dan keterbukaan yang dicanang dan dilaung-laungkan oleh Anwar Ibrahim selama ini hanyalah retorik kosong yang langsung tiada mempunyai makna dan berguna.

Sekiranya, masyarakat luar pun semakin ragu dengan sistem dan cara pemilihan pucuk pimpinan PKR, maka apa lagi yang tinggal dengan PKR? Mesti ada sebab dan musabab mengapa dengan tiba-tiba TI-M mengeluarkan kenyataan agar pemilihan pimpinan parti PKR November ini perlulah dijalankan dengan telus, bertanggungjawab dan bersih daripada politik wang.

Soalnya, apakah sudah ada laporan yang dikemukakan kepada TI-M bahawa politik wang sudah mula membengkak dalam PKR? Namun, hal ini dirahsia dan disembunyikan oleh pihak tertentu? Jika benar tiada kes, mengapa TI-M terlalu sibuk menasihat PKR agar menjalankan pemilihan parti dengan telus dan bertanggungjawab? Saya secara peribadi sudah dapat menghidu politik kotor lagi jijik yang mula berakar umbi dalam PKR. Ada sesuatu yang tidak kena dalam pemilihan PKR November ini.

Percayalah, selesai sahaja pemilihan Novermber ini, pasti akan kita dengar pelbagai penyelewengan dan salahguna kuasa yang dilakukan oleh calon-calon yang menang. PKR tidak ubah seperti novel Shit yang diistilahkan oleh Shahnon Ahmad sebagai "Busuk lagi membusukkan". So, masih kita mahu mengundi Anwar Ibrahim lagi? Sudah-sudahlah...

Comments

ISAC said…
Canteek gambar bro...
azlishukri said…
bro...blog dah ok ke? saya tak boleh akses lagi
azlishukri said…
semakin banyak yang dah kena virus
Anonymous said…
li,
sapa awek tu..nak no kontek dia bule?

Pilihan Pembaca

Jangan Lupa Ucap Terima Kasih Kepada Semua Blogger Pro-Kerajaan

Jangan Lupa Ucapkan Terima Kasih Kepada Semua Blogger Pro-Kerajaan Saya merasakan sesungguhnya inilah petunjuk daripada Allah, apabila terbukti kebenaran semakin hampir menghancurkan kebatilan. Kita harus bersyukur, rakyat semakin menyokong dan mula menunjukkan keyakinan terhadap UMNO/BN - lantaran itu, keyakinan ini haruslah dipertahankan dengan sungguh-sungguh. Tahniah juga patut diberikan kepada DS Najib, kerana keikhlasan beliau mengemudi negara ini ke arah yang lebih baik dan harmoni. Dalam keadaan sekarang, kita juga tidak harus lupa dan alpa terhadap peranan para bloggers UMNO/BN yang tidak putus-putus saban hari menulis, menganalisis dan membongkar penyelewengan demi penyelewengan yang dilakukan oleh pakatan pembangkang, agar ia membuka mata segenap rakyat, yang selama ini begitu mudah ditipu dan dibohongi oleh pakatan rakyat atas nama demokrasi dan keadilan. Saya yakin dan percaya, salah satu punca mengapa rakyat kembali menyokong UMNO/BN adalah disebabkan oleh peranan para bl...

Banyak Membaca Buku Cara Terbaik Bayar Yuran Kemalasan

MENURUT ABANGNYA, ELON MUSK DIBESARKAN DENGAN CARA MEMBACA DUA BUAH BUKU SEHARI. Manakala Mark Zuckerberg membaca sekurang-kurangnya sebuah buku setiap dua minggu. Bill Gates pula membaca 50 buah buku setahun. Dan Warren Buffet menganggarkan 80 peratus daripada waktu bekerjanya digunakan untuk membaca. Dia percaya kepintarannya adalah hasil daripada tabiat membaca. Apabila selesai menyertai apa sahaja kursus perniagaan, selalu kita dengar rungutan seumpama ini, "Kalau inilah modul dan ilmunya, aku pun tahu. Tak berbaloi rasanya bayar ribu-ribu hanya untuk belajar ilmu yang boleh dapat percuma di internet." Saya tidak salahkan sangat penganjur program. Saya salahkan diri sendiri. Kita sebenarnya tidak membayar yuran "kebodohan", kita membayar yuran "kemalasan". Kita malas membaca dan malas mencari maklumat dan ilmu, akhirnya kita mudah ditipu melalui kursus yang ilmunya boleh diperoleh dengan mudah di alam maya.   Bagi golongan usahawan yang suka membaca ...

Azli Shukri Bukan Milik Kita Lagi...

Azli Shukri Bukan Milik Kita Lagi Saya mengucapkan jutaan terima kasih kepada semua rakan blogger dan pembaca setia blog ini yang sudi meluangkan masa dan tenaga bagi memeriahkan lagi majlis perkahwinan saya pada 31 Oktober yang lalu. Semoga Allah membalas jasa baik tuan semua. Doakan juga, agar saya dan isteri akan terus bahagia sehingga ke anak cucu. Dikesempatan ini juga, saya menyusun sepuluh jari, mewakili keluarga saya, memohon ampun dan maaf sekiranya terdapat sebarang kecacatan sewaktu tuan-tuan menghadiri majlis tersebut, khususnya kepada mereka yang terpaksa berbaris panjang untuk mengambil makanan. Sesungguhnya hal tersebut bukanlah disengaja - ia berlaku diluar jangkaan, kerana para jemputan hadir terlalu ramai pada masa yang sama. Saya berharap agar tuan-tuan berpuas hati dengan layanan dan masakan yang telah kami sediakan. InsyaAllah blog ini akan kembali aktif dalam masa dua atau tiga hari lagi. Sekali lagi saya ucapkan jutaan terima kasih kerana sudi hadir ke majlis say...