Skip to main content

Pemilihan PKR : Mengapa Semakin Ramai Yang Ragu?

Mengapa Transparency International Malaysia
Keluarkan Kenyataan Ini?

Nampaknya, bukan ahli PKR sahaja yang sudah mula tidak yakin dengan sistem pemilihan pucuk pimpinan parti tersebut November depan, bahkan agensi seperti Transparency International Malaysia (TI-M) turut meluahkan rasa keraguan terhadap unsur rasuah dan lobi-melobi yang semakin ketara dalam perebutan kedudukan dalam pemilihan PKR November ini (Baca di sini). Nampaknya, ketelusan dan keterbukaan yang dicanang dan dilaung-laungkan oleh Anwar Ibrahim selama ini hanyalah retorik kosong yang langsung tiada mempunyai makna dan berguna.

Sekiranya, masyarakat luar pun semakin ragu dengan sistem dan cara pemilihan pucuk pimpinan PKR, maka apa lagi yang tinggal dengan PKR? Mesti ada sebab dan musabab mengapa dengan tiba-tiba TI-M mengeluarkan kenyataan agar pemilihan pimpinan parti PKR November ini perlulah dijalankan dengan telus, bertanggungjawab dan bersih daripada politik wang.

Soalnya, apakah sudah ada laporan yang dikemukakan kepada TI-M bahawa politik wang sudah mula membengkak dalam PKR? Namun, hal ini dirahsia dan disembunyikan oleh pihak tertentu? Jika benar tiada kes, mengapa TI-M terlalu sibuk menasihat PKR agar menjalankan pemilihan parti dengan telus dan bertanggungjawab? Saya secara peribadi sudah dapat menghidu politik kotor lagi jijik yang mula berakar umbi dalam PKR. Ada sesuatu yang tidak kena dalam pemilihan PKR November ini.

Percayalah, selesai sahaja pemilihan Novermber ini, pasti akan kita dengar pelbagai penyelewengan dan salahguna kuasa yang dilakukan oleh calon-calon yang menang. PKR tidak ubah seperti novel Shit yang diistilahkan oleh Shahnon Ahmad sebagai "Busuk lagi membusukkan". So, masih kita mahu mengundi Anwar Ibrahim lagi? Sudah-sudahlah...

Comments

ISAC said…
Canteek gambar bro...
azlishukri said…
bro...blog dah ok ke? saya tak boleh akses lagi
azlishukri said…
semakin banyak yang dah kena virus
Anonymous said…
li,
sapa awek tu..nak no kontek dia bule?

Pilihan Pembaca

Azli Shukri Bukan Milik Kita Lagi...

Azli Shukri Bukan Milik Kita Lagi Saya mengucapkan jutaan terima kasih kepada semua rakan blogger dan pembaca setia blog ini yang sudi meluangkan masa dan tenaga bagi memeriahkan lagi majlis perkahwinan saya pada 31 Oktober yang lalu. Semoga Allah membalas jasa baik tuan semua. Doakan juga, agar saya dan isteri akan terus bahagia sehingga ke anak cucu. Dikesempatan ini juga, saya menyusun sepuluh jari, mewakili keluarga saya, memohon ampun dan maaf sekiranya terdapat sebarang kecacatan sewaktu tuan-tuan menghadiri majlis tersebut, khususnya kepada mereka yang terpaksa berbaris panjang untuk mengambil makanan. Sesungguhnya hal tersebut bukanlah disengaja - ia berlaku diluar jangkaan, kerana para jemputan hadir terlalu ramai pada masa yang sama. Saya berharap agar tuan-tuan berpuas hati dengan layanan dan masakan yang telah kami sediakan. InsyaAllah blog ini akan kembali aktif dalam masa dua atau tiga hari lagi. Sekali lagi saya ucapkan jutaan terima kasih kerana sudi hadir ke majlis say...

Terkini Isu Rombakan Kabinet : Tahniah KJ!

Saya memetik sebuah laporan daripada blog Melayu Baru berkenaan isu pelantikan Khairy Jamaluddin sebagai menteri penuh. Sebelum ini, saya sudah maklumkan di dalam blog ini , bahawa KJ berkemungkinan besar akan menyertai kabinet DS Najib tidak lama lagi, ekoran kejayaan luar biasa beliau mendaftarkan ahli baru Pemuda UMNO melebihi 40 ribu orang dalam masa yang sangat singkat - dan jika laporan blog ini menjadi realiti, soalnya hanya satu, apakah pendirian para bloggers pro-kerajaan kelak? Apakah para bloggers ini bakal berpaling tadah dan bertukar kiblat seperti mana yang dikatakan oleh Zaini Hassan dalam kolumnya Cuit-cuit di Utusan Malaysia ? Apa-apa pun, sama-sama kita tunggu perkembangannya. Baca laporan itu di sini : NAMPAKNYA HASRAT KETUA Pergerakan Pemuda UMNO, Khairy Jamaluddin (KJ) untuk menjadi Menteri akan tercapai dalam rombakan Kabinet yang dijangka akan dilakukan pada hujung bulan ini. Lebih memeranjatkan, cadangan perlantikan KJ kali ini dikatakan disokong oleh Timbala...

Tun Mahathir Dalam Bahaya!

Saya rasa Anwar Ibrahim akan menyaman Tun Mahathir dengan jumlah amaun yang sangat besar - mungkin mencecah RM 1 Bilion. Mahathir sangat berani mendedahkan kebenaran, sekali pun beliau mungkin akan dizalimi oleh Anwar dan kumpulannya. Berita di bawah saya petik daripada portal Agenda Daily - tulisan Helme Hanafi. Selamat membaca. 1. TUN DR MAHATHIR MOHAMAD mengakui sepanjang 22 tahun mentadbir Malaysia beliau buat banyak silap, tetapi menegaskan keputusan memecat Datuk Seri Anwar Ibrahim sebagai Timbalan Perdana Menteri bukan satu kesilapan sama sekali. Bekas Perdana Menteri itu berkata Anwar sepatutnya menjadi pemimpin nombor satu negara kini, tetapi itu tidak berlaku kerana perbuatannya sendiri Ini dinyatakan beliau dalam memoir bertajuk ‘A doctor in the house’ yang dilancarkan di Kuala Lumpur petang Selasa. 2. Dr Mahathir menulis dua bab dalam buku itu untuk menjelaskan tentang isu Anwar.Buku setebal 816 muka surat itu keseluruhan terbahagi kepada...