Skip to main content

Apabila Nurul Izzah Menderhaka

Apabila Nurul Izzah Menderhaka


1. Saya kurang faham tindakan Nurul Izzah berhubung kenyataannya di bawah ini yang seolah-olah menyokong penuh Zaid Ibrahim sebagai Timbalan Presiden PKR - tidak mungkin rasanya Nurul Izzah begitu berani memberi sokongan terbuka kepada Zaid sekiranya tiada "seseorang" yang mempertahankannya di belakang. Saya fikir - Wan Azizah terlibat sama dalam usaha mempromosi Zaid sebagai Timbalan Presiden PKR, bahkan tidak munstahil sokongan terbuka Nurul Izzah terhadap Zaid turut mendapat restu daripada Wan Azizah sendiri.

2. Semua orang tahu sejak terbongkarnya hubungan antara Isteri Azmin, Shansidar Tahrin dengan Anwar Ibrahim 12 tahun yang lalu - keluarga Anwar, khususnya Wan Azizah tidak berapa senang dengan kehadiran Azmin dan isterinya. Wan Azizah mengetahui kisah sebenar antara Shamsidar dengan Anwar - tetapi terpaksa menutup aib kedua-dua belah pihak demi menjaga masa hadapan politik Anwar Ibrahim. Namun demikian, kehidupan Nurul Izzah terbukti lebih banyak terpengaruh dengan cara ibunya berbanding dengan Anwar, lantaran itulah beliau seolah-olah berani "menderhaka" kepada ayahnya sendiri dengan memberi sokongan terbuka kepada Zaid dan tidak kepada Azmin.

3. Cuma saya agak pelik dengan nasihat Nurul Izzah bahawa ahli parti berhak memilih sesiapa sahaja yang mereka suka, tetapi pastikan calon yang benar-benar komited dengan prinsip dan idealisme parti. Soalan saya mudah, apa sebenarnya prinsip parti Keadilan? dan apa pula idealisme parti tersebut? Rakyat tidak nampak. Isu bahasa Kebangsaan, isu kalimah Allah, pembohongan 16 September, Dasar DEB, Hak Istimewa orang Melayu, Institusi Raja dan Sultan, Negara Islam, Hukum Hudud, isu menukar perlembagaan negara dan konsep Malaysian-Malaysia - tidak pernah kita mendengar bahawasanya PKR mempunyai pendirian yang jelas lagi tetap.

4. Parti tersebut sering berdolak-dalik apabila membincangkan isu-isu di atas - sehingga rakyat semakin keliru dan mengelirukan. Yang jelas dan nyata ialah, PKR merupakan sebuah parti yang tidak mempunyai hala tuju, tidak mempunyai prinsip dan tidak mempunyai idealisme perjuangan! Membanteras rasuah dan penyelewengan - itu bukan termasuk dalam konsep idealisme dan prinsip parti, ia merupakan perjuangan asasi setiap manusia, tidak mengira parti politik, agama mahu pun kaum.

5. Jelaslah, sesungguhnya Nurul Izzah sendiri buta terhadap asal-usul parti bapanya sendiri. PKR ditubuhkan bukan atas dasar prinsip dan idealisme - PKR ditubuhkan atas dasar sifat dendam, benci dan dengki - inilah hakikat idealisme PKR. Dengan kata lain, PKR ditubuhkan hanya untuk menjatuhkan BN dan memecah-belahkan masyarakat di Malaysia, ini tujuan utama PKR. Nurul Izzah tidak perlu sibuk membicarakan soal idealisme dan prinsip perjuangan, sekiranya masih jahil terhadap asas-usul parti sendiri. Baca laporan di bawah :

KUCHING: PKR's Puteri Reformasi Nurul Izzah Anwar today gave her clearest indication yet that she is backing Zaid Ibrahim in his quest for the deputy president's post in the forthcoming party polls. While lambasting “narrow-minded politicians” in PKR, Nurul Izzah said that Zaid, on the other hand, was a leader with vision for the party. Earlier in her speech to party members in Sarawak last night, she called on them to choose leaders who are committed to the ideals and the principle of the party.“I don’t mind who you choose as the president and deputy president or as vice president. What is the most important thing is that he or she must be someone who is sincere, and who is committed to the ideals and principle of the party.

“He must be a true fighter,” she added, reminding them that in their efforts to choose leaders, they should be aware of leaders who were just like a wolf wearing a sheepskin.

While she had not named Zaid, or any other leaders, in her speech, she nevertheless told reporters this morning that she would back Zaid as a leader of the party. She pointed out that Zaid had the necessary leadership qualities to steer PKR forward. Zaid will be facing off vice-president Azmin Ali for the deputy's post in the party polls. While Nurul Izzah has now openly backed Zaid, Azmin is said to have the backing of Nurul's father and party's supreme leader Anwar Ibrahim.

From Nov 13, all members in Sarawak as well as in Sabah and Peninsular Malaysia would also vote for national leaders for the posts of deputy president, five vice-presidents and members of the supreme council. “PKR is the party of the future,” Nurul said, pointing out that the party did not want “wolves in sheepskins”.“It is not the party for people from Semenanjung Malaysia, but for all Malaysians including those from Sarawak and Sabah.'We need Zaid' At a press conference before returning to Kuala Lumpur this morning, Nurul, the Lembah Pantai MP, indicated her support for party leader Zaid. “In my speech I was referring to some narrow-minded politicians at national level, who talked about the interests of certain racial groups only,” she said.

Comments

Unknown said…
SALAM,
DAKWA DAN BARU DIKETAHUI DIA NI SALAH ATAU TIDAK ! LF DAH MULA RIMAS DENGAN TINDAK-TANDUK SESETENGAH ORANG POLITIK NI
SPU said…
Salam,
mohon linkkan blog http://spu-bloggers.blogspot.com
terima kasih.
azlishukri said…
terima kasih komen tuan2

Pilihan Pembaca

Banyak Membaca Buku Cara Terbaik Bayar Yuran Kemalasan

MENURUT ABANGNYA, ELON MUSK DIBESARKAN DENGAN CARA MEMBACA DUA BUAH BUKU SEHARI. Manakala Mark Zuckerberg membaca sekurang-kurangnya sebuah buku setiap dua minggu. Bill Gates pula membaca 50 buah buku setahun. Dan Warren Buffet menganggarkan 80 peratus daripada waktu bekerjanya digunakan untuk membaca. Dia percaya kepintarannya adalah hasil daripada tabiat membaca. Apabila selesai menyertai apa sahaja kursus perniagaan, selalu kita dengar rungutan seumpama ini, "Kalau inilah modul dan ilmunya, aku pun tahu. Tak berbaloi rasanya bayar ribu-ribu hanya untuk belajar ilmu yang boleh dapat percuma di internet." Saya tidak salahkan sangat penganjur program. Saya salahkan diri sendiri. Kita sebenarnya tidak membayar yuran "kebodohan", kita membayar yuran "kemalasan". Kita malas membaca dan malas mencari maklumat dan ilmu, akhirnya kita mudah ditipu melalui kursus yang ilmunya boleh diperoleh dengan mudah di alam maya.   Bagi golongan usahawan yang suka membaca ...

Jangan Lupa Ucap Terima Kasih Kepada Semua Blogger Pro-Kerajaan

Jangan Lupa Ucapkan Terima Kasih Kepada Semua Blogger Pro-Kerajaan Saya merasakan sesungguhnya inilah petunjuk daripada Allah, apabila terbukti kebenaran semakin hampir menghancurkan kebatilan. Kita harus bersyukur, rakyat semakin menyokong dan mula menunjukkan keyakinan terhadap UMNO/BN - lantaran itu, keyakinan ini haruslah dipertahankan dengan sungguh-sungguh. Tahniah juga patut diberikan kepada DS Najib, kerana keikhlasan beliau mengemudi negara ini ke arah yang lebih baik dan harmoni. Dalam keadaan sekarang, kita juga tidak harus lupa dan alpa terhadap peranan para bloggers UMNO/BN yang tidak putus-putus saban hari menulis, menganalisis dan membongkar penyelewengan demi penyelewengan yang dilakukan oleh pakatan pembangkang, agar ia membuka mata segenap rakyat, yang selama ini begitu mudah ditipu dan dibohongi oleh pakatan rakyat atas nama demokrasi dan keadilan. Saya yakin dan percaya, salah satu punca mengapa rakyat kembali menyokong UMNO/BN adalah disebabkan oleh peranan para bl...

Akhirnya Khairy Jadi Menteri...

Akhirnya Khairy Jadi Menteri... Semalam saya dihubungi oleh "orang penting" dari putrajaya - sama ada berita ini benar-benar betul atau shahih hanya Tuhan sahaja yang tahu. Menurut sumber tersebut Ketua Pemuda UMNO Malaysia, Kahiry Jamaluddin akan dilantik sebagai Timbalan Menteri di sebuah kementerian. Hal ini adalah disebabkan desakan daripada beberapa pihak - khususnya salah seorang daripada menteri kanan. Saya tidak mahu komen banyak. Biarlah rakyat yang menilainya. Lagi pun dasar DS Najib sekarang adalah mendahului kehendak rakyat. Jika rakyat mahukan KJ sebagai Timbalan Menteri, apa yang boleh DS Najib lakukan lagi? Bukankah hal yang sama berlaku ke atas TS Isa Samad? Sekarang rakyat sudah boleh terima sesiapa sahaja sebagai pemimpin. Perasuah, Peliwat, Penzina, semuanya boleh diterima. Walau berbuih mulut kita menegur - jika rakyat mahukan sebegitu - kita terima aje la. Kesimpulannya hanya satu : Mungkin Khairy terpaksa dilantik menjadi Timbalan Menteri bagi tujuan men...