Skip to main content

Apabila Nurul Izzah Menderhaka

Apabila Nurul Izzah Menderhaka


1. Saya kurang faham tindakan Nurul Izzah berhubung kenyataannya di bawah ini yang seolah-olah menyokong penuh Zaid Ibrahim sebagai Timbalan Presiden PKR - tidak mungkin rasanya Nurul Izzah begitu berani memberi sokongan terbuka kepada Zaid sekiranya tiada "seseorang" yang mempertahankannya di belakang. Saya fikir - Wan Azizah terlibat sama dalam usaha mempromosi Zaid sebagai Timbalan Presiden PKR, bahkan tidak munstahil sokongan terbuka Nurul Izzah terhadap Zaid turut mendapat restu daripada Wan Azizah sendiri.

2. Semua orang tahu sejak terbongkarnya hubungan antara Isteri Azmin, Shansidar Tahrin dengan Anwar Ibrahim 12 tahun yang lalu - keluarga Anwar, khususnya Wan Azizah tidak berapa senang dengan kehadiran Azmin dan isterinya. Wan Azizah mengetahui kisah sebenar antara Shamsidar dengan Anwar - tetapi terpaksa menutup aib kedua-dua belah pihak demi menjaga masa hadapan politik Anwar Ibrahim. Namun demikian, kehidupan Nurul Izzah terbukti lebih banyak terpengaruh dengan cara ibunya berbanding dengan Anwar, lantaran itulah beliau seolah-olah berani "menderhaka" kepada ayahnya sendiri dengan memberi sokongan terbuka kepada Zaid dan tidak kepada Azmin.

3. Cuma saya agak pelik dengan nasihat Nurul Izzah bahawa ahli parti berhak memilih sesiapa sahaja yang mereka suka, tetapi pastikan calon yang benar-benar komited dengan prinsip dan idealisme parti. Soalan saya mudah, apa sebenarnya prinsip parti Keadilan? dan apa pula idealisme parti tersebut? Rakyat tidak nampak. Isu bahasa Kebangsaan, isu kalimah Allah, pembohongan 16 September, Dasar DEB, Hak Istimewa orang Melayu, Institusi Raja dan Sultan, Negara Islam, Hukum Hudud, isu menukar perlembagaan negara dan konsep Malaysian-Malaysia - tidak pernah kita mendengar bahawasanya PKR mempunyai pendirian yang jelas lagi tetap.

4. Parti tersebut sering berdolak-dalik apabila membincangkan isu-isu di atas - sehingga rakyat semakin keliru dan mengelirukan. Yang jelas dan nyata ialah, PKR merupakan sebuah parti yang tidak mempunyai hala tuju, tidak mempunyai prinsip dan tidak mempunyai idealisme perjuangan! Membanteras rasuah dan penyelewengan - itu bukan termasuk dalam konsep idealisme dan prinsip parti, ia merupakan perjuangan asasi setiap manusia, tidak mengira parti politik, agama mahu pun kaum.

5. Jelaslah, sesungguhnya Nurul Izzah sendiri buta terhadap asal-usul parti bapanya sendiri. PKR ditubuhkan bukan atas dasar prinsip dan idealisme - PKR ditubuhkan atas dasar sifat dendam, benci dan dengki - inilah hakikat idealisme PKR. Dengan kata lain, PKR ditubuhkan hanya untuk menjatuhkan BN dan memecah-belahkan masyarakat di Malaysia, ini tujuan utama PKR. Nurul Izzah tidak perlu sibuk membicarakan soal idealisme dan prinsip perjuangan, sekiranya masih jahil terhadap asas-usul parti sendiri. Baca laporan di bawah :

KUCHING: PKR's Puteri Reformasi Nurul Izzah Anwar today gave her clearest indication yet that she is backing Zaid Ibrahim in his quest for the deputy president's post in the forthcoming party polls. While lambasting “narrow-minded politicians” in PKR, Nurul Izzah said that Zaid, on the other hand, was a leader with vision for the party. Earlier in her speech to party members in Sarawak last night, she called on them to choose leaders who are committed to the ideals and the principle of the party.“I don’t mind who you choose as the president and deputy president or as vice president. What is the most important thing is that he or she must be someone who is sincere, and who is committed to the ideals and principle of the party.

“He must be a true fighter,” she added, reminding them that in their efforts to choose leaders, they should be aware of leaders who were just like a wolf wearing a sheepskin.

While she had not named Zaid, or any other leaders, in her speech, she nevertheless told reporters this morning that she would back Zaid as a leader of the party. She pointed out that Zaid had the necessary leadership qualities to steer PKR forward. Zaid will be facing off vice-president Azmin Ali for the deputy's post in the party polls. While Nurul Izzah has now openly backed Zaid, Azmin is said to have the backing of Nurul's father and party's supreme leader Anwar Ibrahim.

From Nov 13, all members in Sarawak as well as in Sabah and Peninsular Malaysia would also vote for national leaders for the posts of deputy president, five vice-presidents and members of the supreme council. “PKR is the party of the future,” Nurul said, pointing out that the party did not want “wolves in sheepskins”.“It is not the party for people from Semenanjung Malaysia, but for all Malaysians including those from Sarawak and Sabah.'We need Zaid' At a press conference before returning to Kuala Lumpur this morning, Nurul, the Lembah Pantai MP, indicated her support for party leader Zaid. “In my speech I was referring to some narrow-minded politicians at national level, who talked about the interests of certain racial groups only,” she said.

Comments

Unknown said…
SALAM,
DAKWA DAN BARU DIKETAHUI DIA NI SALAH ATAU TIDAK ! LF DAH MULA RIMAS DENGAN TINDAK-TANDUK SESETENGAH ORANG POLITIK NI
SPU said…
Salam,
mohon linkkan blog http://spu-bloggers.blogspot.com
terima kasih.
azlishukri said…
terima kasih komen tuan2

Pilihan Pembaca

Azli Shukri Bukan Milik Kita Lagi...

Azli Shukri Bukan Milik Kita Lagi Saya mengucapkan jutaan terima kasih kepada semua rakan blogger dan pembaca setia blog ini yang sudi meluangkan masa dan tenaga bagi memeriahkan lagi majlis perkahwinan saya pada 31 Oktober yang lalu. Semoga Allah membalas jasa baik tuan semua. Doakan juga, agar saya dan isteri akan terus bahagia sehingga ke anak cucu. Dikesempatan ini juga, saya menyusun sepuluh jari, mewakili keluarga saya, memohon ampun dan maaf sekiranya terdapat sebarang kecacatan sewaktu tuan-tuan menghadiri majlis tersebut, khususnya kepada mereka yang terpaksa berbaris panjang untuk mengambil makanan. Sesungguhnya hal tersebut bukanlah disengaja - ia berlaku diluar jangkaan, kerana para jemputan hadir terlalu ramai pada masa yang sama. Saya berharap agar tuan-tuan berpuas hati dengan layanan dan masakan yang telah kami sediakan. InsyaAllah blog ini akan kembali aktif dalam masa dua atau tiga hari lagi. Sekali lagi saya ucapkan jutaan terima kasih kerana sudi hadir ke majlis say...

Tun Mahathir Dalam Bahaya!

Saya rasa Anwar Ibrahim akan menyaman Tun Mahathir dengan jumlah amaun yang sangat besar - mungkin mencecah RM 1 Bilion. Mahathir sangat berani mendedahkan kebenaran, sekali pun beliau mungkin akan dizalimi oleh Anwar dan kumpulannya. Berita di bawah saya petik daripada portal Agenda Daily - tulisan Helme Hanafi. Selamat membaca. 1. TUN DR MAHATHIR MOHAMAD mengakui sepanjang 22 tahun mentadbir Malaysia beliau buat banyak silap, tetapi menegaskan keputusan memecat Datuk Seri Anwar Ibrahim sebagai Timbalan Perdana Menteri bukan satu kesilapan sama sekali. Bekas Perdana Menteri itu berkata Anwar sepatutnya menjadi pemimpin nombor satu negara kini, tetapi itu tidak berlaku kerana perbuatannya sendiri Ini dinyatakan beliau dalam memoir bertajuk ‘A doctor in the house’ yang dilancarkan di Kuala Lumpur petang Selasa. 2. Dr Mahathir menulis dua bab dalam buku itu untuk menjelaskan tentang isu Anwar.Buku setebal 816 muka surat itu keseluruhan terbahagi kepada...

Terkini Isu Rombakan Kabinet : Tahniah KJ!

Saya memetik sebuah laporan daripada blog Melayu Baru berkenaan isu pelantikan Khairy Jamaluddin sebagai menteri penuh. Sebelum ini, saya sudah maklumkan di dalam blog ini , bahawa KJ berkemungkinan besar akan menyertai kabinet DS Najib tidak lama lagi, ekoran kejayaan luar biasa beliau mendaftarkan ahli baru Pemuda UMNO melebihi 40 ribu orang dalam masa yang sangat singkat - dan jika laporan blog ini menjadi realiti, soalnya hanya satu, apakah pendirian para bloggers pro-kerajaan kelak? Apakah para bloggers ini bakal berpaling tadah dan bertukar kiblat seperti mana yang dikatakan oleh Zaini Hassan dalam kolumnya Cuit-cuit di Utusan Malaysia ? Apa-apa pun, sama-sama kita tunggu perkembangannya. Baca laporan itu di sini : NAMPAKNYA HASRAT KETUA Pergerakan Pemuda UMNO, Khairy Jamaluddin (KJ) untuk menjadi Menteri akan tercapai dalam rombakan Kabinet yang dijangka akan dilakukan pada hujung bulan ini. Lebih memeranjatkan, cadangan perlantikan KJ kali ini dikatakan disokong oleh Timbala...