Skip to main content

Apa Pandangan Tuan-Tuan Tentang Hal Ini?



Agak-agak boleh tak kita terima pemikiran seperti ini? Apa pandangan tuan2? Klik pada gambar untuk paparan yang lebih besar.

Comments

Anonymous said…
Ostad mana tu?

mm..syurga dan neraka tu milikNya, manusia dan segala2nya adalah milikNya..dan berkuasa penuh keatas milik2Nya.

semayang dan perintah2 Allah swt yg diperintahkan adalah utk kebaikan manusia dunia dan akhirat..didalamnya ada janji2Nya.

Dan Allah swt kaborkan juga..ngan mentaatiNya, mudah2an dapat kejayaan..

Janji2Nya utk amalan2 yg leh menyebabkan masuk kedalam syurgaNya ada syarat2 kesempurnaan amalan2 tersebut. Kekurangan dalam syarat2 dalam pengamalan pun leh dihukum diakhirat kelak, yg mana amalan2 yg tidak menepati syarat2Nya ianya akan ditolak.

Amalan2 juga diguna utk timbangtara menebus akan kesalahan2 kita terhadap diri sendiri juga pada hamba2Nya yg lain.

Dan penerimaan amalan2 ni juga adalah salah satu rahsia Allah swt..para ambiya' dan para sahabat serta para auliya' sentiasa berdoa dan brharap Allah swt ngan ihsanNya menerima dan sempurnakan amalan2 mereka!! Ganjaran dan janji2Nya hanya pada amalan yg sempurna..yg tiada kecacatan.

Akhirnya, masuk ke syurga atau ke neraka..adalah hak mutlak Allah swt. Terima atau menolak amalan kita juga adalah hak mutlak Allah swt.

Semayang tu adalah perintah2Nya..hamba kena taat!! Lakukan amalan adalah tanda2 sebagai hamba! enggan lakukan amalan tu tanda hamba2 yg engkar!!

Mereka yg soleh pun risau amalan diterima atau tidak.
Anonymous said…
PAS = parti ajaran sesat....
Bijen M. said…
Kita masuk syurga dengan rahmat Allah SWT.
Kalau nak dikira amalan, memang tak layak.
Semua kita mengharapkan syafaat.

Kita masuk syurga atau neraka juga Allah SWT yang tentukan.
Even seorang abid yang beribadat sepanjang hayatnya, jika Allah SWT kata dia mati dalam kufur, neraka tempatnya.
Dan seorang pelaku maksiat sepanjang hidupnya, jika Allah SWT kata matinya beriman, syurgalah untuknya.
Sebab itu lepas solat kita berdoa semoga mati dalam husnul khotimah.
Perkara ini disebut dalam hadith.

WA.
Anonymous said…
pas itu parti celaru
Anonymous said…
Betullah pendapat saudara Hiezan Al Kadahi tu...aku setuju cuma mungkin ayatnya tak berapa lengkap...mungkin boleh diterjemahkan begini:

1. "Allah hanya akan menetapkan seseorang umatnya samada menuju ke syurga ataupun neraka setelah dipertimbangkan amalannya, jika baik amalannya maka kesyurgalah ia begitu juga sebaliknya."

2. "Allah tidak akan menetapkan A pergi keneraka sebelum dipertimbangkan amalannya kerana jika allah telah menetapkan dari azali A keneraka tetapi A adalah seorang yang alim dan warak, maka sudah tentulah ianya tidak adil dan zalim sedangkan Allah bukan begitu sifatnya"

Saudara kita jangan ikut parti cap bulan cuba memutar-belitkan kata-kata dan fakta hanya untuk menang, kerana jika begitu kita pun sama keliru dengan mereka.

Seelok-elonya jadilah DACING yang adil timbang-taranya dan tepat faktanya.

Maaf dari saya.
udanggalah said…
Kalau gitu sebaliknya tak payah kita sembahyang kalau dah tetap jadi ahli syurga..!
Anonymous said…
udang galah mmg mcm jahil jerr...udang galah tu islam ke?...kalau kita jahat mmg kita akan masuk neraka kalo tak taubat..kalau kita baik insyaAllah akan masuk syurga..amalan kita yg akan tentukan masuk syurga atau neraka selepas pengadilanAllah....Allah Maha Adil..

takyah nakbalas la statement ana ni...sendiri mau fikir...dan jgn bcakap kalau jahil...
Pok Li said…
Kalau syurga dan neraka bukan ditetapkan oleh Allah, siapa pula nak menetapkannya. Manusia hanya mengerjakan perintah Allah, keputusannya syurga atau neraka adalah datang dari rahmatNya.
azlishukri said…
terima kasih pandangan tuan2 semua
melayularut said…
PAS mempersendakan Islam. Seolah-olah kaabah itu berhala.....
Saje_Menyinggah said…
jangan salah tafsir ape yang korang bace sepintas lalu je.. kite ade akal yang membezakan manusia dengan haiwan.. kalau kita berfikir macam haiwan, itulah diri kita sebenarnya..

Pilihan Pembaca

Penulis dua dari kanan bersama dengan Datuk Seri Mohamed Khaled Nordin Pada 10 September yang lalu, Sidang Editor Bahagian Majalah berkesempatan berbuka puasa bersama Menteri Pengajian Tinggi, Datuk Seri Mohamed Khaled Nordin di Sime Darby Convention Center. Terima kasih atas Jemputan tersebut. Jazakumullahu Khairan Kasiran. * Dari kiri Ros, Suria Janib (Penolong Editor Dewan Masyarakat ), A. Zaidel (Penolong Editor Dewan Masyarakat ), Datuk Seri Khaled Nordin, Muhammad Azli Shukri (Editor Dewan Ekonomi) , dan Armin Azhari (Editor Pelita Bahasa ).
Nasihat Pemimpin Patuhi Etika Islam Oleh Muhammad Azli Shukri (Artikel saya ini telah disiarkan di dalam Utusan Malaysia pada 18/09/2003) Dalam Islam, pemimpin atau pemerintah yang telah dilantik haruslah diikuti perintahnya, selagi perintah tersebut tidak bercanggah dengan suruhan wahyu dan perintah Rasul, seperti mana firman Allah di dalam surah an-Nisa ayat 59, "Wahai orang-orang yang beriman! patuhilah olehmu perintah Allah dan patuhilah olehmu perintah Rasul dan ulil amri di antara kamu." Oleh kerana para pemimpin atau pemerintah merupakan manusia biasa dan tidak terlepas daripada melakukan dosa dan maksiat, maka mereka juga wajib diberi nasihat oleh rakyat yang sedang di pimpinnya, bersesuaian dengan roh Islam itu sendiri yang berteraskan kepada amar makruf nahi mungkar, sebagaimana firman Allah, "Kamu adalah umat yang terbaik yang telah dilahirkan untuk manusia, menyuruh kepada yang makruf dan mencegah daripada yang mungkar, dan beriman kepada Allah.'' (
MONOLOG AZLI SHUKRI Bab 10 : Muhammad Azli Shukri Lagi! Saya agak sukar untuk menulis Monolog ke-10 saya pada kali ini. Saya merasakan inilah monolog yang sangat susah untuk saya meluahkannya. Saya tidak tahu, bagaimanakah harus saya sampaikan monolog saya pada kali ini? Apakah saya harus menulis atas prinsip saya sebagai seorang wartawan? Atau sebagai seorang ahli politik? Atau sebagai seorang penulis bebas? Atau sebagai seorang editor? Semua ini menyukarkan saya untuk menulis monolog saya yang terakhir pada bulan ini. Saya merasakan bahawa saya harus berterus terang dengan jujur dan amanah, tanpa rasa takut dan kesal, kerana kebenaran dan jihad harus ditegakkan dengan segala kekuatan yang ada. Yang pasti, kebenaran tidak boleh disembunyikan lagi. Dan Sesungguh, untuk menjadikan kejahatan bermaharajalela, cukuplah sekadar kebenaran mendiamkan diri! Saya tidak berupaya membiarkan itu semua berlaku. Dan untuk kali ini saya harus bercakap benar dengan nada yang berterus terang. A