Skip to main content

Isu Wahabi dan Ibn Taimiyyah : Berhati-hati Membuat Tuduhan


Isu Wahabi dan Ibn Taimiyyah
Berhati-hati Membuat Tuduhan

Saya mengingatkan diri saya sendiri dan para pembaca budiman sekalian, agar kita berhati-hati terhadap sebarang tuduhan yang menyimpang daripada kebenaran. Tuduhan terhadap Wahabi dan Ibn Taimiyyah pada hakikatnya sudah dijawab oleh beratus-ratus ulama kecil dan besar. Jawapan-jawapan mereka bersepah-sepah di internet dan kita dengan mudah boleh menilai sama ada sesuatu tuduhan itu fitnah, salah faham atau pun akibat daripada kejahilan kita sendiri. Awas! Kaedah mengambil petikan daripada tulisan-tulisan Syeikh Muhammad bin Wahab dan Ibn Taimiyyah secara separuh-separuh atau secara sekerat-sekerat, tanpa melihat keseluruhan tulisannya/bukunya - merupakan satu jenayah ilmiah dan pembohongan yang paling kotor dan jijik. Jesteru itu, saya menasihatkan diri saya dan para pembaca sekalian, jika kita masih belum menatap dan membaca sendiri tulisan tokoh-tokoh di atas, maka hindarilah diri kita daripada memberi sebarang komen sama ada menyokong atau menentangnya. Dibimbangai - kerana atas segala kejahilan yang kita miliki - kita membina keyakinan di atas keyakinan orang lain, sedangkan kita sendiri tiada hujah untuk meyakininya. Jika Majlis Fatwa Kebangsaan pun tidak menyesatkan Ibn Tamiyyah dan Wahabi, maka bagaimana pula kita boleh mamandai-mandai dalam soal ini? Elok rasanya kita mentelaah dan membaca buku-buku tulisan mereka, sebelum kita menetapkan hukuman. Wallahualam.

Secara realiti pendustaan nyata terhadap pergerakan dakwah al-Syeikh al-Imam ialah mengelarkan mereka sebagai “al-Wahabiyyah” atau Wahabi. Golongan penentang berusaha sedaya upaya merujuk gelaran ini sebagai “kumpulan yang terkeluar dari agama Islam” atau “kumpulan yang mewujudkan agama baru”. Dalam konteks ini pihak Inggeris, Turki dan Mesir mempromosikan gelaran ini seolah-olah ia sejenis “hantu yang menakutkan” (syabhan mukhifan). Ini tatkala pergerakan al-Syeikh al-Imam berdiri teguh di pelbagai lapangan dan tempat sebagai sebuah pergerakan dakwah Islam. Pihak Inggeris melihat pergerakan ini sebagai sesuatu yang membahayakan kepentingan politik serta ekonomi sehingga melabelkannya sebagai “al-Wahabiyyah al-Najdiyyah”.

Pergerakan al-Sanusiyyah di Maghribi serta pergerakan pembaharuan (al-Tajdid) serta kepimpinan (al-Imamah) di India mempunyai pendekatan fekah serta perkara cabang lain yang berbeza dengan pergerakan dakwah penduduk Najd. Walaupun demikian kedua pergerakan ini tetap dilontarkan pertuduhan sebagai pergerakan Wahabi disebabkan usaha jihad mereka yang berterusan. Merujuk percubaan memperkenalkan istilah Wahabi dengan gambaran madzhab baru serta kumpulan sesat, hakikatnya istilah yang digunakan ini dikritik dari segi sandaran. Sekiranya dinisbahkan kepada pengasasnya iaitu al-Syeikh Muhammad bin ‘Abd. al-Wahhab sudah semestinya pengikut beliau digelar sebagai “Muhammadiyyun”. Namun sudah tentu golongan penentang tidak menghendaki merealisasikan matlamat pertuduhan serta pembohongan dengan melabelkan pengikut al-Syeikh al-Imam sebagai “Muhammadiyyun”. Oleh itu mereka menisbahkan pergerakan ini ke atas ayah al-Syeikh al-Imam iaitu al-Syeikh ‘Abd. al-Wahhab. Sehubungan ini gelaranWahabimerupakan istilah yang sangat terkenal sehinggakan sejarawan serta penulis menisbahkan pergerakan dakwah al-Syeikh al-Imam kepada ayahnya ‘Abd. al-Wahhab. Contoh yang jelas [penulisan Bridges (Jil. 2/hlm.134)]. Sambung bacaan anda di sini...

Comments

HomeBiss said…
Salam..

Are you trying to deny something that has proven to be dangerous?

Al-Azhar scholars consider Wahhabiyyah as dangerous and Imam al-Sowi also has considered Wahhabiyyah as dangerous.

Why are you still in a state of denial?
Anonymous said…
homebiss..bahaya dengan sesat..dua hal yang berbeza..dan tidak semua fatwa al-Azhar boleh diterima bulat2..ramai lagi ulama yang tidak mengiktiraf fatwa tersebut...
alam said…
saudara Azli, untuk penilaian saudara...Pendedahan Ekslusif... http://caklam.blogspot.com/2010/07/pendedahan-ekslusif-yahudi-wahabi.html
azlishukri said…
terima kasih cak lam dan homebiss - untuk pengetahuan kawan2 saya bukanlah manusia yang jenis suka menyokong membuta-tuli atau mudah menerima apa2 tuduhan berkaitan dengan isu ini. Sebaliknya, saya suka mengkaji, membaca dan menilai sendiri, manakah hujah2 yang lebih hampir kepada kebenaran. Saya sudah membaca segala pendedahan berkenaan baik buruk tentang permasalahan ini, namun untuk menuduh wahabi sesat dan ibn taimiyyah sesat - merupakan perkara yang sangat merbahaya. Bahkan, jika kita sendiri membaca penjelasa ibn taimiyyah berhubung soal tauhid uluhiyyah dan rububiyyah, maka segala fitnah akan terjawab.
joostspring said…
Azli..

dlm islam akidah plg pntg..

wahabi berakidah dgn beriktikad bhwa Allah BERTEMPAT....sbb tu ulama Al-Asyairah Ahli Sunnah Wal Jama'ah sepakat buat tubik fatwa WAHABI ni sesat..

bro..

gua tahu la lu ada link dgn keluarga TUN..TUN sendri pun ada bljr dgn si asri bapak wahabi mlysia dan sikit sbyk fahaman asrime tu menyesap ke dlm otak lu..
Along said…
salam bro azmi
isu wahabi ini ramai orang pandang negatif, adakah merekat tidak baca sejarah Wahabi dahulu? perkataan WAHABI sebenarnya di reka utk memecah belahkan kita. jika kita tengok balik ketika zaman Muhammad ibn Wahab, beliau menjalankan gerakan membanteras segala gologngan kuffar, ar riddah dan murtad dan segala jenis kesesesatan selepas wafatnya Rasulullah, itu dikira sesat juga ke? kebanyakkan orang salah paham ttg Wahabi ni, mereka berpandukan Quran Sunnah, tidak patut kita menjatuhkan hukum terhadap mereka. ini adalah pandagan peribadi saya berdasarkan buku buku ilmiah yg saya baca dan bertanyakan kepada ustaz yg alim. saya kenal salah seorang rakan Dr. MAZA, dia adalah pensyarah saya, namanya Xifu Naser.

Pilihan Pembaca

Akhil 2009 : Hari Tanpa Esok

AKHIL 2009 Hari Tanpa Esok KUALA LUMPUR 25 Mei - ''Februari lalu, dia pernah meminta kebenaran untuk mengahwini Waheeda. Saya reda dan membenarkannya. ''Bagaimanapun, selepas dia mendiamkan diri termasuk tidak pulang ke rumah dan menjawab telefon, saya sudah hilang sabar serta nekad untuk menuntut cerai.'' Itu tegas isteri kepada penyanyi dan pendakwah Akhil Hayy, Maizawati Zainal, 33, berhubung kemelut rumah tangga mereka yang kini sedang hangat diperkatakan gara-gara Akhil didakwa mempunyai hubungan dengan penyanyi Waheeda atau Norwahidah Abdul Wahab, 31. Menurut Maizawati, selepas lama memendam perasaan, dia hilang rasa sabar dengan apa yang melanda hidupnya ekoran gosip hubungan berkenaan termasuk apa yang telah Akhil lakukan terhadap dirinya. ''Saya pernah beberapa kali menghubunginya tetapi dia tidak menjawab telefon. Alasan yang diberikan adalah sibuk dengan kerja. ''Dia juga sudah lama tidak pulang ke rumah. Ketika saya memfailka...
Hikayat Dewan Ekonomi Episod Satu : Kemelut Di Dalam Sarang Semut Oleh Muhammad Azli Shukri Menguruskan sebuah majalah, bukanlah semudah menerbitkan sebuah buku atau jurnal. Penerbitan sebuah majalah memerlukan kesinambungan idea dan komitmen para penulis. Saya diterima bekerja di Dewan Bahasa dan Pustaka pada 7 Disember 2006 (mungkin kerana saya agak rapat dengan mantan Ketua Pengarah DBP dahulu, Datuk Dr Firdaus Abdullah) - sebagai staf kontrak (kontrak akan disambung pada setiap tahun). Oleh kerana latar belakang pekerjaan saya sebelum ini adalah dalam pendidikan dan bukan penerbitan, maka dunia penerbitan merupakan dunia baharu bagi saya. Setelah saya ditempatkan untuk bertugas di bahagian majalah, di bawah kendalian ketua editornya, Puan Padilah Hj Ali, maka saya terpaksa menyahut cabaran dengan apa-apa juga tugas yang akan diberikan olehnya kelak. Pada ketika itu, DBP baru sahaja mengambil alih penerbitan majalah yang sebelum ini telah difancaiskan kepada syarikat Karangkra...

Dewan Masyarakat atau Masyarakat Dewan?

Dewan Masyarakat atau Masyarakat Dewan ? Saya difahamkan bahawa Tan Sri Muhyiddin akan melawat ke Dewan Bahasa dan Pustaka pada hari ini (walaupun mungkin tidak kesampaian). Sama ada TS Muhyiddin jadi membuat lawatan ataupun tidak, ia secara tidak langsung menjelaskan betapa beliau merupakan seorang yang benar-benar berjiwa rakyat dan tidak suka dibodek. Lawatan ini secara tidak langsung menunjukkan bahawa DBP begitu diambil perhatian serius oleh Timbalan Perdana Menteri itu, malah tidak terkejut rasanya jika tidak lama lagi DBP akan ditransformasikan menjadi lebih baik daripada dahulu. DBP - nama yang sangat gah dan hakikatnya perlu banyak berubah. Pada pandangan peribadi saya, DBP bukan tidak hebat, sebaliknya terdapat segelintir "orang atasannya" yang lebih gemar menjadi pembodek dan main silat, sehingga nama baik DBP kotor dan dipandang tidak bermaya oleh masyarakat luar. Saya sebenarnya sangat kagum dengan Datuk Baha, salah seorang ahli Lembaga Pengelola DBP yang begitu...