TIADA ALASAN LAIN, MENGAPA MICHAEL HART sanggup
meletakkan Nabi Muhammad sebagai manusia paling berpengaruh dalam
sejarah manusia melalui buku terkenal beliau berjudul “Seratus Tokoh
Paling Berpengaruh dalam Sejarah”, melainkan Nabi Muhammad seorang yang
benar-benar berpengaruh dalam dunia perniagaan.
Para orientalis sering berbohong dengan mendakwa Nabi Muhammad ialah seorang penganggur, sebelum Baginda diutus menjadi rasul dan nabi. Fakta berkenaan Nabi Muhammad sebagai pengurus, usahawan dan peniaga sering diputar-belitkan demi menidakkan kredibiliti Nabi Muhammad sebagai seorang rasul agung pilihan Tuhan. Nabi Muhammad didedahkan dengan dunia perniagaan seawal usia 12 tahun, sewaktu mengikuti bapa saudaranya Abu Thalib dan kumpulan peniaganya dalam ekspedisi dagang ke Syria – sebuah ekspedisi agung yang menyerlahkan kenabian Muhammad melalui kaca mata Pendeta Bahira. Hakikat sejarah yang tidak mampu dinafikan oleh sesiapa pun.
Nabi Muhammad
ketika berumur 17 tahun, sudah mula berniaga sendirian secara
kecil-kecilan di Kota Makkah. Membeli barangan dari pasar dan kemudian
menjualnya kepada orang lain. Rutin ini telah menyerlahkan kredibiliti
Baginda sebagai usahawan yang rajin dan amanah, malah membawa Baginda ke
transaksi perniagaan yang jauh lebih luas daripada sebelumnya. Nabi
Muhammad merintis pekerjaannya sebagai peniaga dan usahawan dengan modal
yang kecil dan kadangkala bekerja sebagai ejen untuk mendapatkan upah.
Melalui
perniagaan berbentuk Shirkat (kerjasama) yang menjadi tradisi
perniagaan masyarakat di kota Makkah ketika itu, telah menemukan Baginda
dengan para pemberi modal yang terdiri daripada para janda, anak-anak
yatim dan kaum wanita yang tidak berdaya. Golongan ini walaupun bertaraf
jutawan, namun tidak mampu berniaga secara langsung. Lantaran itu,
mereka memberikan pinjaman modal atau mengupah mana-mana peniaga yang
mampu menguruskan perniagaan serta mampu membawa keuntungan kepada
mereka.
Nabi Muhammad
amat beruntung, keperibadian unggul yang dimilikinya berjaya menarik
ramai peminjam dana untuk mengamanahkan tanggungjawab perniagaan
kepadanya. Termasuklah Siti Khadijah. Sebelum bekerja dengan Khadijah
lagi, Baginda sememangnya berpengalaman dalam melakukan banyak ekspedisi
dagangan di luar Makkah atas nama sendiri. Apatah lagi setelah Khadijah
melantik Nabi Muhammad sebagai pengurus perniagaannya.
Ketika
umur Nabi Muhammad mencecah 25 tahun, Baginda sudah diiktiraf sebagai
pengurus muda yang cukup berjaya menempa nama, tidak hanya di tempat
kelahirannya sahaja, malah di persada antarabangsa sebagai tokoh
peniaga, pengurus dan usahawan yang terkenal.
Hakikat
ini diakui oleh pemimpin Bahrain bernama Al-Ashajj apabila beliau
mendapati Nabi Muhammad begitu mahir dalam soal perniagaan, budaya
keusahawanan dan perekonomian negaranya, terutama di kota-kota besar
seperti di Safar, Mushaqqar dan Hijar. Akhirnya, Al-Ashajj berkata
kepada Baginda, “Anda nampaknya lebih mengetahui negara saya daripada
diri saya sendiri.” Kisah ini dicatat di dalam kitab Musnad Imam Ahmad.
Aktiviti
perniagaan Nabi Muhammad tidak terhenti walaupun sudah berumah tangga
dengan Siti Khadijah. Malah, selepas bernikah Baginda dilihat lebih
aktif dalam menguruskan syarikat dan perniagaan isterinya dengan lebih
berjaya.
Baginda juga
berjaya memperkasakan ekonomi dan perniagaan Siti Khadijah dengan etika
perniagaannya yang cukup tersusun dan menyenangkan hati para pedagang
dari daerah-daerah lain. Oleh sebab itu, ketika Baginda menjadi pengurus
kepada perniagaan Siti Khadijah, perniagaannya begitu pesat berkembang
dan nama Baginda sentiasa meniti di setiap bibir para pedagang yang
membanjiri kota-kota perdagangan semenanjung Arab, Syam, Yaman, Syria,
Busra, Iraq, Yordania dan Jorash.
Baginda
tidak hanya dikenali kerana perniagaannya yang maju, tetapi lebih
daripada itu Baginda dikenali sebagai pedagang dan usahawan yang serba
cukup dengan ilmu perniagaan dan perekonomian, di samping etika
perniagaannya yang penuh dengan kejujuran, kesetiaan, menepati janji,
menjaga kualiti barangan, amanah dalam tadbir urus korporatnya,
profesional dan memudahkan urusan jual beli.
Pada
saat Rasulullah menguruskan perniagaan Siti Khadijah, Baginda mampu
memperkasakan perniagaan dan ekonomi majikannya itu dengan mengadakan
perniagaan secara shirkat (kerjasama) melalui beberapa tokoh perdagangan
lain seperti Saib ibn Ali Saib, Qais ibn Saib dan Rabi ibn Badr. Dan
kerjasama ini benar-benar menguntungkan kedua-dua pihak, sehingga Saib
berkata, “Muhammad ialah rakan kerjasamanya dalam perniagaan dan selalu
lurus dalam perkiraan-perkiraan perdagangan.”
Kekuatan
dan kejayaan Rasulullah dalam memperkasakan ekonomi dan perdagangannya
banyak bergantung kepada ilmu, akhlak dan etika dalam mengurus
perniagaannya. Sehingga dicatatkan bahawa baginda berjaya meluaskan
empayar perniagaannya hingga ke luar Semenanjung Arab dan lebih daripada
10 pasar besar perniagaan yang terkenal telah disertainya, seperti
pasar Fumatul Jandal di utara Hijaz, Mushaqqar di Hijar, Suhar di Oman,
Shir (Maharah) di sebelah pantai laut Arab antara Aden dan Oman, San'a
Ibu kota Yaman, Rabiyah di Hadramaut, Ukaz di Najd, Nazat di Wilayah
Kahibar, Hijr di Yamamah dan banyak lagi.
Kejayaan
baginda menguruskan perniagaannya benar-benar menggambarkan manifestasi
daripada sebuah hadis Baginda yang amat masyhur, “Allah memberikan
rahmat-Nya pada setiap orang yang bersikap baik ketika menjual, membeli
dan membuat suatu kenyataan.” (Riwayat Bukhari).
Hakcipta Terpelihara ©Muhammad Azli Shukri, 2020 NS 2021/6/2020
e-NS : ASRJ 06. Ikuti saya di saluran-saluran berikut :
Telegram :
t.me/azlishukri
FB Profile : Azli Shukri
FB Page : Muhammad
Azli Shukri
Instagram :
azli.shukri
Twitter : AzliShukri
LinkedIn : Muhammad
Azli Shukri
YouTube : Azli
Shukri Channel
Blogspot : Azli
Shukri Jurnal
TikTok : Azli
Shukri
Comments