Saya mengingatkan diri saya sendiri dan para pembaca budiman sekalian, agar kita berhati-hati terhadap sebarang tuduhan yang menyimpang daripada kebenaran. Tuduhan terhadap Wahabi dan Ibn Taimiyyah pada hakikatnya sudah dijawab oleh beratus-ratus ulama kecil dan besar. Jawapan-jawapan mereka bersepah-sepah di internet dan kita dengan mudah boleh menilai sama ada sesuatu tuduhan itu fitnah, salah faham atau pun akibat daripada kejahilan kita sendiri. Awas! Kaedah mengambil petikan daripada tulisan-tulisan Syeikh Muhammad bin Wahab dan Ibn Taimiyyah secara separuh-separuh atau secara sekerat-sekerat, tanpa melihat keseluruhan tulisannya/bukunya - merupakan satu jenayah ilmiah dan pembohongan yang paling kotor dan jijik. Jesteru itu, saya menasihatkan diri saya dan para pembaca sekalian, jika kita masih belum menatap dan membaca sendiri tulisan tokoh-tokoh di atas, maka hindarilah diri kita daripada memberi sebarang komen sama ada menyokong atau menentangnya. Dibimbangai - kerana atas segala kejahilan yang kita miliki - kita membina keyakinan di atas keyakinan orang lain, sedangkan kita sendiri tiada hujah untuk meyakininya. Jika Majlis Fatwa Kebangsaan pun tidak menyesatkan Ibn Tamiyyah dan Wahabi, maka bagaimana pula kita boleh mamandai-mandai dalam soal ini? Elok rasanya kita mentelaah dan membaca buku-buku tulisan mereka, sebelum kita menetapkan hukuman. Wallahualam.
Secara realiti pendustaan nyata terhadap pergerakan dakwah al-Syeikh al-Imam ialah mengelarkan mereka sebagai “al-Wahabiyyah” atau Wahabi. Golongan penentang berusaha sedaya upaya merujuk gelaran ini sebagai “kumpulan yang terkeluar dari agama Islam” atau “kumpulan yang mewujudkan agama baru”. Dalam konteks ini pihak Inggeris, Turki dan Mesir mempromosikan gelaran ini seolah-olah ia sejenis “hantu yang menakutkan” (syabhan mukhifan). Ini tatkala pergerakan al-Syeikh al-Imam berdiri teguh di pelbagai lapangan dan tempat sebagai sebuah pergerakan dakwah Islam. Pihak Inggeris melihat pergerakan ini sebagai sesuatu yang membahayakan kepentingan politik serta ekonomi sehingga melabelkannya sebagai “al-Wahabiyyah al-Najdiyyah”.
Pergerakan al-Sanusiyyah di Maghribi serta pergerakan pembaharuan (al-Tajdid) serta kepimpinan (al-Imamah) di India mempunyai pendekatan fekah serta perkara cabang lain yang berbeza dengan pergerakan dakwah penduduk Najd. Walaupun demikian kedua pergerakan ini tetap dilontarkan pertuduhan sebagai pergerakan Wahabi disebabkan usaha jihad mereka yang berterusan. Merujuk percubaan memperkenalkan istilah Wahabi dengan gambaran madzhab baru serta kumpulan sesat, hakikatnya istilah yang digunakan ini dikritik dari segi sandaran. Sekiranya dinisbahkan kepada pengasasnya iaitu al-Syeikh Muhammad bin ‘Abd. al-Wahhab sudah semestinya pengikut beliau digelar sebagai “Muhammadiyyun”. Namun sudah tentu golongan penentang tidak menghendaki merealisasikan matlamat pertuduhan serta pembohongan dengan melabelkan pengikut al-Syeikh al-Imam sebagai “Muhammadiyyun”. Oleh itu mereka menisbahkan pergerakan ini ke atas ayah al-Syeikh al-Imam iaitu al-Syeikh ‘Abd. al-Wahhab. Sehubungan ini gelaran “Wahabi” merupakan istilah yang sangat terkenal sehinggakan sejarawan serta penulis menisbahkan pergerakan dakwah al-Syeikh al-Imam kepada ayahnya ‘Abd. al-Wahhab. Contoh yang jelas [penulisan Bridges (Jil. 2/hlm.134)]. Sambung bacaan anda di sini...
Comments
Are you trying to deny something that has proven to be dangerous?
Al-Azhar scholars consider Wahhabiyyah as dangerous and Imam al-Sowi also has considered Wahhabiyyah as dangerous.
Why are you still in a state of denial?
dlm islam akidah plg pntg..
wahabi berakidah dgn beriktikad bhwa Allah BERTEMPAT....sbb tu ulama Al-Asyairah Ahli Sunnah Wal Jama'ah sepakat buat tubik fatwa WAHABI ni sesat..
bro..
gua tahu la lu ada link dgn keluarga TUN..TUN sendri pun ada bljr dgn si asri bapak wahabi mlysia dan sikit sbyk fahaman asrime tu menyesap ke dlm otak lu..
isu wahabi ini ramai orang pandang negatif, adakah merekat tidak baca sejarah Wahabi dahulu? perkataan WAHABI sebenarnya di reka utk memecah belahkan kita. jika kita tengok balik ketika zaman Muhammad ibn Wahab, beliau menjalankan gerakan membanteras segala gologngan kuffar, ar riddah dan murtad dan segala jenis kesesesatan selepas wafatnya Rasulullah, itu dikira sesat juga ke? kebanyakkan orang salah paham ttg Wahabi ni, mereka berpandukan Quran Sunnah, tidak patut kita menjatuhkan hukum terhadap mereka. ini adalah pandagan peribadi saya berdasarkan buku buku ilmiah yg saya baca dan bertanyakan kepada ustaz yg alim. saya kenal salah seorang rakan Dr. MAZA, dia adalah pensyarah saya, namanya Xifu Naser.