Skip to main content

Isu Wahabi dan Ibn Taimiyyah : Berhati-hati Membuat Tuduhan


Isu Wahabi dan Ibn Taimiyyah
Berhati-hati Membuat Tuduhan

Saya mengingatkan diri saya sendiri dan para pembaca budiman sekalian, agar kita berhati-hati terhadap sebarang tuduhan yang menyimpang daripada kebenaran. Tuduhan terhadap Wahabi dan Ibn Taimiyyah pada hakikatnya sudah dijawab oleh beratus-ratus ulama kecil dan besar. Jawapan-jawapan mereka bersepah-sepah di internet dan kita dengan mudah boleh menilai sama ada sesuatu tuduhan itu fitnah, salah faham atau pun akibat daripada kejahilan kita sendiri. Awas! Kaedah mengambil petikan daripada tulisan-tulisan Syeikh Muhammad bin Wahab dan Ibn Taimiyyah secara separuh-separuh atau secara sekerat-sekerat, tanpa melihat keseluruhan tulisannya/bukunya - merupakan satu jenayah ilmiah dan pembohongan yang paling kotor dan jijik. Jesteru itu, saya menasihatkan diri saya dan para pembaca sekalian, jika kita masih belum menatap dan membaca sendiri tulisan tokoh-tokoh di atas, maka hindarilah diri kita daripada memberi sebarang komen sama ada menyokong atau menentangnya. Dibimbangai - kerana atas segala kejahilan yang kita miliki - kita membina keyakinan di atas keyakinan orang lain, sedangkan kita sendiri tiada hujah untuk meyakininya. Jika Majlis Fatwa Kebangsaan pun tidak menyesatkan Ibn Tamiyyah dan Wahabi, maka bagaimana pula kita boleh mamandai-mandai dalam soal ini? Elok rasanya kita mentelaah dan membaca buku-buku tulisan mereka, sebelum kita menetapkan hukuman. Wallahualam.

Secara realiti pendustaan nyata terhadap pergerakan dakwah al-Syeikh al-Imam ialah mengelarkan mereka sebagai “al-Wahabiyyah” atau Wahabi. Golongan penentang berusaha sedaya upaya merujuk gelaran ini sebagai “kumpulan yang terkeluar dari agama Islam” atau “kumpulan yang mewujudkan agama baru”. Dalam konteks ini pihak Inggeris, Turki dan Mesir mempromosikan gelaran ini seolah-olah ia sejenis “hantu yang menakutkan” (syabhan mukhifan). Ini tatkala pergerakan al-Syeikh al-Imam berdiri teguh di pelbagai lapangan dan tempat sebagai sebuah pergerakan dakwah Islam. Pihak Inggeris melihat pergerakan ini sebagai sesuatu yang membahayakan kepentingan politik serta ekonomi sehingga melabelkannya sebagai “al-Wahabiyyah al-Najdiyyah”.

Pergerakan al-Sanusiyyah di Maghribi serta pergerakan pembaharuan (al-Tajdid) serta kepimpinan (al-Imamah) di India mempunyai pendekatan fekah serta perkara cabang lain yang berbeza dengan pergerakan dakwah penduduk Najd. Walaupun demikian kedua pergerakan ini tetap dilontarkan pertuduhan sebagai pergerakan Wahabi disebabkan usaha jihad mereka yang berterusan. Merujuk percubaan memperkenalkan istilah Wahabi dengan gambaran madzhab baru serta kumpulan sesat, hakikatnya istilah yang digunakan ini dikritik dari segi sandaran. Sekiranya dinisbahkan kepada pengasasnya iaitu al-Syeikh Muhammad bin ‘Abd. al-Wahhab sudah semestinya pengikut beliau digelar sebagai “Muhammadiyyun”. Namun sudah tentu golongan penentang tidak menghendaki merealisasikan matlamat pertuduhan serta pembohongan dengan melabelkan pengikut al-Syeikh al-Imam sebagai “Muhammadiyyun”. Oleh itu mereka menisbahkan pergerakan ini ke atas ayah al-Syeikh al-Imam iaitu al-Syeikh ‘Abd. al-Wahhab. Sehubungan ini gelaranWahabimerupakan istilah yang sangat terkenal sehinggakan sejarawan serta penulis menisbahkan pergerakan dakwah al-Syeikh al-Imam kepada ayahnya ‘Abd. al-Wahhab. Contoh yang jelas [penulisan Bridges (Jil. 2/hlm.134)]. Sambung bacaan anda di sini...

Comments

HomeBiss said…
Salam..

Are you trying to deny something that has proven to be dangerous?

Al-Azhar scholars consider Wahhabiyyah as dangerous and Imam al-Sowi also has considered Wahhabiyyah as dangerous.

Why are you still in a state of denial?
Anonymous said…
homebiss..bahaya dengan sesat..dua hal yang berbeza..dan tidak semua fatwa al-Azhar boleh diterima bulat2..ramai lagi ulama yang tidak mengiktiraf fatwa tersebut...
alam said…
saudara Azli, untuk penilaian saudara...Pendedahan Ekslusif... http://caklam.blogspot.com/2010/07/pendedahan-ekslusif-yahudi-wahabi.html
azlishukri said…
terima kasih cak lam dan homebiss - untuk pengetahuan kawan2 saya bukanlah manusia yang jenis suka menyokong membuta-tuli atau mudah menerima apa2 tuduhan berkaitan dengan isu ini. Sebaliknya, saya suka mengkaji, membaca dan menilai sendiri, manakah hujah2 yang lebih hampir kepada kebenaran. Saya sudah membaca segala pendedahan berkenaan baik buruk tentang permasalahan ini, namun untuk menuduh wahabi sesat dan ibn taimiyyah sesat - merupakan perkara yang sangat merbahaya. Bahkan, jika kita sendiri membaca penjelasa ibn taimiyyah berhubung soal tauhid uluhiyyah dan rububiyyah, maka segala fitnah akan terjawab.
joostspring said…
Azli..

dlm islam akidah plg pntg..

wahabi berakidah dgn beriktikad bhwa Allah BERTEMPAT....sbb tu ulama Al-Asyairah Ahli Sunnah Wal Jama'ah sepakat buat tubik fatwa WAHABI ni sesat..

bro..

gua tahu la lu ada link dgn keluarga TUN..TUN sendri pun ada bljr dgn si asri bapak wahabi mlysia dan sikit sbyk fahaman asrime tu menyesap ke dlm otak lu..
Along said…
salam bro azmi
isu wahabi ini ramai orang pandang negatif, adakah merekat tidak baca sejarah Wahabi dahulu? perkataan WAHABI sebenarnya di reka utk memecah belahkan kita. jika kita tengok balik ketika zaman Muhammad ibn Wahab, beliau menjalankan gerakan membanteras segala gologngan kuffar, ar riddah dan murtad dan segala jenis kesesesatan selepas wafatnya Rasulullah, itu dikira sesat juga ke? kebanyakkan orang salah paham ttg Wahabi ni, mereka berpandukan Quran Sunnah, tidak patut kita menjatuhkan hukum terhadap mereka. ini adalah pandagan peribadi saya berdasarkan buku buku ilmiah yg saya baca dan bertanyakan kepada ustaz yg alim. saya kenal salah seorang rakan Dr. MAZA, dia adalah pensyarah saya, namanya Xifu Naser.

Pilihan Pembaca

NOVEMBER TO REMEMBER Oleh Muhammad Azli Shukri Saya terpaksa berterus-terang pada kali ini dengan perspektif yang lain daripada aliran blogger semasa, sama ada suka atau tidak, saya akan tetap berterus-terang, tentang isu yang mendominasi bulan November ini. Bermula dengan kempen untuk merebut jawatan utama dalam parti UMNO, khususnya kerusi Ketua Pemuda UMNO Malaysia yang hangat ketika ini, sehinggalah kemenangan Barack Obama sebagai Presiden Amerika Syarikat yang ke-44. Disusuli kemunculan jutawan segera Tun Salleh Abbas dengan jumlah pampasan Ex-Gratianya yang menggoncang setiap jantung warga Malaysia. Kemudian, kita dikejutkan dengan keseriusan pemimpin UMNO untuk bekerjasama dengan BPR bagi meranapkan politik wang yang selama ini menjadi duri dalam daging kepada sebuah sistem yang tidak demokratik sifatnya dalam UMNO. Dan tidak kurang pentingnya baru-baru ini, akhbar Watan keluaran 9-15 November menyiarkan komen bekas ahli parlimen Kuala Nerus, Datuk Ibrahim Azmi Hassan, be...
MENCARI KEBENARAN Oleh Muhammad Azli Shukri Saya agak kecewa, apabila terdapat pihak yang mendakwa bahawa “politik wang” bukanlah rasuah, sebaliknya “politik wang” merupakan duit kopi, atau duit ehsan daripada seseorang ahli politik yang “baik hati” yang diberikan kepada para pengikutnya, demi perjuangan untuk mengejar sesuatu jawatan dalam parti. Lantaran itu, para ahli politik yang mengejar jawatan ini telah “menabur” sebanyak mungkin wang di bahagian-bahagian UMNO seluruh Malaysia demi memastikan nama mereka dicalonkan bagi melepasi syarat kuota yang ditetapkan. Mendakwa bahawa “politik wang” bukanlah satu bentuk rasuah, merupakan pembohongan dan penipuan terhadap kebenaran dan menafikan larangan Allah berhubung isu tersebut. “Politik wang” yang diketahui umum, merupakan sogokan dan pemberian wang tunai kepada seseorang, agar orang tersebut mengundi atau menyokongnya untuk mendapatkan sesuatu jawatan. Dengan kata lain, “politik wang” ialah istilah bagi perlakuan mengguna...
MONOLOG AZLI SHUKRI Bab 10 : Muhammad Azli Shukri Lagi! Saya agak sukar untuk menulis Monolog ke-10 saya pada kali ini. Saya merasakan inilah monolog yang sangat susah untuk saya meluahkannya. Saya tidak tahu, bagaimanakah harus saya sampaikan monolog saya pada kali ini? Apakah saya harus menulis atas prinsip saya sebagai seorang wartawan? Atau sebagai seorang ahli politik? Atau sebagai seorang penulis bebas? Atau sebagai seorang editor? Semua ini menyukarkan saya untuk menulis monolog saya yang terakhir pada bulan ini. Saya merasakan bahawa saya harus berterus terang dengan jujur dan amanah, tanpa rasa takut dan kesal, kerana kebenaran dan jihad harus ditegakkan dengan segala kekuatan yang ada. Yang pasti, kebenaran tidak boleh disembunyikan lagi. Dan Sesungguh, untuk menjadikan kejahatan bermaharajalela, cukuplah sekadar kebenaran mendiamkan diri! Saya tidak berupaya membiarkan itu semua berlaku. Dan untuk kali ini saya harus bercakap benar dengan nada yang berterus terang. A...