Skip to main content

UMNO & PAS 2010 : Politik Tanpa Parti


UMNO & PAS 2010
Politik Tanpa Parti

(Artikel Ulangan)


1. Meninjau berita sepanjang minggu ini - khususnya berhubung niat murni TS Muhyiddin untuk bertemu dan membincangkan isu perpaduan Melayu-Islam di negara ini dengan PAS- sangat menyentuh hati. Sudah begitu lama isu ini dicanang dan dijaja - tetapi masih belum menemui jalan pulang.


2. Ada yang menyokong, dan tidak kurang yang menentang. Secara peribadi saya menyokong penuh agenda penyatuan ini - sekurang-kurangnya penyatuan dari aspek tertentu perlu dilakukan di peringkat awal. Namun demikian, ia bukanlah semudah yang difikirkan. Banyak rintangan dan cabaran perlu dihadapi. Buat masa terdekat ini - saya rasa ia sangat sukar untuk direalisasikan. Dalam keadaan nafsu serakah PAS yang sedang menggelegak untuk mendapatkan kuasa sepantas yang mungkin, ditambahkan pula dengan hasutan syaitan bertopengkan manusia seperti Anwar Ibrahim dan Lim Kit Siang - maka, harapan untuk melihat UMNO dan PAS bersatu dalam kancah politik perdana terlalu jauh untuk digambarkan.


3. PAS tidak mungkin akan bersetuju untuk bersatu dengan UMNO selagi mereka belum merasai erti kekuasaan dan kegagalan. Manakala, UMNO sanggup berkongsi bantal dengan PAS tatkala kuasa mula tampak hilang di tangan.


4. Demokrasi, rupa-rupanya tidak menjadikan kita lebih matang dan berfikiran jauh. Sebaliknya, demokrasi dan peti undi seakan-akan adalah tempat untuk orang Melayu melepaskan amarah dan dendam kesumat. Kita tidak seperti bangsa Cina yang menjadikan peti undi sebagai alat perpaduan dan lubuk ekonomi - walaupun mereka berlainan ideologi dan cita-cita.


5. Di sisi lain, orang Melayu-Islam lebih gemar dengan falsafah "yang menang jadi arang, yang kalah jadi abu", walaupun kita tahu kesan dan risiko yang akan kita tanggung. Amalan bangsa kita dalam berpolitik adalah lebih mengutamakan - emosi daripada akal fikiran. Jarang kita menggunakan kematangan sebagai cara untuk berpolitik.


6. Matang - dalam erti dan kamus fikiran kita pada hari ini adalah maksud "menyokong pembangkang dan membongkar segala keburukan yang dilakukan oleh kerajaan" - inilah kematangan yang kita takrifkan tanpa sedar. Perubahan - dalam bahasa mudah orang Melayu adalah merujuk kepada "mengubah kerajaan" dan bukan bermaksud "mengubah mentaliti dan sikap negatif diri sendiri" - sama ada UMNO atau PAS - kita tetap orang Melayu-Islam! Realitinya bukanlah isu UMNO atau PAS yang akan menang dalam pilihan raya - sebaliknya, persoalan tentang Melayu-Islam yang akan hilang kuasa dan hak.


7. Islam tidak akan berjaya ditegakkan melalui saluran demokrasi dan peti undi. Islam bukan agama yang dibangunkan melalui uslub "berapa ramai" orang yang menyokong dan berapa ramai pula yang mengundi - Islam ditegakkan atas nama dakwah dan akhlak - kuasa adalah marhalah yang terakhir! Kesedaran terhadap indahnya syiar Islam bukanlah diukur melalui peti undi dan sistem demokrasi - sebaliknya, Islam itu indah melalui akhlak para penganutnya. Islam sama sekali tidak akan berjaya diperjuangkan melalui lidah demokrasi, kerana demokrasi menuntut suara majoriti - lantaran itu, kebenaran dan kebatilan dalam konsep demokrasi diukur melalui "yang mana lebih banyak meraih undi serta sokongan" dan bukan berpandukan kepada kebenaran mutlak Ilahi.


8. Andaikata lebih separuh ahli DAP dan PKR tidak menyokong Hudud, apakah PAS akan meneruskan hasratnya juga? Atau, PAS akan membuat perhitungan semula terhadap untung-rugi masa depan politiknya? Kesedaran terhadap Islam tidak boleh dilakukan melalui peti undi - ia hanya akan berjaya melalui pendidikan dan kerja-kerja dakwah - manakala, kerja-kerja dakwah memerlukan kesabaran serta pengorbahan - dan inilah yang tidak sanggup dihadapi dan harungi oleh para perajurit-perajurit PAS. Kemenangan Islam bukan datang bergolek - tidak cukup dengan ceramah dan membuka aib para pemimpin kerajaan - sebaliknya, kita memerlukan kebijaksanaan dan tindakan berhikmah - jika, jiwa para pemimpin UMNO boleh dilembutkan dengan agenda perpaduan dan pendekatan dakwah yang betul - maka mengapa mesti kita menolak?


9. Berlembut dengan UMNO bukanlah bermaksud tewas dan mengalah - sebaliknya, berlembut dengan UMNO adalah untuk berdakwah! Jika, mulut celupar Karpal Singh mengenai Islam boleh kita bersangka baik - mengapa tidak dengan para pemimpin UMNO? PAS bukanlah terlalu Islam dan UMNO pula bukanlah terlalu sekular - ada titik temu yang boleh ditemui - tetapi sejauh mana kejujuran kita? Perkauman bukanlah teras perjuangan UMNO - kerana yang diperjuangkan oleh UMNO merupakan perjuangan terhadap hak yang semestinya dimiliki oleh orang Melayu-Islam di negara ini. Dan hak orang Melayu merupakan hak yang dipersetujui secara bersama dalam kerangka mewujudkan perpaduan kaum 50 tahun yang lalu. Mempertahan hak dalam kaca mata Islam adalah perbuatan yang mulia dan wajib dilaksanakan!


10. Namun demikian, dalam mengharungi perjalanan mempertahankan hak tersebut - UMNO tidak terlepas daripada berhadapan dengan sebahagian ahlinya yang korup, menyeleweng, mementingkan diri sendiri, menindas hak orang lain dan berlaku zalim terhadap sesetengah pihak - tetapi, itu bukanlah dasar perjuangan UMNO selama ini - sebaliknya, itu merupakan sikap, perangai dan tabiat sesetengah daripada kita yang membangsakan diri sebagai "orang Melayu" - orang Melayu jenis ini, tetap wujud sama ada di dalam UMNO, PAS mahu pun PKR. Cara orang Melayu berfikir dan berpolitik, tetap sama - tidak mengira parti politik. Perjuangan Islam gaya PAS tidak sedikit pun mengubah cara orang Melayu berfikir dan berpolitik -ahli-ahli PAS tetap tiada bezanya dengan ahli-ahli UMNO. Jika ahli UMNO mengumpat, mereka juga turut mengumpat, jika ahli UMNO mengamalkan kroni, ahli PAS juga sama - dari segi sikap dan akhlak, orang Melayu di dalam UMNO dan PAS sama sahaja warnanya.


11. Justeru itu, apakah sebenarnya yang membimbangkan kita untuk menjayakan agenda perpaduan? Jika kita mahu bersikap jujur - kita boleh menemui terlalu banyak persamaan dari segi sikap dan perangai para penyokong PAS dengan para penyokong UMNO, tidak jauh bezanya. Jika terdapat ahli UMNO yang rasuah, ahli PAS juga ada yang sebegitu, jika ada ahli UMNO yang menipu dalam berniaga, begitu juga dengan ahli PAS, jika ada ahli UMNO yang suka berbohong, ahli PAS juga tidak terkecuali. Sikap mahmudah dan mazmumah bukanlah dinilai melalui parti mana yang kita sertai - ia bergantung kepada hati dan keimanan.


12. Menyertai PAS, tidak menjadikan seseorang itu terlalu Islamik dan menyertai UMNO pula tidak bererti menjadikan seseorang itu munafik. Islam melalui peti undi - sama sekali tidak menjadikan seseorang itu zuhud terhadap dunia dan beramal dengan amalan ahli syurga. Sebaliknya, meletakkan Islam di dalam peti undi, bermakna menjadikan Islam seolah-olah agama yang sangat rendah nilainya - sehinggakan umat Islam terpaksa "mendapatkan suara majoriti" bagi membuktikan bertapa Islam itu agama yang indah lagi benar.


13. Maka, di manakah perjalanan kita ini akan berakhir? Agenda perpaduan bukanlah bermakna mahu menjadikan UMNO itu PAS dan PAS itu UMNO - sebaliknya, agenda perpaduan tidak lebih daripada usaha untuk bersama-sama mempertahankan agama dan bangsa melalui "kuasa perpaduan" bagi menjernihkan semula hubungan sesama saudara seIslam yang sudah sekian lama bermusuhan. Wallahualam

Comments

Pilihan Pembaca

Perniagaan Para Sahabat Nabi Teladan Sepanjang Zaman

BELIAU SEORANG SAHABAT NABI YANG BIJAK. Tergolong dalam kalangan pengumpul al-Quran. Banyak meriwayatkan hadis nabi. Peniaga yang sangat berjaya di Madinah. Keuntungan perniagaannya sehari pernah mencecah 300 dinar (anggaran bersamaan RM360,000). Abu Darda’, sahabat nabi yang hebat berniaga ini berkata, “Yang paling membuatku gembira ialah ketika berdiri di ambang pintu masjid. Setelah itu aku berniaga, sehingga dalam sehari aku mendapat untung 300 dinar, sementara aku tetap mendirikan semua solat di masjid.” Perniagaan adalah tentang kepercayaan dan keyakinan terhadap Tuhan Yang Maha Memberi Rezeki. Mereka yang berjaya menguruskan masanya bersama Tuhan. Konsisten dan berdisplin bersama Allah setiap hari, pasti masanya akan dipenuhi dengan keberkatan dan aktiviti perniagaan yang produktif. Bercita-cita menjadi kaya bukanlah kesalahan di sisi Islam. Yang salah apabila lalai dengan kekayaan. Enggan berzakat dan bersedekah. Kekayaan ‘Abdurrahman ibn ‘Awf dianggarkan mencecah RM 2 bil

Lagi Kisah Siti Nurhaliza : Mana Perginya Produk CTea?

Lagi Kisah Siti Nurhaliza Mana Perginya Produk CTea? Oleh Satu Hala (Malaysia Instinct) Inilah antara benda-benda yang buat sakit hati dengan orang kaya Melayu ni. Datuk K sanggup perabis RM66,550 untuk beli nombor plate KCT 1 untuk isteri tercinta, Datuk Siti Nurhaliza. Kononnya cintan maut habislah tu kan. Tak tahulah kot-kot Rozita Che Wan yang dulu orang kata dapat Mercedes dari Datuk K (lepas dah kahwin dengan Siti) pun akan dapat nombor plate yang sama. Gasaklah hal Rozita Che Wan tu. Yang penulis tertarik nak tulis ialah sikap orang macam Datuk K dan Siti Nurhaliza. Parasit adalah perkataan paling tepat. Tahu tak Siti Nurhaliza adalah pemohon pinjaman Tekun untuk bisnes barang solek Simply Siti. Kalau tak percaya, pergilah cek dengan Tekun. Pasti nama Siti akan terpacul. Sakit hati betul penulis dengan orang-orang macam ini. Dah tahu duit banyak, gunalah duit sendiri untuk berniaga, tak pun pinjamlah bank. Gi pinjam dengan Tekun tu buat apa? Mentanglah bayar
Hikayat Dewan Ekonomi Episod Dua : Lombong Emas En. Ferderhof 1. Saya agak sedikit kecewa, tidak banyak. Tetapi kecewa. Begitu banyak respons yang saya terima ekoran tersiarnya Hikayat Dewan Ekonomi di blog saya baru-baru ini. Baik respons positif mahupun respon negatif. Semuanya saya terima dengan hati yang terbuka. 2. Rupa-rupanya hikayat tersebut telah menyebabkan sesetengah orang “melompat” dan terasa dengan apa-apa yang pernah mereka ucapkan kepada saya. Malah, ada sesetengah pihak yang tidak mahu mengaku dengan apa-apa yang telah mereka katakan kepada saya pada suatu ketika dahulu. 3. Namun demikian, itulah adalah sikap manusia – dan lumrah manusia untuk menjaga “periuk nasi” mereka sendiri. Dan saya sama sekali tidak akan mempedulikan semua itu, kerana kebenaran perlu didedahkan. Tidak kurang juga yang mahu agar hikayat ini tidak diteruskan lagi, kerana kononnya ia hanya membuka pekung dan keburukan organisasi kita sendiri, khususnya tentang apa-apa y