Skip to main content

DBP Nazak! Muhyiddin Digesa Bertindak

Muhyiddin Perlu Bertindak!

Oleh Abang Kamarulzamani

Membaca kisah di bawah membuat hati saya semakin gunda gelana memikirkan nasib dan masa hadapan sebuah organisasi yang membela dan membina bahasa, sastera dan penerbitan Melayu di negara ini. Dewan Bahasa dan Pustaka perlu diselamatkan segera, campurtangan daripada Tan Sri Muhyiddin Yassin dalam menyelesaikan kemelut yang sedang berlaku di dalam DBP sangat diperlukan. Sudah sekian lama kezaliman, penindasan dan penganiayaan berlaku di DBP tanpa diberi sedikit pun perhatian oleh pihak kerajaan. Dan sekarang, sekali lagi kemelut yang melanda di DBP masih belum menemui penghujungnya. Apakah yang menyebabkan Tan Sri Muhyiddin selaku Menteri Pelajaran, sehingga hari ini masih tidak melakukan apa-apa transformasi di DBP? Baca kisah sedih di bawah :

TANYALAH KAKITANGAN Dewan Bahasa dan Pustaka (DBP), apa sudah terjadi sejak tahun 2006 hingga sekarang. Kebanyakan kakitangan DBP berkerja dalam keadaan tertekan dan tidak tenteram dek angkara Johan Jaafar, bekas Pengerusi Lembaga Pengelola yang berkuasa di DBP dengan bantuan konco-konconya yang gila kuasa dan tamak jawatan.

Sejak peristiwa mogok kerana Kamarulzaman Shahruddin yang tidak cukup kelayakan dinaikkan pangkat Timbalan Ketua Pengarah oleh Johan yang tidak sedar diri itu. Dengar cerita perangai Johan berjangkit di Media Prima.

ANGAN-ANGAN JOHAN

Lepas ini kita dengar apa yang dirasa pula oleh kakitangan Media Prima. Dulu berangan-angan sebagai Pengerusi Eksekutif, tapi telah diturunkan pangkat ke Pengerusi biasa. Padan muka dengan orang tamak haloba. Penulis mengikuti perkembangan DBP melalui laman blog dan risik-risik dari kawan rapat bahawa di DBP sudah berlaku bermacam-macam perkara yang aneh.

Ketua Pengarahnya, Datuk Termuzi Aziz, yang tua nyayok itu masih berkuasa di DBP dengan sokongan balaci-balacinya walaupun umur akan genap 66 tahun pada 7 November 2010. Apa istimewanya orang tua nyanyok yang sudah tidak sedar diri mengaku pejuang bahasa.

Sedarlah semua hasil pejuangan bahasa datangnya dari NGO dan bukannya dari dia. Apa istimewanya atok itu masih bertongkat berada di DBP? Penulis hendak bertanya orang yang lebih arif dan bijak pandai terutamanya Ketua Setiausaha Negara dan Jabatan Perkhidmatan Awam: Kenapa Datuk Termuzi masih terlekat di DBP sehingga umur 66 tahun. Istimewa sangatkah dia sampai begitu tua masih berada di DBP. Atau KSN dan JPA terlepas pandang atau buat-buat tidak tahu. Baca sambungannya di sini...

Comments

Pilihan Pembaca

Penulis dua dari kanan bersama dengan Datuk Seri Mohamed Khaled Nordin Pada 10 September yang lalu, Sidang Editor Bahagian Majalah berkesempatan berbuka puasa bersama Menteri Pengajian Tinggi, Datuk Seri Mohamed Khaled Nordin di Sime Darby Convention Center. Terima kasih atas Jemputan tersebut. Jazakumullahu Khairan Kasiran. * Dari kiri Ros, Suria Janib (Penolong Editor Dewan Masyarakat ), A. Zaidel (Penolong Editor Dewan Masyarakat ), Datuk Seri Khaled Nordin, Muhammad Azli Shukri (Editor Dewan Ekonomi) , dan Armin Azhari (Editor Pelita Bahasa ).
Nasihat Pemimpin Patuhi Etika Islam Oleh Muhammad Azli Shukri (Artikel saya ini telah disiarkan di dalam Utusan Malaysia pada 18/09/2003) Dalam Islam, pemimpin atau pemerintah yang telah dilantik haruslah diikuti perintahnya, selagi perintah tersebut tidak bercanggah dengan suruhan wahyu dan perintah Rasul, seperti mana firman Allah di dalam surah an-Nisa ayat 59, "Wahai orang-orang yang beriman! patuhilah olehmu perintah Allah dan patuhilah olehmu perintah Rasul dan ulil amri di antara kamu." Oleh kerana para pemimpin atau pemerintah merupakan manusia biasa dan tidak terlepas daripada melakukan dosa dan maksiat, maka mereka juga wajib diberi nasihat oleh rakyat yang sedang di pimpinnya, bersesuaian dengan roh Islam itu sendiri yang berteraskan kepada amar makruf nahi mungkar, sebagaimana firman Allah, "Kamu adalah umat yang terbaik yang telah dilahirkan untuk manusia, menyuruh kepada yang makruf dan mencegah daripada yang mungkar, dan beriman kepada Allah.'' (
MONOLOG AZLI SHUKRI Bab 10 : Muhammad Azli Shukri Lagi! Saya agak sukar untuk menulis Monolog ke-10 saya pada kali ini. Saya merasakan inilah monolog yang sangat susah untuk saya meluahkannya. Saya tidak tahu, bagaimanakah harus saya sampaikan monolog saya pada kali ini? Apakah saya harus menulis atas prinsip saya sebagai seorang wartawan? Atau sebagai seorang ahli politik? Atau sebagai seorang penulis bebas? Atau sebagai seorang editor? Semua ini menyukarkan saya untuk menulis monolog saya yang terakhir pada bulan ini. Saya merasakan bahawa saya harus berterus terang dengan jujur dan amanah, tanpa rasa takut dan kesal, kerana kebenaran dan jihad harus ditegakkan dengan segala kekuatan yang ada. Yang pasti, kebenaran tidak boleh disembunyikan lagi. Dan Sesungguh, untuk menjadikan kejahatan bermaharajalela, cukuplah sekadar kebenaran mendiamkan diri! Saya tidak berupaya membiarkan itu semua berlaku. Dan untuk kali ini saya harus bercakap benar dengan nada yang berterus terang. A