Skip to main content

Wajib Halang DAP Perintah Malaysia (Ulangan)


Umat Islam Malaysia
Wajib Halang DAP
Perintah Malaysia


Strategi pecah, perintah dan tawan pembangkang?

1. PERNAH dengar istilah strategi pecah dan perintah? Dalam ilmu politik dan sosiologi, pecah dan perintah (atau dalam bahasa Inggeris divide and rule; istilah asalnya dari bahasa Latin divide et impera) ialah satu strategi yang menggabungkan tiga elemen iaitu politik, ketenteraan dan ekonomi.


2. Ketiga-tiga elemen itu bergabung bagi menguasai dan memelihara kuasa yang ada dengan memecahkan pengaruh dan kuasa yang besar kepada kecil-kecilan. Ini akan mengakibatkan kuasa kumpulan yang berpengaruh atau berkuasa itu berkurangan, berbanding pihak yang melaksanakan strategi itu.


3. Secara praktisnya, strategi ini digunakan untuk mengelakkan kumpulan kecil ini bergabung dan membentuk kuasa yang besar (atau sebaliknya). Strategi ini pernah dilakukan oleh pihak British ke atas Tanah Melayu. Memecahkan kaum-kaum dan negeri-negeri yang ada dengan meletakkannya dalam koloni dan sistem pemerintahan yang berasingan bagi memudahkan pihak Inggeris memerintah pada waktu itu.


4. Kemudian parti Perikatan, yang mengambil alih kekuasaan negara ini mengamalkan strategi itu apabila parti-parti yang mewakili kaum-kaum terbesar digabungkan - dengan mengetepikan parti-parti lawan yang enggan bersama mereka. Perikatan kemudiannya ditukar menjadi Barisan Nasional (BN) dan strategi itu kekal berjaya sehingga hari ini, selama 52 tahun.


5. Ia bertahan kerana orang Melayu yang merupakan majoriti rakyat negara ini menguasai kuasa politik dan ketenteraan tanah air. Orang Melayu bergabung dengan kaum-kaum lain (Cina dan India) bagi membentuk satu kuasa yang kuat. Ia dibuat atas dasar hormat-menghormati dan percaya-mempercayai yang telah dimeterai atas ikatan Perlembagaan Persekutuan termasuk beberapa dasar yang dibentuk kemudiannya.


6. Walaupun ada sedikit masalah pertelingkahan kaum di pertengahan jalan, namun ia berjaya diselesaikan. Masing-masing lupa dengan perbezaan masing-masing dan semua pihak dalam pakatan itu berjaya menjana negara ini sehingga Malaysia di anggap negara yang makmur dan mewah. Namun, apakah strategi 52 tahun itu masih mampu bertahan? Secara akademik ia sudah mulai lemah.


7. Strategi pecah dan perintah itu mulai gagal setelah kuasa politik yang dipegang oleh orang Melayu itu mulai berpecah. Melayu tidak sepadu dulu lagi. Mereka sudah berpecah kepada beberapa kumpulan. (Baca Cuit: Melayu bukan UMNO lagi, Melayu sudah minoriti (25 Mac 2009), ia mengandaikan Melayu sudah berpecah enam. Pilihan raya umum ke-12 pada 2008 telah meletakkan satu petunjuk, yang tidak pernah terlintas di fikiran selama ini, yang orang Cina boleh menguasai kuasa politik di negara ini.


8. Ia hanya boleh berlaku jika orang Melayu berpecah. Orang Melayu yang marah, keliru, sakit hati secara protes tidak memberi undi kepada parti pemerintah, yang bangsa mereka sendiri menguasainya.


9. Protes itu secara tidak sengaja telah memberi petunjuk, yang parti berasaskan Cina seperti DAP pun boleh menguasai negara ini. Negeri-negeri yang dikuasai DAP pada pilihan raya umum lalu ialah Pulau Pinang, Perak, Selangor dan sebahagian besar Wilayah Persekutuan. Negeri Sembilan hampir-hampir dikuasai mereka. Jika Melaka dan Johor pun jatuh ke tangan DAP - maka sebahagian besar Pantai Barat 'emas' Semenanjung Malaysia akan dikuasai DAP.


10. Jika ia berlaku maka empayar DAP itu akhirnya akan menemui titik pertemuannya dengan abang mereka PAP dari Singapura. Apa seterusnya berlaku, belum terlintas lagi di fikiran, namun teorinya mungkin sudah boleh di agak.


11. Secara akademik, ia tidak mustahil berlaku. Melihatkan perkembangan semasa ia memang boleh berlaku. Jika perkembangan itu membawa kepada pilihan raya umum ke-13 kelak, maka Melayu sudah boleh menjangka nasib mereka. Hasil strategi tidak putus asa pembangkang, mereka telah berjaya mewujudkan beberapa puak yang bertelagah di kalangan orang Melayu.


12. Orang Melayu pula dalam masa yang sama terlalu ego dengan pegangan dan fahaman masing-masing. Melayu UMNO, Melayu Pas, Melayu PKR dan segelintir Melayu DAP terlalu taksub dengan ideologi kemelayuan, keislaman dan keadilan mereka.


13. Orang Melayu tidak sedar yang mereka sedang diperkotak-katikkan untuk membenci antara satu sama lain dan antara sekutu-sekutu yang dulunya bersama mereka.Tiba-tiba orang Melayu bermusuh dengan orang Cina dan orang India. Sama ada ia disengajakan atau tidak atau wujud permainan dalaman atau luaran itu tidak pasti, tapi usaha-usaha untuk mewujudkan kebencian antara Melayu dan kaum-kaum lain semakin nyata sekarang.


14. Strategi pecah dan perintah serta pecah dan tawan (divide and conquer) kini berada dalam tangan pihak pembangkang. Mereka sedang bermain dengan strategi itu. Mereka sedang menguasai keadaan dengan sebaik mungkin. Orang Melayu yang tidak sedar dengan permainan itu turut serta dalam percaturan itu. Mereka gagal melihat muslihat di sebaliknya.


15. Strategi yang sama pernah dimainkan oleh sebuah pihak luar dan ia berjaya. Pihak yang dominan berpihak dengan satu kumpulan minoriti untuk mengetepikan satu lagi puak yang majoriti sedikit daripada puak minoriti itu. Kedudukan tinggi diberikan kepada puak minoriti itu dengan alasan puak majoriti tidak berupaya memegangnya. Sedikit demi sedikit puak yang ditekan itu terpaksa beralah. Akhirnya sehingga hari ini puak majoriti itu terpaksa melukut di tepi gantang. Ia adalah satu model strategi pecah dan perintah yang cukup licik untuk meminggirkan satu-satu puak.


16. Orang Melayu kini sedang mengalami proses tersebut. Kita sedang bermusuh dengan orang Cina yang pernah bersahabat baik dengan kita. Kita sedang bermusuh dengan orang India yang pernah bersahabat karib dengan kita. Tiba-tiba semua ini berlaku secara serentak. Orang Melayu sedang bermusuh dengan semua orang.


17. Ditambah lagi, ada pula pihak-pihak bermain dengan perang psikologi dengan sengaja menuduh orang Melayu adalah kaum yang rasis dan perlu dilawan habis-habisan. Golongan ini tahu apa yang mereka sedang mainkan. Suasana baik itu perlu dipecahkan kerana selagi perikatan itu kuat, pakatan tidak boleh berbuat apa-apa.


18. Di masa pengundi-pengundi Cina (dalam pilihan raya kecil) lari dari kerajaan pemerintah kerana melihatkan mereka ada advantage ekoran pilihan raya umum ke-12 lalu, orang India pula cuba dilaga-lagakan dengan Melayu.


19. Sama ada ini kebetulan atau tidak, kita tidak tahu. Tapi jika betul dan akhirnya orang India juga lari dari Melayu, maka pada masa itu gabungan peratusan undi Cina dan India akan menjadi penentu kepada kuasa politik tempatan. Orang Cina dan India akan bergabung untuk mengetepikan Melayu.


20. Tanpa disedari, para strategis ini (dalaman atau luaran) sedang mengatur strategi baru. Setelah melihat permusuhan Melayu-Cina-India sudah berjaya diwujudkan, mereka kini menuju kepada kumpulan yang lain pula. Mangsa seterusnya ialah anak-anak negeri dan etnik pribumi - Orang Asli, pribumi Sabah dan Sarawak.


21. Jika itu juga berjaya dan apabila kumpulan itu pula mula membenci orang Melayu atau orang Melayu juga membenci mereka, maka ia adalah penamat bagi segala-galanya. Orang Melayu pada masa itu akan turut melukut di tepi gantang. Strategi pecah, perintah dan tawan oleh pembangkang nampaknya sedang berlangsung dengan sempurna. Ia adalah permainan taktikal dan akal. Yang alpa akan tewas.

Sumber : Utusan Online

Comments

C L J said…
Ya Allah Yah Tuhan Ku Ya Rabbulalamin Tuhan bagi seluruh alam ini. Berilah keyakinan, kekuatan dan kebijaksanaan kapada ku dan seluruh sahabat sehabat ku untuk menangani sumbangan kami dalam cara masing masing.

Ya Allah Ya Rabbulalamin kami memohon hidayah Mu bagi kerja kerja ikhlas yang sedang dankami usahakan
lord ried said…
HAAAALLLLLLLLLLLLOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOO BEWAK2 PEJUANG MELAYU...

HEBAT BETUI PROPOGANDA HANG...SAPA HABAQ DAP BULIH MERINTAH MALAYSIA NI...... KALU PR MENANG DSAI PM..... MELAYU MASIH PEMERINTAH....
PUAK BEWAK TOSAH RUNSING LA......
PUAK BEWAK , KALU NAK MELAYU MERINTAH DOK DIAM2 LA. MELAYU TETAP MERINTAH MALAYSIA.


KITA HANYA MAU TUKAQ SAJA DARIPADA JENIH MELAYU BEWAK KEPADA MELAYU YANG BULIH TUMPANG.

HAMPA BACA SIKIT HAK AKU TULIH NI...



BEGITU BIJAKNYA PARTI BEWAK MERINTAH MALAYSIA SAMPAI RAKYAT NAK MENTEKEDARAH NASIK PON SUSAH.
ADA KERAJAAN PON DOK WAT LOKLONG.
SEKEJAP SUBSIDI LA, SUBUR LA, NENTAH APA LEPAIH NI.

MALAYSIA NEGAGHA PERTANIAN. RAKYAT NYA SUMA MENTEKEDAGHAH NASIK. SEPATUTNYA SEBUAH NEGAGHA PERTANIAN YANG RAKYAT MENTEKEDARAH NASIK, KERAJAAN BEWAK JAGA LA BETUI2 INDUSTRI BERAS SUPAYA KITA TIDAK BERGANTUNG KAT NEGAGHA LEIN UNTUK BULIH RAKYAT MENTEKEDARAH.

MALAYSIA DIANUGERAHI ALLAH TANAH YANG SUBUQ. TANAH YANG SUBUQ, PETANI YANG RAJIN MASIH TIDAK MENCUKUPI KALU MEMPUNYAI KERAJAAN YANG BAHALOL. JABATAN PERTANIAN, PERTUBUHAN PELADANG KAWASAN DOK GETEL BATU PELIAQ KA.....ATAU KERAJAAN BEWAK TADAK BAGI DANA YANG MENCUKUPI UNTUK MEMBULIHKAN EJENSI2 BERKENAAN MEMBANTU PETANI.

MASA BELUM ADA TALI AYAQ DULU, PADI SAMPAI USANG....TAK ABIH NAK MENTEKEDARAH. BILA WAT TALI AYAQ...KERAJAAN DOK PEGHA KONTRAKTOR2 BEWAK SAJA UNTUK MEMBERSIHKAN TALI AYAQ YANG TADAK BERFUNGSI LANGSUNG. TALIAQ TU FUNGSINYA MENYUMBANG AYAQ BAJIAQ SABIK TERSEKAT AYAQ TAKLEH NAK PI.

HERAN JUGA AKU, APA LA KERAJAAN BEWAK NI BUAT SAMPAI NAK MENTEKEDARAH NASIK KENA IMPORT BERAS DARI VIETNAM. TAUN LEPAIH VIETNAM MENYEKAT EKPORT BERAS MENYEBABKAN BERAS LEBIH MAHAL DAGHIPADA LOUK. DENGAQ2 NAK BUKA TANAH SAWAH KAT SARAWAK....SAMPAI LANI DOK PELAWAK. KALU DOK ARAP KERAJAN BEWAK NI MERINTAH LEBIH LAMA......TIDAK MUNGKIN SUMA RAKYAT MENTEKEDARAH UBI KAYU.LAGU JAKUN DALAM UTAN.

he he he
nak kedarah nasik.....perkasakan
ORANG KG said…
lord reid...itu bukan propaganda...aku ne keja gan puak mate sepet dah lama dah...aku tau strategi mereka...hang tu dok keliling gan puak bewak dok bawah tempurung pulak tu ajar budak darjah dua...hang mana boleh pikir panjang pun..tu pun nasib baik hang dok keja gan kerajaan malaysia...esok2 kalau puak DAPig ne memerintah...tah-tah hang kot kena buang kerja..baru lah lepas tu hang kena bela bewak utk cari makan.cuba hang pikir kat YTL,Hong leong,Public Bank,KLK,...bagi aku satu nama magmt team yg ada nama melayu...setakat jadi executive cabot adelea...next time pls think outside the box...hang memamg la banyak masa setakat ajar budak darjah dua...apa kertas kerja hang sedikan...setakat kertas soalan hang copy and paste jea...lord reid lain kali nak komen bagi fakta ...hang punya otak sama jea gan mahpos
Anonymous said…
Hei celaka lord reid,

nak mentekedarah nasik tak boleh sekarang? habis di kelantan, penang,kedah,selangor tu macamana senang ke smua bewak bewak yang dok menyokng pembangkang tu hidup? ada ke nik aziz penghuni neraka jahanam tu bagi makan pada bewak bewak tu?

hoi lord reid, memang jenis melayu gampang la kau ni wahai si babi lancau...


hoi babi lord reid, janganlah dok nak harap dengan melayu yang boleh tumpang kau tu wahai setannnnnnnn, kau tengok lah sendiri macam mana pentadbiran sahak gobek kau tu? telus ke? pentadbiran umar al katak penang tu macam mana, macamana hj guan eng halau melayu secara terhormat di penang ?

wahai bewak lord reid???? kalaua kau berani tonjolkana diri kau,,, aku sanggup bunuh kau dan sekutu sekutu kau pada bila bila masa....


wahai bewak lord reid???? kalau anwar jubor jadi PM(Pandai meliwat) berapa lama pm tu boleh bertahan? sebaik sahaja angkat sumpah, konform parti cina akan adakan undi tak percaya pada pm bewk kau tu,,, lepas tu bila dah tpm memangku kerja pm ,,, tpm tu sapa wahai bewak oiiiiiiiiii, mestilah cina kapir bewak oiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii

memang setan la kau ni bewakkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkk


add
lord ried said…
SALAM KEDARAH TAIK SEROPA NGAN SALAM 1 MALAYSIA UNTUK BEWAK July 27, 2010 9:23 PM........


FUHHHHHHHHH MELAYU GILA NI CIUM KERIH DAH.....PUAK2 BEWAK NI BILA DIA NAK TUNJUK GILA, DIA CIUM KERIH. DOK TUNJUK PEEL BEWAK LA TU SAMBIL CIUM KERIH MULUT SUMPAH SERANAH ILANG PEDOMAN SEROPA AYAM MABOK TAIK.

NAK SUH AKU TUNJUKKAN DIRI....HANG TU NAMA PON TAK BUBUH. TOSAH NAK TUNJUK EK LA. PENDEKAQ BEWAK TADAK SAPA TAKUT. PUKIDA TU BERANI SABIK DEPA RAMAI, BUKANNYA BERANI SANGAT.

KERIH DAH JADI RITUAL PUAK2 PARTI BEWAK. SABIK TU LA MENDERA PARTI BEWAK ADA LAMBANG KERIH. KALU MELAYU SAJA TAPI TADAK KERIH, SEROPA NGAN MUTOQ TADAK PENYETAT. KALU TADAK PENYETAT NAK IDUPKAN MUTOQ TU KENA LA TOLAK BAGI KASI IDUP.

KETUA2 PEMUDA PARTI BEWAK MISTI BAK KERIH TIAP2 KALI PERIMPUNAN AGUNG PARTI BEWAK. UCAPAN TADAK SEMANGAT KALU TADAK CIUM KERIH. DULU MASA NAJIB JADI KETUA PEMUDA PARTI BEWAK DIA MENGHUNUIH KERIH SAMBIL HABAQ " langkah mayat pemuda dulu kalu sapa2 nak gugat kedaulatan pulau batu putih" LA NI PULAU BATU PUTIH TADAK DAH......YANG ADA DUA BUTIQ BATU PELIAQ NAJIB.

KERIH JUGA DIGUNA UNTUK PEMUJAAN( pemujaan dan sebati ngan puak2 parti bewak ). MONA PANDI GUNA KERIH UNTUK WAT PEMUJAAN ILMU ITAMNYA BERSAMA TOKONG KECIK. PENDEK KATA KERIH NI DAH JADI SUMBER SYIRIK DAN SANGAT TIDAK BERPEKDAH LANGSUNG KALU NAK MEMELIAKAN KERIH DALAM ZAMAN YANG TADAK TAHYUL LANI.

SATU LAGI PERKAGHA YANG JADI KEMELIAAN UNTUK PARTI BEWAK ADALAH SONGKOK. SETINGGI MANA SONGKOK DEPA, SETINGGI ITU LA TEMPRETURE KEBEWAKAN YANG MENYELUSUT JIWA RAGA PEMAKAINYA.
HABAQ MAI....SAPA2 YANG TADAK PAKAI SONGKOK DAPALAM PERIMPUNAN PARTI BEWAK....

SESUAI NGAN PARTI BEWAK JENIH UGAMA SUKU POLITIK SUKU, SONGKOK PILIHAN PARTI BEWAK SABIK BULIH BAK PI SOLAT DAN BULIH JUGAK WAT PI JOGET.

he he he
attarbiatun fil bewakun kaaafirun
azlishukri said…
org Kg, sesiapa yg pernah kerja dengan bangsa Cina, akan tahu "apa masalah mereka"

Pilihan Pembaca

Banyak Membaca Buku Cara Terbaik Bayar Yuran Kemalasan

MENURUT ABANGNYA, ELON MUSK DIBESARKAN DENGAN CARA MEMBACA DUA BUAH BUKU SEHARI. Manakala Mark Zuckerberg membaca sekurang-kurangnya sebuah buku setiap dua minggu. Bill Gates pula membaca 50 buah buku setahun. Dan Warren Buffet menganggarkan 80 peratus daripada waktu bekerjanya digunakan untuk membaca. Dia percaya kepintarannya adalah hasil daripada tabiat membaca. Apabila selesai menyertai apa sahaja kursus perniagaan, selalu kita dengar rungutan seumpama ini, "Kalau inilah modul dan ilmunya, aku pun tahu. Tak berbaloi rasanya bayar ribu-ribu hanya untuk belajar ilmu yang boleh dapat percuma di internet." Saya tidak salahkan sangat penganjur program. Saya salahkan diri sendiri. Kita sebenarnya tidak membayar yuran "kebodohan", kita membayar yuran "kemalasan". Kita malas membaca dan malas mencari maklumat dan ilmu, akhirnya kita mudah ditipu melalui kursus yang ilmunya boleh diperoleh dengan mudah di alam maya.   Bagi golongan usahawan yang suka membaca

UMNO ke Arah Pemulihan?

UMNO KE ARAH PEMULIHAN? Semalam, Datuk Norza Zakaria, Ketua Pemuda UMNO Wilayah Persekutuan dihadap ke mahkamah atas tuduhan rasuah untuk pemilihan parti hujung bulan ini. Saya tidak mahu banyak komen dalam hal ini. Saya percaya ramai lagi yang terlibat - dan yang dituduh pasti akan mendakwa bahawa mereka teraniaya, sebelum ini Datuk Seri Azalina Othman turut menerima nasib yang sama apabila pegawai kananya ditemui bersama dengan wang berjumlah RM70 000 dan disyaki untuk tujuan politik wang. Saya agak sedih jika begini keadaan UMNO, di saat-saat UMNO memerlukan pemimpin yang bersih dan ikhlas dalam mengemudi parti tersebut pada hujung bulan ini. Pemimpin-pemimpin UMNO harus faham, fitnah terjadi kepada UMNO adalah disebabkan sikap mereka yang memudahkan orang ramai memandang negatif kepada UMNO. Hentikan perbuatan memberi duit untuk mendapatkan sokongan. Manakala para perwakilan pula, tolong hentikan perbuatan meminta wang dan imbuhan daripada calon-calon tertentu,- semua ini jelas h

Semua Bloggers Pro-Mukhriz Diminta Memberi Sokongan Moral

MEMBERI SOKONGAN MORAL KEPADA DATUK MUKHRIZ MAHATHIR Saya sudah katakan, bahawa Khairy mempunyai masalah, dan terlibat dalam "isu" yang selama ini dilaung-laungkan oleh pihak akar umbi, apabila lembaga disiplin memberi amaran kepada Khairy dengan sebegitu rupa, sebentar tadi apakah kita masih mahu memilih Khairy sebagai Ketua Pemuda UMNO Malaysia? Saya sudah berkali-kali menjelaskan dalam blog saya ini, dari tahun lepas lagi bahawa Khairy telah gagal sebagai Naib Ketua Pemuda UMNO, dan sekarang buktinya telah jelas. Saya menyeru kepada semua ahli UMNO memberi sokongan kepada Datuk Mukhriz Mahathir sebagai KETUA PEMUDA UMNO yang baharu, Dan sekarang dengan secara rasminya, saya membuka peluang kepada seluruh bloggers meletakkan komen sokongan anda ke blog ini secara besar-besaran, sebagai satu usaha menyokong Datuk Mukhriz Mahathir sebagai Ketua Pemuda. Amaran , mana-mana komen yang cuba membuat provokasi, akan dipadam, hanya komen yang memberi sokongan moral kepada Datuk Mukh