Skip to main content

Apa Nak Jadi Dengan Pulau Pinang?


Apa Nak Jadi dengan Pulau Pinang?


GELUGOR, 12 Julai: Aktivis warisan merangkap Pengerusi Persatuan Penduduk Kampung Tanjung Tok Kong, Mohd Saleh Yahya (gambar) menggesa Kerajaan Negeri Pulau Pinang memasukkan warisan Melayu ke dalam Hari Warisan Sedunia yang dianugerahkan Pertubuhan Pendidikan Sains Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (Unesco) pada sambutan 7 Julai setiap tahun. Katanya, ia perlu kerana sepanjang program yang diatur pada 7 Julai lalu, tidak langsung meletakkan elemen kemelayuan dalam sambutan walhal Pulau Pinang dibuka oleh orang Melayu bukannya Francis Light sebagaimana yang ditulis dalam sejarah.

Tambahnya, orang Melayu yang datang dari Pagar Ruyung, Indonesia lebih dulu mendarat dan melaksanakan berbagai urusan keagamaan termasuk mendirikan surau, masjid serta menamakan beberapa kampung dengan nama mereke.

Ini, ujarnya seperti Nahoda Datuk Jannatun yang membuka Gelugor dengan mendapat keizinan daripada Sultan Kedah, Batu Uban dibuka oleh Nahoda Intan, Datuk Nahoda membuka kawasan yang merangkumi Tanjung Penaga (kawasan jeti -Well Keay) Padang Kota Lama sehinggalah ke Jelutong, Datuk Kerana dibuka oleh Datuk Nahoda Datuk Keramat.

"Kerajaan negeri harus meletakkan sama warisan Melayu dalam sambutan Hari Warisan yang disambut pada 7 Julai setiap tahun. Tidak hanya memfokuskan kepada sejarah bangunan dan fakta sejarah yang lebih kepada kedatangan Inggeris," ujarnya.

Sepatutnya, kata beliau nilai-nilai kemelayuan diserapkan ke dalam sambutan kerana jelas dengan fakta bahawa orang Melayu terlebih dahulu membuka Pulau Pinang yang dulunya diberikan nama Pulau Kesatu oleh Datuk Nahoda Ragam yang dianggap sebuah pulau terbesar yang pernah ditemui di Selat Melaka.

Beliau juga mendesak kerajaan negeri mengkaji semula kedudukan Georgetown sebagai pusat bandar yang baru dengan nama 'Bandaraya Tanjung' ataupun lain-lain nama yang sewajarnya.

Katanya, lakaran peta-peta terawal yang dibuat oleh Inggeris merakamkan 100 peratus nama-nama Melayu tidak kira sungai, batu, pesisiran pantai dan jalan yang mustahil mengatakan pulau ini tidak berpenghuni, seolah-olah Francis Light menamakan Pulau Pinang.

Tambahnya, sejarah Pulau Pinang tidak bermula dengan kedatangan Francis Light sebaliknya antara wilayah pentadbiran Kedah dan sepatutnya pengisytiharan warisan mestilah bermula dengan warisan Melayu dan Islam sebagaimana yang dilakukan oleh Kerajaan Melaka Bandaraya Bersejarah.

"Kita menganggap pengisytiharan itu sebagai satu penghinaan pada warisan Melayu dan Islam yang seolah diketepikan dengan sengaja. Kami juga mahukan pengisytiharan dua tempat yang dikenal pasti sebagai tempat warisan Melayu di Batu Uban dan Kampung Melayu Tanjung Tok Kong," tambahnya. - Petikan berita daripada Harakah

Comments

zainalsamsudin said…
bang apa nak dikatakan lagi nasi dah jadi bubur .....tapi masih belum terlambat lagi . sedarlah melayu diPP
marilah sama2 kita hancurkan agenda2 PAP ini.....sallam....
zainalsamsudin said…
bang apa nak dikatakan lagi nasi dah jadi bubur .....tapi masih belum terlambat lagi . sedarlah melayu diPP
marilah sama2 kita hancurkan agenda2 PAP ini.....sallam....
sangtukangkata said…
yang peliknya ramai juga yg jumud tak tak reti bahasa.. puak2 pas peduli apa dengan melayu.. islam pun diorang tak bela.. memang siamang pas ni.. bodoh..
MYBIDON said…
mohd saleh yahaya memang pandai cakap ja

Pilihan Pembaca

MONOLOG AZLI SHUKRI Bab 11 : Bukan Salah En. Jamaluddin Saya sebenarnya malas untuk mengulas isu debat yang dilaung-laungkan oleh Khairy Jamaluddin (KJ) sejak cadangan tersebut beliau utarakan di media massa. Pada hemat saya, berdebat untuk merebut jawatan Ketua Pemuda UMNO Malaysia, seperti yang disarankan oleh beliau hanyalah sia-sia, dan sama sekali tidak akan mencapai objektif yang diharapkan. Sebelum kita pergi jauh, sebab musabab mengapa saya tidak bersetuju dengan debat ini haruslah diketahui terlebih dahulu dan kemudian kita bisa menganalisisnya secara jujur. kita harus tahu apakah matlamat utama debat yang begitu diminati oleh KJ ini? selepas mengetahui matlamatnya, barulah dibincangkan apakah debat tersebut mampu mengukuhkan UMNO dan menarik minat orang muda kembali kepada UMNO, jika tidak, lupakan sahaja. Orang luar daripada UMNO tidak tahu apakah kesan debat ini terhadap imej dan nama UMNO itu sendiri. Mereka mungkin menyokong agar debat calon-calon ketua Pemuda
Neurosis Pekerjaan Oleh Muhammad Azli Shukri (Artikel ini sudah tersiar di dalam Majalah dewan Ekonomi, Mei 2008) Buku The 8th Habit : From Effectiveness to Greatness tulisan Stephen R. Covey dihasilkan dua puluh tahun sesudah buku paling terkenal beliau The Seven Habits of Highly Effective People dihasilkan. Buku tersebut dilihat oleh kebanyakan ahli pengurusan dan kepimpinan sebagai sebuah buku yang ditulis dengan “hati dan bukan tangan”, ekoran ideanya yang mengagumkan. Kemunculan buku tersebut mengundang kefahaman yang amat mencabar tentang konflik dunia pengurusan yang semakin rapuh, ketika memasuki gerbang ekonomi dunia berasaskan pengetahuan pada lewat 90-an. Para pekerja hari ini khususnya generasi muda tidak boleh lagi diikat dengan kata-kata “Aku ketua, kamu ikut sahaja” sebaliknya, “Aku ketua, dan kamu akan dipimpin”. Dunia semakin sempit untuk diurus seperti mana ketika kebangkitan Revolusi Industri yang mementingkan siapa ketua dan siapa pengikut. Dalam hal in
Taasub Beragama Timbul Perpecahan Ummah Oleh Muhammad Azli Shukri (Artikel ini sudah disiarkan di dalam Utusan Malaysia, pada 09/10/2003) Kamus Al-Mujid mendefinisikan taasub sebagai berikut “Tidak menerima (menolak) realiti kebenaran, sedangkan telah jelas terbentang buktinya ; semata-mata kerana condong kepada satu-satu pihak” . Manakala di dalam Kamus Pengetahuan Islam, tulisan Datuk Dusuki Hj Ahmad pula mendefinisikan taasub sebagai berikut, “ taasub ertinya fanatik, keras kepala atau mempertahankan sesuatu sikap secara membabi buta.” Umumnya, kedua-dua kamus tersebut jelas menunjukkan persamaan makna taasub yang ditujukan kepada sikap fanatik dan tidak mempedulikan kebenaran walaupun sudah jelas buktinya. Sifat taasub cukup dicela oleh Islam, kerana ia jelas merugikan diri dan masyarakat. Orang Arab Jahiliah sangat taasub dengan tradisi mereka yang sesat, walaupun sudah nyata bahawa kedatangan agama Islam membawa cahaya kebenaran. Orang-orang Yahudi dan Nas