Skip to main content

Hayat Ronnie Liu Semakin Berakhir...


Hayat Politik Ronnie Liu
Semakin Berakhir


Nama Ronnie Liu tidak asing lagi di negara ini. Salah seorang pemimpin DAP yang sangat kontroversi - namanya dikaitkan dengan kumpulan gengster, menghalang penguatkuasaan daripada merampas penjualan arak di kawasan penduduk Islam, dan terbaru terlibat dengan skandal penyalahgunaan "kepala surat" yang dikatakan bertujuan untuk mendapatkan tender tertentu. Rupa-rupanya Ronnie tidak hanya mempunyai ramai musuh di luar sana, sebaliknya kedudukan beliau sendiri di dalam DAP masih tidak terjamin. Isu penyelewengan "kepala surat" telah digunakan oleh musuh-musuhnya untuk menjatuhkan Ronnie daripada tampuk pentadbiran kerajaan Selangor. Selain didesak untuk meletakkan jawatan sebagai exco, saya percaya kedudukan beliau sebagai ADUN Pandamaran juga akan terjejas. Mungkin, silap haribulan beliau tidak akan dicalonkan semula di kawasan tersebut dalam PRU yang akan datang. Sama-sama kita tunggu plot kejatuhan si Ronnie ini...


PETALING JAYA: DAP leader Ronnie Liu is under growing pressure to resign as Selangor executive councillor after being let off with a severe reprimand over the controversial letterhead issue. The pressure is coming from his own party leaders who are of the view that the party’s image can only be redeemed if he takes full responsibility for the questionable use of support letters in securing state contracts.

DAP life adviser and a co-founder of the party Dr Chen Man Hin said Liu, who is in charge of the state local government, study and research committee should ask his conscience and act accordingly.

“As the head of the local government (study and research) committee, he should know if there has been a wrongdoing. I leave it to his conscience to act as he sees fit,” he said adding that the issue had affected the party’s image and that the people felt there was something very wrong with the disciplinary committee’s decision.

The disciplinary committee issued a strong reprimand to Liu for the poor management of his portfolio and sacked municipal councillor Tee Boon Hock for misusing the letterheads. Liu has since pledged to exert greater control over the use of support letters for state contracts.

Jelutong MP Jeff Ooi said the “repair work” for the damage done has to come from Liu who is also Pandamaran assemblyman.

“Our share market has dropped because of this. The ball is in his court, he has to bear the consequences and take concrete steps to correct things.

“If we want to be seen as sparkling clean, we must walk the talk,” said Ooi who is also chief-of-staff in the Penang administration. Ooi said online opinions have been very negative on the matter.

“It matters to us because online opinion helped shape the politcial mileage for DAP in 2008,” he said. Selangor Speaker Teng Chang Khim, who made headlines for his “OMG, the real culprit let off” tweet, said the honourable thing for any professional who has been accused of wrongdoing was to resign.

“You don’t need to be a fortune teller to foresee how this will damage the party,” said Teng , who was the first to call for both Liu and Tee to resign. However, Dapsy chairman Anthony Loke said the question of Liu quitting did not arise at the moment but that he should buck up in terms of performance.

Party sources said Liu’s survival would depend on whether secretary- general Lim Guan Eng continued to stand by him. Lim’s silence on the issue has been read as tacit support for Liu who is his long-time loyalist. The party’s state elections have also been pushed from October to December for things to settle down before the contests for posts. Sumber : The Star

Comments

OneYear12Topic said…
http://www.thoughts.com/oneyear12topic/last-topic-tan-like-4

http://www.thoughts.com/oneyear12topic/justice-for-beng-hock
Section 01 . What is Lee Kee Hiong and Lee Wye Wing secret ?
Section 02 . What is Ean Yong Hian Wah secret ?
Section 03a . Who is pH and IQuit in MP Serdang Teo Nie Ching blog ?
Section 03b . What is Kajang councillor Tan Boon Wah secret ?
Section 04 . What happen last 2 days before Beng Hock die ?
Section 05 . What is Ronnie Liu , the innocent man BIG secret ?

http://www.thoughts.com/oneyear12topic/donationap-tipuplan

Pilihan Pembaca

Lagi Kisah Siti Nurhaliza : Mana Perginya Produk CTea?

Lagi Kisah Siti Nurhaliza Mana Perginya Produk CTea? Oleh Satu Hala (Malaysia Instinct) Inilah antara benda-benda yang buat sakit hati dengan orang kaya Melayu ni. Datuk K sanggup perabis RM66,550 untuk beli nombor plate KCT 1 untuk isteri tercinta, Datuk Siti Nurhaliza. Kononnya cintan maut habislah tu kan. Tak tahulah kot-kot Rozita Che Wan yang dulu orang kata dapat Mercedes dari Datuk K (lepas dah kahwin dengan Siti) pun akan dapat nombor plate yang sama. Gasaklah hal Rozita Che Wan tu. Yang penulis tertarik nak tulis ialah sikap orang macam Datuk K dan Siti Nurhaliza. Parasit adalah perkataan paling tepat. Tahu tak Siti Nurhaliza adalah pemohon pinjaman Tekun untuk bisnes barang solek Simply Siti. Kalau tak percaya, pergilah cek dengan Tekun. Pasti nama Siti akan terpacul. Sakit hati betul penulis dengan orang-orang macam ini. Dah tahu duit banyak, gunalah duit sendiri untuk berniaga, tak pun pinjamlah bank. Gi pinjam dengan Tekun tu buat apa? Mentanglah bayar

Perniagaan Para Sahabat Nabi Teladan Sepanjang Zaman

BELIAU SEORANG SAHABAT NABI YANG BIJAK. Tergolong dalam kalangan pengumpul al-Quran. Banyak meriwayatkan hadis nabi. Peniaga yang sangat berjaya di Madinah. Keuntungan perniagaannya sehari pernah mencecah 300 dinar (anggaran bersamaan RM360,000). Abu Darda’, sahabat nabi yang hebat berniaga ini berkata, “Yang paling membuatku gembira ialah ketika berdiri di ambang pintu masjid. Setelah itu aku berniaga, sehingga dalam sehari aku mendapat untung 300 dinar, sementara aku tetap mendirikan semua solat di masjid.” Perniagaan adalah tentang kepercayaan dan keyakinan terhadap Tuhan Yang Maha Memberi Rezeki. Mereka yang berjaya menguruskan masanya bersama Tuhan. Konsisten dan berdisplin bersama Allah setiap hari, pasti masanya akan dipenuhi dengan keberkatan dan aktiviti perniagaan yang produktif. Bercita-cita menjadi kaya bukanlah kesalahan di sisi Islam. Yang salah apabila lalai dengan kekayaan. Enggan berzakat dan bersedekah. Kekayaan ‘Abdurrahman ibn ‘Awf dianggarkan mencecah RM 2 bil
Hikayat Dewan Ekonomi Episod Dua : Lombong Emas En. Ferderhof 1. Saya agak sedikit kecewa, tidak banyak. Tetapi kecewa. Begitu banyak respons yang saya terima ekoran tersiarnya Hikayat Dewan Ekonomi di blog saya baru-baru ini. Baik respons positif mahupun respon negatif. Semuanya saya terima dengan hati yang terbuka. 2. Rupa-rupanya hikayat tersebut telah menyebabkan sesetengah orang “melompat” dan terasa dengan apa-apa yang pernah mereka ucapkan kepada saya. Malah, ada sesetengah pihak yang tidak mahu mengaku dengan apa-apa yang telah mereka katakan kepada saya pada suatu ketika dahulu. 3. Namun demikian, itulah adalah sikap manusia – dan lumrah manusia untuk menjaga “periuk nasi” mereka sendiri. Dan saya sama sekali tidak akan mempedulikan semua itu, kerana kebenaran perlu didedahkan. Tidak kurang juga yang mahu agar hikayat ini tidak diteruskan lagi, kerana kononnya ia hanya membuka pekung dan keburukan organisasi kita sendiri, khususnya tentang apa-apa y