Skip to main content

Hayat Ronnie Liu Semakin Berakhir...


Hayat Politik Ronnie Liu
Semakin Berakhir


Nama Ronnie Liu tidak asing lagi di negara ini. Salah seorang pemimpin DAP yang sangat kontroversi - namanya dikaitkan dengan kumpulan gengster, menghalang penguatkuasaan daripada merampas penjualan arak di kawasan penduduk Islam, dan terbaru terlibat dengan skandal penyalahgunaan "kepala surat" yang dikatakan bertujuan untuk mendapatkan tender tertentu. Rupa-rupanya Ronnie tidak hanya mempunyai ramai musuh di luar sana, sebaliknya kedudukan beliau sendiri di dalam DAP masih tidak terjamin. Isu penyelewengan "kepala surat" telah digunakan oleh musuh-musuhnya untuk menjatuhkan Ronnie daripada tampuk pentadbiran kerajaan Selangor. Selain didesak untuk meletakkan jawatan sebagai exco, saya percaya kedudukan beliau sebagai ADUN Pandamaran juga akan terjejas. Mungkin, silap haribulan beliau tidak akan dicalonkan semula di kawasan tersebut dalam PRU yang akan datang. Sama-sama kita tunggu plot kejatuhan si Ronnie ini...


PETALING JAYA: DAP leader Ronnie Liu is under growing pressure to resign as Selangor executive councillor after being let off with a severe reprimand over the controversial letterhead issue. The pressure is coming from his own party leaders who are of the view that the party’s image can only be redeemed if he takes full responsibility for the questionable use of support letters in securing state contracts.

DAP life adviser and a co-founder of the party Dr Chen Man Hin said Liu, who is in charge of the state local government, study and research committee should ask his conscience and act accordingly.

“As the head of the local government (study and research) committee, he should know if there has been a wrongdoing. I leave it to his conscience to act as he sees fit,” he said adding that the issue had affected the party’s image and that the people felt there was something very wrong with the disciplinary committee’s decision.

The disciplinary committee issued a strong reprimand to Liu for the poor management of his portfolio and sacked municipal councillor Tee Boon Hock for misusing the letterheads. Liu has since pledged to exert greater control over the use of support letters for state contracts.

Jelutong MP Jeff Ooi said the “repair work” for the damage done has to come from Liu who is also Pandamaran assemblyman.

“Our share market has dropped because of this. The ball is in his court, he has to bear the consequences and take concrete steps to correct things.

“If we want to be seen as sparkling clean, we must walk the talk,” said Ooi who is also chief-of-staff in the Penang administration. Ooi said online opinions have been very negative on the matter.

“It matters to us because online opinion helped shape the politcial mileage for DAP in 2008,” he said. Selangor Speaker Teng Chang Khim, who made headlines for his “OMG, the real culprit let off” tweet, said the honourable thing for any professional who has been accused of wrongdoing was to resign.

“You don’t need to be a fortune teller to foresee how this will damage the party,” said Teng , who was the first to call for both Liu and Tee to resign. However, Dapsy chairman Anthony Loke said the question of Liu quitting did not arise at the moment but that he should buck up in terms of performance.

Party sources said Liu’s survival would depend on whether secretary- general Lim Guan Eng continued to stand by him. Lim’s silence on the issue has been read as tacit support for Liu who is his long-time loyalist. The party’s state elections have also been pushed from October to December for things to settle down before the contests for posts. Sumber : The Star

Comments

OneYear12Topic said…
http://www.thoughts.com/oneyear12topic/last-topic-tan-like-4

http://www.thoughts.com/oneyear12topic/justice-for-beng-hock
Section 01 . What is Lee Kee Hiong and Lee Wye Wing secret ?
Section 02 . What is Ean Yong Hian Wah secret ?
Section 03a . Who is pH and IQuit in MP Serdang Teo Nie Ching blog ?
Section 03b . What is Kajang councillor Tan Boon Wah secret ?
Section 04 . What happen last 2 days before Beng Hock die ?
Section 05 . What is Ronnie Liu , the innocent man BIG secret ?

http://www.thoughts.com/oneyear12topic/donationap-tipuplan

Pilihan Pembaca

Sampai Bila Najib Mahu Berlembut?

Alangkah baik, sekiranya Datuk Seri Najib boleh berkata begini, "Ok Anwar Ibrahim, aku sanggup jadi saksi pembelaan kes kamu, tetapi dengan satu syarat! Kamu bersumpah dengan nama Allah terlebih dahulu bahawa kamu benar-benar tidak meliwat Saiful - sahut cabaran ini dahulu. Lepas itu baru kamu boleh dakwa aku "cool" atau pun tidak!". Pada hemat saya - kerajaan pimpinan Najib perlu agresif menyerang Pakatan Rakyat - jangan biarkan pelbagai isu dimanipulasi oleh mereka dengan sesuka hati. Para pemimpin UMNO jangan tidur - tolong buka mulut dan jawab tuduhan-tuduhan Anwar Ibrahim dan koncu-koncunya. Para pemimpin UMNO sangat lemah dan tidak bertenaga dalam menjawab isu-isu semasa. Najib dan Hishamuddin jangan lembik sangat - tolong keras sikit! Baca berita di bawah: TINDAKAN PERDANA MENTERI Datuk Seri Najib Razak dan isterinya yang mahu mengketepikan sepina yang mengkehendaki mereka menjadi saksi pembelaan kes liwat kedua Datuk Seri Anwar Ibrahim dia

Lagi Kisah Siti Nurhaliza : Mana Perginya Produk CTea?

Lagi Kisah Siti Nurhaliza Mana Perginya Produk CTea? Oleh Satu Hala (Malaysia Instinct) Inilah antara benda-benda yang buat sakit hati dengan orang kaya Melayu ni. Datuk K sanggup perabis RM66,550 untuk beli nombor plate KCT 1 untuk isteri tercinta, Datuk Siti Nurhaliza. Kononnya cintan maut habislah tu kan. Tak tahulah kot-kot Rozita Che Wan yang dulu orang kata dapat Mercedes dari Datuk K (lepas dah kahwin dengan Siti) pun akan dapat nombor plate yang sama. Gasaklah hal Rozita Che Wan tu. Yang penulis tertarik nak tulis ialah sikap orang macam Datuk K dan Siti Nurhaliza. Parasit adalah perkataan paling tepat. Tahu tak Siti Nurhaliza adalah pemohon pinjaman Tekun untuk bisnes barang solek Simply Siti. Kalau tak percaya, pergilah cek dengan Tekun. Pasti nama Siti akan terpacul. Sakit hati betul penulis dengan orang-orang macam ini. Dah tahu duit banyak, gunalah duit sendiri untuk berniaga, tak pun pinjamlah bank. Gi pinjam dengan Tekun tu buat apa? Mentanglah bay

JCorp Mungkin Lumpuh!

Nampaknya mungkin satu lagi organisasi perniagaan Melayu akan lumpuh dan hancur di bawah pentadbiran yang tidak tahu erti perjuangan dan berjihad dalam perniagaan. Setelah berjaya menyingkirkan bekas CEO Johor Corporation (JCorp) Tan Sri Muhammad Ali Hashim daripada terus menerajui rangkaian perniagaan oraganisasi tersebut beberapa bulan yang lalu - kini pentadbiran baharu JCorp dikatakan sedang merancang untuk menjual sebuah anak syarikat JCorp yang paling bernilai - iaitu syarikat Kulim Bhd. Khabar angin ini sekiranya benar-benar terjadi - ia tidak hanya menjejaskan sumber pendapatan utama JCorp, bahkan lebih jauh daripada itu, JCorp juga akan kehilangan pegangan saham dalam QSR Brands Bhd dan KFC Holding Bhd yang terbukti telah membawa keuntungan besar kepada syarikat milik kerajaan Johor itu. Kekecewaan Ali Hashim ada asasnya - setelah bertungkus-lumus membangunkan JCorp selama 30 tahun dan berjaya melahirkan begitu ramai usahawan Melayu yang bernaung di bawahnya, kin