Skip to main content

Hayat Ronnie Liu Semakin Berakhir...


Hayat Politik Ronnie Liu
Semakin Berakhir


Nama Ronnie Liu tidak asing lagi di negara ini. Salah seorang pemimpin DAP yang sangat kontroversi - namanya dikaitkan dengan kumpulan gengster, menghalang penguatkuasaan daripada merampas penjualan arak di kawasan penduduk Islam, dan terbaru terlibat dengan skandal penyalahgunaan "kepala surat" yang dikatakan bertujuan untuk mendapatkan tender tertentu. Rupa-rupanya Ronnie tidak hanya mempunyai ramai musuh di luar sana, sebaliknya kedudukan beliau sendiri di dalam DAP masih tidak terjamin. Isu penyelewengan "kepala surat" telah digunakan oleh musuh-musuhnya untuk menjatuhkan Ronnie daripada tampuk pentadbiran kerajaan Selangor. Selain didesak untuk meletakkan jawatan sebagai exco, saya percaya kedudukan beliau sebagai ADUN Pandamaran juga akan terjejas. Mungkin, silap haribulan beliau tidak akan dicalonkan semula di kawasan tersebut dalam PRU yang akan datang. Sama-sama kita tunggu plot kejatuhan si Ronnie ini...


PETALING JAYA: DAP leader Ronnie Liu is under growing pressure to resign as Selangor executive councillor after being let off with a severe reprimand over the controversial letterhead issue. The pressure is coming from his own party leaders who are of the view that the party’s image can only be redeemed if he takes full responsibility for the questionable use of support letters in securing state contracts.

DAP life adviser and a co-founder of the party Dr Chen Man Hin said Liu, who is in charge of the state local government, study and research committee should ask his conscience and act accordingly.

“As the head of the local government (study and research) committee, he should know if there has been a wrongdoing. I leave it to his conscience to act as he sees fit,” he said adding that the issue had affected the party’s image and that the people felt there was something very wrong with the disciplinary committee’s decision.

The disciplinary committee issued a strong reprimand to Liu for the poor management of his portfolio and sacked municipal councillor Tee Boon Hock for misusing the letterheads. Liu has since pledged to exert greater control over the use of support letters for state contracts.

Jelutong MP Jeff Ooi said the “repair work” for the damage done has to come from Liu who is also Pandamaran assemblyman.

“Our share market has dropped because of this. The ball is in his court, he has to bear the consequences and take concrete steps to correct things.

“If we want to be seen as sparkling clean, we must walk the talk,” said Ooi who is also chief-of-staff in the Penang administration. Ooi said online opinions have been very negative on the matter.

“It matters to us because online opinion helped shape the politcial mileage for DAP in 2008,” he said. Selangor Speaker Teng Chang Khim, who made headlines for his “OMG, the real culprit let off” tweet, said the honourable thing for any professional who has been accused of wrongdoing was to resign.

“You don’t need to be a fortune teller to foresee how this will damage the party,” said Teng , who was the first to call for both Liu and Tee to resign. However, Dapsy chairman Anthony Loke said the question of Liu quitting did not arise at the moment but that he should buck up in terms of performance.

Party sources said Liu’s survival would depend on whether secretary- general Lim Guan Eng continued to stand by him. Lim’s silence on the issue has been read as tacit support for Liu who is his long-time loyalist. The party’s state elections have also been pushed from October to December for things to settle down before the contests for posts. Sumber : The Star

Comments

OneYear12Topic said…
http://www.thoughts.com/oneyear12topic/last-topic-tan-like-4

http://www.thoughts.com/oneyear12topic/justice-for-beng-hock
Section 01 . What is Lee Kee Hiong and Lee Wye Wing secret ?
Section 02 . What is Ean Yong Hian Wah secret ?
Section 03a . Who is pH and IQuit in MP Serdang Teo Nie Ching blog ?
Section 03b . What is Kajang councillor Tan Boon Wah secret ?
Section 04 . What happen last 2 days before Beng Hock die ?
Section 05 . What is Ronnie Liu , the innocent man BIG secret ?

http://www.thoughts.com/oneyear12topic/donationap-tipuplan

Pilihan Pembaca

Banyak Membaca Buku Cara Terbaik Bayar Yuran Kemalasan

MENURUT ABANGNYA, ELON MUSK DIBESARKAN DENGAN CARA MEMBACA DUA BUAH BUKU SEHARI. Manakala Mark Zuckerberg membaca sekurang-kurangnya sebuah buku setiap dua minggu. Bill Gates pula membaca 50 buah buku setahun. Dan Warren Buffet menganggarkan 80 peratus daripada waktu bekerjanya digunakan untuk membaca. Dia percaya kepintarannya adalah hasil daripada tabiat membaca. Apabila selesai menyertai apa sahaja kursus perniagaan, selalu kita dengar rungutan seumpama ini, "Kalau inilah modul dan ilmunya, aku pun tahu. Tak berbaloi rasanya bayar ribu-ribu hanya untuk belajar ilmu yang boleh dapat percuma di internet." Saya tidak salahkan sangat penganjur program. Saya salahkan diri sendiri. Kita sebenarnya tidak membayar yuran "kebodohan", kita membayar yuran "kemalasan". Kita malas membaca dan malas mencari maklumat dan ilmu, akhirnya kita mudah ditipu melalui kursus yang ilmunya boleh diperoleh dengan mudah di alam maya.   Bagi golongan usahawan yang suka membaca
Bagaimanakah Sikap Seorang Jutawan? (Artikel ini sudah disiarkan di dalam majalah Dewan Ekonomi edisi Julai 2008) Oleh Muhammad Azli Shukri Berdasarkan laporan kekayaan penduduk dunia yang dikeluarkan oleh Merrill Lynch dan firma perunding Capgemini, terdapat 9.5 juta orang jutawan (memiliki harta bernilai lebih AS$1 juta) di seluruh dunia pada tahun 2006. Pada tahun tersebut Singapura, India dan Indonesia mencatat pertumbuhan paling tinggi bilangan penduduk yang berjaya mencapai status jutawan. Pada tahun 2007 pula dianggarkan terdapat 415 orang yang bertaraf bilionair di Amerika, 101 orang di Rusia dan 60 orang di Jerman. Menjadi jutawan adalah idaman hampir semua orang, namun demikian, pada tahun 2006 dianggarkan cuma enam peratus daripada penduduk dunia yang berupaya mencapai status tersebut. Soalnya, Di manakah perginya baki 94 peratus yang lain itu?. Ramai yang beranggapan bahawa negara, bangsa, kepandaian dan peluang adalah faktor utama, namun kepercay

Lagi Kisah Siti Nurhaliza : Mana Perginya Produk CTea?

Lagi Kisah Siti Nurhaliza Mana Perginya Produk CTea? Oleh Satu Hala (Malaysia Instinct) Inilah antara benda-benda yang buat sakit hati dengan orang kaya Melayu ni. Datuk K sanggup perabis RM66,550 untuk beli nombor plate KCT 1 untuk isteri tercinta, Datuk Siti Nurhaliza. Kononnya cintan maut habislah tu kan. Tak tahulah kot-kot Rozita Che Wan yang dulu orang kata dapat Mercedes dari Datuk K (lepas dah kahwin dengan Siti) pun akan dapat nombor plate yang sama. Gasaklah hal Rozita Che Wan tu. Yang penulis tertarik nak tulis ialah sikap orang macam Datuk K dan Siti Nurhaliza. Parasit adalah perkataan paling tepat. Tahu tak Siti Nurhaliza adalah pemohon pinjaman Tekun untuk bisnes barang solek Simply Siti. Kalau tak percaya, pergilah cek dengan Tekun. Pasti nama Siti akan terpacul. Sakit hati betul penulis dengan orang-orang macam ini. Dah tahu duit banyak, gunalah duit sendiri untuk berniaga, tak pun pinjamlah bank. Gi pinjam dengan Tekun tu buat apa? Mentanglah bayar