3. Masih ramai di kalangan umat Melayu-Islam ini tertarik dan terpesona untuk membuat ungkapan, percakapan mahu pun penulisan mereka yang sering mengaitkan itu dan ini tanpa sandaran dan fakta yang benar. Sekiranya diamati, kebanyakan dari kita masih gagal untuk bersikap jujur dalam berkata-kata, berbicara dan menulis sedangkan ia amat dituntut dalam Islam. Sebagaimana diketahui bahawa jujur atau benar ialah memberitahu, atau menuturkan sesuatu dengan sebenarnya. Lawannya ialah dusta, iaitu memberitakan sesuatu berlainan dengan sebenarnya, walaupun dengan tidak disengajakan.
4. Firman Allah SWT di dalam surah al-Qalam ayat 7-11 yang bermaksud, Sesungguhnya Tuhanmu, Dialah jua yang lebih mengetahui akan orang yang sesat dari jalannya, dan Dialah jua yang lebih mengetahui akan orang-orang yang mendapat petunjuk. Oleh itu (berpegang teguhlah pada ajaran Islam yang sedang Engkau amalkan, dan) janganlah engkau menurut kemahuan orang- orang yang mendustakan (agama Allah). Mereka suka kalaulah Engkau bertolak ansur (menurut kemahuan mereka), supaya mereka juga bertolak ansur berlemah-lembut (pada zahirnya terhadapmu).
5. Dan janganlah Engkau (berkisar dari pendirianmu yang benar, dan jangan) menurut kemahuan orang yang selalu bersumpah, lagi yang hina (pendapatnya dan amalannya), yang suka mencaci, lagi Yang suka menyebarkan fitnah hasutan (untuk memecah belahkan orang ramai). Al Imam al-Razi ketika menafsirkan ayat tersebut menyatakan bahawa ayat ini mendefinisikan dengan jelas sifat pendusta iaitu orang-orang kafir itu antaranya sifat suka mencela dan menjaja fitnah. Yang dimaksudkan dengan “hammaz” ialah suka mencela orang dan suka berbalas celaan.
6. Ia juga bermaksud mereka yang suka menceritakan sesuatu yang tidak disukai oleh orang yang diumpat itu dengan tujuan membuka keaibannya. Sementara itu Imam al-Alusi pula menyatakan bahawa asal pada kata “hammaz” itu ialah memukul atau menikam dengan tangan, kayu atau sebagainya.
7. Ini bermaksud manusia yang mencerca manusia lain samalah seperti dia memukul atau menikam sahabat atau saudaranya itu. Mereka bukan sekadar mencerca dan mencaci malah berusaha menjaja berita dusta atau keaiban saudaranya ke serata tempat. Imam At-Tabarani meriwayatkan dari Abu Hurairah r.a berkata, Nabi SAW telah bersabda yang bermaksud “ Yang paling dikasihi oleh Allah di antara kamu, ialah mereka yang baik akhlak, yang merendah diri dan mereka yang suka dan mesra dengan manusia lain dan orang lain juga menyenanginya. Dan yang paling dimarahi oleh Allah, ialah mereka yang pergi membawa fitnah, yang memisahkan di antara sesama saudara dan mencaci orang yang tidak bersalah.”
8. Imam Abu Laits al-Samarqandi di dalam kitabnya Tanbihul Ghafilin dan Imam al-Ghazali di dalam Kitabnya Ihya Ulumiddin, telah menyatakan bahawa Umar ibnu Abdul Aziz telah didatangi oleh seseorang lalu menceritakan hal orang lain, maka ditanya oleh beliau “Jika engkau suka maka kami akan menyelidiki kebenaran keteranganmu itu, jika engkau dusta maka engkau termasuk ayat : ( Jika datang kepadamu seorang fasiq membawa berita-berita maka selidikilah. Dan jika benar, maka kau termasuk pula dalam ayat (tukang ejek dan suka mengadu domba). Dan jika engkau suka kami maafkan engkau. Maka jawab lelaki tersebut, “Maafkan saya Ya Amirul Mukminin, dan saya tidak akan mengulangi lagi.”
9. Beliau berkata lagi, “Jika ada orang yang memberitahumu bahawa si polan merendah-rendah engkau. Maka hadapilah ia dengan enam perkara:
1. Jangan percaya kerana tukang fitnah tidak dapat diterima kesaksian.
2. Cegahlah fitnah tersebut.
3. Engkau harus membencinya ( si tukang fitnah ).
4. Jangan engkau rasa bersangka jahat pada sahabatmu yang dicela.
5. Jangan diselidik pula orang yang difitnah.
6. Jangan contohi perlakuan tersebut.
Islam bukan pada nama
10. Segelintir umat Melayu Islam kini, apabila dilihat pada nama pengenalan dirinya menggambarkan suatu yang amat indah dan menarik. Akan tetapi apabila dilihat tutur bicaranya, Masyaallah! Amat menakutkan seolah-olah tidak kenal dosa dan pahala. Apakah tidak kedengaran di telinga mereka hadis Nabi SAW yang diriwayatkan oleh Ibnu Hibban, Ahmad dan Al Bukhari dalam Adabul Mufrad yang bermaksud “Jauhilah perkataan keji, kerana Allah tidak menyukai perkataan keji dan kata mengata dengan perkataan keji”.
11. Nama saya sendiri juga sudah dipopularkan dengan panggilan “Haramsani” di laman-laman blog dan laman sesawang. Barangkali jika tidak menghormati saya sebagai Mufti sekali pun, maka itu hak mereka. Akan tetapi, apakah mereka sudah melupai ajaran dan didikan orang tua-tua yang menghormati orang yang lebih dewasa dari kita. Apakah barangkali asing bagi mereka apa yang disabda oleh Nabi SAW yang diriwayatkan oleh At Tirmizi, Ahmad, Ibnu Hibban, Al Hakim dan Al Bukhari dalam Adabul Mufrat yang bermaksud “Orang Mukmin itu bukan orang yang suka mencemarkan kehormatan, bukan pula orang yang suka mengutuk, berkata keji dan mengumpat”.
12. Berbalik semula isu ancak yang didendangkan oleh pihak-pihak tertentu sejak akhir-akhir ini yang saya tidak mengetahui apa tujuan mereka. Isu ini menjadi lebih popular apabila dikatakan bahawa ia dilakukan oleh Menteri Besar Perak ketika beliau telah dijemput untuk melancarkan Program Projek Infra Bina Upaya (IBU) di Kampung Guar, Manong, Perak. Saya sendiri pun sudah sekian lama tidak mendengar perkataan ini. Namun apabila dialunkan semula, ia menyegarkan ingatan saya terhadap aktiviti yang berleluasa sejak saya kecil lagi.
13. Bagi generasi sekarang, barangkali perkataan itu agak terlalu asing bagi mereka. Ini berbeza dengan warga tua yang rata-rata di kalangan mereka mengetahuinya dan pernah melihat aktiviti tersebut begitu aktif dilaksanakan suatu ketika dahulu. Sekiranya kita merujuk kepada Kamus Dewan, maka akan terdapat perkataan “ancak” yang ditakrifkan sebagai talam daripada anyaman tempat menyajikan barang-barang untuk hantu.
14. Menurut Wikipedia perkataan “acak” atau “ancak” merujuk sebagai sebarang jenis persembahan kepada makhluk halus dalam kebudayaan Melayu. Persembahan ini biasanya merupakan makanan yang terdiri daripada hidangan berupa bertih, pulut kuning, ayam panggang, telur dan anak patung tradisional. Aktiviti “acak” atau “ancak” kebiasaannya akan dilaksanakan oleh pawang sama ada untuk tujuan perubatan, membuang saka atau perkara-perkara yang mempunyai kaitan dengan makhluk halus. Kesemua bahan tersebut akan dihanyutkan ke sungai setelah jampi serapah serta mentera dibaca.
15. Seperkara yang menarik, amalan ini sememangnya tercatat dalam kitab karangan orang terdahulu seperti mana yang terdapat dalam kitab Tajul Muluk. Sebagai contoh, bagi mereka yang baru berpindah dan tinggal di rumah baru, maka beberapa keperluan perlu disedia dan dilaksanakan seperti menyediakan nasi sebanyak tiga warna iaitu kuning, merah dan putih di samping sajian lauk telur ayam tiga biji yang diletakkan di atas nasi-nasi tersebut.
16. Antara keperluan lain ialah menyediakan tiga jenis pisang dan tiga jenis buah-buahan iaitu nangka, kurma dan durian. Kesemua bahan tersebut diletak atas tiang seri rumah tersebut. Barangkali kegiatan sebegini tersebar luas di kalangan masyarakat terdahulu dan sesiapa yang tidak melaksanakannya bererti sengaja membiarkan diri dalam bahaya dan menyanggah arus perdana masyarakat ketika itu.
17. Ketika menelaah kitab ini saya tersenyum dan terfikir apakah masih ada saki baki perlakuan ini dilakukan oleh masyarakat Islam di negara kita sedangkan seruan untuk kembali kepada pengamalan Islam yang bersih dan luhur dari sebarang khurafat disebar siarkan saban waktu. Dalam hal dakwaan bahawa ancak ini juga telah dilakukan oleh pemimpin utama di negeri Perak seperti mana dakwaan sesetengah pihak, saya telah bersemuka dengan beliau dan bertanyakan tentang perjalanan program tersebut.
Comments
sebaraka kepada pengunjung blog anda
DR NO
Sepatutnya dibuat risalah dan diedarkan diTenang !