Tetamu Kehormat...

March 14, 2009

UMNO ke Arah Pemulihan?



UMNO KE ARAH PEMULIHAN?



Semalam, Datuk Norza Zakaria, Ketua Pemuda UMNO Wilayah Persekutuan dihadap ke mahkamah atas tuduhan rasuah untuk pemilihan parti hujung bulan ini. Saya tidak mahu banyak komen dalam hal ini. Saya percaya ramai lagi yang terlibat - dan yang dituduh pasti akan mendakwa bahawa mereka teraniaya, sebelum ini Datuk Seri Azalina Othman turut menerima nasib yang sama apabila pegawai kananya ditemui bersama dengan wang berjumlah RM70 000 dan disyaki untuk tujuan politik wang. Saya agak sedih jika begini keadaan UMNO, di saat-saat UMNO memerlukan pemimpin yang bersih dan ikhlas dalam mengemudi parti tersebut pada hujung bulan ini.



Pemimpin-pemimpin UMNO harus faham, fitnah terjadi kepada UMNO adalah disebabkan sikap mereka yang memudahkan orang ramai memandang negatif kepada UMNO. Hentikan perbuatan memberi duit untuk mendapatkan sokongan. Manakala para perwakilan pula, tolong hentikan perbuatan meminta wang dan imbuhan daripada calon-calon tertentu,- semua ini jelas haram di sisi agama. Sebab itu saya agak hairan bagaimana pula dengan calon-calon yang lain. Maksud saya dari segi dana kempen mereka? Dan ada seorang calon tersebut yang jelas tidak mempunyai pendapatan lain melainkan hanya makan gaji sebagai seorang Ahli Parlimen, tetapi jika diperhatikan, beliau mampu berkempen ke seluruh Malaysia tanpa henti-henti dan duit beliau seperti air yang keluar dari poketnya. Dari mana beliau mempunyai wang sebanyak itu? Hal ini patut diselidiki oleh pihak SPRM dengan segera. Dan lebih menyedihkan, Datuk Norza yang saya kenali - merupakan seorang yang berperwatakan lembut dan mudah didampingi. Malah, jika tidak salah saya beliau merupakan calon yang pernah disebut-sebut sebagai calon Naib Ketua Pemuda Malaysia pada satu ketika dahulu. Tetapi, kerana faktor tertentu beliau memberi laluan kepada Khairy (mungkin selepas berkompromi). Sejurus peristiwa tersebut, Datuk Norza dikatakan menjadi "orang kuat" kepada Khairy - sejauh mana mereka "rapat" hanya Allah sahaja yang mengetahui. Semoga Allah selamatkan UMNO daripada politik wang dan para pengamalnya.



Apakah dengan terbongkarnya satu demi satu kegiatan politik wang di dalam UMNO sejak belakangan ini - merupakan tanda awal bahawa kepimpinan UMNO yang akan berubah pada hujung bulan ini akan meletakkan muka-muka perjuang UMNO yang tulen dan bersih sebagai para pengemudinya? Apakah benar akan ramalan yang mendakwa bahawa UMNO akan bersih kembali pada hujung bulan ini dengan menampilkan calon yang benar-benar bersih bagi memenangi jawatan-jawatan penting di dalam UMNO? Dan adakah benar dakwaan bahawa Tan Sri Muhyiddin Yasin, Datuk Rais Yatim, Datuk Mukhriz Mahathir, Datuk Seri Shahrizat Abdul Jalil, Datuk Syed Hamid Alba dan Datuk Syafie Apdal antara individu yang dikatakan berupaya membersihkan UMNO daripada gejala politik wang? Sekali gus memulihkan keyakinan rakyat kepada UMNO kelak? Marilah sama-sama kita tunggu hujung bulan ini. Wallahualam.

53 comments:

sharamli said...

bila nk pulih?

Muhammad Azli Shukri said...

sha - entah lah..berdoa sahaja lah.

Parpu Kari said...

salam bro,

HANYA DENGAN MEMILIH CALON2 YANG CLEAN SEPRTI MUHYIDDIN, MUKHRIZ, RAIS YATIM SAHAJA UMNO BOLEH JADI CLEAN BRO, AKU PERCAYA MEMANG BOLEHHH

Budak Kampung said...

Boleh pulih ke UMNO ni Azli?

If KJ still in UMNO, i think it impossible. Somethink wrong if KJ become Ketua Pemuda.U and Mukhriz's group must do somethink.

u put shafie apdal as a one leader in umno who can change the party - it relevan ke azli? maybe u should rethink about it.

red rooster said...

Askm Sdra Azli,
Gejala politik wang inilah sebenarnya yg menenggelamkan byk bakat2 pemimpin dgn potensi sebenar. Ramai lagi individu yg berkebolehan jika diberi peluang memimpin parti Umno. Namun begitu, kerap kali gejala politik wang telah menidakkan peluang mereka. Pemimpin yg kurang pd hakikatnya krg berkaliber sering terpilih kerana mempunyai 'monetary power'.

Gejala ini juga kdg kala menyebabkan individu berkaliber merajuk dan kemudiannya menyertai parti lwn yang pertandingannya lebih bersifat terbuka (setakat ini). Implikasinya, pada hari ini ahli Umno hanya dihidangkan dgn calon2 yg kurang 'umph' serta calon2 'kitar semula' (pinjam istilah yg diguna oleh a.kadir jasin).

Cuba sdra renung dan fikir betul2 (sbg seorang perwakilan... mungkin), apa sgt option yg sdra ada untuk dipilih pd PAU kali ini. Secara ikhlas, yakinkah sdra bhw option2 yg ada itu mampu mengubah parti Umno sbgmana yg kita laung2 kan dlm blog kita. Yakinkah sdra bhw mereka ini sependpt dgn kita dan sensitif terhadap keperluan semasa Umno sbgmana yg kita nampak... or.. do they even care?

Sdra, sbg seorg perwakilan... rasa2nya calon2 tu lebih baik ke dari kita sendiri dari aspek perjuangan parti? Layak ke kita dipimpin oleh mereka?... ke atau sepatutnya mereka kita pimpin? Ape tidaknya dlm keadaan sebegini pun masih tak sedar...

Muhammad Azli Shukri said...

parpu kari - kata saudara memberi semangat kepada saya. terima kasih.

Budak kampung - ini satu pandangan semata-mata, boleh jadi betul atau salah.


red - kenyataan saudara banyak kebenaran dan menyedarkan saya, terima kasih.

Mya Zulkifli said...

thnx for following me.

Anonymous said...

Politik wang dalam UMNO dah jadi darah daging.Perlakuan ini bukan terhad kepada perwakilan Perhimpunan Agong bahkan di peringkat cawangan dan bahagian pun berlaku perwakilan.calon yang bertanding kalau tak bagi wang yang diminta perwakilan,jangan haraplah nak menang. Perwakilan tidak lagi pandang pada ketokohan calon,karisma tidak lagi ada tempat bahkan ide bernas, kritis, forward looking akan terus diketepikan. Apatah lagi sekiranya individu ini adalah muka-muka baru atau pemimpin-pemimpin muda.Penjawat jawatan sedia ada akan melakukan apa sahaja untuk menyekat laluan individu-individu ini kerana takut akan saingan.

"Dan adakah benar dakwaan bahawa Tan Sri Muhyiddin Yasin, Datuk Rais Yatim, Datuk Mukhriz Mahathir, Datuk Seri Shahrizat Abdul Jalil, Datuk Syed Hamid Alba dan Datuk Syafie Apdal antara individu yang dikatakan berupaya membersihkan UMNO daripada gejala politik wang?"

Mana mungkin, jikalau yang diharapkan inipun dulu naik kerana mengunakan wang untuk meraih undi. Salah satu king of money politics dalam senarai tuan. Tuan teka sendirilah yang mana satu atau dua.

Brahimnyior said...

Salam Yop,

Pekabo mike? Teman nak mike ulas calon BN di Bukit Gantang, Ismail Safian.. Ada peluang tak?

Satu lagi, tentang Hishamuddin dan isu PPSMI. Komennya menunjukkan Hisham menganggap tokoh bahasa dipergunakan pembangkang..

Ada peluang ke Hisham dalam Sidang UMNO Mac ini?

Muhammad Azli Shukri said...

mya zulkifli - sama2

Anonymous - kenyataan saudara ada benarnya.

Brahimnyior - akan saya kupas sedikit masa lagi

mountdweller said...

Sdr. Azli.

Komentar anda sungguh terbuka dan direct to the point.

Tahniah. Semangnya kita mahukan perubahan untuk pulih.

puterabumi-sert said...

UMNO mesti membersihkan diri untuk mengembalikan keyakinan rakyat. Namun kita sangsi sama ada yang dibersihkan itu adalah kotoran atau sekadar tumpahan minuman biasa.

BRO JINGGO said...

Bermulanya penundingan jari, sudah pastilah sekali lagi Pak Lah dan KJ dipersalahkan. Ajen-ajen sesetengah pihak sudah mula membuka cerita yang cukup dramatis…
Namun apa yang tidak diceritakan oleh panglipurlara-panglipurlara penipu ini adalah hakikat bahawa Norza dan KJ adalah rakan rapat. Malah, sentiment anti-KJ bermula daripada tuduhan bahawa KJ menggunakan kedudukannya sebagai menantu PM untuk memperkaya kroni-kroninya termasuklah nama Norza yang kononnya berkedudukan paling atas dalam senarai. Maka puak anti-KJ yang dahulunya tidak segan silu menggambarkan KJ dan Norza seolah-olah kroni tidur sekatil, kini mahu menyalahkan KJ pula atas apa yang telah berlaku kepada Norza. Ternyata sekali cerita ini langsung tidak masuk akal.
Jika seseorang benar-benar meneliti fakta dan keadaan sebenar, suatu gambaran yang lebih realistik akan didapati, yakni dalang di sebalik insiden ini adalah musuh-musuh Pak Lah dan KJ – Tun Dr. Mahathir, Datuk Mukhriz - yang mahu sesiapa sahaja yang berhubungkait dengan Pak Lah dan KJ untuk tidak berada dalam kepimpinan parti dan negara esok. Taktik memerangkap Norza ini juga ada maksud yang lebih mendalam – Norza bukanlah seseorang yang memegang jawatan dalam Kerajaan ataupun seorang wakil rakyat, maka tiada sebarang kesan mendalam kepada struktur politik tanahair, melainkan kepada KJ.
Fikir-fikirkanlah…

Salam Perjuangan

BJ

BRO JINGGO said...

Kemenangan besar BN pada pilihanraya 2004 banyak melekakan pemimpin UMNO dan detik bermulamya kejatuhan UMNO adalah ketika mulanya krisis jambatan di mana ianya mengakibatkan kejatuhan moral UMNO yang ditelanjangkan sendiri oleh pemimpin yang sepatutnya sedang berehat dan menghabiskan sisa hidup bersama anak cucu dan selebihnya beribadah kepada Allah swt.(ITU KATANYA KETIKA MOVIE ..I CAN'T I CAN'T DI PWTC)

Suka atau tidak suka kita perlu menerima hakikat ini, apabila krisis ini bermula, ruang menghentam kepimpinan Barisan Nasional dan cubaan menjatuhkan dan menggugat kedudukan Perdana Menteri yang membatalkan jambatan bengkok ini oleh kerana kepentingan dan pertembungan perniagaan adalah satu punca kekalahan kita.

Tidak dinafikan bahawa pemimpin besar ini telah banyak menjejaskan dan menyumbang kepada kekalahan Barisan Nasional apabila beliau telah banyak mengkritik perdana menteri dari dalam UMNO sendiri.

Kesempatan ini telah di ambil oleh penulis-penulis laman web dan juga blog-blog untuk terus memburukkan keadaan parti Barisan Nasional. Hampir keseluruhan pemimpin UMNO berada dalam keadaan tersepit dan ramai pula yang mencari jalan selamat dengan mendiamkan diri dan berdiri di atas pagar.

Ada juga yang berkata , ramai juga di antara mereka yang memperlekehkan peranan blog dan juga laman web kerana kebanyakkan mereka lahir selepas era kepesatan ICT.

Keadaan ini terus menerus berlaku sehingga Anwar Ibrahim dan juga pemimpin pembangkang yang lain terus mengambil kesempatan untuk memburukkan keadaan dengan restu pemimpin besar ini sendiri.

Pemimpin besar ini ketika ini lebih berminat untuk menghentam Presiden UMNO daripada Anwar mahupun Lim Kit Siang atau Hj Hadi Awang. Malahan mereka boleh duduk semeja dan bersama -sama dengan satu tujuan untuk menjatuhkan Perdana Menteri .

Antara 'vehicle' yang digunakan oleh pemimpin besar ini adalah untuk menghentam Khairy Jamaluddin , atas tiket menantu Pak Lah. Khairy digambarkan sebagai manusia buruk yang menghasut Pak lah dengan tujuan agar dapat menjatuhkan Pak Lah dan juga menamatkan karier politik Khairy itu sendiri.

Dalam pada itu pemimpin besar ini melahirkan pula anaknya untuk manjadi hero sebagai penyelamat. Banyak kerosakan yang telah dilakukan dan kerosakan itu bukan hanya sekadar sebelum pilihanraya sahaja malahan ianya terus dicetuskan sehinggalah pilihanraya selesai.

Bagi pemimpin besat ini , UMNO boleh hancur sama sekali dan ianya pernah berlaku dan pemimpin besar akan memulakan UMNO Baru. Yang penting orang yang tidak beliau ingini perlu tersisih dari UMNO. Apa yang berlaku sekarang , bukanlah usaha menyelamatkan UMNO.

Apa yang berlaku sekarang adalah usaha untuk menguburkan UMNO dan digantikan dengan UMNO baru II. Tak kiralah berapa UMNO baru yang akan ditubuhkan , usaha itu pasti akan diusahakan.

Khairy hanya mangsa keadaan yang dihitamkan untuk agenda politik bagi menjatuhkan Pak Lah. Anak atau menantu Presiden mahu pun Perdana Menteri bukanlah satu perkara baru dalam Politik. Malahan di negara maju seperti Amerika juga mengamalkan politik sedemikian , Dua Bush , junior dan senior menjadi Presiden.

Singapura juga mengamalkan perkara yang sama dan tidak pula menjadi satu isu yang paling besar anak pemimpin besar ini juga mungkin akan mengikuti jejak bapanya.

Apa bezanya menantu dan anak? Kita tahu , rakyat tidak memberikan undi kepada BN bukan kerana mereka sukakan atau mengagungkan Anwar Ibrahim mahu pun Hj Hadi atau Lim Guan Eng.

Rakyat memberikan undi kepada barisan alternatif adalah desakan dari siapa? Siapa yang membuat rakyat bosan kepada BN ? Mereka memberikan undi kepada Barisan Alternatif kerana mereka tidak ada pilihan dan bosan dengan isu-isu yang dimainkan oleh mereka yang katakan sayangkan UMNO tetapi dalam pada itu tidak sabar untuk menjatuhkan pemimpin UMNO sehingga sanggup membuka pekong di dada dengan niat ......... (tidak perlu kita sebut, amat memilukan).

Anwar pula mengambil kesempatan atas kelemahan ahli UMNO ini dengan strategi Hindraf dan himpunan Bersih. Khairy bukanlah faktor utama kekalahan BN , faktor utama kekalahan BN adalah BN sendiri.

Salam Perjuangan

BJ

ROSHATIKA said...

Salam semua,

Saya setuju dengan Bro Jinggo, kekalahan BN bukanlah kerana YB KJ tetapi antara faktornya adalah kerana `bekas PM' sengaja mewujudkan persepsi-persepsi negatif terhadap BN dengan YB KJ dan budak tingkat 4 dijadikan `kambing hitam' sehingga pentadbiran Pak Lah di lihat lemah oleh rakyat.

Sebagai bekas PM dan Presiden UMNO, sepatutnya beliau bekerjasama dengan pentadbiran hari ini sebagaimana beliau telah diberikan kerjasama sebelumnya.

Tetapi nampaknya beliau tidak `sayang' pada UMNO. Serangan yang sepatutnya dihalakan kepada PR terus ditujukan kepada bekas partinya sendiri.

Terkini beliau dilihat sehala dengan Pakatan Rakyat apabila tidak bersetuju dengan cara DS Najib menguasai Perak.

Pelik! sepatutnya beliau bergembira dengan kejayaan BN di Perak tetapi nampaknya beliau merasakan sebaliknya.

Beliau nampaknya langsung tidak mahu melihat BN beroleh kejayaan.

Terkini juga, beliau masih berusaha untuk mewujudkan persepsi bahawa Pak Lah akan mengekalkan kuasa PM.

Pertemuan Pak Lah dengan Anwar yang tidak di rancang, bijak dimainkannya supaya di lihat andaian tersebut adalah benar.

Ini semua dilakukan bagi memberi gambaran bahawa Pak Lah adalah pemimpin yang tidak boleh di percayai dan tidak akan mengotakan janjinya.

Andaian ini akan terus dimainkan sehingga rakyat melihat YB KJ lah perancang kepada perkara ini.

Oleh itu saya menyeru kepada semua perwakilan, supaya menilai perkara ini dengan fikiran yang waras.

Mereka yang terus-terusan merosakkan parti dan menyebabkan parti menjadi lemah, wajib ditentang secara habis-habisan.

Pada pandangan saya serangan bekas presiden ini tidak akan berhenti sehingga anaknya dipilih menjadi Ketua Pemuda.

Melihat kepada senario ini, apakah yang ingin dikejarnya ~ UMNO yang gagah perkasa atau kesinambungan kuasa.

Perwakilan boleh menilainya sendiri.

T. kasih.

Seladang said...

Pulih ke pulas?

qishie said...

en azli..


apa pandangan anda kalau

UMNO diterajui oleh mereka yang
tiada semangat UMNO?

tetapi mereka menerajui UMNO
dengan harapan kesamarataan untuk segenap kaum..

huuu..sorry ya if u cant understand..:D

Muhammad Azli Shukri said...

Roshatika dan Brojinggo - masih buat2 tidak faham atau sengaja melupakan apa2 yang pernah berlaku dalam UMNO selama ini - perbuatan memdedahkan sikap KJ yang sebenarnya bukan di mulakan oleh mantan PM kita Tun Mahathir - tetapi didedahkan sendiri oleh parti pembangkang, khususnya melalui MalaysiaKini, begitu juga masalah Anwar, bukan di dedahkan oleh pemimpin2 UMNO sebaliknya majalah Mangga, masih ingat lagi tak? oleh sebab itu, jangan suka menyalahkan orang lain, jika keburukan kita didedahkan oleh parti pembangkang dan kemudian disambut oleh para pemimpin UMNO. Saudara berdua seharusnya menasihat KJ bukan membodek beliau sihingga beliau melupakan diri sendiri. Cuba saudara jawap persoalan asas ini terlebih dahulu, tak payah kita pergi jauh dalam sangat, nanti saya bimbang yang malu adalah Khairy sendiri.

1. Dari mana sumber pendapatn KJ untuk berkempen selama ini? mungkin saudara lebih arif?

2. Mengapa terlalu ramai pemimpin2 umno yang rimas dengan cara KJ selama beliau menjadi NKP?

3. Kemenangan BN dalam PRU-12 bukan kerana faktor Pak Lah atau KJ sebaliknya faktor penyerahan kuasa Mahathir kepada UMNO, masyarakat merasakan bahawa Pak Lah mampu menggabungkan antara agama dan dunia - yg mana hal itu tiada pada mahathir


4. Rakyat bukan bodoh menerima bulat2 kritikan Mahathir kepada Pak Lah, tetapi rakyat nampak dengan dengan mata sendiri daripada cakap2 pemimpin2 UMNO sendiri yang tidak senang dengan gelagat KJ


5. Kebencian masyarakat kepada KJ bukanlah dilakukan oleh Dr M, sebaliknya tanpa saudara sedar adalah daripada pemimpin2 UMNO yang lain, yang memberitahu kepada media pembangkang - bagaimana hebatnya pengaruh KJ ke atas Pak Lah dan bagaimana kuatnya campur tangan KJ ke atas pentadbiran


6. Saudara jangan buat2 tidak tahu bahawa hubungan Reezal dengan Khairy pun menjadi dingin sebab sikap KJ sendiri yang menikamnya daripada belakang - jangan pura2 tidak tahu, bagaimana surat dihantar untuk menyingkirkan Reezal daripada pentadbiran pak lah. Inilah antara sikap KJ yg orang benci


7. saya malas nak ckp lagi mengapa ramai musuh KJ mahu KJ tersungkur. Saudara tak perlu susah2 nak bersihkan nama KJ - saudara sendiri tahu bagaimana mereka menutup periuk nasi anak2 mahathir, bukan itu namanya zalim? dan sekarang saudara bercakap soal keadilan dan kebersihan.


8. Rosita dan Bro - saudara berdua masih terlalu jauh untuk menganalisis saudara KJ yang sebenar, saya tak mahu dedahkan segala2nya di sini, tetapi jika saudara berdua masih berdegil untuk tidak mahu menerima kebenaran, saudara jangn salahkan saya jika saya terpaksa berterus-terang tentang KJ dan Najib. Jangan sampai hal ini menjadi point untuk pembangkang menghentam najib kelak.


kepada Ros - saudari cari kebenaran dengan ikhlas dan sungguh2 jangan sokong dengan emosi atau kerana calon tersebut datangnya dari satu negeri dengan saudari, maka saudari terus menyokong.


Kepada Brojinggo - saudara berilah nasihat yang berguna kepada KJ, kita sayangkan orang mcm beliau tetapi biarlah kita menasihat dan memberi ingat berguna untuk kerjayanya.

Anak Bapak said...

Saya melihat jawapan dari Azli adalah satu konspirasi untuk menjatuhkan dan memburukan kredebiliti KJ!!!

MAHATHIR JEJEH BURUKKAN KJ CARA TERDESAK KEMPEN UNTUK ANAKNDANYA

Khairy Jamaluddin terus menjadi sasaran menerima pelbagai bentuk fitnah dan tohmahan dari pelbagai sumber yang tidak diketahui.

Beberapa orang perwakilan pemuda ada yang sudah terlepas cakap berpeluang menemui mantan perdana menteri, Tun Mahathir Mohamad telah membuat pelbagai teori mengenai siapa paling sesuai untuk mengetuai jawatan Ketua Pemuda UMNO Malaysia di pemilihan akan datang.

Oleh kerana anakndanya Mukhriz menyertai gelanggang perebutan kali ini, tanpa segan silu, Mahathir secara terang-terangan berkempen untuk anakndanya. Perkembangan terbaharu ini tidak menyenangkan ramai pihak.

Lebih dahyat lagi ialah apabila Mahathir dengan cara liciknya berselindung menggunakan terataknya sebagai tempat berkempen. Malu-malu alah perwakilan yang diajak bersembang telah merasakan diri mereka 'terperangkap' dengan hujjah berbau fitnah yang mengecam Khairy.

Antara perkataan yang Mahathir gunakan kepada Khairy ialah "budak hitam ni jahat. Dia boleh jual bangsa, jual negara kalau diberikan pegang jawatan penting."

Perkataan memburukkan KJ bukan setakat itu. Mahathir juga digambarkan membentangkan teori buruk jika KJ dipilih menjadi Ketua Pemuda. Sebagai orang tua yang sentiasa mendabik dada tahu segala-galanya apa yang akan berlaku berasaskan ramalannya semuanya tepat belaka.

Tindakan Mahathir ini tidak lain tidak bukan memujuk siapa saja termasuk mereka yang bukan dari kalangan perwakilan pemuda dengan harapan kempennya memburukkan KJ disebarkan secara meluas ke seberapa banyak telinga kalangan orang UMNO.

Oleh itu, Mukhriz tidak perlu kempen. Tugasnya hanya 'membela' mereka yang telah berjaya 'dirasuk' oleh ayahndanya yang mempunyai cara dan teknik mempengaruhi sesiapa juga yang diajak berbual.

Walaupun cara terdesak Mahathir memusuhi seseroang terutama terhadap Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi, Mahathir mengaitkan semua ahli keluarga siapa juga yang menyokong Pak Lah adalah terdiri dari golongan tidak guna pada persepsi peribadinya.

Mahathir dalam kempen kotornya tetap akan mengatakan apa yang beliau katakan mempunyai bukti seperti dokumen, ada gambar, ada vedio, ada saksi dan sebagainya sebagai menyokong kata-katanya yang penuh dengan kepalsuan semata-mata.

Setakat ini beliau juga kata ada bukti siapa terlibat dengan politik wang. Beliau boleh sebut satu persatu dan menyatakan tempat di mana ia berlaku dan kepada siapa disampaikan, tetapi tidak pernah lagi menunjukkan apa pun bukti yang beliau ada.

Setakat ini mereka yang ada pengalaman bersama Mahathir dalam usaha kempennya memburukkan calon hanya membuka buku nota kecilnya kononnya untuk rujukan yang dicatitkan sendiri sebelumnya. Sungguhpun ada pemuda yang mempercayai apa saja kata Mahathir, tetapi ramai juga yang merasakan mereka sedang diperbodohkan.

Ini adalah satu gejala paling buruk yang melanda pertandingan dalam pemilihan UMNO. Mahathir juga berkempen kuat calon pilihan hatinya di peringkat lain terutama timbalan presiden dan naib presiden. Secara psaikologi juga, dengan optimis beliau memberitahu siapa akan menang dan siapa akan kalah di pemilihan kali ini di semua peringkat.

Adalah malang sekali kalau pemuda tidak menyemak siapa Mahathir sebenarnya dari aspek fikiran politik kotornya, betapa busuk hatinya dan betapa jahat tindakannya dalam banyak perkara yang telah begitu banyak didedahkan dalam bentuk buku, DVD, risalah-risalah yang bertaburan di pasaran.

Menerima pandangan dan ramalannya serta siapa yang beliau minat atau siapa yang beliau benci secara bulat-bulat adalah satu perkara yang memusnahkan satu-satunya institusi politik orang Melayu. Mungkin itulah tujuan Mahathir sebenarnya mahu lihat UMNO lingkup setelah beliau tinggalkan.

perfectwater75 said...

Salam Azli,

Agak2 berapa sudah dihabiskan zahid hamidi untuk kempennya kali ini?

Shahidan Kassim pun salah seorang yang cuba untuk tidak gunakan wang sebagai alat utama kempen kali ini tetapi nampaknya 'demand' perwakilan masih juga tinggi...kedudukan beliau pun tampak tergugat...Saya dapat info, siapa yang hendak bertanding EXCO WANITA = RM200 dan EXCO TERTINGGI = RM300, so, bagaimana boleh berubah kalau orang yg diamanahkan memilih masih bersikap seperti ini?

Anonymous said...

Sdr Azli

1.Dari mana pula datangnya sumber keuwangan Mukhriz dan Khir Toyo ni pula? ada jawapannya?

2.Mengikut komen yang sdr Azli berikan diatas, sdr jelas membuktikan calon KP menggunakan wang untuk bertanding? dan ini bermakna sdr membuktikan Mukhriz mengunakan wang untuk menyogok perwakil? sebab dia banyak duit? harta bapak dia banyakkan? no wonder?

KJ mana ada duit nak sogok perwakil?

Tq for r info

Insan kebingungan?

Muhammad Azli Shukri said...

anak bapak dan Anonymous - dua2 lari tajuk, soalan saya tidak pula dijawab. Tuduh konspirasi pula. Sama seperti Anwar. anak bapak - kita sama2 menentang Anwar betul tak? saudara bersetuju bahawa Anwar tidak boleh menjadi PM, malah akan mnerosakkan negara, betul tak? kita sama2 setuju dalam isu ini. Soalnya siapakah manusia yang mula2 nampak bahawa Anwar bahaya untuk negara? siapakah orang itu? orang itu namanya ialah Mahathir Mohamad! dan sekarang sudah terbukti bahawa kata-kata Mahathir itu betul bahawa Anwar sangat rapat dengan AS dan Israel - kita sama2 setuju dalam soal ini. Maka, apabila Dr Mahathir berkata bahawa KJ bahaya kepada UMNO, sudah tentu ada yang tidak kena dengan KJ yang perlu kita beri perhatian. Kita tidak mahu kes Anwar berulang lagi ke atas UMNO, melalu manusia yang bernama KJ - malah penghantaran pasport Anwar oleh KJ menambahkan lagi fitnah kepada UMNO, mengapa KJ lakukan itu semua? ini yang kita marah dan benci, sudah tahu Anwar adalah musuh UMNO, tiba-tiba KJ boleh menghantar pasport kepada nya pula? pelik. Patutlah baru-baru ini ada dakwaan yang mengatakan bahawa Anwar mahu KJ menang? apakah maknanya semua ini? apabila Pak Lah makan tengah hari dengan Anwar - ia jadi fitnah kepada UMNO, tak kita tak tahu semua ini merosakkan nama baik UMNO.


Anonymous - saya tanya lain, saudara tanya lain, saya tanya mcm mana KJ boleh berkempen secara besar-besaran dengan hanya gaji sebagai seorang ahli parlimen semata2. Itulah yang perlu saudara jawab. Mukhriz saya tak hairan sangat - dia peniaga ada kilang. Kalau banyak duit, itu duit poket beliau sendiri.

BRO JINGGO said...

Salam Sdr Azli...

Fitnah dah jadi perkara biasa bila ada pertandingan…
MENUJU penghujung Mac 2009, di mana jawatan-jawatan penting dalam Umno dipertandingkan, akan menyaksikan semakin banyak fitnah dan tuduhan tidak berasas ditaburkan oleh mereka yang ‘makan upah’ dari seseorang yang merasakan dirinya tidak mempunyai harapan untuk menang.

Paling teruk difitnah ialah KJ ditafsirkan dengan pelbagai tafsiran mengikut nafsu setiap penulis. Alhamdulilah, Khairy Jamaluddin sendiri sudah menjawab secara detail dalam lamanya www.rembau.net bagi memberi penjelasan.

Saya berharap sdr Azli selalu – selalulah menjenguk kedalam laman web beliau untuk mendapatkan kebenar yang sahih.
Jika selama ini Khairy Jamaluddin seperti tidak mahu respon apa-apa dengan dakwaan dan fitnah yang dihalakan kepadanya, tetapi kali ini beliau bertindak proaktif.

Sebenarnya, sesiapa sahaja yang hendak bertanding, boleh menceritakan kebaikkan mereka sendiri dengan track-record yang sudah mereka buat. Tidak ada gunanya memburuk-burukkan calon lain hanya kerana kita tidak mempunyai apa-apa jasa dan sejarah yang hendak ditunjukkan.

Mereka yang menulis, apa-apa sahaja yang mereka tulis, bukan boleh dilupakan begitu sahaja. Semua tulisan mereka, perlu dipertanggungjawabkan. Jika mereka yang mahu menulis tidak bertanggungjawab, adalah lebih baik jika mereka mencari pekerjaan lain kerana menulis dengan tujuan memfinah, bukan kerja orang Islam yang percaya kepada dosa dan pahala.

Saya tidak mahu mengulangi fitnah yang ditulis penulis berkenaan di sini, kerana jika saya tulis semula apa yang ditulisnya, seolah-olah saya memanjangkan pula fitnahnya untuk bacaan ribuan pembaca yang tidak tahu yang mana benar dan yang mana tidak.

Oleh itu, apabila Khairy Jamaluddin membuat keputusan menawarkan diri bertanding jawatan Ketua Pergerakan Pemuda, beliau tentulah sudah bersedia dengan serangan dan fitnah seperti ini tetapi, sebagai penulis, saya ingin mengingatkan rakan-rakan penulis yang lain, tidak kira di mana medan penulisan mereka, sama ada di lama-laman web, blog atau media cetak, ingatlah setiap tulisan kita akan dipertanggungjawab bukan sahaja di dunia malahan, di akhirat juga.
Kalau kita fikirkan semasak-masaknya, yang bertanding ini semuanya orang Umno. Sesiapa pun yang menang, mereka orang Umno. Yang kalah, pun orang Umno. Yang penting, Umno itu menang dan tidak timbul soal menang dan kalah setiap calon yang bertanding.

Kalau mereka faham semua ini, untuk apa berkempen dengan memfitnah? Apakah mereka yang mahu menawarkan diri kurang keyakinan untuk menang jika tidak membuat fitnah kepada saingannya? Dari tiga calon yang bertanding, masing-masing ada track-record. Khairy Jamaluddin dengan penglibatannya selama lapan tahun dalam Pergerakan Pemuda, empat tahun sebagai Exco dan empat tahun lagi sebagai Naib Ketua Pemuda.

Datuk Mukhriz Tun Dr. Mahathir pula dengan rekodnya sendiri manakala bekas Menteri Besar Selangor, Datuk Seri Dr. Mohamad Khir Toyo dengan rekodnya. Apakah jika tidak memfitnah, mereka tidak mampu untuk bersaing dengan Khairy Jamaluddin?

Saya kerap membaca laman-laman web mengenai politik dan saya dapat membaca pelbagai komen dan tulisan dengan bahasa yang cukup jijik dan kotor, selain fitnah yang mereka tabur dengan tiada langsung rasa bersalah.

Amatlah malang jika penulis yang menulis itu merasakan mereka seronok menulis dan membuat fitnah yang akhirnya akan menyebabkan orang yang tidak berdosa menjadi mangsa.

BRO JINGGO said...

Salam sdr Azli...

Saya juga berharap sdr Azli jangan memperkecil-kecilkan pendirian bloggers seperti ROSHATIKA dan rakan2 bloggers setiakawan yang lain, saya percaya mereka memilih KJ bukan kerana KJ dari Negeri yang sama… tetapi saya percaya beliau menyokong KJ kerana KJ seorang yang berkarisma dan memiliki personaliti tegas yang sesuai bagi mengawal golongan muda dalam parti.

Anonymous said...

Salam

Asas perjuangan UMNO ialah materialisma, lihat aje cara hidup pemimpin UMNO. Usahkan Menteri ketua cawangan dan bahagian pun hidup melebihi kemampuan. UMNO akan lumpuh tanpa wang, tanpa projek. Segalanya mesti dibayar.

Budaya ini dibawa oleh DrM yg menaburkan wang, tanah dan saham sewaktu mewah dulu. Sekarang bila dah negara papa dan satu dunia meleset, UMNO juga akan meleset.

Sehingga ada pemimpin UMNO yg sanggup hidup macam Tuan Guru Nik Aziz dan Hj Hadi Awang,UMNO x akan pulih dari rasuah.

104:1 (Malay) Kecelakaanlah bagi setiap pengumpat lagi pencela
104:2 (Malay) yang mengumpulkan harta dan menghitung-hitungnya,
104:3 (Malay) dia mengira bahwa hartanya itu dapat mengekalkannya,
104:4 (Malay) sekali-kali tidak! Sesungguhnya dia benar-benar akan dilemparkan ke dalam Huthamah.
104:5 (Malay) Dan tahukah kamu apa Huthamah itu?
104:6 (Malay) (yaitu) api (yang disediakan) Allah yang dinyalakan,
104:7 (Malay) yang (membakar) sampai ke hati.
104:8 (Malay) Sesungguhnya api itu ditutup rapat atas mereka,
104:9 (Malay) (sedang mereka itu) diikat pada tiang-tiang yang panjang.

Lihatlah rumah pemimpin UMNO dan kajilah berapa banyak harta mereka. KJ, Hishamuddin,KhirToyo and the list goes on.

Semuga Allah melindungi kita dari dugaan 3 ta. Wanita, Harta dan Tahta.

Wassalam

BRO JINGGO said...

salam sekali lagi sdr Azli...

Saya yang kurang senang dengan tuduhan yang sdr katakan diatas, sehingga hari ini, semua yang dikatakan hanya fitnah.

Tindakan dari saudara melemparkan tuduhan semata-mata terutama menerusi blog sdr hanya bertujuan untuk menjejaskan imej KJ selaku salah seorang calon bagi jawatan Ketua Pemuda.

Bagi saya, semua ini dakwaan sahaja, kalau ada bukti, sila kemukakan bukti... Saya rasa jika saudara berada dipihak yang benar sdr tidak gentar mengemukakan bukti dan kita bawa perkara ini ke muka keadilan.


Untuk pengatahuan sdr lagi saya tidak perlu menasihat KJ, sebaliknya sayaperlu mendengar nasihat dari beliau dan disini saya ingin mengambil kesempatan untuk mengutarakan nasihat dari KJ kepada rakan2 blogger ditanah air yang dicintai.

KHAIRY : ‘‘Jangan burukkan kawan-kawan’’ Itulah pesanan Ahli Parlimen Rembau, Khairy Jamaluddin kepada jentera yang membantu beliau berkempen merebut jawatan Ketua Pemuda.

Beliau membuat peringatan itu kerana tidak mahu pemilihan yang bakal menyaksikan persaingan antara beliau dengan dua lagi calon iaitu Datuk Mukhriz Mahathir dan Datuk Seri Dr. Mohamad Khir Toyo membawa perpecahan kepada Pemuda.

Bagi Khairy dalam keghairahan untuk memenangkan calon masing-masing semangat setiakawan dalam Pemuda harus dikekalkan. Dalam wawancara dengan wartawan Mingguan Malaysia, ZULKIFLEE BAKAR, beliau yang kini menyandang jawatan Naib Ketua Pemuda secara terbuka menjawab pelbagai persoalan berkaitan dirinya dan perebutan jawatan dalam Pemuda.

Apapun beliau amat berharap perwakilan akan membuat keputusan berasaskan kepada realiti dan bukannya persepsi terhadap seseorang calon. Khairy juga turut memaparkan apa yang ingin beliau lakukan dalam usaha merapatkan hubungan Pemuda dengan rakyat.

KHAIRY : Saya dipilih menjadi Ahli Parlimen Rembau atas tiket UMNO-BN. UMNO adalah wadah perjuangan bagi saya. Saya tidak sekali-kali akan kecewa dengan UMNO. Kalau saya menang pula, pertama sekali saya harus rapatkan barisan dan beri keyakinan kepada penyokong-penyokong Mukhriz dan Mohamad Khir bahawa saya bersama mereka sejajar dengan tema dan falsafah kempen ‘setiakawan’.

Saya tidak sama sekali akan mengenepikan Mukhriz dan Mohamad Khir, sebagai contoh; kalau berlaku satu pilihanraya kecil di Selangor, kita sangat memerlukan peranan dan sumbangan Mohamad Khir manakala Mukhriz pula mempunyai idea-idea yang boleh disumbangkan untuk Pemuda.


Adalah menjadi tanggung jawab saya menyatukan kesemua elemen dan ahli dalam pemuda.

Muhammad Azli Shukri said...

Bro Jinggo - tiada ada apa2 yang saya lakukan untuk memburuk0buruk nama KJ - saya bercakap hal yang sebenar yang realiti, sauadara boleh menilai segala tulisa2 saya sama ada fiutnah atau kebenaran. apakah dengan mendakwa bahawa KJ gagal dalam banyak projeknya maka saya dituduh sebagai pembawa fitnah? siapa yang fitnah siapa sebenarnya ni. saya lihat tidak pula saudara menasihat SUKJ daripada berhentik memburuk-burukkan MM dan DM? apakah apabila sesuatu pekara itu menguntungkan pihak saudara, maka saudara diamkan?

BRO JINGGO said...

Sebenarnya Khairy tidak pernah menghantar pasport Anwar.

Yang diendahkan ialah khabar angin yang dicetuskan oleh mulut-mulut jahat yang melengkapkan cerita pada batang tubuh yang busuk hatinya. Saya hairan mengapa sdr sebagai seorang penulis yang sakira bertrap pro juga boleh mempercayai kabar-kabar angin tersebut!!!

Sdr pada pandangan saya, Sdr adalah blogger dari generasi lama, yang perlu mengupgradekan diri sdr supaya cara penulisan sdr sesuai untuk dibaca oleh generasi baru. Saya akui saya bloggers generasi baru dan masih bayak lagi perkara yang harus saya pelajari.

Tp saya tak termakan dengan semua cerita lama dr sdr? dah basi? org dah muak dgr dakyah2 kotor seperti ini... saya berharap sdr dapat menerima teguran dari saya demi mermetabatkan dan memperkasakan blogger umno ditanah air kita ini... Jaganlah kita berada ditakuk yang lama lagi... saya berharap sdr faham dengan apa yang saya maksudkan.

Salam Perjuangan

BJ

BRO JINGGO said...

Itulah sdr Jgn fikirkan pekara yang buruk2 dan tidak nampak... perlukah saya menghebohkan disana disini utuk menasihati rakan bloggers yang menyokong kepimpinan YB KJ... mestila ada caranyakan.. saya harap sdr faham...

Muhammad Azli Shukri said...

Bro Jinggo - saudara masih mahu mempertahankan KJ? berkenaan isu pasport yang saudara kata basi itu? mungkin orang lain boleh saudara putar belitkan fakta, tetapi bukan dengan saya. Banyak yang saudara sembunyikan daripada khalayak, tetapi itu tidak penting, yang penting kita harus bercakap benar. Usaha untuk memulihkan imej KJ hanyalah sia-sia, apa yg penting sekarang ialah KJ harus berehat terlebih dahulu, dan kembali setelah fitnah kepada dirinya berakhir. bukankah itu lebih mudah buatnya. saudara tidak perlu menafikan banyak hal yang sebenar, termasuk isu reezal merican - bagaimana semangat setiakawan boleh menikap kawannya sendiri? sama2 kita mencari jawapannya.


jika saudara mahu mengatakan bahawa saya bloggers generasi lama, silakan, saya tidak kisah, saya menulis dari suara hati orang bawah yang tidak mempunyai apa2 kepentingan, sama ada mukhriz menang atau KJ menang, saya tetap menegur untuk kebaikan UMNO.

caturist said...

Err.. takde pula yang pro Khir Toyo kat sini.

BRO JINGGO said...

Salam

Bg saya KJ tak perlu berehat untuk seketika, jika KJ berehat terlalu lama nanah yang kecil itu lama kelamaan akan menjadi barah... barah yang sukar untuk diubati... Jangan jadi PENAKUT!!! berjuanglah untuk menegakkan kebenaran.

Nyahkan fitnah dari pembangkang dan bukannya tunduk pada fitnah yang dilemparkan oleh pembangkang...

Saya rasa sdr Azli perlu bertemuramah dengan Reezal merican dan KJ untuk mendapatkan kebenaran yang sahih. Usah tuduh menuduh dan mengiyakan perkara yang tidak benar...

Salam Perjuangan..

BJ

Senapang Patah said...

Bro...

Sejak bila pulak KJ jd mat despatch hantar pasport ni? tak masuk akal langsung.

Tak masuk akal langsung KJ jumpa Anwar semata-mata nak hantar pasport?

Ali nampak ker? ada bukti ker? atau sekadar dgr di warung pak mamat?

Muhammad Azli Shukri said...

Bro Jinggo dan Senapang Patah - saudara boleh menafikannnya, tetapi kebenaran tidak akan menipu, saya bukan mendengar cakap orang ketiga atau keempat, tetapi empunya diri sendiri yang mengaku. saudara berdua tidak perlu menegakkan hal yang salah, yang penting saudara berdua perlu menjadi penasihat yang baik kepada Khairy, bercakap perkara yang sebenar dan merosakkannya lagi. jika kita mendedahkan lagi, makin ramai yang tahu - siapakah yang busuk lagi membusukkan. semoga Allah menyedarkan kalian.

ROSHATIKA said...

Salam Azli,

Seorang anak muda daripada Johor, lulusan IPTA, balik ke kampung dengan semangat berkobar-kobar untuk menabur bakti kepada UMNO kerana meneruskan tradisi orang Johor menyokong UMNO.

Apabila sampai di cawangan, beliau ditolak kerana dikatakan boleh menggugat kepimpinan sedia ada.

Berbagai tohmahan diterima olehnya dari UMNO cawangannya sendiri.

Ini adalah cerita benar dan beberapa hari yang lepas beliau menghantar SMS kepada saya "Minta maaf kak, saya tidak mempunyai pilihan, kerana saya tidak diterima, saya terpaksa menyokong PKR, Tak kan hidung tak mancung pipi tersorong-sorong, malulah saya kak".

Inilah senario yang sangat membimbangkan. Perkara ini bukan sahaja berlaku di cawangan dan bahagian tetapi telah merebak ke peringkat tertinggi.

Mereka yang dilihat berpotensi dan berkebolehan mesti dipancung!.

Inilah juga antara penyebab semua saluran 4 & 5 di KT, BN kalah.

Saya sendiripun tidak melalui pengalaman `manis' ketika mula-mula mengetuk pintu UMNO.

Senario ini jugalah yang sedang dihadapi oleh YB KJ.

Sebab itulah saya menyeru kepada generasi pemuda, yang lahir selepas millenium supaya merubah keadaan ini.

Sejarah Hang Tuah di fitnah dan kemudian dihukum bunuh, cukup untuk mengajar kita.

Kita perlu ingat pada PRU-13 nanti, dianggarkan terdapat pertambahan pengundi generasi muda sebanyak 7 juta pengundi.

Sekiranya ketua pemuda dipilih daripada mereka yang telah melepasi umur pemuda, adakah mereka akan memahami kehendak generasi muda?

Fikirlah secara yang bijaksana demi kebaikan parti.

YB KJ telah menjadikan dirinya seperti lilin. Beliau mengambil pendekatan tidak `populis' dengan mempertahankan kerajaan dan parti pada setiap masa.

Beliau sedar kedudukannya di dalam parti, Beliau tidak pernah menyalahkan kerajaan dan parti dan tidak pernah menuding jari kepada pemimpin lain di atas kegagalan sendiri.

Ini bukan soal kenegerian seperti yang dikata Sdra Azli tetapi ini soal perjuangan dan masa depan parti.

Persoalan Sdra Azli tentang dari mana sumber pendapatan YB KJ, setahu saya YB KJ bersih dari politik wang kerana beliau bukannya berwang seperti mana dua pesaingnya.

Saya juga masih berpegang teguh TMM adalah yang memulakan persepsi negatif terhadap YB KJ. Kalau kita masih ingat, siapakah yang sering menwar-warkan budak tingkat 4.

Begitu juga kemenangan besar BN pada PRU-11 adalah kerana rakyat meraikan kejatuhan regim TMM.
Itulah sentimen yang dapat saya rasakan dimana-mana pada ketika itu.

Dan BN merosot prestasinya pada PRU-12 adalah kerana serangan-serangan tanpa bukti bekas PM ini.

Berkenaan pendedahan yang sdra katakan, terpulanglah kepada sdra. Kalau sdra rasa perasaan sayang kepada parti telah hilang, ikutilah jejak idola sdra dengan terus menghancurkan parti yang telah memayungi orang melayu ini.

Berkenaan rezeki pula, saya percaya sdra sebagai bekas pengajar sekolah agama mestilah sedikit sebanyak belajar ilmu `hakikat'. Rezeki adalah hak Allah, oleh itu manusia lain sudah tentu tidak dapat menyekat rezeki yang telah ditentukan.

Sehingga jumpa lagi. T kasih

BRO JINGGO said...

Salam sdr Azli...

Baru2 ini saya ada terbaca sebuah buku yang ditulis oleh allahyarham mohd hanafiah yusof…

Didalam kandungan buku tersebut ada menerangkan kisah kebenaran disebalik kisah pasport tersebut.

Seharusnya perkara ini tak perlu dibincangkan disini kerana ia adalah misi rahsia kerajaan…
tetapi oleh sdr telah mengunakan isu tersebut sebagai senjata untuk merosakkan nama baik KJ, terpaksalah saya mengupas sedikit sebanyak mengenai isu tersebut…

Sekali lagi saya katakana bahawa KJ sbnrnya tidak pernah menghantar passport Anwar.

PM telah berbincang dgn seorng menteri kanan, mengutuskan KJ berjumpa Anwar. Misi rahsia ini dirancang bg mengatasi ancaman keselamatan yg sgt dibimbanggi ketika itu.

Agensi risikan mendapati kemungkinan dianjurkan satu perhimpunan raksasa akan diadakan bg menyatakan sokongan terhadap DSAI. Berkemungkinan ada yang akan bertindakan liar , sebagaimana satu trend perhimpunan2 semasa gerakan regomasi sebelum itu. Satu tindakan perlu diambil dgn segera.

PM merasakan bahawa DSAI perlu meninggalkan negara buat seketika waktu.

Penjelasan yang terbaik ialah bagimembolehkan Anwar mendapat rawatan kesihaatan. Khairy diutuskan bagi menyakinkan Anwar., yang dia benar-benar menyampaikan hasrat PM. Khairy tidak lama di rumah Anwar.

Sekadar memberitahu Anwar paspotnya sudah siap dan boleh diambil keesokan harinya, bagi membolehkan beliau keluar negara. Misi rahsia yang diputarbelitkan iniberjaya. TIDAK ADA INSIDEN YANG MENGANCAM KESELAMATAN TERJADI KETIKA ITU.

Hakikatnya bahawa apa yg berlaku dlm peristiwa tersebut sesungguhnya mencerminkan keprihatinan kerajaan. TETAPI MENGAPA DISUDUT INI TIDAK DI PERDULIKAN!!!

KJ juga pernah, secara langsung menafikan dakwaan mengenai kaitanya dgn Anwar itu berkali-kali.

HARUS diingat… bukan sekali dua KJ membelasah Anwar!!! Dilembah pantai, KJ dgn lantang mengaitkan Anwar dgn aktiviti homoseksual dll…. Di Permatang Pauh KJ terus menyerang Anwar dgn serangan2 yg sepatutnya dilakukan oleh setiap panglima parti.

Tanpa teragak-agak KJ mendakwa Anwar merupakan pencetus amalan politik wang dalam Umno, agen asing dll…

Akhir kata… begitu payah menjadi KJ. Apa yg dibuatnya semua dilihat x betul dan x kena!!!
Salam Perjuangan

BJ

Fabulous Boyz said...

Khairy, Pak Lah dan 'budak' Tingkat Empat

Naib Ketua Pemuda Umno Malaysia, Khairy Jamaluddin menyifatkan 'perjalanan politiknya' sejak lima tahun kebelakangan ini seperti menaiki 'roller-coaster'.

Muncul sebagai "orang muda paling berkuasa" ketika berusia 28 tahun, Khairy yang kini mencecah usia 32 tahun, sedang berhempas pulas untuk memenangi kerusi ketua Pemuda umno, yang beberapa tahun lalu, bukanlah satu perkara yang sukar baginya.


Dalam wawancara selama 90 minit - yang pertama dengan Malaysiakini - Khairy menceritakan mengapa ia terjadi demikian.

Dalam siri pertama daripada lima siri wawancara itu, Khairy mempertahankan bapa mertuanya, Perdana Menteri Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi - yang mesra dengan panggilan Pak Lah - dan mengenai Tingkat Empat - yang menempatkan sekumpulan anak muda yang menjadi pembantu kepada perdana menteri.


Ditanya bagaimanakah beliau menyampaikan idea-ideanya kepada kerajaan - sama ada terus menemui perdana menteri atau menggunakan Tingkat Empat, Khairy menjawab:


"Saya boleh melakukannya di Parlimen, tetapi seperti yang anda sendiri tahu, memang ada batasannya (seperti) di segi masa, tetapi anda boleh tulis mengenainya dan menghantar cadangan."


Ditanya sama beliau pernah membincangkan perkara-perkara seumpama itu ketika makan malam bersama perdana menteri, Khairy berkata, ia adalah perkara terakhir yang beliau akan cakap (contohnya), tentang insurans pengangguran dan pinjaman untuk merangsang SMEs (industri kecil dan sederhana).

Mengenai kenyataan bekas Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad bahawa Abdullah akan terus memegang jawatan perdana menteri sekurang-kurangnya setahun lalu, Khairy berkata beliau tidak merasakan begitu.


Beliau berkata, setahunya, perdana menteri telahpun membuat keputusan, dan telah bulat hatinya mengenai peralihan kuasa.


"Saya fikir kita semua harus menghormati keputusan itu. Membuat tanggapan sebaliknya, akan mewujudkan ketidak tentuan, tetapi setakat yang saya tahu, ianya (peralihan kuasa) akan berlaku," kata Khairy.


Dr Mahathir merupakan pengkritik paling lantang terhadap Khairy dan bapa mertuanya itu.


Ditanya pandangannya mengenai legasi Pak Lah, calon ketua Pemuda Umno itu berkata, Abdullah telah berusaha untuk membawa perubahan kepada arus perdana dan sebahagiannya sudahpun bermula.


"Ia mungkin bukan produk yang sudah siap - sama ada kita bercakap mengenai masyarakat yang lebih bebas, dari segi (kebebasan) bersuara atau sama ada kita bercakap tentang institusi, SPRM (Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia), Suruhanjaya Pelantikan Kehakiman...," katanya.


Namun, tegas Khairy, semua itu adalah asas-asas kukuh untuk menjadikan Malaysia sebuah negara yang lebih baik.


"Dan suatu hari nanti, jika perubahan-perubahan ini berterusan, maka mereka akan menoleh ke belakang dan berkata di sinilah ianya bermula... dan beliau (Abdullah) memutuskan untuk mengorbankan (dirinya) demi parti," tambah Khairy.


Bagaimanapun, beliau yakin, bila mereka menoleh kembali kepada tempoh perubahan itu berlaku - walaupun ketika itu berlaku pergolakan - "kita akan dapat melihat bahawa ketika itulah bermulanya perubahan..."


Khairy berkata, terdapat banyak perkara yang dilakukan oleh Abdullah yang kurang diberi perhatian seperti usahanya meningkatkan prestasi syarikat berkaitan kerajaan sehingga menjadi kukuh.


Malah, kata beliau, hakikatnya bahawa negara mempunyai wang untuk berbelanja walaupun ketika berdepan dengan krisis ekonomi adalah kerana sikap jimat cermat yang diamalkan oleh Abdullah dalam pengurusan ekonomi.

Fabulous Boyz said...

Me, Pak Lah and the 4th Floor boys

The past five years have been a roller-coaster ride for Khairy Jamaluddin - that's how he described it himself.

Once labeled as the most powerful 28-year-old in Malaysia, Khairy now 32 is struggling to win the Umno Youth chief post when he would have been a shoo-in not too long ago.


In a 90-minute interview with Malaysiakini - the first he has given to the online newsdaily - Khairy talked about what had gone wrong.


In this first of a five-part series, Khairy defended his father-in-law - outgoing PM Abdullah Ahmad Badawi who is fondly known as Pak Lah - and the Fourth Floor, a powerful coterie of young aides to the prime minister.


How do you actually put your ideas across to the government? Do you go direct to the prime minister or do you use the Fourth Four?


I suppose I can do it in Parliament, but you know you'll have constraints, time constraints, but yeah, you can write about it and send proposals.


But you do have family dinners with the prime minister.


Yeah, but that's the last thing I would talk about - (imagine discussing) unemployment insurance, stimulating SMEs (small and medium-sized enterprises) loans and things like that.


One of your fiercest critics has been (ex-PM) Dr Mahathir (Mohamad), not just yours but also the prime minister's critic. He is now talking that Pak Lah would stay on (as PM) for another year at least.


I don't think so. I think the prime minister has made up his mind, he has set his heart on the transition and I think we should just respect that decision. Trying to second guess this is all very... well, it creates a lot of uncertainties but as far as I know, it's going to happen.


What do you think would be Pak Lah's legacy?


Malaysia changed in 1998. We didn't change in 2008, and he (Pak Lah) tried to bring reform to the mainstream and much of it has started.


It might not be the finished product - whether or not you're talking about a freer society, in terms of expressing ourselves, in terms of speaking up, and whether or not we talk about institutions, SPRM (Malaysian Anti-Corruption Commission), the Judicial Appointments Commission...


But these are solid building blocks to a better Malaysia, and one day, if these reforms continue, they will look back and say that this is where it started and, regrettably, he (Pak Lah) decided to fall on his own (sword), sacrifice (himself for) the party.


I think when we look back at this period of reform, as turbulent as it was, you'll see this is where we have definitely turn a corner. There are many other things that I think that are less well documented, for instance, turning around government-linked companies, this happens on his watch and they are much healthier, much more resilient.


The fact that we have money to spend our way out of this economic crisis is because of his frugality of economic management, and the fact that our economy is going to be more than this, not just manufacturing or services, is largely because of his desire to see that the economy opportunities will spread further and wider up than previously.


So I hope that history will take on this...


But the biggest complaint is that he has been slow in implementing the proposals which he talked about when he first came into power. Again, we don't know what's happening to the economic corridors (launched by Pak Lah).


You know, when you come into a system that has been there for a long time, you'll end up being... there's this institutional straitjacket, no matter how well meaning, or how reformist, at the end of the day, there's this reluctant, this inertia to change... So, I wouldn't call it slow, I would call it very difficult institutional circumstances that he was up against.


Secondly, when you talk about the corridors, the big figure, much of it is private investment, not public investment. So that's the difference that Pak Lah is trying to bring, where you announce something, it's not just the government or taxpayers that are going to carry the stick forward, but also the private sector.


Of course, the GLCs (government-linked companies) are at the lead. The GLCs are not using government fund, they're not using taxpayers' money, they are using the money that they raised from capital markets, and from the financial system.


This is productive spending; this is what you have to try to do. You have to try to encourage private investment, private consumption and public investment.


That's our problem; we could not kick start private consumption and private investment after 1998.


So that was what the corridors were about, and ultimately whether or not they end up succeeding is whether they're being continued.


But I think there are certain corridors which are obvious. We should continue with, for example, the one in Johor, and that I hope is not something that would be phased out just because it's one man's vision and not the other man's desire.


I hope that the corridors will take place, it's a long-term vision, and I don't think Pak Lah even thought that he would see it to its creation. I mean, this is a man who had repeatedly said that ‘I'm not going to be there in 2020, I'm not going to be there when all these things happen'.


He pretty much knew his place in history was to get things started, to point us in the right direction and see whether or not we're going to get there.




Do you consider Pak Lah a failed prime minister? Do you sometimes wish that ‘this man should have more spine, he should be firmer', or ‘I wish he could have done this and that'.


I think everybody looks back and wishes that they could change things along the way, but we have to accept the circumstances that we live in and this is the way it happened.


I'm trying to make the best of it and hope for the reforms he put in place that they are continued. And if those reforms are enduring, then I think it would be a greater success than how we view it today.


So was there any time when you feel ‘come on! (Pak Lah)...


No, I mean each person has his own way of doing things and we have to bring the best out of it, including myself. We have to live with the fact that when circumstances and fate collide and conspire...


About the Fourth Floor - why do you think that it is the lighting rod for all criticisms?


Well, I would say if you want to blame it on something and you have to scapegoat something, and I think the Fourth Four was an easy one to use.


Who are the people on Fourth Floor? They're such a shadowy group.


They are professionals who worked as press secretaries, who work as special assistants, who writes speeches, who draft memos, who do research and that's the sum of it really. They don't make policies, and they don't push for projects, contracts and things like that.


But they are easy scapegoats because you have to understand that when Pak Lah came in he want to do things differently, and the institutional resistance that I spoke about was very clear and evident.


And when they couldn't hit out at him, obviously because he is the prime minister and he has such a huge mandate, they want to blame on somebody so they picked on these people from Fourth Floor and say that, you know, they're the root of all evils.


But you were part of the Fourth Floor? Was it because you've been seen to have control over the Fourth Floor?


Maybe, but I left very quickly, I stayed about one year. After the transition was announced from Dr Mahathir to Pak Lah, I was away, then I came back and he (Pak Lah) said why don't you come in and help out, so I say only for a year, after (2004) elections I'll go. Fine, so yeah, I came in and I was there.


You once said that Pak Lah serves as your protection. And now that he won't be there, it's going to be difficult for you. Clearly, it's not in your interest that this transition (of power) happened so quickly.


No, you have to take the training wheels off the bicycle at some point of time, and you just have to bear with it.


But personally, you would disagree with the fact that this happened so...


My personal view on this matter doesn't really counts. I mean, it's what you made of the circumstances. This is the reality of the situation so you have to live with it.


I mean, are you going to stop and hope for another outcome? This is the reality of the politics and this is the game that we're in so we have to accept it and carry on with it.


Being the prime minister's son-in-law, is that a boon or a burden?


Being the prime minister's son-in-law has been a roller-coaster ride. Is that a good enough answer? Roller-coaster goes up and down so...


More ups or down?


I don't sit down and do a cost-and-benefit analysis on being a son-in-law of the prime minister.


BOLD- It would have come in handy at some point, maybe without you realising it - people will try to talk to you, put you in places simply because you are the son-in-law of the prime minister.


Yeah, maybe, but it's a double-edged sword so maybe it's a net ... net neutral outcome.


It could be a handicap in trying to win the Umno Youth chief post?


Possibly, possibly.

Fabulous Boyz said...

Malaysiakini jugak yang jumpa kebaikan KJ... kena tak jadikan isu pulak?

Hek Hek Hek

Fabulous Boyz said...

Lepas ni apa pulak? Hek Hek Hek?

Fabulous Boyz said...

Kalau x paham2 lagi tak tahu la?
Hek Hek Hek

Fabulous Boyz said...

Kenapa tak ikut Tun klr Parti?

Hek Hek Hek

Muhammad Azli Shukri said...

roshatika - mungkin saudara terlalu jauh untuk tahu siapa yang mendapat komisen setiap kali projek dihidangkan kepada pak lah, isu buku kontrak buku teks dan pelbagai lagi, yag saya pikir saya tidak mengetahuinya. KJ tak banyak duit? mohon ampun la saudari..jika orang lain mungkin saudari berkata sedemikian.


kata brojinggo : "PM telah berbincang dgn seorng menteri kanan, mengutuskan KJ berjumpa Anwar. Misi rahsia ini dirancang bg mengatasi ancaman keselamatan yg sgt dibimbanggi ketika itu."


"Penjelasan yang terbaik ialah bagimembolehkan Anwar mendapat rawatan kesihaatan. Khairy diutuskan bagi menyakinkan Anwar., yang dia benar-benar menyampaikan hasrat PM. Khairy tidak lama di rumah Anwar."


Brojinggo : Jadi Apa masalahnya jika awal2 lagi saudara bercakap benar, bukankah mudah! saya mahu tahu benar atau tidak KJ jumpa Anwar dan sekarang terbukti saudara sendiri yang mendedahkannya di dalam blog saya. Sebab itu awal2 lagi saya cakap "KEBENARAN TIDAK AKAN BERJAYA DITUTUP" soal mengapa ia perlu jumpa Anwar itu soal lain. Tetapi perbuatannya itu jelas mengundang fitnah kepada UMNO - apakah sauadara masih tidak dapat melihatnya? malang kalau begitu.

Muhammad Azli Shukri said...

budak fabuloso ini apa masalahnya - sekadar copy, cut dan paste tiada apa2 yang boleh dibanggakan.

Sham Rembau said...

Cakap byk pun x guna dgn Pak Ali ni?

Saya rasa pun BJ dah malas nak layan kerenah org tua ni.

Jika dibandingkan KJ ngan MM, saya rasa jauh pangang dari api

Pak Ali satu persoalan saya nak yanya ngan Pak Ali?

Apa yang Pak Ali banggakan sgt dgn MM ni? boleh Pak Ali nyatakan kejayaan yg telah dibawa oleh MM selama beliau menyertai Umno?

Saya akui TUN banyak berjasa dalam Umno, tp kita bukan nak pilih TUN
jd KP, yg nak jd KP ialah MM.

1.Apa jasa MM?
2.Apa yang boleh kita banggakan dgn MM?
3.Betu ker MM tu bersih sepenuhnya? saya rasa Pak Ali tahukan, jgn nak buat-buat x tahu pula?

Tolong jawab jgn nak putar belit sudah la

Sham Rembau said...

Pak Ali

Kenapa MM mahu BN berkomompromi dengan kerajaan PR, Apakah giilanya cadangan ini. Kita bukan bacul dan kita bukan penakut. BN berkompromi dengan kerajaan PR adalah sesuatu yang terakhir dan yang tidak mungkin terlintas di mana-mana pemikiran manusia yang mengakui diri mereka sebagai Pemuda UMNO yang bermaruah. ,Tahu kah MM, Inilah sebenarnya yang mereka tunggu kenyataan dari seorang pemimpin UMNO yang memberikan mereka ruang dalam melebarkan kemelut yang sepatutnya sudah berakhir . Bagaikan orang batuk di sorong bantal , MM telah memberikan mereka nafas , MM telah menghalalkan perbuatan mereka melanggar titah Sultan Perak. MM seolah-olah membenarkan dan merestui perbuatan salah mereka.

Marilah kita sama-sama mencari jawabpannya

Sham Rembau said...

Walaupun budak fabuloso ini sekadar copy, cut dan paste namun saya tetap berbangga dgn hasil cut n paste beliau, terimalah hakikatnya Pak Ali

Muhammad Azli Shukri said...

Sham rembau - ini satu lagi pro kj yang bermasalah

1. apa yang Pak sahm rembau boleh bangga dengan KJ

2. apa jasa KJ kepada UMNO?

3. MM memang bersih, itu jelas, tak payah nak buat provokasi pulak kat sini, duduk elok2 kat rembau tu.

Muhammad Azli Shukri said...

pak sham rembau ni pun sama spesis kalau putar belit kenmyataan no 1 - cukuplah pengampu tu.

Budak Kampung said...

makin mengoyan penyokong KJ ini.

Pejuang Bangsa said...

kita bukan spesis pengampu kuat seperti sdr punya pengampu dan kipas kuat MM

kita tidak mendapat apapun ganjaran untuk menyokong KJ tetapi kita orang muda yang diberi otak untuk berfikir siapa calon yang layak untuk memimpin Pemuda . Kita kalau terima berita berunsur fitnah seperti dalam Islam menyuruh kita kaji dahulu berita itu .

jadi jangan sdr teruskan kaedah fitnah KJ dengan pelbagai tuduhan dan KJ sendiri sudah banyak kalu cakap kalau tuduhan itu betul tunjukkan bukti !! tetapi setakat ini sdr hanya cakap mana sumber kewangan KJ dapat ???


sy cadangkan sdr fokus muhkriz dengan kelebihannya dan pencapaian beliau daripada kritik calon lain. mungkin sdr tidak ada idea untuk tulis pencapaian muhkriz ,sumbanganya ,@ kehebatan anak Tun dalam UMNO sendiri jadi buat kerja fitnah mungkin mudah ...

Muhammad Azli Shukri said...

Fitnah apanye wahai sahabat ku pejuang bangsa? fitnah apa? bro binggo pun dah mengaku bahawa memang benar KJ jumpa Anwar, fitnah apa lagi ni? KJ memang gagal dalam banyak hal mengaku sahaja la..apa susahnya.

NORAZLAN AHMAD said...

Assalamualaikum..

Saya seorang guru, oleh itu saya lebih tahu bagaimana untuk murid lebih faham dalam mempelajari ilmu.

Bahasa itu satu alat untuk menyampaikan maklumat. Adalah lebih mudah memahami sesuatu maklumat sekiranya disampaikan dalam bahasa yang difahami.

Namun pada saya istilah atau apa sahaja yang tiada dalam bahasa melayu perlu dikekalkan dalam bahasa inggeris. Sedangkan banyak juga bahasa melayu yang tetap dikekalkan dalam bahasa inggeris.ini penting supaya tidak timbul kekeliruan.

Adalah sangat malang apabila ada penemuan baru atau ciptaan baru yang dinamakan dalam bahasa inggeris. Kemudian ditulis segala kajian tersebut dalam bahasa inggeris. ini hanya menggalakkan perkembangan bahasa inggeris. Oleh itu segala kajian ilmiah, penemuan-penemuan baru, persidangan ilmiah perlulah dalam bahasa melayu

hanya pendapat bodoh-bodoh dari saya