Tetamu Kehormat...

March 13, 2009

"Kajian Membuktikan Masyarakat Mahukan Mukhriz Memimpin Pemuda."




INI KETUA PEMUDA UMNO MALAYSIA
YANG DIKEHENDAKI AKAR UMBI DAN MASYARAKAT LUAR


Oleh Muhammad Azli Shukri


Laporan Khas Azli Shukri yang saya paparkan semalam mendapat begitu banyak respon yang pro dan yang kontra. Hari ini saya menyambungnya kembali - namun demikian, laporan kali ini lebih menjurus kepada menjawab persoalan-persoalan asas mengapa terdapat sebahagian perwakilan yang tidak mahu memilih Datuk Mukhriz sebagai Ketua Pemuda UMNO Malaysia. Di sini saya kemukakan satu pandangan dahulu - pertama, mereka berhujah bahawa Datuk Mukhriz begitu lembik, manakala Khairy Jamaluddin begitu lantang dan tegas dalam mengemukakan beberapa isu. Agak malang jika inilah yang menjadi hujah utama mereka dalam usaha menyokong Khairy sebagai Ketua Pemuda UMNO Malaysia.



Saya tanyakan terlebih dahulu kepada mereka apakah yang mereka faham berkenaan makna "lembik" dalam kepimpinan? Apakah hanya dengan sikap lantang yang tidak bertempat sudah memadai menarik sokongan daripada orang Melayu di luar UMNO? apakah dengan hanya kelantangan maka orang Cina dan India di luar MCA dan MIC akan kembali menyokong BN kelak? apakah segala-segalanya hanya akan dijawab berasaskan bahawa "UMNO perlukan suara orang muda yang lantang" - kelantangan yang semacam mana UMNO perlukan untuk mengukuhkan semula parti tersebut? Akhirnya kita memerlukan kelantangan yang bersifat bijaksana dan tidak mengundang fitnah kepada parti.



Tiada maknanya kita lantang tidak tentu pasal sehingga menyakiti hati ahli-ahli parti komponen BN yang lain. Malah, pada satu ketika dahulu (jika para pembaca masih ingat) - kerana terlalu lantang bersuaralah, maka ada gesaan daripada pemuda MCA agar Naib Ketua Pemuda UMNO Malaysia ditangkap di bawah akta ISA. Semua ini menggambarkan bahawa - kelantangan harus disulami dengan kebijaksanaan. Kita harus tahu bila dan di mana kita harus lantang bersuara. Janganlah disebabkan kelantangan kita tersebut menyebabkan masyarakat di luar UMNO membenci UMNO dan mendakwa bahawa UMNO hanya sebuah parti untuk membela orang Melayu semata-mata - padahalnya kita merupakan tulang belakang kepada parti BN dan kerajaan. Kelantangan kita haruslah bersesuaian dengan keadaan dan aspirasi BN.



Sehingga kini - yang nampak jelas bijak dalam menyuarakan kelantangan ialah Datuk Mukhriz Mahathir. Jelas beliau tahu menjaga hati komponen BN yang lain, malah wajah cerianya sering kali membuat orang berasa selesa. Namun demikian, perwatakan Datuk Mukhriz itu tidak boleh diklafikasikan sebagai "lembik", ini satu pendefinasian yang terpesong jauh daripada kebenaran. Jika pembaca semua ikhlas mencari kebenaran - saudara semua dapat melihat gaya dan cara kelantangan yang ditunjukkan oleh Datuk Mukhriz dalam pelbagai kaedah. Tun Mahathir umpamanya, beliau lantang bersuara di peringkat dunia dan nasional - tetapi tidaklah secara berapi-rapi atau emosional, namun demikian kelantangan beliau jelas memberi kesan, termasuk ke atas kuasa besar dunia seperti Amerika Syarikat dan Israel. Cara ini yang kita mahu, kelantangan yang digarap secara bijaksana dan bukan membuta tuli atau berdemonstrasi. Kita tidak mahu Pemuda UMNO di samakan dengan Pemuda PR - yang lebih gah dari segi demonstrasi - hakikatnya mereka sendiri tidak tahu apa-apa yang mereka lakukan itu.



Oleh kerana kita hidup dan memerlukan sokongan dari kaum lain - maka kelantangan yang hendak kita tunjukkan itu haruslah disampaikan secara bijaksana. Kita lantang mempertahankan hak orang Melayu - tetapi kita harus ingat sesungguhnya kita juga memerlukan sokongan orang bukan Melayu untuk kita menang dalam PRU kelak. Datuk Mukhriz - memiliki karisma ini (mungkin warisan daripada ayahnya) - lembut dan lantang bersuara tetapi secara bijaksana. Beliau kelihatan lembut dari segi luaran, tetapi seperti kata-kata abangnya Mirzan Mahathir, "Mukhriz nampak lembut, tetapi hatinya tegas dan berprinsip."



Mukhriz tahu bila dan di mana harus bersuara lantang dan bukan secara tergesa-gesa. Jadi tuduhan bahawa beliau lembik merupakan tuduhan dalam kalangan mereka yang tidak mempunyai fikiran yang jernih dan bersih. Ukuran lembik hanya dilihat dari sudut perwatakan - merupakan tafsiran yang songsang. Jika Datuk Mukhriz lembik, tidak mungkin beliau sanggup mengkritik presiden partinya sendiri. Malah, jika benar kenyataan beliau seorang yang lembik, mustahillah kajian yang dilakukan oleh Merdeka Center dengan kerjasama beberapa ahli akademik Universiti Islam Antarabangsa baru-baru ini menunjukkan bahawa peratusan responden dari pelbagai kaum dalam memilih calon Ketua Pemuda UMNO yang terbaik ialah Datuk Mukhriz Mahathir dengan dapatan 52% sokongan, manakala Khairy dan Khir Toya masing-masing 11% sokongan, maka jelaslah bahawa, pewakilan pemuda UMNO harus memilih Datuk Mukhriz Mahathir sebagai Ketua Pemuda UMNO, kerana itulah kehendak asal akar umbi dan masyarakat yang berada di luar UMNO. Soal Datuk Mukhriz lembik, merupakan isu yang sengaja diada-adakan dan hujah yang sangat lemah bagi menolak kepimpinan beliau. Wallahualam. Di bawah ini saya sertakan kajian berkenaan kehendak orang luar terhadap kepimpinan UMNO (Utusan Malaysia).



KUALA LUMPUR 12 Mac - Tan Sri Muhyiddin Yassin, Datuk Mukhriz Dr. Mahathir, Datuk Seri Shahrizat Abdul Jalil dan Datuk Shahaniza Shamsuddin menjadi pilihan utama pemilihan UMNO akhir bulan ini.Kedudukan itu hasil kajiselidik pusat penyelidikan Merdeka Center dengan kerjasama beberapa ahli akademik dari Universiti Islam Antarabangsa Malaysia (UIAM) Seramai 1,031 responden terdiri daripada pengundi berdaftar di Semenanjung Malaysia iaitu 57 peratus Melayu, 31 peratus Cina dan 12 peratus dari kaum India telah ditemu bual antara 4 dan 16 Februari lalu. Bagi jawatan Timbalan Presiden UMNO, sebanyak 52 peratus daripada 1,031 responden menyokong Muhyiddin, manakala 11 peratus lagi memilih Datuk Seri Mohd. Ali Rustam sementara Tan Sri Muhammad Muhd. Taib memperoleh sokongan tujuh peratus. Daripada responden berbangsa Melayu seramai 592 orang, 61 peratus memilih Muhyiddin manakala Mohd. Ali (14 peratus) dan Muhammad (lapan peratus). Bagi jawatan Naib Presiden, 17 peratus memilih Datuk Seri Hishammuddin Tun Hussein diikuti Datuk Seri Dr. Ahmad Zahid Hamidi (13 peratus) dan Datuk Seri Mohd. Shafie Apdal (lapan peratus).


Bagi jawatan Ketua Pemuda, 52 peratus responden berbilang bangsa memilih Mukhriz manakala Khairy Jamaluddin dan Datuk Seri Dr. Mohamad Khir Toyo masing-masing mendapat 11 peratus sokongan. Untuk Ketua Wanita, Shahrizat mendapat 51 peratus sokongan berbanding Tan Sri Rafidah Aziz yang hanya memperoleh 26 peratus undian. Dalam pada itu, daripada lima calon yang menawarkan diri bertanding Ketua Puteri UMNO, 26 peratus responden memilih Shahaniza yang juga Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Kuala Sentul.


96 comments:

puterabumi-sert said...

Hanya Mukhriz yang layak. Sikapnya yang sederhana disenangi Melayu dan bukan Melayu. Sikap keterlaluan atau perkauman yang berlebihan sukar untuk bertapak di persada politik kita. Pemimpin yang baik mesti mendapat sokongan daripada semua kaum.

Muhammad Azli Shukri said...

puterabumi - saya sependapat

Shitsurei shimashita said...

andai berlaku pusingan U, apakah yg akan berlaku nanti?
kita merancang, Allah menentukannya..
teringat teknik Hitler bila merekrut Youth Nazi..

ROSHATIKA said...

Salam Azli,

Saya rasa tidak salah kalau kita bertukar-tukar pendapatkan?

Saya rasa selain kajian Merdeka Center, Kajian Zentrum Future Studies yang di ketuai oleh Prof. Madya Dr. Abu Hassan Hasbullah patut juga di bincangkan.

Seperti yang diketahui, kredibiliti Dr. Abu Hassan tidak perlu dipertikaikan kerana banyak kajian beliau selama ini adalah boleh dipercayai.

Yang terbaru PRK Permatang Pauh dan KT, kajian beliau menunjukkan kejituan.

Saya harap Sdra Azli tidak keberatan membincangkan Kajian Zentrum ini di dalam post yang akan datang.

Alasan-alasan daripada zentrum perlu dibincangkan secara ilmiah.

Saya dengar Prof Madya Dr. Abu Hassan akan memperincikan lagi hasil kajian tersebut pada minggu depan.

Kajian Zentrum tersebut boleh dirujuk disini

T. kasih

Anonymous said...

Alo kawan2 ada sesiapa tahu dimana perginya SUKJ yg anti Mukhriz tu!

Anonymous said...

Betul ker Mukhriz beri 30k kepada perwakilan di Lengkawi? Dengar kata dr sahabat di lengkawi...

Senapang Patah said...

Muhammad Azli Shukri
Hahahahaha nak tergelak aku baca artikel ni!!! siapa Muhammad Azli Shukri nak buat ramalan ni? ramalan kaji cuaca ker?

Bro kalau pensyarah Universiti Malaya Prof. Dr. Abu Hassan Hasbullah yang buat kajian boleh jugak aku pecaya.

Bagi jawatan Ketua Pemuda Umno pula, Khairy dikatakan memperoleh sokongan 46 peratus berbanding Datuk Mukhriz Tun Mahathir, Ahli Parlimen Jerlun dan Exco Pemuda Umno, yang berada di tempat kedua dengan 39 peratus sokongan.

yang ni baru betul prof yang buat kajian...

Senapang Patah said...

Kata Datuk Mukriz beliau tidak dibenar memasuki politik oleh ayahandnya semasa Tun Mahathir masih menjadi PM. Pun begitu, Datuk Mukriz bukanlah tidak masuk politik langsung, cuma tidak menjawat jawatan tinggi parti. Apa pun,beliau tetap enjoy the limelight melalui berbagai platfom NGO yang sangat berprofil tinggi seperti Aman Malaysia dll. Dan ini juga adalah aset serta kelebihan yang dipunyainya sama seperti orang lain yang memegang jawatan politik dalam kerajaan atau pun parti. Dan saya yakin Datuk Mukriz tidak akan jadi Pengerusi Aman Malaysia atau Datuk Paduka Marina menjadi Presiden Majlis AIDs jika mereka bukan anak-anak kepada seorang PM. Lain orang lain stail dan semantiknya. Tun Mahathir tidak mahu dilihat memberikan tempat kepada ahli keluarganya dalam politik, tetapi tidak di tempat lain. Pak Lah pula pernah berkata, buang Khairy kalau dia tak bagus, tapi beri dia peluang kalau dia ok! Saya kira perbezaan semua orang dalam perkara ini tidak banyak dan sekali lagi, buanglah persepsi negatif terhadap YB KJ kerana ia amat tidak wajar dan tidak adil!

Anonymous said...

Hidup mukhriz!!!
Hidup Mukhriz!!!
Hidup Mukhriz!!!

x-ray said...

Memorundum Untuk YB Datuk Mukhriz

Tidak tahu bagaimana mahu saya luahkan perasaan yang bermain di dalam jiwa saya ketika ini dan tidak dapat saya terjemahan betapa maruah diri sebagai Pemuda Melayu UMNO yang sememangnya menyokong YB Datuk sebelum ini merasa kecewa , saban hari sokongan saya terhadap YB Datuk terhakis sedikit demi sedikit , walaupun saya mencuba untuk memujuk hati saya yang sering berkata apakah benar ini cara kepimpinan YB Datuk . Saya sukar mempercayai apabila kelemahan YB Datuk kian ketara dan kali ini saya tidak dapat lagi menyembunyikan perasaan saya dan maafkan saya YB Datuk kerana saya terpaksa berterus terang membantah dan menyifatkan YB Datuk adalah lemah dan tidak langsung patriotik.Komen YB Datuk baru-baru ini meletupkan segala yang terbuku di dalam hati dan saya tidak lagi mempu untuk menjadi hipokrit dan terpaksa saya luahkan kepada YB Datuk.

YB Datuk

YB Datuk mahu BN berkomompromi dengan kerajaan PR, Apakah giilanya cadangan ini. Kita bukan bacul dan kita bukan penakut. BN berkompromi dengan kerajaan PR adalah sesuatu yang terakhir dan yang tidak mungkin terlintas di mana-mana pemikiran manusia yang mengakui diri mereka sebagai Pemuda UMNO yang bermaruah. ,Tahu kah YB Datuk , Inilah sebenarnya yang mereka tunggu kenyataan dari seorang pemimpin UMNO yang memberikan mereka ruang dalam melebarkan kemelut yang sepatutnya sudah berakhir . Bagaikan orang batuk di sorong bantal , Datuk telah memberikan mereka nafas , Datuk telah menghalalkan perbuatan mereka melanggar titah Sultan Perak. Datuk seolah-olah membenarkan dan merestui perbuatan salah mereka.

Sebenarnya YB Datuk, Tiada kompromi kepada titah Sultan. Tiada kompromi dalam perlembagaan. Ini hak sultan . Tiada siapa yang berhak mempersoalkan . Titah Sultan patut dipatuhi dan tiada alasan lain melainkan akur kepada titah Sultan. Kerajaan BN juga terpaksa akur dengan hak yang ada pada Sultan apabila 3 Menteri Besar negeri adalah pilihan Sultan , Negeri Johor , Terengganu dan Perlis, Jika BN sebagai kerajaan akur dengan titah Sultan , tiada kata dua bagi mana-mana negeri untuk mencari alternatif lain seperti enggan akur kepada titah Sultan. Tiada istilah kompromi dalam menentukan undang-undang dan perlembagaan .

Cadangan Datuk ini membayangkan kelemahan kita, sebenarnya adalah cadangan yang tidak masuk akal dan seolah-olah YB Datuk juga menghalalkan mereka dan menghina Sultan.. Sebagai Calon Ketua Pemuda cadangan YB Datuk ini terlalu dengkel dan tidak langsung mencerminkan suara Pemuda UMNO. Pemuda UMNO tidak lemah dan dengkel.

Apa yang dilakukan oleh Nizar dan kerajaan PAS adalah sesuatu yang salah dan BN sememangnya hak BN menjadi kerajaan apabila mempunyai majoriti lebih dari PR. Kenapa perlu kerajaan BN berkompromi dengan PR? Apa yang sebenarnya di katakan oleh YB Datuk bahawa tidak adil kepada rakyat? Majoriti berpihak kepada BN , ini adalah terjemahan rakyat dan majoriti berhak menjadi kerajaan , apa yang tidak adil kepada rakyat, apakah dengan parti yang tidak mempunyai majoriti menjadi kerajaan dikatakan adil… Ketika PR menjadi kerajaan dengan majoriti yg tipis , mengapa YB Datuk langsung tidak mempersoalkan hal-hal ini. Alasan ini terlalu lemah , terlalu lemah untuk menjadi pemimpin yang berkaliber.

Kami tidak mahu menjadi Pemuda yang lemah, kami tidak mahu di katakan bacul, hak dan hakiki telah nyata dan terang bahawa BN layak menjadi kerajaan. Sultan telah perkenankan dan itu sebenarnya noktah kepada semua, YB Datuk jangan pertikaikan dan jangan bawa Pemuda menentang Raja Melayu pula , Cukup dengan bangsa Melayu dalam PR menentang Raja , Kami enggan menjadi Melayu bacul. Saya berharap YB Datuk menarik balik komen YB, Kami menjunjung perentah ke bawah Raja-Raja Melayu, Daulat Tuanku...... Daulat Tuanku ... Daulat Tuanku.....

Inilah Komen yang saya maksudkan.

Sementara itu, Mukhriz yang juga Exco Pemuda Umno berpendapat kerajaan dan pembangkang berkompromi dan bekerjasama bagi menyelesaikan kemelut politik di Perak yang dilihatnya “tidak adil” kepada rakyat negeri itu.Sambil mengakui krisis di Perak semakin membingungkan, beliau berkata keadaan itu hanya akan merugikan semua pihak jika dibiarkan berterusan.

“Buat masa ini seolah olah perkara yang penting kita ketepikan kerana kemelut politik ini. Itu saya fikir tidak wajar dan tidak adil untuk rakyat,” katanya ketika di temubual dalam program “Kerusi Panas” di Radio 24 petang ini.Mukhriz, calon Ketua Pemuda Umno dalam pemilihan parti akhir bulan ini, mengulas soalan SMS yang diutarakan pengendali program itu, Datuk Seri Azman Ujang, mengenai tindakan sesetengah calon menggunakan isu Perak untuk menjadi popular.

Beliau berkata adalah lebih baik sekiranya Barisan Nasional dan pakatan DAP, PAS dan PKR bekerjasama untuk mentadbir negeri itu selain menyelesaikan masalah ekonomi yang dihadapi rakyat seperti pengangguran.Mukhriz berkata, tinjauan mendapati 70 peratus daripada rakyat “sudah bosan dengan isu politik dan mahu semua pihak kembali ke pangkal jalan” untuk mentadbir negara dengan berkesan.

“Selagi tiada pihak yang mengalah selagi itu kemelut politik ini akan berpanjangan. Selagi kita melengahkan penyelesaian atau ruang masa untuk selesaikan masalah rakyat, itu akan merugikan semua pihak,” katanya.Mukhriz berkata memandangkan kedua dua pihak telah membawa perkara itu kepada perhatian undang undang, keputusan mengenai siapa yang berhak memerintah di Perak perlu diputuskan oleh mahkamah

Daripada Pemuda kecewa

caturist said...

Ya.. inilah yang dikatakan kempen secara sihat.

Tidak perlu ada rasa tergugat. Masing2 berhak memilih 'pakaian' sendiri.

Ucapkan terima kasih mu pada Google.

Anonymous said...

SUKJ sudah mati kena tembak dgn senapang patah..wakakaka

haniesyafique said...

agaknya kj dh x sponsor si pencacai dia tu lagi kot (sukj-askar pencen). bukan apa lagi dia dok mengutuk tun ngan mukhriz lagi tu la org lagi meluat dgn kj....

pemuda mergong

Muhammad Azli Shukri said...

saudara2 sekalian dibenarkan berkempen dalam blog ini. gunakan kebijaksanaan untuk menangkis segala hujah2 yang diberi.

senapang patah bertanya siapa Azli Shukri? sekarang saya bertanya siapa pula senapang patah untuk mempertikaikan saya?

Muhammad Azli Shukri said...

shitsurei - Allah tentukan segala2nya, jika DIA mahu menghancurkan UMNO maka DIA akan berfirman kun fa ya kun sahaja. Kita serah kepada Allah

Muhammad Azli Shukri said...

senapang patah - KJ sudah diberi peluang menjadi NKP tetapi terbukti beliau gagal, tak cukup ke semua tanda2 tu, nak beri peluang apa lagi? semua akar umbi mahukan MM sebagai KP melalui pencalonan yang diterimanya baru2 ini.

Muhammad Azli Shukri said...

Roshatika - kajian yang saudara kemukakan itu sudah ketinggalan, ini merupakan dapatan terbaru.

ROSHATIKA said...

Salam Azli,

Jangan salah faham kajian Zentrum tu dikeluarkan sehari sebelum merdeka center.

Lagipun kebolehpercayaan setiap kajian mestilah berdasarkan kaedah yang digunakan dan kredibiliti pengkajinya.

Kalau kita rasa bertanggungjawab untuk memilih pemimpin terbaik diantara tiga calon ini, kita seharusnya berbincang secara ilmiah alasan-alasan yang diberikan zentrum kenapa mereka memilih calon-calon popular tersebut.

Saya rasa kita kena neutralkan diri kita dan tidak memberikan fokus kepada hanya satu calon.

Buatlah pertimbangan berdasarkan fakta dan bukti dan bukannya kerana persepsi semata-mata.

T. kasih

Ayah said...

Senapang patah lu sapa??? mai dari mana???

Anonymous said...

Senapang patah mcm SUKJ jugak...dia nak meroyan kat semua blog yg menyokong Mukhriz..

Muhammad Azli Shukri said...

Roshatika - bukti yang paling terang dan tak perlu disuluh lagi ialah pencalonan yang telah diterima oleh ketiga2 calon tersebut. Tak cukup ke bukti2 tersebut. Fakta2 yg kita berikan ia sebenarnya bergantung kepada responden, jika responden banyak memihak kepada KJ maka laporan tersebut akan menyokong KJ - itu adalah jelas, soalnya sekarang mengapa kita tidak kembali kepada kehendak majoriti akar umbi yang telah pun mencalonkan datuk Mukhriz sebagai ketua pemuda? saya tak faham mengapa mesti para perwakilan berubah fikiran, jika mereka benar2 memahami kehendak akar umbi, ini persoalannya. Kalau pencalonan tidak lagi menggambarkan kehendak akar umbi, maknanya lepas ini kita main letak tender sahaja berapa juta harga untuk kerusi KP dan NKP, mudah lagi mcm tu, betul tak saudari?

Anak Bapak said...

Anak bapak dah tak tahu nak buat macam mana lagi, masa kian suntuk, bapak pun tak tahu nak buat macam mana lagi nak bagi anak bapak menang dalam pemilihan Ketua Pemuda UMNO ini. Bapak risau, anak bapak lagi risau walaupun bapak berpengaruh. Anak bapak ini pernah kalah dalam pemilihan Ketua Pemuda UMNO di bahagian sendiri. Nak buat macam mana lagi, buka mulut terkeluar perkara yang salah, ikut cakap bapak, bapak juga selalu buat salah. Nak kutuk calon lain lebih-lebih tak boleh nanti benci pula orang, sekarang pun orang dah mula naik meluat dengan bapak.

caturist said...

Tuan Azli & semua kengkawan!

Check out my new series of caricatures.. politicians.

Riangkan sikit hati k.

Anak Bapak said...

Azli Shukri

Tak Payah la nak besarkan isu ni, takut nanti awak yang menanggung malu...

Kalau diikutkan rating, anak bapak sekarang ketinggalan jauh, anak bapak sekarang hampir terkeluar dari garisan, cuma anak bapak mengharapkan bapaklah memainkan peranan yang penting untuk turn the table waktu saat akhir nanti, bapak memang hebat dalam perkara ini. Nanti bila anak bapak jadi Ketua Pemuda UMNO, bapaklah yang sebenarnya Ketua Pemuda UMNO. Kalau bapak yang jadi Ketua Pemuda UMNO, buat apa bapak pencen dulu. Elok-elok jadi PM kini jadi Ketua Pemuda UMNO. Itulah bapak selalu buat silap, kalau sedang berkuasa janganlah buang kuasa. Bila dah tak ada kuasa baru nak cari kuasa balik.

datoadil said...

KENAPA HARUS "MENYALAK"

by Dato' Adil

Salam pertemuan kembali. Hampir 3 minggu saya tidak singgah di blog ini. Nampaknya cerita sepak terajang politik kembali panas. Namun tumpuan saya banyak terarah kepada mengikuti iklim ekonomi negara, bajet mini, isu bahasa dan kecemerlangan anak-anak kita dalam SPM dan STPM.

Saya juga bimbang dengan fenomena hitam yang menggelapkan ekonomi kita sejak kebelakangan ini. Maka marilah kita bersama-sama membangunkan kekuatan bangsa kita.

Datuk Mukriz, Khairy Jamaluddin, Datuk Khir Toyo, semuanya calon Pemuda. Saya rasa ada baiknya jika kita memberi peluang kepada sesiapa tanpa mengaibkan atau terlalu taksub kepada seseorang pemimpin. Kerjalah satu pasukan.

Kalau Datuk Mukriz menang pun, kalau kelompok Khairy memboikotnya, UMNO tetap akan lemah. Begitu juga sebaliknya. Biar yang kalah dan menang terus menerus bekerjasama agar bangsa terus maju.

Jangan pula nanti yang kalah jadi abu, yang menang jadi arang. UMNO semakin lemah, melayu mula dipersoal hak dan status quo yang dimilikinya. Adakah kita terus-menerus saling bercakaran?

Siapapun yang menang, kita hendaklah bersikap terbuka dan dapat menerimanya.

Dato Adil
Bangsar, KL.

ROSHATIKA said...

Salam Azli,

Saudara jangan terlepas pandang, pencalonan daripada bahagian juga bukan mencerminkan sokongan akar umbi keseluruhan.

Ini adalah kerana mereka yang mengundi di bahagian adalah perwakilan dari cawangan dan bukan akar umbi secara keseluruhan.

Sebaliknya kajian Dr Abu Hassan adalah melibatkan responden daripada perwakilan dan juga akar umbi yang dipilih secara rawak.

Oleh itu saya berkeyakinan, kajian zentrum tersebut adalah boleh dipercayai.

Kita tunggu minggu depan perincian oleh Dr. Abu Hassan terutama sekali berapa peratus kebarangkalian `error' di dalam kajian tersebut.

T. kasih

Fabulous Boyz said...

Bagi Khairy Jamaluddin beliau tidak mempunyai masalah untuk bekerja dengan sesiapa sahaja , Presiden UMNO mahu pun Timbalan Presiden UMNO kerana beliau tidak mempunyai masalah dengan mana-mana pemimpin tertinggi UMNO pada masa yang lalu , hubungan beliau dengan pemimpin UMNO atasan adalah baik.Bagi beliau apa yang beliau lakukan hanyalah untuk UMNO.

Khairy telah berjaya membuktikan bahawa kekuatan yang beliau miliki bukan lah datangnya dari Pak Lah. Khairy seolah-olah telah bersedia dengan pengumuman peralihan yang diumumkan oleh Pak Lah dan beliau sudah bersedia untuk membuktikan kepada semua bahawa beliau mempunyai pengaruh sendiri walaupun Pak lah tidak lagi menjadi Perdana Menteri.

Segala kata-kata yang mengatakan bahawa Khairy tidak akan berjaya melepasi pencalonan setelah Pak Lah mengumumkan peralihan kuasa semuanya meleset belaka kerana apa yang di terjemah kan oleh bahagian-bahagian telah menafikan segala kata-kata yang menganggap kerjaya Khairy Jamaluddin berakhir sebaik sahaja Pak Lah mengumumkan peralihan tersebut.

Dalam pertandingan Ketua Pemuda UMNO sekarang , tidak mustahil jawatan Ketua Pemuda adalah milik Khairy kerana buat masa ini ketrampilan dan gerak kerja Khairy telah teruji dan beliau berjaya membuktikan bahawa beliau adalah yang paling layak untuk mengisi kekosongan yang akan di kosong kan oleh Datuk Seri Hishamuddin .

Seperti juga Datuk Seri Sharizat yang tidak mempercayai mainan politik yang sengaja diadakan oleh pihak tertentu sebagai perang saraf untuk melemahkan calon-calon yang bertanding , Khairy juga tidak mempedulikan kata-kata yang disebar meluas yang kononnya beliau tidak ngam dengan pegawai Datuk Seri Najib dan pegawai datuk Seri Najib tidak akan melupakan akan perbuatan Khairy hanyalah sebagai satu mainan politik yang mahu memburukkan nama baik dan hubungan baik Khairy dengan pegawai Datuk Seri Najib.

Dalam politik , segalanya berkemungkinan , hari ini kawan esok lawan , hari ini lawan dan esok kawan, ini berlaku kerana Khairy juga adalah merupakan cabaran yang agak hebat bagi mengisi jawatan Ketua Pemuda UMNO Malaysia. Inilah juga antara Strategi dan senjata atau lebih tepat kita katakan adalah perang saraf untuk melemahkan Khairy. Keyakinan dan tumpuan Khairy serta komitmen beliau sebagai Naib Ketua Pemuda UMNO tidak melunturkan sokongan yang bertambah padu diterima oleh beliau kebelakangan ini .

Keyakinan beliau memastikan segalanya akan berjalan lancar dan pastinya keputusan pemilihan adalah terjemahan sebenar perwakilan untuk memilih ketua mereka.

Perwakilan perlu banyak berfikir dan perlu banyak melihat dari segala sudut untuk memilih Ketua pemuda yang bakal memimpin sayap muda uMNO yang gah ini agar mereka benar-benar mendapat pemimpin yang benar-benar menepati ciri -ciri sebagai seorang Ketua Pemuda UMNO.

Pemuda UMNO yang bijak , berani dan mempunyai keyakinan untuk menghadapi segala cabaran yang akan dihadapi sebagai Ketua Pemuda UMNO. Pastinya perwakilan pemuda tidak akan membuat kesilapan dengan memilih kepimpinan yang lemah yang pasti akan mengadai maruah Pemuda itu sendiri.

Sebabgai Naib Ketua Pemuda UMNO yang telah memimpin Pemuda UMNO selama beberapa tahun dan telah mengenali segala intipati dalam pergerakan tersebut , tidak ada sebab mengapa Khairy tidak boleh mengisi kekosongan yang akan dikosongkan oleh Ketua Pemuda UMNO Malaysia dan jika mengikut haraki , Khairy lah yang sepatutnya mengisi kekosongan itu, Selamat mengundi .

Selamat datang kepada semua perwakilan ke Persidangan Agung UMNO

Muhammad Azli Shukri said...

anak bapak - nampaknya anak bapak sama seperti ahli-ahli UMNO yang lain, melihat sokongan yang diberikan dengan mengharap imbuhan. Saya jelaskan kepada anak bapak, saya tidak menangung malu apa2 jika benar mukhriz kalah. sekurang2 saya sudah mempunyai jawapan kepada Allah, sesungguh saya cuba untuk membetulkan UMNO kembali daripada gejala rasuah dan politik wang, yang saya harap adalah pahala dan ganjaran daripada-NYA bukan pujian daripada sesiapa, anak bapak boleh kata apa2 sahaja dalam blog ini, kerana jika kita ikhlas, kebenaran tetap akan menang jua akhirnya. wallahualam.

gengsukj said...

Mukhriz gagal mencari identiti sendiri

Mukhriz masih berada dalam kepompong dan masih di bawah tempurung bapanya. Beliau terlalu mengkagumi ayahnya dan jelas dapat kita lihat sikap dan caranya masih bernaung dan mengharapkan ikhsan dari ayahnya, sehingga sewaktu beliau berhujah dalam siaran di NTV9 bersama calon ketua pemuda UMNO yang lain, beliau kelihatan banyak dikuasai cara kepimpinan ayahnya, malangnya beliau pula tidak sehebat berfikir seperti ayahnya.

Anak Bapak said...

Azli Shukri sedap mulut tuduh2 orang pulak? sapa yang mengaharap imbuhan yang sebenarnya ni, buka pekung didada ker bang??????

Anonymous said...

muhkriz pemimpin lembik !! hanya berani suruh PM letak jawatan sahaja tetapi penakut untuk berdebat ..

apa muhkriz lakukan bila Pemuda UMNO dhina celaka oleh karpal & sons ???

muhkriz tidak layak untuk mejadi ketua pemuda kerana hanya mengikut telunjuk Bapaknya sahaja dan bukan mengikut kehendak suara orang muda yang mementingkan keadilan ,integriti dan kebebasan

orgn muda mahukan ISA dihapuskan tetapi KJ berani mahu berdebat dengan Salahuddin Ayub mengenai ISA dan seharusnya ISA ini tidak disalahgunakan dan memerlukan pindaan

berlainan dengan muhkriz suruh kepimpinan tegas tangkap semua sumbat ISA !! apa punya bakal ketua pemuda yang mengikut stail kepimpinan bapak dia sahaja yg digelarkan oleh pembangkang Mahazalim ..

KJ adalah orang muda dan mewakili suara org muda..

Anonymous said...

Kalau aku malulah nak sokong Mukhriz!!!

Cakap pun tak betul , terketar-keter, selalu hilang fokus macammana nak pimpin pemuda?

Tak silap saya mukhriz ni bukan ketua bahagian macammana nak pimpin pemuda?

HAIRAN HAIRAN HAIRAN!!!

Muhammad Azli Shukri said...

Roshatika - nampaknya saudara juga seperti penyokong KJ yang lain, semasa kita menghantar calon perwakilan cawangan ke persidangan bahagian, berapa kerat ahli umno yang datang ke mesyuarat pemuda umno cawangan? cuba tanyakan hal ini kepada ketua pemuda cawangan saudara, hakikatnya, tak ramai yang hadir malah kebanyakan cawangan hanya cukup korum sahaja, akhirnya perwakilan hanyalah dipilih daripada yang hadir semata2, orang muda dah benci kepada parti kita. ini hakikatnya, maka rata2 yang pergi ke mesyuarat pemuda bahagian adalah daripada ahli2 pemuda biasa yang banyak terlibat dengan program2 umno di cawangan, maka selayaknya mereka disebut akar umbi. Sebab itu kalau kita lihat banyak cawangan yang bermesyuarat kadang2 terpaksa buat semula, kerana apa? kerana ahli tak datang. Atau kadang kala ahli tidak diberitahu. Ini adalah jelas.

Anonymous said...

Apa blog ni sokong Mukhriz ka? hentam Mukhriz? TUTUP JER LAH BLOG NI!!! BUAT MALU MUKHRIZ JER

datoadil said...

KEPADA ANONYMOUS

Kenapa saudara biadap sangat berkelakuan seperti binatang liar?
Apa adakah saudara terlalu kecewa?

Kalau begitu saudara buat blog saudara sendiri supaya tidak membawa lumpur ke blog orang lain. Blog ini dilayari oleh banyak menteri dan ahli perniagaan terkenal seluruh negara.

Saudara ini seperti anjing mabuk yang menunggu masa dilanggar oleh lori sampah.

Kalau benar seorang pejuang, jadilah seperti langkah Laksamana, jangan jadi Si Kitol.

Mola saat ini mari kita panggil blogger Anonymous ini sebagai Si Kitol.

Wahai Kitol, bangkitlah dari mimpi ngerimu.


Dato Adil
Bangsar.

Muhammad Azli Shukri said...

anak bapak - sebenarnya yang takut malu kelak ialah kumpulan KJ, iniadalah jelas kerana semua penyokong2 KJ berselindung di sebalik nama lain dalam dunia blog, saya tidak tahu mengapa, mungkin kerana jika KJ tewas mereka boleh melompat menyokong siapa yang menang pula, kerana tiada sesiapa yang kenal siapakah anak bapak.(and the geng)

Pejuang Bangsa said...

Antara tiga calon Khairy dilihat pemimpin yang sentiasa bersedia berada di barisan depan setiap kali sayap UMNO itu diserang dan dicabar. Melihat keberanian Khairy berdepan dengan sikap rakus dan brutal pembangkang, tentunya ramai mengimbas kembali era kepimpinan Harun Idris, Jaafar Albar dan Najib Tun Razak.

Selepas era Najib, Pemuda UMNO seiring digambarkan sebagai sayap parti yang hambar, lemah dan tidak berani bersemuka dengan pemimpin-pemimpin pembangkang. Akibat sikap pasif itu, Pemuda UMNO diberikan bermacam-macam gambar buruk dan ada juga yang memberi gambaran dalam bentuk jenaka yang sinis.

Kini, sayap UMNO itu seolah-olah berputar tiga ratus enam puluh darjah apabila kembali memikul amanah sebagai banteng mempertahankan imej dan maruah parti

Gelombang yang digerakkan oleh Khairy Jamaluddin memperlihatkan Pemuda UMNO betul-betul mempunyai semangat setiakawan dan berubah dari penakut kepada berani. Pemuda bukan lagi pemimpin yang ikut telunjuk semata-mata takut kehilangan jawatan dalam kabinet.


Keberanian era Khairy bukan saja berdepan dengan Karpal Singh, tetapi berani mempertahankan kedudukan Raja-Raja Melayu dan hak keistemewaan Melayu yang cuba dilenyapkan oleh pembangkang yang berselindung disebalik suara rakyat.


Inilah antara karisma Khairy sebagai pemimpin barisan pemuda berbanding dengan pemimpin pemuda pembangkang yang terus bergantung dan berpayung kepada imej seorang pemimpin. Apalagi sikap lantang yang ditunjukkan jauh lebih beradab sekalipun dihujani pelbagai cemuhan dan kejian.

Seperkara yang sukar dinafikan, Khairy menjadi pemimpin Pemuda yang berani berdepan dengan siapa saja pemimpin pembangkang seperti yang ditunjukkan ketika berdepan dengan Husam Musa, Salahuddin Ayub dan pemimpin NGO yang memihak kepada pembangkang.


Sikap berani tapi berkarisma itu juga tergambar ketika berdepan dengan tuduhan tuduhan Karpal Singh bahawa pergerakan itu menghantar dua perluru bertujuan mengugutnya. Sambil menyifatkan perkara itu tuduhan liar, gila dan berniat jahat, Khairy mencabar Karpal yang juga Ahli Parlimen Bukit Gelugor itu mengemukakan bukti dalam tempoh 24 jam.


Inilah sebenarnya potensi untuk perwakilan memilih Ketua Pergerakan Pemuda UMNO Malaysia. Khairy yang juga Ahli Parlimen Rembau bukan saja memiliki gaya kepimpinan tersendiri tapi semakin menjadi ikon kepada Pemuda.

ROSHATIKA said...

Salam Azli,

Kehadiran bukan masalahnya disini tetapi berapa ramai perwakilan cawangan yang diamanahkan membawa suara akar umbi tidak melaksanakan amanah tersebut.

Jadi kesimpulan saya pencalonan dari bahagian adalah tidak relevan untuk mengukur sokongan akar umbi.

T. kasih

datoadil said...

Saya nak tanya Blogger ROSHATIKA?

1. Sudah berapa banyak projek, wang rakyat dan pujian yang anda dapat selepas menyertai UMNO?

2. Kalau pencalonan bahagian tidak mencerminkan suara akar umbi, jadi apa yang mencerminkan suara akar umbi, adakah kata-kata bodoh anda yang mencerminkan suara akar umbi?

3. Saya rasa saudari masih hingusan dalam politik dan perlu belajar banyak perkara.

ROSHATIKA said...

Salam Datoadil,

Saya `gurkha parti' dan tidak memerlukan pujian, projek, wang imbuhan dan sebagainya.

Untuk kempen di KT tempoh hari pun, saya mengeluarkan duit poket saya untuk perbelanjaan di sana.

Saya memang hingusan dan perlu banyak belajar dan bersedia untuk menerima sebarang teguran.

Bagi saya untuk mengukur sokongan akar umbi adalah dengan memberikan 3 juta ahli UMNO untuk memilih pemimpin.

Kalau pandangan saya dianggap bodoh, itu terserah dan boleh buang jauh-jauh tetapi saya tahu saya ikhlas.

T. kasih

Sepupu Anwar Ibrahim said...

Kepada datoadil

Hang suruh ANONYMOUS tukaq nama jadi si Kitol..apa kata hang tukaq nama datotakadil si kitol..lagi hangat..

Penang mai-

ADI JAGAT PUTRA said...

kita dah tak perlukan pemimpin yang hanya pandai berucap mcam anuar je,cukuplah sejarah yang telah mengajar kita dulu.apa yang kita perlukan adalah seseorg yang ikhlas untuk berjuang.tak perlu bole berucap berapi rapi.

saudara AZLI SHUKRI saya setuju dengan pendapat saudara itu.

Muhammad Azli Shukri said...

Ros - jika sokongan bahagian tidak lagi relevan, maka kita serah kepada semua ahli umno untuk mengundi, saya setuju cadangan tersebut, sebab itu saudara harus menyokong Mukhriz yang memperjuangkan prinsip tersebut.

Budak Kampung said...

Woi pejuang bangsa, apa lu ingat KJ saja yang boleh melalak hentam pembangkang?

1. lu pu lupa DSKT pun boleh melalak juga

2. Mukhriz pun belasah karpal singh juga

jangan jadi biul sangat saudara!

ROSHATIKA said...

Salam Azli,

Minta maaf, saya tidak akan fokuskan fikiran saya kepada satu calon.

Banyak pertimbangan sebenarnya.

Tetapi yang pasti bukan MM yang menjadi calon pilihan saya.

Kenapa? Tidak perlu saya jelaskan. Saya berpegang teguh untuk tidak memburuk-burukkan sesama pemimpin UMNO.

T. kasih

Muhammad Azli Shukri said...

Roshatika - bagus prinsip saudari itu, agak2 awak sudah menasihat atau tidak para penyokong KJ agar mereka jangan menghina atau memburuk2kan MM lagi? saudari sudah lakukannya? jika mahu belaku adil saudari perlu menasihati mereka. barulah boleh dipanggil wanita umno harapan bangsa.

ikan emas said...

Betul, sekarang bukan era pemuda agresif dan menjerit-jerit .
Biar berbudaya dan beradat , lembut tapi berisi ,tegas dan menyakinkan .Mcm Dr.M

Budak Kampung said...

baru aku tahu kenapa dok ramai pro Kj datang ke blog Azli.

1. Blog azli berpengaruh mengubah persepsi

2. pro kj punya blog tak popular

3. blog kj tak boleh letak komen, jadi tak boleh pro mukhriz nak belasah mereka

4. blog azli ikhlas ditulis dari hatinya.

5. para penulis blog kj rata2 tak pandai menulis dan berdebat, lontar batu sembunyi tangan.


tahniah azli shukri! akhirnya bloggers Kj pun seronok datang ke blog u.

Anak Bapak said...

ikan bukan emas

Pembabitan Tun Mahathir mencampuri pemilihan Ketua Pemuda UMNO bertambah teruk dan lupa kepada hukum alam dan hukum kehidupan bahawa setiap yang datang ke dunia ini akan tetap kembali. Tun seolah-olah tidak merasakan bahawa waktu itu akan datang melamarnya dan masih sibuk menghabiskan sisa peluang untuk dekat kepada Allah SWT pada sisa waktu yang tinggal.

Masih mahu memburukkan insan tertentu bagi memastikan anak dan generasi beliau berada dalam kepimpinan kerajaan, jika ini pilihan beliau tidak siapa yang dapat menghalang. Namun hanya sekadar teguran kepada orang yang pernah kita hormati dan sayangi.

Seperti tulisan terbaru MSO yang bertajuk UMNO, Mahathir dan ular tedung beliau telah mengulas bagaimana Tun menjadi ular tedung membunuh semua musuh beliau dengan kaedah yang sama tidak kira yang kecil mahupun yang besar. Beliau juga menulis bagaimana Tun telah membunuh kerjaya, Tengku Abdul Rahman, Tun Hussein On, Anwar Ibrahim dan yang terbaru Perdana Menteri Malaysia yang sedia ada, Pak Lah. Tidak cukup dengan akuan Pak Lah untuk melepaskan jawatan Mac ini. Tun terus mengasak Pak Lah dan seolah-olah mahu melihat Pak Lah benar-benar telah meletakan jawatan barulah beliau mempercayainya.

Kini sasaran Tun adalah, Naib Ketua pemuda UMNO, Khairy Jamaluddin. Khairy mesti dicincang dan tempatnya mesti digantikan dengan anak beliau Mukhriz Tun Mahathir. Tun mahu memaksa perwakilan untuk memartabatkan Mukhriz di kerusi Ketua Pemuda UMNO walaupun penglibatan Mukhriz dalam UMNO hanya baru setahun jagung dan Mukhriz juga tidaklah sama seperti Tun yang punyai daya pemikiran yang pintar dalam segala espek. Mukhriz anak lembab yang mana ketika Tun menjadi PM, Mukhriz adalah enjin penyedut untuk keluarga Tun di mana Mukhriz akan sedut apa yang boleh disedut untuk kekayaan keluarga.

Mukhriz bukan tidak dibenarkan berpolitik, cukuplah Tun berpolitik pada masa itu, yang lain buatlah kerja yang boleh mendapat keuntungan dari Tun. Namun itu juga merupakan satu kesilapan besar Tun yang sering kita ketahui sering membuat keputusan dan kesilapan yang besar. Sepatutnya Tun telah meletakan anaknya pada satu tempat yang selesa ketika beliau menjadi Perdana Menteri dan beliau tidak perlu membuat dosa menabur fitnah dan memburukan menantu dan anak orang pada saat beliau sepatutnya berehat bermain dengan anak cucu.

Sebenarnya Mukhriz tidak hebat, Mukhriz tidak layak untuk menjadi Ketua Pemuda UMNO. Tun sendiri tahu akan keadaan ini. Jika tidak masakan Tun terpaksa berhempas pulas melonjakan nama Mukhriz bagi menyaingi dua calon lagi Dr Khir Toyo dan juga Khairy Jamaluddin. Jika dibandingkan antara tiga tokoh ini, Mukhriz nampak lembab dan sentiasa blurr, tidak nampak hala tuju politik dan tidak tahu apa yang mahu dilakukan melainkan Tun terpaksa mengetuk beliau sepanjang masa. Mukhriz juga pernah tewas ketika merebut kerusi Ketua Pemuda UMNO di bahagian beliau (Kubang Pasu) tanpa pertolongan Tun. Nyata Mukhriz hanya hidup dalam politik dibawah bibir Tun Mahathir. Sebagai anak jantan, Mukhriz kurang kejantanannya menghadapi pemilihan ini sendiri.

Anak Bapak said...

Dalam tulisan terbaru Tun menyerang Khairy Jamaluddin yang menuduh budak-budak tingkat 4 menasihati Pak Lah agar jangan berundur ditulis secara positif sekali sedangkan perkara ini tidak berlaku. Tun telah membuatnya sebagai satu isu besar yang seolah-olah perkara ini berlaku bagi mengaitkan Khairy Jamaluddin masih bernaung di bawah pengaruh Pak Lah. Tun sedar dan sangkaan Tun bahawa Khairy akan menjadi lemah setelah Pak Lah mengumumkana akan membuat perlaihan kuasa pada Mac ini meleset. Tun sedar bahawa Khairy sekarang bergerak atas kepintaran dan usaha belaiu sendiri. Tun tahu bahawa semua orang tahu bahawa Khairy sekarang bertanding kerusi Ketua Pemuda UMNO atas landasan beliau sendiri dan Mukhriz sebenarnya tidak mampu bersaing dalam pemilihan ini.

Buktinya, Tun telah menyerang Khir Toyo dengan isu rasuah, kerana Khir telah nampak bahawa lonjakan persaingan adalah antara Khir Toyo dan Khairy Jamaluddin dan Mukhriz kini berada jauh dari gelanggang persaingan walaupun beliau mendapat pencalonan tertinggi. Pencalonan tertinggi tidak bermakna beliau akan mendapat sokongan pengundian kerana pencalonan dibuat atas hormat kepada Tun dan hormat kepada agen-agen Mukhriz yang telah berjasa kepada bahagian-bahagian berkenaan.

Anak Bapak said...

Azli dan kuncu2 mukhriz sila baca ni...

Kalau Mukhriz benar-benar hebat, tentu sekali Mukhriz tidak menggunakan ayahnya yang bukan ahli UMNO untuk menyerang calon-calonn yang lain. Tun tidak perlu bermusuh dengan calon yang menentang anaknya untuk menafikan bahawa kerusi Ketua Pemuda UMNO akan dimiliki oleh Mukhriz yang dikenali sebagai si lembik ini. Tun juga tidak perlu menghancurkan UMNO bagi mencapai niat beliau. UMNO hancur pada pilihan raya yang lalu kerana Tun mahukan Pak Lah mengundurkan diri. Kini UMNO akan hancur lagi kerana Tun mahukan anaknya menajdi Ketua Pemuda UMNO.

Jika Mukhriz memenangi pemilihan Pemuda UMNO ini bererti UMNO akan mempunyai Ketua Pemuda UMNO yang paling lemah sekali. Calon yang paling lemah dan yang langsung tidak berkaliber telah memenangi pemilihan ini. Calon yang lembik telah menjadi Ketua Pemuda UMNO. Sebenarnya , pertandingan ini adalah di antara Khairy Jamaluddin dan Khir Toyo saja. Mukhriz telah ditelan arus dan populariti beliau kurang bukan kerana siapa tetapi kerana kesilapan dan kelemahan diri beliau sendiri. Pemuda bukannya bodoh, mereka telah nampak dengan matanya bagaimana yang menonjol kehadapan adalah Khairy Jamaluddin dan Khir Toyo. Mereka seakan-akan bertanya mana Mukhriz kerana yang mereka nampak ialah Tun Mahathir sahaja. Apakah Tun Mahathir yang akan bertanding sebagai Ketua Pemuda UMNO?

Sebenarnya belum terlewat bagi Mukhriz mahu tunjukan bahawa beliau juga ada ketrampilan dan kekuatan, kerana apa yang dilihat oleh pemuda sekarang adalah bayangan Mahathir yang membayang Mukhriz. Mukhriz perlu keluar dari bayanagan Tun Mahathir kerana hanya Mukhriz sahaja yang masih menyusu dan dibuai oleh ayahnya dalam gelanggang pemilihan Ketua Pemuda UMNO.

Anonymous said...

Budak Kampung ko mmg kampung betul la hahaha

Tahniah kerana membusukkan nama mukhriz disini

ROSHATIKA said...

Salam Azli,

Saya rasa kita bermula dengan diri kita dahulu.

Lepas tu sama-samalah kita nasihat menasihati.

Tidak mengapa, kita dibenarkan berbeza pendapat tetapi SEMUA BLOGGERS BPN mesti ingat, misi kita yang paling agung adalah menumbangkan kerajaan Pakatan Rakyat.

T. kasih. Jumpa lagi.

Budak Kampung said...

anak bapak yang tolol : baca ni

1. apa kepintaran KJ tolong jelaskan? sebat projek dgn singapura?

2. kalau Kj berdiri atas kapisiti sendiri, awat dulu mengaku menjadi menantu pak lah ada kelebihan?

3. anak bapak kepala bapak, cuba guna otak bukan tempurung kaki, berapa tahun kj jadi ahli UMNO? apa jasa dia kepada UMNO? tarak, tiba2 pulak puji kj harapan bangsa dan pemuda. kepala bapak ko..piiiirrrrraaaah

Anonymous said...

KJ mmg x layak jd KP

Mukhriz lagi macam hampeh, langsung x boleh guna. Otak lembap!!! Patutlah Tun tak kasi MM berpolitik semasa Tun jd PM dulu

Khir Toyo seorang yang berpengalaman Bekas MB Selangor, berpengaruh.. Aku sokong Khir Toyo 100%

sdr azlee apa pendapat saudara

Anak Bapak said...

Budak Kampung berkata2 macam budak hingusan? bagi lak fakta sikit samdol!!! Kalau setakat cakap kosong jer anak kambing aku kat kg pun pandai kelentong..

Muhammad Azli Shukri said...

Roshatika - saya percaya pembangkang akan terus menang selagi UMNO tidak dibersihkan daripada wajah2 yang mempunyai rekod buruk. Pertma harus bersihkan UMNO. Bersihkan daripada rasuah dan politik wang, biar semua ahli UMNO memilih siapa kehendak mereka untuk jadi pemimpin.

Anonymous said...

Tuan Azli Shukri,

Nampaknya penyokong-penyokong KJ makin kuat menyalak..terasa bahangnya..Penyokong2 KJ mula meracau mcm kena sampuk..releks la Geng2 KJ..jgn panas punggung..kita semua sebangsa..duduk satu payung..Andai ditakdirkan KJ menang ketua pemuda anda semua lihat la apa yg akan berlaku pada masa akan dtg..

Anonymous said...

Aku nak tanya sikit, Kenapa Mukhriz khianati DS Khir? tolong jawab

Anonymous said...

Muhammad Azli Shukri said...
Roshatika - saya percaya pembangkang akan terus menang selagi UMNO tidak dibersihkan daripada wajah2 yang mempunyai rekod buruk. Pertma harus bersihkan UMNO. Bersihkan daripada rasuah dan politik wang, biar semua ahli UMNO memilih siapa kehendak mereka untuk jadi pemimpin.
______________________________

Saya sokong mula-mula kita tutup mulut TUN dulu. Dia bukannya ahli umno pun.

2. Kita suruh Mukhriz duduk diam jangan dok menyalak tak tentu arah macam budak2 lagi

amacam setuju x?

Budak Kampung said...

WOW! anak bapak kepala bapak dah panas punggung! relaks la bro..baru aku terjah skit dah nak melenting. tak boleh diuji langsung!

ni sekor anonymous Khir Toyo tersesat kat blog azli, bro..apa lu main tuduh2 MM khianat DSKT?

main belasah aje..relaks la semua mulut aku celupar sikit.

Anonymous said...

Banyak sangat pencacai dan kaki ampu kat lamana blog ni

Geli ketiak aku baca komen kat sini

Khir Ketua Pemuda Umno Malaysia

Anonymous said...

Budak kampung ko apa tahu?

Ko tak ikut perkembangan ker?

Tun banyak buat khianat dgn DS Khir kerana Khir tak mahu tolong anak Tun!!

Khir bertanding secara bersih dan gentleman

PIRAH MM

hassan md husein said...

DISEBABKAN tidak berkesempatan untuk hadir di Dewan Bahasa dan Pustaka (DBP), 17 Februari lalu, ketika 'Hujah' berlangsung yang disertaikan tiga calon Ketua Pergerakan Pemuda Umno, dengan dipengerusikan Prof. Madya Agus Yusof, tercari-cari akan saya maklumat mengenainya.


Dalam tercari-cari itu, saya menerima sms dari seorang kenalan yang kebetulan memang menghadiri program itu. Antara kandungan dalam smsnya, kenalan itu berkata, hebat bekas Menteri Besar Selangor, Datuk Seri Dr. Mohamad Khir Toyo malam itu, jika dibandingkan dengan dua lagi penalis.


Menurutnya, tujuh kali sorakan diterima Kir Toyo, empat kali tepukan untuk Datuk Mukhriz Mahathir tetapi hanya sekali tepukan bercampur dengan ejekan buat Khairy Jamaluddin. Ketiga-tiga mereka ini bergelar Yang Berhormat (YB).


Saya terus mencari maklumat lagi. Betul ke Khir Toyo hebat dan mendapat tepukan. Dari cerita kawan-kawan yang pergi, memang betul. Kata mereka, Khir Toyo setiap kali bercakap, menyalahkan kerajaan. Kalau ada apa-apa isu atau masalah, kerajaan lambat bertindak hingga menyebabkan rakyat bangkit berdemontrasi.


Memanglah, perkara yang paling menarik sekali dalam politik, jadi pembangkanglah. Itulah sebabnya, Datuk Seri Anwar Ibrahim popular. Dia popular kerana bila ada gambar bogel ADUN PKR, dia akan menyalahkan kerajaan atau BN. Maka, popularlah dia. Kalaulah Khir Toyo duduk satu parti dengan Anwar, mungkin KHir Toyo lebih popular dari Anwar sendiri kerana dia memilih menyalahkan kerajaan.


Mukhriz pula, kata seorang kawan yang pergi menyaksikan Hujah malam itu, turut popular kerana memilih untuk menyalahkan pemimpin. Pemimpin benarkan ketelusan dan menyebabkan semua perkara terdedah dan gagal menggunakan ISA yang menyebabkan BN kecundang dalam pilihan raya.


Maknanya, Mukhriz pun layak kalau boleh duduk dalam PKR. Cuma, pemimpin agung PKR tidak sehaluan dengan ayahandanya, Tun Dr. Mahathir Mohamad. Bacalah Suara Keadilan (akhbar milik PKR) terbaru, berita utamanya menyerang dan cuba mengaitkan Timbalan Perdana Menteri, Datuk Seri Mohd Najib Tun Abd Razak dengan kes wanita Mongolia.


Sikap Mukhriz, yang tidak tahu menghormati pemimpin, tidak tahu menghormati orang tua dan tidak tahu apa ertinya institusi Presiden Umno dan Perdana Menteri menyebabkan dia memang memilih untuk menyerang kepimpinan kerana itulah jalan paling mudah baginya mencari populariti.


Tidak hairanlah, dia memilih untuk menulis surat kepada Perdana Menteri, Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi sebaik sahaja dia bergelar YB untuk mendesak Perdna Menteri berundur. Inilah dua contoh calon Ketua Pergerakan Pemuda Umno, yang berebut-rebut menabur wang sekarang ini, mencari pengaruh untuk menang kerusi itu.


Salah seorangnya baru-baru ini memberikan belasan ribu ringgit kepada 'jentera Pemuda' di Johor untuk menyokongnya dan seorang lagi, mula beri RM200 di dua bahagian di Melaka, iaitu Tangga Batu dan Bukit Katil, walaupun di luar, calon ini beria-ia bercakap 'mereka bersih' dari unsur-unsur politik wang ini.


Bagi saya, bukan soal berbelas ribu ringgit atau RM200 yang mahu diperbincangkan tetapi, soal hipokrasi. Mereka melakonkan watak yang baik di luar tetapi, di sebalik tabir mereka benar-benar kotor. Itulah sebabnya, bila ada seorang wakil rakyat PKR yang gambar bogelnya tersebar digambarkan sebagai seorang yang cukup bagus dalam tugasannya dan baik orangnya, ramai yang bertanya, luar dalam ke baik?


Perwakilan Pemuda Umno dari seluruh Malaysia berjumlah sekitar 720 orang. Mereka kena memikirkan nasib bangsa dan parti mereka, untuk menjamin Negara Malaysia ini selamat dari manusia hipokrit yang bakal kita pilih.


Memang menjadi hak perwakilan untuk memilih sesiapa yang mereka suka tetapi, pilihlah pemimpin yang tahu di mana diri mereka, parti mana yang mereka wakili dan parti mana yang menyebabkan mereka menjadi YB sekarang ini.


Bolehkah Mukhriz bergelar YB jika bukan pemimpin yang disuruhnya berhenti memilihya menjadi calon BN di Jerlun?


Bolehkah Khir Toyo menjadi Menteri Besar Selangor jika bukan kerajaan yang ada sekarang (BN) yang menyokongnya menjadi Menteri Besar? Jadi, kalau sedar bahawa kerajaan inilah yang meletakkan dia di suatu kedudukan yang baik, janganlah menyalahkan kerajaan apabila dia sudah tidak berada di tampuk kuasa.


Memang sikap Khir Toyo sebenarnya begitu. Bila berlaku runtuhan di Bukit Antarabangsa, dia mengeluarkan kenyataan, kelulusan pembangunan di kawasan itu dibuat oleh Menteri Besar terdahulu, yang tidak ada kena mengena dengannya.


Dia lupa, keruntuhan itu berlaku bukan kerana kelulusan 15 tahun dahulu itu tetapi pembinaan-pembinaan yang diluluskan di zamannya menjadi Menteri Besar menyebabkan persekitaran kawasan itu yang dahulunya selamat, menjadi tidak selamat kerana kegelojohan seseorang untuk memberi kelulusan pembangunan di kawasan berbukit.


Dua calon Ketua Pemuda Umno ini telah melakukan kesilapan ketika berhujah. Mereka terperangkap dengan provokasi dari pengerusi Hujah malam itu yang akhirnya, Umno menjadi mangsa situasi kebodohan dua calon Ketua Pemuda ini. Umno langsung tidak dipertahankan kalau tidak ada Khairy Jamaluddin. BN langsung tidak dipertahankan kalau tidak ada Khairy Jamaluddin. Umno seolah-olah parti bersendirian yang tidak bersama-sama BN kalau mendengar hujah Mukhriz dan Khir Toyo.


Kerajaan langsung tidak dipertahankan oleh Mukhriz dan Khir Toyo kecuali Khairy yang terus mempertahankan dasar kerajaan kerana beliau sedar kerajaan yang ada hari ini, antara anggotanya termasuklah Khir dan Mukhriz yang memilih untuk menyerang kerajaan ini.


Malah, mereka ghairah apabila audien yang memenuhi tempat duduk malam itu bersorak kerana hujah 'pembangkang' yang mereka bawa mendapat sambutan. Mengapakah mereka berdua (Khir dan Mukhriz) tidak memilih untuk duduk dalam pembangkang supaya idea dan kebolehan merea menyerang kerajaan dan menyalahkan kepimpinan kerajaan hari ini boleh mereka teruskan tanpa apa-apa sekatan?


Memang orang-orang muda sukakan sesuatu yang 'membangkang'. Sesiapa juga yang berada di usia muda akan seronok menyerang. Tetapi, silapnya Khir Toyo yang pernah menjadi Menteri Besar Selangor hingga menyebabkan Umno dan BN di Selangor tertiarap di dalam PRU 12 yang lalu, memilih untuk menjawab, "bukan Selangor saja kalah, tempat lain pun kalah."


Sambil menyebut Rasullullah pun pernah kalah dalam peperangan dan Dr. Mahathir Mohamad pun pernah kalah dalam pilihan raya tahun 1969, menunjukkan Khir Toyo menyamakan kekalahannya dia memimpin Umno/BN Selangor samalah dengan Rasulullah mengetuai angakatan peperangan dahulu.


Kepada Khir Toyo, sukalah saya berpesan, kekalahan BN/Umno di Selangor bukan kerana perjuangan mereka sama dengan perjuangan Rasulullah tetapi kerana keangkuhan beliau yang menghadiahkan penyapu kepada YDP PBT dan menyolek mukanya dari berkulit hitam menjadi keputih-putihan, seperti pelakon-pelakon opera Cina suatu ketika dahulu.

Anonymous said...

Kah Kah Kah, muka Khir macam Mikel Jeksen. Buang tabiat ke apa? Satu Hitam dan satu lagi botak. Tapi yang botak ni cukup merbahaya. Nak ISA semua orang. dah gila ke ape?

ZACKARAS said...

tak kiralah mana satu yg menang akhirnya ...seperti kata mahathir
pemimpin kaki rasuah dan guna wang
pasti menang....!!!!!!!!!Khir Toyo akan jadi TOYOL...!!!KJ akan jadi KUTU JALAN....Dan Mukriz...akan jadi... MUNG..KIN ..RICH..Bila dah pegang jawatan nanti.

Anak Bapak said...

calon Ketua Pemuda sama-sama kuat walaupun sentimen keluarga yang dikatakan Mukhriz boleh menang kerana ayahnya Tun Mahathir turut kuat berkempen dan seolah-olah dialah yang mencaturkan siapa patut diberikan sokongan termasuk anaknya. Untunglah anak ayah.


Ertinya kalau Mukhriz menang jadi Ketua Pemuda, lepas tu sosonglah belakang Hishamuddin kerana ramai orang kata, lepas Najib, Hishamuddin jadi PM. Lepas itu baru giliran Mukhriz pula. Nyanian ini belum berhenti lagi kerana Najib akan menjadi penutup kepada teori RAHMAN yang nampaknya akan menjadi kenyataan. Selepas ini akan adalah teori baru pula.

anakbapak said...

Tun cakap tak serupa bikin

INILAH susahnya, kalau kita tidak dapat mempertahankan prinsip hidup kita. Kita bercakap lain, kita buat lain. Kita buat lain, kita bercakap lain. Kalau orang lain buat macam tu, kita serang mereka. Kita kutuk mereka. Kita tidak akan terima manusia yang cakap lain buat lain.

Hari ini, dalam Umno, kita boleh lihat bekas Perdana Menteri (PM), Tun Dr. Mahathir Mohamad sedang dilanda sindrom 'cakap lain, buat lain dan buat lain, cakap lain'.

Sepatutnya, apabila dia keluar dari Umno, dia kenalah ajak anak dan isterinya keluar dari Umno sama. Ingat tak kita belajar bagaimana Rasullullah saw, ketika menerima wahyu, orang pertama yang Baginda seru untuk memeluk Islam ialah isterinya, Khadijah.

Ketika itu Rasullullah belum mempunyai anak. Jika Baginda mempunyai anak, sudah tentu seruan serupa juga ditujukan kepada anak Baginda. Mereka (isteri dan anak) adalah orang yang paling rapat dengan Baginda.

Dr. Mahathir tidak. Ketika dia bertindak keluar dari Umno, dia ada mengajak orang lain keluar sama. Ada seorang berdua, yang terikut keinginannya itu tetapi, selepas itu senyap begitu sahaja. Apa yang peliknya, mengapa dia tidak mengajak anak dan isterinya untuk mengikut jejak langkahnya kerana mereka adalah insan yang paling rapat dengannya.

Apa yang pelik, Dr. Mahathir yang bukan lagi ahli parti, berkempen untuk membantu anaknya Datuk Mukhriz bertanding kerusi Ketua Pergerakan Pemuda. Belum ada bukti yang Dr. Mahathir bertunggu tangga berkempen, tetapi khabarnya dia sibuk menjalankan tugas berkempen bagi menjamin anaknya menang.

Janganlah! Cukuplah. Umno sudah begitu teruk ditinggalkan selepas 22 tahun dia menjadi Presiden. Bukan main ramai pemimpin Umno yang dicantasnya ketika dia mahu mengekalkan kedudukannya. Dia akan berpaut dengan sesiapa sahaja kalau dia mahu terus kuat. Tun Ghafar Baba (Allahyarham) antara orang yang 'dicapai dan digayutnya' untuk dia berdepan dengan serangan Tengku Razaleigh Hamzah dan Tun Musa Hitam (Datuk ketika itu).

Pemuda Umno, mungkin terfikir kehebatan Dr. Mahathir selama 22 tahun menjadi Perdana Menteri, kini diwarisi anaknya Mukhriz. Tetapi, mereka yang tahu meniliai, mustahil boleh meneirma Mukhriz yang tidak tahu apa mengenai Pemuda untuk memimpin sayap parti ini.

Ketika semua orang mahu mengenang kembali kehebatan Pemuda dalam era Allahyarham Datuk Harun Idris dan Sardon Jubir, mana mungkin nama Mukhriz mahu disenaraikan sama. Jauh panggang dari api, kata bijak pandai. Bahasa badannya tidak menunjukkan dia mempunyai kemampuan untuk memimpin Pemuda dalam alaf baru ini.

Pemuda Umno memerlukan mereka yang cergas. Pemuda Umno memerlukan seorang yang bertenaga. Pemuda Umno memerlukan seseorang yang belum membawa parti kalah dalam pilihan raya seperti apa yang berlaku di Selangor, Kedah, Pulau Pinang dan Kelantan.

Tidak malukah 'orang Kedah' yang tidak menang pilihan raya dan tidak malukan Pemuda Selanor jika mereka mahu mengenengahkan calon-calon dari negeri-negeri kalah untuk menerajui Pemuda Umno? Bukankah lebih baik Mukhriz dan Datuk Seri Dr. Mohamad Khir Toyo memikirkan kembali hasrat mereka untuk bertanding jawatan Ketua Pemuda Umno.

Namun, jika mereka tidak mempunyai kesedaran ini, perwakilan Pemuda dari seluruh negara bolehlah mengajar mereka berdua dengan mengalahkannya dalam pemilihan Mac depan bagi 'memberitahu' mereka bahawa Pemuda bukan tempat orang yang gagal memberi kemenangan untuk menjadi tapak bermain politik.

Memetik kata-kata seorang pemimpin kanan Umno, 'kalau tempat sendiri pun kalah' macam mana nak jadi pemimpin?

Sedarkah Mukhriz, dia datang dari negeri kalah, sama seperti Dr. Khir Toyo yang dia sendiri mengakui BN (Umno) kalah di Selangor disebabkan kegagalannya yang menyebabkan dia melepaskan jawatan Pengerusi Badan Perhubungan Umno Negeri Selangor.

Orang Umno di Kedah sepatutnya mempersoalkan apakah yang menyebabkan Umno (BN) Kedah tewas sedangkan negeri ini pernah berbangga kerana melahirkan seorang Perdana Menteri bernama Dr. Mahathir Mohamad yang menerajui Umno selama 22 tahun tetapi gagal mendoktrin ahli-ahli Umno di Kedah supaya mencintai dan setia kepada parti Umno yang banyak berjasa kepada orang-orang Melayu dan bangsa-bangsa lain di negara ini.

Apakah Mukhriz tidak berasa dia 'kecil' ketika mahu menawarkan diri bertanding jawatan Ketua Pemuda Umno kerana dia bukan sahaja tidak ada sumbangan kepada Pemuda Umno di seluruh negara, malahan, dia sendiri tidak mampu untuk melakukan sesuatu demi kejayaan Umno (BN) di Kedah.

Dr. Mahathir sedaya upaya mahu memberitahu orangramai bahawa kepimpinan Datuk Seri Abdullah lemah kerana empat negeri terlepas ke tangan pembangkang iaitu Pulau Pinang, Kedah, Selangor dan Perak (yang sudah kembali ke tangan BN), tetapi dalam masa yang sama Dr. Mahathir mahu mengajak rakyat lupa bahawa dalam era kepimpinan dia, ada tiga negeri pernah tumbang ke tangan pembangkang, iaitu Sabah, Terengganu dan Kelantan.

Lupakah kita Sabah hanya kembali ke tangan BN betul-betul seperti apa yang berlaku di Perak sekarang, manakala Terengganu berjaya dirampas kembali oleh Datuk Seri Abdullah walaupun yang 'menyebabkan Terengganu kalah' ialah Dr. Mahathir manakala, angkara Dr. Mahathir, Kelantan sehingga hari ini masih kekal di tangan Pas.

Janganlah buat-buat lupa dan kemudiannya menyelar Melayu Mudah Lupa padahal, yang buat-buat lupa ialah Dr. Mahathir, Mukhriz dan Dr. Khir Toyo. Hukumlah kesilapan Dr. Mahathir ini dengan mengalahkan Mukhriz dan Dr. Khir Toyo yang dilihat terlalu taksub kepada
Dr. Mahathir, mentang-mentanglah Dr. Mahathir yang melantiknya menjadi MB Selangor menggantikan Tan Sri Abu Hassan Omar.

Adalah lebih baik, daripada banyak bercakap Dr. Khir Toyo menumpukan sepenuh perhatiannya untuk membantu Tan Sri Muhammad Muhd Taib mengembalikan semula kuasa BN di Selangor manakla Mukhriz, membantu Pengerusi Badan Perhubungan Umno Negeri Kedah, Datuk Seri Mahdzir Khalid merampas kembali Kedah dari tangan Pas.

Buktikan kebolehan itu dan selepas sudah berjaya, bolehlah memikirkan jawatan apa yang hendak mereka berdua tandingi. Jika masalah di negeri masing-masing pun mereka masih belum dapat buktikan, bertanding jawatan pemeriksa kira-kira adalah yang paling wajar.

Anak Bapak said...

Azli n the geng keras tolong jawab jangan senyap jer..

Budak kampung tak payah la.. duk kampung jer lagi baik, tanam jagung

Anak Bapak said...

Azli kenapa kepala sami tu sama botak ngan mukhriz, duh cian x hensem langsung MM ni...

zedmagel said...

Saudaraku Azli Shukri,

Kajian apa? siapa yang buat kajian tu? Kajian bloger ke? Sebelum lewat, saya minta saudara dan penyokong Mukriz buat satu lagi kajian kepada perwakilan G2 / G4. Jangan sediakan borang banyak 1 : 10 pun dah ok. Kedapatan kajian nanti tu lah keputusannya. Undi bloger buat apa. Ini hakikat.

Sebelum lupa : Kesian saya lihat Mukriz di Hujah NTV9 - terkapai-kapai dan terkial-kial di soal Prof Agus, ibarat satu tak terbilang, hanyut tak terenang.

Saya sependapat dengan senapang patah. Tapi tak tau le senapangnya meletuk ke idak.

BRO JINGGO said...

Salam...

Sdr Muhammad Azli Shukri

Kenapa x percaya ker dgan kajian Merdeka Center, Kajian Zentrum Future Studies yang di ketuai oleh Prof. Madya Dr. Abu Hassan Hasbullah.

Sdr usahlah putar belitkan fakta,Saya harap saudara dapat menulis secara profesional.

owh ya siapa yang buat kajian mengenai mukhriz yang sdr siarkan tu? tolong berikan bukti dan fakta sedikit...

Salam Perjuangan

BRO JINGGO said...

Cerita-cerita baik mengenai KJ mmg banyak. YG mengagumminya juga ramai. Tetapi suara mereka acap kali tenggelam dalam salakan gerombolan-gerombolan yang mahu orang lain mempercayai bahawa Khairy Jamaluddin bukan budak baik.

Kenapa ini berlaku?

Sebab banyak dan bersimpang siur. Bagaimanapun yang paling nyata, dakwaan-dakwaan ini acap kalinya lahir daripada rasa dengki, cemburu,marah,dendam dan segala sesuatu yang seumpama dengannya.

Apa-apa pun biarlah perwakilan yang membuat pilihan, apa gunanya kita sesama sendiri bercakaran, bertikam lidah memburukkan pemimpin kita sendiri...

Salam Perjuangan

BJ

datoadil said...

Kepada Blogger Sepupu Datuk Seri Anwar Ibrahim, setakat yang saya tahu dan mengenali DSAI sebagai rakan seerjuangan sejak di Universiti Malaya dan ABIM, tiada sepupunya yang berperangai seperti anjing jalang dan jijik seperti saudara.Saudara ini memalukan DSAI sahaja.

Kepada Blogger Anak Bapak, tak payahlah masuk blog ini. "Binatang-binatang" seperti saudara yang tiada moral tidak layak memasuki blog yang turut menjadi tatapan banyak menteri dan tokoh politik negara.

Kepada blogger lain yang menjadi pengampu Khairy Jamaluddin, anda ini siapa, saya rasa Khairy Jamaluddin pun tak kenal siapa saudara, jadi janganlah jadi macam beruk yang melalak tak tentu pasal. Buatlah kerja sendiri yang mendatangkan hasil, nak berpolitik tapi kemajuan diri entah ke mana.

Jangan jadi bodoh atau menunjukkan kebodohan dalam berbahasa dan berbicara.

Dato Adil
Bangsar, KL

Anonymous said...

dato adil

kita orang muda dan biarkan orang muda tentukan siapa yang layak ketua pemuda ..Dato sudah tua dan kaya raya masuk UMNO ,tak payah la dok mengampu sokong muhkriz utk dpt projek

kita bukan bodoh seperti datuk sangkakan ..kita orang muda yang berfikir menggunakan otak .

Ketua Pemuda Hanya untuk Orang Muda !!!

Anak Bapak said...

Ni yang malas nak blogging ngan org tua ni? fikirannya tak terbuka!!! Masa lagi guna cara lama.

Kenapa datuk keadilan nak halau kami pulak suka hati kami la nak tulis apa kat sini!!! ni blog dato keadilan Bangsar, KL ker...

Lagi satu saya nak tanya betul ker dato ni? dato beli ker dato tipu jer?

Tolong suluh muka kat cermin jap

Anak Bapak said...

Dato keadilan Bangsar, KL ni kenal MM ya? hari2 tolong lap dan bubuh losen kat kepala MM dapat berapa sen? Ada la dua kupang kot?

lip lop said...

Apa la korang ni? dato Adil tu AZLI SHUKRI la cuba chek ip dia... aku dah dapat kesan.

Anak Bapak said...

KJ - Ali - Zahid dahului saingan

Ketua Menteri Melaka, Datuk Seri Mohd. Ali Rustam dan Naib Ketua Pemuda, Khairy Jamaluddin mendahului calon-calon lain masing-masing bagi jawatan Timbalan Presiden dan Ketua Pemuda Umno.Kedudukan tersebut diperoleh berdasarkan tinjauan menjelang pemilihan Umno hujung bulan ini.

Tinjauan itu dijalankan oleh pensyarah Universiti Malaya bulan lalu membabitkan 2,030 respondents termasuk 163 perwakilan yang akan menghadiri persidangan agung tahunan parti itu.


Laporan New Straits Times yang memetik kajian kendalian Prof. Dr. Abu Hassan Hasbullah berkata, bagi jawatan Timbalan Presiden, Tan Sri Muhyiddin Yassin yang memperoleh jumlah pencalonan paling tinggi kini berada di belakang Mohd. Ali.


Muhyiddin dan Mohd. Ali, kedua-duanya Naib Presiden Umno, masing-masing memperoleh 54 dan 35 peratus sokongan responden tinjauan itu.


Seorang lagi calon jawatan Timbalan Presiden, Tan Sri Muhammad Muhd. Taib, bekas Naib Presiden dan Ketua Penerangan Umno, berada di kedudukan ketiga dengan 11 peratus sokongan.


Tiga calon bertanding jawatan tersebut.


Bagaimanapun kajian yang dikenalikan di kalangan parti-parti komponen Barisan Nasional (BN) menunjukkan seramai 66 peratus mengharapkan Muhyiddin manakala seramai 48 peratus mahu beliau menyandang kerusi itu.


Bagi jawatan Ketua Pemuda Umno pula, Khairy dikatakan memperoleh sokongan 46 peratus berbanding Datuk Mukhriz Tun Mahathir, Ahli Parlimen Jerlun dan Exco Pemuda Umno, yang berada di tempat kedua dengan 39 peratus sokongan.


Bagaimanapun laporan itu tidak menyebut sokongan yang diperoleh seorang lagi calon iaitu Datuk Seri Dr. Mohd. Khir Toyo.
Dalam pada itu, saingan bagi jawatan Ketua Wanita dilihat memihak kepada Naib Ketuanya, Datuk Seri Shahrizat Abdul Jalil yang memperoleh 53 sokongan berbanding Ketuanya, Tan Sri Rafidah Aziz.


Peratus sokongan bagi Rafida juga tidak disebut.


Pemilihan bagi sayap Pemuda, Wanita dan Puteri akan berlangsung pada 25 Mac manakala peringkat pusat pula keesokan hari.
Jawatan Presiden telah pun dimenangi oleh Datuk Seri Mohd. Najib Tun Razak tanpa saingan.


Tinjauan itu juga mendapati Datuk Seri Dr. Ahmad Zahid Hamidi berada di kedudukan utama bagi saingan jawatan Naib Presiden.
Daripada kalangan lapan calon, Zahid memperoleh 23 peratus undi berbanding calon popular sebelum ini, Datuk Seri Hishammuddin Hussein.


Hishammuddin yang juga Menteri Pelajaran memperoleh hanya enam peratus sokongan.


Dua calon lain, Datuk Seri Dr. Rais Yatim dan Datuk Seri Mohd. Khaled Nordin, masing-masing Menteri Luar dan Menteri Pelajaran, memperoleh 18 peratus dan 14 peratus sokongan untuk menduduki kedudukan kedua dan ketiga selepas Zahid.

Anak Bapak said...

Anti Khairys to launch attack

Now there are rumours that Rocky Bru and gang are planning a vicious anti Khairy attack. Maybe there are, maybe there aren't, but one thing is forsure. KJ got plenty on coverage when Dato Sak of Sakmongkol proceeded to interview to stalwarts of the nation, Tun Daim Zainuddin and YM Tengku Razeligh Hamzah and proceeded to get some honest opinions about the honorable representative from Rembau. And by and large, the comments made showed one thing clearly, the consensus that KJ is some sort of disaster is a pure myth. Take Tun Daim Zainuddin's remarks on KJ. Now there was no vitroil, no attack, perhaps some wise words of advise as to how KJ should play his political cards.

Anak Bapak said...

As to Dato Mukrhiz. Tun had this to say

crick...crick..crick

Dont magnify your screen. There is nothing wrong with your monitor..

As to Dato Seri Khir Toyo, lets just say, Tun Daim made clear his view on the ex-Menteri Besar's character. To put it mildly, he was not enthusiastic.

Anak Bapak said...

Anti Khairy Attacks Do More Good than Harm?

I am actually going on record, bring it on. Attack KJ through the blog, because the first rule in advertising is always keep the message strong. Brand KJ is a very prominent brand, Brand DM is often mistaken for Danger Mouse and Brand KT, is synonymous with a broomstick. (Maybe he is some sort of man-witch what you'ol think).



The truth is on the Internet, anti Khairys actually have done a greater good than harm to Khairy. This is not to be unexpected because whilst at the start of 2008, perhaps due to a large part by RPK's Khairy Chornicles, Khairy's image was not that strong. And so many anti Khairy blogs sprouted up, starting with AntiKhairy@Wordpress and later on AntiKhairy@Blogspot, then Mamak Bendahara's outfit, then Piggy Singh's - the Antigonist, Voicey's AnotherBrickinWall and now even Rocky Bru. And when so many people attack one man, and recycle the same news, and start to make more and more preposterous claims, the right thinking individual will begin to question what their motives are.



And they begin to say, well maybe hes not so bad after all. Maybe one is going overboard with their attack, or perhaps even worse the attackers are paid hacks. And when respected bloggers like Dato Sak from http://sakmongkol.blogspot.com/ are willing to put their counter arguments out in the open, and seek the opinion of some of the most respectable people in the country, I'd guess its quite clear, who is winning the Great Blog War.



The conclusion is very clear. I welcome Rocky Bru and Voicey supposed Anti Khairy offensive, it will probably coincide with another rocky patch of our local political and economic situation, and the sane thinking UMNO Youth delegate would decide that in the interests of rejuvinating the wing and coming out with fresh ideas, the answer lies in the man everybody is talking about - YB Khairy Jamaluddin.

Anonymous said...

Azli syok sendiri malulah saya masuk blog awak? kenapa byk persoalan tak terjawap

haniesyafique said...

sbenaqnya geng2 kj ni takdak modai nk bantai mukhriz....heh....apa bleh buat imej mukriz lebih bersih dr boss depa si kj.....xpalah biaqla puak2 kj ni dok melalak....depa panaih pungkoq tu...dok kata blogger pro-mukriz yg nk serang kj....rupanya depa yg lebih2 lg :)

Nurul said...

salam saudara.. serisubuh dah tukar ke link baru iaitu "serisubuh.com" .. tapi blogspot masih kekal..

Sepupu Anwar Ibrahim said...

Kepada datoadil yang tak berapa nak adil..

Selamba jer dia ckp perkataan2 kesat..saya minta awak tarik balik kata2 tu..hehehehe..dah la datoadil..awak pon sama jgn nak menyalak kat sini..baik awak pikir idea2,pendapat yg positif dan baik utk majukan umno yang hampir korup ni..

sekian-

Anak Bapak said...

haniesyafique, aku tgk muka ko mcm mat jambu, hari2 lap kepela mukhriz ker? apa yang tak de modal? aku rasa ko x payah la bg komen kat sini rugi space blog ni jer!!! setakat tu jer yg ko boleh bg komen baik x payah bai!!! kucing aku pun boleh bg komen mcm tu... hek hek hek

Anak Bapak said...

xpalah biaqla puak2 kj ni dok melalak....

puak2 mukhriz buat apa? menagis teresak2 pulak ka... hahahaha

aduh geli ketiak aku? Langsung tak bermaya puak mukhriz ni rupanya? balik tidoq la korang!!! Kita org melalak ada fakta!!! hampa melalaq habuk pun tarak!!!

Anak Bapak said...

Dato x adil boleh mengeluarkan kata2 kesat!!! hina org lain!!! tapi bila kena kat batang idung dia tau pun dia marah!!! matang la sikit kodok adil? bayak2 la buat beramal ibadat sikit...

Anonymous said...

Mukhriz really thinks he can fight Anwar on his own? No chance, the only way is use Najib to attempt to fight together, which the DPM can't do, as he is the heir apparent to Abdullah and made it clear his allegiance is to PM. Mukhriz is rolling the dice using this oppurtunity to oust Abdullah and his sworn adversary Khairy, whom is actually Hishamuddin's lapdog. Hisham whom is a safety 1st politician like his cousin, has always got Khairy to do his dirty bidding, even asking Khairy to bulldoze the other component parties and opposition whilst waiting behind the veil. Hisham now has every chance to set the record straight and step up to the plate and be the UMNO Youth Chief he ought to be, but from his track record...he will just shy away. Even at the back of his mind a weakend UMNO party will make things easier for Anwar. With KJ relegated to the sidelines, Hisham must find another loudspeaker, after all he was the one whom wanted Khairy to be his Deputy, whom clearly outshone him. Khairy (a story in itself) is left grasping to Hisham's tailcoats as he was blamed for everything. Hisham definitely took the young boy under his wing and they are both at fault collectively especially for thier great performance with the Keris encore.

Hisham also whom was brought in by Anwar is playing it safe on all fronts. What makes it worst, his own political secetary and long time friend Akhbar Khan a true Anwar loyalist has left Hisham on a bad note. Fundamentally, if the UMNO Youth Head is now dilly dallying, what of the future of UMNO?

Anonymous said...

Dari gila kuasa ke perkauman - itulah yang dihadapi oleh Malaysia. Nampak jelas dalam UMNO pun ada yang tak sebulu dengan yang lain. Ada juga yang dah pencen tapi masih nak gila kuasa menerusi anak dan orang kuatnya. Agak tulah sebabnya orang Melayu tak suka UMNO. Kononnya membela rakyat tapi dalam parti berebut gila kuasa. Tak salah kalau saya katakan, masuk UMNO boleh jadi kaya, gila kuasa dan mudah lupa. Semua dunia sementara, tapi lupa akhirat.

Budak Kampung said...

Aku bukak blog pagi ni tengok banyak betul monyet2 panjat tembok.

kesian pun ada, patutlah nama khairy busuk, sebab penyokong2nya mcm beruk jadinya dalam blog ni. nasib baiklah kami tak joint,

Muhammad Azli Shukri said...

agak "terkejut" melihat sikap bloggers pro KJ yang seperti terkena histeria dalam blog ini. Jelaslah bahawa mereka cukup takut dengan pendedahan yang dilakukan di dalam blog ini. Saya akan menjawab semua persoalan mereka dalam posting saya nanti. Mereka jangan ingat bahawa hujah2 mereka begitu sukar untuk ditangkis, malah jika diperhatikan komen2 mereka tidak ada satu pun yang benar2 jitu dan realistik.

Cik wanie said...

salam
1st kpd dato adil : kamuh ckp puak KJ beriya2 sokong KJ mcm KJ kenal mereka kn? sy nk ty,klw puak MM tuh pule adekah MM knl mereka?
Ini perkara biasa,tdk perlu KJ atau sape2 sahaje utk mengenali sume penyokong beliau utk penyonong2 nye bersuara.adekah Tun M atau Pak lah mengenali kesemua penyokong beliau? Tidak perlu kerana masing2 ade hak utk menyokong sesiapa sahaje yg mereka percaye dpt menjadi pemimpin yg baik.Tidak perlu kamuh menggunakan kata2 kesat atau menuduh penyokong2 KJ tidak matang atau sebagainya. Harus diingat,kita semua mempunyai hak utk bebas bersuara. Bebas menulis dan juga bebas meninggalkan sebarang komentar.

Kpd sdr azli : Jelas dan nyata kamuh adalah pro-MM..Maka tidak hairan lah segala tulisan sdr yg positif belaka tentang MM. Apa2 pun,kita tunggu dan lihat sahaje nt keputusannya. Jgn hanya sdr yg galak berkempen utk menaikkan nama dan undian utk MM tp YB sendiri tdk menampakkan usaha yg setinggi sdr.MM berlainan sekali dr Tun M.Sy sgt menyanjungi Tun M.

Eklas dr aty,bg sy,KJ adalah calon yg terbaik utk KP.Beliau berkarisma dan dapat menyalurkan suara org2 muda dan belia seperti kami dgn baik.

Sekian terima kasih.

Pejuang Bangsa said...

azli ,

kita bukan takut dengan pendedahan sdr tetapi apa yang sdr tulis bukan ikhlas untuk menolong UMNO tetapi memang untuk memburukkan KJ dengan tuduhan tidak berasas dan objektid sdr untuk menaikkan MM ,rakan baik sdr .

Sdr ingat fitnah yang sdr lakukan untuk memburukkan kredbiliti KJ seperti taktik murahan ini boleh mengubah persepsi orang muda . mungkin kalau ia baru orang boleh dengar lagi tetapi kalau tuduhan ini berulang-ulang yang sama orgn pun sudah meluat dan menyampah ..

orang pun tidak terfikir sdr boleh fikir mengenai isu kajatuhan skuad bola sepak negara dengan kegagalan KJ sebagai orang kanan FAM . Sdr memang kerja untuk create kelemahan KJ dan di samping itu menaikkan MM dengan AMAN yang aku rasa keja paling senang untuk sapa pun handle .

Muhammad Azli Shukri said...

Pejuang bahasa - nampaknya saudara masih tidak faham bahawa Aman Malaysia programnya banyak dibiayai oleh datuk MM sendiri, bukan mudah untuk nak handle, sekarang cuba saudara tunjukkan kepada saya apa kejayaan KJ? jika ada marilah sama2 kita raikan? kalau setakat lantang bersuara sahaja, tetapi UMNO tergadai apa gunanya?