Tetamu Kehormat...

March 31, 2009

Dari Kuala Kangsar Ke Bukit Gantang


Dari Kuala Kangsar ke Bukit Gantang



Saya terpanggil bagi menjawab beberapa tuduhan liar Datuk Seri Nizar di Kemunting semalam, dengan mendakwa bahawa rakyat di Bukit Gantang harus menolak BN beralaskan kepada beberapa alasan tersebut :

1. BN/UMNO mengamalkan politik perkauman.

2. BN/UMNO mengugut rakyat.


Kedua-dua hujah yang dikemukakan oleh Nizar semalam begitu jelas menggambarkan kegoncangan hati dan emosi beliau selama ini. Saya sangat berkeyakinan bahawa Nizar merupakan seorang yang baik - tetapi malang kerana terpengaruh dengan gaya politik PAS selama ini, akhirnya beliau menjadi kasar serta terikut-ikut dengan rentak dan gaya pemimpin PAS yang lain.



Benarkah UMNO mengamalkan politik perkauman? Jawapannya mudah UMNO hanyalah sebuah parti yang percaya bahawa asal Malaysia ini adalah hak orang Melayu, lantaran itu terkandung di dalamnya beberapa hak yang harus ada kepada penduduk asalnya. Dan UMNO hanya mempertahankan hak bangsanya sahaja. "Hak" bermaksud kepunyaan wajib yang mesti dipertahankan. Itu sahaja yang UMNO perjuangkan. UMNO berhak mendaulat dan mempertahankan Islam, UMNO berhak menjaga institusi raja-raja, UMNO berhak memelihara keistimewaan yang dimiliki oleh orang Melayu.



UMNO tidak ambil hak orang lain atau bangsa lain. Apabila kita mengambil tanah rizab orang Melayu, kita seharusnya menggantikannya semula tanah tersebut, kerana itu jelas merupakan hak orang Melayu, tetapi Datuk Seri Nizar tidak melakukannnya - dan kerana itulah sultan Perak murka. Jika kita mahu memberikan tanah rizab orang Melayu kepada Cina atau India sekali pun - kita harus menyediakan gantinya. UMNO hanya menuntut haknya sahaja. Orang Melayu tidak harus diperbodoh-bodohkan dengan dakwaan bahawa UMNO parti perkauman.



Apabila DAP terlibat sama dalam pentadbiran negeri Perak, bukankah mereka juga bersifat perkauman? dengan membantu kaum Cina dan menuntut hak mereka? dan apakah tatkala UMNO membantu orang Melayu maka itu baru dikatakan sebagai perkauman? Nizar terlalu mudah mempercayai kata-kata pemimpin partinya, dan akhirnya tidak dapat melihat kebenaran. Nizar seharusnya bercakap benar mengapa Sultan Perak begitu murka kepadanya. Apakah yang sudah beliau lakukan sehingga menyinggung hati sultan dan istana selama beliau mentadbir Perak. Semua ini berlaku sebelum kerajaan Perak jatuh ke tangan BN. Jangan kita tidak henti-henti mempromosikan bahawa BN zalim kerana merampas Perak secara tidak sah - sebaliknya kita lupa bahawa idea tersebut adalah datangnya daripada Anwar Ibrahim sendiri.



Sebelum kejatuhan Perak ke tangan BN - sudah banyak kali Nizar mengabaikan hak orang Melayu Perak - semua ini tidak disedari oleh orang Melayu sendiri, malah orang Melayu yang menyokong PAS pun hakikatnya tidak sedar bahawa hak mereka turut akan lenyap di bawah pentadbiran Nizar dan sekutu-kutunya, DAP. Kita tidak akan digelar perkauman semata-mata kerana mahu mempertahankan hak kita. Orang Melayu ada tanah miliknya, dan adalah salah jika tanah milik orang Melayu diberikan kepada orang lain, ini bukan soal perkauman, sebaliknya soal hak, tidak kira orang Cina, orang Melayu atau pun orang India. Soal hak tidak mengira kaum dan bangsa.



Nizar harus menjelaskan mengapa Sultan Perak murka kepada beliau berhubung soal tanah di Perak. Semua ini tidak diceritakan. Kita tidak menafikan hak bangsa lain, tetapi kita marah apabila hak kita diberikan kepada orang lain, semata-mata mahu menunjukkan kesamarataan hak dan keadilan. Keadilan hanya tercapai apabila kita mempertahankan hak bangsa kita dan bukannya memberikan hak tersebut kepada bangsa lain. Tiada keadilan walaupun sedikit jika kita memberikan hak bangsa Cina kepada bangsa Melayu dan tiada keadilan juga jika kita memberikan hak bangsa Melayu kepada bangsa Cina. Itu adalah jelas.


Bersambung...

62 comments:

datoadil said...

DOSA-DOSA PAKATAN RAKYAT

by. Dato Adil

Kerana hendak tunjuk keadilan sosial, tanah diberikan kepada orang Cina. Apa sudah jadi dengan Pakatan Rakyat. Akhirnya menjadi isu dan mungkin membangkitkan kemarahan Tuanku Sultan.

Tetapi Pakatan mungkin melihat bahawa pemberian itu tidaklah sebesar mana jika dibandingkan dengan ratusan ekar tanah yang dibolot oleh pemimpin tertentu dalam UMNO baik di Semenanjung atau Sabah.

Jadi janganlah kita menutup bangkai gajah dan mencari bangkai kuman yang amat kecil saiznya.

Sekian.

datoadil said...

Saudara Azli kata dalam postingnya kali ini :
---------------------------------
UMNO berhak mendaulat dan mempertahankan Islam, UMNO berhak menjaga institusi raja-raja, UMNO berhak memelihara keistimewaan yang dimiliki oleh orang Melayu.

---------------------------------

Saya nak tanya Saudara Azli :

1. Kenapa UMNO membisu ketika Forum Terbuka Islam oleh Majlis Peguan.

2. Kenapa tiada jawapan konkrit dari UMNO berkenaan Isu Bahasa.

3. Kenapa Pemilikan Tanah oleh Banyak wakil rakyat didiamkan.

4. Kenapa Tun Mahathir yang membuang kekebalan Raja-raja dahulu tidak menarik minat UMNO.


oleh itu, jangan cuba berlagak hero, tetapi sebenarnya zero.

Kaber Hero Kaber Zero Kaber UMNO.

Sekian.

Muhammad Azli Shukri said...

kepada dato' adil ; saya bersetuju jika itu adalah hujahnya, tetapi jika apa2 "dosa" yang pernah dilakukan oleh BN/UMNO dilakukan juga oleh pembangkang - jadi apakah bezanya lagi antara PAS dan UMNO? jika UMNO turut dituduh kerana membolot tanah maka PAS juga melakukan hal yang sama - jadi janganlah dislogankan kononnya pembangkang membela keadilan dan kesamarataan.


betul bangkai gajah agak bersaiz besar sesuai dengan umurnya 63 tahun, tetapi baru 11 bulan perintah perak jika bangkai sudah bersaiz kuman itu tandanya sangat bahaya. Apa akan terjadi jika mereka memerintah Perak selama 63 tahun pula? bukan setakat jagi bangkai gajah, malah mungkin akan menjadi bangkai naga..ini yang kita tidak mahu. Sejahat2 UMNO 11 bulan UMNO memerintah tak kedengaran sultan Murka, tetapi 11 bulan Nizar pegang Perak - tanah orang Melayu diberi kepada siapa?

Muhammad Azli Shukri said...

kepada dato adil saya jawab semuanya sekali gus di sini :

isu majlis peguam telah diambil tindakan sekarang, bukan mudah untuk mengambil tindak sebelum bukti terkumpul. sekarang tindakan sedang dilakukan.


isu bahasa - saya jelaskan bahawa selama 6 tahun kita dalam percubaan dan ada hasil baik dan ada hasil kurang baik, dan sekarang ia sedang dirombak. Bukankah semalam hishamuddin sudah bercakap di dalam parlimen akan hal ini.


Pemilikan tanah wakil rakyat sangat berbeza dengan isu di Perak, isu di perak adalah berkenaan rizab tanah orang Melayu. yang diambil tanpa diganti semula. pemilikan tanah wakil rakyat ia tidak mengambil hak orang lain, sebaliknya yang menyebabkan orang marah ialah wakil rakyat UMNO guna cara rasuah untuk membolot tanah. itu hal yang berbeza


UMNO tak tarik kekebalan raja2 semua orang tahu, UMNO menjadikan raja lebih relevan sesuai dengan keadaan masa, dan kita mahu raja ketika itu dihormati setelah beberapa isu yang melibatkan raja dipandang zalim ketika itu.

Brahimnyior said...

Politik, begitulah..

UMNO pun sekarang ni susah nak dapat undi bukan Melayu.

Ada kemungkinan Zambry terpaksa guna beberapa cara seperti mana PR guna.

Sebenonya, Cina bijak berpolitik, dan kaum oportunis.

Melayu, kekadang boleh dicucuk hidung, sebab tu bila diberi kain pelikat, duit RM20-RM30, dah boleh dibeli jiwanya...

Cheguman@Demang Lebar Daun said...

Salam Azli,
Bagi saya Dato Adil bukan tidak tahu cuma ingin menduga Azli. Tahniah Azli atas jawapan yangcukup bernas.

YB Raz Gothic said...

jangan katakan pakatan rakyat sebagai hero. Lihat tidak sampai setahun pemerintahan mereka, banyak adun dan orang kuat mereka terlibat dengan pelbagai masalah.

Nizar lebh ikutkan kata DAP dari PAS. Walaupun penyokong PAS tahu perbuatan Nizar boleh merugikan mereka, tetapi kerana dendam mereka kepada orang UMNO, mereka sanggup korbankan segalanya walaupun terpaksa merempat ditepi jalan.

Bagi mereka, ini semua disebabkan dendam, kemaruk nak berkuasa. Bagi mereka sekarang : Matlamat Menghalalkan Cara.

acai said...

dato adil syer cuber bagi pebdapat tentang soalan anda.
1)Dalam parlimen ada dijelaskan ketika dahulu bahawa untuk mengambil tindakan perlu ada tatacara yang betul dan teratur supaya tidak menyingung mana2 pihak didalam malaysia yang berbilang kaum.benda in ibarat menarik rambut dalam tepung.rambut jangan putus tepung jangan terabur.
2)ppsmi tidak ada unsur untuk menafikan bahasa melayu sebagai bahasa kebangsaan cuma ia perlukan sedikit perubahan untuk menjadi lebih efektif dan bersesuaian.Pada saya sesuatu benda klu ada kelemahan dan perlu pembaikan so bg masa.tak tahu lah klu dato adil mr perfect.......
3)DEdahkan sahajer masalah ini sekarang banyak saluran untuk datuk dedahkan supaya rakyat tahu secara tak langsung ini dapat memperbaiki kelemahan yans ada dalam umno.pastikan setiap pendedahan adalah benar kerana ini melibatkan maruah.
4)seperti yang saya pada ppsmi setipa benda perlukan perubahan yang relevan dato.ada kerkurang perlu kita perbaiki sistem ini supaya menjadi rasional.

maafkan saya jika saya sila beri tunjuk saya sedia ditegur,kerana saya not perfect.
(pemuda)

datoadil said...

USAH BICARA SOAL 63 TAHUN

by: Dato Adil

Jika kita bicara soal UMNO sudah memerintah 63 tahun atau sejak merdeka dan membandingkan pula tempoh Pakatan Memerintah, saudara sebenarnya membuka pekung di dada.

1. Kalau dah tahu sudah memerintah lama sampai 63 tahun, kenapa Melayu masih mundur dan ketinggalan. Tiada kesungguhan untuk memajukan melayu dari peniaga hinggalah kontraktornya.
Kenapa "Melayu" dijadikan modal oleh UMNO untuk dapatkan sokongan.

2. Maksudnya UMNO walaupun dah lama memerintah, tetap juga ketinggalan orang Melayu. Yang kaya segelintir Melayu yang ada dalam UMNO.

3. Salah laku dalam Pakatan kerana mereka telus. Maksudnya mereka tak sembunyikan salah laku, terus buang dan hukum mereka. Dari sekaranglah kena buat macam itu. Bagi UMNO ini tak baik nanti jejaskan imej, maka rasuah dan salah laku dibiarkan menjadi barah dan ada yang sudah menjadi isi.

4. Akhirnya mereka dapat menerima pemimpin yang didapati bersalah. Misalnya Khairy Jamaluddin. Tetapi dalam Pakatan, pemimpin ini akan dibuang walaupun akan menjejaskan parti mereka.

Sebab itu dalam UMNO ada lagu bangau oh bangau. Bila lagu ini menjadi budaya mereka, maka orang akan saling menyalahkan dan melepaskan tanggungjawab untuk memajukan bangsa.

" Khairy oh Khairy kenapa engkau menang, macam mana aku tak menang, perwakilan sokong aku, perwakilan sokong aku,

perwakilan oh perwakilan, kenapa sokong Khairy, macam mana aku tak sokong, aku ingin duit, aku ingin duit.... dan ini berterusan entah bila alan berakhir. Sampailah nanti UMNO jadi pembangkang.

Jadi selama ini UMNO memerintah depa suka dendangkan lagu bangau oh bangau ini.

Sekian.

datoadil said...

LAGU KLASIK DIUBAHSUAI


Tanya sama pokok apa sebab goyang,
Nanti jawab pokok angin yang goncang,

Tanya sama UMNO apa sebab kalah,
Nanti jawab UMNO kami masih menang.

UMNO nanti kata kami akan baik
Akan ada orang jadi pelapis

Tanya orang ramai, siapa yang pelapis,
Nanti jawab UMNO, Najib yang bengis.

Iszuani Humairah said...

Salam Bro Azli-san yang hebat,apa-apa yang berlaku sekarang kita kena balik kepada sejarah dulu. Melalui sejarahlah kita akan dapat pengetahuan tentang apa yang telah berlaku dan akan berlaku pada hari ini, masa depan dan seterusnya. Ya Allah semoga rakyat perak di berkati Allah di bawah naungan Duli Tuanku Sultan Perak. Amin.

acai said...

dato adil:
nie jawapan untuk kenaper melayu masih mundur.saya amik dari jawapan tun.
beri tanah jual
beri subsidi jual
beri projek bg ora lain jalankan
beri projek makmal komputer sekolah runtuhkan
beri lesen meniaga sewakan
mcm ner lg nak tolong orang melayu kalau kita terus bersikap mcm nie.

chong said...

pemimpin2 & penyokong2 UMNO, tolong jawab persoalan rakyat berikut:

1 - Kenapa Najib tidak disiasat seperti Anwar?? (merujuk kepada kes pembunuhan Altantuya Shariibuu)

2 - Kenapa Najib tidak siasat dan jelaskan bagaimana C4 boleh terlepas keluar dari kawalantentera??? (sedangkan beliau adalah Menteri Pertahanan semasa kes itu berlaku)

3 - Kenapa sewaktu YB Gobind Singh menggelar Najib pembunuh di parlimen, Najib bertindak untuk keluar dari dewan persidangan dan tidak menafikan gelaran tersebut??

4 - Kenapa Najib tidak mengambil tindakan undang-undang terhadap wartawan Perancis yang memberi bukti tentang kes pembunuhan Altantuya???

5 - Kenapa apabila RPK memberi bukti tentang penglibatan Najib, Najib tidak disiasat dan RPK pula yang ditahan di bawah ISA??

6 - Kenapa Najib berdalih kononnya beliau tidak mengenali Saiful Bukhari tetapi kemudiannya Najib mengaku beliau ada berjumpa Saiful di rumah dan pejabat TPM??

7 - Kenapa Najib tidak berani dirinya dibicarakan di mahkhamah untuk membuktikan beliau tak bersalah??

8 - kenapa kerajaan bisu saja apabile akhbar France menyabitkan najib dlm pembunuhan altantuya & rasuah pembelian kapal selam???

jangan mengadaikan masa depan negara kita. anak2 & cucu2 anda akan berasa amat malu atas tindakan tuan bersebarisan dengan pembunuh kejam.

Cheguman@Demang Lebar Daun said...

Azli,
Nampaknya para pengunjung blog ini semua hebat-hebat. Lebih tepat lagi nak tunjuk kehebatan masing-masing dengan cara menyalahkan orang lain. Saya cabar anda semua untuk memberi satu formula yang realistik bagi membina negara tanpa menjatuhkan pihak lain. 'menang-menang'. Saya cabar anda semua yang merasa hebat agar memberi formula bagaimana menghadapi kemelut ekonomi.

Saya percaya, anda semua cuma pandai berhujah dan memperlekehkan orang lain. Jika Najib tidak layak, siapa yang lebih layak?

Saya yakin, orang bukan Melayu takkan kata pemimpin bukan melayu yang layak memerintah. Mereka akan ajukan nama pemimpin pembangkang melayu yang sebenarnya tidak cukup layak dan akhirnya tanpa disangka-sangka, kepimpinan negara ini akan beralih pada kaum cina. Tunggulah saat itu dan sementara itu teruskanlah bertengkar. Anda semua memang hebat.

mael said...

UMNO warisan penjajah..
masih mengekalkan undang-undang inggeris dlm perlembagaan negara,jelas bercanggah dengan hukum dalam alquran
satu syirik yg sangat besar...

mengamalkan semangat perkauman

melaga-lagakan PAS dgn DAP mengenai hukum hudud.

sepatutnya pemerintah menerangkan tentang kebaikan hukum yg terkandung dalam alquran kepada org bukan islam.tetapi sebaliknya memburukkannya.menakut-nakutkan org bukan islam

yg peliknya umno ni mengaku beragama islam,sembahyang,puasa,haji tetapi tdk dpt menerima hukum dalam alquran

jelas betapa sesatnya.

kenapa takut dgn DAP..pemimpin2 DAP 2 hanya manusia biasa saje..
ALLah boleh memusingkan hati-hati mereka untuk sokong perjuangan islam.

dalil=adanya kelab penyokong PAS yg terdiri dari orang bukn islam menyokong perjuangan islam.
Allah menunjukkan kekuasaannya,memperlihatkan sesatnya org yg mengaku islam.

Muhammad Azli Shukri said...

saya akan jawab seluruh tuduhan dato adil dan chong sekaligus dalam satu posting khas saya.

Muhammad Azli Shukri said...

mael saudara berkata : mengapa takutkan DAP dan Allah boleh memusingkan hati mereka. soalnya mengapa pula saudara tidak sahaja ubah ayat tersebut kepada "Allah juga boleh memusing hati para pemimpin UMNO untuk memperjuangkan Islam yang sebenar" dan mengapa tidak sahaja UMNO dan PAS bersatu untuk kepentingan agama dan negara?

belokkirikanan said...

FAKTA UMNO KHIANAT TANAH ORANG MELAYU

Umno Perak terutama Dato’ Zamri ketika Pakatan Rakyat memerintah Perak antara orang yang lantang menuduh Dato’ Seri haji Nizar boneka kepada China DAP kerana beri tanah kepada orang China di Perak. Modal yang sama juga sedang difitnah oleh jentera Umno/BN kepada pengundi Bukit Gantang. Fitnah kalau undi Pas/Pakatan Rakyat bermakna menggadai tanah orang melayu kepada bangsa asing.

Ini adalah jawapan kepada Dato’ Zamri dan kuncu-kuncu Umno, bahawa yang khianat tanah orang Melayu ialah pemimpin Umno, bukan Pas, bukan DAP dan bukan PKR
Fakta yang Dato’ Seri haji Nizar kemukakan sudah cukup untuk membuktikan Umno pengkhianat kepada orang Melayu bukan Pakatan Rakyat. Sebagaimana kita sudah buktikan Umno kepala bapa penderkahaka kepada Raja-Raja Melayu.

Sekarang fakta menunjukkan Umno yang khianat tanah orang melayu dan rakyat di negeri Perak.

Kerajaan PR hanya memberi tanah 102,000 lot kampung tersusun (kebanyakan Melayu) melibatkan 7,000 ekar. Manakala 47,000 lot kampung baru (kebanyakan China) dan sebilangan kecil kampung adat (orang asli). Jumlah yang diberi kepada orang China adalah 3,000 ekar sahaja. Itupun tanah yang sudah diduduki orang China lebih daripada 70 tahun lalu.

Melayu sangatkah Umno, sehingga buat bising fasal tanah 3000 ekar yang diberi kepada orang China yang memang haknya untuk dapat kerana mereka adalah rakyat di negara ini, mereka bukan China Singapura atau China Vietnam.

Kalau Umno tuduh Pakatan Rakyat boneka China dan khianat tanah orang Melayu kenapa tanah yang dipohon oleh Tuan Guru Haji Abdul Latif (Pondok Pak Teh Kroh Grik Perak) sejak 1996 telah diluluskan oleh Exco PR pada 2008 sebanyak 45 ekar. Kalau kerajaan yang dipimpin oleh Dato’ Seri Haji Nizar boneka China sudah tentulah permohonan ini tidak diluluskan. Adakah pemimpin Umno ingat Pak Teh ini China Taiwan sehingga permohonan beliau tidak diluluskan. 12 tahun Pak Teh menunggu kelulusan. Tiba-tiba kerajaan yang kononnya boneka China meluluskan permohonan tersebut walaupun tidak sampai sepuluh bulan memerintah. Manakala Umno yang mendakwa tonggak orang Melayu telah kianat kepada bangsa sendiri walaupun tanah itu untuk kegunaan pondok.

Ini fakta menunjukkan Umno penjahanam tanah orang Melayu;

22,000 ekar ( Ya! Dua Puluh Dua RIBU ekar) tanah kerajaan di gadai kepada gergasi KLK (KL Kepong) di Lekir, Manjung.5,000 ekar di Bruas 1500 ekar kepada MCA di Bandar Baru , Kampar (UTAR)

200 ekar tapak kilang simen Perak Hanjoong (sekarang YTL kerana di gadai oleh pemimpin UMNO kepada YTL! ) Ini tanah rizab melayu di Padang Rengas, Kuala Kangsar dekat Highway!
Kerajaan Umno/BN Perak gadai tanah kerajaan di beberapa lokasi komersial di tengah bandar Ipoh, Taiping, Bidor , Kinta, dan Perak kepada taukeh-taukeh jika sekiranya BN kembali berkuasa pada 9 Mac 2008 (selepas PRU-12).

9 ribu hektar tanah Rezab Melayu di Selangor telah ditukar status kepada bukan rezab Melayu. Hanya 1/3 sahaja (lebih kurang 3 ribu hektar sahaja yang diganti. Selebihnya jin tanah makan.
Pada tahun 1990, seramai 80 orang penduduk di Pantai Chenang Langkawi yang duduk di atas tanah rezab Melayu dihalau untuk membina Pelangi Beach Resort.

Pada tahun 1990, sebanyak 930 hektar tanah Rezab Melayu Kampung Mambau Negeri Sembilan telah diambil untuk projek Seremban 2. Sebelumnya terdapat 600 orang yang tinggal disitu.

26,000 hektar (dua puluh enam ribu) tanah rezab Melayu di Tanjung Langsat-Tanjung Pia Johor diambil untuk New Town Ship. Projek yang diusahakan oleh Kuok Brother Collabratioan UEM.

300 ekar tanah Rezab Melayu di Pulau Redang Teregganu kepada Vincent Tan untuk projek perlancungan.

Pada tahun 1993, 1000 ekar tanah Rezab Melayu di Kerpan Kedah (tapak sawah yang subur) untuk projek kolam udang.

13 Jun 2008 (Utusan Malaysia) melaporkan penduduk sekitar daerah Kota Tinggi, kecewa dengan tindakan pejabat tanah menolak permohonan mereka mendapatkan tanah seluas 182.11 hektar di Batu 15 Jalan Kulai, Mukim Ulu Sungai Johor di sini. Tanah yang sudah dipohon sejak 20 tahun dahulu telah diberi kepada syarikat bukan bumiputera. Ini siapa punya angkara? PR atau Umno.

Akibat kebodohan pemimpin Umno menyebabkan Pulau Batu Putih pun terlepas yang dapat hanya pulau tenggelam timbul (Batuan Tengah dan Tubir Selatan). Kalau air pasang batu tenggelam, kalau air surut maka Pulau Batu itu timbul. Inilah yang disebut oleh Datuk Rais Yatim Menteri Luar menang-menang. Menang pada Umno ialah Singapura dapat pulau yang tidak tenggelam, manakala Malaysia hadhari dapat pulau tenggelam timbul. Ini lah lawaknya pemimpin Umno yang jaga kedaulatan negara.

Kampung Chu Badak Sentul Kuala Lumpur, sebanyak 273 ekar tanah kampung Melayu tradisi telah menyebabkan kira-kira 160 keluarga telah dihalau keluar kerana pembangunan mega akan dibuat disitu.

Tanah rezab Melayu seluas 94 ekar yang diteroka sejak 72 tahun telah terkorban untuk projek Pencala Link dekat Damansara Kuala Lumpur.Sebanyak 840 hektar tanah rezab melayu di Pahang bakal hilang apabila projek ECER (Koridor ekonomi pantai timur)

Pengkhianatan Umno kepada orang Melayu telah berjaya menghilangkan tanah rezab Melayu dari 3juta hektar pada tahun 1957 kepada 1.7 juta hektar (1995). Bermakna 44% tanah rezab Melayu yang ditinggal oleh penjajah dengan susut kadar 1.2% setahun. Nampaknya penjajah lebih berhati perut daripada pemimpin Umno dalam menjaga orang melayu. Kalau tidak disekat maka tahun 2020 tanah rezab Melayu hanya tinggal 30% sahaja.

Daripada fakta di atas bolehlah dirumuskan Umnolah pengkhianat dan menggadai tanah orang melayu, Bukan PAS, bukan PKR dan bukan DAP. Sebenarnya slogan Umno “Hidup Melayu” perlu ditukar kepada slogan sebaliknya, iaitu “di mana Umno kuat di situ Melayu merempat”.

Muhammad Azli Shukri said...

belok kiri kanan - saudara terlupa agaknya untuk meletakkan pula fakta bahawa seluruh rizab tanah melayu itu sudah berganti. masalah sekarang ialah nizar tidak melakukannya. berbeza dengan UMNO, kita ambil tapi kita ganti.

datoadil said...

Kepada Blogger Acai,

Memang ada betulnya apa yang saudara katakan ini,

-----------------
beri tanah jual
beri subsidi jual
beri projek bg ora lain jalankan
beri projek makmal komputer sekolah runtuhkan
beri lesen meniaga sewakan
mcm ner lg nak tolong orang melayu kalau kita terus bersikap mcm nie.
------------------

Tetapi,

Yang dapat tanah Jual Tanah ialah orang UMNO.
Subsidi, projek dan bantuan yang dapat ketua Bahagian, mungkin termasuk Saudara Azli dapat projek, padahal mereka ini bukan layak. Tengoklah PPRT, siapa yang banyak dapat kat selangor masa UMNO memerintah?

Memang melayu jual dan sia-siakan bantuan, tapi mereka ialah segelintir Melayu UMNO. Bukan Melayu miskin yang sepatutnya ditolong.

Kalau tak percaya pergi kampung-kampung, bantuang tangki air, atap zink, dan macam-macam lagi sudah jadi milih ketua bahagian atau ketua kampung. bukan sampai kepada orang Miskin.

Insaf dan bertaubatlah orang seperti ini. Carilah rezeki yang halal.

Sekian.

acai said...

lah dlu umno bekerja sama dengan mic,mca,gerakan pas kecam umno bekawan dengan kafir.tp sekarang demi berkuasa pas sanggup pulak bersekongkol dengan dap.teliti madah dan wadah perjuangan pas dahulu jika anda hendak menulis begini.tgk balik sejarah saper dulu menentang kerjasama dengan bukan islam sehingga timbul isu kafir mengkafir.mael...mael...bg komen biar denagn fakta.klu kail panjang sejengkal lautan dalam jgn diduga.bls jgn tak balas

datoadil said...

SOALAN UNTUK SAUDARA AZLI

1. Jika saudara diberi sepuluh lesen/permit teksi, kerana baik dengan menteri tertentu, adakah saudara ambil dan kemudian sewakan. Kemudian dapat duit hasil dari sewa permit. Atau saudara akan kata "jangan bagi saya, bagilah pemandu teksi yang miskin".

2. Katakanlah Saudara ada jawatan yang ada kuasa untuk meluluskan sesuatu. datang seseorang memberi rasuah:
Si Polan A beri anda
a. Perempuan seksi untuk ditiduri selama 1 hari.
b. Wang RM 1 Juta.

Si Polan B
Seorang tua yang miskin dan layak patut anda luluskan.

Sebab ada satu tempat sahaja, borang siapa yang anda akan luluskan

A. Si Polan A

B. Si Polan B

3. Adakah saudara tidak akan menggunakan wang sekiranya bertanding dalam pemilihan UMNO akan datang?

Jawab dengan ikhlas.

sekian.

Cheguman@Demang Lebar Daun said...

Azli,
Nampaknya pihak-pihak yang simpati pada pembangkang dan bersikap negatif terhadap kerajaan ini belum begitu sedar akan kebosanan rakyat dengan permainan politik mereka. Rakyat sedang resah dengan kemelut ekonomi dan tidak mahu lagi mendengar rungutan serta bebelan golongan yang asyik tidak berpuas hati dengan semua perkara.

Hujahan saudara Azli begitu mantap menangkis tohmahan golongan negatif. Sebenarnya saudara Azli tidak sukar mencari jawapan kerana tuduhan yang dilemparkan adalah isu lama yang sudah dijawab berulangkali.

Azli,
Nampaknya cabaran saya tadi tidak bersambut. Memang golongan yang berfikiran negatif tidak akan mampu mengemukakan cadangan bernas. Mereka hanya pandai memperlekehkan orang. Jika demikian, bagaimana mereka boleh dipilih mentadbir kerajaan? Membina negara bukan satu perjudian!

datoadil said...

Kepada Blogger Demang Lebar Daun

Kita punya gagasan besar membangunkan ekonomi melalui perusahaan dengan membantu warga kita. Dalam konteks ini kita cuba bicara soal politik yang menjengkelkan.

Soal idea dan gagasan membangunkan negara, saya sendiri boleh berurusan dengan Unit Perancang Ekonomi (EPU), Kementerian Kewangan melalui beberapa saluran dan kawan saya dalam kerajaan. Kenapa harus hal sedemikian dinilai melalui blog semata-mata.

Kita punya kajian dan analisis mendalam. Tidak bermakna kita harus suarakan kesemuanya di sini. Lebih baik kita bicara dan suarakan kepada pihak yang bertanggungjawab dan sepatutnya. Juga kepada pihak yang mendengar.

Sementelahan itu, kita sebenarnya cuba dedahkan kepincangan yang dilakukan oleh UMNO yang tidak pernah sedar akan dosa-dosa mereka.

Jika kawan saya Senator Datuk Dr Firdaus Abdullah (Mantan KP DBP dan rapat dengan Azli), bloeh mengatakan UMNO telah silap dan perlu balik kepangkal jalan, kenapa kita tidak. Datuk Dr Firdaus itu bukan sembarangan orang. Hujahnya bernas. Beliau juga mengakui ramai dalam UMNO yang tidak setuju dengan banyak kesilapan kerajaan.

Maka, janganlah kita terus-terusan menyokong kesalahan yang kita lakukan. Dengan pendedahan sebegini maka kita dapat memulihkan kerajaan.

Sekian.

Muhammad Azli Shukri said...

dato adil - UMNO sedang ke arah transformasi tersebut, dan rakyat harus menyokongnya. Mengungkit dosa2 UMNO yang lama adalah umpama meletakkan racun ke dalam minuman sendiri. Anwar juga merupakan bekas ahli UMNO yang banyak dosanya sewaktu bersama UMNO, dan kembali "bersih" dan dianggap bersih oleh pembangkang apabila beliau menyertai pakatan pembangkang, saya percaya jika Tun Mahathir masuk PKR, maka dosa2nya juga turut diampun, seperti mana Anwar Ibrahim. Jadi, apakah sebenar matlamat politik kita? untuk menang atau untuk rakyat. Sekarang, UMNO ikhlas untuk berubah maka berikanlah sokongan.

acai said...

dato adil
orang umno bukan orang melayu ker?
saya rasa klu nak ckp orang umno jer dapat bantuan kerajaan betulker?bapak saya bukan ahli umno malahan tidak terlibat langsung dengan politik. kerajaan akan akan memberi bantuan kepada yang memohon,dan ingin berusaha dato adil.saye peliklah orang orang melayu berpikiran klu nak berjaya mesti mendapatkan projek kerajaan kenaper tak cuber berniaga mcm yang usulkan nabi.berniaga adalah satu cabang untuk berjaya.bukan hanya mengharapkan projek kerajaan sahaja.cerita pasal projek nie teringat certia kawan saya dari pantai timur tentang seseorang pemimpin yang mendominasi projek dalam negeri tersebut.adakah dato boleh menjamin semua pemimpin yang akan dato adil pilih akan bersifat adil dan tidak rasuah jika dato menjadi pemimpin.dato boleh baca hati orang????rambut sama hitam tapi hati lain2.mengenai azli mendapat projek kerajaan secara kroni sila buktikan kepada umum biar kita semua tahu.berani kerana benar dato.sekarang banyak saluran untuk dato menyatakan hal ini.rmi mencari cerita mcm nie.jd sebarkan jika ianya benar.sekian dato saya mintak maaf dan tunjuk ajar dari yang matang untuk kita same2 menbangunkan bangsa kita melayu.

AnakWarisan said...

Kome jangatlah nak lawan cakap dengan orang-orang umno.Depa ni kebanyakkannya suka cakap berbelit-belit macam akor pokok ara.Kome jangan layan cakap dema tu mungkin boleh jadi itu perangkap dema.Aku faham sangat tektik dema sebab aku pun dulu macam dema juga.Senang-senang cakap matlamat dema belum tercapai.Tapi sebelum tu izinkan aku nak tanya 2 aje soalan.Kalau betul malaysia ni diperentah dengan melayu(UMNO)tak ikut telunjuk(MCA).Tolong jawab yer kenapa didalam malaysia ni ekonomi di kuasai oleh orang bukan melayu?.Tapi jangan bagi jawaban kata malayu malas atau melayu tak pandai.Kenapa kalau orang melayu berurusan di mana-mana jabatan kerajaan atau institusi kewangan di persulitkan?.Tetapi kalau nak mudah urusan ada syarat pulak tu mesti ada cop wakil UMNO.Kata nak tolong melayu tapi tak ikhlas macam mana?.

Muhammad Azli Shukri said...

anak warisan - kalau benar Malaysia di perintah ikut cakap MCA, tak akanlah DAP mengamuk. DAP mengamuk marahkan UMNO kerana kita tidak ikut telunjuk MCA semasa memerintah. Kita ambil cukai ahli2 korporat MCA, kemudian kita kasih buat masjid, maka DAP marah lah, yang banyak buat syarikat bangsa cina, tapi yang dapat manfaatnya orang Islam. Inilah bukti bahawa UMNO tak ikut cakap MCA sebaliknya bekerjasama. berbeza dengan PAS dan DAP di Perak, PAS beri hak orang Melayu kepada bangsa lain, ini yang sultan Marah, kalau duduk elok2 buat kerja dan dengar cakap sultan, sultan tak marah, sebaliknya Nizar dok banyak sangat dengar cakap DAP.

Dulu waktu TDM memerintah, berapa ramai pemimpin MCA tak puas hati, kenapa? kerana mahathir tak mahu dengar cakap mereka. Cuba lihat ke belakang sekali sekala.

Muhammad Azli Shukri said...

kenapa ekonomi dikuasai oleh orang Melayu, sekarang saya bertanya pula, siapakah yang paling banyak bekerja di sektor kerajaan? pandai2 la kita bahagikan kerja..bangsa Cina lebih suka berniaga, tetapi orang melayu lebih suka makan gaji. itu hakikatnya. jadi biarlah ekonomi orang cina berlumba-lumba mengerjanya, sebab orang melayu memang tak suka berniaga, kalau betul orang melayu suka berniaga maka PAS pasti akan membuktikannya. Tetapi tak ramai ahli PAS yang benar2 berjaya dalam perniagaan, mana perginya KOHILAL? dan yang penting mana perginya wang Tabung Memali yang pernah menjadi isu dahulu? kalau Tabung Memali pun tidak boleh diurus, maka tidak hairan jika negeri Perak jadi macam ini.

acai said...

bank bukan under kerajaan saudara warisan ianya syarikat swasta.mereka ada prosedur mereka yang mana kerajaan tidak ada kuasa cuma boleh menyokong 2 saje.klu tak silap sayer saya ada kira2 yang dibuat oleh bank untuk memastikan kita layak meminjam atau tdak.Bank adalah swasta dan mereka lebih memandang kepada keuntungan.jd harap dapat bezakan.bank menilai pinjaman seseorang atas kiraan matematik dan logik adakah pinjaman ini dapat dibayar balik.sila rujuk syarat kelayakn dahulu dan penuhi syarat tersebut.bank ada etika kerja dalam memberi pinjaman.klu etika ini diabaikan saya percaya lagi ramai rakyat malaysia akan muflis.

kontraktorwibawa.blogspot.com said...

Saudara Azli Shukri,
komen 31 mac 1:55 PM

Benarkah UMNO mahu berubah dan berhasrat ingin berubah?

Hasil maklum balas rakan-rakan seperjuangan kontraktor di beberapa buah negeri menyatakan UMNO masih tidak berubah malah makin bertambah kejam dari sebelum PRU12.

Jika kontraktor itu bukan saudara mara, bukan lalat langau yang menghurung ahli politik atau gagal 'menumbuk rusuk' secukupnya, maka kontraktor itu akan disekat peluang kerja seterusnya makan pasir lah jawab nya.

Pemberian tender atau sebut harga bukan lagi terletak pada mutu kerja, keupayaan syarikat atau harga yang munasabah sebaliknya pada penyembahan mutlak pada pemimpin.

Jadi tak hairanlah apabila kita sering didendangkan dengan cerita jambatan retak, makmal komputer runtuh dan siling sekolah roboh.

Mari kita sama-sama nyanyikan lagu bangau oh bangau saranan datoadil..

Muhammad Azli Shukri said...

kontraktorberwibawa - saya akui semua kata2 saudara itu, malah saya juga ada kawan2 yang mengalami masalah tersebut. cuma saya ingin bertanya, apakah sekarang ini kita menghadapi masalah orang Melayu UMNO? atau sebenarnya kita sedang hadapi masalah orang melayu secara umum? jika kontrak tersebut adalah orang PAS, adakah semua masalah akan selesai? saya melihat ini adalah masalah individu bukan parti. saya faham maksud saudara tersebut, tetapi itu bukan gambaran secara keseluruhan tentang UMNO, itu adalah gambaran tentang ahli UMNO yang menyeleweng. Jika ramai yang jujur dan ikhlas masuk UMNO, UMNO akan kembali bersih.

saya juga mendengar kisah di negeri Perak, sesiapa yang jelas ahli UMNO tidak akan mendapat projek, sebaliknya jika ahli PAS akan mendapatnya, maka apakah sebenarnya yang kita perjuangkan? hampir sama sahaja sikap kita, jadi sekarang bukan isu orang UMNO atau orang PAS, tetapi isu sekarang adalah berkenaan isu orang Melayu secara umum.

datoadil said...

Kepada Saudara Azli yang masih belum sedar.

Usah kita bicara soal adil yang UMNO nak pertahankan. Yang jelas, UMNO akan bantu kontraktor melayu yang ahli UMNO. Itu isu sebenarnya.

Tidak seperti Pakatan Rakyat, bersikap adil. Satu contoh dalam kes pemberian air di selangor. Semua akan dapat termasuk yang pasang bendera UMNO depan rumah. Ini contoh keadilan yang kita mahu.

Tentang berniaga, Melayu bijak berniaga cuma tidak dibantu sepenuhnya dan banyak birokrasinya. Melayu bukan bodoh sangat nak berniaga.

Saya juga sangat setuju dengan pandangan Blogger Kontraktor Wibawa.

Sekian.

Iszuani Humairah said...

Salam Bro Azli-san yang hebat, the qustion is untuk kita semua, kalau lah kita ada 3 orang saudara, yang pertama dianya mudah lupa, yang keduanya sentiasa mengambil kesempatan dan yang ketiganya pandai dengan putar alam shah. Yang mana satukah kita ikuti? dan yang mana satu pula harus kita hindari. atau kita menjadikan ketiga-tiga ciri tadi dalam diri kita bagi mengatasi mereka? Inilah yang harus kita fikirkan pergolakan parti-parti di negara kita. Ya Allah ampunilah keceluparan kami dalam melayari blogger yang hebat ini,Selamatkan lah anak bini kami, Amin....

Muhammad Azli Shukri said...

dato adil - masalah air di selangor, kerajaan PKR hanya memberi air subsidi untuk tempoh tiga bulan sahaja, jadi mana janji2 dahulu? nampaknya mereka juga main janji sahaja.

mohd salman said...

assalamualaikum..
saya seorang penuntut universiti pertahanan nasional malaysia yang sememangnya tidak berhubung lansung dengan arena politik malaysia tetapi berpengetahuan dalam politik dunia kerana saya mengambil jurusan pengurusan strategik pertahanan...

dengan komen saya ini, saya harap pembaca bukan bumiputra tidak tersinggung.
sepatutnya kita bangsa melayu bersatu sebagai satu parti yang kukuh dan tidak berpecah belah hanya kerana tamakkan kuasa dan ingin mengaut keuntungan peribadi sehingga mengetepikan kepentingan bangsa. kenapa kita ada UMNO, PAS, KEADILAN RAKYAT yang majoritinya berbangsa melayu?
apakah kalian berbangga dengan kekayaan yang kalian peroleh hanya seorang diri sedangkan bangsa melayu masih ketinggalan?
saya tidak berminat untuk bercakap mengenai politik malaysia tetapi saya ingin menyeru saudara yang lebih tua dan matang dari saya supaya sama2 bersatu sebagai satu bangsa dan majukan bangsa kita dahulu..

"KITA PEGANG POLITIK, TAPI BELUM EKONOMI..."

"KITA HILANG POLITIK, JADILAH KITA SEPERTI SINGAPURA!!"

MEMANG MELAYU AKAN HILANG DI DUNIANYA SENDIRI....

acai said...

dato,
kenape dibangkitkan isu air diselangor.memang saya tak nafikan semua mendapat tak kira siapa.tapi kenaper isu air ini sahaja yang dinyatakn tidak isu pendidikan dimana semua rakyat malaysia.kemudahan pinjaman palajaran oleh mara kepada pelajar bumiputera dan diwujudkan pula ptptn kepada bukan bumiputera.adakah kerajaan barisan nasional pilh kasih kasih dalam hal ini.jangan kita menilai pada satu pihak sahaja.seperti yang saya cakapkan setiap perkara ada cacatnya.no perfect selagi bernama manusia.

BOB said...

Bro, jangan dilayan dato adil tu.

dulu sokong Anwar, lepas tu sokong KJ, lepas tu benci KJ semula, kemudian sokong UMNO, lepas tu sokong PKR, ini manusia tak ada prinsip, entah-entah "dato'" beli..

aspirasi2020 said...

setuju dengan bob.... entah datang dari mana adil tu pun tak taulah..

Pakatan tu baru satahun je... tu pun tak de akad lagi, masih haram lagi, cuma berkesedudukan sahaja.... masing-masing takut untuk hidup secara sah..

BN memang dah sah hidup bersama sush dan senang....

Sepatutnya DAP dan PKR ni dihalau sahaja balik kerana ni PAS yang bertanding bukanya pakatan Rakyat... Adalah salah parti yang tidak bertanding berkempen...

Tidak cukup merosakkan bangsa Melayu kini menjadi penderhaka [ula.

Cheguman@Demang Lebar Daun said...

Dato Adil,
Saya tidak fikir tindakan menghentam kerajaan spt yang Dato lakukan tadi satu tindakan bijak. Jika hendak dicari alasan untuk menyalahkan kerajaan memang banyak. Sedangkan PR yang baru beberapa bulan membentuk kerajaan negeripun banyak membuat kesilapan. TIGA orang adik saya melanjutkan pelajaran dan seorang melangsungkan perkahwinan tahun lepas di Selangor. Mana janji PKR untuk membiayai mereka? PKR menakluki Selangor melalui pembohongan! Bolekah dipercayai orang yang awal-awal lagi dah menipu?

Bagi saya, bantulah kerajaan membangunkan negara. Kenapa perlu lari dan menyokong pembangkan? Takut dikatakan pembodek? Itulah masalah kita. Malas berusaha tetapi dengki pada orang yang berusaha. Sebagai alasan, tuduh orang yang rajin sebagai pembodek.

Nizar_Ryza said...

dato adil, kita berdiskusi x boleh paksa orang terima pendapat kita sahaja.. tiap2 orang sedar kabaikan/keburukan parti masing2 BN ka PR ka tapi sebab nak parti sendiri menang sanggup buat2 x tahu.. ramai orang taksub PAS,PKR, UMNO camni kat kampung2.. parti lain x jadi pulak camni..

kepada aspirasi2020 dan BOB, adakah anda memiliki hati batu yang hanya nak dengar pendapat sendiri sahaja dan menghalau sesiapa sahaja yang berfikiran/berpandangan lain daripada pendapat anda?

baru2 ni guru2 mungkin dibenar aktif berpolitik, tapi rasanya elok x payah. bimbang pihak atasan terkejut bila majoriti guru mungkin berlainan pandangan dengan mereka nanti..

Anonymous said...

UMNO ambik duit...bagi duit...jer...tapi bukan rasuah...nama dia lain (politik wang).

UMNO menyatakan tolak rasuah tapi cakap talak selupa bikin...hipokrit

UMNO ada undang undang terpilih...ada Menteri Besar kena rasuah pencen awal...

Ada Ketua Menteri rasuah boleh terus jadi KM...

Ada Pemuda bersalah boleh terus...(sebab depa ingat bila tanding 3 orang calon lain menang...tengok tengok calon KJ menang...ha ha...konon nak pecah undi dia...sekali kantoi).

Ada lak ahli Exco Pemuda geng dia dan dari satu Bahagian ajer...macam la Pemuda hak satu puak ajer...habis tu org lain tak layak le nampaknya...

Tun juga yg kata ambilalih Perak unlawful...ngapa tak kutuk Tun...

Nah sekarang dia gi London siap dia kutuk pulak UMNO dari London...baru ajer 2,3 hari naik pentas UMNO...ha ha lakonan beb mesti macho...

Jadi usah la yg haram dihalalkan yek...atau dibawah UMNO segalanya halal...

Lagi satu orang Sabah banyak naik...bagusla...banyak la orang bukan Islam dalam UMNO sekarang ni...kata pembela agama...

Udah le tu...bawak berenti...kontraktor dalam UMNO tengah tunggu projek nak pelahap...

bungaraya

coolooc said...

Semi Value, Najis, Hisppukidin, Bodowi……….all these idiots of the corrupt Umno government - one thing is certain - majority, a very high majority of the public does not believe anything the stupid, lying and corrupt Umno government says anymore.

This Umno government has zero credibility with the people of Malaysia and one of the reasons is the public is more knowledgeable and intelligent than all those idiots in government especially those dumb shit heads in Umno.

miya said...

Part 1 - The origin of pendatang:

· Malays - come from Indonesia and Yunnan.
· Chinese - come from China.
· Indians - come from India.

Part 2 - Why they come to Malaysia:

· Malays - easy life, food aplenty around those days, like fish from the river etc.
· Chinese - looking for a living.
· Indians - looking for a living and goes back.

Part 3 - Pendatang's attitude:

· Malays - the words 'relax la', 'bantuan kerajaan' and 'cukup makan' are their daily words.
· Chinese - work, work and work but also spend.
· Indians - work, earn and save but spend little.

Looking at the mindsets of various pendatang. You tell me is it possible to be one Bangsa Malaysia? Never! For oil will never mix with water.

If you tell the Chinese to close down Chinese schools, the children will not taught to be hardworking anymore, so they become lazy and can they ask for bantuan kerajaan?

No! Right? So let the Chinese have more Chinese schools to teach the principle of hardworking, integrity, trustworthy etc, thus others can get more shares.

Those days the government control the Chinese schools is because of communist. Now where got communist again? Bodoh!

vesewe said...

When will be the good day the Orang Asli come forward to utter their rightful word - "you all go back to your land of origin and leave us alone". Then malays, Indians and Chinese etc, can all pack and leave Malaysia for good.

konek said...

Dear Mahathir, 22 years you left us nothing but:

- A generation of poor non-malays who is gangsters or selling DVDs
- AP issues
- A useless currency in the ringgit
- IC Project in Sabah
- Keris waving political party members
- MAS in deficit
- Proton in financial trouble
- Racial divide
- Tongkat generation
- World most expensive tolls anywhere in the city

And now, after being out of politics, you suddenly talk a lot of malays this and that when you had 22 years in power and you did absolutely, jack shit.

Please old man, you want to make a change, it is too late now. All you can do is look at that man in the mirror and cry before you meet your almighty maker.

Boleh said...

Bodoh punya melayu babi……….

Baik balik ke tanah melayu la. We are natives of Sabah and Sarawak land - buat apa kamu punya orang datang sini menjajah kita oh?

Kita tak suka kamu orang datang sini mengorek sumber petroleum tanah kita - this Sabah and Sarawak land not belongs to your malays.

Get out from Sabah and Sarawak la!

Bodoh melayu babi!

yoy said...

If only the malays are a bit smarter, then BN won’t win. The problem is malays are too damn stupid that they keep voting for BN. I don’t know what poison BN gave to make them in this state.

SAYANG SARAWAK said...

teruskan perjuangan saudara krn pihak pembangkan akan sentiasa meracunkan pemikiran rakyat dgn pelbagai tipu helah dan pelbagai saluran.

MALAYS ARE NOT STUPID. THEY KNEW THAT THEIR SURVIVAL DEPENDS ON UMNO SINCE THEY ARE THE ONE WHO DEFENDED THE MALAYS AND THEIR RIGHTS FROM BEING THROWN OUT BY THE CULPRITS (SUPPORTED BY YOU AND YOUR KIND). WE RATHER BDIE THEN SEING OUR NATION BEING MANUPULATED BY OUTSIDERS. BY WEARING SONGKOK, BAJU MELAYU OR BAJU KURUNG WONT MAKE OUTSIDERS AS MALAY. THE MORE YOU OPPRESS US THE MORE WE WILL RETALIATE. BY FORCE OR BY WIT, WE WILL MAKE SURE THE MALAYS AS THE ABSOLUTE RULER IN MALAYSIA. DONT YOU DARE TO UNDERESTIMATE OUR PATIENCE. JUST KEEP TOUR MOUTH SHUT AND LIVE QUIETLY IN MALAYSIA. IF YOU THINK YOU ARE TOO GOOD, GO BACK TO YOUR HOMELAND.

saudara Azli, berjuanglah dgn berani dan bijaksana dan nescaya kemenangan berpihak kepada anda.

Muhammad Azli Shukri said...

sayang sarawak - kata2 tuan memberikan semangat kepada saya. terima kasih banyak2

acai said...

salam selamat mlm komen yang disiarkan oleh boleh, coolooc nie mcm copy paste jer dari perak bangkit punyer blog.tak perlulah dijawab lagi.kerana jwpn itu berunsur racist.dan saya tidak suka memainkan setimen racist.tadi rasanya isu racist takder tp kenaper ada plak.jd rase rasa dato adil dan saudara azli kter abaikan jer komen berunsur racist.

Anonymous said...

aku tau siapa datoadil. opis dia kat jalan telawi. dia ada masuk majalah the edge keluaran 30 mac-5 april.

cicakkubing

Qorie Afifi said...

“mengkritik tidak bererti menentang, menyetujui tidak semestinya menyokong, menegur tidak bermakna membenci, dan berbeza pendapat adalah kawan berfikir yang baik”
sultanmuzaffar

Iszuani Humairah said...

Salam Bro Azli-san yang power hebat. bagaimanakah kita hendak menyelamatkan bangsa, negara dan agama kita kalau kita tak dapat control keceluparan kita dengan iman dan takwa. Jepun maju kerana ciri-ciri islam yang diresapi dalam diri mereka, kita ciri-ciri kuning karat yang kita resapi. buat malu je. konsep malayu lemah dengan duit mesti dihapuskan. Ya Allah hindarilah kami daripada mereka yang berperwatakan iblis dan syaitan,selamatkanlah anak bini serta rakan-rakan yang melayari bloger ini dari kejahatan duniawi......jya ne

datoadil said...

Assalamualaikum Dan Selamat Pagi.

Blogger sekalian.

Saya amat hairan, setiap kali saya punya kelapangan lalu melewati blog ini ada sahaja pihak yang tidak berpuas hati dan terus menghentam. Walaupun pada mulanya saya cuba bicara dengan saudara Azli dengan memberi pandangan. Saya ingin menguji beliau dari segi prinsip kerana beliau pernah mewawancara saya ketika beliau menjadi Editor Harapan Dewan Ekonomi. Betulkah beliau ini masih hebat jati diri seperti tatkala menemubual saya dahulu.

Ada blogger yang nampaknya terus dengan pemikiran kuno mereka. Saya tak tahu kenapa.

Blogger BOB dan aspirasi 2020; mengatakan saya ini 'dato' beli. Saudara berdua, buat apa saya membazir duit untuk membeli gelaran. Lebih baik saya berikan duit itu untuk anak-anak yatim atau ibu-ibu tunggal.

Apa penting sangatkah gelaran duniawi ini kepada saudara berdua?

Berkenaan sokongan, dari dahulu saya tidak memihak sesiapa. Kalau ada betulnya pembangkang dan BN saya kata betul. Kalau ada salahnya, saya kata salah. Ini menurut pandangan saya dan terpulang kepada pembaca. Bukan seperti orang lain, kalau sokong BN semua pembangkang salah den begitulah sebaliknya.

Oleh sebab saudara berdua ini tanya entah dari mana datangnya saya ini, maka untuk menjawabnya, saya tanya saudara berdua:

1. Dari mana lahirnya saudara ini, adakah daripada rahim ibu bapa saudara yang sah berkahwin, atau daripada rahim pelacur yang ditiduri gigolo?

Kalau ibu bapa yang sah, maka saya juga sah tanpa perlu membuang masa menghabiskan duit untuk gelaran dunia ini.

Sekian.

cicakkubing said...

aku tak paham politik umno ni

kontraktorwibawa.blogspot.com said...

DATO ADIL SAID..

Oleh sebab saudara berdua ini tanya entah dari mana datangnya saya ini, maka untuk menjawabnya, saya tanya saudara berdua:

1. Dari mana lahirnya saudara ini, adakah daripada rahim ibu bapa saudara yang sah berkahwin, atau daripada rahim pelacur yang ditiduri gigolo?

Kalau ibu bapa yang sah, maka saya juga sah tanpa perlu membuang masa menghabiskan duit untuk gelaran dunia ini.

BISA SUNGGUH BAHASA TUAN. CUKUP UNTUK MENYEDARKAN YANG TERLUPA. ELOK LAH JUGA KITA SAMA-SAMA MUHASABAH DIRI, DARI MANA KITA DATANG, UNTUK APA KITA DIHIDUPKAN DI DUNIA INI DAN KE MANA KITA AKAN PERGI SELEPAS MATI.

Muhammad Azli Shukri said...

saya berharap agar kita menggunakan bahasa yang lebih baik.

acai said...

sabar dato adil dalam setiap perjuangan ada tentangan dato harap dat bersabar dengan komen yang kurang menyenangkan.kita disini membincangkan kelemahan kita dan cuba mengatasi kelemahan ini pada masa akan datang.terma kasih dato kerana sudi melemparkan padangan dato dalam blog.harap dengan pandangan dan komen yang positif dapat kita memperbaiki segala kelemahan pada masa akan datang amin.harap kawan dapat memberi komen yang bernas dan positif untuk kebaikan kita bersama.slm.

zul rahman said...

azli shukri yang kami sayangi,



apabila banyak
berkata-kata,
disitu jalan masuk dusta,

apabila kita
kurang siasat,
itulah tanda pekerjaan nak sesat,

apabila banyak
mencela orang,
itulah tanda diri kurang,

apabila perkataan
yang lemah lembut,
lekaslah orang mengikut,

apabila perkataan
yang amat kasar,
lekaslah orang sekalian gusar,

apabila pekerjaan
yang amat besar,
tidak boleh orang buat onar






assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh,

salam hormat dan salam sayang kepada saudara az'li shukri yang kami hormati lagi kami sayangi,


'gurindam dua belas, pasal yang ketujuh-huraian: S.Takdir Alisjahbana-1948, sumber gurindam: rohani b.'

zul rahman said...

salam hormat kepada yang bertandang,
salam hormat kepada yang bertanya,
salam hormat kepada yang ingin tahu,

salam hormat juga kepada yang tiada bertamadun,
salam hormat kepada yang ingin bertamadun,
salam hormat dari kami yang bertamadun,


begini buat permulaan bicara:
orang 'inggeris' suatu masa dahulu datang mencari dunia melayu dengan 3 tujuan;
'gold, gospel and glory'

orang2 'inggeris' suatu masa dahulu berkemahuan menakluki melayu di asia tenggara dengan atas satu dasar utama terlebih dahulu iani: mengenali melayu.

persoalan pertama:
'gold' ada dimana?
'gospel' untuk tujuan (menukarkan)apa?
'glory' untuk (maksud) apa?

persoalan kedua:
menakluki dunia melayu, siapa yang mengkaji siapa?
menakluki dunia melayu, siapa yang mencari siapa?

persoalan ketiga:
siapa yang sudah terkenal namanya dan telah diperdengarkan ditelinga?
'inggeris' atau melayu?

persoalan keempat:
baca dan fahami dahulu soalan yang pertama, kedua dan ketiga, baru boleh ditanya bagi yang keempat!


kamu tanya kepada orang 'inggeris' yang bertamadun itu,
apakah mereka malu dengan perbuatan nenek moyang mereka yang tamak harta itu?

kamu tanya kepada orang 'inggeris' yang bertamadun itu,
apakah mereka malu dengan perbuatan nenek moyang mereka yang merosakkan sejarah kemanusiaan yang bertamadun?

KAMU TANYA KEPADA ORANG-ORANG 'INGGERIS' ITU, APAKAH MEREKA BOLEH TIDUR LENA APABILA MENGENANGKAN PERBUATAN JAHAT NENEK MOYANG MEREKA YANG JAHAT ITU???

kamu tanyakanlah,
kamu bacalah,
kamu bacalah dengan nama Tuhanmu,

dan telah aku bertanya sendiri kepada mereka-mereka orang 'inggeris' yang bertamadun itu, jawab mereka:
'ya, kami berasa amat malu'


apakah kamu masih tidak faham?
apakah kamu masih mahu jawapan?
apa lagi yang kamu dustakan?

kamu tanyalah,
kenapa 'scotish' hanya berperang dengan 'english' dan tidak menakluki 'irish'.

tanya!
tanya kepada william wallace, tanya kepada robert de bruce,
tanya!
jangan hanya berdiam diri dan pendek akal menghentam kami bangsa yang bertamadun.
jangan hanya berselindung dibalik nama pengecut dan membaling batu sembunyi tangan!
tanya!

dan persoalanku yang KEEMPAT akan mengundang PADAH jika kamu masih lagi mahu bertanyakan!!!

biarlah kami bangsa yang bertamadun sahaja yang tahu tentang soalan dan jawapan yang KEEMPAT itu agar terpeliharalah keamanan.


maafkan aku azli, aku cuma mahu memperjelaskan.


salam hormat.
-zr

p/s:
bangun, berdiri, dan bergeraklah wahai panglima!
kamu telah dipanggil keluar.

fadli halim said...

Salam sdr Azli,

Pada rakyat biasa macam saya ni, mana2 politician pun sama saja. Payah nak kata bersih ke tak bersih, baik BN ke PR. Dua-dua manusia.

Tapi KJ, Ali Rustam tu dah terang-terangan rasuah masih boleh jadi pemimpin parti & kerajaan. Ini yang rakyat susah nak percaya UMNO sungguh-sungguh nak berubah.

Macam orang yg kata nak bersihkan rumah dia, tapi bawak masuk sampah pulak.

Bukanlah nak kata UMNO ni semuanya kaki rasuah & kaki pompuan. Ramai jugak orang UMNO yang baik2 & bagus2, tapi perangai segelintir tu yang kasi tempias kat semua.

Pulak tu kaki2 rasuah duduk kat atas. Rakyat susah nak terima benda macam ni bro.

Saya rasa UMNO kalah PRK kali ni. Spirit orang UMNO pun nampak down sebab tak boleh nak explain bab2 rasuah ni. Moral sangat penting bro.