Skip to main content

Kuasa Pengulangan dan Strategi Winston S. Churchill

TERDAPAT 25 SURAH DI DALAM AL-QURAN YANG MEMBICARAKAN TENTANG KESABARAN. Allah ulang 90 kali perkataan tersebut dalam pelbagai cara dan kaedah. Yang paling hebat dalam Surah al-Baqarah ayat 153, Allah umumkan secara nyata, "Sesungguhnya Allah bersama orang-orang yang sabar." Hebat. Sangat hebat. Beruntunglah kepada sesiapa yang telah Allah anugerahkan dengan sifat sabar kerana DIA akan sentiasa bersama mereka.
 

Sabar bukan kemahiran atau bakat yang diperoleh dengan menuntut ilmu semata-mata. Sabar ialah anugerah. Dipohon melalui doa dan merayu bersungguh-sungguh dengan-Nya. Allah ulang dan ulang perkataan sabar berkali-kali agar mesejnya sampai kepada orang-orang yang beriman tentang pentingnya sifat sabar dalam kehidupan. Allah ulang, ulang dan ulang mesej ini agar sifat sabar melekat di dalam hati dan minda kita.
 
Winston S. Churchill, Perdana Menteri UK pernah menyampaikan pidato yang sangat terkenal ini. Cuba anda kira berapa banyak beliau ulang perkataan  WE SHALL FIGHT
 
We shall go on to the end, we shall fight in France, we shall fight on the seas and oceans, we shall fight with growing confidence and growing strength in the air, we shall defend our Island, whatever the cost may be, we shall fight on the beaches, we shall fight on the landing grounds, we shall fight in the fields and in the streets, we shall fight in the hills; we shall never surrender, and even if, which I do not for a moment believe, this Island or a large part of it were subjugated and starving, then our Empire beyond the seas, armed and guarded by the British Fleet, would carry on the struggle, until, in God's good time, the New World, with all its power and might, steps forth to the rescue and the liberation of the old.”
 
Pendakwah sifatnya sentiasa mengulang perkataan-perkataan penting agar pendengar sentiasa ingat dan mengambil perhatian serius terhadap mesej yang hendak disampaikan. Asasnya tetap pengulangan kata dan mesej dalam pelbagai cara.
 
Perhatikan pidato Winston Churchill di atas, beliau melakukan pujukan dan berusaha mengambil perhatian ramai dengan cara mengulangi kata-kata we shall fight bahkan melontarkan idea yang sama melalui lapan cara. Asasnya ialah pengulangan kata untuk menyampaikan mesej dalam pelbagai cara. 
 
Dalam perniagaan dan pemasaran juga sama. Asasnya adalah repeat, repeat, repeat. Nyatakan maksud anda berulang kali, namun dengan beberapa cara yang berbeza. Nyatakan secara langsung keunikan produk anda menggunakan kata-kata yang sama berulang kali. Gunakan testimoni yang jujur lagi jelas. Perkenalkan produk anda melalui cerita dan visual. Ulang dan ulang jangan jemu.
 
Sudah tentu untuk melakukan semua ini anda memerlukan perkataan yang sama berulang kali. Tetapi itulah cara terbaik untuk mendidik dan memastikan pelanggan sentiasa mengingati perniagaan anda. Sentiasa ulang dan ulang dengan cara yang berbeza dan kreatif. Ulang perkataan-perkataan positif setiap hari,  inshaAllah ia akan meresap dalam jiwa pelanggan dan diri anda sendiri.
 
Hakcipta Terpelihara ©Muhammad Azli Shukri, 2020 NS 2021/5/2020 e-NS : ASRJ 05. Ikuti saya di saluran-saluran berikut :
 
Telegram   : t.me/azlishukri
FB Profile  : Azli Shukri
FB Page     : Muhammad Azli Shukri
Instagram  : azli.shukri
Twitter       : AzliShukri
LinkedIn    : Muhammad Azli Shukri
YouTube    : Azli Shukri Channel
Blogspot    : Azli Shukri Jurnal
TikTok       : Azli Shukri

Comments

Pilihan Pembaca

MONOLOG AZLI SHUKRI Bab 11 : Bukan Salah En. Jamaluddin Saya sebenarnya malas untuk mengulas isu debat yang dilaung-laungkan oleh Khairy Jamaluddin (KJ) sejak cadangan tersebut beliau utarakan di media massa. Pada hemat saya, berdebat untuk merebut jawatan Ketua Pemuda UMNO Malaysia, seperti yang disarankan oleh beliau hanyalah sia-sia, dan sama sekali tidak akan mencapai objektif yang diharapkan. Sebelum kita pergi jauh, sebab musabab mengapa saya tidak bersetuju dengan debat ini haruslah diketahui terlebih dahulu dan kemudian kita bisa menganalisisnya secara jujur. kita harus tahu apakah matlamat utama debat yang begitu diminati oleh KJ ini? selepas mengetahui matlamatnya, barulah dibincangkan apakah debat tersebut mampu mengukuhkan UMNO dan menarik minat orang muda kembali kepada UMNO, jika tidak, lupakan sahaja. Orang luar daripada UMNO tidak tahu apakah kesan debat ini terhadap imej dan nama UMNO itu sendiri. Mereka mungkin menyokong agar debat calon-calon ketua Pemuda
Neurosis Pekerjaan Oleh Muhammad Azli Shukri (Artikel ini sudah tersiar di dalam Majalah dewan Ekonomi, Mei 2008) Buku The 8th Habit : From Effectiveness to Greatness tulisan Stephen R. Covey dihasilkan dua puluh tahun sesudah buku paling terkenal beliau The Seven Habits of Highly Effective People dihasilkan. Buku tersebut dilihat oleh kebanyakan ahli pengurusan dan kepimpinan sebagai sebuah buku yang ditulis dengan “hati dan bukan tangan”, ekoran ideanya yang mengagumkan. Kemunculan buku tersebut mengundang kefahaman yang amat mencabar tentang konflik dunia pengurusan yang semakin rapuh, ketika memasuki gerbang ekonomi dunia berasaskan pengetahuan pada lewat 90-an. Para pekerja hari ini khususnya generasi muda tidak boleh lagi diikat dengan kata-kata “Aku ketua, kamu ikut sahaja” sebaliknya, “Aku ketua, dan kamu akan dipimpin”. Dunia semakin sempit untuk diurus seperti mana ketika kebangkitan Revolusi Industri yang mementingkan siapa ketua dan siapa pengikut. Dalam hal in
Taasub Beragama Timbul Perpecahan Ummah Oleh Muhammad Azli Shukri (Artikel ini sudah disiarkan di dalam Utusan Malaysia, pada 09/10/2003) Kamus Al-Mujid mendefinisikan taasub sebagai berikut “Tidak menerima (menolak) realiti kebenaran, sedangkan telah jelas terbentang buktinya ; semata-mata kerana condong kepada satu-satu pihak” . Manakala di dalam Kamus Pengetahuan Islam, tulisan Datuk Dusuki Hj Ahmad pula mendefinisikan taasub sebagai berikut, “ taasub ertinya fanatik, keras kepala atau mempertahankan sesuatu sikap secara membabi buta.” Umumnya, kedua-dua kamus tersebut jelas menunjukkan persamaan makna taasub yang ditujukan kepada sikap fanatik dan tidak mempedulikan kebenaran walaupun sudah jelas buktinya. Sifat taasub cukup dicela oleh Islam, kerana ia jelas merugikan diri dan masyarakat. Orang Arab Jahiliah sangat taasub dengan tradisi mereka yang sesat, walaupun sudah nyata bahawa kedatangan agama Islam membawa cahaya kebenaran. Orang-orang Yahudi dan Nas