Skip to main content

Kuasa Pengulangan dan Strategi Winston S. Churchill

TERDAPAT 25 SURAH DI DALAM AL-QURAN YANG MEMBICARAKAN TENTANG KESABARAN. Allah ulang 90 kali perkataan tersebut dalam pelbagai cara dan kaedah. Yang paling hebat dalam Surah al-Baqarah ayat 153, Allah umumkan secara nyata, "Sesungguhnya Allah bersama orang-orang yang sabar." Hebat. Sangat hebat. Beruntunglah kepada sesiapa yang telah Allah anugerahkan dengan sifat sabar kerana DIA akan sentiasa bersama mereka.
 

Sabar bukan kemahiran atau bakat yang diperoleh dengan menuntut ilmu semata-mata. Sabar ialah anugerah. Dipohon melalui doa dan merayu bersungguh-sungguh dengan-Nya. Allah ulang dan ulang perkataan sabar berkali-kali agar mesejnya sampai kepada orang-orang yang beriman tentang pentingnya sifat sabar dalam kehidupan. Allah ulang, ulang dan ulang mesej ini agar sifat sabar melekat di dalam hati dan minda kita.
 
Winston S. Churchill, Perdana Menteri UK pernah menyampaikan pidato yang sangat terkenal ini. Cuba anda kira berapa banyak beliau ulang perkataan  WE SHALL FIGHT
 
We shall go on to the end, we shall fight in France, we shall fight on the seas and oceans, we shall fight with growing confidence and growing strength in the air, we shall defend our Island, whatever the cost may be, we shall fight on the beaches, we shall fight on the landing grounds, we shall fight in the fields and in the streets, we shall fight in the hills; we shall never surrender, and even if, which I do not for a moment believe, this Island or a large part of it were subjugated and starving, then our Empire beyond the seas, armed and guarded by the British Fleet, would carry on the struggle, until, in God's good time, the New World, with all its power and might, steps forth to the rescue and the liberation of the old.”
 
Pendakwah sifatnya sentiasa mengulang perkataan-perkataan penting agar pendengar sentiasa ingat dan mengambil perhatian serius terhadap mesej yang hendak disampaikan. Asasnya tetap pengulangan kata dan mesej dalam pelbagai cara.
 
Perhatikan pidato Winston Churchill di atas, beliau melakukan pujukan dan berusaha mengambil perhatian ramai dengan cara mengulangi kata-kata we shall fight bahkan melontarkan idea yang sama melalui lapan cara. Asasnya ialah pengulangan kata untuk menyampaikan mesej dalam pelbagai cara. 
 
Dalam perniagaan dan pemasaran juga sama. Asasnya adalah repeat, repeat, repeat. Nyatakan maksud anda berulang kali, namun dengan beberapa cara yang berbeza. Nyatakan secara langsung keunikan produk anda menggunakan kata-kata yang sama berulang kali. Gunakan testimoni yang jujur lagi jelas. Perkenalkan produk anda melalui cerita dan visual. Ulang dan ulang jangan jemu.
 
Sudah tentu untuk melakukan semua ini anda memerlukan perkataan yang sama berulang kali. Tetapi itulah cara terbaik untuk mendidik dan memastikan pelanggan sentiasa mengingati perniagaan anda. Sentiasa ulang dan ulang dengan cara yang berbeza dan kreatif. Ulang perkataan-perkataan positif setiap hari,  inshaAllah ia akan meresap dalam jiwa pelanggan dan diri anda sendiri.
 
Hakcipta Terpelihara ©Muhammad Azli Shukri, 2020 NS 2021/5/2020 e-NS : ASRJ 05. Ikuti saya di saluran-saluran berikut :
 
Telegram   : t.me/azlishukri
FB Profile  : Azli Shukri
FB Page     : Muhammad Azli Shukri
Instagram  : azli.shukri
Twitter       : AzliShukri
LinkedIn    : Muhammad Azli Shukri
YouTube    : Azli Shukri Channel
Blogspot    : Azli Shukri Jurnal
TikTok       : Azli Shukri

Comments

Pilihan Pembaca

Perniagaan Para Sahabat Nabi Teladan Sepanjang Zaman

BELIAU SEORANG SAHABAT NABI YANG BIJAK. Tergolong dalam kalangan pengumpul al-Quran. Banyak meriwayatkan hadis nabi. Peniaga yang sangat berjaya di Madinah. Keuntungan perniagaannya sehari pernah mencecah 300 dinar (anggaran bersamaan RM360,000). Abu Darda’, sahabat nabi yang hebat berniaga ini berkata, “Yang paling membuatku gembira ialah ketika berdiri di ambang pintu masjid. Setelah itu aku berniaga, sehingga dalam sehari aku mendapat untung 300 dinar, sementara aku tetap mendirikan semua solat di masjid.” Perniagaan adalah tentang kepercayaan dan keyakinan terhadap Tuhan Yang Maha Memberi Rezeki. Mereka yang berjaya menguruskan masanya bersama Tuhan. Konsisten dan berdisplin bersama Allah setiap hari, pasti masanya akan dipenuhi dengan keberkatan dan aktiviti perniagaan yang produktif. Bercita-cita menjadi kaya bukanlah kesalahan di sisi Islam. Yang salah apabila lalai dengan kekayaan. Enggan berzakat dan bersedekah. Kekayaan ‘Abdurrahman ibn ‘Awf dianggarkan mencecah RM 2 bil

Lagi Kisah Siti Nurhaliza : Mana Perginya Produk CTea?

Lagi Kisah Siti Nurhaliza Mana Perginya Produk CTea? Oleh Satu Hala (Malaysia Instinct) Inilah antara benda-benda yang buat sakit hati dengan orang kaya Melayu ni. Datuk K sanggup perabis RM66,550 untuk beli nombor plate KCT 1 untuk isteri tercinta, Datuk Siti Nurhaliza. Kononnya cintan maut habislah tu kan. Tak tahulah kot-kot Rozita Che Wan yang dulu orang kata dapat Mercedes dari Datuk K (lepas dah kahwin dengan Siti) pun akan dapat nombor plate yang sama. Gasaklah hal Rozita Che Wan tu. Yang penulis tertarik nak tulis ialah sikap orang macam Datuk K dan Siti Nurhaliza. Parasit adalah perkataan paling tepat. Tahu tak Siti Nurhaliza adalah pemohon pinjaman Tekun untuk bisnes barang solek Simply Siti. Kalau tak percaya, pergilah cek dengan Tekun. Pasti nama Siti akan terpacul. Sakit hati betul penulis dengan orang-orang macam ini. Dah tahu duit banyak, gunalah duit sendiri untuk berniaga, tak pun pinjamlah bank. Gi pinjam dengan Tekun tu buat apa? Mentanglah bayar
Hikayat Dewan Ekonomi Episod Dua : Lombong Emas En. Ferderhof 1. Saya agak sedikit kecewa, tidak banyak. Tetapi kecewa. Begitu banyak respons yang saya terima ekoran tersiarnya Hikayat Dewan Ekonomi di blog saya baru-baru ini. Baik respons positif mahupun respon negatif. Semuanya saya terima dengan hati yang terbuka. 2. Rupa-rupanya hikayat tersebut telah menyebabkan sesetengah orang “melompat” dan terasa dengan apa-apa yang pernah mereka ucapkan kepada saya. Malah, ada sesetengah pihak yang tidak mahu mengaku dengan apa-apa yang telah mereka katakan kepada saya pada suatu ketika dahulu. 3. Namun demikian, itulah adalah sikap manusia – dan lumrah manusia untuk menjaga “periuk nasi” mereka sendiri. Dan saya sama sekali tidak akan mempedulikan semua itu, kerana kebenaran perlu didedahkan. Tidak kurang juga yang mahu agar hikayat ini tidak diteruskan lagi, kerana kononnya ia hanya membuka pekung dan keburukan organisasi kita sendiri, khususnya tentang apa-apa y