Skip to main content

E= mc² Einstein dan Adaptasi dalam Perniagaan

ALBERT EINSTEIN YANG MENGHASILKAN TEORI RELATIVI tidak pernah berjaya di sekolah. Dia tidak bagus dalam hafalan, tetapi menjadi pemikir terhebat dalam bidang matematik dan fizik. Otaknya lebih cenderung kepada idea berbanding dengan fakta. Kata Einstein, fakta dapat ditemui di dalam buku, oleh sebab itu beliau tidak berasa perlu menyimpan fakta di dalam mindanya. Beliau mahu mindanya dikosongkan untuk berfikir secara kreatif. Kreatif merupakan pemikiran yang banyak membantu saintis dan usahawan mencipta inovasi.  Dia bukan sahaja hebat dalam ilmu Fizik. Ada juga karakter Albert Einstein  yang perlu dicontohi oleh usahawan dan peniaga. 
 
 
E= mc² menurut Einstein bukanlah lahir kerana faktor bakat, ia ditemui kerana faktor ‘perasaan ingin tahu’ yang tinggi untuk menyelesaikan masalah fizik. Orang berniaga harus ada karakter itu. “Perasaan ingin tahu” yang tinggi berupaya menjana kekuatan untuk menggembangkan perniagaan jauh ke hadapan.
 
Fokus merupakan kaedah Einstein menyelesaikan sesuatu persoalan yang dihadapinya. Dia fokus sehingga sesuatu masalah berjaya diselesaikan, kemudian barulah beralih kepada permasalahan lain. Fokus memberi Einstein tenaga yang kuat untuk memecahkan persoalan-persoalan rumit. Usahawan juga perlu bersikap begitu. Fokus pada kekuatan produk dan fokus pada membangunkan kesedaran dalam segmen pelanggan yang dikenalpasti, kemudian baru fikir soal lain.
 
Kekesalan Einstein dalam hidupnya adalah membantu Amerika Syarikat menciptakan bom nuklear yang telah mengorbankan ratusan ribu penduduk Jepun. Penyesalannya tidak mengubah apa-apa keadaan pun, tetapi pengakuan penyesalannya menjadikan Einstein lebih berhati-hati dan memperbaiki kesilapan lalu. Dalam bisnes melakukan kesilapan adalah lumrah. Silap strategi, silap pilih rakan kongsi dan silap pengiraan untung-rugi, adalah normal. Yang tidak normal apabila anda mengulang kesilapan yang sama berulang kali. Itu tandanya anda tidak ambil peduli dan malas mempelajari.
 
Einstein percaya kejayaan adalah mencipta sesuatu yang berfaedah lagi bernilai kepada masyarakat secara berpanjangan. Rumusan fiziknya telah memberi impak, faedah dan nilai terhadap ketamadunan manusia. Begitu juga dalam perniagaan. Pastikan visi dan misi syarikat kekal bernilai dan bertahan lama. Produk dan perkhidmatan mungkin boleh berubah mengikut masa, tetapi visi dan misi syarikat mesti kekal releven sepanjang masa.
 
Jika sesuatu cara tidak berjaya, segeralah berubah! Ini pegangan Einstein. Dia mengungkapkan kata-kata ini, “Ia adalah suatu kegilaan apabila melakukan hal yang sama  berulang-ulang dengan mengharapkan hasil yang berbeza.” Apabila cara biasa yang anda lakukan tidak memperoleh hasil yang diharap, bertindak melakukan perubahan. Dalam berniaga anda mesti berani melakukan percubaan. Lakukan eksperimen dan cipta inovasi untuk menemukan cara  terbaik dalam meraih hasil yang menguntungkan perniagaan anda.
 
Hakcipta Terpelihara ©Muhammad Azli Shukri, 2020 NS 2021/4/2020 e-NS : kertasputih 04. Ikuti saya di saluran-saluran berikut :
 
Telegram   : t.me/azlishukri 
FB Profile : Azli Shukri
FB Page    : Muhammad Azli Shukri
Instagram  : azli.shukri
Twitter       : AzliShukri
LinkedIn    : Muhammad Azli Shukri
YouTube    : Azli Shukri Channel
Blogspot    : Azli Shukri Jurnal
TikTok      : Azli Shukri

Comments

Pilihan Pembaca

Kebenaran Tanpa Penghujung Oleh Muhammad Azli Shukri "Manusia menjadi musuh dengan apa-apa yang tidak diketahuinya." - ini adalah pepatah orang-orang Arab. Bukan hadis nabi. Namun demikian, kata-kata ini banyak kebenarannya. Saya sedikit agak kecewa, bahkan mungkin merungut sedikit. Saya memohon maaf jika tulisan saya kali ini agak pedas dan keras (syadid) sikit daripada biasa. Hal ini adalah kerana saya sememangnya tidak gemar apabila seseorang begitu mudah memberi hukum tanpa usul periksa. Isu memboikot barang-barang tertentu yang jelas bersekongkol dengan Israel, saya tegaskan bahawa saya sangat bersetuju dilaksanakan, tetapi lakukan boikot tersebut dengan bijaksana dan berhikmah. Bukan dengan membuta-tuli atau berlandaskan kejahilan serta kebodohan yang kita miliki. Umat Islam menjadi lemah adalah disebabkan sifat ingin tahu mereka terlalu rendah. Malah, untuk mencari ilmu pengetahuan pun kita begitu malas. Umat Islam, khususnya di Malaysia- lebih gemar mendeng
Neurosis Pekerjaan Oleh Muhammad Azli Shukri (Artikel ini sudah tersiar di dalam Majalah dewan Ekonomi, Mei 2008) Buku The 8th Habit : From Effectiveness to Greatness tulisan Stephen R. Covey dihasilkan dua puluh tahun sesudah buku paling terkenal beliau The Seven Habits of Highly Effective People dihasilkan. Buku tersebut dilihat oleh kebanyakan ahli pengurusan dan kepimpinan sebagai sebuah buku yang ditulis dengan “hati dan bukan tangan”, ekoran ideanya yang mengagumkan. Kemunculan buku tersebut mengundang kefahaman yang amat mencabar tentang konflik dunia pengurusan yang semakin rapuh, ketika memasuki gerbang ekonomi dunia berasaskan pengetahuan pada lewat 90-an. Para pekerja hari ini khususnya generasi muda tidak boleh lagi diikat dengan kata-kata “Aku ketua, kamu ikut sahaja” sebaliknya, “Aku ketua, dan kamu akan dipimpin”. Dunia semakin sempit untuk diurus seperti mana ketika kebangkitan Revolusi Industri yang mementingkan siapa ketua dan siapa pengikut. Dalam hal in

Banyak Membaca Buku Cara Terbaik Bayar Yuran Kemalasan

MENURUT ABANGNYA, ELON MUSK DIBESARKAN DENGAN CARA MEMBACA DUA BUAH BUKU SEHARI. Manakala Mark Zuckerberg membaca sekurang-kurangnya sebuah buku setiap dua minggu. Bill Gates pula membaca 50 buah buku setahun. Dan Warren Buffet menganggarkan 80 peratus daripada waktu bekerjanya digunakan untuk membaca. Dia percaya kepintarannya adalah hasil daripada tabiat membaca. Apabila selesai menyertai apa sahaja kursus perniagaan, selalu kita dengar rungutan seumpama ini, "Kalau inilah modul dan ilmunya, aku pun tahu. Tak berbaloi rasanya bayar ribu-ribu hanya untuk belajar ilmu yang boleh dapat percuma di internet." Saya tidak salahkan sangat penganjur program. Saya salahkan diri sendiri. Kita sebenarnya tidak membayar yuran "kebodohan", kita membayar yuran "kemalasan". Kita malas membaca dan malas mencari maklumat dan ilmu, akhirnya kita mudah ditipu melalui kursus yang ilmunya boleh diperoleh dengan mudah di alam maya.   Bagi golongan usahawan yang suka membaca