Skip to main content

E= mc² Einstein dan Adaptasi dalam Perniagaan

ALBERT EINSTEIN YANG MENGHASILKAN TEORI RELATIVI tidak pernah berjaya di sekolah. Dia tidak bagus dalam hafalan, tetapi menjadi pemikir terhebat dalam bidang matematik dan fizik. Otaknya lebih cenderung kepada idea berbanding dengan fakta. Kata Einstein, fakta dapat ditemui di dalam buku, oleh sebab itu beliau tidak berasa perlu menyimpan fakta di dalam mindanya. Beliau mahu mindanya dikosongkan untuk berfikir secara kreatif. Kreatif merupakan pemikiran yang banyak membantu saintis dan usahawan mencipta inovasi.  Dia bukan sahaja hebat dalam ilmu Fizik. Ada juga karakter Albert Einstein  yang perlu dicontohi oleh usahawan dan peniaga. 
 
 
E= mc² menurut Einstein bukanlah lahir kerana faktor bakat, ia ditemui kerana faktor ‘perasaan ingin tahu’ yang tinggi untuk menyelesaikan masalah fizik. Orang berniaga harus ada karakter itu. “Perasaan ingin tahu” yang tinggi berupaya menjana kekuatan untuk menggembangkan perniagaan jauh ke hadapan.
 
Fokus merupakan kaedah Einstein menyelesaikan sesuatu persoalan yang dihadapinya. Dia fokus sehingga sesuatu masalah berjaya diselesaikan, kemudian barulah beralih kepada permasalahan lain. Fokus memberi Einstein tenaga yang kuat untuk memecahkan persoalan-persoalan rumit. Usahawan juga perlu bersikap begitu. Fokus pada kekuatan produk dan fokus pada membangunkan kesedaran dalam segmen pelanggan yang dikenalpasti, kemudian baru fikir soal lain.
 
Kekesalan Einstein dalam hidupnya adalah membantu Amerika Syarikat menciptakan bom nuklear yang telah mengorbankan ratusan ribu penduduk Jepun. Penyesalannya tidak mengubah apa-apa keadaan pun, tetapi pengakuan penyesalannya menjadikan Einstein lebih berhati-hati dan memperbaiki kesilapan lalu. Dalam bisnes melakukan kesilapan adalah lumrah. Silap strategi, silap pilih rakan kongsi dan silap pengiraan untung-rugi, adalah normal. Yang tidak normal apabila anda mengulang kesilapan yang sama berulang kali. Itu tandanya anda tidak ambil peduli dan malas mempelajari.
 
Einstein percaya kejayaan adalah mencipta sesuatu yang berfaedah lagi bernilai kepada masyarakat secara berpanjangan. Rumusan fiziknya telah memberi impak, faedah dan nilai terhadap ketamadunan manusia. Begitu juga dalam perniagaan. Pastikan visi dan misi syarikat kekal bernilai dan bertahan lama. Produk dan perkhidmatan mungkin boleh berubah mengikut masa, tetapi visi dan misi syarikat mesti kekal releven sepanjang masa.
 
Jika sesuatu cara tidak berjaya, segeralah berubah! Ini pegangan Einstein. Dia mengungkapkan kata-kata ini, “Ia adalah suatu kegilaan apabila melakukan hal yang sama  berulang-ulang dengan mengharapkan hasil yang berbeza.” Apabila cara biasa yang anda lakukan tidak memperoleh hasil yang diharap, bertindak melakukan perubahan. Dalam berniaga anda mesti berani melakukan percubaan. Lakukan eksperimen dan cipta inovasi untuk menemukan cara  terbaik dalam meraih hasil yang menguntungkan perniagaan anda.
 
Hakcipta Terpelihara ©Muhammad Azli Shukri, 2020 NS 2021/4/2020 e-NS : kertasputih 04. Ikuti saya di saluran-saluran berikut :
 
Telegram   : t.me/azlishukri 
FB Profile : Azli Shukri
FB Page    : Muhammad Azli Shukri
Instagram  : azli.shukri
Twitter       : AzliShukri
LinkedIn    : Muhammad Azli Shukri
YouTube    : Azli Shukri Channel
Blogspot    : Azli Shukri Jurnal
TikTok      : Azli Shukri

Comments

Pilihan Pembaca

Di Sini Tiada Kubur UMNO

DI SINI TIADA KUBUR UMNO Oleh Muhammad Azli Shukri Maafkan saya jika saya terpaksa berkata daripada hati nurani saya sendiri, tiada lagi kata berlapik dan tiada lagi kata-kata manis untuk dihidangkan tatkala melihat kekalahan UMNO/BN di Bukit Gantang dan di Bukit Selambau. Walaupun, saya sudah mendapat maklumat dua minggu lebih awal bahawa UMNO/BN akan tewas dan kecundang di dua buah kerusi tersebut, namun demikian saya cuba menyakinkan diri saya sendiri bahawa, harapan untuk menang masih ada di kedua-dua buah kerusi itu sebagai hadiah atas pelantikan DS Najib sebagai PM yang baru. Analisis ringkas saya pada masa ini berkenaan kekalahan UMNO/BN di Bukit Gantang dan di Bukit Selambau - menjelaskan bahawa aliran pengundi muda masih tetap memihak kepada pembangkang. Maka, di sini timbul persoalan apakah benar Khairy, selaku Ketua Pemuda UMNO yang baru telah gagal menarik minat pengundi muda untuk menyebelahi UMNO dalam pilihan raya kecil tersebut? Dan apakah faktor Tun Mahathir turut ...

PAS-UMNO Perlu Muhasabah

PAS-UMNO PERLU MUHASABAH KOTA BAHARU 15 Julai - Mursyidul Am Pas, Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat mengakui kemerosotan drastik jumlah majoriti kepada Pas pada Pilihan Raya Kecil Dewan Undangan Negeri (DUN) Manek Urai semalam kerana pengundi terpengaruh dengan janji pembangunan Barisan Nasional (BN). Menteri Besar Kelantan itu berkata, faktor berkenaan menjadi elemen utama yang menyebabkan BN mampu menarik pengundi di Manek Urai untuk memilih parti itu kerana ia menyentuh aspek pembangunan di kawasan hulu Kelantan itu. "Sebagai contoh janji- janji pembangunan yang dibawa oleh BN apabila Timbalan Presiden UMNO, Tan Sri Muhyiddin Yassin, sendiri berjanji untuk membina jambatan berharga RM7 juta di Manek Urai jika parti itu menang dalam pilihan raya itu," katanya pada sidang akhbar di pejabatnya selepas mempengerusikan mesyuarat Exco di Kota Darulnaim, di sini, semalam. Justeru, katanya, satu bedah siasat akan dilakukan oleh pucuk pimpinan parti itu bagi menentukan punca sebenar kem...

Khairy Makin Jauh dari Landasan...

Khairy Makin Jauh dari Landasan Oleh Muhammad Azli Shukri Menonton siaran Hujah di TV9 semalam – sekurang-kurang telah membuka mata saya bahawa tahap retorik dan pengucapan awam pemuda-pemuda UMNO masih lemah dan perlukan latihan, khususnya dalam menyampaikan idea serta pandangan dengan tepat dan bernas. Bahasa dan struktur kata juga menjadi masalah kepada ketiga-tiga pemidato tersebut. Baik Khir Toyo, Khairy mahupun Mukhriz – mereka mempunyai masalah yang sama, yakni lemah dalam menyampaikan idea serta terlalu terpengaruh dengan gaya ucapan orang politik dan bukannya ucapan seorang pemimpin besar. Inilah yang sangat mengecewakan. Saya perlu bercakap benar dan jelas, bahawa saya agak kecewa dengan ketiga-tiga pemidato tersebut – idealisme yang tidak berupaya disampaikan secara jelas, karisma yang masih perlu diasah dan gaya bahasa yang lemah – menyebabkan mereka dilihat begitu jauh berbanding dengan tokoh-tokoh muda pembangkang. Maafkan saya jika saya terpaksa bercakap...