Skip to main content

E= mc² Einstein dan Adaptasi dalam Perniagaan

ALBERT EINSTEIN YANG MENGHASILKAN TEORI RELATIVI tidak pernah berjaya di sekolah. Dia tidak bagus dalam hafalan, tetapi menjadi pemikir terhebat dalam bidang matematik dan fizik. Otaknya lebih cenderung kepada idea berbanding dengan fakta. Kata Einstein, fakta dapat ditemui di dalam buku, oleh sebab itu beliau tidak berasa perlu menyimpan fakta di dalam mindanya. Beliau mahu mindanya dikosongkan untuk berfikir secara kreatif. Kreatif merupakan pemikiran yang banyak membantu saintis dan usahawan mencipta inovasi.  Dia bukan sahaja hebat dalam ilmu Fizik. Ada juga karakter Albert Einstein  yang perlu dicontohi oleh usahawan dan peniaga. 
 
 
E= mc² menurut Einstein bukanlah lahir kerana faktor bakat, ia ditemui kerana faktor ‘perasaan ingin tahu’ yang tinggi untuk menyelesaikan masalah fizik. Orang berniaga harus ada karakter itu. “Perasaan ingin tahu” yang tinggi berupaya menjana kekuatan untuk menggembangkan perniagaan jauh ke hadapan.
 
Fokus merupakan kaedah Einstein menyelesaikan sesuatu persoalan yang dihadapinya. Dia fokus sehingga sesuatu masalah berjaya diselesaikan, kemudian barulah beralih kepada permasalahan lain. Fokus memberi Einstein tenaga yang kuat untuk memecahkan persoalan-persoalan rumit. Usahawan juga perlu bersikap begitu. Fokus pada kekuatan produk dan fokus pada membangunkan kesedaran dalam segmen pelanggan yang dikenalpasti, kemudian baru fikir soal lain.
 
Kekesalan Einstein dalam hidupnya adalah membantu Amerika Syarikat menciptakan bom nuklear yang telah mengorbankan ratusan ribu penduduk Jepun. Penyesalannya tidak mengubah apa-apa keadaan pun, tetapi pengakuan penyesalannya menjadikan Einstein lebih berhati-hati dan memperbaiki kesilapan lalu. Dalam bisnes melakukan kesilapan adalah lumrah. Silap strategi, silap pilih rakan kongsi dan silap pengiraan untung-rugi, adalah normal. Yang tidak normal apabila anda mengulang kesilapan yang sama berulang kali. Itu tandanya anda tidak ambil peduli dan malas mempelajari.
 
Einstein percaya kejayaan adalah mencipta sesuatu yang berfaedah lagi bernilai kepada masyarakat secara berpanjangan. Rumusan fiziknya telah memberi impak, faedah dan nilai terhadap ketamadunan manusia. Begitu juga dalam perniagaan. Pastikan visi dan misi syarikat kekal bernilai dan bertahan lama. Produk dan perkhidmatan mungkin boleh berubah mengikut masa, tetapi visi dan misi syarikat mesti kekal releven sepanjang masa.
 
Jika sesuatu cara tidak berjaya, segeralah berubah! Ini pegangan Einstein. Dia mengungkapkan kata-kata ini, “Ia adalah suatu kegilaan apabila melakukan hal yang sama  berulang-ulang dengan mengharapkan hasil yang berbeza.” Apabila cara biasa yang anda lakukan tidak memperoleh hasil yang diharap, bertindak melakukan perubahan. Dalam berniaga anda mesti berani melakukan percubaan. Lakukan eksperimen dan cipta inovasi untuk menemukan cara  terbaik dalam meraih hasil yang menguntungkan perniagaan anda.
 
Hakcipta Terpelihara ©Muhammad Azli Shukri, 2020 NS 2021/4/2020 e-NS : kertasputih 04. Ikuti saya di saluran-saluran berikut :
 
Telegram   : t.me/azlishukri 
FB Profile : Azli Shukri
FB Page    : Muhammad Azli Shukri
Instagram  : azli.shukri
Twitter       : AzliShukri
LinkedIn    : Muhammad Azli Shukri
YouTube    : Azli Shukri Channel
Blogspot    : Azli Shukri Jurnal
TikTok      : Azli Shukri

Comments

Pilihan Pembaca

Perniagaan Para Sahabat Nabi Teladan Sepanjang Zaman

BELIAU SEORANG SAHABAT NABI YANG BIJAK. Tergolong dalam kalangan pengumpul al-Quran. Banyak meriwayatkan hadis nabi. Peniaga yang sangat berjaya di Madinah. Keuntungan perniagaannya sehari pernah mencecah 300 dinar (anggaran bersamaan RM360,000). Abu Darda’, sahabat nabi yang hebat berniaga ini berkata, “Yang paling membuatku gembira ialah ketika berdiri di ambang pintu masjid. Setelah itu aku berniaga, sehingga dalam sehari aku mendapat untung 300 dinar, sementara aku tetap mendirikan semua solat di masjid.” Perniagaan adalah tentang kepercayaan dan keyakinan terhadap Tuhan Yang Maha Memberi Rezeki. Mereka yang berjaya menguruskan masanya bersama Tuhan. Konsisten dan berdisplin bersama Allah setiap hari, pasti masanya akan dipenuhi dengan keberkatan dan aktiviti perniagaan yang produktif. Bercita-cita menjadi kaya bukanlah kesalahan di sisi Islam. Yang salah apabila lalai dengan kekayaan. Enggan berzakat dan bersedekah. Kekayaan ‘Abdurrahman ibn ‘Awf dianggarkan mencecah RM 2 bil

Lagi Kisah Siti Nurhaliza : Mana Perginya Produk CTea?

Lagi Kisah Siti Nurhaliza Mana Perginya Produk CTea? Oleh Satu Hala (Malaysia Instinct) Inilah antara benda-benda yang buat sakit hati dengan orang kaya Melayu ni. Datuk K sanggup perabis RM66,550 untuk beli nombor plate KCT 1 untuk isteri tercinta, Datuk Siti Nurhaliza. Kononnya cintan maut habislah tu kan. Tak tahulah kot-kot Rozita Che Wan yang dulu orang kata dapat Mercedes dari Datuk K (lepas dah kahwin dengan Siti) pun akan dapat nombor plate yang sama. Gasaklah hal Rozita Che Wan tu. Yang penulis tertarik nak tulis ialah sikap orang macam Datuk K dan Siti Nurhaliza. Parasit adalah perkataan paling tepat. Tahu tak Siti Nurhaliza adalah pemohon pinjaman Tekun untuk bisnes barang solek Simply Siti. Kalau tak percaya, pergilah cek dengan Tekun. Pasti nama Siti akan terpacul. Sakit hati betul penulis dengan orang-orang macam ini. Dah tahu duit banyak, gunalah duit sendiri untuk berniaga, tak pun pinjamlah bank. Gi pinjam dengan Tekun tu buat apa? Mentanglah bayar
Hikayat Dewan Ekonomi Episod Dua : Lombong Emas En. Ferderhof 1. Saya agak sedikit kecewa, tidak banyak. Tetapi kecewa. Begitu banyak respons yang saya terima ekoran tersiarnya Hikayat Dewan Ekonomi di blog saya baru-baru ini. Baik respons positif mahupun respon negatif. Semuanya saya terima dengan hati yang terbuka. 2. Rupa-rupanya hikayat tersebut telah menyebabkan sesetengah orang “melompat” dan terasa dengan apa-apa yang pernah mereka ucapkan kepada saya. Malah, ada sesetengah pihak yang tidak mahu mengaku dengan apa-apa yang telah mereka katakan kepada saya pada suatu ketika dahulu. 3. Namun demikian, itulah adalah sikap manusia – dan lumrah manusia untuk menjaga “periuk nasi” mereka sendiri. Dan saya sama sekali tidak akan mempedulikan semua itu, kerana kebenaran perlu didedahkan. Tidak kurang juga yang mahu agar hikayat ini tidak diteruskan lagi, kerana kononnya ia hanya membuka pekung dan keburukan organisasi kita sendiri, khususnya tentang apa-apa y