ALBERT EINSTEIN YANG MENGHASILKAN TEORI RELATIVI tidak pernah berjaya di sekolah. Dia
tidak bagus dalam hafalan, tetapi menjadi pemikir terhebat dalam bidang
matematik dan fizik. Otaknya lebih cenderung kepada idea berbanding dengan
fakta. Kata Einstein, fakta dapat ditemui di dalam buku, oleh sebab itu beliau
tidak berasa perlu menyimpan fakta di dalam mindanya. Beliau mahu mindanya
dikosongkan untuk berfikir secara kreatif. Kreatif merupakan pemikiran yang
banyak membantu saintis dan usahawan mencipta inovasi. Dia bukan sahaja hebat dalam ilmu Fizik. Ada
juga karakter Albert Einstein yang perlu
dicontohi oleh usahawan dan peniaga.
E= mc² menurut Einstein bukanlah lahir kerana
faktor bakat, ia ditemui kerana faktor ‘perasaan ingin tahu’ yang tinggi untuk
menyelesaikan masalah fizik. Orang berniaga harus ada karakter itu. “Perasaan
ingin tahu” yang tinggi berupaya menjana kekuatan untuk menggembangkan perniagaan
jauh ke hadapan.
Fokus merupakan kaedah Einstein
menyelesaikan sesuatu persoalan yang dihadapinya. Dia fokus sehingga sesuatu
masalah berjaya diselesaikan, kemudian barulah beralih kepada permasalahan
lain. Fokus memberi Einstein tenaga yang kuat untuk memecahkan
persoalan-persoalan rumit. Usahawan juga perlu bersikap begitu. Fokus pada
kekuatan produk dan fokus pada membangunkan kesedaran dalam segmen pelanggan
yang dikenalpasti, kemudian baru fikir soal lain.
Kekesalan Einstein dalam hidupnya adalah
membantu Amerika Syarikat menciptakan bom nuklear yang telah mengorbankan
ratusan ribu penduduk Jepun. Penyesalannya tidak mengubah apa-apa keadaan pun,
tetapi pengakuan penyesalannya menjadikan Einstein lebih berhati-hati dan
memperbaiki kesilapan lalu. Dalam bisnes melakukan kesilapan adalah lumrah.
Silap strategi, silap pilih rakan kongsi dan silap pengiraan untung-rugi,
adalah normal. Yang tidak normal apabila anda mengulang kesilapan yang sama
berulang kali. Itu tandanya anda tidak ambil peduli dan malas mempelajari.
Einstein percaya kejayaan adalah
mencipta sesuatu yang berfaedah lagi bernilai kepada masyarakat secara
berpanjangan. Rumusan fiziknya telah memberi impak, faedah dan nilai terhadap
ketamadunan manusia. Begitu juga dalam perniagaan. Pastikan visi dan misi
syarikat kekal bernilai dan bertahan lama. Produk dan perkhidmatan mungkin
boleh berubah mengikut masa, tetapi visi dan misi syarikat mesti kekal releven
sepanjang masa.
Jika sesuatu cara tidak berjaya,
segeralah berubah! Ini pegangan Einstein. Dia mengungkapkan kata-kata ini, “Ia
adalah suatu kegilaan apabila melakukan hal yang sama berulang-ulang dengan mengharapkan hasil yang
berbeza.” Apabila cara biasa yang anda lakukan tidak memperoleh hasil yang
diharap, bertindak melakukan perubahan. Dalam berniaga anda mesti berani
melakukan percubaan. Lakukan eksperimen dan cipta inovasi untuk menemukan
cara terbaik dalam meraih hasil yang
menguntungkan perniagaan anda.
Hakcipta
Terpelihara ©Muhammad Azli Shukri, 2020 NS 2021/4/2020 e-NS : kertasputih 04. Ikuti saya di saluran-saluran berikut :
Telegram :
t.me/azlishukri
FB Profile : Azli Shukri
FB Page : Muhammad
Azli Shukri
Instagram :
azli.shukri
Twitter : AzliShukri
LinkedIn : Muhammad
Azli Shukri
YouTube : Azli
Shukri Channel
Blogspot : Azli
Shukri Jurnal
TikTok : Azli
Shukri
Comments