Skip to main content

Bagaimana Sepakan Penalti Mengajar Anda tentang Pemasaran

DALAM SITUASI SEPAKAN PENALTI BOLA SEPAK, tempoh masa antara bola ditendang hingga masuk ke dalam goal ialah kurang daripada 0.3 saat. Kepantasan bola yang ditendang menyebabkan penjaga gol tidak akan sempat melihat bola yang datang ke arahnya. Oleh kerana itu dia mesti membuat keputusan segera sebelum bola disepak, sama ada mahu kekal berdiri di tengah tiang goal atau menerkam di sebelah kanan atau menerkam di sebelah kiri tiang goal. Yang penting keputusan mesti segera dibuat sebelum bola ditendang ke arahnya. 

Dalam perniagaan situasi seperti ini berlaku dalam pemasaran. Anda perlu membuat keputusan segera sebelum para pesaing menghidu langkah strategi pemasaran yang akan anda lakukan.
 
Plan pemasaran mesti disedia lebih awal. Mengenali rapat para pelanggan merupakan hal yang paling mustahak sebelum membuat keputusan untuk melancarkan apa-apa produk atau servis baharu.
 
Apabila sepakan penalti dilakukan, 1/3 kebarangkalian pemain akan menyepak bola ke arah tengah pintu gol, 1/3 ke arah kanan pintu gol dan 1/3 lagi ke arah kiri pintu gol. Penjaga gol akan cuba membaca arah tendangan yang akan dilakukan oleh pemain tersebut. Jadi kemahiran fokus, gerak hati dan ketenangan ialah kompetensi yang amat diperlukan oleh penjaga gol pada saat tendangan penalti ini berlangsung.
 
Kata Peter Drucker pemasaran bukanlah tentang sebaik mana produk yang dihasilkan tetapi sebaik mana perusahaan, syarikat atau jurujual mengenal pelanggannya. Semakin lambat anda mengenali pelanggan anda, semakin mudah pesaing anda menjaringkan gol kemenangan mereka. Jadi fokus, gunakan pengalaman dan gerak hati dalam membaca realiti kehendak pelanggan yang menjadi sasaran kita.
 
Pada hari ini pemasaran bukan lagi sebagai 'kegiatan memburu' tetapi sebagai 'kegiatan berkebun.' Pekerjaan yang harus dilakukan bukanlah memburu pelanggan untuk memperkenalkan produk anda, sebaliknya menemukan produk yang paling tepat untuk pelanggan anda.
 
Jadi dalam pemasaran, anda tidak ada banyak masa untuk cuba-cuba. Anda perlu fokus dan pantas bertindak tepat ke arah pelanggan yang benar-benar anda kenali, supaya pemasaran anda tidak tersasar dan merugikan. Situasinya adalah sama seperti seorang penjaga gol yang sedang menunggu tendangan penalti.  Dia harus benar-benar mempunyai naluri yang dapat membaca arah bola yang akan ditendang agar tindakan yang akan diambilnya tepat dan menyelamatkan gawang goal pasukannya. 
 
Hakcipta Terpelihara ©Muhammad Azli Shukri, 2020 NS 2021/6/2020 e-NS : ASRJ 06. Ikuti saya di saluran-saluran berikut :
 
Telegram   : t.me/azlishukri 
FB Profile : Azli Shukri
FB Page    : Muhammad Azli Shukri
Instagram  : azli.shukri
Twitter       : AzliShukri
LinkedIn    : Muhammad Azli Shukri
YouTube    : Azli Shukri Channel
Blogspot    : Azli Shukri Jurnal
TikTok      : Azli Shukri

Comments

Pilihan Pembaca

Ezam Mohd Noor 2010 : Ke Mana Khairy Selepas Ini?

Ezam Mohd Noor 2010 Ke Mana Khairy Selepas Ini? KUALA LUMPUR 28 April - Bekas Ketua Angkatan Muda Keadilan (AMK), Ezam Mohd. Noor adalah antara empat individu yang akan dilantik sebagai ahli Dewan Negara. Ezam yang juga bekas Setiausaha Politik Datuk Seri Anwar Ibrahim mengesahkan mengenai berita pelantikannya sebagai senator itu tetapi enggan mengulas lanjut. "Ya, benar Alhamdulillah. Cuma saya akan buat kenyataan hanya selepas majlis angkat sumpah nanti. Sekarang masih di Jakarta, bertugas,'' katanya ketika dihubungi di sini malam ini. Beliau juga Pengerusi Yayasan Generasi Baru Nusantara. Dalam pada itu, Utusan Malaysia difahamkan, turut akan dilantik sebagai senator ialah Timbalan Presiden MIC, Datuk G. Palanivel; Pengerusi Eksekutif Rahim & Co, Datuk Abdul Rahim Abdul Rahman dan Ketua Wanita UMNO Bahagian Pagoh, Noriah Mahat. Mereka akan mengangkat sumpah jawatan untuk tempoh tiga tahun di hadapan Yang Dipertua Dewan Negara, Tan Sri Abu Zahar Ujang pada...
MENCARI KEBENARAN Oleh Muhammad Azli Shukri Saya agak kecewa, apabila terdapat pihak yang mendakwa bahawa “politik wang” bukanlah rasuah, sebaliknya “politik wang” merupakan duit kopi, atau duit ehsan daripada seseorang ahli politik yang “baik hati” yang diberikan kepada para pengikutnya, demi perjuangan untuk mengejar sesuatu jawatan dalam parti. Lantaran itu, para ahli politik yang mengejar jawatan ini telah “menabur” sebanyak mungkin wang di bahagian-bahagian UMNO seluruh Malaysia demi memastikan nama mereka dicalonkan bagi melepasi syarat kuota yang ditetapkan. Mendakwa bahawa “politik wang” bukanlah satu bentuk rasuah, merupakan pembohongan dan penipuan terhadap kebenaran dan menafikan larangan Allah berhubung isu tersebut. “Politik wang” yang diketahui umum, merupakan sogokan dan pemberian wang tunai kepada seseorang, agar orang tersebut mengundi atau menyokongnya untuk mendapatkan sesuatu jawatan. Dengan kata lain, “politik wang” ialah istilah bagi perlakuan mengguna...

Perniagaan Para Sahabat Nabi Teladan Sepanjang Zaman

BELIAU SEORANG SAHABAT NABI YANG BIJAK. Tergolong dalam kalangan pengumpul al-Quran. Banyak meriwayatkan hadis nabi. Peniaga yang sangat berjaya di Madinah. Keuntungan perniagaannya sehari pernah mencecah 300 dinar (anggaran bersamaan RM360,000). Abu Darda’, sahabat nabi yang hebat berniaga ini berkata, “Yang paling membuatku gembira ialah ketika berdiri di ambang pintu masjid. Setelah itu aku berniaga, sehingga dalam sehari aku mendapat untung 300 dinar, sementara aku tetap mendirikan semua solat di masjid.” Perniagaan adalah tentang kepercayaan dan keyakinan terhadap Tuhan Yang Maha Memberi Rezeki. Mereka yang berjaya menguruskan masanya bersama Tuhan. Konsisten dan berdisplin bersama Allah setiap hari, pasti masanya akan dipenuhi dengan keberkatan dan aktiviti perniagaan yang produktif. Bercita-cita menjadi kaya bukanlah kesalahan di sisi Islam. Yang salah apabila lalai dengan kekayaan. Enggan berzakat dan bersedekah. Kekayaan ‘Abdurrahman ibn ‘Awf dianggarkan mencecah RM 2 bil...