Skip to main content

Bagaimana Sepakan Penalti Mengajar Anda tentang Pemasaran

DALAM SITUASI SEPAKAN PENALTI BOLA SEPAK, tempoh masa antara bola ditendang hingga masuk ke dalam goal ialah kurang daripada 0.3 saat. Kepantasan bola yang ditendang menyebabkan penjaga gol tidak akan sempat melihat bola yang datang ke arahnya. Oleh kerana itu dia mesti membuat keputusan segera sebelum bola disepak, sama ada mahu kekal berdiri di tengah tiang goal atau menerkam di sebelah kanan atau menerkam di sebelah kiri tiang goal. Yang penting keputusan mesti segera dibuat sebelum bola ditendang ke arahnya. 

Dalam perniagaan situasi seperti ini berlaku dalam pemasaran. Anda perlu membuat keputusan segera sebelum para pesaing menghidu langkah strategi pemasaran yang akan anda lakukan.
 
Plan pemasaran mesti disedia lebih awal. Mengenali rapat para pelanggan merupakan hal yang paling mustahak sebelum membuat keputusan untuk melancarkan apa-apa produk atau servis baharu.
 
Apabila sepakan penalti dilakukan, 1/3 kebarangkalian pemain akan menyepak bola ke arah tengah pintu gol, 1/3 ke arah kanan pintu gol dan 1/3 lagi ke arah kiri pintu gol. Penjaga gol akan cuba membaca arah tendangan yang akan dilakukan oleh pemain tersebut. Jadi kemahiran fokus, gerak hati dan ketenangan ialah kompetensi yang amat diperlukan oleh penjaga gol pada saat tendangan penalti ini berlangsung.
 
Kata Peter Drucker pemasaran bukanlah tentang sebaik mana produk yang dihasilkan tetapi sebaik mana perusahaan, syarikat atau jurujual mengenal pelanggannya. Semakin lambat anda mengenali pelanggan anda, semakin mudah pesaing anda menjaringkan gol kemenangan mereka. Jadi fokus, gunakan pengalaman dan gerak hati dalam membaca realiti kehendak pelanggan yang menjadi sasaran kita.
 
Pada hari ini pemasaran bukan lagi sebagai 'kegiatan memburu' tetapi sebagai 'kegiatan berkebun.' Pekerjaan yang harus dilakukan bukanlah memburu pelanggan untuk memperkenalkan produk anda, sebaliknya menemukan produk yang paling tepat untuk pelanggan anda.
 
Jadi dalam pemasaran, anda tidak ada banyak masa untuk cuba-cuba. Anda perlu fokus dan pantas bertindak tepat ke arah pelanggan yang benar-benar anda kenali, supaya pemasaran anda tidak tersasar dan merugikan. Situasinya adalah sama seperti seorang penjaga gol yang sedang menunggu tendangan penalti.  Dia harus benar-benar mempunyai naluri yang dapat membaca arah bola yang akan ditendang agar tindakan yang akan diambilnya tepat dan menyelamatkan gawang goal pasukannya. 
 
Hakcipta Terpelihara ©Muhammad Azli Shukri, 2020 NS 2021/6/2020 e-NS : ASRJ 06. Ikuti saya di saluran-saluran berikut :
 
Telegram   : t.me/azlishukri 
FB Profile : Azli Shukri
FB Page    : Muhammad Azli Shukri
Instagram  : azli.shukri
Twitter       : AzliShukri
LinkedIn    : Muhammad Azli Shukri
YouTube    : Azli Shukri Channel
Blogspot    : Azli Shukri Jurnal
TikTok      : Azli Shukri

Comments

Pilihan Pembaca

Perniagaan Para Sahabat Nabi Teladan Sepanjang Zaman

BELIAU SEORANG SAHABAT NABI YANG BIJAK. Tergolong dalam kalangan pengumpul al-Quran. Banyak meriwayatkan hadis nabi. Peniaga yang sangat berjaya di Madinah. Keuntungan perniagaannya sehari pernah mencecah 300 dinar (anggaran bersamaan RM360,000). Abu Darda’, sahabat nabi yang hebat berniaga ini berkata, “Yang paling membuatku gembira ialah ketika berdiri di ambang pintu masjid. Setelah itu aku berniaga, sehingga dalam sehari aku mendapat untung 300 dinar, sementara aku tetap mendirikan semua solat di masjid.” Perniagaan adalah tentang kepercayaan dan keyakinan terhadap Tuhan Yang Maha Memberi Rezeki. Mereka yang berjaya menguruskan masanya bersama Tuhan. Konsisten dan berdisplin bersama Allah setiap hari, pasti masanya akan dipenuhi dengan keberkatan dan aktiviti perniagaan yang produktif. Bercita-cita menjadi kaya bukanlah kesalahan di sisi Islam. Yang salah apabila lalai dengan kekayaan. Enggan berzakat dan bersedekah. Kekayaan ‘Abdurrahman ibn ‘Awf dianggarkan mencecah RM 2 bil

Lagi Kisah Siti Nurhaliza : Mana Perginya Produk CTea?

Lagi Kisah Siti Nurhaliza Mana Perginya Produk CTea? Oleh Satu Hala (Malaysia Instinct) Inilah antara benda-benda yang buat sakit hati dengan orang kaya Melayu ni. Datuk K sanggup perabis RM66,550 untuk beli nombor plate KCT 1 untuk isteri tercinta, Datuk Siti Nurhaliza. Kononnya cintan maut habislah tu kan. Tak tahulah kot-kot Rozita Che Wan yang dulu orang kata dapat Mercedes dari Datuk K (lepas dah kahwin dengan Siti) pun akan dapat nombor plate yang sama. Gasaklah hal Rozita Che Wan tu. Yang penulis tertarik nak tulis ialah sikap orang macam Datuk K dan Siti Nurhaliza. Parasit adalah perkataan paling tepat. Tahu tak Siti Nurhaliza adalah pemohon pinjaman Tekun untuk bisnes barang solek Simply Siti. Kalau tak percaya, pergilah cek dengan Tekun. Pasti nama Siti akan terpacul. Sakit hati betul penulis dengan orang-orang macam ini. Dah tahu duit banyak, gunalah duit sendiri untuk berniaga, tak pun pinjamlah bank. Gi pinjam dengan Tekun tu buat apa? Mentanglah bayar
Hikayat Dewan Ekonomi Episod Dua : Lombong Emas En. Ferderhof 1. Saya agak sedikit kecewa, tidak banyak. Tetapi kecewa. Begitu banyak respons yang saya terima ekoran tersiarnya Hikayat Dewan Ekonomi di blog saya baru-baru ini. Baik respons positif mahupun respon negatif. Semuanya saya terima dengan hati yang terbuka. 2. Rupa-rupanya hikayat tersebut telah menyebabkan sesetengah orang “melompat” dan terasa dengan apa-apa yang pernah mereka ucapkan kepada saya. Malah, ada sesetengah pihak yang tidak mahu mengaku dengan apa-apa yang telah mereka katakan kepada saya pada suatu ketika dahulu. 3. Namun demikian, itulah adalah sikap manusia – dan lumrah manusia untuk menjaga “periuk nasi” mereka sendiri. Dan saya sama sekali tidak akan mempedulikan semua itu, kerana kebenaran perlu didedahkan. Tidak kurang juga yang mahu agar hikayat ini tidak diteruskan lagi, kerana kononnya ia hanya membuka pekung dan keburukan organisasi kita sendiri, khususnya tentang apa-apa y