Skip to main content

Bagaimana Sepakan Penalti Mengajar Anda tentang Pemasaran

DALAM SITUASI SEPAKAN PENALTI BOLA SEPAK, tempoh masa antara bola ditendang hingga masuk ke dalam goal ialah kurang daripada 0.3 saat. Kepantasan bola yang ditendang menyebabkan penjaga gol tidak akan sempat melihat bola yang datang ke arahnya. Oleh kerana itu dia mesti membuat keputusan segera sebelum bola disepak, sama ada mahu kekal berdiri di tengah tiang goal atau menerkam di sebelah kanan atau menerkam di sebelah kiri tiang goal. Yang penting keputusan mesti segera dibuat sebelum bola ditendang ke arahnya. 

Dalam perniagaan situasi seperti ini berlaku dalam pemasaran. Anda perlu membuat keputusan segera sebelum para pesaing menghidu langkah strategi pemasaran yang akan anda lakukan.
 
Plan pemasaran mesti disedia lebih awal. Mengenali rapat para pelanggan merupakan hal yang paling mustahak sebelum membuat keputusan untuk melancarkan apa-apa produk atau servis baharu.
 
Apabila sepakan penalti dilakukan, 1/3 kebarangkalian pemain akan menyepak bola ke arah tengah pintu gol, 1/3 ke arah kanan pintu gol dan 1/3 lagi ke arah kiri pintu gol. Penjaga gol akan cuba membaca arah tendangan yang akan dilakukan oleh pemain tersebut. Jadi kemahiran fokus, gerak hati dan ketenangan ialah kompetensi yang amat diperlukan oleh penjaga gol pada saat tendangan penalti ini berlangsung.
 
Kata Peter Drucker pemasaran bukanlah tentang sebaik mana produk yang dihasilkan tetapi sebaik mana perusahaan, syarikat atau jurujual mengenal pelanggannya. Semakin lambat anda mengenali pelanggan anda, semakin mudah pesaing anda menjaringkan gol kemenangan mereka. Jadi fokus, gunakan pengalaman dan gerak hati dalam membaca realiti kehendak pelanggan yang menjadi sasaran kita.
 
Pada hari ini pemasaran bukan lagi sebagai 'kegiatan memburu' tetapi sebagai 'kegiatan berkebun.' Pekerjaan yang harus dilakukan bukanlah memburu pelanggan untuk memperkenalkan produk anda, sebaliknya menemukan produk yang paling tepat untuk pelanggan anda.
 
Jadi dalam pemasaran, anda tidak ada banyak masa untuk cuba-cuba. Anda perlu fokus dan pantas bertindak tepat ke arah pelanggan yang benar-benar anda kenali, supaya pemasaran anda tidak tersasar dan merugikan. Situasinya adalah sama seperti seorang penjaga gol yang sedang menunggu tendangan penalti.  Dia harus benar-benar mempunyai naluri yang dapat membaca arah bola yang akan ditendang agar tindakan yang akan diambilnya tepat dan menyelamatkan gawang goal pasukannya. 
 
Hakcipta Terpelihara ©Muhammad Azli Shukri, 2020 NS 2021/6/2020 e-NS : ASRJ 06. Ikuti saya di saluran-saluran berikut :
 
Telegram   : t.me/azlishukri 
FB Profile : Azli Shukri
FB Page    : Muhammad Azli Shukri
Instagram  : azli.shukri
Twitter       : AzliShukri
LinkedIn    : Muhammad Azli Shukri
YouTube    : Azli Shukri Channel
Blogspot    : Azli Shukri Jurnal
TikTok      : Azli Shukri

Comments

Pilihan Pembaca

Syed Mokhtar al-Bukhari - Taikun Muslim yang Bernasib Malang!

Nama Tan Sri Syed Mokhtar al-Bukhari sangat dibenci dan sering dikecam secara jijik lagi kotor oleh Pakatan Rakyat. Tidak henti-henti mereka memburukkan usahawan muslim yang sangat zuhud lagi pemurah itu. Kebencian PR, khususnya DAP dan Anwar Ibrahim terhadap beliau sudah tidak dapat dibendung. Inilah nasib malang yang menimpa jutawan Melayu-Muslim yang baik, rendah diri dan dermawan. Mengapa mesti Syed Mokhtar dihina dan dikeji semahu-mahunya. Mengapa Taikun lain tidak diserang sehebat Syed Mokhtar? Fikir-fikirkan. Mengapa mesti mahu dihancurkan perniagaan Syed Mokhtar? Mengapa tidak Taikun-taikun yang jauh lebih kaya daripada beliau? Mengapa Taikun Muslim seperti Syed Mokhtar yang "dilanyak" bersungguh-sungguh oleh Anwar Ibrahim? Mengapa DAP dan Anwar Ibrahim memilih Syed Mokhtar sebagai Taikun yang mesti diserang bertubi-tubi? Apakah agenda sebenar mereka? (Hanya Taikun Syed Mokhtar yang diserang tidak henti-henti oleh Pakatan Rakyat, tetapi tidak Taikun yang lain)  

Banyak Membaca Buku Cara Terbaik Bayar Yuran Kemalasan

MENURUT ABANGNYA, ELON MUSK DIBESARKAN DENGAN CARA MEMBACA DUA BUAH BUKU SEHARI. Manakala Mark Zuckerberg membaca sekurang-kurangnya sebuah buku setiap dua minggu. Bill Gates pula membaca 50 buah buku setahun. Dan Warren Buffet menganggarkan 80 peratus daripada waktu bekerjanya digunakan untuk membaca. Dia percaya kepintarannya adalah hasil daripada tabiat membaca. Apabila selesai menyertai apa sahaja kursus perniagaan, selalu kita dengar rungutan seumpama ini, "Kalau inilah modul dan ilmunya, aku pun tahu. Tak berbaloi rasanya bayar ribu-ribu hanya untuk belajar ilmu yang boleh dapat percuma di internet." Saya tidak salahkan sangat penganjur program. Saya salahkan diri sendiri. Kita sebenarnya tidak membayar yuran "kebodohan", kita membayar yuran "kemalasan". Kita malas membaca dan malas mencari maklumat dan ilmu, akhirnya kita mudah ditipu melalui kursus yang ilmunya boleh diperoleh dengan mudah di alam maya.   Bagi golongan usahawan yang suka membaca

Setelah Puas "Membelasah" Syed Mokhtar al-Bukhary, Kini Mokhzani Pula Sasaran Anwar Ibrahim

GERIK, 5 April — Datuk Seri Anwar Ibrahim berjanji semalam untuk menarik balik kontrak Petronas bernilai jutaan ringgit yang dianugerahkan kepada anak Tun Dr Mahathir Mohamad, sambil menambah ia adalah salah satu langkah awal Pakatan Rakyat (PR) menghentikan kronisma sebaik sahaja memenangi Pilihan Raya 2013. Dalam satu ceramah di Taman Semarak, Ketua Pembangkang itu mengkritik hebat musuh ketatnya kerana menguruskan syarikat minyak negara terkaya seperti syarikat keluarga, terutamanya Mokhzani. “Pertama, dalam masa 24 jam Pakatan bersumpah akan menurunkan harga minyak di seluruh negara,” katanya kepada ribuan orang ramai hadir daripada kawasan sekitar di Hulu Perak. “Nombor dua, adalah kontrak minyak ini. Adakah anda berfikir di bawah Najib ia akan ditarik balik? No. Tetapi jika kita mengambil alih, saya ingin memberitahu Dr Mahathir — Saya Anwar, bukan seperti Najib.“Najib takut kepada kamu tetapi saya tidak. Saya tidak mempunyai niat untuk menjadi kejam kepada kamu at