Skip to main content

Bagaimana Sepakan Penalti Mengajar Anda tentang Pemasaran

DALAM SITUASI SEPAKAN PENALTI BOLA SEPAK, tempoh masa antara bola ditendang hingga masuk ke dalam goal ialah kurang daripada 0.3 saat. Kepantasan bola yang ditendang menyebabkan penjaga gol tidak akan sempat melihat bola yang datang ke arahnya. Oleh kerana itu dia mesti membuat keputusan segera sebelum bola disepak, sama ada mahu kekal berdiri di tengah tiang goal atau menerkam di sebelah kanan atau menerkam di sebelah kiri tiang goal. Yang penting keputusan mesti segera dibuat sebelum bola ditendang ke arahnya. 

Dalam perniagaan situasi seperti ini berlaku dalam pemasaran. Anda perlu membuat keputusan segera sebelum para pesaing menghidu langkah strategi pemasaran yang akan anda lakukan.
 
Plan pemasaran mesti disedia lebih awal. Mengenali rapat para pelanggan merupakan hal yang paling mustahak sebelum membuat keputusan untuk melancarkan apa-apa produk atau servis baharu.
 
Apabila sepakan penalti dilakukan, 1/3 kebarangkalian pemain akan menyepak bola ke arah tengah pintu gol, 1/3 ke arah kanan pintu gol dan 1/3 lagi ke arah kiri pintu gol. Penjaga gol akan cuba membaca arah tendangan yang akan dilakukan oleh pemain tersebut. Jadi kemahiran fokus, gerak hati dan ketenangan ialah kompetensi yang amat diperlukan oleh penjaga gol pada saat tendangan penalti ini berlangsung.
 
Kata Peter Drucker pemasaran bukanlah tentang sebaik mana produk yang dihasilkan tetapi sebaik mana perusahaan, syarikat atau jurujual mengenal pelanggannya. Semakin lambat anda mengenali pelanggan anda, semakin mudah pesaing anda menjaringkan gol kemenangan mereka. Jadi fokus, gunakan pengalaman dan gerak hati dalam membaca realiti kehendak pelanggan yang menjadi sasaran kita.
 
Pada hari ini pemasaran bukan lagi sebagai 'kegiatan memburu' tetapi sebagai 'kegiatan berkebun.' Pekerjaan yang harus dilakukan bukanlah memburu pelanggan untuk memperkenalkan produk anda, sebaliknya menemukan produk yang paling tepat untuk pelanggan anda.
 
Jadi dalam pemasaran, anda tidak ada banyak masa untuk cuba-cuba. Anda perlu fokus dan pantas bertindak tepat ke arah pelanggan yang benar-benar anda kenali, supaya pemasaran anda tidak tersasar dan merugikan. Situasinya adalah sama seperti seorang penjaga gol yang sedang menunggu tendangan penalti.  Dia harus benar-benar mempunyai naluri yang dapat membaca arah bola yang akan ditendang agar tindakan yang akan diambilnya tepat dan menyelamatkan gawang goal pasukannya. 
 
Hakcipta Terpelihara ©Muhammad Azli Shukri, 2020 NS 2021/6/2020 e-NS : ASRJ 06. Ikuti saya di saluran-saluran berikut :
 
Telegram   : t.me/azlishukri 
FB Profile : Azli Shukri
FB Page    : Muhammad Azli Shukri
Instagram  : azli.shukri
Twitter       : AzliShukri
LinkedIn    : Muhammad Azli Shukri
YouTube    : Azli Shukri Channel
Blogspot    : Azli Shukri Jurnal
TikTok      : Azli Shukri

Comments

Pilihan Pembaca

Banyak Membaca Buku Cara Terbaik Bayar Yuran Kemalasan

MENURUT ABANGNYA, ELON MUSK DIBESARKAN DENGAN CARA MEMBACA DUA BUAH BUKU SEHARI. Manakala Mark Zuckerberg membaca sekurang-kurangnya sebuah buku setiap dua minggu. Bill Gates pula membaca 50 buah buku setahun. Dan Warren Buffet menganggarkan 80 peratus daripada waktu bekerjanya digunakan untuk membaca. Dia percaya kepintarannya adalah hasil daripada tabiat membaca. Apabila selesai menyertai apa sahaja kursus perniagaan, selalu kita dengar rungutan seumpama ini, "Kalau inilah modul dan ilmunya, aku pun tahu. Tak berbaloi rasanya bayar ribu-ribu hanya untuk belajar ilmu yang boleh dapat percuma di internet." Saya tidak salahkan sangat penganjur program. Saya salahkan diri sendiri. Kita sebenarnya tidak membayar yuran "kebodohan", kita membayar yuran "kemalasan". Kita malas membaca dan malas mencari maklumat dan ilmu, akhirnya kita mudah ditipu melalui kursus yang ilmunya boleh diperoleh dengan mudah di alam maya.   Bagi golongan usahawan yang suka membaca ...
MONOLOG AZLI SHUKRI Bab 8 : Kenapa Bukan Khairy Memilih pemimpin bukanlah seperti memilih pakaian. Mana-mana yang kita berkenan, maka kita terus memilih dan membeli tanpa banyak berfikir. Memilih pemimpin juga bukanlah seperti memilih makanan yang mana-mana kita suka, maka kita terus makan, tanpa banyak berfikir. Tetapi, memilih pemimpin adalah umpama memilih seorang isteri atau seorang suami. Mesti kenal dan mesti pastikan bahawa calon isteri atau suami tersebut memahami diri dan mengetahui hati budi kita yang sebenar. Begitu juga dalam memilih seorang pemimpin, sebelum kita memilih seseorang pemimpin, seharusnya kita fahami terlebih dahulu siapakah pemimpin yang hendak kita pilih itu. Bukan boleh main ikut suka atau ikut hati semata-mata. Kita seharusnya melakukan analisis terlebih dahulu, layak atau tidak seseorang itu memegang sesuatu jawatan yang sedang dipertandingkan. Hal ini adalah kerana, jawatan adalah amanah dan tanggungjawab. Jika salah kita memilih, maka akan hancurlah ses...

100 Kata-kata Nik Aziz Paling Merbahaya Dalam Sejarah (Siri 2)

100 Kata-kata Nik Aziz Paling Merbahaya Dalam Sejarah (Siri 2) Oleh Muhammad Azli Shukri Di sini saya perturunkan kata-kata Nik Aziz (Siri 2) yang boleh dijadikan renungan kita bersama. Apakah beliau layak dipanggil dengan gelaran ulama, atau sebaliknya. Untuk siri kedua ini saya perturunkan 10 lagi kata-kata beliau untuk para pembaca menilai kembali bagaimankah corak pemikiran Islam Nik Aziz yang sebenar. Ada baki 80 kata-kata beliau yang masih ada dalam simpanan saya. InsyaAllah akan saya keluarkan sedikit demi sedikit bagi menyedarkan orang ramai berkenaan pemikiran ala-Khawarij yang membaluti parti PAS selama ini. Wallahualam. 11. "PAS Sedia gugur slogan negara Islam, jadi untuk mencari perdamaian itu, setakat mana yang boleh kita hendak kepada Islam, tapi kalau nampak menyusahkan tak apa..." - Nik Aziz Nik Mat, Berita Harian, 25 Jun 1999. 12. "Menentang PAS adalah Haram mengikut al-Quran." - Nik Aziz Nik Mat, Berita Minggu, 24 April 1994. 13. "Tidak ada...