DALAM SITUASI SEPAKAN PENALTI BOLA SEPAK, tempoh masa antara
bola ditendang hingga masuk ke dalam goal ialah kurang daripada 0.3 saat.
Kepantasan bola yang ditendang menyebabkan penjaga gol tidak akan sempat
melihat bola yang datang ke arahnya. Oleh kerana itu dia mesti membuat
keputusan segera sebelum bola disepak, sama ada mahu kekal berdiri di tengah
tiang goal atau menerkam di sebelah kanan atau menerkam di sebelah kiri tiang
goal. Yang penting keputusan mesti segera dibuat sebelum bola ditendang ke
arahnya.
Dalam perniagaan situasi seperti ini berlaku dalam pemasaran. Anda perlu membuat keputusan segera sebelum para pesaing menghidu langkah strategi pemasaran yang akan anda lakukan.
Plan pemasaran mesti disedia lebih awal. Mengenali rapat
para pelanggan merupakan hal yang paling mustahak sebelum membuat keputusan
untuk melancarkan apa-apa produk atau servis baharu.
Apabila sepakan penalti dilakukan, 1/3 kebarangkalian pemain
akan menyepak bola ke arah tengah pintu gol, 1/3 ke arah kanan pintu gol dan
1/3 lagi ke arah kiri pintu gol. Penjaga gol akan cuba membaca arah tendangan
yang akan dilakukan oleh pemain tersebut. Jadi kemahiran fokus, gerak hati dan
ketenangan ialah kompetensi yang amat diperlukan oleh penjaga gol pada saat
tendangan penalti ini berlangsung.
Kata Peter Drucker pemasaran bukanlah tentang sebaik mana
produk yang dihasilkan tetapi sebaik mana perusahaan, syarikat atau jurujual
mengenal pelanggannya. Semakin lambat anda mengenali pelanggan anda, semakin
mudah pesaing anda menjaringkan gol kemenangan mereka. Jadi fokus, gunakan
pengalaman dan gerak hati dalam membaca realiti kehendak pelanggan yang menjadi
sasaran kita.
Pada hari ini pemasaran bukan lagi sebagai 'kegiatan memburu'
tetapi sebagai 'kegiatan berkebun.' Pekerjaan yang harus dilakukan bukanlah
memburu pelanggan untuk memperkenalkan produk anda, sebaliknya menemukan produk
yang paling tepat untuk pelanggan anda.
Jadi dalam pemasaran, anda tidak ada banyak masa untuk
cuba-cuba. Anda perlu fokus dan pantas bertindak tepat ke arah pelanggan yang
benar-benar anda kenali, supaya pemasaran anda tidak tersasar dan merugikan.
Situasinya adalah sama seperti seorang penjaga gol yang sedang menunggu
tendangan penalti. Dia harus benar-benar mempunyai naluri yang dapat membaca arah bola yang akan ditendang agar tindakan yang akan diambilnya tepat dan menyelamatkan gawang goal pasukannya.
Hakcipta Terpelihara ©Muhammad Azli Shukri, 2020 NS 2021/6/2020
e-NS : ASRJ 06. Ikuti saya di saluran-saluran berikut :
Telegram :
t.me/azlishukri
FB Profile : Azli Shukri
FB Page : Muhammad
Azli Shukri
Instagram :
azli.shukri
Twitter : AzliShukri
LinkedIn : Muhammad
Azli Shukri
YouTube : Azli
Shukri Channel
Blogspot : Azli
Shukri Jurnal
TikTok : Azli
Shukri
Comments