Skip to main content

Ambiga 2011 : 14 Hukum Jahanam!

Dalam sunyi-sunyi malam ini...sambil kita menanti untuk mengerjakan solat tahajjut..elok rasanya kita kembali merenungi apakah yang sebenarnya yang telah dituntut oleh seorang manusia yang bernama Ambiga melalui IFC terhadap kerajaan Malaysia selama ini. Apakah kita faham akan hakikat perjuangan si Ambiga ini? Atau mata hati kita telah ditutupkan oleh Allah sehingga tidak lagi dapat melihat kebenaran dengan sejelas-jelasnya..MasyaAllah..bacalah kembali dan renungilah apakah tuntutan Ambiga atau IFC terhadap kerajaan di bawah ini...Nauzubillah minzalik...inikah manusia yang kita sokong pada 9 Julai yang lalu?

1. Seseorang anak yang dilahirkan oleh ibu bapa Islam tidak seharusnya secara terus menjadi orang Islam.

2. Orang bukan Islam yang telah memeluk Islam hendaklah diberikan kebebasan untuk kembali ke agama asal mereka (murtad) dan tidak boleh... dikenakan tindakan undang-undang.

3. Sebarang kes pertukaran agama orang Islam kepada bukan Islam tidak sepatutnya dikendalikan oleh Mahkamah Syariah tetapi dikendalikan oleh Mahkamah Sivil.

4. Tidak perlu dicatatkan di dalam kad pengenalan seseorang Muslim bahawa ia beragama Islam.

5. Orang bukan Islam tidak perlu dikehendaki menganut Islam sekiranya ingin berkahwin dengan Orang Islam,Orang Islam hendaklah dibenarkan keluar daripada Islam (murtad) sekiranya ingin berkahwin dengan orang bukan Islam tanpa boleh dikenakan tindakan undang-undang.

6. Seseorang atau pasangan suami isteri yang menukar agamanya dengan memeluk Islam tidak patut diberikan hak penjagaan anak.

7. Orang yang bukan Islam yang mempunyai hubungan kekeluargaan dengan seorang yang memeluk Islam hendaklah diberikan hak menuntut harta pusakanya selepas kematiannya.

8. Kerajaan hendaklah menyediakan dana yang mencukupi untuk membina dan menyelenggara rumah-rumah ibadat orang bukan Islam sebagaimana kerajaan menyediakan dana yang serupa untuk masjid.

9. Orang bukan Islam hendaklah dibenarkan dan tidak boleh dihalang daripada menggunakan perkataan-perkataan suci Islam dalam percakapan dan sebagainya.

10. Bibel dalam Bahasa Malaysia dan Bahasa Indonesia sepatutnya dibenarkan untuk diedarkan kepada umum secara terbuka.

11. Pelajaran agama bukan Islam untuk penganut agama itu hendaklah diajar di semua sekolah.

12. Program-program berunsur Islam dalam bahasa ibunda sesuatu kaum hendaklah ditiadakan. Program dakwah agama lain selain Islam pula hendaklah dibenarkan untuk disiarkan dalam bahasa ibunda masing-masing.

13. Orang Islam yang membayar zakat tidak sepatutnya dikecualikan daripada membayar cukai pendapatan dan wang Hasil zakat sepatutnya digunakan juga untuk keperluan orang-orang bukan Islam.

14. Sepatutnya Islam tidak disebut sebagai pilihan pertama masyarakat Malaysia seperti dalam soal pakaian menutup aurat kepada pelajar sekolah.

Inilah perjuangan Ambiga yang sedang mendapat sokongan daripada orang Islam PAS dan PKR di dalam negara kita. Maka, tunggu sahajalah kehancurannya...

Comments

Terbaik... Biaq depa sedaq diri sapa si Ambiga tu...
Anonymous said…
adli, kan lebih cantik kau tunjukkan sumber bukti kenyataan kau tu. Kalau sebut macam itu, semua orang boleh sebut
Anonymous said…
bro,BERSIH 1:0 di ketuai oleh Syed Shahir,pun puak korang tentang jg!Mksud ny,bkn psal Anbiga,tp psal dok susah hati,klau plihanraya brsih,BN tk dpt nk klentong dn putar belit rkyt lg.jd kerajaan dpt pulun harta negara,tk gitu.
blogenstarz said…
Gambar Ambiga akan digantung bersebelahan gambar Nik Aziz disemua pejabat YB PAS....
Anonymous said…
anonymous2 sekalian, kalau pilihanraya x cukup bersih xkan la 4 buah negeri jatuh ke tangan pembangkang, kalau pilihanraya x cukup bersih xkan kerajaan hilang majoriti 2/3 kat parlimen, buat susah diorg je xleh buat suka hati lps hilang majoriti 2/3. aku rasa kalau pembangkang menang baru pilihanraya tu bersih kot, asal ade bende buruk je semua kerajaan. asal ade pengundi hantu je semua kerajaan, padahal undi tu rahsia. yg peliknya kes undi hantu wujud kalau pembangkang kalah je. kalau menang xde pulak nak bising pape. p/s : kita memperjuangkan islam, jngn kerana politik kita membelakangkan agama, jngn kerana politik fitnah berleluasa
Anonymous said…
Melayu2 sampah dan ibarat anjing2 kurap yg biarkan diri dipergunakan ni mmg tak guna.

Aku kalau ada peluang bunuh, aku akan bunuh sampah2 Melayu yg mcm lalang ni dulu. Menyusahkan je.

Aku malu melihat Melayu, Melayu yang layu. Aku malu jadi Melayu.
IBNU ARAHMAN said…
salam
minta izin utk ana copy entri anta boleh?
Anonymous said…
Dah tahu Ambiga mcm tu, apasal duk gatal tangan bagi gelaran datuk kat dia, bukan kah gelaran itu tanda seseorang itu berjasa kpd negara /negeri ?
Anonymous said…
Tuntutan Bersih 2.0 atau Ambiga tidak skali pun menyentuh perkara agama Islam. Jika ada, minta tunjukkan kenyataan/bukti.
Tara said…
"pulun harta negara"
kah kah kah.

kaya sangatlah kerajaan nni sampai harta semua nak pulun?

setahu aku lah. sebab utama kerajaan jadikan pilihan raya tak berapa nak bersih adalah untuk kekang niat parti pembangkang.

BUTA SANGAT MELAYU2 ni. kau bayangkan kalau Pembangkang naik, lepas tu guna majoriti dia dalam parlimen untuk realisasikan niat Ambiga ni (contoh).


HA HA HA. nak lari mana kau dengan islam kau tu? pendam dalam hati?
Laney said…
"Tuntutan Bersih 2.0 atau Ambiga tidak skali pun menyentuh perkara agama Islam. Jika ada, minta tunjukkan kenyataan/bukti."

ni lagi satu cerdik. orang tak cakap pasal ambiga sentuh agama Islam dalam tuntutan Bersih.

orang mempersoalkan kenapa dalam ramai2 individu yang cerdik dalam malaysia ni. kenapa AMBIGA?

ibarat macam kau ikut orang yang cuba rogol kakak kau, buat ceramah anti dadah sedunia.

nampak macam tak masuk akal dua situation ni. tapi fikir balik, mesti orang akan cakap..

"ehh~ laknat uh bukannya cuba rogol kakak dia ka? sekarang dia ikut pulak bontot perogol uh??"


weh tara! kau pun kat sini? LOL
Anonymous said…
Tuntutan Bersih 2.0 atau Ambiga tidak skali pun menyentuh perkara agama Islam. Jika ada, minta tunjukkan kenyataan/bukti.

manusia nie islam ke tak nih..??
dah orang bagi bukti 14 tuntutan ambiga berkenanaan Islam, lagi dia nak bela ambiga kesayangan dia tuh...
dia tak cakap 14 tuntutan tuh di sebut dalam tuntutan bersih 2.0..
ianya 2 kelompok tuntutan berbeza..
mana pergi rasa diorang utk membela agama sendiri??
Anonymous said…
Maktalamat mereka sebenarnya ialah Putrajaya, Islam ke kafir ke jadi no. dua.
Anonymous said…
Disebabkan hal-ehwal Islam hari ini hanya setaraf urusan jabatan bukannya agenda utama eksekutif politik, maka nak daulahkan Islam semaksima kena ambil kuasa politik (mandat) dulu. Nanti bila ada jentera dan massa pandai-pandailah berurusan dgn tuntutan ambiga itu.
Razziah Khan said…
biasalah keling putar alam tu permainan mrka...ular kan... sembunyi kepala ekor berkait..
Anonymous said…
asal usul kita hidup menumpang, buat la cara menumpang.. jgn pandai2 nak mintak bukan2.. jgn sampai hilang kewarganegaraan plak... pikir2 la...
melayu penang said…
saya memegang 1 prinsip shj yang mana saya menyokong seseorang dengan tindakan SEMASANYA(tuntutan BERSIH)dan bukan tindakan SEJARAHNYA (tuntutan yang dinyatakan oleh blog owner)sama seperti saya mengidolakan Syaidina Umar Al Khattab kerana tindakan SEMASANYA (mempertahankan Islam)dan bukannya tindakan SEJARAHNYA (sebelum islam tekad untuk membunuh Rasulullah S.A.W) For me setiap orang pernah membuat salah.
Anonymous said…
Apa yang saudara azli tulis saya amt menyokong walaupun orang yang tidak cerdik politik dan buta hati masih tidak memahami kandungan blog saudara azli.

Saudara azli tidak memaksa anda untuk komen apa yang dia tulis terpulang untuk kita buka minda dan hati.

Apa yang saudara azli tulis memang tidak ada dlm kandungan bersih 2.0. Cuma mengajak kita faham siapa pemimpin yang kita agung2kan..Inikah realiti pemimpin yg kita anggap wira sedangkan realiti falsafah hidupnya memusnahkan bangsa melayu dan islam itu sendiri. Cuba buka minda dan celik akal.

Bagi mereka yang masih anggap tiada dlm intipati bersih 2.0 sampai kesudah x akan paham apa yng sdra azli ini tulis.

Renung2kan ...
Anonymous said…
Masyaallah, so scary this ambi. Macamana orang Islam boleh meletakkan kepercayaan begitu tinggi kepadanya? Pelik sungguh dunia sekarang ni.
Anonymous said…
Salam.. Kita syik melihat on the surface.. Apa kata anda semak siapa dia Menteri2 yang sign skali document IFC ne.. Tolong siarkan kat blog anda wahai Azli Shukri.. Ini suatu open challenge utk awak~
Anonymous said…
UMNO yg mengetuai kerajaan pusat sejak merdeka pun tak pernah timbul niat nk wat hukuman mati kepada org islam yg murtad. gejala murtad semakin berlaluasa wahai umno, apa yg kamu buat??

malah, siapa yg paling keras menentang hukum hudud yg diluluskan di dun kelantan dn terengganu dulu?? ianya adalah pemimpin umno (sampai peringkat hantar surat berbau ugutan)

kelantan sendiri, ikut statistik, tiada org islam yg memohon utk menukar agama. Tp umno masih menentang kerajaan kelantan yg dipimpin PAS sejak 1990. JIka isu IFC yg kamu mainkan, knp masih mau melawan PAS di kelantan??
Anonymous said…
isu sisters in islam sokong IFC dlu ko tak mau ulas ke azli?? hahaha

klu hang nak tau, Nori Abdullah (anak pemimpin hadhari) dan Marina Mahathir pernah majlis yg dianjurkan oleh SIS ini..

http://www.sistersinislam.org.my/index.php?option=com_content&task=view&id=325&Itemid=189

kes rosmah jd penaung festival fesyen islam pun patut hang ulas, sbb fesyen2 yg dipakai oleh model2 di festival tersebut semuanya bertentangan dgn hukum aurat wanita dlm islam..

lebih berat lg, ada model yg memakai pakaian yg tertera perkataaan "محمد". Perkataan tersebut tepat berada di bhg dada dan kemaluan model tersebut..
shamshul anuar said…
Saudara anomymous,

adakah kerana Rosmah jadi penaja Festival Busana Islam dan ada sikit kecacatan MAKA KITA BOLEH HALALKAN budaya mengikut telunjuk orang kafir berperang dengan Kerajaan yang sah
Anonymous said…
senang citer org Islam yg bersyahadah haram utk kita putuskan persaudaraan, begitu juga dgn non muslim kita kena menjaga perhubungan kita, tetapi bila non muslim nak menjatuhkan Islam secara terang2 wajib kita membenci dia sekurang2nya dlm hati atau kita menjauhkan darinya.

dlm konteks ni syahadah merupakan perkara utama waima dia tu ikut pandangan kita jauh dari ugama, namun siapakah kita nak menghukum org yg dah bersyahadah sbg bukan saudara kita berbanding dgn yg tak bersyahadah yg terang2 menolak Islam.

Satu pertanyaan yg baik utk anda fikirkan atau ajukan pd ustaz2, sekiranya kita bawa dn najib, rosmah, nori abdullah, marina mahathir dan mahathir serta ambiga dn jemaah IFC mereka ke depan nabi, apakah agaknya sikap nabi? Apakah tiada beza sikapnya terhadap jemaah yg nak memusnahkan Islam dgn org yg dah Islam tapi hancur Islamnya(pd persepsi kita)namun masih tegak kalimah syahadah dlm dirinya(paling min dimulutnya).

So di sini yg menjadi sempadan ialah syahadah itu dan musuh agama Allah yg dibawa oleh rasul yg perlu ambil perhatian.

Apakata kita cuba debatkan soal ni, antara musuh Islam dari non muslim dgn musuh kita sesama bersyahadah. Adakah sama sikap kita dlm bertindak.

Sesungguhnya org muslim itu bersaudara. Jgn diambil sbg sahabat kita jika terang2 dia memusuhi Islam dlm semua aspek apatah lagi dgn soal Islam yg murtad tentunya zaman rasul dn sahabat soal ini menjadi pokok persoalannya berbanding org Islam yg kita kata telah lari dari landasan ugamanya.

Berhatilah diakhir zaman ni cukup banyak muslihat yg boleh menjerumuskan kita spt yg diingatkan oleh rasul dan ulama2 salaf tabiin,ulama akhir zamanlah yg banyak memusnahkan umatnya sendiri kerana tarbiah dalaman tidak menjadi keutamaan, jihadul akhbar(jihad melawan nafsu) tidak dititik beratkan maka menybbkan kita jauh dr akhlak rasul yg dipinta kita jadikan tauladan oleh Allah swt. Mana maunya sbb setiap yg berlaku dok asyik mengata kpd org lain punya sebab, dok salahkan org lain punya jahat, muhasabah diri tak dianjurkan oleh ulama skrg, bercakap banyak membuka kpd pintu fitnah sbb tanpa fakta yg sahih dibawa cerita2, jadi paksi Ugama telah hilang kebenarannya dlm dirinya sbb nilai2 ini tak dianjurkan, apa yg dianjurkan kebencian sesama saudara muslim kerana, apakah ada pd kebencian?

Allah yg maha segalanya tetap rahman dan rahimnya pd setiap makhluk ciptaannya, jadi siapakah kita yg hanya dicipta utk membenci sesama ciptaanNYA.Apatah lagi rasul yg nak tegakkan kalimah toyyibah dlm diri makhluk kita pulak menyokong/berbaik dgn makhluk yg nak memusnahkan kalimah toyyibah dlm diri org muslim. Apakah jawapan kita pada rasul nanti??

Allahuakhbar,
bdr Tun razak Jengka.
Anonymous said…
senang citer org Islam yg bersyahadah haram utk kita putuskan persaudaraan, begitu juga dgn non muslim kita kena menjaga perhubungan kita, tetapi bila non muslim nak menjatuhkan Islam secara terang2 wajib kita membenci dia sekurang2nya dlm hati atau kita menjauhkan darinya.

dlm konteks ni syahadah merupakan perkara utama waima dia tu ikut pandangan kita jauh dari ugama, namun siapakah kita nak menghukum org yg dah bersyahadah sbg bukan saudara kita berbanding dgn yg tak bersyahadah yg terang2 menolak Islam.

Satu pertanyaan yg baik utk anda fikirkan atau ajukan pd ustaz2, sekiranya kita bawa dn najib, rosmah, nori abdullah, marina mahathir dan mahathir serta ambiga dn jemaah IFC mereka ke depan nabi, apakah agaknya sikap nabi? Apakah tiada beza sikapnya terhadap jemaah yg nak memusnahkan Islam dgn org yg dah Islam tapi hancur Islamnya(pd persepsi kita)namun masih tegak kalimah syahadah dlm dirinya(paling min dimulutnya).

So di sini yg menjadi sempadan ialah syahadah itu dan musuh agama Allah yg dibawa oleh rasul yg perlu ambil perhatian.

Apakata kita cuba debatkan soal ni, antara musuh Islam dari non muslim dgn musuh kita sesama bersyahadah. Adakah sama sikap kita dlm bertindak.

Sesungguhnya org muslim itu bersaudara. Jgn diambil sbg sahabat kita jika terang2 dia memusuhi Islam dlm semua aspek apatah lagi dgn soal Islam yg murtad tentunya zaman rasul dn sahabat soal ini menjadi pokok persoalannya berbanding org Islam yg kita kata telah lari dari landasan ugamanya.

Berhatilah diakhir zaman ni cukup banyak muslihat yg boleh menjerumuskan kita spt yg diingatkan oleh rasul dan ulama2 salaf tabiin,ulama akhir zamanlah yg banyak memusnahkan umatnya sendiri kerana tarbiah dalaman tidak menjadi keutamaan, jihadul akhbar(jihad melawan nafsu) tidak dititik beratkan maka menybbkan kita jauh dr akhlak rasul yg dipinta kita jadikan tauladan oleh Allah swt. Mana maunya sbb setiap yg berlaku dok asyik mengata kpd org lain punya sebab, dok salahkan org lain punya jahat, muhasabah diri tak dianjurkan oleh ulama skrg, bercakap banyak membuka kpd pintu fitnah sbb tanpa fakta yg sahih dibawa cerita2, jadi paksi Ugama telah hilang kebenarannya dlm dirinya sbb nilai2 ini tak dianjurkan, apa yg dianjurkan kebencian sesama saudara muslim kerana, apakah ada pd kebencian?

Allah yg maha segalanya tetap rahman dan rahimnya pd setiap makhluk ciptaannya, jadi siapakah kita yg hanya dicipta utk membenci sesama ciptaanNYA.Apatah lagi rasul yg nak tegakkan kalimah toyyibah dlm diri makhluk kita pulak menyokong/berbaik dgn makhluk yg nak memusnahkan kalimah toyyibah dlm diri org muslim. Apakah jawapan kita pada rasul nanti??

Allahuakhbar,
bdr Tun razak Jengka.
Anonymous said…
dunia dah nk kiamat,mcm2 perkara pelik timbul,x payah nk ikut telunjuk ambiga tu,nk merosakan agama islam je.wahai pAS,pkr sedar lah,percaya lah pd al Quran dan hadis yg di tentu kan dr ALLAH.hukum tu x leh pkai.
Anonymous said…
saudara azli..saya rasa shamsul anur ini tidak mengerti apa yang saudara tulis..

mcm mana saudara azli nak tulis, dia bukan pembangkang...klu nak ulas, suruh dia la ulas..
bodoh nyer orang

suruh dia buka satu blog yg menibai semua ahli politik...

blog azli lebih kepada buka minda dan hati...tiada ketaksuban..pendedahan realiti.
teruskan.
Anonymous said…
betul ker kalau bersih 2 diketuai oleh bukan Ambiga baru semua ahli umno/bn tak tentang.....bersih 1 dulu diketuai oleh saudara Syed Shahir pun ditentang....tak tau lar apa muslihat puak2 umno/bn ni....rasanyer puak2 yg tentang bersih ni hanya takut akan hilang kuasa pada pru 13.......

Pilihan Pembaca

6 Asas Penting Mengapa Perhimpunan Bersih Haram Di Sisi Islam

Demonstrasi, sering dilihat dari kaca mata perundangan dan ekonomi, jarang kita melihatnya dari aspek agama. Maksud saya, isu ini acapkali disisihkan daripada kaca mata Islam, bahkan tidak kedengaran langsung dalam kalangan ulama tempatan membicarakannya, seolah-olah mereka turut redho atas segala tindak tanduk penyokong-penyokong PKR yang menganjurkan demonstrasi besar-besaran selama ini bagi menjatuhkan kerajaan. Mengapa para ulama membisu? Mengapa mereka tidak bercakap perkara yang hak? Dan mengapa mereka menyembunyikan ilmu dan hukum? Jika berkenaan Karnival Sure Heboh atau konsert artis, para ulama pantas memberikan hukum, tetapi dalam isu demonstrasi dan tunjuk perasaan yang sering dianjurkan oleh parti pembangkang, tiada ulama pun yang menegur. Apakah mereka takut dituduh sebagai penyokong kerajaan? Atau mereka tidak mahu bercakap benar? Aneh, dan kadangkala menjadi misteri dalam kalangan ulama tempatan, baik yang berfahaman salaf mahup

Perniagaan Para Sahabat Nabi Teladan Sepanjang Zaman

BELIAU SEORANG SAHABAT NABI YANG BIJAK. Tergolong dalam kalangan pengumpul al-Quran. Banyak meriwayatkan hadis nabi. Peniaga yang sangat berjaya di Madinah. Keuntungan perniagaannya sehari pernah mencecah 300 dinar (anggaran bersamaan RM360,000). Abu Darda’, sahabat nabi yang hebat berniaga ini berkata, “Yang paling membuatku gembira ialah ketika berdiri di ambang pintu masjid. Setelah itu aku berniaga, sehingga dalam sehari aku mendapat untung 300 dinar, sementara aku tetap mendirikan semua solat di masjid.” Perniagaan adalah tentang kepercayaan dan keyakinan terhadap Tuhan Yang Maha Memberi Rezeki. Mereka yang berjaya menguruskan masanya bersama Tuhan. Konsisten dan berdisplin bersama Allah setiap hari, pasti masanya akan dipenuhi dengan keberkatan dan aktiviti perniagaan yang produktif. Bercita-cita menjadi kaya bukanlah kesalahan di sisi Islam. Yang salah apabila lalai dengan kekayaan. Enggan berzakat dan bersedekah. Kekayaan ‘Abdurrahman ibn ‘Awf dianggarkan mencecah RM 2 bil

Banyak Membaca Buku Cara Terbaik Bayar Yuran Kemalasan

MENURUT ABANGNYA, ELON MUSK DIBESARKAN DENGAN CARA MEMBACA DUA BUAH BUKU SEHARI. Manakala Mark Zuckerberg membaca sekurang-kurangnya sebuah buku setiap dua minggu. Bill Gates pula membaca 50 buah buku setahun. Dan Warren Buffet menganggarkan 80 peratus daripada waktu bekerjanya digunakan untuk membaca. Dia percaya kepintarannya adalah hasil daripada tabiat membaca. Apabila selesai menyertai apa sahaja kursus perniagaan, selalu kita dengar rungutan seumpama ini, "Kalau inilah modul dan ilmunya, aku pun tahu. Tak berbaloi rasanya bayar ribu-ribu hanya untuk belajar ilmu yang boleh dapat percuma di internet." Saya tidak salahkan sangat penganjur program. Saya salahkan diri sendiri. Kita sebenarnya tidak membayar yuran "kebodohan", kita membayar yuran "kemalasan". Kita malas membaca dan malas mencari maklumat dan ilmu, akhirnya kita mudah ditipu melalui kursus yang ilmunya boleh diperoleh dengan mudah di alam maya.   Bagi golongan usahawan yang suka membaca