Tetamu Kehormat...

April 15, 2010

10 Sebab Zaid Ibrahim Mesti Ditolak di Hulu Selangor


10 Sebab
Zaid Ibrahim Mesti Ditolak
Di Hulu Selangor!


HULU SELANGOR 13 April – Ahli Majlis Pimpinan Tertinggi (MPT), Parti Keadilan Rakyat (PKR), Datuk Zaid Ibrahim yang pernah memperlekehkan konsep ketuanan Melayu diumumkan sebagai calon untuk menggalas cabaran parti itu pada Pilihan Raya Kecil Parlimen Hulu Selangor, 25 April ini. Pencalonan Zaid yang dipecat daripada UMNO pada Disember 2008 diumumkan oleh Penasihat PKR, Datuk Seri Anwar Ibrahim dalam satu majlis ceramah di Pusat Komuniti Serendah di sini malam ini. Pengumuman itu sekali gus menutup peluang Timbalan Pengerusi Badan Perhubungan PKR Selangor, Syed Shahir Syed Mohamud, Ketua Pemuda PKR, Shamsul Iskandar Md. Akin dan Bendahari PKR Cabang Hulu Selangor, Dr. Halili Rahmat yang turut disebut-sebut mempunyai potensi sebagai calon.

Anwar sewaktu berucap berkata, Zaid dipilih kerana PKR mahu meletakkan calon yang sudah teruji dalam politik. Katanya, Zaid mempunyai keistimewaannya yang tersendiri kerana sanggup meletakkan jawatan sebagai menteri demi mempertahankan hak rakyat.

“Lepas jadi ahli parti, dia menjelajah ke seluruh negara dan dia ada beritahu saya jika dipilih sebagai calon, dia akan bekerja dan jika tidak dipilih, dia pun akan bekerja seperti biasa.

“Dia pun bukannya orang luar kerana telah bermastautin selama 30 tahun di Selangor,” katanya. Sementara itu, Zaid dalam reaksi segera dalam majlis itu berkata, beliau mengucapkan terima kasih kepada pucuk pimpinan parti kerana memberi kepercayaan kepadanya walau pun baru menjadi ahli PKR. Beliau melahirkan keyakinan kerana mampu menjadi suara rakyat Hulu Selangor dan Selangor.

“Saya terima dengan penuh keinsafan bahawa beban yang dipikul Anwar dan rakan-rakan amat berat.

Zaid dikenali ramai sebagai pemimpin kontroversi kerana pernah mempersoalkan status orang Melayu sewaktu berucap dalam Persidangan LawAsia 2008 apabila menyifatkan konsep ketuanan Melayu menyebabkan berlakunya pembaziran sumber, tenaga dan masa yang penting dalam menangani isu sebenar di negara ini. Berikutan itu, Zaid dihujani kritikan termasuklah kenyataan keras bekas Menteri Besar Perlis, Datuk Seri Shahidan Kassim yang mendesaknya keluar daripada rumpun bangsa Melayu.

Sementara itu, sumber dalaman Pas memberitahu Utusan Malaysia bahawa pemilihan Zaid menimbulkan dilema kepada jentera pilihan raya Pas kerana beliau pernah menyaman kerajaan negeri Kelantan yang meluluskan Enakmen Kanun Jenayah Syariah (II) 1993 beberapa tahun lalu dengan alasan ia bercanggah dengan Perlembagaan Persekutuan.

Bagaimanapun, Zaid menarik balik saman tersebut selepas itu. Sumber itu berkata, Pas juga tidak dibawa berunding oleh PKR dalam soal pemilihan calon, sebaliknya membuat keputusan secara bersendirian.

“Sebenarnya kami berdepan dilema, lebih-lebih lagi Zaid adalah orang yang menyaman kerajaan Pas Kelantan dalam isu hudud, tapi apa boleh buat, PKR tidak berunding dengan sekutunya dalam pakatan pembangkang,” katanya. Tindakan Zaid pada masa itu dikecam oleh kepimpinan kerajaan Pas Kelantan termasuklah Exco kanan, Datuk Husam Musa yang menyifatkan sebelum ini tidak pernah ada orang Islam yang sanggup mencabar hukum Allah di mahkamah.

Ulasan Saya

10 Sebab Ahli PKR dan PAS Wajib Boikot Zaid di Hulu Selangor


1. Zaid memperlekehkan konsep Ketuanan Melayu dan DEB sebagai konsep atau dasar perkauman yang sudah ketiggalan zaman. Lantaran itu, apakah maknanya jika pengundi di Hulu Selangor, mengundi beliau sebagai calon MP atas tiket mewakili kaum Melayu, andaikata beliau sendiri bersikap anti-ketuanan Melayu? Bukankah itu bermakna para pengundi Melayu di Hulu Selangor ditipu hidup-hidup oleh PKR?


2. Zaid terbukti seorang yang tidak mempunyai prinsip perjuangan yang tulen. Beliau sanggup melompat parti dan masuk PKR atas prinsip yang tidak jelas. Seperti yang kita sedia maklum, PKR merupakan sebuah parti yang tidak mempunyai prinsip perjuangan yang konkrit. PKR seperti lalang - sehingga sekarang kita masih tidak tahu pendirian PKR berhubung banyak isu, umpamanya isu kalimah Allah, isu 16 September, isu Anwar Ibrahim terlibat dalam organisasi pelobi Yahudi antarabangsa, isu Hukum Hudud dengan PAS, Hak Keistimewaan Orang Melayu, isu dasar DEB, isu dasar Bahasa Melayu, isu Malaysia Malaysian dan banyak lagi - semua ini menjelaskan PKR merupakan sebuah parti tiada pendirian dan hanya pandai meneguk di air keruh. Mana-mana isu yang menguntungkan, maka segeralah mereka bertempik dan melolong ke sana ke mari, seolah-olah merekalah juara rakyat, juara kaum India, juara kaum Cina, juara kaum Melayu, juara penganut agama Buddha, juara penganut Kristian dan pelbagai juara lagi. Hakikatnya mereka tiada prinsip dan pendirian! jika ini wajah hodoh PKR, maka ia samalah juga dengan Zaid - manusia yang tiada pendirian. Melompat ke sana dan ke mari - lebih baik jadi seperti Zulkifli atau Zaharin - apabila tidak bersetuju, terus jadi calon bebas! Soalnya, apakah orang yang tiada prinsip seperti Zaid ini hendak kita pilih sebagai wakil rakyat di Hulu Selangor? Hanya orang yag tiada mata hati sahaja yang akan memilihnya.


3. Apakah PAS sudah lupa siapakah individu yang bertanggungjawab mengheret Hukum Allah ke Mahkamah? Walaupun ketika itu Zaid merupakan ahli UMNO, Nah! sekarang apakah dosa beliau itu telah gugur? Semata-mata kerana beliau sudah menjadi ahli PKR yang bersekongkol dengan PAS? Apakah segala caci-maki dan umpat-keji yang dilemparkan oleh PAS terhadap Zaid pada suatu ketika dahulu boleh dilupa begitu sahaja? Di mana prinsip PAS dalam hal ini? Dan pernahkah PAS bertanyakan kepada Zaid apakah prinsip beliau berhubung pelaksanaan hukum Hudud di Malaysia? Masihkah beliau berani menolaknya? Lantaran itu, PAS tidak wajar menyokong Zaid!


4. Zaid bukan orang Hulu Selangor! Beliau tidak kenal pun Pak Ngah, Ayah Ngah dan penduduk-penduduk di Kampung Menyuruk di Hulu Selangor pun. Hakikatnya beliau tidak akan tahu masalah orang Hulu Selangor. Secara logiknya, tak kanlah orang Hulu Selangor masih mahu memilih calon yang bukan dalam kalangan pemimpin-pemimpin PKR di kawasan tersebut. Zaid orang luar. Dan beliau tidak layak mewakili penduduk Hulu Selangor! Mana perginya Dr Halili dan Ketua Pemuda PKR? Mereka jauh lebih layak daripada Zaid. Lagi pun Zaid terlalu muda perjuangannya dalam PKR. Belum diuji dan teruji kesetiaannya. Boleh jadi Zaid bisa sahaja melombat menjadi MP bebas!


5. Penduduk Hulu Selangor tidak memerlukan seorang yang popular dan dibelit dengan pelbagai kontroversi. Zaid merupakan individu yang kaya dengan kontroversi - malah, beliau merupakan kroni rapat Anwar dalam PKR. Kaedah pemilihan wakil rakyat ala-Anwar Ibrahim adalah berpaksikan kepada populariti seseorang individu tertentu - sedangkan pada hakikatnya rakyat menginginkan wakil rakyat yang boleh bekerja dan rapat dengan mereka di peringkat akar umbi.


6. Pemilihan Zaid dilakukan oleh Anwar Ibrahim secara solo, tanpa berunding dengan PAS dan DAP, maka, jelaslah semangat setiakawan sememangnya tiada dalam Pakatan Rakyat - ia hanya slogan yang cuba mengaburi mata rakyat! Oleh itu, Zaid harus ditolak.


7. Tujuan utama pemilihan Zaid adalah untuk menarik undi kaum Melayu, tetapi malangnya, jiwa Melayu yang dimiliki Zaid sangat tipis - jika konsep Ketuanan Melayu sanggup dikatakan sebagai pembaziran sumber, tenaga dan masa, maka apalah yang diharapkan lagi oleh kaum Melayu di Hulu Selangor daripada Zaid? Apakah beliau akan membela dan mempertahankan kepentingan orang Melayu di Hulu Selangor? Saya fikir tidak.


8. Zaid merupakan ahli UMNO yang terbuang. Tak kan penduduk Hulu Selangor masih mahu memilih "orang yang terbuang" sebagai wakil rakyat mereka.


9. Zaid tidak berapa rapat dengan akar umbi PKR di Hulu Selangor. Lantaran itu, beliau tidak memperoleh sokongan kuat daripada ahli PKR akar umbi.


10. Sehingga kini, PAS masih belum dapat memastikan pendirian Zaid berhubung Hukum Hudud. Apakah beliau bersetuju dilaksanakan di negara ini atau pun tidak. Oleh itu, PAS menyokong sesuatu yang tidak pasti. Ahli-ahli PAS perlu menolak Zaid di Hulu Selangor! Selain itu, majoriti ahli-ahli PKR di Hulu Selangor telah menolak Zaid! Mereka tidak menerima Zaid sebagai calon MP di sana. Jadi, Zaid mesti ditolak.

21 comments:

Tinta Emas said...

Walaupun saudara letakkan 10 sebab mengapa pkr dan pas perlu menolak zaid ibrahim tetapi pkr dan pas juga ada sebab untuk menerima zaid.

1)pas dan pkr sendiri menolak ketuanan melayu malah menyokong hak bumiputera dihapuskan.

2)ramai ahli pkr juga tidak mempunyai prinsip perjuangan tulen. ramai yang berasal dari umno masuk pkr semata mata taksub kepada anuar dan ada yang tidak mendapat projek.

3)pas sekarang sudah lupakan hudud. malah sanggup bersama dap yang terang terang menolak islam!

4)sebelum inipun mereka pernah meletak orang luar sebagai calon. malah mereka pernah kata letak batang pisangpun boleh menang!

5)Anuar sendiri adalah tokoh kontroversi paling hebat di Malaysia. Mana pernah ada ahli parlimen disabitkan dengan kes liwat!

6)pakatan rakyat sendiri hanya berkisar kepada anuar ibrahim. jadi buat apa nak tanya pada orang lain kan!

7)kalau nak tarik orang melayu, baik mereka pilih dr halili. tetapi mereka ada agenda sendiri yang tersembunyi.

8)ramai orang pkr sendiri adalah terbuang. Sampah paling jelas adalah Anuar Ibrahim. Sampah yang dibuang tetapi direcycle kembali!

9)Kalau dah penyokong totok Anuar, mereka tetap sokong walaupun diletak calon batu nesan.

10)Tak payah nak pastikan pendirian Zaid. Lebih baik pas pastikan pendirian sendiri sama ada masih berjuangkan islam atau tidak.

ini cuma tekaan saya. itupun berdasarkan perangai taksub mereka kepada anuar ibrahim hahaha..

Md Yazid said...

sudahlaaaa...melayu tak habis2x bertelagah. orang politik yang untung...dapat kuasa , dapat kaya,...orang biasa jadi mangsa. pergi jahanam dengan politik....baik umno, pas , pkr sama je....sedih tengok orang melayu....layuuuu je
alahai.....

Gedung Akal said...

Kah...kah..kah.Kah..,Melayu misti jadi tuan...Sekaranmg Melayu semua jadi tuan...cina India jadi kuli Melayu...kah..kah..kah
Hidup Melayu...Ketuanan Melayu...yahu...yahu..

Afendy @ Ustazkodimero said...

BEtul wat pa nak menegakkan mana2 parti..hanya org yg ada kepentingan atau org bodo jew yg tegakkan mana2 parti..parti2 mana menang pun,org atasan yg untung..dpat projek sana sini..org bawah still mcm biasa juga...

Lebih baik kita fikir nak majukan diri sendiri,mcm na nak jaga famly kita sendiri lg bagus..kalau kita masing2 mampu pertahankan hak kita dan diri kita sendiri,baru la cantuman kita semua boleh jadi kuat..jgn harap kalau parti A menang dia boleh bantu kita,or parti B menang kita boleh jadi kaya..why not kita x letakkan apa2 harapan..kita usaha utk dpt yg terbaik wat diri kita sendiri..belajar rajin2..keja bagus2...hasil titik peluh sendiri. 1 ketua keluarga pertahankan famly sendiri...so kalau masing2 jaga fmly sendiri,didik anak isteri..keje smpai bjaya,rasanya x dew lg masalah isu ketukhanan ka,isu ekonomi ka...

Pejuang Bangsa said...

syabas Sdr , 10 sebab yang memang patut rakyat Hulu Selangor menolak Zaid ..

Anonymous said...

tapi korang lupa yang 1 sebab kenapa kena tolak calon MIC....

DIA TETAP KAFIR HARBI YANG SEMEMANGNYA BUKAN MELAYU DAN ISLAM APATAH LAGI MASA KORANG MATI BUKAN DIA YANG JADI IMAM SEMBAHYANG JENAZAH KORANG. TAPI TAK TAHU LER PULAK KOT DOA SI KELING TU SAMPAI PADA RUH AZLI DAN KONCO UMNO. MAKLUM LER...1 MALAYSIA LER KATAKAN.

usah ler nak kata PAS,PKR dan DAP sekongkol kerana bukan ISLAMIC. pergilah mabuk...korang sejak merdeka dah pakat tidur segebar dengan puak kafir tak kata aper ke?

tgk mcm cikgu Partiban..ada makcik sanggup kata sampai mati saya sokong cikgu partiban. elok ler sangat2 politik orang melayu bodoh tengin haprak macam azli dan kawan2nya... ce laa makcik tu mati esoknya, sah2 cikgu partiban cakap 'ayoyo kita sudah rugi satu voter'. tapi kalau dia sokong melayu islam, at least dia ucap Innalillah...

dalam kes hulu selangor, sapa sokong keling tu, mudah jer kesimpulannya, korang pun sama macam keling jugak.

mahyudin lagi keling. mula cakap calon anak tempatan. rupanya PENIPU PUNYA TPM. hahaha.. tu ler kualtiti pemimpin korang...

aduhai orang UMNO... kesiannya!

Anonymous said...

memilih pemimpin dari kaum kafir apa hukumnya Azli??? tapi tak aper.. asalkan menang. ko bagi ler 100 alasan pun. ko tetap nak menang. kan azli kan???

Anonymous said...

muhyidin penipuuuuuuu!!!! kata nak anak tempatan. tapi pilih orang luar jugak. mau tipu sami blue ke? atau mau tipu noh omar? atau mau tipu PKR?

hakikatnya orang UMNO mmg Penipu!

merah_s said...

apa2pun, kita semua mahukan pemimpin yang benar2 dapat menjaga hak rakyat, memenuhi keperluan rakyat, tk menipu, tk duduk goyang kaki, tak makan hasil peluh rakyat.. Sendiri mau ingat la bacha...

Anonymous said...

Apa dalam pkr dan DAp tak de org kafir yg kao org agung-agingkan,memang dasar buta perut betul org pr ni,Adun kapir filem blue pun mati-mati kao org pejuangkan sampai guling-guling menangis,dasar tak tahu malu,"
pergi kau menangis disana ".Sekrg nya padai juga si MIC tu cakap melayu dari stgh wakil PR,perangai mengalah komun.s,nama je duduk kata malaysia ,bangla cakap lagi baik.

memang melayu PR bingai tahap mangkuk.

Muhammad Azli Shukri said...

terima kasih komen tuan2 semua

Anonymous said...

Selagi manusia itu bernama manusia, dia tetap tak lepas dari dosa. begitu juga dengan Zaid, dia pernah buat silap. Tapipintu taubat sentiasa terbuka.

Tidak seperti UMNO - BN, melihat pada dasarnya sahaja sudah sesat - perjuangan bangsa bukan Agama, apa guna bangsa, kalau akhlak runtuh! Apa guna bangsa kalau kategori zina, arak, judi, rempit, rasuah, black metal JUARA nya dari kalangan melayu.

Tak salah kalau saya katakan bahawa inilah hasil didikan UMNO - Bn sepanjang 50 tahun memerintah!

Bila menyebut tentang akhlak, pasti akan berkait dengan isu liwat DSAI.

Perlu saya tegaskan di sini bahawa ia masih dalam perbicaraan. Belum ada sebarang keputusan dari pihak mahkamah samada Anwar benar2 bersalah atau Saiful yang ingin mencari publisti.

Wallahuta'ala 'alam.

Jadi tak salah kalau orang-orang di Hulu selangor nak pilih Datuk Zaid Ibrahim.

Ahli Parlimen BN yang sebelum ini pun bukannya kenal dengan PAK NGAh, Ayah NGAH, Dik Cik dan lain2 di Hulu Selangor tu.

lebih 40 tahun UMNO - BN di Hulu Selangor, Pekan KKB tetap di takuk lama, Pejabat POS - bangunan lama itulah!

Inilah hakikat yang sebenarnya.

Anonymous said...

sehandal-handal najib, dia pergi USA dengan tiket PM. juara la apa la.. semua tu tiket promosi jer. tapi puak UMNO mesti tertekan sebab KURT ada bagi tau USA pantau perbicaraan Anwar. ni dlm Utusan Online. rasa aku Anwar lagi juara dunia! hahaha

-------------------------------------
Amerika akan terus ikuti kes Anwar

WASHINGTON 15 April - Amerika Syarikat (AS) akan terus mengikuti perkembangan kes liwat pemimpin pembangkang Malaysia Datuk Seri Anwar Ibrahim, walaupun hubungan dua hala AS-Malaysia, semakin baik.

"Saya ingin jelaskan bahawa kedua belah pihak cuba untuk tidak mengenepikan isu tersebut kerana ia akan melibatkan perbincangan, mungkin juga kesukaran dan cabaran, di mana hubungan yang baik mampu berhadapan dengan isu tersebut.

"Di sini saya juga ingin katakan bahawa Anwar sangat dikenali, beliau juga mempunyai ramai kawan bertaraf tinggi di AS yang sangat mengambil berat tentangnya dan kami mahu proses kehakiman yang adil selain terus memerhatikan perkara ini," kata Penolong Setiausaha Hal Ehwal Negara-Negara Asia Timur dan Pasifik, Kurt Campbell.

Anwar berhadapan perbicaraan berhubung dakwaan liwat dengan seorang bekas pekerjanya, Mohd. Saiful Bukhari Azlan.

Pemimpin pembangkang berusia 62 tahun itu menyifatkan, perbicaraan kes liwat tersebut yang boleh memperuntukkan hukuman penjara maksimum 20 tahun jika sabit kesalahan, merupakan satu komplot untuk mengakhiri karier politiknya.

Beliau dipecat pada 1998 atas dakwaan liwat dan rasuah, namun dibebaskan pada 2004 selepas mahkamah membatalkan dakwaan salah laku seksual.

Satu kumpulan AS, Pemerhati Hak Kemanusiaan mendesak Malaysia menggugurkan dakwaan liwat tersebut dengan mengutuk kes itu sebagai 'penghakiman palsu'.

Perbicaraan itu dimulakan awal tahun ini dan dijangka berakhir 10 Mei depan.

Campbell yang berucap pada satu forum tentang hubungan AS-Malaysia bagaimanapun tidak menyatakan sama ada kes Anwar disebut Isnin lalu semasa pertemuan Presiden Barack Obama dengan Perdana Menteri Malaysia Datuk Seri Najib Tun Razak dalam satu majlis sampingan sempena sidang kemuncak nuklear.

Najib semalam turut menyampaikan ucapan pada forum tersebut yang dianjurkan Pusat Strategik dan Pengajian Antarabangsa di Washington. - AFP

Anonymous said...

nanti Kamalanathan akan bacakan tahlil pada upacara 1 Malaysia. hahahah

Anonymous said...

Apa kena mengena dengan suruh yb baca doa kalo mati nanti. anak bini ko kan ada suruh dorang la baca doa utk ko. ni sibuk nak suruh org bukan islam wat peer. masa elizabeth wong beromen korang beriya-riya suruh dia jgn berenti apasal tak takut ker nanti mati elizabeth wong tak tau nak baca doa nanti payah pulak nak masuk syurga ... kah kah..kah

Anonymous said...

bodo punya org umno. TPM penipu rakyat!

Anonymous said...

Kesemua DUN dalam Hulu Selangor milik BN. Kalau celik politik, apa salah bagi parlimen kat PKR untuk mengekalkan 'check & balance' peringkat nasional.Politik tiada hukum logik, hari ini lawan esok kawan.

DR NO

tamingsari said...

HANYA SATU SEBAB MENGAPA MESTI TOLAK ZAID. ZAID PILIHAN PELIWAT NEGARA KESAYANGAN YAHUDI.

Anonymous said...

Pemilihan Zaid bukan kerana kredibelitinya... tetapi kerana poketnya.
Dia bertanding bukan psksi duit PKR,tetapi pakai duit sendiri... Ini yang PKR nak.Kalau kalahpun tak apa....
Dia pun macam sesumpah juga... boleh berubah warna ! Warna yang paling disukai adalah.......
WARNA KUNING TAHI !!!!!

Anonymous said...

JIKA SYAITAN BOLEH BERKATA2.

MANUSIA MAHAMUNAFIK BERTOPENGKAN ISLAM IBARAT BERPAKAIAN BANGKAI MEMBUSUK, JIJIK DAN HINA.

MAHAMUNAFIK BERTOPENGKAN ISLAM HANYA TEGUH MENEGAPKAN KEMALUAN SEORANG MANUSIA PELIWAT, MEROSAKKAN TABIE HIDUP MANUSIA.

ARAK, RUMAH URUT, PELACURAN MENJADI HASIL PENDAPATAN PARA PEJUANG MAHAMUNAFIK.

HEBATNYA KEJAYAAN2 YANG TELAH BERJAYA DILAKSANAKAN OLEH PEJUANG2 MAHAMUNAFIK.

PANDAI BERDOA DAN BERTALKIN TIDAK MENJADIKAN SESEORANG TERHEBAT DALAM BERAGAMA.

Muhammad Azli Shukri said...

terima kasih komen tuan2 semua