Skip to main content

100 Kata-kata Nik Aziz Paling Merbahaya Dalam Sejarah (Siri 2)


100 Kata-kata Nik Aziz
Paling Merbahaya Dalam Sejarah

(Siri 2)

Oleh Muhammad Azli Shukri


Di sini saya perturunkan kata-kata Nik Aziz (Siri 2) yang boleh dijadikan renungan kita bersama. Apakah beliau layak dipanggil dengan gelaran ulama, atau sebaliknya. Untuk siri kedua ini saya perturunkan 10 lagi kata-kata beliau untuk para pembaca menilai kembali bagaimankah corak pemikiran Islam Nik Aziz yang sebenar. Ada baki 80 kata-kata beliau yang masih ada dalam simpanan saya. InsyaAllah akan saya keluarkan sedikit demi sedikit bagi menyedarkan orang ramai berkenaan pemikiran ala-Khawarij yang membaluti parti PAS selama ini. Wallahualam.


11. "PAS Sedia gugur slogan negara Islam, jadi untuk mencari perdamaian itu, setakat mana yang boleh kita hendak kepada Islam, tapi kalau nampak menyusahkan tak apa..." - Nik Aziz Nik Mat, Berita Harian, 25 Jun 1999.


12. "Menentang PAS adalah Haram mengikut al-Quran." - Nik Aziz Nik Mat, Berita Minggu, 24 April 1994.


13. "Tidak ada orang yang berhak menjaga dunia ini, kecuali orang yang belajar ilmu agama Islam." - Nik Aziz Nik Mat, Berita Harian, 17 April 1995.


14. "Tiada sesiapa di muka bumi ini yang tahu menjaga dunia termasuk menguruskan soal budaya, ekonomi serta harta benda, melainkan ulama." - Nik Aziz Nik Mat, Utusan Malaysia, 6 November 1999.


15. "Saya di antara orang yang cukup kuat menyokong untuk meluaskan keahlian PAS ini kepada orang bukan Islam." - Nik Aziz Nik Mat, Kota Bharu, 1999.


16. "PAS boleh terima pemimpin DAP jadi Perdana Menteri, tidak ada apa, asalkan dia terima syarat yang ditetapkan oleh Barisan Alternatif." - Nik Aziz Nik Mat, Utusan Malaysia, 6 November 1999.


17. "Para imam hendaklah faham bahawa ada anak-anak mukim tidak mahu menuruti imam yang beraqidah politik suku, agama suku, kerana boleh menyebabkan sembahyang tidak sah." - Nik Aziz Nik Mat, Harakah, 4 Mac 2001.


18. "Tafsiran negara Islam yang dikehendaki oleh PAS sebenarnya sudah terkandung dalam Manifesto Barisan Alternatif (BA) yang dikemukakan pada pilihanraya yang ke-10 itu." - Nik Aziz Nik Mat, Harakah 1-15 Ogos 2001.


19. "Ini penting kerana kita juga mahukan sokongan dan undi bukan Islam dalam usaha memenangi pilihanraya umum akan datang" - Nik Aziz Nik Mat, Ucapan di Muktamar Dewan Pemuda PAS ke-31, Petaling Jaya, 24 Mei 2004.


20. "Negara kita Malaysia belum merdeka lagi kerana perlembagaannya masih perlembagaan kafir."- Khutbah Nik Aziz Nik Mat di Masjid Pengadang Baru, Marang, Oktober 2001.


Bersambung...

Comments

Anonymous said…
Saya setuju 100 kata-kata Nik Aziz ini dipanjangkan ke forum yg lebih rasmi lagi autoriti utk diambil ketetapan hukuman. Cepat sebelum terlambat, maklumlah Nik Aziz tu dah penghujung usia. Kita nak digest content of the context ini.

DR NO
zulazahari said…
Bagus jugak kalau dibukukan ni.
Anonymous said…
Nampak sangat ko dah ubah semua kata-kata Nik Aziz Contohnya:

"PAS boleh terima pemimpin DAP jadi Perdana Menteri, tidak ada apa, asalkan dia terima syarat yang ditetapkan oleh Barisan Alternatif." - Nik Aziz Nik Mat, Utusan Malaysia, 6 November 1999.

Yang sebenarnya Nik Aziz bagitau...
"orang cina boleh jadi perdana menteri malaysia asalakan dia Islam"

beberapa hari lepas tu mahatir ngok bubarkan parlimen....
azlishukri said…
anonymous - saudara tidak perlu berbohong di sini. Jika saudara tiada salinan suratkhabar asalnya jangan nak pandai-pandai buat cerita bohong di sini. harap maklum.
akupedulikhape said…
anon 5.58 tak tahu nak komen ape bro,sebb tu de men terjah je...bese la tu juak2 pembangkang nih mmg ketandusan idea..tak sabar rasenye nak bukukan 100 kate hikmat nicky ajis nih..
Unknown said…
salam, ziarah, jemput ke blog teman..

segala dakwaannya nanti akn di soal di akhirat kelak.
SUARA RAKYAT said…
salam.. paparan sdr menyenangkan mencari fakta
Lin said…
SALAM

SEMPENA MENYAMBUT BULAN RAMADHAN INI SAYA INGIN MENGAMBIL KESEMPATAN UNTUK MEMOHON MAAF ATAS KEKASARAN BAHASA SEMASA MEMBERI ULASAN KEPADA SAUDARA-SAUDARA SEKALIAN

SEMOGA RAMADHAN INI DAPAT MENYATUKAN HATI UMAT ISLAM DI MALAYSIA INI...

SALAM SEJAHTERA
hilbert said…
Salam sdra,

Terima kasih kerana telah membekalkan maklumat penting ini.

Bagus sangat sdra..boleh saya salin dari 1 sehingga 100 kata-kata putar belit nik aziz ini untuk disimpan?
Unknown said…
This comment has been removed by the author.
Anonymous said…
Salam

Sekadar nak menyibuk, bolehkah kita mempercayai setiap inci laporan surat khabar yang ada di Malaysia ini tanpa menyelidik sumber yang lain?
Harap maklum
insan biasa said…
Salam.
Saya takkan boleh faham
dan tak mungkin faham
kata - kata yang dikeluarkan oleh seorang lelaki bernama Nik Aziz ini.
azlishukri said…
hilbert - silakan
Anonymous said…
owner blog jahil tukil ttg agama islam,kalu ko rase nik aziz tu salah,
kalau anak jantan ,pegi berhujah dengan dia.ni main ambik keratan surat khabar utusan meloya,berita hairan je.bodo piang punya orang..yang kata nabi tak cukur janggut sebab takde gillette tu tak bahaya ke??tu lagi bahaya coz hina nabi,nape ko tak tulis.???
aku umno jgk said…
hehehehe...apa beda kau ngan nik aziz??tapi kau lagi bahaya boss..sbb kau menyampaikan perkara buruk kpd org..Tuhan suruh ke kita menyampaikan perkara buruk??nampaknya kompom la kau ngan nik aziz ni sama..tapi kau lagi bodo..macam ni la..takat nak tulis blog memburukkan org macam org pas kutuk umno..lebih baik rentikan la..yang kau kutuk ni bangsa seagama kau..cina india baca gelak je...tu pasal aku cakap kau bodo..buka pekung bangsa seagama sendiri..ishkk...last word utk kau...kau mmg bodo..mengalahkan org yg bodoh kau cerita ni...
puteri umno s.alam said…
hahahahahahaha...aku bagi kawan aku baca pun depa gelak kan kau..pasal kau punya artikel ni macam budak2 tadika...apa kat kau betul kan diri sendiri dan buat artikel ttg macam mana melayu islam nak maju..bkn nya artikel negatif macam kau ni...
umno kini selamanya said…
awak punya catatan ni tak cantik la...memecah belah kan bangsa kita..awak ngan mereka sama je...macam ni ke kita dalam umno??
Anonymous said…
Salam alaik...
sesungguhnya pasti ade juga manusia menentang terhadap perjuangan ISLAM...cuba mencari alasan n mencontengkan arang kpd para ulama'...Rasulullah bersabda yg bermaksud ulama' pewaris nabi...jgn la kita yg manusia kerdil ni dok kata pada ulama'...hmm...banyak sejarah Islam yg kite bace...cth nyer sejarah ttg As-Syahid Syed Quttub...perlu diambil iktibar...tokoh ulama' dianggap sbg musuh...patutkah..???huh...pasti Rasulullah sedih melihat umat nyer begini..saya arap penulis blogger ni sentiasa berhati-hati dlm penulisan anda...ssghnya ALLAH menghisab apa yg anda tulis...pilihlah kehidupan yg mana anda harapkan..dunia atau akhirat...bantulah perjuangan ISLAM...laksanakan perintah ALLAH yg blum lg t'laksana di Malaysia...jgn asyik suka mengata pada org lain...lihat diri sendiri tu sempurna ke blum...perbaiki diri n masyarakat untuk mengenal ISLAM dgn lbh dekat...jgn dok kata pd org blajar agama dan org yg mengamalkan ajaran yg diajar oleh Rasulullah...saya suka memetik ayat 11 dlm surah al-hujurat yg bermaksud...Wahai org2 yg beriman! janganlah suatu kaum mengolok-olok kaum yg lain,(kerana) boleh jadi mereka(yang diperolok-olokkan) lebih baik dari mereka (yang mengolok-olok),dan jangan pula perempuan-perempuan (mengolok-olokkan) perempuan lain(kerana) boleh jadi perempuan(yang diperolok-olokkan) lebih baik dari perempuan (yang mengolok-olok).Janganlah kamu saling mencela satu sama lain,dan janganlah saling memanggil dgn gelar-gelar yang buruk.Seburuk-buruk panggilan adalah(panggilan) yang buruk (fasik) setelah beriman.Dan barang siapa tidak bertaubat,maka mereka itulah org2 yg zalim...ssghnya ALLAH TIDAK MEMUNGKIRI JANJINYA...



The " Tun Abdul Aziz Mosque "
( a.k.a. " Masjid Bulat " )
in Petaling Jaya (PJ) district,
should SERIOUSLY consider,
to stop playing
Qur'anic recitation MP3's,
on the loud-speaker system
(for approximately
a quarter of an hour;
by 4 times a day),
prior to the ' Call to Prayer '
( ' Adhaan ' ) ·


Just do a Quick Search,
on the Internet,
about the Mosque,
& the following search items
WILL appear :


" Masjid Bulat PJ bising "
" Tun Abdul Aziz Mosque is noisy "
" Masjid Tun Abdul Aziz PJ bising "
" Masjid Tun Abdul Aziz bising "
" Masjid Bulat bising "



- - -


[Q # 1] What special ' authority '
do They ( ' the management ' )
think They have,
that They can FORCE
every man, woman & child
(regard-less of Creed)
in the surrounding vicinity,
to listen to Qur'anic recitations,
coming from Their own mouths ?


[Q # 2] Shouldn't Qur'anic recitation
be an ' act of worship '
by an individual Muslim;
& NOT a source of public ' nuisance '
to the surrounding communities ?


- - -



Numerous Qur'anic verses &
Prophetic narrations can be found,
reminding the Muslims,
AGAINST un-justly treatments
to his / her neighbors.


Please, stop depriving Us,
of Our in-disputable RIGHTS,
to enjoy some
peace & tranquility,
in the comfort & luxury
of Our OWN homes.


Just a " soft reminder " to You.


Sincerely,

– Thy Dis-concerted Neighbor ·


.
.
.

Pilihan Pembaca

Banyak Membaca Buku Cara Terbaik Bayar Yuran Kemalasan

MENURUT ABANGNYA, ELON MUSK DIBESARKAN DENGAN CARA MEMBACA DUA BUAH BUKU SEHARI. Manakala Mark Zuckerberg membaca sekurang-kurangnya sebuah buku setiap dua minggu. Bill Gates pula membaca 50 buah buku setahun. Dan Warren Buffet menganggarkan 80 peratus daripada waktu bekerjanya digunakan untuk membaca. Dia percaya kepintarannya adalah hasil daripada tabiat membaca. Apabila selesai menyertai apa sahaja kursus perniagaan, selalu kita dengar rungutan seumpama ini, "Kalau inilah modul dan ilmunya, aku pun tahu. Tak berbaloi rasanya bayar ribu-ribu hanya untuk belajar ilmu yang boleh dapat percuma di internet." Saya tidak salahkan sangat penganjur program. Saya salahkan diri sendiri. Kita sebenarnya tidak membayar yuran "kebodohan", kita membayar yuran "kemalasan". Kita malas membaca dan malas mencari maklumat dan ilmu, akhirnya kita mudah ditipu melalui kursus yang ilmunya boleh diperoleh dengan mudah di alam maya.   Bagi golongan usahawan yang suka membaca

Perniagaan Para Sahabat Nabi Teladan Sepanjang Zaman

BELIAU SEORANG SAHABAT NABI YANG BIJAK. Tergolong dalam kalangan pengumpul al-Quran. Banyak meriwayatkan hadis nabi. Peniaga yang sangat berjaya di Madinah. Keuntungan perniagaannya sehari pernah mencecah 300 dinar (anggaran bersamaan RM360,000). Abu Darda’, sahabat nabi yang hebat berniaga ini berkata, “Yang paling membuatku gembira ialah ketika berdiri di ambang pintu masjid. Setelah itu aku berniaga, sehingga dalam sehari aku mendapat untung 300 dinar, sementara aku tetap mendirikan semua solat di masjid.” Perniagaan adalah tentang kepercayaan dan keyakinan terhadap Tuhan Yang Maha Memberi Rezeki. Mereka yang berjaya menguruskan masanya bersama Tuhan. Konsisten dan berdisplin bersama Allah setiap hari, pasti masanya akan dipenuhi dengan keberkatan dan aktiviti perniagaan yang produktif. Bercita-cita menjadi kaya bukanlah kesalahan di sisi Islam. Yang salah apabila lalai dengan kekayaan. Enggan berzakat dan bersedekah. Kekayaan ‘Abdurrahman ibn ‘Awf dianggarkan mencecah RM 2 bil

James Bond : Kepintaran ialah Jenama

SEBILANGAN PEMIMPIN BESAR INDUSTRI INI IAITU Elon Musk, Bill Gates dan Mark Zuckerberg walaupun sangat sibuk, memperuntukkan sekurang-kurangnya satu jam sehari (atau lima jam seminggu) sepanjang karier mereka untuk tiga aktiviti yang penting ini, iaitu : membaca, refleksi dan melakukan eksperimen.   Apakah tujuannya? Tujuannya untuk mendapatkan sebanyak mungkin idea baharu dan membina sebanyak mungkin solusi melalui inovasi orang lain. Berfikir dengan kreatif dan berstategi adalah satu bentuk kompetensi yang sangat diperlukan oleh semua usahawan. Usahawan kecil atau besar - wajib memiliki kemahiran berfikir aras tinggi untuk mengembangkan perniagaan mereka.   Baik. Bagaimanakah kita ingin membentuk pemikiran aras tinggi? Salah satu caranya adalah banyak membaca buku yang bermanfaat. Membaca buku-buku yang bermanfaat akan menambah idea. Idea yang banyak akan membentuk garis hubungan. Garis hubungan antara satu idea dengan idea yang lain akan membina jaringan. Jaringan yang banyak akan m