Skip to main content

Rahsia Besar Storytelling!

RAHSIA BESAR KANDUNGAN DALAM MANA-MANA storytelling ialah ‘musuh yang paling kuat’. Mari sama-sama kita fahami. Apakah yang menyebabkan sesebuah cerita menjadi epik? Ramai yang berpandangan ia disebabkan ‘karakter’. Apakah Hang Tuah menjadi epik kerana karakternya yang perkasa, setia, bijak dan kuat semata-mata? Jawapannya – tidak!

 
Storytelling yang hebat adalah hubungan antara karakter dengan konflik. Pertarungan antara mereka berdua adalah konflik. Hang Tuah berjaya membunuh pendekar Jawa yang kebal Si Taming Sari. Majapahit akhirnya menghormati Sultan Melaka, semua ini adalah ‘hubungan’ yang terbentuk antara konflik dengan karakter. Kematian Taming Sari menjadikan Hang Tuah super hero yang kebal dan tidak terkalah.
 
Konflik ialah jantung setiap kisah epik yang hebat. Batman memerlukan Joker, Daenerys memerlukan Lannister dan Luke Skywalker memerlukan Darth Vader. Lazimnya musuh yang hebat memaksa pahlawan menjadi pahlawan. Inilah konflik yang menghasilkan kekacauan. Kekacauan dihasilkan oleh penjahat dan penjahat mengaktifkan tindak balas daripada pahlawan (hero) – hubungan antara konflik dengan karakter inilah yang membina storytelling super hebat.
 
The Dark Knight adalah contoh yang baik. Batman tidak terlibat apa-apa dengan Joker. Batman terpaksa bertindak kerana kekacauan yang dicetuskan oleh Joker. Hero atau wira adalah penawar untuk semua jenis kekacauan. Kekacauan berfungsi untuk melahirkan penjahat, kejahatan dan musuh.
 
Penjahat atau musuh tidak semestinya manusia. Penjahat hanya perlu menjadi sumber kekacauan dan pergolakan yang hebat. Musuh atau penjahat boleh sahaja berwajah alam semesta (Armageddon) atau teknologi (The Terminator dan The Matrix) atau kuasa asing (Alien dan The Independence Day).
 
Apakah maknanya semua ini kepada kita? Semua jenama besar di dunia mengetahui hal ini. Setiap kisah pemasaran yang hebat memerlukan karakter penjahat atau musuh. Siapakah ‘musuh’ kepada Apple? Microsoft?, siapakah ‘musuh’ kepada Coca-cola? Pepsi?, Siapakah ‘musuh’ kepada McD? KFC?, Siapakah ‘musuh’ kepada Amazon? Kecekapan dan kepantasan?, Siapakah ‘musuh’ kepada Tesla? Iklim dan persekitaran yang sukar?, Siapakah ‘musuh’ kepada Google? Teknologi carian ‘jahat’?. Penjahat tidak semestinya manusia, apa-apa sahaja yang mencetuskan huru-hara dan kekacauan yang menarik perhatian – jadi bina hubungan antara karakter (produk) dengan konflik dan tawarkan cerita penyelesaian.
 
Nah! Sekarang apakah produk atau servis anda? Siapakah ‘musuh’ dan penjahat yang anda lihat boleh mencetuskan ‘huru-hara dan kekacauan’? Bina cerita hebat untuk menentangnya! Dan jadikan cerita anda cerita pemasaran yang super hebat. Selamat mencuba. 
 
Hakcipta Terpelihara©Muhammad Azli Shukri, 2020 Sertai telegram saya di t.me/azlishukri untuk tip penulisan, personal branding, keusahawanan, marketing dan bisnes.
 
Telegram   : t.me/azlishukri 
FB Profile : Azli Shukri
FB Page    : Muhammad Azli Shukri
Instagram  : azli.shukri
Twitter       : AzliShukri
LinkedIn    : Muhammad Azli Shukri
YouTube    : Azli Shukri Channel
Blogspot    : Azli Shukri Jurnal
TikTok      : Azli Shukri

Comments

Pilihan Pembaca

"Kajian Membuktikan Masyarakat Mahukan Mukhriz Memimpin Pemuda."

INI KETUA PEMUDA UMNO MALAYSIA YANG DIKEHENDAKI AKAR UMBI DAN MASYARAKAT LUAR Oleh Muhammad Azli Shukri Laporan Khas Azli Shukri yang saya paparkan semalam mendapat begitu banyak respon yang pro dan yang kontra. Hari ini saya menyambungnya kembali - namun demikian, laporan kali ini lebih menjurus kepada menjawab persoalan-persoalan asas mengapa terdapat sebahagian perwakilan yang tidak mahu memilih Datuk Mukhriz sebagai Ketua Pemuda UMNO Malaysia. Di sini saya kemukakan satu pandangan dahulu - pertama, mereka berhujah bahawa Datuk Mukhriz begitu lembik, manakala Khairy Jamaluddin begitu lantang dan tegas dalam mengemukakan beberapa isu. Agak malang jika inilah yang menjadi hujah utama mereka dalam usaha menyokong Khairy sebagai Ketua Pemuda UMNO Malaysia. Saya tanyakan terlebih dahulu kepada mereka apakah yang mereka faham berkenaan makna "lembik" dalam kepimpinan? Apakah hanya dengan sikap lantang yang tidak bertempat sudah memadai menarik sokongan daripada orang Melayu di ...

UMNO ke Arah Pemulihan?

UMNO KE ARAH PEMULIHAN? Semalam, Datuk Norza Zakaria, Ketua Pemuda UMNO Wilayah Persekutuan dihadap ke mahkamah atas tuduhan rasuah untuk pemilihan parti hujung bulan ini. Saya tidak mahu banyak komen dalam hal ini. Saya percaya ramai lagi yang terlibat - dan yang dituduh pasti akan mendakwa bahawa mereka teraniaya, sebelum ini Datuk Seri Azalina Othman turut menerima nasib yang sama apabila pegawai kananya ditemui bersama dengan wang berjumlah RM70 000 dan disyaki untuk tujuan politik wang. Saya agak sedih jika begini keadaan UMNO, di saat-saat UMNO memerlukan pemimpin yang bersih dan ikhlas dalam mengemudi parti tersebut pada hujung bulan ini. Pemimpin-pemimpin UMNO harus faham, fitnah terjadi kepada UMNO adalah disebabkan sikap mereka yang memudahkan orang ramai memandang negatif kepada UMNO. Hentikan perbuatan memberi duit untuk mendapatkan sokongan. Manakala para perwakilan pula, tolong hentikan perbuatan meminta wang dan imbuhan daripada calon-calon tertentu,- semua ini jelas h...

Banyak Membaca Buku Cara Terbaik Bayar Yuran Kemalasan

MENURUT ABANGNYA, ELON MUSK DIBESARKAN DENGAN CARA MEMBACA DUA BUAH BUKU SEHARI. Manakala Mark Zuckerberg membaca sekurang-kurangnya sebuah buku setiap dua minggu. Bill Gates pula membaca 50 buah buku setahun. Dan Warren Buffet menganggarkan 80 peratus daripada waktu bekerjanya digunakan untuk membaca. Dia percaya kepintarannya adalah hasil daripada tabiat membaca. Apabila selesai menyertai apa sahaja kursus perniagaan, selalu kita dengar rungutan seumpama ini, "Kalau inilah modul dan ilmunya, aku pun tahu. Tak berbaloi rasanya bayar ribu-ribu hanya untuk belajar ilmu yang boleh dapat percuma di internet." Saya tidak salahkan sangat penganjur program. Saya salahkan diri sendiri. Kita sebenarnya tidak membayar yuran "kebodohan", kita membayar yuran "kemalasan". Kita malas membaca dan malas mencari maklumat dan ilmu, akhirnya kita mudah ditipu melalui kursus yang ilmunya boleh diperoleh dengan mudah di alam maya.   Bagi golongan usahawan yang suka membaca ...