Skip to main content

James Bond : Kepintaran ialah Jenama

SEBILANGAN PEMIMPIN BESAR INDUSTRI INI IAITU Elon Musk, Bill Gates dan Mark Zuckerberg walaupun sangat sibuk, memperuntukkan sekurang-kurangnya satu jam sehari (atau lima jam seminggu) sepanjang karier mereka untuk tiga aktiviti yang penting ini, iaitu : membaca, refleksi dan melakukan eksperimen.
 

Apakah tujuannya? Tujuannya untuk mendapatkan sebanyak mungkin idea baharu dan membina sebanyak mungkin solusi melalui inovasi orang lain. Berfikir dengan kreatif dan berstategi adalah satu bentuk kompetensi yang sangat diperlukan oleh semua usahawan. Usahawan kecil atau besar - wajib memiliki kemahiran berfikir aras tinggi untuk mengembangkan perniagaan mereka.
 
Baik. Bagaimanakah kita ingin membentuk pemikiran aras tinggi? Salah satu caranya adalah banyak membaca buku yang bermanfaat. Membaca buku-buku yang bermanfaat akan menambah idea. Idea yang banyak akan membentuk garis hubungan. Garis hubungan antara satu idea dengan idea yang lain akan membina jaringan. Jaringan yang banyak akan membina struktur. Dan struktur yang lengkap akan membina gambaran tentang isu atau world view yang lebih menyeluruh. Pandangan yang menyeluruh akan memudahkan anda membuat keputusan dan tindakan yang benar-benar produktif dalam perniagaan. 
 
Inilah plot storytelling yang terdapat dalam filem terbaharu James Bond, "No Time to Die". Semua musuh dan kisah sebenar James Bond akan terjawab dalam filem terakhir lakonan Daniel Craig ini. Idea umpama satu titik kecil. Lagi banyak idea, lagi banyaklah titik-titik kecil muncul. Tanggungjawab kita adalah menghubung semua titik tersebut untuk melihat gambaran sebenar cerita dan mesej yang ingin disampaikan. 
 
Dalam perniagaan juga sama. Satu idea saya tidak cukup. Sentiasa mencari dan meneroka idea baharu. Banyak membaca dan membuat percubaan. Itulah yang dilakukan oleh usahawan besar yang berjaya dalam menawarkan penyelesaian kepada pelanggan.
 
Ia umpama kisah James Bond. Setiap filemnya sentiasa ada musuh baharu dengan idea yang berlainan. Jadi, filem James Bond mampu kekal lama. Mereka tidak memasarkan aksi lasak James Bond semata-mata. Mereka memasarkan idea tentang teknologi, kepintaran dan gaya hidup. Hubungan yang berterusan antara idea-idea ini dibentuk melalui konflik dengan para musuh James Bond yang juga sentiasa mempunyai titik pertalian antara satu sama lain. 
 
Akhirnya mereka mencipta puncak musuh paling hebat James Bond bernama Safin. Jadi semua idea tentang Bond dan para musuhnya sebelum ini akan terjawab dalam No Time to Die. Asas idea filem James Bond adalah untuk memaparkan industri pintar, teknologi aras tinggi dan gaya hidup, yang semuanya dibungkus dengan watak musuh yang memiliki jaringan komunikasi luar biasa dan kekayaan yang tak terkira. Realitinya, filem ini membina gambaran keseluruhan jenama James Bond dengan positioning mereka yang jelas - 'Kepintaran adalah Brand Kami'. Kami ada hero yang pintar. Teknologi yang pintar dan musuh yang pintar! Jadi kepintaran adalah gaya hidup kami. Mereka ingin menunjukkan semua jenis kepintaran adalah milik Bond. James Bond. Kepintaran emosi. Kepintaran teknologi dan kepintaran strategi. 
 
Hakcipta © Muhammad Azli Shukri, 2020. Sertai telegram saya di t.me/azlishukri untuk tip penulisan, 
personal branding dan bisnes.


Telegram   : t.me/azlishukri 
FB Profile : Azli Shukri
FB Page    : Muhammad Azli Shukri
Instagram  : azli.shukri
Twitter       : AzliShukri
LinkedIn    : Muhammad Azli Shukri
YouTube    : Azli Shukri Channel
Blogspot    : Azli Shukri Jurnal
TikTok      : Azli Shukri

Comments

Pilihan Pembaca

Penulis dua dari kanan bersama dengan Datuk Seri Mohamed Khaled Nordin Pada 10 September yang lalu, Sidang Editor Bahagian Majalah berkesempatan berbuka puasa bersama Menteri Pengajian Tinggi, Datuk Seri Mohamed Khaled Nordin di Sime Darby Convention Center. Terima kasih atas Jemputan tersebut. Jazakumullahu Khairan Kasiran. * Dari kiri Ros, Suria Janib (Penolong Editor Dewan Masyarakat ), A. Zaidel (Penolong Editor Dewan Masyarakat ), Datuk Seri Khaled Nordin, Muhammad Azli Shukri (Editor Dewan Ekonomi) , dan Armin Azhari (Editor Pelita Bahasa ).
Nasihat Pemimpin Patuhi Etika Islam Oleh Muhammad Azli Shukri (Artikel saya ini telah disiarkan di dalam Utusan Malaysia pada 18/09/2003) Dalam Islam, pemimpin atau pemerintah yang telah dilantik haruslah diikuti perintahnya, selagi perintah tersebut tidak bercanggah dengan suruhan wahyu dan perintah Rasul, seperti mana firman Allah di dalam surah an-Nisa ayat 59, "Wahai orang-orang yang beriman! patuhilah olehmu perintah Allah dan patuhilah olehmu perintah Rasul dan ulil amri di antara kamu." Oleh kerana para pemimpin atau pemerintah merupakan manusia biasa dan tidak terlepas daripada melakukan dosa dan maksiat, maka mereka juga wajib diberi nasihat oleh rakyat yang sedang di pimpinnya, bersesuaian dengan roh Islam itu sendiri yang berteraskan kepada amar makruf nahi mungkar, sebagaimana firman Allah, "Kamu adalah umat yang terbaik yang telah dilahirkan untuk manusia, menyuruh kepada yang makruf dan mencegah daripada yang mungkar, dan beriman kepada Allah.'' (
MONOLOG AZLI SHUKRI Bab 10 : Muhammad Azli Shukri Lagi! Saya agak sukar untuk menulis Monolog ke-10 saya pada kali ini. Saya merasakan inilah monolog yang sangat susah untuk saya meluahkannya. Saya tidak tahu, bagaimanakah harus saya sampaikan monolog saya pada kali ini? Apakah saya harus menulis atas prinsip saya sebagai seorang wartawan? Atau sebagai seorang ahli politik? Atau sebagai seorang penulis bebas? Atau sebagai seorang editor? Semua ini menyukarkan saya untuk menulis monolog saya yang terakhir pada bulan ini. Saya merasakan bahawa saya harus berterus terang dengan jujur dan amanah, tanpa rasa takut dan kesal, kerana kebenaran dan jihad harus ditegakkan dengan segala kekuatan yang ada. Yang pasti, kebenaran tidak boleh disembunyikan lagi. Dan Sesungguh, untuk menjadikan kejahatan bermaharajalela, cukuplah sekadar kebenaran mendiamkan diri! Saya tidak berupaya membiarkan itu semua berlaku. Dan untuk kali ini saya harus bercakap benar dengan nada yang berterus terang. A