SEBILANGAN PEMIMPIN BESAR INDUSTRI INI IAITU Elon Musk, Bill Gates dan Mark Zuckerberg walaupun sangat sibuk, memperuntukkan sekurang-kurangnya satu jam sehari (atau lima jam seminggu) sepanjang karier mereka untuk tiga aktiviti yang penting ini, iaitu : membaca, refleksi dan melakukan eksperimen.
Apakah tujuannya? Tujuannya untuk mendapatkan sebanyak mungkin idea baharu dan membina sebanyak mungkin solusi melalui inovasi orang lain. Berfikir dengan kreatif dan berstategi adalah satu bentuk kompetensi yang sangat diperlukan oleh semua usahawan. Usahawan kecil atau besar - wajib memiliki kemahiran berfikir aras tinggi untuk mengembangkan perniagaan mereka.
Baik. Bagaimanakah kita ingin membentuk pemikiran aras tinggi? Salah satu caranya adalah banyak membaca buku yang bermanfaat. Membaca buku-buku yang bermanfaat akan menambah idea. Idea yang banyak akan membentuk garis hubungan. Garis hubungan antara satu idea dengan idea yang lain akan membina jaringan. Jaringan yang banyak akan membina struktur. Dan struktur yang lengkap akan membina gambaran tentang isu atau world view yang lebih menyeluruh. Pandangan yang menyeluruh akan memudahkan anda membuat keputusan dan tindakan yang benar-benar produktif dalam perniagaan.
Inilah plot storytelling yang terdapat dalam filem terbaharu James Bond, "No Time to Die". Semua musuh dan kisah sebenar James Bond akan terjawab dalam filem terakhir lakonan Daniel Craig ini. Idea umpama satu titik kecil. Lagi banyak idea, lagi banyaklah titik-titik kecil muncul. Tanggungjawab kita adalah menghubung semua titik tersebut untuk melihat gambaran sebenar cerita dan mesej yang ingin disampaikan.
Dalam perniagaan juga sama. Satu idea saya tidak cukup. Sentiasa mencari dan meneroka idea baharu. Banyak membaca dan membuat percubaan. Itulah yang dilakukan oleh usahawan besar yang berjaya dalam menawarkan penyelesaian kepada pelanggan.
Ia umpama kisah James Bond. Setiap filemnya sentiasa ada musuh baharu dengan idea yang berlainan. Jadi, filem James Bond mampu kekal lama. Mereka tidak memasarkan aksi lasak James Bond semata-mata. Mereka memasarkan idea tentang teknologi, kepintaran dan gaya hidup. Hubungan yang berterusan antara idea-idea ini dibentuk melalui konflik dengan para musuh James Bond yang juga sentiasa mempunyai titik pertalian antara satu sama lain.
Akhirnya mereka mencipta puncak musuh paling hebat James Bond bernama Safin. Jadi semua idea tentang Bond dan para musuhnya sebelum ini akan terjawab dalam No Time to Die. Asas idea filem James Bond adalah untuk memaparkan industri pintar, teknologi aras tinggi dan gaya hidup, yang semuanya dibungkus dengan watak musuh yang memiliki jaringan komunikasi luar biasa dan kekayaan yang tak terkira. Realitinya, filem ini membina gambaran keseluruhan jenama James Bond dengan positioning mereka yang jelas - 'Kepintaran adalah Brand Kami'. Kami ada hero yang pintar. Teknologi yang pintar dan musuh yang pintar! Jadi kepintaran adalah gaya hidup kami. Mereka ingin menunjukkan semua jenis kepintaran adalah milik Bond. James Bond. Kepintaran emosi. Kepintaran teknologi dan kepintaran strategi.
Hakcipta © Muhammad Azli Shukri, 2020. Sertai telegram saya di t.me/azlishukri untuk tip penulisan,
personal branding dan bisnes.
Telegram :
t.me/azlishukri
FB Profile : Azli Shukri
FB Page : Muhammad
Azli Shukri
Instagram :
azli.shukri
Twitter : AzliShukri
LinkedIn : Muhammad
Azli Shukri
YouTube : Azli
Shukri Channel
Blogspot : Azli
Shukri Jurnal
TikTok : Azli
Shukri
Comments