Skip to main content

Mengapakah Batman Memerlukan Joker?

DALAM SESEBUAH CERITA YANG MENJADIKAN SESUATU watak itu menarik bukanlah watak itu sendiri. Sebaliknya hubungan antara watak tersebut dengan watak-watak lain yang akan menjadikan sesebuah cerita itu menarik untuk diikuti.
 
Apakah Batman, wataknya dengan sendiri menjadi sangat menarik? Tidak juga. Tetapi di sebelahnya ada Joker, hubungan mereka berdualah yang menjadikan watak Batman  menjadi sangat menarik lagi kekal relevan.
 
 
Hubungan antara watak Batman dengan Joker membina differentiation (perbezaan). Maka lahirlah positioning (gambaran) di dalam kotak minda penonton tentang kedua-dua watak tersebut - sang jahat menentang penyelamat dunia. 
 
Dalam marketing, differentiation ialah alat untuk membina positioning di dalam pemikiran pelanggan. Ia sama dengan apa yang berlaku di dalam filem. 
 
Walter White menarik kerana hubungannya dengan Jesse dan Hank. Neo menarik kerana hubungannya dengan Trinity dan Ejen Smith. Don Draper menarik kerana adanya Roger dan Peggy.
 
Hubungan inilah yang mendorong minat orang untuk menonton dan mengikuti ceritanya. Bentuk hubungan ini adalah saling bertentangan, yang membentuk differentiation dan melekat sebagai positioning tertentu dalam pemikiran penonton atau pelanggan anda. 
 
Secara prinsipnya, positioning berusaha menempatkan produk atau servis di dalam benak pelanggan sasaran, sehingga memperoleh 'kedudukan atau posisi' unik dan unggul dibandingkan dengan produk pesaing. Posisi yang unik dan unggul ini diperoleh daripada pelbagai differentiation yang kita bina dan rancang. 
 
Apakah maksud semua ini untuk sesuatu marketing? Ini bermaksud anda mesti memahami pemikiran pembeli dan pasaran anda. Dalam marketing , semuanya mengikut konteks pelanggan dan segmen pasaran.
 
Soalan yang paling penting ialah bukan apa-apa yang dilakukan oleh produk anda - tetapi apakah yang diketahui oleh pelanggan anda tentang produk anda (apakah positioning produk anda di dalam fikiran mereka?). Segala-galanya terbina daripada itu. Ingat, marketing selalunya menjadi medan latihan untuk perbandingan. Jadikan ia sesuatu yang produktif.
 
Hakcipta Terpelihara©Muhammad Azli Shukri, 2020
Sertai telegram saya untuk tip personal branding, marketing, penulisan dan keusahawanan di t.me/azlishukri
 
Telegram   : t.me/azlishukri 
FB Profile : Azli Shukri
FB Page    : Muhammad Azli Shukri
Instagram  : azli.shukri
Twitter       : AzliShukri
LinkedIn    : Muhammad Azli Shukri
YouTube    : Azli Shukri Channel
Blogspot    : Azli Shukri Jurnal
TikTok      : Azli Shukri

Comments

Shintech said…
This comment has been removed by the author.

Pilihan Pembaca

50 Dalil Menyedarkan Orang Melayu!

50 Dalil Menyedarkan Orang Melayu (Saya memilih ucapan Dato' Samsudin Abu Hassan, ADUN Air Kuning, merangkap Ketua UMNO Bahagian Tapah ketika membahaskan ucapan YAB Presiden UMNO sebentar tadi, sebagai renungan kita bersama. Ucapan yang bernas dan perlu diambil perhatian. Baca ucapan beliau di bawah) 1. APABILA YAB PRESIDEN MENYATAKAN HASRAT UNTUK MEMACU NEGARA KE ARAH EKONOMI BERPENDAPATAN TINGGI, SELURUH RAKYAT KHUSUSNYA MELAYU DAN KAUM-KAUM BUMIPUTRA, BERASA AMAT GEMBIRA. 2. GOLONGAN YANG MASIH JAUH TERCICIR MEMBAYANGKAN MEREKA AKAN MENIKMATI KEHIDUPAN YANG TIDAK LAGI “KAIS PAGI MAKAN PAGI”, MANAKALA MEREKA YANG SEDANG BERMANDI DENGAN KEMEWAHAN MEMBAYANGKAN MEREKA AKAN TERUS MELONJAK KE PERSADA KEKAYAAN YANG LEBIH TINGGI. 3. WALAU BAGAIMANA PUN, BAYANGAN-BAYANGAN IMPIAN INI BOLEH BERTUKAR MENJADI MIMPI NGERI BUAT MEREKA YANG KELAK HANYA MENJADI PENONTON KEPADA KECAPAIAN-KECAPAIAN HEBAT GOLONGAN YANG LEBIH BERUPAYA MELONJAK ATAU DILONJAKKAN KE TAHAP BERPEN

Tulisan Terbaik Mufti Perak

1. Minggu yang lepas telah memaparkan semula perbahasan tentang ancak serta beberapa isu yang berkesinambungan dari perkara-perkara yang sepatutnya sudah selesai dan tidak diperbincangkan lagi di media cetak dan elektronik mahupun laman sesawang. Tidak kurang juga beberapa ulasan dari blogger tentang isu ancak yang masih tidak berkesudahan nampaknya. Tambah menyemarakkan keadaan, terdapat komen-komen yang agak pedas di samping cacian, pendustaan dan kalam-kalam yang terbit dari hati sekiranya dibaca berulang kali boleh membawa kepada kesedihan yang amat mendalam 2. Itulah realiti yang perlu ditempuh oleh semua orang terutamanya para pemimpin, pendakwah atau pun sesiapa sahaja. Itulah juga mentaliti sebahagian dari kita yang banyak menghabiskan masa dan memerah fikiran semata-mata untuk memuaskan hawa nafsu mereka yang selama-lamanya tidak akan puas. 3. Masih ramai di kalangan umat Melayu-Islam ini tertarik dan terpesona untuk membuat ungkapan, percakapan ma

Perniagaan Para Sahabat Nabi Teladan Sepanjang Zaman

BELIAU SEORANG SAHABAT NABI YANG BIJAK. Tergolong dalam kalangan pengumpul al-Quran. Banyak meriwayatkan hadis nabi. Peniaga yang sangat berjaya di Madinah. Keuntungan perniagaannya sehari pernah mencecah 300 dinar (anggaran bersamaan RM360,000). Abu Darda’, sahabat nabi yang hebat berniaga ini berkata, “Yang paling membuatku gembira ialah ketika berdiri di ambang pintu masjid. Setelah itu aku berniaga, sehingga dalam sehari aku mendapat untung 300 dinar, sementara aku tetap mendirikan semua solat di masjid.” Perniagaan adalah tentang kepercayaan dan keyakinan terhadap Tuhan Yang Maha Memberi Rezeki. Mereka yang berjaya menguruskan masanya bersama Tuhan. Konsisten dan berdisplin bersama Allah setiap hari, pasti masanya akan dipenuhi dengan keberkatan dan aktiviti perniagaan yang produktif. Bercita-cita menjadi kaya bukanlah kesalahan di sisi Islam. Yang salah apabila lalai dengan kekayaan. Enggan berzakat dan bersedekah. Kekayaan ‘Abdurrahman ibn ‘Awf dianggarkan mencecah RM 2 bil