Skip to main content

Kecewa Dengan Sikap Ketua Pemuda UMNO Malaysia


KECEWA DENGAN SIKAP
KETUA PEMUDA UMNO MALAYSIA


KUALA LUMPUR, 6 Ogos (Hrkh) - Sudah sebulan lebih surat jemputan Pemuda PAS mengajak wacana ilmiah bersama Pemuda Umno, namun sayap kanan parti itu yang diketuai Khairy Jamaluddin sehingga kini belum memberi sebarang maklum balas untuk turut serta dalam wacana tersebut.

Yang ada, ialah surat Khairy ingin bertemu secara tertutup - pertemuan empat mata dengan Ustaz Nasrudin Hassan Al-Tantawi, yang ditolak mentah oleh Ketua Pemuda PAS itu, kerana wacana tersebut adalah untuk pengetahuan rakyat dan mengelakkan sebarang fitnah. Demikian dimaklumkan oleh Setiausaha Pemuda PAS merangkap jawatankuasa teknikal Kamaruzaman Mohammad ketika dihubungi Harakahdaily sebentar tadi. "Kita sudah membentuk jawatankuasa teknikal, tetapi Umno masih tidak ada sehingga kini dan belum berbincang lagi berhubung wacana tersebut. "Yang ada surat Khairy yang tidak berapa setuju dengan tajuk wacana 'Benarkah Perjuangan Umno Tidak Bertentangan Dengan Islam' itu dan hanya mahu bertemu secara tertutup dengan Ustaz Nasruddin," katanya. Jika Umno bersungguh dalam merealisasikan wacana ilmiah ini, sudah pasti hal teknikal dan persetujuan telah dibuat awal-awal lagi tanpa mengambil masa sehingga sebulan lebih, menunjukkan pergerakan itu tidak berminat untuk turut serta, kata Kamaruzam Sepatutnya wacana itu berlangsung selepas Pilihan raya Kecil Manek Urai dan sebelum menjelang bulan Ramadan, pertengahan Ogos ini, katanya. "Kita akan bermesyuarat lagi, dan akan memberi tempoh akhir (due date) untuk mereka terima jemputan atau sebaliknya. Dan kalau tidak turut serta, bermakna jelas Umno gentar untuk berdepan dengan kita di pentas umum," katanya Sementara itu Gerak juga turut menganjurkan satu forum yang menampilkan kedua-dua ketua pergerakan pemuda parti itu, dijangka berlangsung mingggu depan dan Nasruddin telah memberi jawapan balas untuk turut serta dalam forum tersebut, katanya. "Sehingga kini, Khairy belum juga memberi keputusan untuk turut serta dalam forum itu. Sikap dan tindakan sebegini, lebih banyak mengundang persepsi negatif orang ramai terhadap kemampuan Ketua Pemuda Umno itu dalam mengenengahkan dan mengemukan hujah-hujah isu-isu semasa di khalayak," katanya.


Ulasan Saya : Saya agak kecewa dengan laporan yang dikemukakan oleh Harakah di atas ini, jelaslah Pemuda UMNO agak takut berhadapan dengan PAS berhubung tajuk wacana yang telah disampaikan oleh Dewan Pemuda PAS Pusat itu. Sebagai ahli Pemuda UMNO akar umbi, saya sangat kecewa, jika demonstrasi jalanan sanggup Pemuda UMNO lakukan, maka mengapa dalam soal wacana ilmiah ini, kita jadi pengecut pula? Maafkan saya, saya tidak tahu di manakah silapnya, sehingga hari ini Khairy Jamaluddin masih membisu seribu bahasa berkenaan tajuk wacana yang telah dikemukakan oleh Pemuda PAS. Tiada penerangan dan tiada apa-apa kenyataan daripada Khairy. Bukankah selama ini beliau antara individu yang begitu gemar berdebat dan berhujah dengan sesiapa sahaja? Soalnya sekarang, mengapa Pemuda UMNO Malaysia di bawah beliau dengan secara tiba-tiba menjadi penakut dan pengecut, berhubung tajuk wacana yang telah dicadangkan oleh Dewan Pemuda PAS itu? Jika benar Khairy dan Pemuda UMNO Malaysia menyakini perjuangan UMNO yang selama ini mereka dukung tidak tersasar daripada Islam, maka sahut sahaja cabaran itu, bukankah lebih mudah? Saya benar-benar kecewa. Hanya jauhari yang mengenal manikam. Saya fikir eloklah beliau meletakkan jawatan sahaja. Wallahulam.

Comments

Lord Garam said…
BRO,

DEN GHASOR MUNGKIN DIO TAKDO TELOR..WALAUPUNG HARI2 MAKAN TELOR SEPARUH MASAK TETAPI MASIH BELUM CUKUP TELOR DIO...
najamarine said…
PEMUDA umno belum betul2 bersedia dalam menghadapi perbincangan ilmiah seperti yg di cadangkan PEMUDA PAS..

nampak sangat mereka hanya bertindak hanya untuk glamer...perlakuan seperti samseng dah macam sebati ngan geng2 khairy ni..lama dah aku tak bekenan ngan KJ ni.kalau bab debat dialah yg paling depan nak tunjuk hero..

hati2 la..geng2 ni la yg bakal menerajui UMNO akan dtg..kalau tak cantas dari awal makanya berkubur la UMNO....
azlishukri said…
tokeygaram - aku setuju

najamarine - betul cantas dari awal lagi
PARPUKARI said…
SALAM TUAN AZLI, SI KITOL INI SAUDARA, SEKEJAP KATA DEMO BUKAN BUDAYA KITA SEKEJAP KATA KITA NK ABERDEMO LA, MASA CONDOLEZZA DATANG DULU DIA BUAT DEMO, MASA PRO ISA DI TAK NAK, KATANYA INI BUKAN BUADAYA UMNO, SEKARANG NAK BUAT DEMO BALIK, AYYOYO, INI KJ SUDAH JADI KELING KA?

INILAH MASALAHNYA BILA KP ELITIS TAKDE PENDIRIAN TUAN! SAYA RASA YANG TERBAIK SEKARANG INI IALAH DIA MENGUNDURKAN DIRI DENGAN BERMARUAH, BIARLAH DARO RAZALI JE YANG MEMANGKU TUAN!

DIA NI TAKDE SEMANGAT MELAYU ISLAM TUAN, JADI MACAMANA DIA NAK BERJUANG? SOAL DAPSY HINA ISLAM DAN RAJA PUN SI KITOL INI MENDIAMKAN DIRI SAHAJA! APA NAK DIKATAKAN LAGI?

AYUH KTA MENDESAK SUPAYA KJ MELETAKKAN JAWATAN DAN BERAMBUS KELUAR DARI PARTI KERAMAT INI! KAMI PERLUKAN SEORANG PEMIMPIN YANG BERANI BERSUARA BUKAN SEORANG YANG BACUL DAN TAKDE PENDIRIAN!
azlishukri said…
parpukari - aku sependapat.
azlishukri said…
apa2 pun Pemuda UMNO harus menyahut cabaran
Panglipulara® said…
kalau dah KP nya bacul anak buah pun sure bacul... flip flop tak berapa cerdik orang yg jadi pengikut KJ ni...
Sikhin Harun said…
Lihat pada tajuk yg dipilih PEMUDA PAS pun bukan bersifat ingin merubah atau merombak,tetapi ingin mengenakan.Patutlah ditolak (jika ini benar dan bukan cerita kosong dari HARAKAH).

Secara peribadi saya juga kecewa dgn mereka yg tak habis2 ingin mengata pada Ketua Pemuda.

Sesungguhnya..YB KJ telah menempuh pelbagai bentuk ujian,penderitaan,tekanan..namun beliau pasti tidak akan berganjak sedikitpun dalam perjuangan beliau.
Anonymous said…
aku setuju dgn tindakan KP umno ini. Biar pemuda pas meroyan sakan dan menampakkan desperado diaorg. Kenapa la org2 umno tak serik2 dipermainkan oleh pas ni.muzakarah la,kjaan perpaduaan la...... sudah2 la, pas hanya parti melukut ditepi gantang dlm pakatan. Yg penting UMNO jagalah hati pengundi melayu, tentang pas persetankan mereka.
Sikhin Harun said…
Oh ya..........
Dari awalan lagi..KP mencadangkan agar topic yg dipilih mestilah tidak hanya menyentuh ttg MELAYU dan ISLAM tetapi lebih bersifat 1MALAYSIA...,apa saja dari aspek pendidikan,economy dan pelbagai.Yg penting ianya tidak hanya mewakili 1 kaum .

Dgn kata lain...INKLUSIF dan REPRESENTATIF untuk semua..
salam hormat azli,

inilah natijahnya akan kepada kenyataan; "jangan kamu meminta-minta jawatan"
dan jikalau mahu diperhalusikan lagi;
"janganlah kamu meinta-minta akan jawatan, kelak nanti tidak tertangungkan"

natijah kepada "jangan kamu meminta-minta akan jawatan" ini adalah kebenaran fakta bahwa sememangnya benar jawatan itu adalah amanah,

masih ingat lagi hujah saudara azli kita ini pada musim yang lalu? Hujah dan kupasan dari hadis soheh Baginda Rasulullahi SAW, "jangan kamu meminta-minta jawatan"
good man said…
It is undeniable that malays are stupid, incapable and lazy. Why don't they just humbly admit the facts and repent and learn from other races especially Chinese?

What is the point to argue here and wasting time again?

From the first onwards we were merely telling the truths. It wasn't us who think that way but their own Badawi as well.

All malays should go and read the newspaper, even Badawi is ashamed of maintaining the NEP after 34 years of implementing it and these malay baboons are still asking for it.

Even Badawi wanted them to compete on a level playing field.

So what does all these tell the world? It sends a very clear message that it is malays themselves who are incapable and lazy and they don't even want to admit it and make a change!

That is the biggest shame of all.

Can't you see, it is all back to square one. Year in, year out, some talk for half an hour, some one, some two. Some sing, many belt out their most recent released 'pantun'.

After all. Malays are good at that. Suggestions after suggestions, some good, some impossible to realize.

But, do you see any of these materialised? Hardly. Why, why and why???

Because the malays can never change. Never! Why?

The leaders forgot it or were they simply didn't want to address and admit that the actual disease is the malays and the remedy itself is also, the malays. They can never change. What is it about the malays?

Firstly as you all know, they are a lazy species. Since the beginning of time they have been like that. Even the encyclopedia called them as lazy people. I think those British with their accent tried to call them 'malas', and if you put 'y' in, it becomes 'malays'.

Embracing Islam make them a worse lot. Now they have a license to kill anything that gets into their way.

Malays are ungrateful lot. In reality, they just can't live or open their minds for others. When Mahathir said that they are complacent, they put him in jail. When Mahathir encouraged them to learn English language, they got angry with him, saying it is a 'bahasa penjajah'.

When other races 'maju', they got angry with them too. That was why at the end of Mahathir his regime, he said this, "I have achieved greatness as a prime minister, but I only fail in one thing, changing the malays."

Well, nothing to be surprised about anyway since Mahathir is not really a malay, and I guess that was why the malays were angry with him.

Drug abuse, hate, incest, liberal extremism (culture of miniskirts and gay marriages), murder, parochialism, racism, rape, religious fanaticism, snatch theft, spoilt bratty behavior, tribalism, wife abuse, child abuse, all that is associated with the malay race.

To them, malay is the biggest impediment towards building a truly Malaysian nation, and should be chucked into the dustbins of history.

A genetically flawed race cannot be fixed by politically. Nature will take its course and globalization will put them out to pasture.

What have we got now?

Brain drain, economic disparity getting wider, poor education system, racial segregation, widespread corruption, inefficiency and uncompetitive on the government departments and others.

Sad. Sad. Sad. The question asked by many of my fellow Chinese is this - Why can't you just tell the malay peoples to adopt Chinese culture which is superior?

From research, this peninsular was part of the Siamese empire way before these malays from Indonesia invaded it.

Still so thick skin, don't want to go back to Indonesia!
Anonymous said…
Ada jgk bnarnya tindakan KJ ni...kita harus ingat yg PAS tu tujuannya tak lain dari nak menunjuk kehebatan dia..kenapa pulak dia yg pilih tajuk?yg seeloknya duduk berbincang tentang segala hal yg berkaitan dgn agama..bangsa dan negara...diorang pun bukan ada bnyk idea pun...tau nak hentam je.
Unknown said…
salam
setuju dengan cadangan en azli.Khairy letak jawatan!
Faz Fazrin said…
ala, semua org dah tau KJ tu macam mana.
Anonymous said…
Lepas muzakarah, wacana, bla bla Pemuda Umno vs PAS, sdr akan dapati PAS setuju dgn Umno? Klu ia teruskan, klu x, betullah tindakan Khairy! Sepatutnya yg lebih bsalah tentulah PAS yng mcadang lalu menolak idea Kjaan Ppaduan..bukan KP yg tlh dipilih scara majoriti oleh Pemuda. Jgnlah kerana dendam, lalu tertutup mata hati!
Anonymous said…
tindakan kj ada juga betulnya. cuba kita lihat parti2 pro cina di malaysia spt mca, gerakan dan dap. mereka sering membuat perbincangan secara tetutup mengenai hal ehwal kaum mereka.

minta maaflah, bagi saya parti umno dan pas, dua gergasi yg sinonim dgn org melayu suka mencari publisiti dan mencari kesalahan org lain. jika hendak berbincang atau bermuzakarah, duduk sahajalah. tak perlulah berkokok 1 malaysia, jadinya tidak. memalukan. yg ruginya org melayu. org cina bertepuk tangan kegembiraan.
PARPUKARI said…
Lihatlah tuan azli, style balaci upahan KJ ni masuk pakai nama anon pastu orang yang sama jugak yang bagi komen berkali-kali, kesian betul kan? he he he

KJ KENA LETAK JAWATAN JE!
azlishukri said…
jawapan saya : Tidak kira apa-apa tajuk pun, jika kita yakin kita di pihak yang benar, kita tidak perlu takut. Sahut sahaja cabaran Pemuda PAS. Walau apa pun niat PAS, jika mereka tidak ikhlas, mereka pasti kecundang. Yakinlah kepada Allah yang akan membantu orang yang ikhlas. Soalnya, sejauh mana keikhlasan kita?
Anak Omak said…
Apo nak dikato!

Den pun setuju si Khairy hilang terus dari UMNO. Den ngan kekawan dah bikin satu blog nak kasi taruk api sama Najib suruh bakar itu Khairy.

http://anakomak76.blogspot.com/

Ado maso mai la jengok den pulak yo!
Anonymous said…
Semasa Pak Mertuanya jadi PM, dialah yang telah menjadi PM tak rasmi. Akibatnya UMNO hampir runtuh dibuatnya.

Kemudian dia bertanding pula jawatan KP UMNO dengan menaburkan wang. Ini telah disahkan oleh Badan Disiplin Parti tetapi hukumannya terlalu ringan iaitu diberi amaran sahaja. Dia masih dibenarkan bertanding. Maka menanglah dia.

Apa nak diharapkan kepada KJ untuk membantu UMNO. Yakinlah selagi KJ memimpin pemuda no way pemuda boleh bangkit.

Kalau dah naik cara kotor, bagaimana nak diharapkan menjadi pemimpin yang baik.

Dato Najib harus berani bertindak. Jangan play safe sahaja. Aku tidak hairan kalau dia bermain kayu tiga dengan musuh UMNO. Lihat sahaja pendirian dia tentang isu ISA.

Dimana pemuda? Pada hal semua ahli UMNO tahu bahawa ISA itu baik untuk negara. Dato Ibrahim Ali yang telah diISAkan dua kali masih berpendapat bahawa ISA itu perlu untuk negara yang berbilang kaum ini. Dia benar-benar orang perjuangan.

Dato Najib Tolong awasi KJ.
Unknown said…
Ketua Pergerakan Pemuda UMNO Malaysia, Khairy Jamaluddin berkata beliau berhasrat untuk bertemu empat mata denga Ketua Dewan Pemuda Pas, Nasruddin Hassan Tantawi berkenaan jemputan Wacana Ilmiah antara Pemuda UMNO dan Pas.Pertemuan empat mata ini kata beliau bertujuan untuk memahami apa sebenar kehendak dan pemikiran Ketua Dewan Pemuda Pas berhubung wacana tersebut.
You tube>> Wacana Ilmiah : Khairy Mahu Bertemu Dengan Nasaruddin
Anonymous said…
aku harap kj menilai balik la keputusan utk melayan lebai pemuda pas ni, buat puak dlm umno....rapatkanlah barisan,pemilihan dah abis. Jgnlah terlau berlembut hati dan selalu kena kencing dgn temberang lebai pas,sudah2lah weiiii......

apa respon korang artikel lebai yg ini.
http://episodeperjuangan.blogspot.com/2009/08/umno-pengkhianat-agama.html

Pilihan Pembaca

6 Asas Penting Mengapa Perhimpunan Bersih Haram Di Sisi Islam

Demonstrasi, sering dilihat dari kaca mata perundangan dan ekonomi, jarang kita melihatnya dari aspek agama. Maksud saya, isu ini acapkali disisihkan daripada kaca mata Islam, bahkan tidak kedengaran langsung dalam kalangan ulama tempatan membicarakannya, seolah-olah mereka turut redho atas segala tindak tanduk penyokong-penyokong PKR yang menganjurkan demonstrasi besar-besaran selama ini bagi menjatuhkan kerajaan. Mengapa para ulama membisu? Mengapa mereka tidak bercakap perkara yang hak? Dan mengapa mereka menyembunyikan ilmu dan hukum? Jika berkenaan Karnival Sure Heboh atau konsert artis, para ulama pantas memberikan hukum, tetapi dalam isu demonstrasi dan tunjuk perasaan yang sering dianjurkan oleh parti pembangkang, tiada ulama pun yang menegur. Apakah mereka takut dituduh sebagai penyokong kerajaan? Atau mereka tidak mahu bercakap benar? Aneh, dan kadangkala menjadi misteri dalam kalangan ulama tempatan, baik yang berfahaman salaf mahup

Perniagaan Para Sahabat Nabi Teladan Sepanjang Zaman

BELIAU SEORANG SAHABAT NABI YANG BIJAK. Tergolong dalam kalangan pengumpul al-Quran. Banyak meriwayatkan hadis nabi. Peniaga yang sangat berjaya di Madinah. Keuntungan perniagaannya sehari pernah mencecah 300 dinar (anggaran bersamaan RM360,000). Abu Darda’, sahabat nabi yang hebat berniaga ini berkata, “Yang paling membuatku gembira ialah ketika berdiri di ambang pintu masjid. Setelah itu aku berniaga, sehingga dalam sehari aku mendapat untung 300 dinar, sementara aku tetap mendirikan semua solat di masjid.” Perniagaan adalah tentang kepercayaan dan keyakinan terhadap Tuhan Yang Maha Memberi Rezeki. Mereka yang berjaya menguruskan masanya bersama Tuhan. Konsisten dan berdisplin bersama Allah setiap hari, pasti masanya akan dipenuhi dengan keberkatan dan aktiviti perniagaan yang produktif. Bercita-cita menjadi kaya bukanlah kesalahan di sisi Islam. Yang salah apabila lalai dengan kekayaan. Enggan berzakat dan bersedekah. Kekayaan ‘Abdurrahman ibn ‘Awf dianggarkan mencecah RM 2 bil

Banyak Membaca Buku Cara Terbaik Bayar Yuran Kemalasan

MENURUT ABANGNYA, ELON MUSK DIBESARKAN DENGAN CARA MEMBACA DUA BUAH BUKU SEHARI. Manakala Mark Zuckerberg membaca sekurang-kurangnya sebuah buku setiap dua minggu. Bill Gates pula membaca 50 buah buku setahun. Dan Warren Buffet menganggarkan 80 peratus daripada waktu bekerjanya digunakan untuk membaca. Dia percaya kepintarannya adalah hasil daripada tabiat membaca. Apabila selesai menyertai apa sahaja kursus perniagaan, selalu kita dengar rungutan seumpama ini, "Kalau inilah modul dan ilmunya, aku pun tahu. Tak berbaloi rasanya bayar ribu-ribu hanya untuk belajar ilmu yang boleh dapat percuma di internet." Saya tidak salahkan sangat penganjur program. Saya salahkan diri sendiri. Kita sebenarnya tidak membayar yuran "kebodohan", kita membayar yuran "kemalasan". Kita malas membaca dan malas mencari maklumat dan ilmu, akhirnya kita mudah ditipu melalui kursus yang ilmunya boleh diperoleh dengan mudah di alam maya.   Bagi golongan usahawan yang suka membaca