Skip to main content

Mengapakah Jeff Bezos Larang Menggunakan PowerPoint?

Beberapa tahun yang lalu, kami melarang 'persembahan' PowerPoint di Amazon. Ini mungkin perkara yang paling pintar pernah kami lakukan.

JEFF BEZOS MELARANG MENGGUNAKAN POWER POINT DALAM MESYUARAT atau pertemuan perbincangan syarikat. Dia mahukan dokumen naratif. Dia menyedari kekuatan tulisan yang baik dan menjadikannya sebahagian daripada budaya syarikat. Mengapakah dia melakukan hal tersebut? Kerana dia tahu betapa kuatnya impak penulisan naratif sebagai medan latihan dalam menyampaikan pemikiran yang jelas dan memberikan hasil yang sangat baik kepada cara pemikiran staf dan meningkatkan daya kognitif mereka.
 

Bezos percaya dengan penulisan. Dia tahu kekuatan untuk menawan para pekerjanya melalui naratif pelaporan. Dia tahu penulisan yang baik membawa kepada idea yang baik. Dia tahu tulisan yang baik membawa kepada perbahasan yang baik. Dia tahu penulisan yang baik membawa kepada prestasi yang lebih baik. Dan dia tahu penulisan yang baik membawa kepada pemikiran yang lebih baik.
 
Di Amazon, mesyuarat dimulakan dengan setiap ahli yang hadir akan membaca memo naratif dengan senyap selama setengah jam atau lebih. Pada Bezos memo tersebut akan mewujudkan konteks dan tujuan yang jelas yang kemudiannya menjadi perbincangan yang sangat baik. 
 
Dalam tempoh membaca secara senyap, setiap orang mengumpulkan pemikiran mereka dan mencatat, kemudian membincangkan memo tersebut dengan lebih jelas dan tersusun. 
 
Apakah yang dimaksudkan 'naratif' dalam mesyuarat. Ia menjurus kepada pengarang mesti menulis dalam ayat penuh, bukan titik peluru dalam PowerPoint. Fikirkan kembali kelas penulisan di sekolah menengah, anda memerlukan:
 
👉 Perenggan
👉 Ayat topik
👉 Ayat sokongan
👉 Subjek, objek, kata benda, dan kata kerja
 
Menulis secara naratif diwajibkan agar tidak ada persembunyian di sebalik senarai titik peluru yang ditulis dengan malas di Amazon. Menulis dengan cara ini bermaksud anda harus mengembangkan idea anda. Lebih penting lagi, anda mesti memahami dan dapat mengelak daripada budaya 'mencuri PowerPoint' orang lain untuk kepentingan diri sendiri. Seperti yang dikatakan Bezos, hal ini pada awalnya sukar bagi staf di Amazon, tetapi mampu memaksa dan melatih mereka untuk menjelaskan pemikiran mereka dengan lebih meyakinkan.
 
Struktur memo eksekutif di Amazon akan merangkumi empat perkara ini:
 
👉 Titik penting atau objektif yang dibincangkan.
👉Bagaimanakah pasukan telah berusaha menangani masalah ini pada masa lalu.
👉Bagaimanakah percubaan untuk menyampaikan mesej yang berbeza.
👉Mengapakah Amazon perlu mengambil berat (iaitu hal-hal yang berlaku di dalam dan di luar syarikat demi kepentingan Amazon).
 
Menyelaraskan pasukan dengan idea yang jelas sebelum memulakan perbincangan memberi faedah yang banyak kepada syarikat. Jauhi ego dan jangan melayaninya.
 
Anda lihat bagaimana penulisan menjadi asas budaya kecemerlangan di Amazon. Penulisan yang jelas adalah asas untuk pemikiran yang jelas. Pemikiran yang jelas akan memandu visi dan misi yang jelas.
 
Sekarang anda faham mengapa Amazon boleh berkembang pantas. Perhatikan budaya mesyuaratnya yang berbeza dan daya kognitif pekerjanya yang dilatih untuk sentiasa menjadi pintar. 
 
Hakcipta Terpelihara©Muhammad Azli Shukri, 2020
Sertai telegram saya di t.me/azlishukri  untuk tip personal branding dan keusahawanan.
 
Telegram   : t.me/azlishukri 
FB Profile : Azli Shukri
FB Page    : Muhammad Azli Shukri
Instagram  : azli.shukri
Twitter       : AzliShukri
LinkedIn    : Muhammad Azli Shukri
YouTube    : Azli Shukri Channel
Blogspot    : Azli Shukri Jurnal
TikTok      : Azli Shukri

Comments

veronica said…
This comment has been removed by a blog administrator.

Pilihan Pembaca

Kebenaran Tanpa Penghujung Oleh Muhammad Azli Shukri "Manusia menjadi musuh dengan apa-apa yang tidak diketahuinya." - ini adalah pepatah orang-orang Arab. Bukan hadis nabi. Namun demikian, kata-kata ini banyak kebenarannya. Saya sedikit agak kecewa, bahkan mungkin merungut sedikit. Saya memohon maaf jika tulisan saya kali ini agak pedas dan keras (syadid) sikit daripada biasa. Hal ini adalah kerana saya sememangnya tidak gemar apabila seseorang begitu mudah memberi hukum tanpa usul periksa. Isu memboikot barang-barang tertentu yang jelas bersekongkol dengan Israel, saya tegaskan bahawa saya sangat bersetuju dilaksanakan, tetapi lakukan boikot tersebut dengan bijaksana dan berhikmah. Bukan dengan membuta-tuli atau berlandaskan kejahilan serta kebodohan yang kita miliki. Umat Islam menjadi lemah adalah disebabkan sifat ingin tahu mereka terlalu rendah. Malah, untuk mencari ilmu pengetahuan pun kita begitu malas. Umat Islam, khususnya di Malaysia- lebih gemar mendengar khabar a...
MONOLOG AZLI SHUKRI Bab 8 : Kenapa Bukan Khairy Memilih pemimpin bukanlah seperti memilih pakaian. Mana-mana yang kita berkenan, maka kita terus memilih dan membeli tanpa banyak berfikir. Memilih pemimpin juga bukanlah seperti memilih makanan yang mana-mana kita suka, maka kita terus makan, tanpa banyak berfikir. Tetapi, memilih pemimpin adalah umpama memilih seorang isteri atau seorang suami. Mesti kenal dan mesti pastikan bahawa calon isteri atau suami tersebut memahami diri dan mengetahui hati budi kita yang sebenar. Begitu juga dalam memilih seorang pemimpin, sebelum kita memilih seseorang pemimpin, seharusnya kita fahami terlebih dahulu siapakah pemimpin yang hendak kita pilih itu. Bukan boleh main ikut suka atau ikut hati semata-mata. Kita seharusnya melakukan analisis terlebih dahulu, layak atau tidak seseorang itu memegang sesuatu jawatan yang sedang dipertandingkan. Hal ini adalah kerana, jawatan adalah amanah dan tanggungjawab. Jika salah kita memilih, maka akan hancurlah ses...
MENCARI KEBENARAN Oleh Muhammad Azli Shukri Saya agak kecewa, apabila terdapat pihak yang mendakwa bahawa “politik wang” bukanlah rasuah, sebaliknya “politik wang” merupakan duit kopi, atau duit ehsan daripada seseorang ahli politik yang “baik hati” yang diberikan kepada para pengikutnya, demi perjuangan untuk mengejar sesuatu jawatan dalam parti. Lantaran itu, para ahli politik yang mengejar jawatan ini telah “menabur” sebanyak mungkin wang di bahagian-bahagian UMNO seluruh Malaysia demi memastikan nama mereka dicalonkan bagi melepasi syarat kuota yang ditetapkan. Mendakwa bahawa “politik wang” bukanlah satu bentuk rasuah, merupakan pembohongan dan penipuan terhadap kebenaran dan menafikan larangan Allah berhubung isu tersebut. “Politik wang” yang diketahui umum, merupakan sogokan dan pemberian wang tunai kepada seseorang, agar orang tersebut mengundi atau menyokongnya untuk mendapatkan sesuatu jawatan. Dengan kata lain, “politik wang” ialah istilah bagi perlakuan mengguna...