Skip to main content

Mengapakah Jeff Bezos Larang Menggunakan PowerPoint?

Beberapa tahun yang lalu, kami melarang 'persembahan' PowerPoint di Amazon. Ini mungkin perkara yang paling pintar pernah kami lakukan.

JEFF BEZOS MELARANG MENGGUNAKAN POWER POINT DALAM MESYUARAT atau pertemuan perbincangan syarikat. Dia mahukan dokumen naratif. Dia menyedari kekuatan tulisan yang baik dan menjadikannya sebahagian daripada budaya syarikat. Mengapakah dia melakukan hal tersebut? Kerana dia tahu betapa kuatnya impak penulisan naratif sebagai medan latihan dalam menyampaikan pemikiran yang jelas dan memberikan hasil yang sangat baik kepada cara pemikiran staf dan meningkatkan daya kognitif mereka.
 

Bezos percaya dengan penulisan. Dia tahu kekuatan untuk menawan para pekerjanya melalui naratif pelaporan. Dia tahu penulisan yang baik membawa kepada idea yang baik. Dia tahu tulisan yang baik membawa kepada perbahasan yang baik. Dia tahu penulisan yang baik membawa kepada prestasi yang lebih baik. Dan dia tahu penulisan yang baik membawa kepada pemikiran yang lebih baik.
 
Di Amazon, mesyuarat dimulakan dengan setiap ahli yang hadir akan membaca memo naratif dengan senyap selama setengah jam atau lebih. Pada Bezos memo tersebut akan mewujudkan konteks dan tujuan yang jelas yang kemudiannya menjadi perbincangan yang sangat baik. 
 
Dalam tempoh membaca secara senyap, setiap orang mengumpulkan pemikiran mereka dan mencatat, kemudian membincangkan memo tersebut dengan lebih jelas dan tersusun. 
 
Apakah yang dimaksudkan 'naratif' dalam mesyuarat. Ia menjurus kepada pengarang mesti menulis dalam ayat penuh, bukan titik peluru dalam PowerPoint. Fikirkan kembali kelas penulisan di sekolah menengah, anda memerlukan:
 
👉 Perenggan
👉 Ayat topik
👉 Ayat sokongan
👉 Subjek, objek, kata benda, dan kata kerja
 
Menulis secara naratif diwajibkan agar tidak ada persembunyian di sebalik senarai titik peluru yang ditulis dengan malas di Amazon. Menulis dengan cara ini bermaksud anda harus mengembangkan idea anda. Lebih penting lagi, anda mesti memahami dan dapat mengelak daripada budaya 'mencuri PowerPoint' orang lain untuk kepentingan diri sendiri. Seperti yang dikatakan Bezos, hal ini pada awalnya sukar bagi staf di Amazon, tetapi mampu memaksa dan melatih mereka untuk menjelaskan pemikiran mereka dengan lebih meyakinkan.
 
Struktur memo eksekutif di Amazon akan merangkumi empat perkara ini:
 
👉 Titik penting atau objektif yang dibincangkan.
👉Bagaimanakah pasukan telah berusaha menangani masalah ini pada masa lalu.
👉Bagaimanakah percubaan untuk menyampaikan mesej yang berbeza.
👉Mengapakah Amazon perlu mengambil berat (iaitu hal-hal yang berlaku di dalam dan di luar syarikat demi kepentingan Amazon).
 
Menyelaraskan pasukan dengan idea yang jelas sebelum memulakan perbincangan memberi faedah yang banyak kepada syarikat. Jauhi ego dan jangan melayaninya.
 
Anda lihat bagaimana penulisan menjadi asas budaya kecemerlangan di Amazon. Penulisan yang jelas adalah asas untuk pemikiran yang jelas. Pemikiran yang jelas akan memandu visi dan misi yang jelas.
 
Sekarang anda faham mengapa Amazon boleh berkembang pantas. Perhatikan budaya mesyuaratnya yang berbeza dan daya kognitif pekerjanya yang dilatih untuk sentiasa menjadi pintar. 
 
Hakcipta Terpelihara©Muhammad Azli Shukri, 2020
Sertai telegram saya di t.me/azlishukri  untuk tip personal branding dan keusahawanan.
 
Telegram   : t.me/azlishukri 
FB Profile : Azli Shukri
FB Page    : Muhammad Azli Shukri
Instagram  : azli.shukri
Twitter       : AzliShukri
LinkedIn    : Muhammad Azli Shukri
YouTube    : Azli Shukri Channel
Blogspot    : Azli Shukri Jurnal
TikTok      : Azli Shukri

Comments

veronica said…
This comment has been removed by a blog administrator.

Pilihan Pembaca

Kabinet Najib : Masih Kenal Saya?

NOSTRADAMUS SUDAH MATI! Hampir semula ramalan dan tekaan daripada para pemerhati politik dan ahli-ahli politik telah gagal membaca betapa dalamnya hati nurani DS Najib bagi memilih senarai ahli kabinetnya sebentar tadi. Saya percaya, beberapa hari yang lalu, lobi melobi telah berlaku, malah tidak kurang juga ratusan SMS berlegar diruang udara, menceritakan siapa yang bakal dilantik ke kementerian tertentu. Namun demikian, saya percaya pasti ramai yang terkejut dengan barisan kabinet DS Najib pada kali ini, kerana sangat jelas bahawa DS Najib tidak terpengaruh dengan sesiapa pun ketika beliau membuat keputusan melantik ahli jemaah menterinya. Hal ini sangat jelas, tatkala semua ramalan awal dan ramalan di saat-saat akhir turut tersasar jauh daripada hakikatnya. DS Najib memang bijak, maka tidak hairanlah mengapa Tun Mahathir menginginkan beliau menjadi PM, dan terbuktilah juga mengapa Anwar Ibrahim selama ini begitu bimbang andaikata DS Najib menerajui negara. Sesungguhnya, banyak tin

Perniagaan Para Sahabat Nabi Teladan Sepanjang Zaman

BELIAU SEORANG SAHABAT NABI YANG BIJAK. Tergolong dalam kalangan pengumpul al-Quran. Banyak meriwayatkan hadis nabi. Peniaga yang sangat berjaya di Madinah. Keuntungan perniagaannya sehari pernah mencecah 300 dinar (anggaran bersamaan RM360,000). Abu Darda’, sahabat nabi yang hebat berniaga ini berkata, “Yang paling membuatku gembira ialah ketika berdiri di ambang pintu masjid. Setelah itu aku berniaga, sehingga dalam sehari aku mendapat untung 300 dinar, sementara aku tetap mendirikan semua solat di masjid.” Perniagaan adalah tentang kepercayaan dan keyakinan terhadap Tuhan Yang Maha Memberi Rezeki. Mereka yang berjaya menguruskan masanya bersama Tuhan. Konsisten dan berdisplin bersama Allah setiap hari, pasti masanya akan dipenuhi dengan keberkatan dan aktiviti perniagaan yang produktif. Bercita-cita menjadi kaya bukanlah kesalahan di sisi Islam. Yang salah apabila lalai dengan kekayaan. Enggan berzakat dan bersedekah. Kekayaan ‘Abdurrahman ibn ‘Awf dianggarkan mencecah RM 2 bil
Taasub Beragama Timbul Perpecahan Ummah Oleh Muhammad Azli Shukri (Artikel ini sudah disiarkan di dalam Utusan Malaysia, pada 09/10/2003) Kamus Al-Mujid mendefinisikan taasub sebagai berikut “Tidak menerima (menolak) realiti kebenaran, sedangkan telah jelas terbentang buktinya ; semata-mata kerana condong kepada satu-satu pihak” . Manakala di dalam Kamus Pengetahuan Islam, tulisan Datuk Dusuki Hj Ahmad pula mendefinisikan taasub sebagai berikut, “ taasub ertinya fanatik, keras kepala atau mempertahankan sesuatu sikap secara membabi buta.” Umumnya, kedua-dua kamus tersebut jelas menunjukkan persamaan makna taasub yang ditujukan kepada sikap fanatik dan tidak mempedulikan kebenaran walaupun sudah jelas buktinya. Sifat taasub cukup dicela oleh Islam, kerana ia jelas merugikan diri dan masyarakat. Orang Arab Jahiliah sangat taasub dengan tradisi mereka yang sesat, walaupun sudah nyata bahawa kedatangan agama Islam membawa cahaya kebenaran. Orang-orang Yahudi dan Nasrani juga term