November 11, 2020

Mengapa Batman Memerlukan Joker?

Dalam sesebuah cerita, yang menjadikan sesuatu watak itu menarik bukanlah watak itu sendiri. Sebaliknya hubungan antara watak tersebut dengan watak-watak lain yang akan menjadikan sesebuah cerita itu menarik untuk diikuti.

Apakah Batman, wataknya dengan sendiri menjadi sangat menarik? Tidak juga. Tetapi di sebelahnya ada Joker, hubungan mereka berdualah yang menjadikan watak Batman  menjadi sangat menarik lagi kekal relevan.
 
Hubungan antara watak Batman dengan Joker membina differentiation (perbezaan). Maka lahirlah positioning (gambaran) di dalam kotak minda penonton tentang kedua-dua watak tersebut - sang jahat menentang penyelamat dunia. 
 
1. Dalam marketing, differentiation adalah alat untuk membina positioning di dalam pemikiran pelanggan. Ia sama dengan apa yang berlaku di dalam filem. 
 
2. Walter White menarik kerana hubungannya dengan Jesse dan Hank. Neo menarik kerana hubungannya dengan Trinity dan Ejen Smith. Don Draper menarik kerana adanya Roger dan Peggy.
 
3. Hubungan inilah yang mendorong minat orang untuk menonton dan mengikuti ceritanya. Bentuk hubungan ini adalah saling bertentangan, yang membentuk differentiation dan melekat sebagai 'positioning' tertentu dalam pemikiran penonton atau pelanggan anda. 
 
4. Secara prinsipnya, positioning berusaha menempatkan produk atau servis di dalam benak pelanggan sasaran, sehingga memperoleh 'kedudukan atau posisi' unik dan unggul dibandingkan dengan produk pesaing. Posisi yang unik dan unggul ini diperoleh daripada pelbagai differentiation yang kita bina dan rancang. 
 
5. Apakah maksud semua ini untuk sesuatu marketing? Ini bermaksud anda mesti memahami pemikiran pembeli dan pasaran anda. Dalam marketing , semuanya mengikut konteks pelanggan dan segmen pasaran.
 
6. Soalan yang paling penting adalah bukan apa-apa yang dilakukan oleh produk anda - tetapi apakah yang diketahui oleh pelanggan anda tentang produk anda (apakah positioning produk anda di dalam fikiran mereka?). Segala-galanya terbina daripada itu. Ingat, marketing selalunya menjadi medan latihan untuk perbandingan.Jadikan ia sesuatu yang produktif.
 
©Muhammad Azli Shukri, 2020
Sertai telegram saya untuk tip personal branding, 
marketing, penulisan dan keusahawanan di t.me/azlishukri

No comments:

Mengapa Jeff Bezos Larang Menggunakan PowerPoint?

"Beberapa tahun yang lalu, kami melarang 'persembahan' PowerPoint di Amazon. Ini mungkin perkara yang paling pintar pernah kami...