PADA TAHUN 1992, PENGASAS PERNIAGAAN GUDANG MEMBELI BELAH terulung Amerika
Syarikat, Wal-Mart, Sam Walton meninggal dunia. Kekayaannya pada waktu
itu dianggarkan lebih daripada USD 25 billion dengan Wal-Mart memiliki
lebih daripada 8,000 gudang di 15 buah negara.
Pada
mulanya saya amat yakin, kejayaan Sam Walton membina empayar Wal-Mart
di seluruh dunia adalah disebabkan oleh faktor kepintaran para
pengurus dan plan strategi perniagaan mereka yang jitu. Rupa-rupanya
terdapat faktor lain yang mendorong Wal-Mart menjadi sebuah syarikat
luar biasa.
Ramai dalam kalangan usahawan dan organisasi perniagaan hari ini yang
mengabaikan pembentukan "falsafah perniagaan" terlebih dahulu sebelum
meletakkan misi, visi dan sasaran perniagaan. Di Wal-Mart, Sam Walton
memulakan falsafah ringkas perniagaannya dengan memaksa para pengurusnya
memakai lencana yang tertulis We Care About Our People.
We Care About Our People ialah falsafah asas semua jenis perniagaan.
Yang menggerakkan segala operasi, pengurusan dan sesebuah perniagaan
adalah manusia yang digelar sebagai pekerja. Walton mahu menumpukan
terlebih dahulu kepada isu meningkatkan produktivi para pekerjanya.
Beliau yakin jika para pekerja dilayan dengan baik, apa-apa sahaja
perniagaan akan berjaya dan maju.
Walton menyebut mereka sebagai rakan, bukan pekerja. Dia mendengar
apa-apa yang mereka katakan. Beliau berkata, "Kuncinya ialah keluar
masuk kedai dan mendengar apa-apa yang diperkatakan oleh mereka." Beliau
mahu tahu realiti dan isi hati pekerjanya. Hal ini amat berbeza dengan
kebanyakan CEO dan pengurusan tertinggi organisasi yang tidak suka
mendengar realiti, bahkan lebih gemar memaksa para pekerjanya agar
mendengar segala impian yang mereka inginkan.
Sekali lagi, Walton menitik beratkan soal komunikasi dan bukan plan
strategi syarikat! Beliau sangat gembira dan menjadi rutinnya untuk
mendengar pandangan orang bawahan, katanya, "Penting sekali bagi setiap
orang untuk melibatkan diri. Idea-idea kami yang terbaik datang
daripada kerani dan orang-orang di gudang." Berbeza dengan keadaan
sekarang. Ramai para pengurus-pengurus besar syarikat yang menganggap
mereka terlalu hebat dan serba tahu.
Di Wal-Mart - Walton percaya bahawa perniagaannya hanya akan berjaya
sekiranya para pekerjanya dilayan dengan baik, kerana pekerja yang
dilayan baik oleh majikannya pasti akan melayan baik para pelanggannya
juga.
Falsafah di Wal-Mart adalah mudah. Layan pekerja sebagai manusia
dewasa. Layanlah mereka dengan hormat. Jika sesebuah syarikat
menginginkan produktiviti, syarikat tersebut harus memperlakukan para
pekerjannya sebagai harta yang paling bernilai.
Syarikat-syarikat unggul seperti Wal-Mart, mereka mementingkan
kebahagian dan berorentasi penampilan individu yang saling menghormati.
Pengurusan tertingginya juga percaya bahawa kejayaan syarikat bukannya
lahir daripada amalan "memukul meja atau menendang pintu". Sebaliknya
kejayaan hadir melalu cara syarikat melayan pekerjanya sebagai individu
yang dewasa.
Tidak ada hal yang lebih menyeronokkan bagi seorang pekerja selain
daripada merasakan diri mereka dihargai dan diperlukan. Itulah asas bagi
mana-mana perniagaan yang berhasrat untuk maju.
Hakcipta © Muhammad Azli Shukri, 2020 Sertai telegram saya di t.me/azlishukri untuk tip penulisan, personal branding dan bisnes.
Telegram :
t.me/azlishukri
FB Profile : Azli Shukri
FB Page : Muhammad
Azli Shukri
Instagram :
azli.shukri
Twitter : AzliShukri
LinkedIn : Muhammad
Azli Shukri
YouTube : Azli
Shukri Channel
Blogspot : Azli
Shukri Jurnal
TikTok : Azli
Shukri
Comments