Skip to main content

Wal-Mart : Rahsia Kejayaan Sam Walton

PADA TAHUN 1992, PENGASAS PERNIAGAAN GUDANG MEMBELI BELAH terulung Amerika Syarikat, Wal-Mart, Sam Walton meninggal dunia. Kekayaannya pada waktu itu dianggarkan lebih daripada USD 25 billion dengan Wal-Mart memiliki lebih daripada 8,000 gudang di 15 buah negara. 
 

Pada mulanya saya amat yakin, kejayaan Sam Walton membina empayar Wal-Mart di seluruh dunia adalah disebabkan oleh faktor kepintaran para pengurus dan plan strategi perniagaan mereka yang jitu. Rupa-rupanya terdapat faktor lain yang mendorong Wal-Mart menjadi sebuah syarikat luar biasa.
 
Ramai dalam kalangan usahawan dan organisasi perniagaan hari ini yang mengabaikan pembentukan "falsafah perniagaan" terlebih dahulu sebelum meletakkan misi, visi dan sasaran perniagaan. Di Wal-Mart, Sam Walton memulakan falsafah ringkas perniagaannya dengan memaksa para pengurusnya memakai lencana yang tertulis We Care About Our People.
 
We Care About Our People ialah falsafah asas semua jenis perniagaan. Yang menggerakkan segala operasi, pengurusan dan sesebuah perniagaan adalah manusia yang digelar sebagai pekerja. Walton mahu menumpukan terlebih dahulu kepada isu meningkatkan produktivi para pekerjanya. Beliau yakin jika para pekerja dilayan dengan baik, apa-apa sahaja perniagaan akan berjaya dan maju.
 
Walton menyebut mereka sebagai rakan, bukan pekerja. Dia mendengar apa-apa yang mereka katakan. Beliau berkata, "Kuncinya ialah keluar masuk kedai dan mendengar apa-apa yang diperkatakan oleh mereka." Beliau mahu tahu realiti dan isi hati pekerjanya. Hal ini amat berbeza dengan kebanyakan CEO dan pengurusan tertinggi organisasi yang tidak suka mendengar realiti, bahkan lebih gemar memaksa para pekerjanya agar mendengar segala impian yang mereka inginkan. 
 
Sekali lagi, Walton menitik beratkan soal komunikasi dan bukan plan strategi syarikat! Beliau sangat gembira dan menjadi rutinnya untuk mendengar pandangan orang bawahan, katanya, "Penting sekali bagi setiap orang untuk melibatkan diri. Idea-idea kami yang terbaik datang daripada kerani dan orang-orang di gudang." Berbeza dengan keadaan sekarang. Ramai para pengurus-pengurus besar syarikat yang menganggap mereka terlalu hebat dan serba tahu.
 
Di Wal-Mart - Walton percaya bahawa perniagaannya hanya akan berjaya sekiranya para pekerjanya dilayan dengan baik, kerana pekerja yang dilayan baik oleh majikannya pasti akan melayan baik para pelanggannya juga. 
 
Falsafah di Wal-Mart adalah mudah. Layan pekerja sebagai manusia dewasa. Layanlah mereka dengan hormat. Jika sesebuah syarikat menginginkan produktiviti, syarikat tersebut harus memperlakukan para pekerjannya sebagai harta yang paling bernilai.
 
Syarikat-syarikat unggul seperti Wal-Mart, mereka mementingkan kebahagian dan berorentasi penampilan individu yang saling menghormati. Pengurusan tertingginya juga percaya bahawa kejayaan syarikat bukannya lahir daripada amalan "memukul meja atau menendang pintu". Sebaliknya kejayaan hadir melalu cara syarikat melayan pekerjanya sebagai individu yang dewasa. 
 
Tidak ada hal yang lebih menyeronokkan bagi seorang pekerja selain daripada merasakan diri mereka dihargai dan diperlukan. Itulah asas bagi mana-mana perniagaan yang berhasrat untuk maju.
 

Hakcipta © Muhammad Azli Shukri, 2020 Sertai telegram saya di t.me/azlishukri untuk tip penulisan, personal branding dan bisnes.
 
Telegram   : t.me/azlishukri 
FB Profile : Azli Shukri
FB Page    : Muhammad Azli Shukri
Instagram  : azli.shukri
Twitter       : AzliShukri
LinkedIn    : Muhammad Azli Shukri
YouTube    : Azli Shukri Channel
Blogspot    : Azli Shukri Jurnal
TikTok      : Azli Shukri

Comments

Pilihan Pembaca

Kebenaran Tanpa Penghujung Oleh Muhammad Azli Shukri "Manusia menjadi musuh dengan apa-apa yang tidak diketahuinya." - ini adalah pepatah orang-orang Arab. Bukan hadis nabi. Namun demikian, kata-kata ini banyak kebenarannya. Saya sedikit agak kecewa, bahkan mungkin merungut sedikit. Saya memohon maaf jika tulisan saya kali ini agak pedas dan keras (syadid) sikit daripada biasa. Hal ini adalah kerana saya sememangnya tidak gemar apabila seseorang begitu mudah memberi hukum tanpa usul periksa. Isu memboikot barang-barang tertentu yang jelas bersekongkol dengan Israel, saya tegaskan bahawa saya sangat bersetuju dilaksanakan, tetapi lakukan boikot tersebut dengan bijaksana dan berhikmah. Bukan dengan membuta-tuli atau berlandaskan kejahilan serta kebodohan yang kita miliki. Umat Islam menjadi lemah adalah disebabkan sifat ingin tahu mereka terlalu rendah. Malah, untuk mencari ilmu pengetahuan pun kita begitu malas. Umat Islam, khususnya di Malaysia- lebih gemar mendengar khabar a...
MONOLOG AZLI SHUKRI Bab 11 : Bukan Salah En. Jamaluddin Saya sebenarnya malas untuk mengulas isu debat yang dilaung-laungkan oleh Khairy Jamaluddin (KJ) sejak cadangan tersebut beliau utarakan di media massa. Pada hemat saya, berdebat untuk merebut jawatan Ketua Pemuda UMNO Malaysia, seperti yang disarankan oleh beliau hanyalah sia-sia, dan sama sekali tidak akan mencapai objektif yang diharapkan. Sebelum kita pergi jauh, sebab musabab mengapa saya tidak bersetuju dengan debat ini haruslah diketahui terlebih dahulu dan kemudian kita bisa menganalisisnya secara jujur. kita harus tahu apakah matlamat utama debat yang begitu diminati oleh KJ ini? selepas mengetahui matlamatnya, barulah dibincangkan apakah debat tersebut mampu mengukuhkan UMNO dan menarik minat orang muda kembali kepada UMNO, jika tidak, lupakan sahaja. Orang luar daripada UMNO tidak tahu apakah kesan debat ini terhadap imej dan nama UMNO itu sendiri. Mereka mungkin menyokong agar debat calon-calon ketua Pemuda UMNO M...
MENCARI KEBENARAN Oleh Muhammad Azli Shukri Saya agak kecewa, apabila terdapat pihak yang mendakwa bahawa “politik wang” bukanlah rasuah, sebaliknya “politik wang” merupakan duit kopi, atau duit ehsan daripada seseorang ahli politik yang “baik hati” yang diberikan kepada para pengikutnya, demi perjuangan untuk mengejar sesuatu jawatan dalam parti. Lantaran itu, para ahli politik yang mengejar jawatan ini telah “menabur” sebanyak mungkin wang di bahagian-bahagian UMNO seluruh Malaysia demi memastikan nama mereka dicalonkan bagi melepasi syarat kuota yang ditetapkan. Mendakwa bahawa “politik wang” bukanlah satu bentuk rasuah, merupakan pembohongan dan penipuan terhadap kebenaran dan menafikan larangan Allah berhubung isu tersebut. “Politik wang” yang diketahui umum, merupakan sogokan dan pemberian wang tunai kepada seseorang, agar orang tersebut mengundi atau menyokongnya untuk mendapatkan sesuatu jawatan. Dengan kata lain, “politik wang” ialah istilah bagi perlakuan mengguna...