Skip to main content

Wal-Mart : Rahsia Kejayaan Sam Walton

PADA TAHUN 1992, PENGASAS PERNIAGAAN GUDANG MEMBELI BELAH terulung Amerika Syarikat, Wal-Mart, Sam Walton meninggal dunia. Kekayaannya pada waktu itu dianggarkan lebih daripada USD 25 billion dengan Wal-Mart memiliki lebih daripada 8,000 gudang di 15 buah negara. 
 

Pada mulanya saya amat yakin, kejayaan Sam Walton membina empayar Wal-Mart di seluruh dunia adalah disebabkan oleh faktor kepintaran para pengurus dan plan strategi perniagaan mereka yang jitu. Rupa-rupanya terdapat faktor lain yang mendorong Wal-Mart menjadi sebuah syarikat luar biasa.
 
Ramai dalam kalangan usahawan dan organisasi perniagaan hari ini yang mengabaikan pembentukan "falsafah perniagaan" terlebih dahulu sebelum meletakkan misi, visi dan sasaran perniagaan. Di Wal-Mart, Sam Walton memulakan falsafah ringkas perniagaannya dengan memaksa para pengurusnya memakai lencana yang tertulis We Care About Our People.
 
We Care About Our People ialah falsafah asas semua jenis perniagaan. Yang menggerakkan segala operasi, pengurusan dan sesebuah perniagaan adalah manusia yang digelar sebagai pekerja. Walton mahu menumpukan terlebih dahulu kepada isu meningkatkan produktivi para pekerjanya. Beliau yakin jika para pekerja dilayan dengan baik, apa-apa sahaja perniagaan akan berjaya dan maju.
 
Walton menyebut mereka sebagai rakan, bukan pekerja. Dia mendengar apa-apa yang mereka katakan. Beliau berkata, "Kuncinya ialah keluar masuk kedai dan mendengar apa-apa yang diperkatakan oleh mereka." Beliau mahu tahu realiti dan isi hati pekerjanya. Hal ini amat berbeza dengan kebanyakan CEO dan pengurusan tertinggi organisasi yang tidak suka mendengar realiti, bahkan lebih gemar memaksa para pekerjanya agar mendengar segala impian yang mereka inginkan. 
 
Sekali lagi, Walton menitik beratkan soal komunikasi dan bukan plan strategi syarikat! Beliau sangat gembira dan menjadi rutinnya untuk mendengar pandangan orang bawahan, katanya, "Penting sekali bagi setiap orang untuk melibatkan diri. Idea-idea kami yang terbaik datang daripada kerani dan orang-orang di gudang." Berbeza dengan keadaan sekarang. Ramai para pengurus-pengurus besar syarikat yang menganggap mereka terlalu hebat dan serba tahu.
 
Di Wal-Mart - Walton percaya bahawa perniagaannya hanya akan berjaya sekiranya para pekerjanya dilayan dengan baik, kerana pekerja yang dilayan baik oleh majikannya pasti akan melayan baik para pelanggannya juga. 
 
Falsafah di Wal-Mart adalah mudah. Layan pekerja sebagai manusia dewasa. Layanlah mereka dengan hormat. Jika sesebuah syarikat menginginkan produktiviti, syarikat tersebut harus memperlakukan para pekerjannya sebagai harta yang paling bernilai.
 
Syarikat-syarikat unggul seperti Wal-Mart, mereka mementingkan kebahagian dan berorentasi penampilan individu yang saling menghormati. Pengurusan tertingginya juga percaya bahawa kejayaan syarikat bukannya lahir daripada amalan "memukul meja atau menendang pintu". Sebaliknya kejayaan hadir melalu cara syarikat melayan pekerjanya sebagai individu yang dewasa. 
 
Tidak ada hal yang lebih menyeronokkan bagi seorang pekerja selain daripada merasakan diri mereka dihargai dan diperlukan. Itulah asas bagi mana-mana perniagaan yang berhasrat untuk maju.
 

Hakcipta © Muhammad Azli Shukri, 2020 Sertai telegram saya di t.me/azlishukri untuk tip penulisan, personal branding dan bisnes.
 
Telegram   : t.me/azlishukri 
FB Profile : Azli Shukri
FB Page    : Muhammad Azli Shukri
Instagram  : azli.shukri
Twitter       : AzliShukri
LinkedIn    : Muhammad Azli Shukri
YouTube    : Azli Shukri Channel
Blogspot    : Azli Shukri Jurnal
TikTok      : Azli Shukri

Comments

Pilihan Pembaca

Banyak Membaca Buku Cara Terbaik Bayar Yuran Kemalasan

MENURUT ABANGNYA, ELON MUSK DIBESARKAN DENGAN CARA MEMBACA DUA BUAH BUKU SEHARI. Manakala Mark Zuckerberg membaca sekurang-kurangnya sebuah buku setiap dua minggu. Bill Gates pula membaca 50 buah buku setahun. Dan Warren Buffet menganggarkan 80 peratus daripada waktu bekerjanya digunakan untuk membaca. Dia percaya kepintarannya adalah hasil daripada tabiat membaca. Apabila selesai menyertai apa sahaja kursus perniagaan, selalu kita dengar rungutan seumpama ini, "Kalau inilah modul dan ilmunya, aku pun tahu. Tak berbaloi rasanya bayar ribu-ribu hanya untuk belajar ilmu yang boleh dapat percuma di internet." Saya tidak salahkan sangat penganjur program. Saya salahkan diri sendiri. Kita sebenarnya tidak membayar yuran "kebodohan", kita membayar yuran "kemalasan". Kita malas membaca dan malas mencari maklumat dan ilmu, akhirnya kita mudah ditipu melalui kursus yang ilmunya boleh diperoleh dengan mudah di alam maya.   Bagi golongan usahawan yang suka membaca
Bagaimanakah Sikap Seorang Jutawan? (Artikel ini sudah disiarkan di dalam majalah Dewan Ekonomi edisi Julai 2008) Oleh Muhammad Azli Shukri Berdasarkan laporan kekayaan penduduk dunia yang dikeluarkan oleh Merrill Lynch dan firma perunding Capgemini, terdapat 9.5 juta orang jutawan (memiliki harta bernilai lebih AS$1 juta) di seluruh dunia pada tahun 2006. Pada tahun tersebut Singapura, India dan Indonesia mencatat pertumbuhan paling tinggi bilangan penduduk yang berjaya mencapai status jutawan. Pada tahun 2007 pula dianggarkan terdapat 415 orang yang bertaraf bilionair di Amerika, 101 orang di Rusia dan 60 orang di Jerman. Menjadi jutawan adalah idaman hampir semua orang, namun demikian, pada tahun 2006 dianggarkan cuma enam peratus daripada penduduk dunia yang berupaya mencapai status tersebut. Soalnya, Di manakah perginya baki 94 peratus yang lain itu?. Ramai yang beranggapan bahawa negara, bangsa, kepandaian dan peluang adalah faktor utama, namun kepercay

Lagi Kisah Siti Nurhaliza : Mana Perginya Produk CTea?

Lagi Kisah Siti Nurhaliza Mana Perginya Produk CTea? Oleh Satu Hala (Malaysia Instinct) Inilah antara benda-benda yang buat sakit hati dengan orang kaya Melayu ni. Datuk K sanggup perabis RM66,550 untuk beli nombor plate KCT 1 untuk isteri tercinta, Datuk Siti Nurhaliza. Kononnya cintan maut habislah tu kan. Tak tahulah kot-kot Rozita Che Wan yang dulu orang kata dapat Mercedes dari Datuk K (lepas dah kahwin dengan Siti) pun akan dapat nombor plate yang sama. Gasaklah hal Rozita Che Wan tu. Yang penulis tertarik nak tulis ialah sikap orang macam Datuk K dan Siti Nurhaliza. Parasit adalah perkataan paling tepat. Tahu tak Siti Nurhaliza adalah pemohon pinjaman Tekun untuk bisnes barang solek Simply Siti. Kalau tak percaya, pergilah cek dengan Tekun. Pasti nama Siti akan terpacul. Sakit hati betul penulis dengan orang-orang macam ini. Dah tahu duit banyak, gunalah duit sendiri untuk berniaga, tak pun pinjamlah bank. Gi pinjam dengan Tekun tu buat apa? Mentanglah bayar