Skip to main content

Isu Nama Allah : Menjawab Kebobrokan Khalid Samad

Khalid Samad Keliru!


SHAH ALAM, 1 Jan (harakahdaily) : Ahli Parlimen Shah Alam Khalid Samad petang tadi bersetuju dengan keputusan Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur menolak permohonan Kementerian Dalam Negeri (KDN) melarang orang-orang bukan Islam dari menggunakan perkataan 'Allah'. Beliau yang sebelum ini dilihat lantang mempertikai usaha KDN di di Parlimen, menganggap keputusan Mahkamah semalam menepati nas al-Quran."Keputusan Mahkamah itu menepati dengan al-Quran, iaitu perkataan Allah bukan milik eksklusif umat Islam sahaja tapi semua manusia patut menyembahnya," jelas beliau selepas menyertai solat Jumaat di Surau Nur Hidayah, di sini.Beliau turut menasihatkan KDN supaya tidak melarang sesuatu yang jelas digalakkan dalam Islam."Kalau kita (KDN) nak menghalang keputusan itu, secara tidak langsung seolah-olah menghalang apa yang digalakkan oleh Allah sendiri."Yang membeza orang Islam dan bukan Islam bukanlah tuhan kita adalah Allah dan tuhan mereka tidak (dipanggil) Allah, tapi yang membezakannya adalah kefahaman tentang ajaran Islam itu sendiri," katanya.Menurut beliau, keputusan mahkamah itu sekali gus mengukuhkan kefahaman orang Islam terhadap agama mereka, bukannya atas nama Islam sahaja."Saya rasa keputusan ini (mahkamah) akan mengukuhkan lagi kefahaman Islam di kalangan orang Islam sendiri, bukan atas nama (Islam) saja," jelasnya.Ujarnya lagi, Rasulullah s.a.w sendiri pun tidak menghalang masyarakat bukan Islam dari mengaku Allah sebagai Tuhan mereka.Sebaliknya, Nabi menerapkan kefahaman Islam kepada masyarakat bukan Islam menggunakan rasional dan dakwah; sebagaimana ditunjukkan dalam ayat 87-88 dari surah az-Zukhruf; dan ayat 63 dari surah al-Ankabut.Tambahnya lagi, kedua-dua ayat tersebut seharusnya mendorong masyarakat Islam menjelaskan kefahaman sebenar tentang Allah dan Islam itu sendiri.Terdahulu, akhbar mingguan The Herald dihalang dari menggunakan perkataan Islam dalam penerbitan mereka. Ekoran itu, Gereja Katholik telah memohon perintah Mahkamah supaya menolak larangan yang dilakukan KDN itu.




Ulasan Saya : Salah seorang pemimpin pembangkang yang mempunyai masalah mindanya ialah Ahli Parlimen Shah Alam - saudara Khalid Samad. Beberapa kenyataan beliau berhubung isu penggunaan nama Allah dalam penerbitan mingguan suratkhabar Herald - The Catholic Weekly , benar-benar mencerminkan kegagalannya dalam melihat realiti agama Islam di bumi Malaysia ini. Perbandingan dan hujah yang digunakan adalah sangat dangkal dan sama sekali tidak menggunakan kaedah usul fiqh bagi menyelesaikan persoalan yang rumit ini. Apakah ilmu beliau lebih tinggi jika dibandingkan dengan ulama-ulama yang menganggotai Majlis Mufti dan Majlis Fatwa Kebangsaan?



Bukankah sudah jelas pendirian yang diberikan oleh Majlis Mufti berkenaan isu ini? Yang mana penggunaan nama Allah sama sekali tidak diizinkan penggunaannya di dalam penerbitan mingguan Gereja Katholik tersebut? Apakah Khalid Samad lebih alim dan bijak daripada mufti-mufti yang ada di Malaysia ini? Kebobrokan fikiran Khalid tampak jelas melalui kenyataannya yang saya "bold"kan dengan warna merah di atas. Dari mana agaknya Khalid Samad mendapat kefahaman Islam dengan hujah bahawa kononnya yang membezakan antara orang Islam dengan orang bukan Islam bukanlah berpaksikan kepada tuhan orang Islam itu dipanggil Allah, dan tuhan orang bukan Islam itu pula tidak dipanggil dengan nama Allah, sebaliknya menurut Khalid lagi, yang membezakan antara orang bukan Islam dengan orang Islam adalah kefahaman mereka terhadap ajaran Islam itu sendiri.



Wah! mudah benar membezakan orang Islam dengan orang bukan Islam melalui kaca mata Khalid Samad ini. Jadi, nampaknya selepas ini, bolehlah kita panggil para orentalis Barat yang hafal al-Quran sebagai ulama, dan kita jadikan tulisan-tulisan mereka sebagai rujukan, sekali pun mereka tidak beriman kepada Allah - kerana jika menurut Khalid untuk membezakan antara orang Islam dengan orang bukan Islam hanyalah melalui sejauh mana seseorang itu memahami ajaran Islam.




Khalid Samad "agaknya" mungkin terlupa bagaimana lafaz syahada untuk mengesahkan seseorang itu benar-benar sudah masuk Islam, lafaznya ialah (biar saya ingatkan Khalid Samad semula) 'Asyhaduallailahaillallah,wa Asyhaduannamuhammadarrasulullah' - bukankah dalam kalimah tauhid ini sudah jelas wujudnya perkataan Allah? Sekaligus membuktikan bahawa antara ciri yang membezakan antara orang Islam dengan orang bukan Islam adalah termasuk nama Tuhan yang kita sembah - dalam konteks ini, Tuhan yang kita sembah dan yakini ialah Allah! Dan orang kafir hanya mengakui Allah sebagai pencipta semata-mata, tetapi mereka sama sekali tidak mengakui Allah sebagai Tuhan yang Maha Berkuasa atas tiap-tiap sesuatu dan menolak ajaran yang dibawa oleh Nabi Muhammad.




Kekeliruan Khalid Samad semakin menjadi-jadi tatkala beliau cuba berhujah bahawa Rasulullah sendiri tidak menghalang masyarakat bukan Islam daripada mengakui Allah sebagai Tuhan mereka - memang benar Rasulullah tidak menghalang, (kerana sememangnya hakikat bahawa Allah ialah Tuhan semesta alam) tetapi dengan syarat mereka memahami Allah melalui ajaran yang hak, dan bukan untuk mewujudkan kekeliruan kepada manusia. Namun demikian, dalam konteks dan isu yang sedang kita hadapi pada kali ini - niat dan objektif surat khabar Herald yang beria-ria mahu menggunakan nama Allah dalam penerbitan mereka sangat-sangat diragui matlamatnya! Mengapa baru sekarang isu ini timbul? Bukankah semua orang tahu isu ini hanya mengundang fitnah kepada umat Islam di Malaysia dan merosakkan pemikiran generasi muda pada masa akan datang! Sekali pun di dalam sunnah rasulullah terdapat petunjuk yang membenarkan orang bukan Islam menyebut dan menggunakan nama Allah - tetapi kondisinya sangat berbeza jika dibandingkan di negara kita pada hari ini. Lantaran itu - para ulama harus menguasai ilmu Fiqh al-Waki bagi memastikan keputusan atau fatwa yang bakal mereka nyatakan dalam isu ini - benar-benar menepati suasana, keadaan dan realiti sesuatu masyarakat Islam itu.




Malah, adalah jelas perlu ada pertimbang dari sapek kesan jika penggunaan nama Allah diizinkan untuk digunakan di dalam terbitan surat khabar milik Gareja Katolik itu. Isu ini pernah saya sentuh sebelum ini, maka saya perturunkan sekali lagi jawapan-jawapannya :




Posting Saya Pada 15 March 2009 : Isu ini pada hakikatnya sudah selesai, apabila penggunaan nama Allah tidak diizin untuk digunakan oleh penerbitan dalam surat khabar kristian. Tetapi isu ini timbul semula, apabila terdapat segelintir bloggers yang mengutip pandangan Nik Aziz dan Dr Asri bagi menghalalkan perbuatan tersebut. Saya tidak menyalahkan Nik Aziz dan Dr Asri dalam hal ini, mereka menulis dengan ijtihad mereka, berasaskan kepada ilmu yang mereka miliki, malah jika diperhatikan hujah kedua-dua pihak ada kebenarannya.



Namun demikian, pada pandangan saya hujah yang lebih menghampiri kebenaran berasaskan kepada (waki') atau realiti semasa, maka suka saya menerima hasil ijtihad Mufti Perak, Datuk Harussani. Dr Asri berhujah bahawa ada beza antara merebut nama Allah dengan mempertahankan aqidah, lantaran itu, Dr Asri melihat isu tersebut berasingan, maka kerana itu beliau tidak melarang penggunaan nama Allah tersebut.Dr Asri perpandangan, "Di samping, hendaklah kita jelas bahawa yang membezakan aqidah Islam dan selainnya bukanlah kepada rebutan atau sebutan nama Allah, sebaliknya pada ketulusan tauhid dan penafian segala unsur syirik, Di samping itu, kita harus bertanya kepada diri kita, mengapakah kita sentiasa merasakan kita akan menjadi pihak yang tewas jika orang lain memanggil tuhan Allah?" dari satu segi saya sependapat dengan Dr Asri, hal ini adalah kerana bukti-bukti yang sahih telah dikemukakannya dalam artikel beliau, namun begitu saya jelaskan isu tersebut bukanlah isu ringan pada masa kini dan ia perlu dilihat dari sudut yang lain.




Datuk Seri Harussani melihat isu tersebut dalam konteks fiqh waki' oleh sebab itu ijtihad beliau berbeza dengan Nik Aziz dan Dr Asri - Harussani lebih banyak terlibat dengan pelbagai isu kristianisasi sebelum ini, beliau lebih arif tentang bagaimana halusnya para pendakwah kristian untuk cuba menyesatkan umat Islam di negara ini - kita harus faham latar belakang Harussani dalam hal tersebut.Dalam usaha kita mengeluarkan ijtihad - kita harus menguasai fiqh waki' yakni fiqh yang menguasai hal-hal terkini, serta segala ancaman terbaru yang dihidangkan kepada umat Islam dan aqidahnya. Justeru itu, dalam hal ini - Harussani mendahului dari mufti-mufti yang lain. Harussani dapat melihat apa-apa yang kurang diberi perhatian oleh ulama lain, inilah yang mengagumkan saya berkenaan diri Harussani. Dalam mengemukakan sebarang ijtihad, kita tidak cukup sekadar menguasai ilmu hadis atau syariat semata-mata, sebaliknya pelbagai disiplin ilmu agama harus kita kuasai - khususnya untuk menghadapi ancaman terhadap umat Islam pada masa kini.




Ulama harus bijak menangkap tipu muslihat musuh-musuhnya, dan dari situ ijtihadnya akan lebih tepat dan berwibawa.Berbalik kepada isu di atas - Harussani melihat fasad (kerosakan) yang timbul akibat daripada penggunaan nama Allah dalam penerbitan pihak kristian itu jauh lebih besar daripada kebaikannya, terutama ketika umat Islam begitu lemah dengan pelbagai masalah dan kelemahan. Harussani berpandangan, jika diizinkan kelak - ia membuka pintu fitnah kepada agama Islam dan umatnya - inilah ancaman yang dibimbangi oleh beliau. Harussani dengan segala ilmunya melihat waki' atau realiti umat Islam, khususnya generasi muda di Malaysia sangat lemah dari segi aqidah dan akhlak, dan lebih mudah terpesong aqidahnya jika hal tersebut tidak dibendung dari sekarang. Dan untuk jangka masa panjang, hal ini sangat merbahaya kepada aqidah umat Islam.Lantaran itu, Harussani melihat isu tersebut dari kaca mata yang berbeza dengan Nik Aziz dan Dr Asri.




Beliau melihat secara holistik, yakni kesan terhadap "keizinan tersebut" pada masa akan datang kepada agama Islam dan umatnya. Sekarang ini, nama Allah merupakan maruah umat Islam - kita tidak mahu fitnah melanda atas nama Allah yang Maha Agung dan Maha Besar itu melalui permainan oranq-orang kafir yang tidak faham akan agaran Islam yang sebenar - kita tidak mahu generasi muda menyalah tafsirkan nama Allah dan kefahaman terhadap-NYA melalui penerbitan media kristian yang tidak amanah. Jadi, menurut Harussani - fasad atau kerosakkan yang melanda agama Islam adalah lebih besar daripada kebaikannya, sekiranya nama Allah diizinkan untuk digunakan oleh penerbitan kristian tersebut.




Malah, menterjemahkan perkataan "God" kepada Allah merupakan penyelewangan fakta yang jelas. Hal ini adalah kerana perkataan Allah datangnya daripada bahasa Arab, manakala God daripada bahasa Inggeris. Oleh sebab itu, Harussani berpendapat untuk jangka panjang hal tersebut boleh merosakkan aqidah dan nama baik agama Islam itu sendiri.Bertitik tolak daripada itu, kaedah fiqh adalah mudah, jika sesuatu perkara itu jelas membawa fasad atau kerosakan yang lebih besar daripada maslahatnya (kebaikannya) maka haruslah kita tinggalkan. Dan dalam isu ini, saya percaya ijtihad Harussani lebih menghampiri kebenaran , beliau yakin kerosakannya adalah besar kepada agama Allah ini jika kita tidak berhati-hati dalam isu tersebut - semoga Allah memberikan ganjaran terhadap perjuangannya. Wallahualam.




Posting Saya Pada 8 March 2008 : Inilah Kesannya Apabila Nama Allah Diizinkan Kepada Gereja Katolik baca Lirik Lagu : Allah Peduli - Nyanyian Agnes Monica :

Banyak perkara yang tak dapat ku mengerti,

Mengapakah harus terjadi

Di dalam kehidupan ini

Suatu perkara yangKu simpan dalam hati

Tiada satupun kan terjadi tanpa Allah perduli

Allah mengertiAllah peduli

Segala persoalan yg kita hadapi

Tak akan pernah di biarkanya ku bergumul sendiri

Sebab Allah mengerti

Allah mengerti

Allah peduli

Segala persoalan yg kita hadapi

Tak akan pernah di biarkanya ku bergumul sendiri

Sebab Allah Yesus ku Mengerti


Apabila Datuk Seri Harussani, Mufti Kerajaan Negeri Perak menentang penggunaan nama Allah dalam terbitan majalah agama Kristian - sudah tentu beliau mempunyai hujah mengapa perbuatan tersebut tidak boleh dan sudah pasti beliau dapat menghidu kesannya ke atas umat Islam pada masa akan datang. Malah, posting saya dalam blog ini turut secara terang-terangan menentang dengan sekeras-kerasnya penggunaan nama Allah oleh pihak gereja dalam penerbitan mereka. Kita harus faham kesannya ke atas minda umat Islam dan generasi muda yang lemah iman dan kefahamannya.



Nah, sekarang cuba lihat lirik lagu yang dinyanyikan oleh penyanyi separuh bogel Indonesia terkenal - Agnes Monica di atas. Bukankah ia merosakkan aqidah umat Islam, khususnya dalam kalangan muda-mudi Islam apabila mereka turut sama menghafal lirik lagu tersebut? Lalu menyanyi-nyanyi dengan riang-ria tanpa sedar, sesungguhnya mereka telah menghina dan mensyirikkan Allah? Masih tidak nampakkah kesannya kepada kita dan umat Islam untuk jangka masa yang panjang? Jika hal ini tidak dibendung dari sekarang?



Mula-mula mereka diizinkan dalam penerbitan majalah, lama-kelamaan nama Allah dipersenda dan dipermainkan dalam pelbagai cara. Inilah yang sangat kita bimbangkan.Lirik tersebut - perkataan Allah Yesus Ku - sangat jelas boleh memesongkan aqidah para remaja Islam yang masih lemah aqidah dan pegangannya. Sedarlah kita bahawa sesungguhnya - agama Islam makin terancam, lantaran pemimpin-pemimpinnya lebih sibuk berpolitik daripada mempertahankan aqidah penganutnya.



Soal aqidah dan iman harus dipandang serius, baik PAS mahupun UMNO. Hal ini adalah kerana, kekuatan umat Islam adalah bergantung sejauh mana kekuatan aqidah dan iman mereka kepada Allah. Kita bimbang, tanpa sedar musuh-musuh Islam memasukkan racun dalam minda generasi muda bagi memastikan mereka jauh daripada agama dan aqidah Islam. Inilah sebabnya mengapa kita sangat menentang penggunaan nama Allah dalam penerbitan majalah Kristian tersebut. Seluruh ulama di Malaysia harus seia-sekata dalam hal ini, jangan hanya Mufti Perak sahaja yang bersuara. Wallahualam.




Posting Saya Pada Februari 2008 : Maafkan saya, kerana agak lambat sedikit untuk memberi komen berkenaan isu penggunaan kalimah Allah dalam penerbitan berkaitan dengan agama Kristian - kelulusan yang telah diberikan oleh Kementerian Dalam Negeri (KDN) tersebut sebenarnya tidak hanya "mengejutkan" Mufti Perak, Datuk Seri Harussani semata-mata, bahkan sekalian monyet, beruk, beruang dan semua haiwan dan binatang di hutan-banat pun akan terkejut "beruk" dengan keputusan tersebut.




Apakah jenisnya manusia ini jika hal yang sangat asas dalam agama Islam pun, kita seolah-olah masih jahil dan tidak tahu membezakan antara niat menghina dengan niat untuk berdakwah. Kita harus faham kalimah Allah bukan daripada perkataan Melayu yang boleh diterjemahkan menjadi perkataan "Tuhan", itu salah dan terpesong jauh daripada kebenaran. Kalimah Allah adalah daripada bahasa Arab - ia mengandungi makna dan pengertian tertentu - tidak seperti pengertian umum perkataan "Tuhan" itu.




KDN harus memahami hal ini semua. Jika tidak arif tanyalah para mufti, jangan bertindak mengikut logik akal.Sebab itu, kita dari sekolah menengah lagi sudah diajar asas-asas tauhid dan mengenal Allah yang Esa - tak akan kita masih tidak tahu semua itu. Malah, agak ganjil jika para pegawai di KDN tidak tahu membezakan antara kalimah Allah dengan perkataan Tuhan secara umum. Apakah kita begitu jahil sehingga tidak tahu bagaimana untuk mengenal Allah yang Maha Esa? Apakah kita selama ini tidak pernah belajar tentang tauhid Rububiyah (yakni menyakini bahawa Allah yang tunggal menciptakan langit dan seluruh alam ini dan menyakini bahawa tiada sebarang persamaan dari segi kuasa yang menyamai kekuasaan Allah ini.



Allah yang mencipta, mentadbir, mengurus, memiliki dan menguasai alam ini) dan tauhid Uluhiyah (yakni menyakini Allah yang tunggal yang berhak untuk dicintai, dipatuhi, ditunduki secara mutlak. Dan tiada lain yang boleh disifatkan sedemikian.) Malah, apakah selama ini, kita juga tidak pernah belajar erti tauhid Asma wa Sifat (yakni meyakini bahawa Allah yang tunggal memiliki semua sifat sempurna. dan tiada sifat Allah yang sama dengan sifat ciptaan-Nya.)Lantaran itu, jika kita memahami konsep tauhid ini, maka bagaimanakah kita boleh terfikir dan mengizinkan orang lain memandai-mandai mentakrif kalimah Allah itu sama dengan perkataan "tuhan" yang mereka fahami dalam agama mereka?



Kebodohan yang semacam mana lagi yang hendak kita katakan kepada diri kita andaikata hal yang semacam ini pun kita tidak fahami? saya tiada masa untuk meleret-leret panjang dalam soal ini, saya semakin sakit hati - apabila ada segelintir orang Islam yang beria-ria pula menyokong, agar diizinkan penggunaan kalimah Allah dalam penerbitan majalah agama Kristian. Jika tujuan untuk menerangkan tentang Islam dan ajarannya - itu lain, tetapi jika untuk menterjemahkan takrif Allah kepada perkataan "tuhan" yang difahami oleh agama kristian - itu sudah melampau. Malah itu adalah jelas untuk menghina atau ada niat tersembunyi bagi merosakkan pemikiran dan aqidah umat Islam di negara ini.Saya fikir sudah semakin ramai yang berani mempermainkan nama Allah dan agama kita. Sudah tiba masanya agar umat Islam di Malaysia bersatu hati menolak segala macam penghinaan kepada agama

Comments

AbgTuah said…
SALAM TUAN AZLI

AMAT BERNAS SEKALI KUPASAN DAN PENTERJEMAHAN TUAN BERKAITAN ISU PENGUNAAN NAMA ALLLAH DI PENERBITAN MAJALAH GEREJA KRISTIAN.
4JJ luZ said…
Salam Tuan azli,
Kupasan yang baik dan perlu diambil tindakan segera.Pemimpin2 Islam diharap dapat membuat langkah pemula. Kalau dalam bab ini pun kita tak boleh pertahankan,yang lain2 lagilah jahanam
sri mersing said…
Askm saudara Azli,

Sebenarnya masalah yang sama di hadapi oleh Sheikh Ahmed Deedat di Afrika Selatan sewaktu beliau masih muda(iaitu serangan pendakwah Kristian).Beliau telah menyediakan kita dgn apa yg patut kita buat pada mereka.Kita cuma perlu mempelajari semula apa yang telah beliau ajar
salam Bro...

Isu ini patut kita tentang dan terus tentang.

Nama Allah perlu dijadikan hak ekslusif kita.

Mari kita pertahankanya..

Blogger mesti membela agama !


Takbir ! Allahu Akbar


Jemput respon artikel yang sama di blog saya


terima kasih
YANG GAMBI said…
Salam Azli, satu kupasan yang bernas untuk direnungi semua umat Islam.... apa lagi bagi mereka-mereka yang terlalu sangat nak dapat kuasa sehingga sanggup menjual maruah agama dan bangsa sendiri...
buaya said…
salam ziarah,

ulasan yg bagus..

taniah sekali lg kerana kupasan bernas ini...

http://www.buaya-merah.blogspot.com
politik said…
25. Demi, jika engkau tanyakan kepada mereka : Siapakah yang menciptakan langit dan bumi ? Mereka menjawab : Allah. Katakanlah : Alhamdulillah. Tetapi kebanyakan mereka tiada mengetahuinya. ( Surah Luqman 31:25 )


83. Sesungguhnya telah dijanjikan orang kepada kami dan bapa-bapa kami dahulu, seperti ini. Ini tidak lain, hanya dongeng-dongeng orang dahulu.

84. Katakanlah : Kepunyaan siapakah bumi dan orang yang diatasnya, jika kamu mengetahui ?

85. Nanti mereka akan menjawab : Kepunyaan Allah. Katakanlah : Tiadakah kamu mendapat peringatan ?

86. Katakanlah : Siapa yang mempunyai tujuh langit dan yang mempunyai arasy yang maha besar ?

87. Nanti mereka akan menjawab : Kepunyaan Allah. Katakanlah : Tiadakah kamu takut kepadaNya ?

88. Katakanlah : Siapa yang ditanganNya kepunyaan tiap-tiap sesuatu, sedang Dia memeliharakan dan tiada dipeliharakan, jika kamu mengetahui ?

89. Nanti mereka akan menjawab : Kepunyaan Allah. Katakanlah : Mengapa kamu mahu tertipu ?

90. Bahkan Kami telah datangkan kebenaran kepada mereka, tetapi mereka berdusta. ( Surah Al-Mukminun 23:83-90 )

61. Demi, jika engkau tanyakan kepada mereka. Siapakah yang menciptakan langit dan bumi dan menundukkan matahari dan bulan, mereka menjawab : Allah. Maka kemanakah mereka berpaling ?

63. Demi, jika engkau tanyakan kepada mereka : Siapakah yang menurunkan air hujan dari langit, lalu dihidupkanNya bumi yang telah mati, mereka menjawab : Allah. Katakanlah : Alhamdulillah. Tetapi kebanyakan mereka tiada memikirkan. ( Surah Al-Ankabut 29:61 dan 63 )

86. Yang mereka sembah, selain daripadaNya, tiadalah mempunyai syafaat, kecuali orang-orang yang mengaku dengan kebenaran, sedang mereka mengetahui.

87. Demi, jika engkau tanyakan kepada mereka, siapakah yang menciptakan mereka, niscaya mereka menjawab, Allah, maka bagaimanakah mereka berpaling ?

88. Dan katanya : Ya Tuhanku, sesungguhnya mereka ini kaum yang tiada beriman. ( Surah Az-Zukhruf 43:86-88 )

1. Surah Al-Mukminun 23: ayat 84-89
2. Surah Al-Ankabut 29: ayat 61 dan 63
3. Surah Luqman 31: ayat 25
4. Surah Az-Zukhruf 43: ayat 87-88
Hang horatio said…
di harap maklumat ini dapat di siar terjemahkan pada blogger2 an media2 yg lain untuk di jadikan panduan dan iktibar..menitis airmata sedih dan kecewa dengan situasi msia hari ni..
Anonymous said…
Bagi saya, penggunaan nama ALLAH dalam bible adalah bertentangan dengan Islam. Malah tiada nas al-Quran yang membenarkan penggunaan ALLAH oleh Yahudi dan Nasrani.
Mengapa saya kata begini?

1. Walaupun di dalam al-Quran ada kalimah ALLAH bila merujuk kisah yang berkaitan dengan Yahudi dan Nasrani, tetapi kisah-kisah itu berkisar tentang Yahudi dan Nasrani yang masih lagi berpegang kepada Injil dan Taurat yang asli, bukannya kaum Yahudi dan Nasrani yang berpegang kepada Torat,Bible, Old Testament dan New Testament yang ada pada hari ini.

2. ALLAH sememangnya diketahui oleh masyarakat arab jahiliyyah sebagai suatu ’supreme power’.
Islam yang dibawa oleh Rasulullah s.a.w telah menghapuskan kepercayaan karut,penyembahan berhala,syirik, tahyul dan kurafat serta menidakkan persamaan ALLAH dengan makhluk.
Rasulullah s.a.w telah membersihkan kalimah ALLAH dari segala hal syirik.

3. Firman ALLAH s.w.t dalam al-Quran bermaksud,

Katakanlah (wahai Muhammad): “(Tuhanku) ialah Allah Yang Maha Esa;
“Allah Yang menjadi tumpuan sekalian makhluk untuk memohon sebarang hajat;
“Ia tiada beranak, dan Ia pula tidak diperanakkan;
“Dan tidak ada sesiapapun yang serupa denganNya”. (surah al-Ikhlas).

Surah di atas jelas menunjukkan ALLAH s.w.t bersifat Esa dan menolak konsep trinity.

4. Sarjana Kristian sendiri sebenarnya tidak jelas bahawa Injil dan Taurat adalah 2 kitab yang berbeza. Mereka sendiri mengalami disforia(kekeliruan) dalam hal ini. Sarjana Kristian mengatakan

i) Torat adalah ‘the first Bible and is written by Moses’.
ii) Almost the entire Old Testament was written in Hebrew during the thousand years of its composition.
iii) The New Testament, however, was written in Greek.

Sekiranya anda membuka Torat, New Testament dan Old Testament, anda tidak akan menjumpai kalimah ALLAH di dalamnya. Malah, jika anda membaca New Testament yang ditulis dalam bahasa Greek, anda tidak akan menemui kalimah ALLAH. Oleh yang demikian permohonan Herald dan gereja ini sebenarnya bertentangan dengan Torat,Old Testament dan New Testament itu sendiri.

5. Cuba anda fikirkan, bagaimana agaknya jika pihak gereja dan Herald ingin membuat bible dalam bahasa Tamil?
Yang mana satu yang akan mereka pilih untuk menggantikan perkataan God di dalam Bible? Adakah Brahma? Atau Shiva? Atau mungkinkah Vishnu?

6. Jika kalimah ALLAH dibenarkan untuk digunapakai oleh agama lain, maka tindakan tegas terhadap pengamal ajaran sesat seperti Ayah Pin dan Haji Kahar adalah sukar dilaksanakan kerana seolah-olah membenarkan sesiapa sahaja untuk membuat interpretasi sendiri tentang ALLAH dan sifat-sifatNYA.

7. Malaysia adalah sebuah negara Islam, perlembagaan kita menetapkan bahawa Islam adalah agama rasmi. Malaysia bukannya sebuah negara Pancasila atau free thinker. Kebebasan itu ada hadnya.

8. Permohonan pihak Herald dan gereja untuk menggunakan kalimah ALLAH bertujuan untuk menyelewengkan akidah umat Islam ke arah pluralisme.

Ingatlah firman ALLAH s.w.t di dalam al-Quran yang bermaksud,

“Orang-orang Yahudi dan Nasrani tidak akan redha kepada kamu sehinggalah
kamu mengikut jalan-jalan hidup mereka.” (Al Baqarah: 120)

Demikian sebahagian hujah saya untuk menolak penggunaan kalimah ALLAH di dalam Bible.

rujuk http://suarajagat.wordpress.com
Tam Dalyell said…
When Khalid Samad wrote

"... seperti “Wa Kaalatil Yahudu Uzair ibnu Llah” yang bermaksud “Dan berkata orang-orang Yahudi Uzair adalah anak Allah”? " in his blog and infered that, quote "bahawa orang bukan Islam, ...... menggunakan perkataan ‘Allah’, unquote, in the Qur-an, he has blasphemed.

NO ONE beside Allah s.w.t. say or utter the "allah" in the Qur-an.

All words in the Qur-an are Allah's word. It's Allah who say "Allah" in the Qur-an.

None of Khalid Samad's Christian or Jewish frinds has left any word in the Qur-an.

Khalid Samad has said something of Allah that he has no knowledge of.

About this, Allah has turned against Khalid Samad and his kind, 1400 years ago saying (9:30) ".... That is a saying from their mouth; (in this) they but imitate what the unbelievers of old used to say. Allah's curse be on them: how they are deluded away from the Truth!"
----------------------------
Apabila Khalid Samad menulis

"... seperti “Wa Kaalatil Yahudu Uzair ibnu Llah” yang bermaksud “Dan berkata orang-orang Yahudi Uzair adalah anak Allah”? " di dalam blognya serta condong kepada maksud , "bahawa orang bukan Islam, ...... menggunakan perkataan ‘Allah’, di dalam Al Qur-an, dia sudah melakukan syirik kerana meletakkan hamba setaraf di sisi Allah iaitu menduakan Allah pada perkataan dan perbuatan.

TIADA SIAPA SELAIN ALLAH yang berkata-kata di dalam Al Qur-an.

Semua perkataan di dalam AlQur-an adalah Qalam un Qadiim. Hanya Allah menyebut "Allah" di dalam Al-Quran.

Tiada seorang pun kawan Nasrani atau Yahudi Khalid Samad berkata sesuatu di dalam Al Qur-an.

Khalid Samad telah memperkatakan sesuatu tentang Allah yang dia tiada ilmu mengenainya.

Berkenaan dengan pekerti dan dakwaan Khali Samad sedemikian rupa, Allah telah menghujjahnya 1400 tahun dahulu dengan berkata, "..... Demikianlah perkataan mereka dengan mulut mereka sendiri, (iaitu) mereka menyamai perkataan orang-orang kafir dahulu; semoga Allah binasakan mereka. Bagaimanakah mereka boleh berpaling dari kebenaran?" (9:30)
datoadil said…
Tahniah, ini kupasan yang sangat baik. Maka tidak perlulah saya memberi komen kerana penjelasan yang diberikan saudara Azli ini sememangnya sempurna.

Pada hemat saya, wajarlah media arus perdana menulis mengenai isu ini. Janganlah hanya sibuk dengan berita hiburan dan maksiat.

Takkan majalah Masyarakat hanya berdiam diri dan melopong sambil mulut ternganga?
Mana karisma majalah ini tatkala membangkitkan isu Natrah pada era Fatini dahulu?


Dato Adil
Cyberjaya.
Anonymous said…
The concern here is the manner of such translation. Here are my questions:

1.
Is it the publication is just for Christians (as outlined in the hearing), and the content will not be used to preach other non-Christians? [Adakah penerbitan itu hanya untuk penganut Kristian, dan kandungan terjemahan itu tidak digunakan untuk berdakwah kepada bukan Kristian?]
2.
Are the current Malaysian Christians do not understand that God (in English) is “Tuhan” in Bahasa Malaysia? (I’m sorry, but I have to ask this.. because this shows how good is your English and Bahasa Malaysia. :) ) [Adakah penganut Kristian di Malaysia tidak memahami "God" (dalam Bahasa Inggeris) adalah "Tuhan" dalam Bahasa Malaysia"? (Maaf, tetapi saya terpaksa bertanya.. kerana ini menunjukkan tahap penguasaan Bahasa Inggeris dan Bahasa Malaysia juga. :) )]
3.
Why the translation of God to be Allah being done now? Even though it is said hundreds years ago, why now? Why wouldn’y it be done years ago? [ Kenapa terjemahan itu dilakukan sekarang? Walaupun dikatakan sudah beratus tahun, kenapa sekarang? Kenapa tidak bertahun dahulu?]
4.
Why just the translation of God to be “Allah” just in Bahasa Malaysia”? Will it be used in other languages? [ Kenapa terjemahan "God" kepada "Allah" cuma dalam Bahasa Malaysia? Adakah ianya akan digunakan didalam bahasa lain?]

* I’ve taken the liberty of translating the questions to be answered either in Bahasa Malaysia or English.

I do hope somebody can give me an honest answer.

Thank you.

~ OnDaStreet
http://ondastreet.wordpress.com
Anonymous said…
Awaluddin makrifatullah...

DR NO
AL-BIMA SAKTI said…
salam,

keliru dan tak sensituif..?

Pilihan Pembaca

Banyak Membaca Buku Cara Terbaik Bayar Yuran Kemalasan

MENURUT ABANGNYA, ELON MUSK DIBESARKAN DENGAN CARA MEMBACA DUA BUAH BUKU SEHARI. Manakala Mark Zuckerberg membaca sekurang-kurangnya sebuah buku setiap dua minggu. Bill Gates pula membaca 50 buah buku setahun. Dan Warren Buffet menganggarkan 80 peratus daripada waktu bekerjanya digunakan untuk membaca. Dia percaya kepintarannya adalah hasil daripada tabiat membaca. Apabila selesai menyertai apa sahaja kursus perniagaan, selalu kita dengar rungutan seumpama ini, "Kalau inilah modul dan ilmunya, aku pun tahu. Tak berbaloi rasanya bayar ribu-ribu hanya untuk belajar ilmu yang boleh dapat percuma di internet." Saya tidak salahkan sangat penganjur program. Saya salahkan diri sendiri. Kita sebenarnya tidak membayar yuran "kebodohan", kita membayar yuran "kemalasan". Kita malas membaca dan malas mencari maklumat dan ilmu, akhirnya kita mudah ditipu melalui kursus yang ilmunya boleh diperoleh dengan mudah di alam maya.   Bagi golongan usahawan yang suka membaca

UMNO ke Arah Pemulihan?

UMNO KE ARAH PEMULIHAN? Semalam, Datuk Norza Zakaria, Ketua Pemuda UMNO Wilayah Persekutuan dihadap ke mahkamah atas tuduhan rasuah untuk pemilihan parti hujung bulan ini. Saya tidak mahu banyak komen dalam hal ini. Saya percaya ramai lagi yang terlibat - dan yang dituduh pasti akan mendakwa bahawa mereka teraniaya, sebelum ini Datuk Seri Azalina Othman turut menerima nasib yang sama apabila pegawai kananya ditemui bersama dengan wang berjumlah RM70 000 dan disyaki untuk tujuan politik wang. Saya agak sedih jika begini keadaan UMNO, di saat-saat UMNO memerlukan pemimpin yang bersih dan ikhlas dalam mengemudi parti tersebut pada hujung bulan ini. Pemimpin-pemimpin UMNO harus faham, fitnah terjadi kepada UMNO adalah disebabkan sikap mereka yang memudahkan orang ramai memandang negatif kepada UMNO. Hentikan perbuatan memberi duit untuk mendapatkan sokongan. Manakala para perwakilan pula, tolong hentikan perbuatan meminta wang dan imbuhan daripada calon-calon tertentu,- semua ini jelas h

Semua Bloggers Pro-Mukhriz Diminta Memberi Sokongan Moral

MEMBERI SOKONGAN MORAL KEPADA DATUK MUKHRIZ MAHATHIR Saya sudah katakan, bahawa Khairy mempunyai masalah, dan terlibat dalam "isu" yang selama ini dilaung-laungkan oleh pihak akar umbi, apabila lembaga disiplin memberi amaran kepada Khairy dengan sebegitu rupa, sebentar tadi apakah kita masih mahu memilih Khairy sebagai Ketua Pemuda UMNO Malaysia? Saya sudah berkali-kali menjelaskan dalam blog saya ini, dari tahun lepas lagi bahawa Khairy telah gagal sebagai Naib Ketua Pemuda UMNO, dan sekarang buktinya telah jelas. Saya menyeru kepada semua ahli UMNO memberi sokongan kepada Datuk Mukhriz Mahathir sebagai KETUA PEMUDA UMNO yang baharu, Dan sekarang dengan secara rasminya, saya membuka peluang kepada seluruh bloggers meletakkan komen sokongan anda ke blog ini secara besar-besaran, sebagai satu usaha menyokong Datuk Mukhriz Mahathir sebagai Ketua Pemuda. Amaran , mana-mana komen yang cuba membuat provokasi, akan dipadam, hanya komen yang memberi sokongan moral kepada Datuk Mukh