Skip to main content

Ananda Krishnan 2009 : Dari Narobi Ke Abu Dhabi


ANANDA KRISHNAN 2009
Dari Narobi ke Abu Dhabi


KUALA LUMPUR - Jika benar hartawan kedua terkaya di Malaysia, Tan Sri T. Ananda Krishnan mahu membeli kelab bola sepak England, Newcastle United, Kementerian Belia dan Sukan (KBS) mengalu-alukannya. Menterinya, Datuk Datuk Ahmad Shabery Cheek berkata, jika pembelian itu benar-benar berlaku, ia merupakan satu kebanggaan buat negara serta para peminat sukan di seluruh tanah air. Selain itu kata beliau, usaha oleh taikun media dan telekomunikasi negara itu juga diharap dapat memberi impak besar dalam perkembangan sukan tempatan. ''Malaysia harus melangkah setapak lagi ke hadapan dan memandang sukan sebagai satu industri (perniagaan), bukan kerana gaya hidup sihat dan kemenangan semata-mata. ''Kalau ia benar-benar berlaku, kita patut berbangga kerana orang Malaysia terlibat dalam satu transaksi (kewangan) yang begitu besar. Perkara ini tidak mustahil boleh berlaku," katanya. Beliau berkata demikian kepada pemberita selepas menyaksikan Pertandingan Pasukan Sorak 2009 di sini, semalam. Diminta mengulas lanjut, Ahmad Shabery memberitahu, hasrat Ananda itu merupakan satu perhitungan perniagaannya. Akhbar Britain, The Sun kelmarin melaporkan Ananda dikatakan berminat membeli kelab yang diberi jolokan nama The Magpies itu pada harga 95 juta pound (RM547). Selain itu, hartawan tersebut juga dikatakan berada di tangga teratas dalam prospek pembeli kelab tersebut yang turut menarik minat beberapa konsortium lain.


Ulasan Saya :


1. Saya tidak setuju jika Ananda Krishnan membeli Newcastle. Ia hanya merupakan pembaziran.


2. Masyarakat India di Malaysia masih ramai yang miskin, adalah lebih baik utamakan pembangunan masyarakat India daripada melakukan pelaburan yang hanya untuk bermegah-megah ini.


3. Wang Malaysia (Ringgit) terlalu banyak mengalir ke luar negara. Hal ini kurang baik untuk ekonomi Malaysia. Cukai pendapatan/ keuntungan yang bakal dibayar oleh Ananda kelak pasti akan lebih banyak diberikan kepada kerajaan England.


4. Duit rakyat Malaysia yang menggunakan Maxis digunakan oleh Ananda untuk membeli pasukan bola sepak dari England - yang terang-terang menyokong dasar AS dan Israel bagi menghancurkan umat Islam.


5. Sebahagian kaum India di Malaysia tidak berpuas hati dengan kerajaan BN dan UMNO, serta menuduh kononnya kerajaan BN/UMNO selama ini tidak membantu kaum tersebut, lalu mereka menyokong PKR dan Anwar Ibrahim yang menghasut mereka kononnya dasar BN dan UMNO selama ini terlalu banyak menyisihkan masyarakat India. Hakikatnya, masyarat India seharusnya menyalahkan sebahagian daripada bangsanya sendiri yang kurang membantu dan menghulurkan sumbangan, tatkala mereka semakin galak mengecapi kejayaan, dan bukannya dengan menyalahkan dasar kerajaan atau DEB. Jika dasar UMNO/BN adalah zalim kepada kaum India selama ini, seperti mana yang sering diapi-apikan oleh Anwar Ibrahim dalam ceramahnya, maka pada saat ini janganlah kita bermimpi untuk melihat kekayaan dan kejayaan demi kejayaan yang dilakarkan oleh tokoh korporat berbangsa India, seperti Ananda Krishnan dan Tony Fernandes di bumi bertuah ini.


Kerajaan BN/UMNO membantu Ananda Krishnan menjadi billionaire adalah bermatlamat agar beliau membantu kembali kaum India di Malaysia yang rata-ratanya masih miskin dan memerlukan bantuan. Dengan sumber kewangan yang sangat besar, maka sudah tiba masanya seluruh masyarakat India di Malaysia menemui Ananda Krishnan serta mendesak beliau, agar lebih serius membantu kaumnya sendiri yang masih ramai dibelengu dengan kemiskinan dan kesusahan. Kita tidak mahu apabila tiba musim pilihanraya, masyarakat India begitu mudah menyalahkan Kerajaan BN dan UMNO, kononnya tidak membantu masyarakat tersebut. Padahalnya, masyarakat India mempunyai Tony Fernandes dan Ananda Krishnan yang kaya-raya, yang mana andaikata mereka benar-benar membantu masyarakat India di Malaysia, saya yakin dan penuh percaya, kaum India di Malaysia sama-sekali tidak akan bangkit serta berdemonstrasi, semata-mata mahu menyalahkan kerajaan BN dan UMNO, kononnya mereka melakukan kezaliman dan menindas kaum tersebut selama ini. Malah, pertubuhan seperti HINDRAF juga tidak akan muncul jika tokoh-tokoh besar korporat India ini, bersungguh-sungguh membantu kaumnya sendiri. Wallahualam.

Comments

Anonyme said…
There's no free lunch...
HASRI HASAN said…
pada zaman begini, ada yang kehilangan pekerjaan, ada yang tak cukup makan... ada juga manusia yang memiliki duit berlebihan tak habis makan ...

kalau nak coverage diri, Newcastle pun dah bukan di english premier league..nak sangat beli kelab bolasepak..belilah wigan ke..

tapi kan elok kalau fikir balik...setelah kita mula dapat kekayaan di bumi Malaysia ini kita GIVE BACK sedikit yang kita nikmati..
SUARA RAKYAT said…
salam.. ulasan yang baik..perlu Shabrey Chik.. mempertimbang sokongannya terhadap hasrat jutawn ini.
Anonymous said…
orang kaya malaysia 7C 2I 1M ...?????
Unknown said…
salam
apa yang nak dibanggakan?lebih baik duit tu bantu masyarakat india di negara ini.Buat sekolah ke,beri biasiswa ke etc
Detguaq said…
Beli high chpparalpun tak sebanyak tu. Boleh pecah lot dan hadiah kat penduduk situ.

Hmmm....asal menumpang akhirnya jadi gampang!
Guru said…
duit dia... setakat kita menyalak kat sini tak lah jadi apa..

tapi, sy setuju ngan pdpt en. azli, patutnya dia membantu masyarakat dia semula.. itulah indahnya islam kerana adanya sistem zakat, mengingatkan orang kaya bahawa hartanya bukan hak mutlaknya sendiri..
aku paling setuju no 3.

*tumpang baca jap
Anonymous said…
kurang ajar punya burung gagak... asyik buat taik kat atas pokok... sekarang nak terbang jauh.. dahlah badan bau busuk
Anonymous said…
kurang ajar punya burung gagak... asyik buat taik kat atas pokok... sekarang nak terbang jauh.. dahlah badan bau busuk
Anonymous said…
anuar ibrahim pun bodoh dia tak sedar yang dalam pkr tu banyak burung gagak... apa punya anuar juburi yang bodoh sangat
Anonymous said…
Nampak nya kempen Kerajaan "beli lah Barangan Buatan Malaysia " berkesan hanya untuk kerepek keropok dan kereta saje yang telah di adekan di KLCC ,dekat dengana menara Maxis..
Slogan ini dan kempen ini tidak di pakai langsung olih pembeli Kelab bola asing.
Sedih kerana slogan ini,tak di endah kan olih orang yang sangat rapat dengan atasan dan elit malaysia..
Orang ni yang jadi kaya dengan ihsan Rakyat Malaysia tak mahu sokong kepentingan Malaysia.
Sepatut nya dengan duit banyak tu (IRB dab BNM sila ambil perhatian) dia bolih biayaai FAM yang hidup segan mati perlahan.
kesian Malaysia ade warga negara pakai paspot Malaysia tapi beli aset luar negeri.
Ini lah contoh terbaik liberalisasi dan pasaran kewangan bebas di mana aliran wang keluar taade sape yang bolih kawal.
changkat lobak.
arjuna waspada.
Anonymous said…
orang india memang tak sedar diri.. dulu kuli sekarang nak belagak..
Anonymous said…
nanti anuar sokong dia kata ini bagus untuk mutu bola sepak... kepala hotak kau..
Hang Jebat said…
Sdr Azli,

Boleh ke pemain Malaysia main di kelab Newcastle tu? Kalau boleh, biarlah Mr Ananda beli. Duit dia banyak lagi. Nak bantu masyarakat India boleh lagi tu. Masalahnya, budak-budak India ni suka tenguk filem 'dusyum-dusyum'. Lepas tu berkhayal dan tiru gaya hero yang boleh terbang dan berpusing-pusing sebelum tumbuk orang sampai melambung...

Hang Jebat
Melaka
Goldman said…
We're a gold dealer.

Anyone interested to buy pure cast 999.9 gold bar , pamp suisse brand ( our specialty brand ) 100 gm with certificate or other types of gold ,platinum custom order etc. etc. are welcome to contact us goldman999.9@hotmail.com.

Internationally recognised. Instant rebate off RM 1000 – 1500 for each bar compared to other dealers.

Simple as that and better than usual.

Best buy back offer.

Make a smart and secured purchase.


Thank you.

Pilihan Pembaca

Apabila Hishamuddin Rais Pun Tidak Yakin Dengan PAS

Hishamuddin Rais Tidak Yakin dengan PAS " Kita harus sedar walau pun Pas mengakui parti Islam – ia tidak memiliki apa-apa makna hakiki dalam politik. Kita semua boleh mengaku bermacam macam. Dalam politik yang di rebutkan bukan Allah, Yahwe atau Siddarttha. Politik ialah perjuangan untuk merebut kuasa. Kuasa diperlukan untuk memastikan lubuk kekayaan dimiliki. Apabila lubuk kekayaan dimiliki maka disinilah akan diuji sama ada parti itu bermazhab Sosialis atau Kapitalis. Dalam dunia hanya ada dua sistem ekonomi – kapitalis atau sosialis. Dua sistem ini adalah sistem induk. Selainnya – yang mengakui sistem ini dan sistem itu - hanya pecah-pecahan dari dua sistem ekonomi ini. Seperti kuih bahulu – asasnya adalah tepung, gula dan telor. Warna, corak, reka bentuk hanya tokok tambah untuk mengolah keinginan orang ramai. Dalam sistem ekonomi kapitalis ini ada pemimpin Pas "yang akan", "yang telah" dan "yang sedang tewas" dengan kuasa dan harta kekayaan. Con

Isu Tan Sri Ali Hashim : Di Sini Putih Bukanlah Warna

1. Saya mengenali bekas Pengerusi dan CEO Johor Corporation, Tan Sri Ali Hashim hampir dua tahun. Selalu berurusan dengan para pegawai kanannya dan sering pula menulis tentang perkembangan anak-anak syarikat JCorp. Sepanjang saya menjadi wartawan, saya sangat selesa bekerjasama dan begitu mudah mendapatkan pandangan dan idea daripada Tan Sri Ali Hashim. Secara jujur saya katakan, beliau merupakan salah seorang CEO yang sangat saya kagumi dan hormati. Cara dan strategi Tan Sri Ali Hashim mengIslamisasikan organisasi di bawah pentadbirannya, patut dipuji dan diberi penghargaan. 2. Walaupun apa pun yang dikatakan oleh musuh-musuhnya - ia masih belum mampu menafikan segala kebaikan dan jasa beliau dalam membina dan membangunkan JCorp, sehingga dihormati dan dikagumi oleh banyak pihak. Saya tidak tahu apakah sebenarnya yang telah berlaku dalam pentadbiran JCorp sejak akhir-akhir ini. Namun demikian, saya yakin ada sesuatu yang tidak kena, sehingga Tan Sri ali Hashim bertindak meletakkan jaw

Perniagaan Para Sahabat Nabi Teladan Sepanjang Zaman

BELIAU SEORANG SAHABAT NABI YANG BIJAK. Tergolong dalam kalangan pengumpul al-Quran. Banyak meriwayatkan hadis nabi. Peniaga yang sangat berjaya di Madinah. Keuntungan perniagaannya sehari pernah mencecah 300 dinar (anggaran bersamaan RM360,000). Abu Darda’, sahabat nabi yang hebat berniaga ini berkata, “Yang paling membuatku gembira ialah ketika berdiri di ambang pintu masjid. Setelah itu aku berniaga, sehingga dalam sehari aku mendapat untung 300 dinar, sementara aku tetap mendirikan semua solat di masjid.” Perniagaan adalah tentang kepercayaan dan keyakinan terhadap Tuhan Yang Maha Memberi Rezeki. Mereka yang berjaya menguruskan masanya bersama Tuhan. Konsisten dan berdisplin bersama Allah setiap hari, pasti masanya akan dipenuhi dengan keberkatan dan aktiviti perniagaan yang produktif. Bercita-cita menjadi kaya bukanlah kesalahan di sisi Islam. Yang salah apabila lalai dengan kekayaan. Enggan berzakat dan bersedekah. Kekayaan ‘Abdurrahman ibn ‘Awf dianggarkan mencecah RM 2 bil