Skip to main content
Penulis bersama Datuk Mukhriz Mahathir

"Keris Itu Tersemat Dalam Jiwa Kita."

-Datuk Mukhriz Mahathir


Ikuti wawancara khas bersama YB Datuk Mukhriz Mahathir bersama saya di Hotel Singgahsana pada hari Rabu 7 Mei 2008 jam 12.00 malam, selepas program Wacana Generasi Muda, anjuran Biro Pengurusan & Penerangan Pergerakan Pemuda UMNO Petaling Jaya Utara.


Apakah pengalaman Datuk sewaktu pertama kali memasuki Dewan Rakyat sebagai seorang ahli parlimen?


Saya tidak tahu bagaimana sidang Parlimen dalam penggal yang lalu. Saya merupakan muka baru dalam parlimen pada kali ini. Tetapi, apa yang saya dapat rasai sepanjang saya menghadiri persidangan parlimen kali ini ialah, saya lihat sikap ahli-ahli parlimen daripada BN sudah kelihatan berubah. Jika dahulu mereka berasa selesa, kini mereka lebih banyak membawa masalah rakyat yang mereka wakili. Ini satu perkara yang positif. Umpamanya, wakil dari Sabah, sudah ada keberanian untuk meluahkan rasa hati bahawa masyarakat Sabah begitu ketinggalan dalam arus pembangunan negara. Malah mereka pun merayu kepada kerajaan agar tidak meminggirkan sabah dan Sarawak dalam soal pembangunan dan pembelaan. Apabila wakil rakyat-wakil rakyat BN pada masa sekarang memahami tanggungjawab mereka. Hal ini menyebabkan wakil rakyat daripada pembangkang sudah tiada isu untuk diperkatakan. Dan ini menyebabkan mereka lebih banyak menimbulkan soal-soal teknikal dan provokasi di parlimen semata-mata. Mereka cucuk kita agar kita melenting, mereka panggil kita ’animal’ dan macam-macam lagi untuk mewujudkan ketegangan. Jadi, saya lihat ahli-ahli parlimen BN sudah memainkan peranannya yang berkesan agar mengimbangi kekuatan pembangkang.


Pada pandangan Datuk, bagaimanakah perjuangan Pemuda UMNO untuk masa akan datang, apabila melihatkan nasib BN yang teruk dalam pilihan raya kali ini?


Kita kena faham, untuk PRU ke-13 kelak, 55 peratus pengundi adalah golongan remaja dan belia. Pemuda UMNO kena ada strategik untuk menarik kembali sokongan golongan ini, jika tidak kita akan tewas dengan lebih teruk lagi. Oleh sebab itu, ketua Pemuda UMNO yang akan dipilih kelak akan lebih hebat cabarannya berbanding dengan zaman Datuk Seri Hishamuddin mengambil alih ketika UMNO menghadapi krisis Anwar Ibrahim.


Peneraju Pemuda UMNO nanti seharusnya lebih kerap turun ke padang dan dengar kehendak dan rintihan ahli-ahlinya. Kemudian kita jangan sekat golongan muda ini untuk menyertai UMNO, jika hati mereka terbuka untuk menyertai UMNO biarkan. Beri peluang kepada golongan muda yang berbakat untuk menyertai kita. Yang penting kita seharusnya mempunyai program untuk ahli-ahli muda ini memahami perjuangan dan sejarah UMNO barulah mereka ikhlas dalam perjuangan. Kita tidak boleh biarkan mereka masuk UMNO lepas itu kita biarkan macam itu sahaja. Kena ada program menyeluruh untuk golongan ini. Kita juga harus ingat dan jaga hati golongan muda daripada kaum lain, umpamanya kita cabut keris dan beri orang lain lihat ia mendatangkan kesan yang tidak baik, sebenarnya hunus keris pun tidak ada gunanya, jika jiwa kita kosong. Kalau jiwa kita kuat kita tidak perlu menghunuskan keris, kerana yang sebenarnya, keris itu tersemat dalam jiwa kita. Itu sudah cukup. Contohnya, apabila isu Hindraf meletus kita tidak buat apa-apa pun. Ini contoh jiwa kita lemah.


Apakah pandangan Datuk berkenaan isu ladang Babi berharga 100 juta yang ingin dilaksanakan di Selangor?


Saya pernah jumpa seorang wakil rakyat daripada PKR, saya tanya berkenaan isu ini. Dia jawab ini soal fardu kifayah Datuk. Kita buka ladang Babi itu untuk menunaikan fardu kifayah sebab bangsa Cina ini makan haiwan inilah. Saya tanya balik apakah jaminan bahawa ladang ini semata-mata dibuat untuk membekalkan makanan kepada bangsa Cina di kawasan tersebut sahaja. Dia tiada jawab la. Rupa-rupanya seminggu selepas itu saya dapat berita bahawa ladang itu dibina untuk tujuan komersil, pasarannya adalah di China kerana permintaan di sana adalah tinggi. Jadi, fardu kifayah apa namanya ni.


Baru-baru ini, majalah TIME meletakkan Anwar Ibrahim sebagai salah seorang daripada 100 individu yang paling berpengaruh di dunia, sebaris dengan tokoh-tokoh dunia yang lain, apa komen Datuk?


Ini satu propaganda la. Bukan TIME sahaja yang memberi pandangan tinggi mereka kepada Anwar, bahkan surat khabar Israel pun pernah menamakan Anwar sebagai “Perdana Menteri yang Sedang Menunggu”. Apakah maknanya semua ini. Sudah tentu ada yang tidak kena dengan Anwar jika media Israel pun menyokongnya. Kita sebenarnya perlu mendedahkan hipokrit dan tipu muslihat Anwar, agar rakyat tidak tertipu. Saya teringat ucapan Anwar sewaktu menyampaikan syarahannya di Melbourne yang mendakwa bahawa jika kita peruntukkan satu juta untuk membina masjid, kita juga harus memperuntukkan satu juta untuk membina tokong dan kuil. Hal ini saya tengok sudah mendapat nada yang sama daripada Ong Ka Ting di parlimen. Kita kena la faham kedudukan agama kita di Malaysia, kita tidak boleh nak ikut semua kehendak orang lain macam itu sahaja.


Apakah pandangan Datuk berkenaan perlunya Melayu bermuafakat melangkaui ideologi politik dan kepartian?


Kita kena faham, UMNO merupakan parti muafakat dengan semua parti-parti yang berlainan ideologi yang terdapat di Malaysia. Kita sendiri dalam BN juga bermuafakat dengan parti-parti lain untuk membina kesejahteraan. Kita juga tidak menjadi masalah untuk bermuafakat dengan PAS dan PKR demi bangsa Melayu. Sejarah telah membuktikannya. Pada tahun 1990 kita telah menubuhkan Majlis Perundingan Ekonomi Negara (MAPEN I) untuk membincangkan agenda perpaduan, kontrak sosial dan ekonomi yang mana orang Melayu diwakili oleh UMNO, PAS dan Semangat 46 manakala Cina pula diwakili oleh MCA, DAP dan Gerakan. Dan terbukti kita mampu mencapai kata sepakat. Tetapi pada tahun 2000, apabila kita mengadakan MAPEN II PAS dan PKR tak mahu sertai kita. Dan sekarang apabila Haji Hadi timbulkan hal tersebut, saya rasa amat marah kerana mereka yang menolak permuafakatan yang pernah kita tawarkan dahulu.


Apakah pandangan Datuk dengan sikap Karpal Singh baru-baru ini yang mempertikaikan kuasa sultan Perak?


Karpal ini saya gelar sebagai ekstremis. Suka menimbulkan isu-isu sensitif dan sentimen perkauman. Orang macam ini tidak patut disokong.


Berkenaan tangkapan Raja Petra apa komen Datuk?


Pendekatan beliau dalam laman webnya merupakan pendekatan anarki. Tiada batasan dalam penulisannya. Dia buka seluas-luasnya untuk menulis apa sahaja dan komen apa sahaja. Ini sesuatu yang tidak baik, kita mesti ada batasan dan had yang tidak terlalu bebas menghentam sesiapa sahaja.


Apakah respons yang Datuk terima selepas mengirimkan surat peribadi kepada Pak Lah agar beliau meletakkan jawatannya?


Surat itu telah dibocorkan oleh orang yang tidak bertanggungjawab, sememangnya saya sengaja menghantar surat tersebut kepada Pak Lah sebelum barisan kabinet dibentuk, hal ini adalah untuk mengelakkan agar saya dituduh kecewa kerana tidak dapat tempat dalam kabinet Pak Lah. Apabila saya menghantar surat itu sudah tentu ada pro dan konnya. Ramai juga yang ada jawatan dalam UMNO dan kerajaan yang mula menjauhi saya kerana bimbang dikatakan sebagai orang saya. Tetapi tidak kurang ramai juga yang menyokong tindakkan saya tersebut. Tetapi hakikatnya, saya menerima banyak respons daripada akar umbi.


Saya menerima 2000 sms yang menunjukkan sokongan mereka kepada saya, saya boleh katakan 99 peratus menyokong tindakkan saya. Malah tak sempat saya nak membaca semua sms tersebut. Apatah lagi untuk membalasnya. Saya pun tidak sangka setelah saya menghantar surat tersebut kepada Pak Lah, saya telah dilihat sebagai hero pula, sedangkan itu bukanlah niat saya, malah tindakkan saya itu juga turut mempengaruhi Tengku Razaliegh untuk menyatakan hasratnya bertanding jawatan Presiden UMNO.


Apakah pandangan Datuk berkenaan hasrat Pak Lah untuk mengekalkan jawatan Presiden UMNO Disember ini?


Nampak gayanya tiada peralihan kuasa daripada Pak Lah kepada Najib. Jelas Pak Lah ingin mengekalkan jawatannya. Kita sebenarnya mintak Pak Lah berundur kerana kita mahu dia melepaskan jawatannya secara baik. Kita bimbang, dalam sejarah UMNO tiada Presiden UMNO yang tewas ketika sedang menjadi penyandangnya. Kita tidak mahu hal ini terjadi.


Benarkah dakwaan yang mengatakan bahawa faktor 3 peratus yang dikenakan sebagai faedah kepada peminjam PTPTN menyebabkan golongan muda mengundi pembangkang pada kali ini?


Saya tidak fikir seperti itu, saya percaya para pelajar memahami kebajikan yang telah kerajaan sediakan kepada mereka selama ini. Saya tak percaya faktor 3 peratus itu yang menyebabkan BN tewas baru-baru ini.


Apakah kesan kepada BN setelah kita kehilangan 2/3 majoriti apakah akan terganggu dari aspek belanjawan yang akan dibentangkan oleh kerajaan kelak?


Saya percaya ia berjalan dengan lancar. Cuma jika mahu mengubah perlembagaan sahaja kita memerlukan sokongan pembangkang. Dari aspek belanjawan saya percaya kita tidak akan hadapi masalah daripada mendapat sokongan ahli dewan.

Comments

Unknown said…
Hebat Azli dapat mewawancara tokoh yang memberikan jawapan yang hebat. Teruskan dengan wawancara lain. Tak sabar ...
azlishukri said…
InsyaAllah...nanti akan saya dapatkan padangan daripada tokoh-tokoh lain..
speedrider said…
Pada pendapat saya pula, caj 3% tu adalah SALAH SATU sebab golongan muda membangkang pada PRU baru-baru ini. Datuk Mukhriz patut bersembang sendiri dengan bekas pelajar yang tidak menyertai mana2 pertubuhan politik. Caj 3% itu adalah mengelirukan dalam perjanjian asal pembayaran balik PTPTN kerana dalam perjanjian, tidak dinyatakan jumlah caj 3% bulanan tersebut. Datuk, 3% tersebut amat membebankan kepada kami golongan muda yang mempunyai gaji RM1500 ke bawah!!!
azlishukri said…
Saya setuju sebenarnya golongan muda kecewa dengan 3 peratus caj PTPTN itu. Salah satu sebab BN tewas adalah kerana faktor tersebut. Saya merupakan generasi kedua yang dikenakan caj tersebut.
seribugis said…
salam,
Saudara sebenarnya, pemuda dah berubah dan sedar bahwa dunia ini hanya sementara. Dalam mengejar cita-cita keduniaan ramai yang tersungkur dari yang berjaya. Dengan beban masyarakat dan keluarga yang semakin memuncak dunia ini telah ditinggalkan dan akhirat jadi rebutan.. Syukurlah..
Nak masuk UMNO dengan program2 bermacam-macam untuk apa?? Pengisian roh dalam UMNO dah lama ditinggalkan. Berani Berubah harus dilihat dalam pengisian roh perjuangan UMNO. TDM dengan pembangunan material.. Pak Lah dengan pembangunan Insan.. Dah betul dah.. cuma pemimpin UMNO yang tak dapat terima.. Golongan muda dapat terima sebab itu mereka beralih ke PAS karena pemimpin UMNO tak dapat bawa "Kepimpinan Melalui Teladan".
Dato Mukhriz harus lebih berani.. bukan kah Pemuda tiang Agama, Bangsa dan Negara.. KJ berani tapi tak islamik.. Kesilapan.. biasa lah..'pemuda'... Tepuk dada tanya selera.. KJ the next Ketua Pemuda UMNO..
azlishukri said…
terima kasih seribugis.

Pilihan Pembaca

Banyak Membaca Buku Cara Terbaik Bayar Yuran Kemalasan

MENURUT ABANGNYA, ELON MUSK DIBESARKAN DENGAN CARA MEMBACA DUA BUAH BUKU SEHARI. Manakala Mark Zuckerberg membaca sekurang-kurangnya sebuah buku setiap dua minggu. Bill Gates pula membaca 50 buah buku setahun. Dan Warren Buffet menganggarkan 80 peratus daripada waktu bekerjanya digunakan untuk membaca. Dia percaya kepintarannya adalah hasil daripada tabiat membaca. Apabila selesai menyertai apa sahaja kursus perniagaan, selalu kita dengar rungutan seumpama ini, "Kalau inilah modul dan ilmunya, aku pun tahu. Tak berbaloi rasanya bayar ribu-ribu hanya untuk belajar ilmu yang boleh dapat percuma di internet." Saya tidak salahkan sangat penganjur program. Saya salahkan diri sendiri. Kita sebenarnya tidak membayar yuran "kebodohan", kita membayar yuran "kemalasan". Kita malas membaca dan malas mencari maklumat dan ilmu, akhirnya kita mudah ditipu melalui kursus yang ilmunya boleh diperoleh dengan mudah di alam maya.   Bagi golongan usahawan yang suka membaca

UMNO ke Arah Pemulihan?

UMNO KE ARAH PEMULIHAN? Semalam, Datuk Norza Zakaria, Ketua Pemuda UMNO Wilayah Persekutuan dihadap ke mahkamah atas tuduhan rasuah untuk pemilihan parti hujung bulan ini. Saya tidak mahu banyak komen dalam hal ini. Saya percaya ramai lagi yang terlibat - dan yang dituduh pasti akan mendakwa bahawa mereka teraniaya, sebelum ini Datuk Seri Azalina Othman turut menerima nasib yang sama apabila pegawai kananya ditemui bersama dengan wang berjumlah RM70 000 dan disyaki untuk tujuan politik wang. Saya agak sedih jika begini keadaan UMNO, di saat-saat UMNO memerlukan pemimpin yang bersih dan ikhlas dalam mengemudi parti tersebut pada hujung bulan ini. Pemimpin-pemimpin UMNO harus faham, fitnah terjadi kepada UMNO adalah disebabkan sikap mereka yang memudahkan orang ramai memandang negatif kepada UMNO. Hentikan perbuatan memberi duit untuk mendapatkan sokongan. Manakala para perwakilan pula, tolong hentikan perbuatan meminta wang dan imbuhan daripada calon-calon tertentu,- semua ini jelas h

Semua Bloggers Pro-Mukhriz Diminta Memberi Sokongan Moral

MEMBERI SOKONGAN MORAL KEPADA DATUK MUKHRIZ MAHATHIR Saya sudah katakan, bahawa Khairy mempunyai masalah, dan terlibat dalam "isu" yang selama ini dilaung-laungkan oleh pihak akar umbi, apabila lembaga disiplin memberi amaran kepada Khairy dengan sebegitu rupa, sebentar tadi apakah kita masih mahu memilih Khairy sebagai Ketua Pemuda UMNO Malaysia? Saya sudah berkali-kali menjelaskan dalam blog saya ini, dari tahun lepas lagi bahawa Khairy telah gagal sebagai Naib Ketua Pemuda UMNO, dan sekarang buktinya telah jelas. Saya menyeru kepada semua ahli UMNO memberi sokongan kepada Datuk Mukhriz Mahathir sebagai KETUA PEMUDA UMNO yang baharu, Dan sekarang dengan secara rasminya, saya membuka peluang kepada seluruh bloggers meletakkan komen sokongan anda ke blog ini secara besar-besaran, sebagai satu usaha menyokong Datuk Mukhriz Mahathir sebagai Ketua Pemuda. Amaran , mana-mana komen yang cuba membuat provokasi, akan dipadam, hanya komen yang memberi sokongan moral kepada Datuk Mukh