Skip to main content
Penulis bersama Datuk Nazri Aziz di Kampung Simpang Lawin, Kuala Kangsar,
sewaktu kempen Pilihan Raya ke-12.


Nazri dan Mahathir


Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Mohamed Nazri Aziz, sememangnya saya kagumi kerana sikapnya yang lantang bersuara dan sepanjang saya mengenali beliau (sebab hubungan ayah saya begitu rapat dengannya) beliau merupakan seorang ahli parlimen yang bertanggungjawab dan selalu menjenguk kawasan. Namun demikian, sejak beliau begitu lantang mengkritik Tun Mahathir Mohamad, saya kurang senang dengan sikapnya. Walaupun Tun Mahathir bukanlah maksum, tetapi banyak kata-kata beliau terbukti ada kebenarannya. Jika kita sayangkan parti, kita kena bercakap benar, jika Pak Lah membuat kesalahan kita kena tegur, bukan terus berkata kita taat setia kepada pucuk pimpinan.


Apabila Pak Lah memegang bahu Michelle Yeoh tiada sesiapa pun dalam kalangan pemimpin UMNO menegurnya. Sedangkan kesalahannya adalah jelas. Datuk Seri Nazri sama juga seperti pemimpin-pemimpin UMNO yang lain, ketika kita dilantik menjadi menteri semua akan menyokong PM bukan parti atau akar umbi. Apabila kita berkata kita ingin memperkukuhkan parti, soalnya macam mana? Apakah memperkukuhkan parti itu dengan cara terus menerus menyokong orang yang telah merosakkan UMNO? Atau kita perlu membuang anasir-anasir yang telah mencemar perjuangan UMNO selama ini? Saya kurang faham soal ini, saya percaya jika Pak Lah tidak lagi menjadi PM, orang-orang yang sedang menyokongnya sekarang inilah yang akan lebih banyak mendedahkan keaiban beliau. Menteri-menteri yang ada sekarang kebanyakannya tidak ikhlas untuk memperkukuhkan UMNO. Pak Lah, dengarlah kata-kata akar umbi dan bukannya kata menteri!

Comments

Pilihan Pembaca

Lagi Kisah Siti Nurhaliza : Mana Perginya Produk CTea?

Lagi Kisah Siti Nurhaliza Mana Perginya Produk CTea? Oleh Satu Hala (Malaysia Instinct) Inilah antara benda-benda yang buat sakit hati dengan orang kaya Melayu ni. Datuk K sanggup perabis RM66,550 untuk beli nombor plate KCT 1 untuk isteri tercinta, Datuk Siti Nurhaliza. Kononnya cintan maut habislah tu kan. Tak tahulah kot-kot Rozita Che Wan yang dulu orang kata dapat Mercedes dari Datuk K (lepas dah kahwin dengan Siti) pun akan dapat nombor plate yang sama. Gasaklah hal Rozita Che Wan tu. Yang penulis tertarik nak tulis ialah sikap orang macam Datuk K dan Siti Nurhaliza. Parasit adalah perkataan paling tepat. Tahu tak Siti Nurhaliza adalah pemohon pinjaman Tekun untuk bisnes barang solek Simply Siti. Kalau tak percaya, pergilah cek dengan Tekun. Pasti nama Siti akan terpacul. Sakit hati betul penulis dengan orang-orang macam ini. Dah tahu duit banyak, gunalah duit sendiri untuk berniaga, tak pun pinjamlah bank. Gi pinjam dengan Tekun tu buat apa? Mentanglah bayar

Perniagaan Para Sahabat Nabi Teladan Sepanjang Zaman

BELIAU SEORANG SAHABAT NABI YANG BIJAK. Tergolong dalam kalangan pengumpul al-Quran. Banyak meriwayatkan hadis nabi. Peniaga yang sangat berjaya di Madinah. Keuntungan perniagaannya sehari pernah mencecah 300 dinar (anggaran bersamaan RM360,000). Abu Darda’, sahabat nabi yang hebat berniaga ini berkata, “Yang paling membuatku gembira ialah ketika berdiri di ambang pintu masjid. Setelah itu aku berniaga, sehingga dalam sehari aku mendapat untung 300 dinar, sementara aku tetap mendirikan semua solat di masjid.” Perniagaan adalah tentang kepercayaan dan keyakinan terhadap Tuhan Yang Maha Memberi Rezeki. Mereka yang berjaya menguruskan masanya bersama Tuhan. Konsisten dan berdisplin bersama Allah setiap hari, pasti masanya akan dipenuhi dengan keberkatan dan aktiviti perniagaan yang produktif. Bercita-cita menjadi kaya bukanlah kesalahan di sisi Islam. Yang salah apabila lalai dengan kekayaan. Enggan berzakat dan bersedekah. Kekayaan ‘Abdurrahman ibn ‘Awf dianggarkan mencecah RM 2 bil
Hikayat Dewan Ekonomi Episod Dua : Lombong Emas En. Ferderhof 1. Saya agak sedikit kecewa, tidak banyak. Tetapi kecewa. Begitu banyak respons yang saya terima ekoran tersiarnya Hikayat Dewan Ekonomi di blog saya baru-baru ini. Baik respons positif mahupun respon negatif. Semuanya saya terima dengan hati yang terbuka. 2. Rupa-rupanya hikayat tersebut telah menyebabkan sesetengah orang “melompat” dan terasa dengan apa-apa yang pernah mereka ucapkan kepada saya. Malah, ada sesetengah pihak yang tidak mahu mengaku dengan apa-apa yang telah mereka katakan kepada saya pada suatu ketika dahulu. 3. Namun demikian, itulah adalah sikap manusia – dan lumrah manusia untuk menjaga “periuk nasi” mereka sendiri. Dan saya sama sekali tidak akan mempedulikan semua itu, kerana kebenaran perlu didedahkan. Tidak kurang juga yang mahu agar hikayat ini tidak diteruskan lagi, kerana kononnya ia hanya membuka pekung dan keburukan organisasi kita sendiri, khususnya tentang apa-apa y