Skip to main content

Tema Kemerdekaan PR "Sebangsa, Senegara, Sejiwa" = "1Bangsa, 1Negara, 1Jiwa" , Manifestasi 1Malaysia

Akhirnya, Pakatan Rakyat melalui lidah Sasterawan Negara A. Samad Said secara tidak langsung atau sebenarnya secara tidak sedar telah mempromosikan maksud dan agenda Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak melalui konsep 1Malaysia. PR memutuskan tidak bersetuju dengan tema sambutan Hari Merdeka yang berbunyi "Janji Ditetapi" sebaliknya mereka menukar tema tersebut menjadi, "Sebangsa, Senegara, Sejiwa", atau dalam erti kata yang sebenarnya ia membawa maksud, "1Bangsa, 1Negara, 1Jiwa" = 1Malaysia. Maka, tergelaklah seluruh rakyat Malaysia, apabila PR sebenarnya telah mempromosi dan menyokong konsep 1Malaysia yang diilhamkan oleh DS Najib tanpa mereka sedari. Tak tahu malu punya PR. Takbir..Baca berita di bawah :

Pakatan Rakyat memilih tema alternatif "Sebangsa, Senegara, Sejiwa" untuk menggantikan tema "Janji Ditepati" oleh kerajaan BN bagi sambutan Hari Kebangsaan pada 31 Ogos. Pengerusi jawatankuasa pemilihan tema tersebut, Datuk A Samad Said berkata tema tersebut dipilih setelah menghalusi sebanyak 250 cadangan slogan yang diterima melalui e-mel.

"Akhirnya kami putuskan untuk pilih satu slogan yang turut kami ubah dan disesuaikan," katanya yang menambah, slogan itu berdasarkan cadangan seorang individu bernama Alhaimi Adam. "Kerajaan belum tentu akan terima, tapi kena ingat bahawa (cadangan tema) ini datang daripada rakyat," katanya dalam sidang media di ibu pejabat PKR di Petaling Jaya hari ini.

Sementara itu, setiausaha agung PAS Datuk Mustafa Ali berkata, Pakatan akan memutuskan sekiranya akan mengadakan sambutan Hari Kemerdekaan berasingan dengan tema alternatif tersebut, sekiranya kerajaan pusat enggan menukar tema kontroversi "Janji Ditepati".

"Itu kita akan bincangkan di peringkat pimpinan kemudiannya, tapi kita harapkan kerajaan dapat rasa denyut nadi rakyat ini sebagaimana (tema) yang dipilih oleh jawatankuasa ini," katanya lagi dalam sidang media tersebut. Pakatan sebelum ini memberi tempoh seminggu kepada kerajaan untuk menarik balik tema kontroversi itu yang menerima kritikan keras pelbagai pihak. Jawatankuasa tersebut juga kini membuka talian kepada para pengguna Internet untuk menghantar cadangan logo dan lagu baru yang selari dengan tema berkenaan. Tarikh tutup cadangan itu, yang perlu dikemukakan kepada sekretariatpakatan@gmail.com adalah pada 5 Ogos.

Comments

AJAI62 said…
Assalam Bro

Bukan kat PAS bangsanya Arab sebab malu jadi orang Melayu, DAP bangsanya cina rasis dan PKR bangsanya bercampur aduk macam rojak... Ada juga hati nak jadi 1bangsa... Jangan layanlah Bro... Janji ditepati sejak merdeka lagi sesuai Bro....
Anonymous said…
Jangna undur selangkah dengan ugutan PR tu walaupun doia beri tempoh seminggu ke sebulan ker setahun ker... Tiada keperluan mereka memberi nasihat.Dah terasa janji nak bagikat rakyat minyak murah, pekaran percuma . air minuman free semua janji yang tidak ditepati..daii anwar lu ada 4 neeger perintah, satu negeri pun tarak boleh laksan lu punya janji sama rakyat..poraahhhhh. kalau di ikut apa dia sehati sejiw ala apa la..semua dah di terserlah dalam projek 1 Malaysia. hanya orang buta atau bodoh akal sahaja tidak tahu menilai maksudnya. kah..kah..kah..
nasirwise said…
Sekadar pandangan...

Pakatan Rakyat bercadang untuk mengunakan tema Hari Kebangsaan yang berlainan dengan tema yang ditetapkan oleh Kerajaan BN. Mereka mahu menggunakan `Sebangsa, Senegara dan Sejiwa’ mengantikan `Janji ditepati’. Apa sahaja yang Kerajaan BN nak buat, PR mesti hendak tukar atau bantah. Dalam banyak hal, Kerajaan BN mengikut juga kehendak mereka.

Tema kebangsaan PR akan bakal digunakan di negeri-negeri yang PR kuasai. Banyak implikasinya kepada rakyat tetapi apa boleh buat. Kerajaan BN harus menanangi dengan bijak. Dari kaca orang luar, tiada perpaduan di kalangan rakyat Malaysia.

Apa yang saya perhatikan PR berjaya menyuarakan bantahan mereka dengan efektif. Rintihan mereka senang mendapat perhatian Kerajaan BN. Mungkin kerana media-media yang mengembar gembur isu ini sehingga menjadi perhatian. Boleh ke media-media tidak meng`highlight’ benda-benda seumpama ini supaya ia tidak menjadi perhatian. Umpamanya kes `Ustazah’ Abby Abadi dan Dayang Ku Intan. Media-media yang pro BN yang menaikkan imej mereka. Niat untuk `hentam’ mereka tetapi ia meningkatkan rating mereka.

Strategi lawan PR perlu kepada innovasi. Tabiat PR ialah mereka suka buat berlainan dengan BN. Jika BN nak buat tema ini, mereka akan guna tema lain. Kita kena main `reverse psycology’.

Ikhlas dari
nasirwise.blogspot.com
Bro Yusri said…
memang la banyak pendapat sebab ada yang makan daging ayam, ada yang makan daging babi, ada yang makan daging lembu, kambing dan sebagainya ..jadi pemikiran pun terpengaruh dengan apa yang kita makan ...

Pilihan Pembaca

Syed Mokhtar al-Bukhari - Taikun Muslim yang Bernasib Malang!

Nama Tan Sri Syed Mokhtar al-Bukhari sangat dibenci dan sering dikecam secara jijik lagi kotor oleh Pakatan Rakyat. Tidak henti-henti mereka memburukkan usahawan muslim yang sangat zuhud lagi pemurah itu. Kebencian PR, khususnya DAP dan Anwar Ibrahim terhadap beliau sudah tidak dapat dibendung. Inilah nasib malang yang menimpa jutawan Melayu-Muslim yang baik, rendah diri dan dermawan. Mengapa mesti Syed Mokhtar dihina dan dikeji semahu-mahunya. Mengapa Taikun lain tidak diserang sehebat Syed Mokhtar? Fikir-fikirkan. Mengapa mesti mahu dihancurkan perniagaan Syed Mokhtar? Mengapa tidak Taikun-taikun yang jauh lebih kaya daripada beliau? Mengapa Taikun Muslim seperti Syed Mokhtar yang "dilanyak" bersungguh-sungguh oleh Anwar Ibrahim? Mengapa DAP dan Anwar Ibrahim memilih Syed Mokhtar sebagai Taikun yang mesti diserang bertubi-tubi? Apakah agenda sebenar mereka? (Hanya Taikun Syed Mokhtar yang diserang tidak henti-henti oleh Pakatan Rakyat, tetapi tidak Taikun yang lain)  

Banyak Membaca Buku Cara Terbaik Bayar Yuran Kemalasan

MENURUT ABANGNYA, ELON MUSK DIBESARKAN DENGAN CARA MEMBACA DUA BUAH BUKU SEHARI. Manakala Mark Zuckerberg membaca sekurang-kurangnya sebuah buku setiap dua minggu. Bill Gates pula membaca 50 buah buku setahun. Dan Warren Buffet menganggarkan 80 peratus daripada waktu bekerjanya digunakan untuk membaca. Dia percaya kepintarannya adalah hasil daripada tabiat membaca. Apabila selesai menyertai apa sahaja kursus perniagaan, selalu kita dengar rungutan seumpama ini, "Kalau inilah modul dan ilmunya, aku pun tahu. Tak berbaloi rasanya bayar ribu-ribu hanya untuk belajar ilmu yang boleh dapat percuma di internet." Saya tidak salahkan sangat penganjur program. Saya salahkan diri sendiri. Kita sebenarnya tidak membayar yuran "kebodohan", kita membayar yuran "kemalasan". Kita malas membaca dan malas mencari maklumat dan ilmu, akhirnya kita mudah ditipu melalui kursus yang ilmunya boleh diperoleh dengan mudah di alam maya.   Bagi golongan usahawan yang suka membaca

Setelah Puas "Membelasah" Syed Mokhtar al-Bukhary, Kini Mokhzani Pula Sasaran Anwar Ibrahim

GERIK, 5 April — Datuk Seri Anwar Ibrahim berjanji semalam untuk menarik balik kontrak Petronas bernilai jutaan ringgit yang dianugerahkan kepada anak Tun Dr Mahathir Mohamad, sambil menambah ia adalah salah satu langkah awal Pakatan Rakyat (PR) menghentikan kronisma sebaik sahaja memenangi Pilihan Raya 2013. Dalam satu ceramah di Taman Semarak, Ketua Pembangkang itu mengkritik hebat musuh ketatnya kerana menguruskan syarikat minyak negara terkaya seperti syarikat keluarga, terutamanya Mokhzani. “Pertama, dalam masa 24 jam Pakatan bersumpah akan menurunkan harga minyak di seluruh negara,” katanya kepada ribuan orang ramai hadir daripada kawasan sekitar di Hulu Perak. “Nombor dua, adalah kontrak minyak ini. Adakah anda berfikir di bawah Najib ia akan ditarik balik? No. Tetapi jika kita mengambil alih, saya ingin memberitahu Dr Mahathir — Saya Anwar, bukan seperti Najib.“Najib takut kepada kamu tetapi saya tidak. Saya tidak mempunyai niat untuk menjadi kejam kepada kamu at