Skip to main content

Tema Kemerdekaan PR "Sebangsa, Senegara, Sejiwa" = "1Bangsa, 1Negara, 1Jiwa" , Manifestasi 1Malaysia

Akhirnya, Pakatan Rakyat melalui lidah Sasterawan Negara A. Samad Said secara tidak langsung atau sebenarnya secara tidak sedar telah mempromosikan maksud dan agenda Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak melalui konsep 1Malaysia. PR memutuskan tidak bersetuju dengan tema sambutan Hari Merdeka yang berbunyi "Janji Ditetapi" sebaliknya mereka menukar tema tersebut menjadi, "Sebangsa, Senegara, Sejiwa", atau dalam erti kata yang sebenarnya ia membawa maksud, "1Bangsa, 1Negara, 1Jiwa" = 1Malaysia. Maka, tergelaklah seluruh rakyat Malaysia, apabila PR sebenarnya telah mempromosi dan menyokong konsep 1Malaysia yang diilhamkan oleh DS Najib tanpa mereka sedari. Tak tahu malu punya PR. Takbir..Baca berita di bawah :

Pakatan Rakyat memilih tema alternatif "Sebangsa, Senegara, Sejiwa" untuk menggantikan tema "Janji Ditepati" oleh kerajaan BN bagi sambutan Hari Kebangsaan pada 31 Ogos. Pengerusi jawatankuasa pemilihan tema tersebut, Datuk A Samad Said berkata tema tersebut dipilih setelah menghalusi sebanyak 250 cadangan slogan yang diterima melalui e-mel.

"Akhirnya kami putuskan untuk pilih satu slogan yang turut kami ubah dan disesuaikan," katanya yang menambah, slogan itu berdasarkan cadangan seorang individu bernama Alhaimi Adam. "Kerajaan belum tentu akan terima, tapi kena ingat bahawa (cadangan tema) ini datang daripada rakyat," katanya dalam sidang media di ibu pejabat PKR di Petaling Jaya hari ini.

Sementara itu, setiausaha agung PAS Datuk Mustafa Ali berkata, Pakatan akan memutuskan sekiranya akan mengadakan sambutan Hari Kemerdekaan berasingan dengan tema alternatif tersebut, sekiranya kerajaan pusat enggan menukar tema kontroversi "Janji Ditepati".

"Itu kita akan bincangkan di peringkat pimpinan kemudiannya, tapi kita harapkan kerajaan dapat rasa denyut nadi rakyat ini sebagaimana (tema) yang dipilih oleh jawatankuasa ini," katanya lagi dalam sidang media tersebut. Pakatan sebelum ini memberi tempoh seminggu kepada kerajaan untuk menarik balik tema kontroversi itu yang menerima kritikan keras pelbagai pihak. Jawatankuasa tersebut juga kini membuka talian kepada para pengguna Internet untuk menghantar cadangan logo dan lagu baru yang selari dengan tema berkenaan. Tarikh tutup cadangan itu, yang perlu dikemukakan kepada sekretariatpakatan@gmail.com adalah pada 5 Ogos.

Comments

AJAI62 said…
Assalam Bro

Bukan kat PAS bangsanya Arab sebab malu jadi orang Melayu, DAP bangsanya cina rasis dan PKR bangsanya bercampur aduk macam rojak... Ada juga hati nak jadi 1bangsa... Jangan layanlah Bro... Janji ditepati sejak merdeka lagi sesuai Bro....
Anonymous said…
Jangna undur selangkah dengan ugutan PR tu walaupun doia beri tempoh seminggu ke sebulan ker setahun ker... Tiada keperluan mereka memberi nasihat.Dah terasa janji nak bagikat rakyat minyak murah, pekaran percuma . air minuman free semua janji yang tidak ditepati..daii anwar lu ada 4 neeger perintah, satu negeri pun tarak boleh laksan lu punya janji sama rakyat..poraahhhhh. kalau di ikut apa dia sehati sejiw ala apa la..semua dah di terserlah dalam projek 1 Malaysia. hanya orang buta atau bodoh akal sahaja tidak tahu menilai maksudnya. kah..kah..kah..
nasirwise said…
Sekadar pandangan...

Pakatan Rakyat bercadang untuk mengunakan tema Hari Kebangsaan yang berlainan dengan tema yang ditetapkan oleh Kerajaan BN. Mereka mahu menggunakan `Sebangsa, Senegara dan Sejiwa’ mengantikan `Janji ditepati’. Apa sahaja yang Kerajaan BN nak buat, PR mesti hendak tukar atau bantah. Dalam banyak hal, Kerajaan BN mengikut juga kehendak mereka.

Tema kebangsaan PR akan bakal digunakan di negeri-negeri yang PR kuasai. Banyak implikasinya kepada rakyat tetapi apa boleh buat. Kerajaan BN harus menanangi dengan bijak. Dari kaca orang luar, tiada perpaduan di kalangan rakyat Malaysia.

Apa yang saya perhatikan PR berjaya menyuarakan bantahan mereka dengan efektif. Rintihan mereka senang mendapat perhatian Kerajaan BN. Mungkin kerana media-media yang mengembar gembur isu ini sehingga menjadi perhatian. Boleh ke media-media tidak meng`highlight’ benda-benda seumpama ini supaya ia tidak menjadi perhatian. Umpamanya kes `Ustazah’ Abby Abadi dan Dayang Ku Intan. Media-media yang pro BN yang menaikkan imej mereka. Niat untuk `hentam’ mereka tetapi ia meningkatkan rating mereka.

Strategi lawan PR perlu kepada innovasi. Tabiat PR ialah mereka suka buat berlainan dengan BN. Jika BN nak buat tema ini, mereka akan guna tema lain. Kita kena main `reverse psycology’.

Ikhlas dari
nasirwise.blogspot.com
Bro Yusri said…
memang la banyak pendapat sebab ada yang makan daging ayam, ada yang makan daging babi, ada yang makan daging lembu, kambing dan sebagainya ..jadi pemikiran pun terpengaruh dengan apa yang kita makan ...

Pilihan Pembaca

Banyak Membaca Buku Cara Terbaik Bayar Yuran Kemalasan

MENURUT ABANGNYA, ELON MUSK DIBESARKAN DENGAN CARA MEMBACA DUA BUAH BUKU SEHARI. Manakala Mark Zuckerberg membaca sekurang-kurangnya sebuah buku setiap dua minggu. Bill Gates pula membaca 50 buah buku setahun. Dan Warren Buffet menganggarkan 80 peratus daripada waktu bekerjanya digunakan untuk membaca. Dia percaya kepintarannya adalah hasil daripada tabiat membaca. Apabila selesai menyertai apa sahaja kursus perniagaan, selalu kita dengar rungutan seumpama ini, "Kalau inilah modul dan ilmunya, aku pun tahu. Tak berbaloi rasanya bayar ribu-ribu hanya untuk belajar ilmu yang boleh dapat percuma di internet." Saya tidak salahkan sangat penganjur program. Saya salahkan diri sendiri. Kita sebenarnya tidak membayar yuran "kebodohan", kita membayar yuran "kemalasan". Kita malas membaca dan malas mencari maklumat dan ilmu, akhirnya kita mudah ditipu melalui kursus yang ilmunya boleh diperoleh dengan mudah di alam maya.   Bagi golongan usahawan yang suka membaca
Bagaimanakah Sikap Seorang Jutawan? (Artikel ini sudah disiarkan di dalam majalah Dewan Ekonomi edisi Julai 2008) Oleh Muhammad Azli Shukri Berdasarkan laporan kekayaan penduduk dunia yang dikeluarkan oleh Merrill Lynch dan firma perunding Capgemini, terdapat 9.5 juta orang jutawan (memiliki harta bernilai lebih AS$1 juta) di seluruh dunia pada tahun 2006. Pada tahun tersebut Singapura, India dan Indonesia mencatat pertumbuhan paling tinggi bilangan penduduk yang berjaya mencapai status jutawan. Pada tahun 2007 pula dianggarkan terdapat 415 orang yang bertaraf bilionair di Amerika, 101 orang di Rusia dan 60 orang di Jerman. Menjadi jutawan adalah idaman hampir semua orang, namun demikian, pada tahun 2006 dianggarkan cuma enam peratus daripada penduduk dunia yang berupaya mencapai status tersebut. Soalnya, Di manakah perginya baki 94 peratus yang lain itu?. Ramai yang beranggapan bahawa negara, bangsa, kepandaian dan peluang adalah faktor utama, namun kepercay

Lagi Kisah Siti Nurhaliza : Mana Perginya Produk CTea?

Lagi Kisah Siti Nurhaliza Mana Perginya Produk CTea? Oleh Satu Hala (Malaysia Instinct) Inilah antara benda-benda yang buat sakit hati dengan orang kaya Melayu ni. Datuk K sanggup perabis RM66,550 untuk beli nombor plate KCT 1 untuk isteri tercinta, Datuk Siti Nurhaliza. Kononnya cintan maut habislah tu kan. Tak tahulah kot-kot Rozita Che Wan yang dulu orang kata dapat Mercedes dari Datuk K (lepas dah kahwin dengan Siti) pun akan dapat nombor plate yang sama. Gasaklah hal Rozita Che Wan tu. Yang penulis tertarik nak tulis ialah sikap orang macam Datuk K dan Siti Nurhaliza. Parasit adalah perkataan paling tepat. Tahu tak Siti Nurhaliza adalah pemohon pinjaman Tekun untuk bisnes barang solek Simply Siti. Kalau tak percaya, pergilah cek dengan Tekun. Pasti nama Siti akan terpacul. Sakit hati betul penulis dengan orang-orang macam ini. Dah tahu duit banyak, gunalah duit sendiri untuk berniaga, tak pun pinjamlah bank. Gi pinjam dengan Tekun tu buat apa? Mentanglah bayar