Skip to main content

Tema Kemerdekaan PR "Sebangsa, Senegara, Sejiwa" = "1Bangsa, 1Negara, 1Jiwa" , Manifestasi 1Malaysia

Akhirnya, Pakatan Rakyat melalui lidah Sasterawan Negara A. Samad Said secara tidak langsung atau sebenarnya secara tidak sedar telah mempromosikan maksud dan agenda Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak melalui konsep 1Malaysia. PR memutuskan tidak bersetuju dengan tema sambutan Hari Merdeka yang berbunyi "Janji Ditetapi" sebaliknya mereka menukar tema tersebut menjadi, "Sebangsa, Senegara, Sejiwa", atau dalam erti kata yang sebenarnya ia membawa maksud, "1Bangsa, 1Negara, 1Jiwa" = 1Malaysia. Maka, tergelaklah seluruh rakyat Malaysia, apabila PR sebenarnya telah mempromosi dan menyokong konsep 1Malaysia yang diilhamkan oleh DS Najib tanpa mereka sedari. Tak tahu malu punya PR. Takbir..Baca berita di bawah :

Pakatan Rakyat memilih tema alternatif "Sebangsa, Senegara, Sejiwa" untuk menggantikan tema "Janji Ditepati" oleh kerajaan BN bagi sambutan Hari Kebangsaan pada 31 Ogos. Pengerusi jawatankuasa pemilihan tema tersebut, Datuk A Samad Said berkata tema tersebut dipilih setelah menghalusi sebanyak 250 cadangan slogan yang diterima melalui e-mel.

"Akhirnya kami putuskan untuk pilih satu slogan yang turut kami ubah dan disesuaikan," katanya yang menambah, slogan itu berdasarkan cadangan seorang individu bernama Alhaimi Adam. "Kerajaan belum tentu akan terima, tapi kena ingat bahawa (cadangan tema) ini datang daripada rakyat," katanya dalam sidang media di ibu pejabat PKR di Petaling Jaya hari ini.

Sementara itu, setiausaha agung PAS Datuk Mustafa Ali berkata, Pakatan akan memutuskan sekiranya akan mengadakan sambutan Hari Kemerdekaan berasingan dengan tema alternatif tersebut, sekiranya kerajaan pusat enggan menukar tema kontroversi "Janji Ditepati".

"Itu kita akan bincangkan di peringkat pimpinan kemudiannya, tapi kita harapkan kerajaan dapat rasa denyut nadi rakyat ini sebagaimana (tema) yang dipilih oleh jawatankuasa ini," katanya lagi dalam sidang media tersebut. Pakatan sebelum ini memberi tempoh seminggu kepada kerajaan untuk menarik balik tema kontroversi itu yang menerima kritikan keras pelbagai pihak. Jawatankuasa tersebut juga kini membuka talian kepada para pengguna Internet untuk menghantar cadangan logo dan lagu baru yang selari dengan tema berkenaan. Tarikh tutup cadangan itu, yang perlu dikemukakan kepada sekretariatpakatan@gmail.com adalah pada 5 Ogos.

Comments

AJAI62 said…
Assalam Bro

Bukan kat PAS bangsanya Arab sebab malu jadi orang Melayu, DAP bangsanya cina rasis dan PKR bangsanya bercampur aduk macam rojak... Ada juga hati nak jadi 1bangsa... Jangan layanlah Bro... Janji ditepati sejak merdeka lagi sesuai Bro....
Anonymous said…
Jangna undur selangkah dengan ugutan PR tu walaupun doia beri tempoh seminggu ke sebulan ker setahun ker... Tiada keperluan mereka memberi nasihat.Dah terasa janji nak bagikat rakyat minyak murah, pekaran percuma . air minuman free semua janji yang tidak ditepati..daii anwar lu ada 4 neeger perintah, satu negeri pun tarak boleh laksan lu punya janji sama rakyat..poraahhhhh. kalau di ikut apa dia sehati sejiw ala apa la..semua dah di terserlah dalam projek 1 Malaysia. hanya orang buta atau bodoh akal sahaja tidak tahu menilai maksudnya. kah..kah..kah..
nasirwise said…
Sekadar pandangan...

Pakatan Rakyat bercadang untuk mengunakan tema Hari Kebangsaan yang berlainan dengan tema yang ditetapkan oleh Kerajaan BN. Mereka mahu menggunakan `Sebangsa, Senegara dan Sejiwa’ mengantikan `Janji ditepati’. Apa sahaja yang Kerajaan BN nak buat, PR mesti hendak tukar atau bantah. Dalam banyak hal, Kerajaan BN mengikut juga kehendak mereka.

Tema kebangsaan PR akan bakal digunakan di negeri-negeri yang PR kuasai. Banyak implikasinya kepada rakyat tetapi apa boleh buat. Kerajaan BN harus menanangi dengan bijak. Dari kaca orang luar, tiada perpaduan di kalangan rakyat Malaysia.

Apa yang saya perhatikan PR berjaya menyuarakan bantahan mereka dengan efektif. Rintihan mereka senang mendapat perhatian Kerajaan BN. Mungkin kerana media-media yang mengembar gembur isu ini sehingga menjadi perhatian. Boleh ke media-media tidak meng`highlight’ benda-benda seumpama ini supaya ia tidak menjadi perhatian. Umpamanya kes `Ustazah’ Abby Abadi dan Dayang Ku Intan. Media-media yang pro BN yang menaikkan imej mereka. Niat untuk `hentam’ mereka tetapi ia meningkatkan rating mereka.

Strategi lawan PR perlu kepada innovasi. Tabiat PR ialah mereka suka buat berlainan dengan BN. Jika BN nak buat tema ini, mereka akan guna tema lain. Kita kena main `reverse psycology’.

Ikhlas dari
nasirwise.blogspot.com
Bro Yusri said…
memang la banyak pendapat sebab ada yang makan daging ayam, ada yang makan daging babi, ada yang makan daging lembu, kambing dan sebagainya ..jadi pemikiran pun terpengaruh dengan apa yang kita makan ...

Pilihan Pembaca

Sampai Bila Najib Mahu Berlembut?

Alangkah baik, sekiranya Datuk Seri Najib boleh berkata begini, "Ok Anwar Ibrahim, aku sanggup jadi saksi pembelaan kes kamu, tetapi dengan satu syarat! Kamu bersumpah dengan nama Allah terlebih dahulu bahawa kamu benar-benar tidak meliwat Saiful - sahut cabaran ini dahulu. Lepas itu baru kamu boleh dakwa aku "cool" atau pun tidak!". Pada hemat saya - kerajaan pimpinan Najib perlu agresif menyerang Pakatan Rakyat - jangan biarkan pelbagai isu dimanipulasi oleh mereka dengan sesuka hati. Para pemimpin UMNO jangan tidur - tolong buka mulut dan jawab tuduhan-tuduhan Anwar Ibrahim dan koncu-koncunya. Para pemimpin UMNO sangat lemah dan tidak bertenaga dalam menjawab isu-isu semasa. Najib dan Hishamuddin jangan lembik sangat - tolong keras sikit! Baca berita di bawah: TINDAKAN PERDANA MENTERI Datuk Seri Najib Razak dan isterinya yang mahu mengketepikan sepina yang mengkehendaki mereka menjadi saksi pembelaan kes liwat kedua Datuk Seri Anwar Ibrahim dia

Lagi Kisah Siti Nurhaliza : Mana Perginya Produk CTea?

Lagi Kisah Siti Nurhaliza Mana Perginya Produk CTea? Oleh Satu Hala (Malaysia Instinct) Inilah antara benda-benda yang buat sakit hati dengan orang kaya Melayu ni. Datuk K sanggup perabis RM66,550 untuk beli nombor plate KCT 1 untuk isteri tercinta, Datuk Siti Nurhaliza. Kononnya cintan maut habislah tu kan. Tak tahulah kot-kot Rozita Che Wan yang dulu orang kata dapat Mercedes dari Datuk K (lepas dah kahwin dengan Siti) pun akan dapat nombor plate yang sama. Gasaklah hal Rozita Che Wan tu. Yang penulis tertarik nak tulis ialah sikap orang macam Datuk K dan Siti Nurhaliza. Parasit adalah perkataan paling tepat. Tahu tak Siti Nurhaliza adalah pemohon pinjaman Tekun untuk bisnes barang solek Simply Siti. Kalau tak percaya, pergilah cek dengan Tekun. Pasti nama Siti akan terpacul. Sakit hati betul penulis dengan orang-orang macam ini. Dah tahu duit banyak, gunalah duit sendiri untuk berniaga, tak pun pinjamlah bank. Gi pinjam dengan Tekun tu buat apa? Mentanglah bay

JCorp Mungkin Lumpuh!

Nampaknya mungkin satu lagi organisasi perniagaan Melayu akan lumpuh dan hancur di bawah pentadbiran yang tidak tahu erti perjuangan dan berjihad dalam perniagaan. Setelah berjaya menyingkirkan bekas CEO Johor Corporation (JCorp) Tan Sri Muhammad Ali Hashim daripada terus menerajui rangkaian perniagaan oraganisasi tersebut beberapa bulan yang lalu - kini pentadbiran baharu JCorp dikatakan sedang merancang untuk menjual sebuah anak syarikat JCorp yang paling bernilai - iaitu syarikat Kulim Bhd. Khabar angin ini sekiranya benar-benar terjadi - ia tidak hanya menjejaskan sumber pendapatan utama JCorp, bahkan lebih jauh daripada itu, JCorp juga akan kehilangan pegangan saham dalam QSR Brands Bhd dan KFC Holding Bhd yang terbukti telah membawa keuntungan besar kepada syarikat milik kerajaan Johor itu. Kekecewaan Ali Hashim ada asasnya - setelah bertungkus-lumus membangunkan JCorp selama 30 tahun dan berjaya melahirkan begitu ramai usahawan Melayu yang bernaung di bawahnya, kin