Skip to main content
MEMPERKASAKAN EKONOMI
SUNNAH NABI YANG DIPINGGIRKAN

Oleh MUHAMMAD AZLI SHUKRI

(Artikel ini telah disiarkan di dalam Utusan Malaysia pada 22/12/2003)

Barangkali, antara sunah Nabi Muhammad yang mudah dilupakan oleh masyarakat Islam pada ketika ini, ialah sunah baginda memperkasakan ekonomi ummah. Hakikatnya, mereka mengetahui berniaga merupakan sunnah nabi yang terawal seperti sabdanya, “9/10 rezeki itu adalah daripada perniagaan” (Riwayat Tirmizi). Namun demikian, umat Islam seolah-olah terlupa mengamalkan sunah nabi yang berjuang memperkasakan ekonomi ummah ini.


Pendek kata, umat Islam tahu berniaga, tetapi cukup lemah apabila berhadapan dengan soal memperkasa dan memperluaskan perniagaan mereka dari semasa ke semasa. Inilah barah yang merebak secara meluas dalam kalangan negara Islam pada keseluruhannya. Seperti mana kata Tun Dr. Mahathir dalam Forum Perniagaan OIC di Hotel Marriott, baru-baru ini, “Kita perlu menyebarkan etika dan standard (perniagaan) sama ada semasa menjalankan perniagaan sesama sendiri atau dengan pihak lain.”


Maksud Dr. Mahathir ialah, umat Islam yang bergiat cergas dalam dunia perniagaan haruslah menyebar dan memperluaskan konsep ekonomi Islam yang bersifat menyeluruh ke seluruh pelosok dunia, agar umat Islam berupaya bersatu dan memperkasakan ekonomi mereka. Pada waktu yang sama, umat Islam digesa agar sentiasa meningkatkan ilmu pengetahuan dalam selok belok dunia perniagaan dan ekonomi global. Hal ini bertujuan, agar umat Islam tidak ketinggalan dan tercicir jauh di belakang, berbanding dengan bangsa lain. Seperti mana saranan Dr. Mahathir dalam Forum yang sama, “Bagaimanapun, ketika kita memajukan etika perniagaan Islam, kita tidak seharusnya menolak etika dan sistem yang ada pada hari ini yang tidak bercanggah dengan Islam, hanya kerana mahu memperlihatkan perbezaan.”


Dalam sejarah Islam, sebelum Nabi Muhammad dilantik menjadi rasul, kedua-dua disiplin ilmu inilah yang dikuasai baginda dengan amat baik, sehingga mengejutkan pemimpin Bahrain bernama Al-Ashajj apabila beliau mendapati Nabi Muhammad begitu mahir dalam soal perniagaan dan perekonomian negaranya, terutama di kota-kota besar perniagaan negaranya seperti, kota Safar, Mushaqqar dan Hijar. Akhirnya, Al-Ashajj berkata kepada baginda, “Anda nampaknya lebih mengetahui negara saya daripada diri saya sendiri.” Kisah ini dicatat dalam kitab Musnad Imam Ahmad.


Baginda juga berjaya memperkasakan ekonomi dan perniagaan Siti Khadijah dengan etika perniagaannya yang cukup tersusun dan menyenangkan hati para pedagang dari daerah-daerah lain. Oleh sebab itu, ketika baginda menjadi pengurus kepada perniagaan Siti Khadijah, perniagaannya begitu pesat berkembang dan nama baginda sentiasa meniti di setiap bibir para pedagang yang membanjiri kota-kota perdagangan semenanjung Arab, Syam, Yaman, Syria, Busra, Iraq, Yordania dan Jorash.


Baginda tidak hanya dikenali kerana perniagaannya yang maju, tetapi lebih daripada itu baginda dikenali sebagai pedagang dan usahawan yang serba cukup dengan ilmu perniagaan dan perekonomian, di samping etika perniagaannya yang penuh dengan kejujuran, kesetiaan, menepati janji, menjaga kualiti barangan, amanah dalam tadbir urus korporatnya, profesional dan memudahkan urusan jual beli. Dalam soal ini, ada baiknya jika kita memikirkan saranan daripada Dr Abdelouaheb Belkeziz, Setiausaha Agung OIC, yang menyatakan, “Negara-negara anggota OIC perlu mengkaji dan mencari jalan bagi mempermudah kemasukan pelaburan dana-dana Islam ke negara mereka.”


Pada saat Rasulullah menguruskan perniagaan Siti Khadijah, baginda mampu memperkasakan perniagaan dan ekonomi majikannya itu dengan mengadakan perniagaan secara shirkat (kerjasama) melalui beberapa tokoh perdagangan lain seperti Saib ibn Ali Saib, Qais ibn Saib dan Rabi ibn Badr. Dan kerjasama ini benar-benar menguntungkan kedua-dua pihak, sehingga Saib berkata, “Muhammad ialah rakan kerjasamanya dalam perniagaan dan selalu lurus dalam perkiraan-perkiraan perdagangan.”


Kekuatan dan kejayaan Rasulullah dalam memperkasakan ekonomi dan perdagangannya banyak bergantung kepada ilmu, akhlak dan etika dalam mengurus perniagaannya. Sehingga dicatatkan bahawa baginda berjaya meluaskan empayar perniagaannya hingga ke luar Semenanjung Arab dan lebih daripada 10 pasar besar perniagaan yang terkenal telah disertainya, seperti pasar Fumatul Jandal di utara Hijaz, Mushaqqar di Hijar, Suhar di Oman, Shir (Maharah) di sebelah pantai laut Arab antara Aden dan Oman, San'a Ibu kota Yaman, Rabiyah di Hadramaut, Ukaz di Najd, Nazat di Wilayah Kahibar, Hijr di Yamamah dan banyak lagi. Kejayaan baginda menguruskan perniagaannya benar-benar menggambarkan manifestasi daripada sebuah hadis baginda yang amat masyhur, “Allah memberikan rahmat-Nya pada setiap orang yang bersikap baik ketika menjual, membeli dan membuat suatu kenyataan.” (Riwayat Bukhari).


Setelah Nabi Muhammad diutus menjadi rasul, baginda masih tetap mengurus dan memberi panduan kepada umatnya dalam menjalankan dan memperkasakan ekonomi umat Islam pada ketika itu. Sebab itu, ramai dalam kalangan sahabat baginda menjadi peniaga yang berjaya, seperti Abdul Rahman bin A'uf dengan haiwan ternakannya, Abu Bakar dengan perdagangan bahan pakaiannya, Umar dengan perniagaan jagungnya, Usman dengan perniagaan pakaiannya dan ramai lagi sahabat baginda yang terlibat dalam pelbagai aktiviti perniagaan demi memperkasakan ekonomi orang-orang Islam.


Sehubungan itu, perjuangan meningkatkan taraf hidup umat Islam dengan cara memperkasakan ekonomi mereka merupakan sunah nabi yang harus diikuti dan diteladani, seperti mana kata-kata Syah Waliullah dari Delhi apabila beliau memperkatakan topik ini, “Cara istimewa ini sudah cukup untuk mengingatkan kita bahawa keredaan Allah atau kurniaan Allah tidak diperoleh dengan cara menjauhkan diri daripada perjuangan ekonomi. Tidak ada seorang rasul yang mengajarkannya. Orang yang meninggalkan kehidupan dunia dengan pergi ke gua-gua dan tempat-tempat pertapaan di gunung-ganang dan mengasingkan diri laksana orang yang tidak bertamadun.”


Memperkasakan ekonomi dan perniagaan umat Islam sebenarnya merupakan perkara yang berkait rapat dengan ajaran Islam itu sendiri, kerana itulah Allah menggesa agar orang yang beriman bertebaran mencari rezeki setelah selesai mengerjakan solat sebagai satu kewajipan terhadap mereka, seperti firman Allah dalam surah al-Jumu`ah ayat 10 itu memberi pengertian segala bentuk perniagaan yang halal dan sah termasuk jual beli, perindustrian, perdagangan dan sebagainya.


Pada dasarnya umat Islam hari ini, harus segera bergerak dan mencari jalan agar ekonomi mereka dapat diperkasakan, sekali gus memberi jalan keluar kepada umat Islam daripada belenggu dan tekanan ekonomi kapitalis barat. Hasrat ini tidak mungkin tercapai andai kata kita masih berdiam dan malas menerokai sirah Rasulullah dalam memperkasakan ekonomi umat Islam pada ketika baginda masih hidup.


Usaha Rasulullah tersebut pada waktu baginda memimpin kaum Muslimin dapat dilihat melalui arahan baginda yang berbeza kepada golongan miskin dan kaya sebagai satu cara untuk memajukan dan memantapkan ekonomi umat Islam pada saat tersebut. Sahabat-sahabat baginda yang miskin digalakkan agar memulakan penternakan ayam, kerana ia memerlukan modal yang kecil dan ini amat sesuai untuk golongan yang berpendapatan rendah. Manakala sahabat-sahabat baginda yang kaya disarankan agar menternak kambing biri-biri yang memerlukan modal yang lebih besar.


Afzal-ul-Rahman dalam bukunya Doktrin Ekonomi Islam, berpendapat bahawa “pada hakikatnya, ia (langkah Rasulullah tersebut) merupakan suatu amaran kepada golongan kaya supaya menumpukan kepada perniagaan dan industri yang memerlukan modal yang lebih banyak dan meninggalkan perniagaan serta industri kecil-kecilan untuk diusahakan oleh golongan miskin bagi mendapatkan penghidupan mereka.”


Hal ini bertujuan, agar kekayaan ekonomi tersebut dapat dikongsi dan dirasai bersama tanpa ada yang tertindas dengan teknik memonopoli. Akhirnya, umat Islam dapat bersatu padu dan saling memerlukan sesama mereka dalam sistem ekonomi yang telah diajar oleh baginda tersebut. Dalam konteks yang lebih luas pada hari ini, penyusunan dapat dilaksanakan dengan cara pengklasifikasian mana-mana negara Islam yang masih berstatus miskin, harus diberi galakan agar mengusahakan industri perniagaan yang bersesuaian dengan tahap kemampuan mereka, manakala negara-negara Islam yang maju atau membangun pula diberi peranan yang lebih besar bagi menumpukan perhatian sepenuhnya kepada industri-industri mega. Maka, kitaran perkongsian kerjasama ekonomi akan berlaku apabila masing-masing negara Islam memainkan peranan mereka ini. Sekali gus bakal mewujudkan suasana saling memerlukan. Kesan secara tidak langsung ialah, kesatuan umat Islam mampu ditingkatkan kerana setiap negara akan membuka pintu kerjasamanya yang luas untuk saling berinteraksi dalam bidang perniagaan dan perdagangan sekali gus memperkasakan ekonomi umat Islam itu sendiri.


Seperti mana harapan yang diluahkan oleh Pengarah Pengajian Islam Pusat Oxford, United Kingdom, Dr. Farhan Ahmad Nizami, “Pengembangan kuasa institusi besar dunia seperti WTO dan IMF harus disekat dengan mewujudkan blok-blok ekonomi dalam kalangan negara-negara Islam.”

Comments

Cheguman said…
Wawancara CEO JCorp, MM, 27 Jul 08 bersesuaian dgn rencana ini: jihad ekonomi.

Sayangnya ramai yg menyamakan jihad dengan holy war dlm kristen.

Sebuah persembahan yg mantap.
BuDakHutaN said…
Pemikiran kritis dan kreatif perlu seiring dengan perkembangan ilmu dituntut...
Jihad dan perjuangan individu boleh rencana angkara...
jelas , pasti... tak lama lagi terbongkar.
Anonymous said…
Satu penulisan yang mantap dan berisi.Pendekatan ekonomi Rasulullah s.a.w yang adil,jujur dan amanah adalah metode yang terbaik.

Sayang sekali,negara-negara Islam yang kaya dengan khazanah alam seperti petroleum tidak mampu menjadi kuasa ekonomi dunia.
hanis said…
salam...

Terima kasih... keep in touch (",)
zeme said…
Salam saudara Azli,

Ya, menarik rencana memperkasa ekonomi dalam konteks perkembangan semasa. Namun batasan perkembangan ekonomi sekarang adalah bilamana ekonomi dipolitikkan dan bukan berdiri menguasai dunia sebaliknya politik menguasai dunia.

Wasalam.
S.YanaZ said…
Salam,
Azli...
memperkasakan atau memperkasa?

Saya mahu belajar daripada org DBP.
Tk.
azlishukri said…
shariah...dalam blog aku tulis memperkasakan...sedap bunyinya..yg betul memperkasa..

Pilihan Pembaca

Penulis dua dari kanan bersama dengan Datuk Seri Mohamed Khaled Nordin Pada 10 September yang lalu, Sidang Editor Bahagian Majalah berkesempatan berbuka puasa bersama Menteri Pengajian Tinggi, Datuk Seri Mohamed Khaled Nordin di Sime Darby Convention Center. Terima kasih atas Jemputan tersebut. Jazakumullahu Khairan Kasiran. * Dari kiri Ros, Suria Janib (Penolong Editor Dewan Masyarakat ), A. Zaidel (Penolong Editor Dewan Masyarakat ), Datuk Seri Khaled Nordin, Muhammad Azli Shukri (Editor Dewan Ekonomi) , dan Armin Azhari (Editor Pelita Bahasa ).
Nasihat Pemimpin Patuhi Etika Islam Oleh Muhammad Azli Shukri (Artikel saya ini telah disiarkan di dalam Utusan Malaysia pada 18/09/2003) Dalam Islam, pemimpin atau pemerintah yang telah dilantik haruslah diikuti perintahnya, selagi perintah tersebut tidak bercanggah dengan suruhan wahyu dan perintah Rasul, seperti mana firman Allah di dalam surah an-Nisa ayat 59, "Wahai orang-orang yang beriman! patuhilah olehmu perintah Allah dan patuhilah olehmu perintah Rasul dan ulil amri di antara kamu." Oleh kerana para pemimpin atau pemerintah merupakan manusia biasa dan tidak terlepas daripada melakukan dosa dan maksiat, maka mereka juga wajib diberi nasihat oleh rakyat yang sedang di pimpinnya, bersesuaian dengan roh Islam itu sendiri yang berteraskan kepada amar makruf nahi mungkar, sebagaimana firman Allah, "Kamu adalah umat yang terbaik yang telah dilahirkan untuk manusia, menyuruh kepada yang makruf dan mencegah daripada yang mungkar, dan beriman kepada Allah.'' (
MONOLOG AZLI SHUKRI Bab 10 : Muhammad Azli Shukri Lagi! Saya agak sukar untuk menulis Monolog ke-10 saya pada kali ini. Saya merasakan inilah monolog yang sangat susah untuk saya meluahkannya. Saya tidak tahu, bagaimanakah harus saya sampaikan monolog saya pada kali ini? Apakah saya harus menulis atas prinsip saya sebagai seorang wartawan? Atau sebagai seorang ahli politik? Atau sebagai seorang penulis bebas? Atau sebagai seorang editor? Semua ini menyukarkan saya untuk menulis monolog saya yang terakhir pada bulan ini. Saya merasakan bahawa saya harus berterus terang dengan jujur dan amanah, tanpa rasa takut dan kesal, kerana kebenaran dan jihad harus ditegakkan dengan segala kekuatan yang ada. Yang pasti, kebenaran tidak boleh disembunyikan lagi. Dan Sesungguh, untuk menjadikan kejahatan bermaharajalela, cukuplah sekadar kebenaran mendiamkan diri! Saya tidak berupaya membiarkan itu semua berlaku. Dan untuk kali ini saya harus bercakap benar dengan nada yang berterus terang. A