Tetamu Kehormat...

November 1, 2008


MONOLOG AZLI SHUKRI
Bab 11 : Bukan Salah En. Jamaluddin



Saya sebenarnya malas untuk mengulas isu debat yang dilaung-laungkan oleh Khairy Jamaluddin (KJ) sejak cadangan tersebut beliau utarakan di media massa. Pada hemat saya, berdebat untuk merebut jawatan Ketua Pemuda UMNO Malaysia, seperti yang disarankan oleh beliau hanyalah sia-sia, dan sama sekali tidak akan mencapai objektif yang diharapkan.



Sebelum kita pergi jauh, sebab musabab mengapa saya tidak bersetuju dengan debat ini haruslah diketahui terlebih dahulu dan kemudian kita bisa menganalisisnya secara jujur. kita harus tahu apakah matlamat utama debat yang begitu diminati oleh KJ ini? selepas mengetahui matlamatnya, barulah dibincangkan apakah debat tersebut mampu mengukuhkan UMNO dan menarik minat orang muda kembali kepada UMNO, jika tidak, lupakan sahaja. Orang luar daripada UMNO tidak tahu apakah kesan debat ini terhadap imej dan nama UMNO itu sendiri. Mereka mungkin menyokong agar debat calon-calon ketua Pemuda UMNO Malaysia segera diadakan kerana ia adalah relevan dan kena pada masanya.



Menurut pandangan masyarakat luar, perdebatan yang ingin dilakukan nanti adalah sama dengan debat antara Anwar Ibrahim dengan Ahmad Shabery Cheek, itu merupakan pandangan yang salah. Debat Anwar dengan Shabery, adalah debat daripada parti yang berbeza, dan masing-masing ingin menonjolkan kekuatan idealisme parti masing-masing dan bukan individu semata-mata.



Hal ini sangat berbeza dengan debat yang sangat diinginkan oleh KJ, debat sesama ahli parti, akan mengundang kehancuran jika disiarkan secara umum, segala keburukan dan kelemahan pendebat akan terserlah dan memburukkan lagi nama UMNO di mata rakyat. KJ merasakan bahawa dengan menggunakan kehebatan beliau untuk berdebat, ia bisa mengembalikan kekuatan dan imejnya yang semakin dibenci oleh rakyat. Malah, pada sangkaan KJ, dengan mengikut langkah Anwar Ibrahim yang berani berdebat, maka beliau akan dapat membina semula sokongan ahli-ahli UMNO kepadanya, andaian tersebut juga itu adalah salah!



Masalah yang sedang dihadapi pemuda UMNO pada ketika ini, ialah rakyat dan generasi muda sangat membenci KJ! Bukan masalah debat atau siapakah yang petah berkata-kata, jika KJ berani untuk berdebat, tidak perlu jemput Mukhriz atau Khir Toyo untuk berkata yang hak dan benar, cukuplah jika KJ sanggup bersumpah dengan nama Allah bagi membuktikan bahawa beliau sama sekali tidak terlibat dalam menggunakan wang untuk mendapatkan pencalonan daripada mana-mana Ketua Pemuda UMNO bahagian.



Dengan cara ini sahaja nama beliau akan bersih kembali, sekurang-kurangnya untuk sementara waktu, dan kepada semua calon-calon Ketua Pemuda UMNO yang lain juga disarankan agar bersumpah bahawa mereka tidak menggunakan wang untuk meraih sokongan akar umbi, adakah semuanya berani? Khususnya KJ? Tidak perlu untuk berdebat, jika KJ berdebat dengan saya pun, belum tentu beliau boleh menang, kerana saya percaya beliau merupakan pintu fitnah paling besar yang pernah wujud dalam sejarah pemuda UMNO Malaysia. Apakah penyokong-penyokong KJ masih buta mata hati dalam melihat semua ini?



Memilih KJ sebagai Ketua Pemuda UMNO Malaysia, bermakna memendekkan hayat UMNO, sangat jelas bagaimana rakyat Kelantan membenci dan menolak beliau gara-gara mulutnya yang sangat celupar untuk meranapkan politik PAS di sana, beginikah pemimpin yang ingin kita lantik? Rakyat sangat membenci KJ, adakah kita faham atau tidak, masalah utama ini? Adakah penyokong-penyokong KJ tahu atau tidak, bahawa rakyat biasa yang tidak diberi rasuah, sangat membenci KJ dan sama sekali tidak akan menyokong UMNO jika KJ menjadi Ketua Pemudanya kelak?



UMNO akan lenyap dalam satu lagi pilihan raya, jika orang yang dibenci oleh masyarakat menjadi pemimpin utamanya, adakah kita faham masalah ini wahai para penyokong KJ? Kalau sudah faham masalah ini, mengapa KJ disokong lagi? berapa habuan yang saudara-saudara semua dapat? Apakah dengan cara penipuan yang saudara-saudara lakukan seperti pemilihan di Kuala Kangsar itu merupakan kehendak akar umbi?



Saya bukan membenci KJ dan menyokong Mukhriz membuta tuli, tetapi saya marah dan kecewa apabila KJ tidak sedar diri. Beliau harus faham bahawa dirinya dibenci dan dicaci oleh masyarakat! Jadi bagaimanakah beliau mampu memimpin Pemuda UMNO Malaysia ke arah yang lebih baik? KJ harus menerima hakikat ini semua.



Insaflah, bahawa nama saudara sudah pun menjadi fitnah besar dalam masyarakat. Cukuplah dengan apa-apa yang telah saudara peroleh selama menjadi Naib Ketua Pemuda UMNO Malaysia, semua orang tahu, dan tidak semua orang boleh ditipu. Jika saudara sayangkan UMNO, maka berehatlah dahulu daripada politik UMNO.



Bagi penyokong KJ, tuan-tuan sebenarnya tiada hujah untuk membelanya, atas alasan apa-apa pun hujah tuan-tuan boleh dipatahkan dengan mudah. Pada hari ini, kita bukan hanya ingin mencari pemimpin yang pandai berhujah semata-mata, tetapi lebih jauh daripada itu, kita mencari pemimpin pemuda yang diterima rakyat dan tidak mempunyai pelbagai skandal. Sekarang, apabila KJ mendakwa bahawa jumlah pencalonan bukanlah bermakna seseorang itu boleh menang dan menggambarkan jumlah undi yang akan diterimanya kelak, maka apakah maksud gerangannya semua ini? Apakah KJ berpandangan bahawa terdapat unsur-unsur lain yang mampu mempengaruhi perwakilan di saat-saat akhir untuk menodai amanah bahagian masing-masing? Apakah wang menjadi pertaruhannya? Semua ini perlu dijawab oleh KJ.



Saya, terfikir bahawa terdapat enam perkara untuk memastikan ketelusan dalam pemilihan Ketua Pemuda UMNO Malaysia pada bulan Mac depan, antaranya adalah :


1. Semua calon Ketua Pemuda UMNO Malaysia harus melakukan sumpah laknat terhadap diri mereka sendiri bahawa mereka sama sekali tidak memberikan rasuah kepada mana-mana Ketua Pemuda UMNO Bahagian atau perwakilan dalam usaha mendapatkan pencalonan dan pengundian.



2. Kaedah pengundian dalam pemilihan Ketua Pemuda UMNO harus dilakukan dengan kaedah angkat tangan, dan bukan lagi dengan cara pengundian dalam kertas undi. Hal ini bertujuan agar membuka topeng para perwakilan yang bersifat talam dua muka atau sebaliknya. Lagi pun dengan cara ini pengundian akan lebih bersifat telus dan keputusan tidak akan dimanipulasikan oleh pihak tertentu.



3. Teliti dan semak telefon bimbit semua calon Ketua Pemuda UMNO Malaysia, melalui panggilan dan SMS yang mereka berikan, apakah terdapat SMS atau panggilan berunsur rasuah atau sebaliknya. Dengan cara ini, mudah bagi kita mengenal pasti mana-mana calon yang cuba membeli para perwakilan atau Ketua Pemuda Bahagian. Tidak lupa juga, diteliti dan disemak telefon bimbit (SMS dan panggilan) pegawai-pegawai kanan bagi setiap calon Ketua Pemuda UMNO Malaysia, jika mereka terlibat menjadi “orang tengah” dalam urus niaga “politik wang” dengan mana-mana perwakilan atau Ketua Pemuda UMNO Bahagian.



4. Selidik dan teliti berapakah kekayaan yang dimiliki semua calon Ketua Pemuda UMNO Malaysia yang ingin bertanding dan perhatikan duit keluar masuk mereka dalam akaun bank, jika terdapat keraguan mereka harus dipanggil dan diminta penjelasan. Tidak lupa juga kepada semua orang kanan mereka yang perlu juga disiasat akaun banknya dan jumlah kekayaan yang mereka ada. Jika kekayaan mereka melampaui daripada logik pendapatan mereka, maka mereka juga harus dipanggil dan diminta penjelasan.




5. Dalam waktu berkempen ini, siasat pergerakan dan perjalanan semua calon Ketua Pemuda UMNO Malaysia, dengan siapakah mereka berjumpa, di manakah perjumpaan tersebut, dan apakah tujuannya, jika terdapat hal yang meragukan, panggil mereka untuk diminta penjelasan. Lembaga Disiplin UMNO harus jujur dalam menjalankan amanah ini.




6. Bagi perwakilan yang masih ragu mana satukah Ketua Pemuda UMNO Malaysia yang hendak dipilih, maka saya syorkan agar sama-sama kita lakukan Solat Istikharah, minta petunjuk Allah, sebelum kita mengundi. Biarlah kita mengundi dengan ikhlas dan jujur demi agama, bangsa dan negara.



Melihat gambar KJ di Heritage Mansion, Jalan Kemunting off Jalan Doraisamy, KL, pada bulan Jun, lebih kurang hari Khamis 17 hari bulan, dan antara pukul 10:00 malam hingga 2:00 pagi di http://the-antics-of-husin-lempoyang.blogspot.com/ sangat mengecewakan saya, bukan kerana gambar tersebut, tetapi sikap KJ yang tidak faham-faham bahawa batang tubuhnya adalah fitnah kepada masyarakat dan UMNO, tetapi masih ingin merebut jawatan Ketua Pemuda UMNO Malaysia. Gambar tersebut sudah cukup menggiris dan melukakan hati ahli-ahli UMNO yang percaya, bahawa selama ini beliau begitu bersih dan baik.



Adalah mustahil, bagi seorang yang mempunyai ramai musuh mampu mentadbir pergerakan pemuda UMNO Malaysia dengan cemerlang dan berjaya. KJ – nama yang mempunyai ramai musuh, sama ada dalam kalangan pemuda UMNO sendiri, mahu pun dalam komponen BN. Malah, dalam kalangan masyarakat Cina dan India pun, tidak menyenangi tindak tanduk beliau selama ini. Jadi, masihkah kita mahu memilih orang seperti ini sebagai ketua?



Saya mengingati kepada mana-mana perwakilan dan Ketua-ketua Pemuda UMNO bahagian yang menerima suapan atau rasuah, baliklah ke rumah dan renung wajah anak dan isteri tuan-tuan, apakah tuan-tuan sanggup menyuapkan makanan yang kotor dan jijik ke dalam mulut mereka lantaran tuan-tuan menerima duit haram melalui politik? Tubuh badan yang tumbuh melalui duit haram, neraka adalah tempat terbaik baginya. Ingatlah, kerana RM400 atau RM500 yang tuan-tuan terima itu, tuan-tuan telah menyediakan kawah api yang panas menyala untuk seisi keluarga tuan-tuan! Ingat yang haram tetap haram, tiada jalan untuk menghalalkannya. Politik wang tetap haram dan berdosa, tuan-tuan yang telah menerimanya, maka tanggunglah azabnya, bagi mereka yang menerima, meminta dan yang memberi tunggulah bala yang akan tuan-tuan terima di usia tua, kerana azab Allah itu amat pedih dan sakit untuk dibayangkan.



“Ya Allah, Tuhan yang Maha Besar dan Agung, Tuhan yang Memegang Kekuasaan di Dunia dan di Langit, Tuhan Sekalian Alam, Aku Memohon dan Merayu Kepada-MU, Dengan Kebesaran-MU, maka Engkau Laknat dan Berikanlah Azab yang Pedih di Dunia Lagi kepada Mana-mana Pemimpin UMNO yang Memberikan Rasuah untuk mendapatkan Kuasa dan Pangkat, Sesungguhnya hanya Engkau sahaja yang Mampu Membersihkan Kembali UMNO yang semakin rosak dengan budaya politik wang."



“Ya Allah, Jika Khairy Jamaluddin Itu Tidak Baik untuk UMNO dan Negara, Maka Engkau Jauhilah Beliau daripada Kami, Engkau Berikanlah Petunjuk kepada Kami dalam Memilih Ketua Pemuda UMNO Malaysia yang Terbaik, Agar Pemimpin yang Kami Pilih Kelak, Berupaya Memegang Amanah yang Berat Itu demi Menguatkan Agama, Bangsa dan Negara.” Amin Ya Rabbul A'lamin.



Yang jelas, fitnah Khairy Jamaluddin yang sangat dahsyat ke atas UMNO, bukanlah salah ibu yang mengandung, dan lebih tepat lagi, bukanlah salah ayah KJ, iaitu En Jamaluddin kerana tidak memberikan pendidikan yang sempurna kepada beliau, tetapi semua yang berlaku atas nama KJ selama ini, adalah salah dirinya sendiri!

75 comments:

hans said...

hopefully my idols in politic Mukhriz Mahathir can win the competition...

what ur opinion about him Mr Azli?

ermm,about KJ..
what can I said?
he is rubbish

Muhammad Azli Shukri said...

hans - saya setuju, sama2 kita berdoa.

Sarfarizmal Saad said...

Salam Blogger,

Apapun, sumber daripada saya menyatakan bahawa pendapat daripada beberapa pensyarah kanan dan profesor sains politik dari IPTA di Malaysia termasuklah beberapa orang penganalisis politik yang saya temui mengandaikan bahawa KJ mungkin akan menang.

Kemenangannya itu atas usaha kotornya dalam bermain politik wang.

Apa yang boleh saya katakan ialah Mukhriz sukar untuk menang namun tak mustahil. Malah dialah yang PALING LAYAK DAN SEPATUTNYA MENANG...

InsyaAllah, jika Allah ingin Umno terus relevan, saya rasa Allah akan beri kemenangan kepada orang yang mampu mengubah Umno.


Ikhlas,


Sarfarizmal Saad

Demang Lebar Daun said...

Azli,
Mari kita perjuangkan dan buktikan betapa yang benar akan menang.

Celakalah ke atas pemberi dan penerima rasuah!!

Muhammad Azli Shukri said...

demang - saya sahut seruan saudara! Maha Suci Allah.

Anonymous said...

cadangan yang sangat tepat!

Saudara sepatutnya yang berdebat dengan KJ. KJ tak sedar diri.

add said...

Siapa KJ? Keling Jantan/Keling Jalanan?Kucing Jalang?
"Pade Dh 18 tahun" masih ingat lagi tema pemuda untuk merampas kelantan dari PAS. Esoknya Pas membalas balik dengan "Pade doh 50 BN memerintah negara".
Kepada Ketua Pemuda UMNO Kelantan Saudara Dali Hussin, masih saya ingat lagi semasa anda berucap sebagai perwakilan cawagan dalam Mesyuarat Pemuda semasa itu Fatmi Che Salleh menerajui Pengkalan Chepa, bukan lagi cakap ingin menyatukan kaum belia kedalam pemuda umno. Sekarang engkau bukan lagi membawa belia ke dalam pemuda tetapi membawa perempuan menjadi dua isteri,membawa KJ ke kelantan dengan projek-projek ke poket anda. Ayuh BPR serbulah mereka-mereka ini.
Mana hebatnya KJ ni. Setiap patah dilaungkan setiap patah juga dikenakan oleh pembangkang. Hanya satu jalan sahaja KJ boleh tuun dari parti UMNO. Suruh bapa mertuanya cakap "Hei menantu jalang, janganlah kau merebut jawatan ketua Pemuda, cukup-cukuplah harta yang aku bagi selama ini, tak cukup "tanah" Nori aku kasi kau belasah pula "tanah" M@Y@ Ka@iM, tak cukup aku bagi air mineral kau pegi minum si air setann tu pulak,
Hei setaaan, keluar kau dari sini sebelum aku jual kau....(kalau KJ dan paklah kena jual tak pe ... risau bila KJ ada dalam UMNO Melayu kena jual)

mountdweller said...

Memang tidak patut diadakan. Kemungkinan besar, pekong dan nanah masing akan terburai untuk disaksikan oleh semua orang.

Masing-masing akan menyelak kelemahan dan akan menonjolkan kekuatan dan visi.

Akmal Hisham Abdul Rahim said...

Salam.

Sdr. Azli, percayalah bahawa umum masyarakat Malaysia dan khusus orang Melayu tahu siapa K.J. Sekarang ni dengan internet, blog dan sebagainya, kita dapat maklumat dihujung jari.

Tetapi harus ingat bahawa tak semua orang Melayu adalah ahli UMNO. Dan tak semua ahli UMNO boleh mengundi dan menjadi ketua.

Untuk KJ menjadi Ketua Pemuda, dia memerlukan pemuda-pemuda UMNO yang boleh mengundi dia.

Apapun saya mendoakan Mukriz menang.

nurseri said...

Saya, tertarik dgn perkara untuk memastikan ketelusan dalam pemilihan Ketua Pemuda UMNO Malaysia pada bulan Mac depan, antaranya adalah :


2. Kaedah pengundian dalam pemilihan Ketua Pemuda UMNO harus dilakukan dengan kaedah angkat tangan, dan bukan lagi dengan cara pengundian dalam kertas undi. Hal ini bertujuan agar membuka topeng para perwakilan yang bersifat talam dua muka atau sebaliknya. Lagi pun dengan cara ini pengundian akan lebih bersifat telus dan keputusan tidak akan dimanipulasikan oleh pihak tertentu.

Mungkin sudah tiba masanya untuk mengubah sistem pemilihan suatu organisasi penting atau pemimpin dlm negara.
Rasulullah dah tunjukkan cara terbaik..Apakah itu?
SISTEM SYURA..
seperti mana yg telah dan sedg dilaksankn oleh sebuah organisasi di mAlaysia..

sekadar pandangan

Pemuda Pelapis said...

Salam saudara,

Tidak perlu untuk komen banyak tentang menantu Pak Lah yang durjana ini hanya membuang masa memberi liputan percuma yang sia-sia buat syaitan bertopengkan manusia seperti beliau. Hendak menyebut namanya pun saya tidak teringin betapa jijiknya saya terhadap beliau.

Saranan debat yang dikemukakan beliau hanyalah berniat untuk mahu menunjukkan kehebatannya berpidato bermain ayat tetapi isinya kosong. Pada pandangan saya ianya tidak lebih daripada matlamat untuk menarik perhatian perwakilan yang bakal membuang undi sahaja.

Cadangan saudara tentang perkara no.6 amatlah bertepatan sekali di mana sebagai umat Islam sejati kita sewajarnya menunaikan SOLAT ISTIKHARAH bagi memohon petunjuk daripadaNYA calon manakah yang sebenar-benarnya lebih layak membawa perubahan kepada Pergerakan Pemuda Umno sebagai sayap kanan parti tunggak negara.

Salam perjuangan!

PEMUDA PELAPIS - PEWARIS PERJUANGAN BANGSA

Demang Lebar Daun said...

Azli,
Tengahari tadi saya ke majlis kenduri tahlil di rumah ibu saudara isteri saya. Kebetulan saya duduk berhadapan dgn seorg lelaki yg sibuk menelefon sambil menyebut nama seseorg beberapa kali. Fahamlah saya bahawa beliau sedang menetapkan masa utk bertemu org itu sebentar lagi.

Maka mulut saya yg 'gatal' inipun terus menegur selepas beliau menamatkan perbualan telefon.

"Macamana dgn M****a? dah habis semua mesyuarat bahagian?" tanya saya kpd org yg baru pertama kali saya jumpa itu.

"Dah, rasanya." jawabnya.

"Eh, betulkah ada hulur-hulur duit?" saya menjolok.

"Ah, mana boleh tak guna duit..." jawabnya.

Kalaulah mata saya boleh ditanggalkan, barangkali dah tergolek dalam pinggan mendengar jawapannya.

Lelaki berusia 60an di sebelah saya mula tertarik sama.

"Begitu? Kalau macam tu, bagi saya orang UMNO sedang menyediakan lubang kubur untuk UMNO." saya sudah tidak boleh menahan perasaan. Padahal saya yakin org itu merupakan anak tempatan kampung itu sedangkan saya hanya lah menantu yg baru menetap di sini.

"Ah, dah macam tu... nak buat macamana lagi? Semua benda kena pakai duit sekarang ni...” beliau masih berlagak selamba.

“Memang lah semua org perlukan duit. Tapi kena lah tengok halal haramnya. Apa, dah tak cukup makan ke sampai terpaksa ambik rasuah?” Saya terus mengasak dgn soalan. Saya dah terlupa yg nama org itu pun saya belum tahu.

Agak lama juga saya berbual. Sebenarnya ‘mempersoalkan’ dan akhirnya lelaki itu meminta diri.

Saya meneruskan perbualan dgn lelaki veteran di sebelah saya.

Namun di hujung perbualan, veteran itu sempat menasihatkan saya agar lebih berhati-hati dgn org politik. Mana tahu, entahkan dia berdendam...

Saya mengimbas semula kata-kata saya, antaranya:
“Saya teringin sangat nak tengok 2-3 org lagi kena cekup macam bekas MB NS dulu tu. Tak perlu tangkap semua. Tapi ingat, sendiri buat sendiri tanggung. Jgn nak membantah macam Nuar pulak!

Saya memang menyedari risiko tersebut namun terus terang saya katakan, walaupun saya takut hantu tapi bab rasuah politik ini saya tak takut.

Saya masih boleh maafkan org yg rasuah polis sebab naik motorsikal bertiga ketika hantar anak ke sekolah, tetapi rasuah dalam politik UMNO jauh lebih bahaya dari itu.

Kenapa?

Tak sedarkah diorg yg terlibat tu betapa bencinya rakyat kpd mereka? Sombong, ego, berlagak... itu lah pakaian ramai pemuda UMNO sebelum PRU12. Ingatkan dah serik, rupa2nya...? masih tak sedar diri.

Saya cakap terus terang kat lelaki itu (yg mungkin tak ada kena mengena dgn pemilihan UMNO... tetapi dek kerana geram, saya bedal je): Kalau lah PAS atau PKR boleh menjadi alternatif kpd perjuangan Melayu-Islam, dah lama saya kafan UMNO ni.

Astaghfirullahal’azim... sepatutnya saya tidak selancang itu tetapi kebencian saya terhadap perkara ini sudah tak boleh ditahan lagi... Terfikir pulak saya: jangan-jangan org tu tak ada kena mengena langsung dgn perwakilan UMNO. Isy... buat dosa je aku ni... Tapi, aku tak tuduh dia, kan? Aku cuma lepas geram je.

Demang Lebar Daun said...

Sori le Azli, tengahari tadi berbual sampai terlupa sedang dalam majlis org. Kali ni terlupa pulak ini blog org. Ingatkan tengah menaip kat waadat tadi..,

Anonymous said...

aku rasa memang bukan salah sesiapa, maybe salah pak mak dia, tak pakai kondom masa buat khairi ni.... tu yang khairi jadik budak bengong tu....aku pun rasa diorang buat kairi ni masa malam.....

Sarfarizmal Saad said...

Salam Blogger,

Tuan Azli, Tengku Razalegh Hamzah dah dapat pencalonannya yg sulung.

Tetapi Tengku dilihat tidak akan boleh bergelar presiden Umno.

Komen anda jika ada...


Ikhlas...

*Sokong Najib, tapi setelah diikuti dan diamati macam-macam pulak yang 'tak kena' kepada Najib ni. Komen...

RAHISAM RAMLI said...

Salam saudara Azli-reaksi debat tidak akan membawa kebaikan. Mengapa sidang Dewan Parlimen senyap sunyi dengan ahli parlimen yang senior sahaja.

Mana perginya junior-junior yang menang atas kempen mewakili suara rakyat.

Debat luar parlimen mengalahkan tin kosong yang kuat, tetapi bila masuk dalam parlimen mcm ikan sardin.

Debat ala DSAI penuh retorikla tapi dapat sorakan. Debat kerajaan banyak fakta tetapi susah nak difahami orang kampung.

Jangan dilupakan orang kampung sekarang tengah sesak dek harga barang yang melambung. Yang bijak pandai pula dok asyik berdebat...bila pula nak bekerja kalau asyik berdebat je.

Brahimnyior said...

Cuba korek kisah penjualan FIMA Bhd kepada KL Kepong. Ada peranan Khairi di situ.

Muhammad Azli Shukri said...

add- saya setuju pandangan saudara berkenaan nak tawan kelantan itu.

sarfarizmal - saya harap apa yang dianalisis oleh mereka itu tidak menjadi kenyataan.

akmal - saya pun setuju.

nurseri - cadangan yang sangat baik.

pemuda pelapis - saya galakkan agar kita solat Istikharah demi memilih yang terbaik.

Demang - saudara sangat ikhlas, sebab itu saudara marah apabila kemungkaran berada di hadapan mata, nabi pun menasihat, agar cegah maksiat itu dengan apa-apa yang ada, yang paling lemah dengan hati.

Demang Lebar Daun said...

Teruja baca MM, 2 Nov... dah ada laporan kpd BPR. Malah dah ada menteri yg berani buat laporan. Pemimpin yg macam tu lah yg kita impikan. Tak sabar nak tengok muka-muka tak sedar diri yg akan ditangkap.

Ini petua mudah kpd semua calon. Siapa yg nak menang, sokonglah usaha memerangi politik wang dgn ikhlas. Duit anda selamat, jawatan pun dapat dan yg paling penting: akhirat pun selamat, Insya-Allah.

PENDEKAR said...

Ape yang kita boleh buat? Cakap? cakap lagi? dan cakap? Heh.....
KJ tetap jadi kJ, Mukhriz tetap Mukhriz.....Kita?

kawankawan said...

akhir zaman fitnah mcm malam kelam...apa komen azli

Anonymous said...

korang ni bangang dan tanggang, baik korang makan longkang...

sokong toyo lagi baik.....

eJAI said...

salam saudara,
mekasih kerana mengelinkkan blog sy..jutaan terima kasih diucapkan..
Saya harap saudara mampu mengubah Umno dengan ilmu saudara.
Terima kasih...

Anonymous said...

Tolak politik wang - jadi tolak KJ

C.H.E Dayat said...

salam abang, berani kerana benar, takut kerana salah.. KJ tu sebenarnya takut, tu yang dok sogok dengan duit.. nampak sangat dia ni bukannya sayangkan bangsanya tetapi sayangkan poketnya, dia memperkudakan penyokong2nya yang buta dan tuli..

Teruskan perjuangan abang, saya percaya, kebenaran pasti teserlah jua nanti...

Mohon doakan kejayaan saya menghadapi peperiksaan akhir semester ini ya....

Sekian,

Salam dari

Hidayat Rashid

www.kisahsebuahbangsa.blogspot.com

Muhammad Azli Shukri said...

pendekar - apa2 pun kita tidak boleh putus asa untuk menegakkan yang benar.

kawankawan - memang sekarang zaman fitnah. hanya hujah yang mampu menghapuskan fitnah.

Muhammad Azli Shukri said...

abang doakan untuk dayat, usaha tangga kejayaan.

bboyhasif89 said...

salam saudara.. sudah lama sy x on blog, kerana terlalu bz dgn exam..
sy berpendapat, kj perlu mengubah sikap dan cara beliau sendiri.. dia mungkin dihormati di kawsan dia, tp x di tempat lain.. dia kene tau yg setiap hinaan org atau kritikan org mesti ada sebbnyer.. dan apabila ahli parti sendiri mule bersuara, dia perlu fikir ape yg telah dia lakukan.. sy juge berpendapat masyarakat kite boleh terima perubahan mane2 ahli parti yg betul2 melakukan kesalahan seandainye mereka mengakui dan berjanji untuk berubah.. insyallah, sekiranye benar najib akn jd boneka mahathir, kite akan nampak perjuangan sebenar UMNO dan sekiranya Mukhriz berjaya, sy yakin, UMNO akan kembali disegani.. sesungguhnye, UMNO tidak tewas PRU dulu tp parti komponen lain yg mnjadi punce kekalahn kite..

datoadil said...

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera.

Izinkan saya memberi sedikit pandangan berkenaan kecelaruan bangsa dan politik negara.



Pada mulanya saya memilih bicara soal khairy, tetapi melihat muka M. Kavyeas sebaik sahaja menatap blog ini, saya menjadi marah dan menyumpah-nyumpah tokoh politi biadap ini. Bukan sahaja khairy, tetapi manusia bernama M Kavyeas ini tidak kurang biadapnya.

Parti beliau yang tidak menang satu pun dalam PRU 7 beberapa bulan dahulu amat memalukan. Tetapi walaupun tak menang satu kerusi pun, pemimpin biadap ini tidak tahu semangat kenegaraan apabila asyik mempertikaikan banyak perkara tentang Melayu.

Banyak kenyataan beliau yang biadap menyentuh dan menpertikaikan tentang orang Melayu. Beliau ini seperti gunting dalam lipatan dan musuh dalam Barisan Nasional. Apa yang pemimpin ini sebenarnya sumbangkan untuk kekuatan Barisan Nasioanl? atau paling tidak untuk bangsanya?

Saya rasa pemimpin ini hanya meniupkan api kemarahan orang Melayu kerana keceluparan dan kebiadapan mulutnya..

Saya benar-benar marah dan benci kepada pemimpin biadap dan tidak menghargai semangat kenegaraan dan perpaduan negara.

Lebih-lebih lagi sikapnya yang banyak mempertikan dan mempersoalkan tentang Melayu yang sedia termaktub dalam perlembagaan.

Dato Adil
Bangsar, KL.

datoadil said...

Akhirnya.. saya memilih untuk membuat ulasan berkenaan tajuk ini dikesempatan lain kerana mood saya pagi ini agak terganggu tatkala melihat kelibat M Kavyeas dalam blog ini.
Saya paling benci kepada pemimpin seperti beliau yang selalu mempersoal tentang agama dan bangsa Melayu...

Sekian, sehingga bertemu lagi.

Tiniedia said...

Salam Br. Azli,

Duhhh, pasal politic malaysia ni i have no idea at all..well, at leat by read this, I know a little bit all..and you being very good in writing, and nice blog..insyallah, will see you someday..who knows..ehehheehhe, muda2x dah active. cayalah!!!!

-WADAH- said...

Assalamualaikum,
Kadang-kadang kita pelik juga, semasa pencalonan untuk bertanding, berbukit-bukit pencalonan tetapi pada hari pemilihan, orang lain yang kebas kerusi. Sudah itu, pencalonan yang sekarang ini tengah hangat dok lapor di akhbar sebenarnya tidak menggambarkan apa-apa. Cuma membolehkan orang bertanding ataupun tidak apabila lepas atau tidak lepas kuota.

Pokok pangkal adalah semasa di PWTC. Hari pemilihan. Pasal politik wang, sudah terang lagi bersuluh yang sebenarnya istilah yang lebih kena adalah rasuah. Penulis sangat kecewa dengan sikap pesimis yang mengatakan bahawa politik wang (atau rasuah) dalam UMNO sudah tidak boleh dibendung. Malah, ada luahan perasaan (rujuk Berita Minggu ruangan Johan Jaafar) begitu teruknya masalah ini. Masa depan parti bergantung kepada semua ahli. Nak debat ke, nak debik ke.... terpulanglah. Tetapi kalau nilai, harga diri, maruah dan lebih penting, akhlak Islamiyah pun sanggup dikorbankan kerana jawatan, alamat hancurlah organisasi tersebut. Mohon dijauhkan daripada perkara tersebut. Amin....
Salam singgah juga!

Demang Lebar Daun said...

Assalamualaikum,
Jika ramai yg beranggapan tempoh kempen yg panjang menambahbiakkan lagi rasuah, sebaliknya saya berpendapat tempoh yg panjang ini memberi kesempatan kita untuk bergotong royong membersihkan sampah sarap yang bersepah dalam UMNO.

Setuju dgn Pendekar. Kita tak boleh sekadar bercakap atau buat deklarasi sahaja. Namun apa lagi yg boleh kita buat?

Saya cadangkan kita mengenalpasti pemimpin/calon yg benar-benar berjuang utk menolak politik wang dan kita bantu beliau sehingga menang.

Satu usaha bersepadu boleh dilakukan memandangkan kebanyakan bloggers mempunyai landasan masing-masing di luar dunia cyber. Contohnya sdra Azli bertugas di DBP dan mempunyai contact tertentu. Azli juga terlibat langsung dgn UMNO.

Insya-Allah saya akan cuba dgn sedikit 'link' yg saya ada.

Sementara itu, walaupun saya berusaha mempromosikan deklarasi Janda Baik namun saya tidak melihat ada strategi tersusun bagi menjadikannya berkesan. Saya sentiasa mengalu-alukan satu gerakan yg lebih tersusun dan berfokus.

Ingat, kita masih ada masa yg agak panjang sebelum pemilihan nanti.

Ada idea? Barangkali kita boleh mulakan dgn brain storming di ruangan ini bagi mencari idea yg sesuai.

Princess Liyana said...

huh!politik..mcm2 kan?

tarings said...

Entahlah. Wa sebenarnye tak amik pot apa yg nak belaku dalam umno. Pemuda atau Pemuda Tua-lang. Puteri atau Puteri Tua-lang. Wadah harapan Melayu tinggal wadah. Nasib belum jadi haram jadah lagi.

Wa kesian sesama melayu. Yg dapat habuan, ok jugaklah. Walaupun halal haramnye sangat boleh dipertikai. Tapi yg dapat air mineral aje masa mesyuarat? Sibuk jugak nak menongkat pemimpin2 yg, entahlah. Wa nak bagi nama2 gelaran, takut wa pons terpalits. Takpun takut anak keturunan wa pons jadi lagi teruk dari tu. Biar dorg setel sendri la dgn Tuhan dorg. Tak kisah la dorg berTuhankan siapa dan apa.

Wa mmg malas nak sokong sesapa. Org kata lalang ditiup angin, takpe la. Lalang pun susah juga nak matikan. Tebas, racunpun lalang subur jugak. Terutama dekat kebun2 org melayu yg tuan2 tanahnya asik pot kat kedai2 kopi sambil belakon konon2 mereka berdebat di parlimen.

Wa cuma pentingkan pemerintahan yg baik. Org inggeris kata, good governance. Puak mana yg memerintah, wa tak amik pot.

Wa rasa satu cara je nak bersihkan malaysia dari badut2 yg mementingkan diri sendiri. Cuba yg mendapat tempat di dalam parti mahupun kerajaan tidak dibenarkan memberi kontrak2 ataupun merekomenkan kawan2 atau kroni2. Cuba upah untuk yg mendapat jawatan dalam parti ataupun kerajaan hanyalah doa2 dari rakyat yg berterimakasih dan terhutang budi. Rasa2 kaldai2 ini mahu berebut jawatan2 tersebut atau tidak?

Org melayu pikir la sendri. Bangsa lain boleh cuba migrate ke negeri2 yg 'friendly' dgn dorg. Singapura, Hong Kong, Taiwan, Australia & US. Melayu rasa2nya nak migrate ke mana agaknya? Indonesia? Selatan Thailand?

Lagi skali Nabil kata, lu pikir la sendiri.

Salams.

Muhammad Azli Shukri said...

demang - usaha yang saya fikir boleh dibuat setakat ini ialah menghimpunkan para bloggers yang mempunyai matlamat yang sama terlebih dahulu.

nadzri said...

KJ elok bertanding untuk merebut jawatan Presiden Amerika Syarikat. Mungkin 4 tahun lagi.

Chua Soi Lek boleh menjadi regunya bagi jawatan Naib Presiden Amerika.

Politik Malaysia sudah tidak sesuai untuk KJ.

akuduniaku said...

salam dan terima kasih

salam diucapkan kepada saudara kerana sudi melayari blog saya.

terima kasih atasa cadangan dan saya mohon unutk link blog saudara juga.

sekali lagi ucapan terima kasih kerana kewujudan saudara akan menambah pengetahuan saya dalam bidang politik..

terima kasih

Hang Jebat said...

Salam Bro,

KJ pasti main taktik kotor dan busuk. Soalnya, bagaimana kita nak halang dia? Saudara menyarankan himpun blogger sealiran, tapi apa yang kita boleh buat selepas berhimpun?

Saya sangat bimbang dengan taktik kotor ini KJ akan menang. Dengan menangnya KJ maka kita akan menyaksikan bermulanya kehancuran UMNO, parti Melayu yang gah sejak sebelum dan selepas merdeka.

Kita semua benci KJ. Macamana nak halang dia dari menang pada Mac 2009? Wang sangat berkuasa sekarang. Wang digunakan untuk membeli maruah dan penghormatan. Anak dara sanggup hilang mahkota daranya kerana wang. Wang juga yang akan digunakan oleh KJ.

Adakah kita patut melawan wang dengan wang juga? Banyak persoalannya. Pertama, kita juga akan berdosa. Kedua, mampukah kita menandingi jumlah wang yang ditaburkan oleh KJ? Ketiga, apa pula kata penyokong KJ nanti?

Susahnya.

add said...

sekarang ni sdr ketua pemuda pengkalan chepa sedang menjolok bontot anuar musa supaya persidangan umno cawangan bhg yang ditelah dijalankan supaya bersidang semula kerana beliau tidak cukup pencalonan sebelum ini. Ini satu lagi taktik kuncu-kuncu KJ.Kepada BPR silalah jadi spy sdr Dali Hussin dan Anuar Musa utk disumbat je di penjara .kerana rumah beliau pun bersebelahan dengan penjara aje

Anonymous said...

memang semakin ramai jolok bontot, kalau puteri dan wanita jolok apa?

Anonymous said...

akulah penyokong PAS yang first time masuk blog ni... cuba baca ni..



KUALA LUMPUR, 4 Nov (Hrkh) - Setelah didedahkan Harakahdaily, Angkasawan pertama negara, Dato' Dr. Sheikh Muszaphar Shukor Sheikh Mustapha menafikan dakwaan beliau mengenakan bayaran sejumlah RM8,000.00 untuk satu jam berceramah sambil menyifatkan ada usaha pihak-pihak tertentu untuk menjatuhkan imejnya. Iklan



Namun kenyataannya itu tidak dapat meleraikan pelbagai respon orang ramai termasuk beberapa sumber yang mendedahkan sikap tidak profesional angkasawan terbabit yang 'meraih keuntungan' hasil dari perbelanjaan wang negara dan rakyat jelata menghantar beliau ke misi angkasa lepas 10 Oktober tahun lalu.

Mengulas isu terbabit, Bendahari PAS Pusat Dr Hatta Ramli berkata angkasawan tersebut tidak wajar mengenakan bayaran tinggi tambahan beliau masih lagi berkhidmat sebagai seorang pegawai kerajaan yang dilarang sama sekali mengaut keuntungan atas kapasiti jawatannya itu.

Malah kata Hatta, Kementerian Sains, Teknologi dan Inovasi (Mosti) sewajarnya menampung segala perbelanjaan angkasawan itu demi berkongsi pengalaman berharga dan tiada nilainya kepada rakyat jelata khususnya generasi muda.

"Mosti mesti bertanggungjawab membiayai semua perbelanjaan beliau untuk memenuhi jemputan dan bukannya menetapkan harga tertentu yang akan mengakibatkan ianya menghadkan jemputan orang ramai kerana sukar memenuhi bayarannya yang tinggi.

"Kita tidak mahu menuduh sama ada wujud dalang lain dalam Mosti yang mengatur atau menetapkan harga. Tapi yang pasti Mosti kena beri penjelasan dan siasat perkara ini kerana jika tidak dibendung, saya khuatir wabak mencari keuntungan atas khidmat kerajaan akan berleluasa dan ramai pegawai kerajaan yang akan mengikut jejak langkah itu,"tegasnya.

Sambil tidak menafikan peranan Sheikh Muszaphar menyampaikan mesej yang baik pada rakyat di samping menyuntik semangat kepada golongan muda dan pelajar, Hatta tidak mahu angkasawan tersebut mengenakan sebarang bayaran yang akan menjejaskan nama baiknya sebagai tokoh yang dihormati termasuk imej Mosti itu sendiri.

Sebelum ini menurut satu sumber bagi ceramah yang dianjurkan oleh sekolah-sekolah, Sheikh Muszaphar tidak mengenakan sebarang bayaran sebaliknya meminta pihak sekolah membeli atau 'mewajibkan' para pelajar membeli buku yang bertajuk 'Reaching For The Stars' sekurang-kurangnya 300 buah yang setiap satunya berharga RM20.00, menjadikan jumlah keseluruhan RM6,000.00

Sementara itu Harakahdaily turut dihujani puluhan email yang secara purata kesal dengan tindakan angkasawan itu malah ada antaranya yang terpaksa membatalkan jemputan kerana harga bayaran yang dikenakan.

"Kami (juga agensi kerajaan) juga ingin menjemput beliau untuk berkongsi pengalaman dalam satu slot 'person that inspires' untuk diplomatic training course telah dimaklumkan oleh pengurus beliau bayaran yang dikenakan adalah RM3000.00 untuk satu jam.Akhirnya pihak pengurusan mengambil keputusan untuk membatalkan. Saya sokong pendedahan selanjutnya," kata seorang pembaca dikenali sebagai noba6076.

Menurut email daripada Malek Sepang juga mengakui mendapat maklumat angkasawan mengenakan bayaran kepada penganjur dalam lingkungan RM5,000 namun merahsiakan pendedahan terperincinya malah kesal angkasawan negara membuat untung di atas duit titik peluh rakyat yang kepingin melihat dan mengenal ruang angkasa Allah SWT.

"Beliau adalah duta kecil negara dan utusan Mosti yang mesti memberi peranan yang baik demi membawa manfaat serta kebaikan kepada negara bukannya mencari kekayaan atau pendapatan sampingan sebagai pegawai kerajaan" kata Dr Hatta yang juga merupakan ahli parlimen Kuala Krai

Anonymous said...

orang yg jolok altantuya bebas...

Anonymous said...

www.prokhairy.com


Walaupun WATAN dikatakan telah mensensasikan berita UMNO TOLAK KHAIRY baru-baru ini yang menimbulkan kemarahan para penyokong Khairy, WATAN cuba bersikap adil dengan memberi peluang kepada Khairy untuk menjelaskan visi dan misinya dalam wawancara eksklusif dengannya. Sebagai seorang tokoh politik muda, beliau tidak cepat melenting dan menyambut ketibaan kami bertiga dengan senyum mesra. Jelas tidak nampak kemarahan di wajahnya. Ini menunjukkan Khairy seorang pemimpin yang berjiwa besar yang sedia dikritik. Ikutilah wawancara MOHD. ZABIDI HAJI SAIDI dan SHAHHILAN M. ALIAS dengan beliau.
Ikuti wawancara bersama dengan beliau…..


Bagaimana saudara melihat senario pencalonan dalam pemilihan UMNO kali ini

Saya melihat proses pencalonan telah berjalan dengan baik secara keseluruhannya walaupun saya ketinggalan dari segi pencalonan itu menggambarkan realiti politik semasa yang melihat saya sebagai calon underdog…calon yang tidak menjadi calon favourite dalam Pemuda UMNO tetapi keadaan ini memberi saya rangsangan untuk bekerja dengan lebih kuat lagi untuk menyakinkan perwakilan…untuk menyakin ahli-ahli Pemuda dan sebenarnya ramai perwakilan Pemuda di peringkat cawangan dan bahagian diaorang muda lagi dan mungkin mereka tidak terdedah lagi dengan perjuangan saya sebelum ini dan mereka ikut sentimen terkini tapi saya harap insyaAllah saya akan melepasi kuota..tinggal dua lagi dan setelah mendapat lesen untuk bertanding itu saya ada beberapa bulan lagi untuk jumpa dengan perwakilan untuk menerangkan perjuangan dan misi saya untuk sama-sama kita mengangkat martabat orang muda dalam UMNO dan secara keseluruhanya

Adakah pencalonan yang diperolehi saudara ada kaitan dengan proses peralihan kuasa yang diumumkan Pak Lah

Sebelum mesyuarat bahagian-bahagian ini bermula saya telah keluarkan kenyataan dengan harapan bahawa keputusan Pak Lah tidak akan mengubah tanggapan persepsi Pemuda terhadap saya dan mereka dapat menilai saya atas kreadibiliti dan merit saya sendiri. Calon-calon itu tidak boleh dinilai dengan sentimen talian keluarga dengan pemimpin sama ada saya atau calon yang lain. Bagaimanapun saya berpendapat ada perubahan sedikit sebanyak sentimen itu dan perkara itu perlu kita terima dan akui tapi bagaimana kita sesuaikan diri dengan persekitaran yang lebih mencabar lagi dan itu perkara yang lebih penting lagi bagi saya.

Adakah ini budaya UMNO

Saya tak nak spekulasi lah…sama ada ini budaya UMNO atau tidak…cuma apa yang saya nampak sedikit sebanyak perubahan dari segi sentimen telah membawa satu keadaan yang mana lebih sukar dan mencabar bagi saya tapi yang lebih penting bukannya ini adalah budaya UMNO atau tidak. Yang penting adalah persekitaran sudah berubah dan bagaimana saya dapat mengatasi persekitaran tersebut.

Pemuda dikenali sebagai kumpulan pendesak jadi adakah saudara akan membawa imej dan gaya itu nanti

Saya rasa tradisi menjadi kumpulan pendesak adalah penting bagi Pemuda sebab Pemuda ini dikenali sebagai jurucakap bagi masyarakat umum golongan bawah dan sebagainya. Pemuda juga dianggap sebagai hati kepada UMNO di mana Pemudalah yang membawa isu yang berkaitan bangsa, agama dan negara tapi pada masa yang sama saya melihat pada contact politik masa kini jika kita terus jadi pendesak dalam UMNO saya tidak nampak kita bawa nilai tambah pada perjuangan. Hari ini orang muda dalam UMNO atau di luar, mereka tidak hendak melihat sebagai pendesak sahaja sebab pendesak ini siapapun boleh mendesak.


Orang muda kini ramai cerdik pandai dengan pendedahan terhadap IT, mereka mahu lihat pemuda UMNO dapat selesaikan masalah. Kalau kita tidak dapat selesaikan masalah dan kita hanya tahu mendesak maka mereka kan melihat pemuda hanya badan yang tidak ada hala tuju yang konkrik. Siapa sahaja boleh menyalak, siapa sahaja boleh menjerit tapi kalau betul-betul mahu jadi jaguh pada generasi muda kita mesti solve the problem kita mesti bawa solution dan solution ini tidak akan menjadi jika kita pandai mendesak sahaja.

Bagaimana saudara melihat kuasa akar umbi yang dilaung-laungkan UMNO kebelakangan ini

Kuasa akar umbi ini penting dan sebagai parti politik yang mengamalkan demokrasi kita harus menghormati suara akar umbi yang menentukan perwakilan ke bahagian dan kemudian ke perhimpunan agung. Saya lihat UMNO tidak pernah menidakkan suara akar umbi dari dulu hingga sekarang malah UMNO lah parti politik yang paling demokratik.

Mungkin ada soal kuota yang mungkin kita perlu lihat semula pada masa akan datang yang mana kuota ini dilihat sebagai satu sekatan pada demokrasi…ada yang kata kuota ini baik kerana tidak mahu ada pencalonan yang tidak serius dan sebaliknya…jadi soal akar umbi ini memang penting tetapi akhirnya perwakilan yang pergi ke mesyuarat agung nanti mereka harus membuat pilihan yang benar-benar mereka sudah menilai setiap calon.

Mungkin di akar umbi ini merka menilai tetapi di atas sentimen..perwakilan cawangan dan bahagian ramai, maka ramai yang tak jumpa calon-calon maka mereka buat penilaian atas sentimen tapi bila dah masuk ke perhimpunan agung nanti perwakilan yang mewakili bahagian ini nanti akan membuat satu keputusan yang menggambarkan kepada penilaian mereka sendiri pada setiap calon dari segi ketokohan, kewibawaan dan ketegasan dan sebagainya.

Adakah saudara puashati dengan proses pencalonan sekarang dengan cara undi angkat tangan

Inipun kita pulangkan hak kepada ahli untuk menentukannya sebab di setiap bahagian bila nak buat undian maka pengerusi tetap akan minta persetujuan sama ada perwakilan setuju buat undian secara terbuka atau sulit jadi cara undian itu juga dibuat dan dipilih oleh perwakilan jadi saya rasa perkara ini terpulang pada bahagian yang menentukan. Kalau sebulat suara undi angkat tangan untuk jimat masa, nak tumpu pada perkara lain pun saya rasa takpa juga, jika mahu buat undi sulit kerana mahu ada privacy jika dipersetujui tidak ada masalah juga.

Ada yang mengatakan undi angkat tangan tak sesuai kerana berlaku perwakilan angkat tangan dua kali

Itu makanisme dan penguatkuasaan. Maka perlulah kita berwaspada…yang saya maksudkan ini adalah pemerhati. Dia juga ada budi bicara, jika dia rasa angkat tangan bahaya kerana mungkin ada yang angkat tangan beberapa kali…contohnya…dia boleh buat keputusan supaya buat undi sulit

Perwakilan empat orang yang akan ke perhimpunan nanti dikatakan belum tentu membawa mesej dan kehendak pencalonan bahagian. Bagaimana pandangan saudara

Ini adalah hak perwakilan itu untuk menentukan undi mereka. Mungkin mereka dah buat keputusan berdasarkan tanggapan di bahagian sendiri tapi dalam masa kempen empat bulan ni mereka ada masa untuk menilai calon. Mungkin penilaian itu tidak dibuat secara total di peringkat bahagian… macam saya kata tadilah… ketua pemuda cawangan mungkin tak pernah jumpa calon-calon, jadi kali ini kita ada 800 perwakilan dan mereka ada cukup masa untuk menilai semua calon.


Kalau ada pihak yang ingin menganjurkan debat adakah saudara setuju


Saya sedia dan saya memang menggalakkan benda ini berlaku sebab saya bukan sahaja mahu perwakilan tapi seluruh rakyat M alaysia melihat dan menilai… inilah calon-calon masa depan pemuda dan UMNO itu sendiri. Bagilah orang ramai tengok sebab ini bukannya UMNO affair , kita tahu satu Malaysia sedang menyaksikan apa yang berlaku dalam UMNO, sebab itu bila saya cakap pasal perjuangan…perjuangan saya bukan terhad pada perwakilan, bukan terhadap pada ahli pemuda tapi pada seluruh rakyat Malaysia…orang Melayu, orang Cina, orang India…mereka juga nak tengok siapa kah pemimpin akan datang dalam UMNO sebab ini akan menentukan sokongan terhadap BN pada pilihan raya umu akan datang. Kalau mereka tidak ada keyakinan kreadibiliti pemimpin dalam UMNO, dalam Pemuda sudah tentu orang muda dalam pilihan raya akan datang akan berkata…tak payahlah saya undi sebab pemimpin UMNO tak boleh pakai.

Ramai beranggapan bahawa macam wujud puak-puak dalam Pemuda menghadapi pemilihan kali ini. Tidak terfikir saudara untuk kompromi bagi mengelakkan perpecahan ini

Saya rasa yang penting kita kena pegang pada konsep yang saya bawa iaitu konsep setiakawan. Maksudnya hanya ada seorang pemenang dalam pertandingan nanti. Saya dah cakap dari awal yang penting bukan individu itu menang tetapi pemuda UMNO menang.Maksudnya tak pentinglah siapa menang atau kalah sudah tentulah sebagai calon saya mahu menang tapi akhirnya yang penting institusi itu menang.

Kalau institusi itu kalah kerana ada perpecahan maka institusi itu rugi jadi saya mahu pastikan bahawa siapapun dipilih akan menguntungkan Pemuda dan Pemuda UMNO itu jadi lebih kuat daripada pemilihan itu sendiri. Perkara ini kita tidak boleh lari daripada hakikat kalau kita kata kena kompromi hendak elak dari perpecahan… nanti orang kata UMNO takda demokrasi, UMNO takda pertandingan… the best man doesn’t win sebab ada kompromi jadi saya rasa adalah lebih baik kita buka pada pertandingan supaya ada demokrasi

Jika menang apa perancangan saudara untuk menarik orang muda yakin pada UMNO dan mengundi BN pada pilihan raya umum nanti

Yang penting saya rasa kita hidupkan semula Pemuda di setiap peringkat dari atas hingga ke bawah…kita tak nak ibarat manusia, kepalanya sihat tapi tubuh badannya lemah. Kita perlu kepada satu proses pembaharuan di semua peringkat dan ini menuntut kepada satu pendekatan di mana mementingkan jati diri. Jjika ada satu pembaharuan yang saya hendak bawa adalah dari segi latihan. Latihan ini kita pecah mengikut kekuatan individu itu sendiri.

Tidak boleh bagi latihan yang sama pada setiap pemuda… contohnya jika seseorang itu kuat dalam agama kita bagi latihan dalam agama supaya dia jadi tokoh agama dalam pemuda.
Sekiranya dia kuat dalam ekonomi kita bagi latihan dalam bidang itu supaya dia boleh jadi pakar ekonomi pada pemuda. Jadi proses latihan ini penting jadi asas kita kukuh. Itu dalam pemuda. Berbalik pada soalan tadi, pengundi muda lebih dari lima juta dan menjelang pilihan raya akan datang, bilangan ini akan melonjak, jadi kita punya bilangan ahli terlalu kecil. Jika kita harapkan ahli pemuda sahaja, kita takan menang pilihan raya.

Jadi kita yakinkan mereka di luar ini bukan untuk mereka masuk dalam pemuda…masalahnya bagaimana kita nak tarik mereka yang tidak mahu menjadi ahli parti politik…mereka ini tak mahu jadi ahli UMNO, PKR, PAS atau lain-lain parti. Saya nak reach out mereka ini kerana orang kata pemuda UMNO ini terlalu exclusive dan imej elite. Jadi kita perlu tukarkan jadi inclusive maksudnya kita melibatkan semua golongan muda yang ada di luar. saya selalu ingatkan bahawa pemuda UMNO jangan terlalu fokuskan kepad ahli ..semua program kita syok sendiri.

Saya berucap dihadapan ahli-ahli pemuda…dan di mana-mana adalah orang yang sama…jadi saya nak buat rangkaian. Contohnya pemuda UMNO dengan kakitangan awam muda…pemuda dengan guru muda…pemuda dengan imam muda… pemuda dengan buruh muda dan pemuda dengan NGO muda. Jadi kita ada setiap cell yang kita boleh enggage…kita boleh bersama. Langkah pertama yang kia boleh yakinkan orang ialah kita hulurkan tangan kita…salam…kita wujudkan rangkaian ini maka merka akan rasa bahawa ada parti politik yang care prihatin nasib mereka dan mereka boleh meluahkan masalah mereka bukan kita hanya mendesak tak tentu arah tapi tak menyelesaikan masalah we have to be seen to do things dan bukannya sekadar desak dan cakap sahaja.

Ada calon yang tak mahu jawatan kerajaan sekiranya menang. Adakah saudara senada dengannya.

Saya rasa ini bukan keputusan kita. Ini keputusan PM. Ini adalah kuasa mutlak PM dan siapalah kita yang mengatakan… saya tak nak ataupun saya nak. Saya rasa kita sebagai ketua pemuda UMNO Malaysia dan PM berkata…saya memerlukan khidmat saudara dalam kerajaan, adakah kita akan mengecewakan PM…insyallah Datuk Seri Najib. Adapun kita tak dapat jadi menteri atau jawatan dalam pentadbiran kerajaan, adakah kia akan mendesak… saya ketua pemuda UMNO saya berhak berada dalam kerajaan.


Saya rasa ini bukan tempat untuk pemuda menentukan. Ini adalah kuasa mutlak PM yang perlu kita hormati dan kita sebagai orang muda dalam parti dan kerajaan, kita perlu bincang dengan PM. Jangan kita letak macam macam syarat…saya taknak itu…saya taknak ni…dan sebagainya. Kita perlu ada hubungan dengan kepimpinan parti bukannya letak begitu banyak syarat yang boleh menyusahkan semua pihak.

Bagaimana hubungan dan kerjasama saudara dengan Datuk Seri Najib dalam parti dan kerajaan.

Saya memang yakin dengan kepimpinan Datuk Seri Najib. Saya menyokong dan berdoa beliau akan ditabalkan sebagai presiden UMNO menang tanpa bertanding dan mengambil alih tampuk kepimpinan kerajaan daripada Pak Lah pada bulan tiga akan datang. Saya telah memberi ikrar saya…semalam saya berada di Pekan, Pahang… saya telah buat ikrar dan janji saya bahawa saya menang ataupun tidak saya akan berdiri teguh di belakang Najib kerana dalam UMNO kita percaya pada satu benda iaitu kesetian kita kepada pemimpin tak kira lah pemimpin itu menggantikan bapak mertua saya. Saya beri jaminan dan saya telah beritahu Pak Lah sendiri dan Najib bahawa saya tetap bersama kepimpinan parti dan itu loyalty saya dan kesetian saya pada kepimpinan parti.

Jadi kalau kalah tidak timbul untuk lompat parti…masuk PKR

Ohh…No..no…noooo… politik saya bukan politik murahan dan turun naik saya tetap bersama UMNO

Pelbagai tanggapan terhadap saudara dengan Anwar. Benarkah saudara ada hubungan peribadi dengan Anwar

Saya tidak ada hubungan langsung dengan Anwar. Saya adalah seorang yang belajar daripada politik Pak Lah…politik Abdullah Badawi. Walaupun disingkir daripada kabinet pada 1987, walaupun kalah naib presiden pada 1993 tidak pernah keluar daripada UMNO. Walaupun rakan-rakan Pak Lah dalam team B keluar menubuhkan Semangat 46. Pak Lah selalu ingatkan saya…the most important thing tapi kamu jangan menolak UMNO…dan saya pegang kata-kata keramat itu sebagai falsafah politik saya. Kalau Pak Lah sendiri boleh ditolak oleh UMNO orang UMNO sendiri taknak jumpa dengan dia waktu dia disingkir daripada kabinet…orang tak sangka dia jadi PM maka apalah saya pada masa saya menghadapi kekalahan di peringkat umur yang masih muda. Tak kan saya nak cepat merajuk dalam perjuangan…perjuangan tetap diteruskan

Baru-baru ini Tun Musa Hitam mengatakan ada sindrom tua dalam UMNO. Apa komen saudara

Apa yang saya nampak bila Pak Lah serah kuasa kepada Najib kita melihat bukan sahaja peralihan kuasa tapi peralihan generasi. Pak lah tidak serah kuasa kepada pemimpin yang tua atau sebaya dengannya. Pak Lah serah kuasa kepada seorang pemimpin yang datang daripada generasi yang berbeza. Najib 10 tahun muda daripada Pak Lah, jadi kita bukan ada pembaharuan kepimpinan tapi sebenarnya ada pembaharuan dari segi generation of change… pembaharuan generasi.

Saya rasa perkara yang sama juga perlu berlaku dalam pemuda UMNO, di mana saya melihat saya juga dalam generasi yang berbeza dari kepimpinan Datuk Seri Hishamudin. Kalau Pak Lah boleh serah kuasa pada Najib dan kita melihat peralihan generasi ini maka dalam pemuda juga mesti ada peralihan generasi.

Mungkin itu adalah satu perkara yang membezakan saya dari calon yang lain. Datuk Khir dan Datuk Mukriz ada kekuatan mereka sendiri tetapi the same generation dengan Datuk Hisham. Mungkin ada yang mengatakan usia ini tidak bermakna…hanya pemikiran kita sahaja … tapi saya rasa sudah tentunya usia yang lebih muda…saya satu-satunya calon bawah 40 tahun, memberi satu kekuatan pada saya…saya bukan hanya membawa suara malahan identiti orang muda dalam pemilihan ini.

Saudara mengatakan mahu menjadi ketua pemuda Malaysia seolah-olah tidak menunjukkan saudara prihatin kepada imej dan martabat Melayu itu

Saya rasa tidak ada apa yang tidak konsisten untuk menjadi seorang yang mewakili setiap kaum tapi pada masa yang sama mempunyai semangat nasionalisma yang tulin kerana saya pernah melihat dan saya pernah berkata bahawa idola saya dalam politik adalah Tun Razak dan Tun Dr. Ismail yang mempunyai semangat nasionalisma yang cukup tinggi yang mengubah dasar ekonomi baru dan sebagainya.

Dalam perjuangan mereka tidak pernah lupa agenda ini wujud dalam konteks nasional dan kita tidak boleh lari dari hakikat sebab ketua pemuda UMNO akan menjadi pengerusi pemuda BN jadi tidak boleh kata saya hanya mewakili orang Melayu. Ketua pemuda UMNO sebagai pengerusi pemuda BN akan mewakili semua tapi dalam hal-hal tertentu dalam hal-hal pokok asas nasionalisma Melayu itu sendiri… kedudukan agama, bahasa, raja-raja, hak dan keistimewaan orang Melayu itu tidak boleh dikompromi.

MCA menggesa kerajaan menahan saudara dibawah ISA kerana kenyataan saudara mengenai biasiswa JPA dikatakan berbaur kaum

Ini contoh yang paling baik tentang soalan tadi. Tentang identiti saya sebagai seorang ketua pemuda untuk semua dan juga seorang ketua pemuda UMNO Malaysia. Saya bangkitkan isu biasiswa JPA ini…dulu nisbahnya 90% untuk bumiputra dan 10% bukan bumiputra. Tahun ini kerajaan entah kenapa naik kan biasiswa untuk bukan bumiputra menjadi 55% dan 45% jadi saya bangkitkan isu ini dalam parlimen.

Saya kata saya setuju kalau kita nak bagi biasiswa kepada pelajar bukan bumiputra yang cemerlang tetapi kita kena kembangkan cake tersebut. Kita kena banyakkan lagi jumlah biasiswa itu sebab kalau kita tak banyakkan lagi jumlah besar itu maka kita kena ambil kuota yang diberikan pada bumiputra. Jadi itu yang berlaku begini dari 90 – 10 turun ke 55 – 45, jadi ini memaksudkan saya boleh jadi pemimpin Melayu tetapi pada masa yang sama pemimpin untuk semua kerana saya kata kerajaan patut belanja lebih sikit bagi kepada semua tetapi untuk Melayu itu jangan sentuh ataupun jangan keluarkan begitu mendadak kerana itu ada hubung kait perkara 153 dalam perlembagaan kita dari segi kuota yang boleh diletakkan oleh Yang Di Pertuan Agong. Jadi itu contoh macam mana saya boleh menjadi seorang pemimpin untuk Melayu dan pada masa yang sama tidak bercanggah dengan aspirasi nasional.

Ramai ahli dan pemimpin mahu pemilihan diadakan awal seperti jadual asal Disember ini. Apa komen saudara

Saya rasa tidak elok jika keputusan itu dibuat sekejap kemudian ada perubahan. Orang akan lihat ini sebagai permainan buat keputusan kemudian tukar.Keduanya cadangan mengatakan bahawa Pak Lah boleh terus sebagai Perdana Menteri sampai bulan tiga tanpa menjadi presiden UMNO, ini boleh mengelirukan orang kerana bagi kita dalam UMNO juga tradisinya presiden itu tidak boleh dipisahkan dengan jawatan perdana menterinya dan itu telah menjadi maruah kita, kekuatan kita segala tunjang BN dan saya rasa Pak Lah sedar perkara ini bahawa presiden UMNO itu adalah tradisi menjadi prime minister dan kalau tak jadi presiden UMNO dia hilang kredibiliti, moral untuk terus sebagai Perdana Menteri.

Saya rasa kita kekallah dengan apa yang telah di persetujui. Ada yang kata terlalu panjang dan sebagainya dan saya dulu ada kata, ini menimbulkan masalah yang tertentu bagi kita tetapi kita terima sebab ini keputusan untuk kita memberi penghormatan kepada peralihan kuasa dan sebagainya. Saya rasa kalau ada di antara calon yang mengatakan ini akan merumitkan kerja mereka sebagai anggota pentadbiran dan sebagainya, saya rasa mereka perlu pilihlah antara nak jadi calon atau nak jadi anggota pentadbiran.

Masa kempen yang panjang ini gejala politik wang dikatakan akan menjadi bertambah buruk
Itu penguatkuasaan sama ada 5 bulan ke 1 bulan ke kalau tidak ada penguatkuasaan dan kalau tidak ada pemantauan dan kalau tidak ada iltizam di kalangan ahli dan pemimpin ini untuk membanteras politik wang, benda itu akan terus berlaku. Bukan soal tempoh kempen mungkin soal tempoh kempen itu memberi ruang yang lebih untuk benda ini berlaku tetapi kalau tempoh yang singkat juga benda ini akan berlaku juga, kalau tidak ada benda-benda yang betul iltizam untuk membanteras benda ini. Jadi bagi saya masalah pokoknya bukan soal tempoh kempen tapi adalah budaya kita sendiri dan juga berapa serius kita nak banteras

Nampaknya Negeri Sembilan tidak memberi sokongan padu kepada saudara. Apa komen saudara

Saya nampak mungkin ini berhubung kait pada masalah tertentu yang berlaku di bahagian– bahagian tersebut yang mungkin ada pertandingan yang mana calon-calon yang dilihat bersama saya tidak menang ataupun tidak mendapat sokongan. Jadi saya drag down bersama dengan calon-calon tersebut.

Mungkin ada isu-isu yang diterangkan dan sebagainya ini tidak putuskan semangat saya kerana saya dapat percalonan dari tempat-tempat lain…alhamdulillah dan selagi saya dapat daripada mana pun saya tak kisah, daripada bahagian mana pun tak apa, saya tetap dengan keputusan saya untuk bertanding. Sebenarnya saya akan jumpa dengan perwakilan dan bertanya kenapa tidak di beri sokongan dan akhirnya yang penting hari ini adalah perwakilan itu sendiri sama ada perwakilan itu mau kita atau pun tidak.

Pesanan saudara pada pemuda dan ahli-ahli UMNO

Saya rasa yang penting adalah pilihan raya umum yang akan datang kita perlu ada satu kepimpinan pemuda yang akan dapat bantu Datuk Seri Najib bukan hanya dari segi idea tapi dari segi ketegasan untuk berada di hadapan. Membantu untuk mempertahankan kepimpinan parti kita tidak boleh ada kepimpinan yang di lihat sebagai lemah lembut, tidak ada ketajaman untuk mematah hujah-hujah pembangkang. Kita perlu kepada satu kepimpinan pemuda yang saya rasa boleh berdepan dalam apa jua keadaan sama ada berdebat secara terbuka dengan pembangkang berdepan dalam apa jua keadaan dan saya harap pemuda akan menilai setiap calon atas faktor tersebut… siapa yang boleh ke depan untuk kesempurnaan parti.

Anonymous said...

jadik apa lagi... KJ je yang boleh bela dan tegas dengan nasib melayu.. yang 2 lagi calun tu macam pondan.

Anonymous said...

www.prokhairy.com

Mukhriz tak pandai berdebat….



Debat bukanlah perkara yang tidak baik, jika pendebat pandai dan bijak untuk menyusun ayat dan apa yang mahu disampaikan. Bukan semua orang boleh berdebat dan berfikir secara pantas di hadapan khalayak ramai. Ramai orang percaya bahawa pendebat yang baik ialah pendebat yang mempunyai kepintaran akal, selain kepintaran berhujah.

Anatara calon Ketua pemuda UMNO memang kita tidak dinafikan bahawa Khairy Jamaluddin boleh berdebat di dalam bahasa Melayu dan Bahasa Inggeris dengan baik . Kita tidak juga menafikan bahawa Khir Toyo juga boleh berdebat jika dibandingkan dengan Mukhriz. Bagi mereka yang menyaksikan bagaimana Mukhriz yang telah memberi komentar dalam Astro Awani tentu faham kenapa Mukhriz enggan berdebat kerana dalam rancangan berkenaan cara beliau memberikan komen seperti budak tingkatan tiga dan tidak mempunyai fakta langsung.


Malahan laman blog anotherbrickinwall, awal-awal lagi mereka telah mengakui bahawa Mukhriz tidaklah sehebat Khairy dan tidak perlu menyahut cabaran Khairy kerana Khairy mempunyai kelebihan dan track rekod debat yang lebih baik dari Mukhriz.


Track rekod perbahasan dan debat Khairy Jamaluddin


1.Jika kita imbas kembali ketika ucapan usul ekonominya yang bahaskan oleh Khairy pada tahun 2005 dan usul subsidi 2007 di mesyuarat agong UMNO yang lalu Khairy berjaya memukau ribuan pendengar, KhairyJamaludin yang mewakili Pergerakan Pemuda UMNO dikatakan antara pembahas usul yang paling bernas dan telah berjaya menarik minat para perwakilan dan permerhati yang memenuhi Dewan Merdeka pada hari kedua perbahasan usul tersebut.


Beliau yang di beri tugas membahaskan usul ekonomi dan pelajaran serta merupakan pembahas terakhir sebelum sidang beristirehat tengah hari telah membawa beberapa usul yang di anggap bijak dan bertepatan.


2.Seterusnya beliau menjadi penceramah utama Pemuda di Kuala Berang,Pangkalan Pasir, Batu Talam, Machap, Ijok dan Permatang Pauh. Jelassekali Pergerakan Pemuda memerlukan seorang pemidato yang terbaik.


3.Ingatkah lagi ketika konfrantasi Suqiu dengan Bangsa Cina dahulu? Siapakah yang menjadi perunding ketika itu jika bukan Khairy Jamaluddin. Dimana Mukhriz pada waktu itu? Masih terlena dibuai ulik mimpi lagi.


4. Kuala Lumpur, 28 Julai - TV3 pernah menyiarkan debat antara Naib Ketua Pemuda Umno Khairy Jamaluddin dan Naib Presiden MCA Datuk Chua Jui Meng mengenai Dasar Ekonomi Baru (DEB)


5.Khairy juga pernah berdebat dengan parti pembangkang ketika berhadap dengan Tony Pua dan Nik Nazmi baru-baru ini Kuala Lumpur, dengan tenang beliau menjawab dan membidas semula usul-usul yang dibentangkan oleh pihak pembangkang. Sekurang-kurangnya Khairy tidak takut berhadapdengan pembangkang ketika dicabar debat dua lawan satu.



6.101 East Debate on Nov10 Bersih Rally, itulah isu yang dimainkan oleh Malik Imtiaz di AlJazeera ketika berdebat dengan Khairy. Ketika Malaysia dilanda golombang kuning yang mencemarkan nama baik dan maruh negara, Khairy dipanggil untuk membersihkan nama dan maruah Malaysia.


Cadangan debat antara calon Ketua Pemuda UMNO, jika di lihat darisegi sudut yang positif sebenarnya amat baik sekali bagi menerangkan apakah visi masing-masing dalam kepimpinan Pemuda UMNO , akar umbi akan dapat menilai siapakah pemimpin yang berkaliber dan perancangan mereka untuk masa depan negara yang lebih gemilang.


Jika benar Mukhriz mahu membuktikan beliau mampu membawa perubahan dalam Pergerakan Pemuda Umno, berubahlah dari sekarang… buktikanlah bahawa beliau boleh melakukan seperti apa yang telah dilakukan olehKhairy.


Mukhriz tidak perlu takut berdebat dengan Khairy Jamaluddin kerana Khairy tidak akan tanam Mukhriz hidup-hidup kerana beliau bukanlah samseng atau kaki buli sepertimana yang disangkakan.

Anonymous said...

www.prokhairy.com


KJ Ejen CIA?



Serangan peribadi sememangnya menjadi lumrah politik, dan KJ sudah lama dilemparkan dengan bermacam-macam tohmahan dan fitnah untuk kepentingan sempit individu seperti Tun Dr Mahathir Mohamed dan anaknya yang tidak berani berdebat. Yang terkini, KJ dituduh ejen Amerika dan CIA oleh blogger kroni Mahathir, AnotherBrickInTheWall (hyperlink), di mana gambar seorang lelaki orang berkulit putih sewaktu hari penamaan calon untuk PRU 12 di Rembau yang diambil dari blog Pro-Khairy menjadi asas untuk tuduhan ini.


Saya amat kecewa dengan tuduhan terbaru ini bukan sahaja kerana ia menyerang integriti dan patriotisme KJ sebagai orang Melayu dan warga Malaysia, malah ia merupakan usaha berterusan oleh kumpulan pro-Mahathir untuk memberi gambaran bahawa KJ adalah pengkhianat bangsa dan negara, yang bersubahat dengan CIA, Kerajaan Singapura, Yahudi, dan lain-lain.



Penulis blog AnotherBrickInTheWall mendakwa bahawa lelaki kulit putih yang gambarnya terpapar di blog tersebut adalah sama ada Tom Daniel atau Mike Thompson. Walhal yang sebenarnya, dia adalah Nordin Abdullah, suami kepada Jumaatun Azmi yang merupakan sahabat karib isteri KJ, Nori Abdullah. Nordin yang berkulit putih itu berasal dari Australia dan memeluk Islam sebelum berkhawin dengan Jumaatun. Dia bukan Tom Daniel atau Mike Thompson yang dikhabarkan oleh penulis blog tersebut sebagai kakitangan Kedutaan Amerika Syarikat dan Penasihat Pejabat Luar Whitehall yang disyaki bekerja untuk CIA dan MI6. Ternyata sekali yang lebih mengenali dua individu ini adalah penulis blog itu sendiri kerana maklumat tentang mereka yang dikongsi beliau – entah fakta atau rekaan – cukup mendalam.



Selain itu, penulis blog juga mendakwa lelaki kulit putih (Nordin) itu sering kelihatan bersama seorang lagi lelaki kulit hitam yang diungkapkan sebagai "negro" walaupun perkataan itu tidak lagi sesuai pada abad ke-21. Di sini saya ingin menjelaskan bahawa lelaki kulit hitam itu adalah abang ipar KJ iaitu Diamond Ibrahim Ogbeide, suami kepada kakak sulung KJ, Mona Jamaluddin.



Penulis blog itu juga menyoal keperluan orang asing sewaktu tempoh berkempen untuk KJ di Rembau. Mereka itu sahabat dan ahli keluarga KJ, jadi apa salahnya jika mereka mahu bersama-sama saya atau membantu KJ sebagai calon Barisan Nasional?



Taktik kotor seperti ini memang konsisten dengan usaha sekian lama untuk mencemarkan nama dan maruah KJ dengan menuduh KJ bersekongkol dengan ejen negara asing. Saya amat berharap bahawa sandiwara dan mainan politik ini dihentikan, terutamanya apabila ia membabitkan serangan peribadi terhadap sahabat dan ahli keluarga KJ.



Saya menyarankan penulis blog AnotherBrickInTheWall buat 'research' dan 'homework' sebelum membuat sebarang tuduhan. Kes ini jelas membuktikan bahawa penulis blog ini bukan hanya mempunyai niat jahat tetapi tidak buat risikan yang tepat dan hanya berjaya memalukan diri sendiri dan juga majikannya, Dr Mahathir dan anaknya yang kurang sifat jantan.

Anonymous said...

MUKRIZ TAK PANDAI BERDEBAT.
MUKRIZ TAK PANDAI BERDEBAT.
MUKRIZ TAK PANDAI BERDEBAT.
MUKRIZ TAK PANDAI BERDEBAT.
MUKRIZ TAK PANDAI BERDEBAT.
MUKRIZ TAK PANDAI BERDEBAT.
MUKRIZ TAK PANDAI BERDEBAT.
MUKRIZ TAK PANDAI BERDEBAT.
MUKRIZ TAK PANDAI BERDEBAT.


Debat bukanlah perkara yang tidak baik, jika pendebat pandai dan bijak untuk menyusun ayat dan apa yang mahu disampaikan. Bukan semua orang boleh berdebat dan berfikir secara pantas di hadapan khalayak ramai. Ramai orang percaya bahawa pendebat yang baik ialah pendebat yang mempunyai kepintaran akal, selain kepintaran berhujah.

Anatara calon Ketua pemuda UMNO memang kita tidak dinafikan bahawa Khairy Jamaluddin boleh berdebat di dalam bahasa Melayu dan Bahasa Inggeris dengan baik . Kita tidak juga menafikan bahawa Khir Toyo juga boleh berdebat jika dibandingkan dengan Mukhriz. Bagi mereka yang menyaksikan bagaimana Mukhriz yang telah memberi komentar dalam Astro Awani tentu faham kenapa Mukhriz enggan berdebat kerana dalam rancangan berkenaan cara beliau memberikan komen seperti budak tingkatan tiga dan tidak mempunyai fakta langsung.


Malahan laman blog anotherbrickinwall, awal-awal lagi mereka telah mengakui bahawa Mukhriz tidaklah sehebat Khairy dan tidak perlu menyahut cabaran Khairy kerana Khairy mempunyai kelebihan dan track rekod debat yang lebih baik dari Mukhriz.


Track rekod perbahasan dan debat Khairy Jamaluddin


1.Jika kita imbas kembali ketika ucapan usul ekonominya yang bahaskan oleh Khairy pada tahun 2005 dan usul subsidi 2007 di mesyuarat agong UMNO yang lalu Khairy berjaya memukau ribuan pendengar, KhairyJamaludin yang mewakili Pergerakan Pemuda UMNO dikatakan antara pembahas usul yang paling bernas dan telah berjaya menarik minat para perwakilan dan permerhati yang memenuhi Dewan Merdeka pada hari kedua perbahasan usul tersebut.


Beliau yang di beri tugas membahaskan usul ekonomi dan pelajaran serta merupakan pembahas terakhir sebelum sidang beristirehat tengah hari telah membawa beberapa usul yang di anggap bijak dan bertepatan.


2.Seterusnya beliau menjadi penceramah utama Pemuda di Kuala Berang,Pangkalan Pasir, Batu Talam, Machap, Ijok dan Permatang Pauh. Jelassekali Pergerakan Pemuda memerlukan seorang pemidato yang terbaik.


3.Ingatkah lagi ketika konfrantasi Suqiu dengan Bangsa Cina dahulu? Siapakah yang menjadi perunding ketika itu jika bukan Khairy Jamaluddin. Dimana Mukhriz pada waktu itu? Masih terlena dibuai ulik mimpi lagi.


4. Kuala Lumpur, 28 Julai - TV3 pernah menyiarkan debat antara Naib Ketua Pemuda Umno Khairy Jamaluddin dan Naib Presiden MCA Datuk Chua Jui Meng mengenai Dasar Ekonomi Baru (DEB)


5.Khairy juga pernah berdebat dengan parti pembangkang ketika berhadap dengan Tony Pua dan Nik Nazmi baru-baru ini Kuala Lumpur, dengan tenang beliau menjawab dan membidas semula usul-usul yang dibentangkan oleh pihak pembangkang. Sekurang-kurangnya Khairy tidak takut berhadapdengan pembangkang ketika dicabar debat dua lawan satu.



6.101 East Debate on Nov10 Bersih Rally, itulah isu yang dimainkan oleh Malik Imtiaz di AlJazeera ketika berdebat dengan Khairy. Ketika Malaysia dilanda golombang kuning yang mencemarkan nama baik dan maruh negara, Khairy dipanggil untuk membersihkan nama dan maruah Malaysia.


Cadangan debat antara calon Ketua Pemuda UMNO, jika di lihat darisegi sudut yang positif sebenarnya amat baik sekali bagi menerangkan apakah visi masing-masing dalam kepimpinan Pemuda UMNO , akar umbi akan dapat menilai siapakah pemimpin yang berkaliber dan perancangan mereka untuk masa depan negara yang lebih gemilang.


Jika benar Mukhriz mahu membuktikan beliau mampu membawa perubahan dalam Pergerakan Pemuda Umno, berubahlah dari sekarang… buktikanlah bahawa beliau boleh melakukan seperti apa yang telah dilakukan olehKhairy.


Mukhriz tidak perlu takut berdebat dengan Khairy Jamaluddin kerana Khairy tidak akan tanam Mukhriz hidup-hidup kerana beliau bukanlah samseng atau kaki buli sepertimana yang disangkakan.

Anonymous said...
This comment has been removed by a blog administrator.
Anonymous said...
This comment has been removed by a blog administrator.
PENDEKAR said...

Anonymous aku ade kenal dr sakit jiwa ko nak tak no die???

Anonymous said...
This comment has been removed by a blog administrator.
MANTRA said...

Salam Azli

I can see the demons (KJ claimed he is demonised... my recent post) planted by KJ in your comment column. I think you should ignore these anonymous comments and I supposed all of us knew who they are.

If KJ is not able to control his followers 'samseng' manners, why should I not convinced that this would come from their boss - KJ?

Actually, that is not what I initially wanted to comment... but as I was going thru your comment column... pissed me off with these KJ's samseng gangs.

We share the same thoughts. I have been posting a few articles about KJ. Not that I hated him personally but he has shown the record that HE IS ALREADY A LIABILITY TO UMNO!

KJ by now, should neutralise himself if he is thinking to sustain his political career further. How is he supposed to do?
JUST SHUT UP!

My Raison D'etre said...

Saudara,
Thank you for visiting my Blog and foryour comments.

This was my posted reply:

Azli,

Thank you for the pertinent comment. Was thinking of the same thing even as I wrote some of my postings.

I am trying my level best to achieve a fine balance between what should and what should not, but admittedly there is still some ways to go.

Again, thank you."

As for KJ, too many have been said about him. The first time I met him was in covering a "derma orang miskin" in Lumut, and first impression was that of someone who does not know the meaning of the word humility.

Wasalam.

Anonymous said...

kami bukan samseng.. kami kempen.

kalau korang boleh kempen for mukriz yang tak tahu debat.. tapi kami kenapa tak boleh...

Jika benar Mukhriz mahu membuktikan beliau mampu membawa perubahan dalam Pergerakan Pemuda Umno, berubahlah dari sekarang… buktikanlah bahawa beliau boleh melakukan seperti apa yang telah dilakukan olehKhairy.


Mukhriz tidak perlu takut berdebat dengan Khairy Jamaluddin kerana Khairy tidak akan tanam Mukhriz hidup-hidup kerana beliau bukanlah samseng atau kaki buli sepertimana yang disangkakan.

MUKRIZ TAK PANDAI BERDEBAT.
MUKRIZ TAK PANDAI BERDEBAT.
MUKRIZ TAK PANDAI BERDEBAT.
MUKRIZ TAK PANDAI BERDEBAT.
MUKRIZ TAK PANDAI BERDEBAT.
MUKRIZ TAK PANDAI BERDEBAT.
MUKRIZ TAK PANDAI BERDEBAT.
MUKRIZ TAK PANDAI BERDEBAT.
MUKRIZ TAK PANDAI BERDEBAT.
MUKRIZ TAK PANDAI BERDEBAT.
MUKRIZ TAK PANDAI BERDEBAT.
MUKRIZ TAK PANDAI BERDEBAT.
MUKRIZ TAK PANDAI BERDEBAT.
MUKRIZ TAK PANDAI BERDEBAT.
MUKRIZ TAK PANDAI BERDEBAT.
MUKRIZ TAK PANDAI BERDEBAT.
MUKRIZ TAK PANDAI BERDEBAT.
MUKRIZ TAK PANDAI BERDEBAT.
MUKRIZ TAK PANDAI BERDEBAT.
MUKRIZ TAK PANDAI BERDEBAT.
MUKRIZ TAK PANDAI BERDEBAT.
MUKRIZ TAK PANDAI BERDEBAT.
MUKRIZ TAK PANDAI BERDEBAT.
MUKRIZ TAK PANDAI BERDEBAT.
MUKRIZ TAK PANDAI BERDEBAT.
MUKRIZ TAK PANDAI BERDEBAT.
MUKRIZ TAK PANDAI BERDEBAT.
MUKRIZ TAK PANDAI BERDEBAT.
MUKRIZ TAK PANDAI BERDEBAT.
MUKRIZ TAK PANDAI BERDEBAT.
MUKRIZ TAK PANDAI BERDEBAT.
MUKRIZ TAK PANDAI BERDEBAT.

Jika benar Mukhriz mahu membuktikan beliau mampu membawa perubahan dalam Pergerakan Pemuda Umno, berubahlah dari sekarang… buktikanlah bahawa beliau boleh melakukan seperti apa yang telah dilakukan olehKhairy.


Mukhriz tidak perlu takut berdebat dengan Khairy Jamaluddin kerana Khairy tidak akan tanam Mukhriz hidup-hidup kerana beliau bukanlah samseng atau kaki buli sepertimana yang disangkakan.

MUKRIZ TAK PANDAI BERDEBAT.
MUKRIZ TAK PANDAI BERDEBAT.
MUKRIZ TAK PANDAI BERDEBAT.
MUKRIZ TAK PANDAI BERDEBAT.
MUKRIZ TAK PANDAI BERDEBAT.
MUKRIZ TAK PANDAI BERDEBAT.
MUKRIZ TAK PANDAI BERDEBAT.
MUKRIZ TAK PANDAI BERDEBAT.
MUKRIZ TAK PANDAI BERDEBAT.
MUKRIZ TAK PANDAI BERDEBAT.
MUKRIZ TAK PANDAI BERDEBAT.
MUKRIZ TAK PANDAI BERDEBAT.
MUKRIZ TAK PANDAI BERDEBAT.
MUKRIZ TAK PANDAI BERDEBAT.
MUKRIZ TAK PANDAI BERDEBAT.
MUKRIZ TAK PANDAI BERDEBAT.
MUKRIZ TAK PANDAI BERDEBAT.
MUKRIZ TAK PANDAI BERDEBAT.
MUKRIZ TAK PANDAI BERDEBAT.
MUKRIZ TAK PANDAI BERDEBAT.
MUKRIZ TAK PANDAI BERDEBAT.
MUKRIZ TAK PANDAI BERDEBAT.
MUKRIZ TAK PANDAI BERDEBAT.
MUKRIZ TAK PANDAI BERDEBAT.
MUKRIZ TAK PANDAI BERDEBAT.
MUKRIZ TAK PANDAI BERDEBAT.
MUKRIZ TAK PANDAI BERDEBAT.
MUKRIZ TAK PANDAI BERDEBAT.
MUKRIZ TAK PANDAI BERDEBAT.
MUKRIZ TAK PANDAI BERDEBAT.
MUKRIZ TAK PANDAI BERDEBAT.
MUKRIZ TAK PANDAI BERDEBAT.
Jika benar Mukhriz mahu membuktikan beliau mampu membawa perubahan dalam Pergerakan Pemuda Umno, berubahlah dari sekarang… buktikanlah bahawa beliau boleh melakukan seperti apa yang telah dilakukan olehKhairy.


Mukhriz tidak perlu takut berdebat dengan Khairy Jamaluddin kerana Khairy tidak akan tanam Mukhriz hidup-hidup kerana beliau bukanlah samseng atau kaki buli sepertimana yang disangkakan.

MUKRIZ TAK PANDAI BERDEBAT.
MUKRIZ TAK PANDAI BERDEBAT.
MUKRIZ TAK PANDAI BERDEBAT.
MUKRIZ TAK PANDAI BERDEBAT.
MUKRIZ TAK PANDAI BERDEBAT.
MUKRIZ TAK PANDAI BERDEBAT.
MUKRIZ TAK PANDAI BERDEBAT.
MUKRIZ TAK PANDAI BERDEBAT.
MUKRIZ TAK PANDAI BERDEBAT.
MUKRIZ TAK PANDAI BERDEBAT.
MUKRIZ TAK PANDAI BERDEBAT.
MUKRIZ TAK PANDAI BERDEBAT.
MUKRIZ TAK PANDAI BERDEBAT.
MUKRIZ TAK PANDAI BERDEBAT.
MUKRIZ TAK PANDAI BERDEBAT.
MUKRIZ TAK PANDAI BERDEBAT.
MUKRIZ TAK PANDAI BERDEBAT.
MUKRIZ TAK PANDAI BERDEBAT.
MUKRIZ TAK PANDAI BERDEBAT.
MUKRIZ TAK PANDAI BERDEBAT.
MUKRIZ TAK PANDAI BERDEBAT.
MUKRIZ TAK PANDAI BERDEBAT.
MUKRIZ TAK PANDAI BERDEBAT.
MUKRIZ TAK PANDAI BERDEBAT.
MUKRIZ TAK PANDAI BERDEBAT.
MUKRIZ TAK PANDAI BERDEBAT.
MUKRIZ TAK PANDAI BERDEBAT.
MUKRIZ TAK PANDAI BERDEBAT.
MUKRIZ TAK PANDAI BERDEBAT.
MUKRIZ TAK PANDAI BERDEBAT.
MUKRIZ TAK PANDAI BERDEBAT.
MUKRIZ TAK PANDAI BERDEBAT.
Jika benar Mukhriz mahu membuktikan beliau mampu membawa perubahan dalam Pergerakan Pemuda Umno, berubahlah dari sekarang… buktikanlah bahawa beliau boleh melakukan seperti apa yang telah dilakukan olehKhairy.


Mukhriz tidak perlu takut berdebat dengan Khairy Jamaluddin kerana Khairy tidak akan tanam Mukhriz hidup-hidup kerana beliau bukanlah samseng atau kaki buli sepertimana yang disangkakan.

MUKRIZ TAK PANDAI BERDEBAT.
MUKRIZ TAK PANDAI BERDEBAT.
MUKRIZ TAK PANDAI BERDEBAT.
MUKRIZ TAK PANDAI BERDEBAT.
MUKRIZ TAK PANDAI BERDEBAT.
MUKRIZ TAK PANDAI BERDEBAT.
MUKRIZ TAK PANDAI BERDEBAT.
MUKRIZ TAK PANDAI BERDEBAT.
MUKRIZ TAK PANDAI BERDEBAT.
MUKRIZ TAK PANDAI BERDEBAT.
MUKRIZ TAK PANDAI BERDEBAT.
MUKRIZ TAK PANDAI BERDEBAT.
MUKRIZ TAK PANDAI BERDEBAT.
MUKRIZ TAK PANDAI BERDEBAT.
MUKRIZ TAK PANDAI BERDEBAT.
MUKRIZ TAK PANDAI BERDEBAT.
MUKRIZ TAK PANDAI BERDEBAT.
MUKRIZ TAK PANDAI BERDEBAT.
MUKRIZ TAK PANDAI BERDEBAT.
MUKRIZ TAK PANDAI BERDEBAT.
MUKRIZ TAK PANDAI BERDEBAT.
MUKRIZ TAK PANDAI BERDEBAT.
MUKRIZ TAK PANDAI BERDEBAT.
MUKRIZ TAK PANDAI BERDEBAT.
MUKRIZ TAK PANDAI BERDEBAT.
MUKRIZ TAK PANDAI BERDEBAT.
MUKRIZ TAK PANDAI BERDEBAT.
MUKRIZ TAK PANDAI BERDEBAT.
MUKRIZ TAK PANDAI BERDEBAT.
MUKRIZ TAK PANDAI BERDEBAT.
MUKRIZ TAK PANDAI BERDEBAT.
MUKRIZ TAK PANDAI BERDEBAT.
Jika benar Mukhriz mahu membuktikan beliau mampu membawa perubahan dalam Pergerakan Pemuda Umno, berubahlah dari sekarang… buktikanlah bahawa beliau boleh melakukan seperti apa yang telah dilakukan olehKhairy.


Mukhriz tidak perlu takut berdebat dengan Khairy Jamaluddin kerana Khairy tidak akan tanam Mukhriz hidup-hidup kerana beliau bukanlah samseng atau kaki buli sepertimana yang disangkakan.

MUKRIZ TAK PANDAI BERDEBAT.
MUKRIZ TAK PANDAI BERDEBAT.
MUKRIZ TAK PANDAI BERDEBAT.
MUKRIZ TAK PANDAI BERDEBAT.
MUKRIZ TAK PANDAI BERDEBAT.
MUKRIZ TAK PANDAI BERDEBAT.
MUKRIZ TAK PANDAI BERDEBAT.
MUKRIZ TAK PANDAI BERDEBAT.
MUKRIZ TAK PANDAI BERDEBAT.
MUKRIZ TAK PANDAI BERDEBAT.
MUKRIZ TAK PANDAI BERDEBAT.
MUKRIZ TAK PANDAI BERDEBAT.
MUKRIZ TAK PANDAI BERDEBAT.
MUKRIZ TAK PANDAI BERDEBAT.
MUKRIZ TAK PANDAI BERDEBAT.
MUKRIZ TAK PANDAI BERDEBAT.
MUKRIZ TAK PANDAI BERDEBAT.
MUKRIZ TAK PANDAI BERDEBAT.
MUKRIZ TAK PANDAI BERDEBAT.
MUKRIZ TAK PANDAI BERDEBAT.
MUKRIZ TAK PANDAI BERDEBAT.
MUKRIZ TAK PANDAI BERDEBAT.
MUKRIZ TAK PANDAI BERDEBAT.
MUKRIZ TAK PANDAI BERDEBAT.
MUKRIZ TAK PANDAI BERDEBAT.
MUKRIZ TAK PANDAI BERDEBAT.
MUKRIZ TAK PANDAI BERDEBAT.
MUKRIZ TAK PANDAI BERDEBAT.
MUKRIZ TAK PANDAI BERDEBAT.
MUKRIZ TAK PANDAI BERDEBAT.
MUKRIZ TAK PANDAI BERDEBAT.
MUKRIZ TAK PANDAI BERDEBAT.

Anonymous said...
This comment has been removed by a blog administrator.
Muhammad Azli Shukri said...

Salam kepada semua penyokong KJ - saya tidak bermusuh dengan sesiapa pun, tetapi tuan2 haruslah tidak emosional, tuan2 boleh berhujah dengan apa2 cara sekali pun selagi tuan2 ada hujah, dan tuan2 perlu bersedia berhadapan dengan hujah di pihak kami juga, barulah kita mampu menilai yang mana lebih baik, tak perlu mukhriz dan kj berhujah, biar para penyokong2nya sahaja berhujah. setuju tuan2?

Maaf mana2 komen yang panjang tu saya terpaksa padam. bukan tak suka tapi sama sahaja.

Anonymous said...

to azli.. kamu bukan nak musuh, kami nak ajak you masuk team kami. buat apa nak sokong orang yang akan kalah... kalau ada orang bagi kesenangan $$, tender, pompuan, dan segala seronok.. tak nak ke? baik kita semua jadik kawan...
bawak semua pengikut blog ini join team kj, biar kita kuat lawan khir toyo.

Anonymous said...

PERLUMBAAN KEBIADAPAN
Ditujukan
Kepada Penyokong KJ(Annonymus)



Kebiadapan dan kebinatangan haiwan-haiwan liar yang sering menyalak dalam blog ini membuatkan saya amat terkejut. Kelucahan melampau kempen dan kata-kata mereka amat busuk lagi membusukkan.

Sesungguhnya, manusia sedemikian tidak layak digelar manusia. Mereka ini layaknya haiwan atau binatang yang menghirup najis rasuah, nanah dan kencing dari kebodohan dan lacurnya ketua mereka.

Terang-terangan mempelawa untuk mengikuti mereka bagai satu isyarat biadapnya penyokong KJ.

Siapakah sebenarnya yang membangunkan
www.prokhairy.com?
Jawapannya,

SEEKOR ANJING KURAP YANG BERLUMURAN DARAH DAN NANAH JIJIK DARI DUBUR KJ, LALU BINATANG INILAH YANG MEMAKAN KESECIAN BANGSA.


Akhirnya.. kepada penyokong biadap dan berciri kebinatangan ini, kalau berani beri nama dan alamat anda agar dapat saya menghantar wakil untuk meludah ke muka anda.

Dato "Adil"
Bangsar KL.

datoadil said...

PERLUMBAAN KEBIADAPAN
Ditujukan
Kepada Penyokong KJ(Annonymus)



Kebiadapan dan kebinatangan haiwan-haiwan liar yang sering menyalak dalam blog ini membuatkan saya amat terkejut. Kelucahan melampau kempen dan kata-kata mereka amat busuk lagi membusukkan.

Sesungguhnya, manusia sedemikian tidak layak digelar manusia. Mereka ini layaknya haiwan atau binatang yang menghirup najis rasuah, nanah dan kencing dari kebodohan dan lacurnya ketua mereka.

Terang-terangan mempelawa untuk mengikuti mereka bagai satu isyarat biadapnya penyokong KJ.

Siapakah sebenarnya yang membangunkan
www.prokhairy.com?
Jawapannya,

SEEKOR ANJING KURAP YANG BERLUMURAN DARAH DAN NANAH JIJIK DARI DUBUR KJ, LALU BINATANG INILAH YANG MEMAKAN KESECIAN BANGSA.


Akhirnya.. kepada penyokong biadap dan berciri kebinatangan ini, kalau berani beri nama dan alamat anda agar dapat saya menghantar wakil untuk meludah ke muka anda.

Dato "Adil"
Bangsar KL.

datoadil said...

Sebenarnya agak susah menulis komentar, blog saudara ini menjadi sukar ditembusi dan dilawati serta susah memasukkan komentar lantaran panjangnya tulisan sampah sarap daripada orang kj. Harap saudara dapat memadam komentar panjang yang berulang-ulang. Sangat memeningkan kepala dan melambangkan ketidakmatangan.

Terima kasih

Dato "Adil"
Bangsar KL.

datoadil said...

Saya akan memberi hujah kemudian tentang :

1. Perkara tentang KJ yang belum saya katakan sebelum ini, sumber terbaru daripada rakan lama saya.

2. Karismatik dan kelebihan Datuk Mukriz Tun Mahathir yang tersembunyi dan menyinar.
Ini untuk menangkis kebiadapan anjing-anjing KJ yang tidak ilmiah dan bodoh.

Kerana kesibukan pada minggu ini dan sekejap lagi menghadiri mesyuarat, biarlah saya berhenti di sini dahulu.

Kepada Saudara Azli, biarkan anjing menyalak, kerana kita manusia yang lebih baik daripada anjing itu.
Banyak lagi perkara lain seperti ekonomi yang kini memberi kesan kepada kehidupan kita. Ini lebih penting, daripada membicarakan dan melayan kebinatangan seekor binatang.


Sehingga ketemu lagi.
Salam Mesra Buat Semua.

Dedikasi daripada
Dato Adil.

C.H.E Dayat said...

ada hujah yang saya bersetuju dengan dato adil.. penyokong KJ tidak berilimiah.. hanya tahu menjaga poket sendiri..

abang azli dan saudara demang- saya bersetuju sangat untuk menghimpunkan para bloggers yang mempunyai matlamat yang sama. saya ingin mancadangkan kita adakan satu forum atau pertemuan di mana-mana.. formalkan siap dengan tentatif dan aturcara.. Kita jemput skali blogger2 seperti datuk a kadir jasin dan ramai lagi blogger pejuang bangsa kita...

kalau boleh kita buat hingga dapat resolusi untuk kita sampaikan kepada pemimpin Bangsa kita...

Apa kata rakan bloggers yang lain??? setuju x dengan cadangan saya ini?

Hidayat Rashid

Hope said...

Azli,

About the debate, I have never looked at it that way, tapi selepas membaca entri ini, saya setuju bahawa perdebatan sebegitu hanya akan menjatuhkan dan menunjukkan kelemahan parti.

Kenapa perlu berdebat sedangkan keduanya daripada kumpulan/parti yang sama. Pelik betul.

However, saya kurang bersetuju dengan sumpah laknat yang anda cadangkan. Kalau seseorang ahli politik itu mengikut ajaran Islam, dia tidak akan merasuah dan menerima rasuah, there won't be any corruption at all.

Tetapi disebabkan ramai yang Islam hanya pada nama sahaja, dan dibelakang sanggup membelakangkan ajaran agama, anda rasa mereka akan takut ke untuk bersumpah? I doubt that. Kalau mereka takutkan Allah, mereka takkan buat apa yang mereka sedang buat sekarang ini.
So, I think menyuruh mereka bersumpah takkan membawa kebaikan apa-apa. We would see them lying through their teeth.

add said...

Bukan kah kita dah nampak ibarat kata dah terang lagi bersuluh. Para penyokong KJ(keling jantan/keling jalang/keling jalanan dan seangkatan dengan KJ).
dah la dayus tk nak serta nama sebenar, lepas dok habiskan ruang blog je .Ini kah yang akan didebatkan oleh Keling Jantan ni bila debat terbuka akan diadakan.. asyik -asyik MUKHRIZ TAK PANDAI BERDEPAT je. Saya akui Datuk Mukhriz tidak sehebat KJ bila berdebat tetapi harus diingat, Kj buat ni semua gara-gara nak balas dendam pada TDM. KJ GILA.KJ GILA BETINA.KJ MINUM ARAK,KJ KUAT JUDI,KJ KELING,KJ KELING

Muhammad Azli Shukri said...

dayat, dato' adil dan hope - saya percaya bahawa kebatilan akan hancur bersama2 pemimpinnya. itulah keyakinan saya, sesungguhnya yang hak dan batil itu sangat nyata dan terang, bagi mereka yang ingin menilai.

Hang Jebat said...

Bro,

Tak boleh ke buat sesuatu pada samseng2 KJ ni? Tak boleh nak baca. Panjang berjela tapi sama sahaja.

C.H.E Dayat said...

abang azli - benar kata-kata abang dan itulah yang menjadi pegangan saya, Allah akan melindungi sesiapa yang benar dan laknatlah kepada yang tamak haloba lagi munafik..

cumanya, saya dah hilang sabar dengan KJ bi, makin lama menjadi-jadi, beliau ni boleh diibaratkan sebagai laibiliti didalam UMNO, kalau dalam bisnes, laibiliti ni kita nak hapuskan cepat-cepat.. saya rasa begitulah juga dengan UMNO ni, jika kita hapuskan laibiliti didalam UMNO, maka kemenangan besar menanti kita didalam PRU ke-13 nanti dan harapannya akan terbelalah nasib bangsa kita iaitu melayu...

Hidup Islam!
Hidup Melayu!
Hidup UMNO!

Salam Perjuangan,

Hidayat Rashid.

zeme said...

salam saudara azli,

boleh saya katakan dengan situasi sebegini UMNO sememangnya telah menempah kehancuran memusnahkan diri sendiri. UMNO jangan salahkan pembangkang jika PRU13 nanti mereka ambilalih mentadbir, tapi nundinglah kepada UMNO sendiri yang tidak mahu berubah walaupun sedar UMNO semakin hampir untuk rebah.

saya juga tertarik dengan cadangan pengundian secara telus iaitu "undian angkat tangan" kerana ini lebih pratikal bagi kita mengenalpasti siapa talam dua muka yang sekadar menjaga kepentingan periuk nasi sendiri bebranding kepentingan parti dan bangsa sendiri. UMNO perlu muhasabah agar kelak tidak rebah.

wasalam.

Piggy Singh said...

Salam Saudara.

Walaupun suara bloggers cukup kuat untuk menyokong Mukhriz dan menafikan Khairy, tetapi kuasanya tidak sehebat sampul yang berisi.

Walaupun saudara telah berpesan ke arah kebaikan dan jauhkan politik wang, yang jahil akan tetap menutup mata dan memekakkan telinga.

Walaupun terang lagi bersuluh KJ merupakan barah kepada UMNO, namum rakan-rakan setiakawan telah lama diselubungi kegelapan.

Wassalam.

mizbi said...

salam saudara azli.. terima kash kerana sudi lwt blog saya..

antara ketiga calon2 ketua pemuda, saya tidak berminat kepada semua tetapi walaubgaimana pon, jika dikaji, calon yang kelihtn nk bantu melayu lebih kepada mukhriz.. kalo khairi jamaluddin, 100 peratus saya xstuju. x lyk..

perosak bangsa tu.. saya pon heran kenapa org nk sokong KJ. bg saya org yg sokong keje hnya kerana harta. saya suka satu statement yg berbunyi undi KJ untuk harta, undi mukhriz utk bangsa.

mngenai debat, itu terpulang kpd umno nk buat atau tidak. cuma kita jgn tertipu. bkn semua org yg pandai berdebat professional dlm kerja. byknye ckp tak serupa bikin. so, fikir2kan lah.

itu cuma hemat saya..

AhmadRazinHjYob said...

Salam,

Ini semua berkaitan dengan perebutan kuasa dan membina jenama masing masing di dalam pasaran politik negara. Ada yang akan di tolak dan diterima. Walaupun jenama itu terkenal, kehadiran 'melamine' akan memusnahkannya dalam sekelip mata! Jemput ke blog saya! ahmadrazinhjyob.blogspot.com

Anonymous said...

muka awak tu macam melamin..

C.H.A.N.T.E.K said...

salam...
mmg mcm terlambat nk komen.Tp sbb br taw blog saudara.Thanx cz sudy lwt ke blog sy.

ok.npknye entry inih seakan 1 entry hentaman kpd pihak kj.Agk tidak adil d c2,tp tak mengape.sy hormat cz ini blog saudara.tambahan lg kite hdup d negara yg demokrasi.Maka sy yakin kite bebas utk bersuara selagi tidak malampaui batas.

Sy sedar mmg ramai pihak yg tdk menyokong kj malahan dr phk umno sndiri.Sy tahu dan sy sedar kerana sy juge ada kenalan seperti saudara walaupun sy masih muda.InsyaAllah,1 hr nt sy akn join put3 umno setelah tamatkan perjuangan sy dlm bidang ilmiah.

2 perkara yg saudara perlu tahu sebelum sy terusakan komen sy.Idol sy adalah mantan pm kite,tun Dr mahathir.Ke-2,Sy adalah penyokong kj.

Isu debat tak perlu d besarkan kerana at laz,debat e2 tidak juge d adakan.Namun akhirye Kj lantang bersuara ketika prbincangan d kota bharu baru2 ini.Phk pembangkang juge terkedu.Sy amat menghormati Kj kerana keberanian dan kelantangan beliau bersuara.D mane karisma pemimpin seperti ini amat sukar dtemui skunk.Yg ade hy lah yg menurut perintah dan tidak berani bersuara.Bagaimane kite nk memimpin jika kite sendiri seorg yg penakowt dan hy menurut perintah shj.

Bg sy,utk menjadi pemimpin yg baik kite tdk boleh terlalu baik.Bukti jelas menunjukkan.Kite lihat betapa gemilang nye m'sia ketika zmn pemerintahan Tun dahulu.Sy tdk berckp Tun tidak baik,tp sy amat menghormati sikapnye yg tegas.Dan kite juge lihat bagaimana BN kalah teruk pd PRU12 yg lepas sedangkan pada 2004,BN mendapat mandat yg terbesar.Jd fikir2 kan lah.Sy tetap pegang pd pendirian,utk menjadi pemimpin yg baik kite tidak boleh begitu baik.Kerana ramai yg akn amek kesempatan ats kebaikan kite.Tp sy tidak bermaksud utk menghalalkan yg haram.Haram tetap haram.Cume diminta disiasat kesahihan dahulu gambar yg tersebar e2.Kerana sesungguhnye menyebarkan fitnah e2 dosa nye lebih besar dr membunuh.Dan lebih teruk dosa nye dr menyebabkan UMNO lingkup seperti yg d laungkan oleh kamu sume.Cume sy nk berkate,sy tidak yakin dgn mukhriz utk menjadi KP walaupun beliau adalah ank kpd mantan pm kite.Sy tidak yakin dgn kepimpinan beliau.

P/s:Pemimpin yg baik dan hebat pasty akn mendatangkan kegusaran kpd ramai pihak.Sy tdk hairan kenape begitu ramai pihak membenci KJ.Kite tdk boleh menafikan karisma yg terdapat pd seseorg.Isu kaum pule amat sensitif utk d bicarakan.Sy tidak mahu usik ape2 sentimen perkauman kerana kite harus bersyukur selama ini kite hidup aman damai d m'sia.Jgn rosakkan perpaduan yg sedia ade yg susah payah d pupuk oleh pemimpin yg terdahulu.

Akhir kata,maaf andai tersalah kata dan mengguris perasaan mane2 pihak.

Wasalam.

zedmagel said...

Sdra Azli,

Mengapa manusia Melayu bersikap begitu? Kedua-dua penyokong bersiap biadap diantara satu sama lain. Kata mengata dan kutu mengutuk sesama calon pemimpin. Saya begitu kasihan melihat mereka-mereka yang bersikap begitu.. Bersopanlah dalam menulis. Jangan emosi. Mereka semua saudara seagama kita. Darah sama merah dari keturunan yang sama. Bukan disini tempatnya untuk hina menghina.

UMNO tetaplah UMNO....saudaraku adalah semua.....!!!!