Skip to main content

Tafsir Al-Azli : Zuhud Cara Terbaik Kurangkan Tekanan


Tafsir Al-Azli
Zuhud Cara Terbaik Kurangkan Tekanan

Oleh Muhammad Azli Shukri


Menurut definasi bahasa, erti lafaz zahida fiihi wa’anhu, zuhdan wa zahaadatan, ialah berpaling daripada sesuatu, meninggalkan sesuatu itu kerana kehinaan atau kerana kekesalan kepadanya. Lafaz zahuda fi asy-syai’i ertinya tidak memerlukan. Jika dikatakan zahida fi ad-dunyaa, ertinya meninggalkan hal-hal yang halal dari dunia kerana takut hisabnya dan meninggalkan yang haram dari dunia itu kerana takut siksaannya. Inilah erti dan makna umum bagi perkataan zuhud tersebut, seperti mana yang dijelaskan oleh Imam Waki’ bin al-Jarrah di dalam kitab terkenalnya, Kitabuz-Zuhud.



Walaubagaimana pun, kebiasaanya, kefahaman masyarakat awam terhadap kehidupan zuhud itu seringkali dilingkari dengan pakaian compang-camping, rambut kusut-masai, dan baju lama yang penuh dengan tampalan-tampalan, di samping hidup dalam keadaan dhaif kerana ingin menunjukkan rasa benci dan menolak dunia. Faham semacam ini merupakan fahaman yang terpesong jauh daripada kebenaran serta membelakangi Sunah Rasulullah. Lantaran itu, zuhud terhadap dunia bukanlah bermakna meninggalkan dan melupakan habuan kita di dunia ini, kerana Allah telah pun berfirman yang bermaksud, “Sesungguhnya bumi itu akan diwarisi oleh hamba-hamba-Ku yang soleh.” (al-Anbiya 105).



Hal ini bermakna, dunia ini telah Allah ciptakan untuk hamba-hamba-Nya yang soleh bagi menjaga, menguasai dan mentadbirnya dengan sebaik mungkin. Justeru itu, zuhud tidak bermaksud menyuruh kita meninggalkan dunia dan mengejar akhirat semata-mata. Sebaliknya, zahid kepada dunia merupakan ubat yang terbaik untuk menghadapi pengaruh meterialistik (kebendaan) yang semakin kuat merosakkan umat Islam dewasa ini. Bahkan, pangkat, harta serta nama adalah perlu sebagai wasilah untuk melaksanakan perintah Allah.



Dengan kata lain, zuhud mengelakkan diri kita daripada dipengaruhi oleh harta, nama dan kedudukan. Tuntutan kebendaan untuk memenuhi nafsu sendiri serta bermegah-megah sesama manusia, akhirnya akan mencambahkan tekanan (stress), sekali gus merosakkan jiwa, jika ia tidak segera diubati. Masyarakat Barat, masalah mental dan sakit jiwa, sering dikaitkan dengan masalah tekanan yang tinggi terhadap tuntutan meterialistik, khususnya apabila mereka tidak berupaya lagi untuk memenuhi nafsu serta mengerja kehendak meterialistik yang terlalu tinggi, akhirnya, kaedah kotor akan digunakan, seperti penyalahgunaan kuasa, rasuah dan sebagainya. Apabila kegiatan haram mereka ini terbongkar, maka tekanan mula hadir dan bertambah-tambah, di samping rasa bersalah dan dosa mula menghantui kehidupan seharian.



Hal ini ditambahkan lagi dengan pandangan serong masyarakat dan hilangnya kepercayaan dalam kalangan anggota keluarga serta rakan-rakan mereka – menyebabkan tekanan perasaan semakin kuat dan membimbangkan. Di Malaysia, kehidupan yang berteraskan tuntutan meterialistik semakin mencengkam kuat ke atas diri orang-orang Islam. Mereka semakin bernafsu menimbunkan harta untuk diri sendiri dan bukan untuk menghampirkan diri kepada Allah. Pada hari ini, rata-rata individu Islam semakin dihimpit dengan masalah tekanan perasaan yang sangat kronik.



Kereta mewah yang berderet, rumah sewa berpuluh-puluh, nilai saham berjuta-juta, namun semuanya masih gagal membina kebahagian dan ketenteraman. Sebaliknya, yang bertambah hanyalah kerusingan, kebimbangan, dan tekanan – akibat daripada harta-harta yang bertimbun dan tidak diinfakkan ke jalan Allah. Hasilnya, kita semakin jauh daripada keredhaan dan kasih sayang Allah. Bertitik tolak daripada itu, Rasulullah telah mengajar umatnya cara untuk mengatasi dan menghindari tekanan perasaan yang datangnya daripada pengaruh kebendaan ini.



Seorang sahabat Rasulullah bernama Uqbal telah meriwayatkan sebuah hadis yang bermaksud, “Tidak zahid seseorang itu di dunia, melainkan Allah menumbuhkan hikmah di dalam hatinya dan Allah petahkan (lancarkan) lidahnya untuk bertutur dan Allah memperlihatkan kepadanya keaiban dunia dan ubat untuk merawat dunia, dan Allah akan membawanya keluar daripada dunia menuju Darus Salam (syurga) dengan selamat.” Justeru itu, tekanan akan hilang kerana matlamat menimbunkan harta bukan lagi berpaksikan kepada hawa nafsu dan kepentingan diri, sebaliknya keredhoan Allah yang dicari.



Seorang ulama nusantara pernah berkata, “Adalah nyata bahawa zuhud merupakan syarat penting bagi kesempurnaan iman. Tanpa zuhud, sudah pasti manusia tidak akan menemui formula lain bagi menghidari pengaruh dunia, kerana dunia sering menerbitkan warna-warna yang mempersonakan nafsu manusia.” Warna-warna itu telah melalaikan manusia daripada melaksanakan tanggungjawabnya sebagai hamba Allah.” Maka, adalah jelas fungsi zuhud tidak lain dan tidak bukan adalah untuk mendapatkan kesejahteraan di dunia dan di akhirat. Apatah lagi dalam kondisi umat Islam pada hari ini yang dikelilingi dengan bermacam-macam kemewahan, dan jika tidak segera dibendung, ia mampu melalaikan kita daripada jalan Allah.



Sebaliknya, jika kita mampu melawaan godaan-godaan kebendaan ini, InsyaAllah kita mampu menjadi orang yang kaya-raya, tetapi tidak kedekut, orang yang ternama, tetapi merendahkan diri, orang yang berkedudukan, tetapi tidak sombong, seperti mana kehidupan para sahabat Rasulullah dan orang-orang yang diberi hidayah oleh-Nya. Hal ini, mengingatkan saya dengan sebuah hadis yang diriwayatkan oleh Imam Ahmad melalui al-Hassan di dalam kitab terkenal beliau, Az-Zuhud, yang bermaksud, “Sesungguhnya, jika hasrat hamba itu tertuju ke akhirat, maka Allah mencukupkan bagi penghidupannya, dan menjadikan kekayaan di dalam hatinya. Jika hasratnya tertuju ke dunia, maka Allah membukakan apa yang lepas daripadanya, dan menjadikan kemiskinan ada di depan matanya, sehingga dia tidak memasuki waktu pagi, melainkan dalam keadaan miskin dan tidak memasuki waktu senja melainkan dalam keadaan miskin.”

Comments

Anonymous said…
Zuhud para sahabat dan kekasih Allah SWT ialah dunia di dalam tangan tapi bukan di dalam hati. Zuhud mereka menjadikan mereka sebagai angsa bertelor emas buat ummah bukannya penerima di baitulmal. Zuhud mereka masuk RM1 nak bagi RM1.50, rakusnya kita dapat peruntukan RM1, masuk poket sendiri Rm0.70, dah zulumat untuk mendapat kilauan nikmat syurga.Sehebat-hebat nikmat di dunia hanya setitik air dari seluas lautan bandingan dengan syurga. Sehebat-hebat jadi pemimpin dunia pun, tak dapat bini ala-ala ratu dunia pun.

DR NO
aston said…
The truth is Chinese inject entrepreneurial and economic progress in South East Asia. If the Chinese left Malaysia, your economy would be on the verge of collapse and will become little more than a backwater hellhole.

There are very simple reasons why Chinese do not fully assimilate into malay society. It is because the malay people are very hostile and disrespectful to the Chinese. It is well ingrained in their society, this anti-Chinese sentiment.

Also, given this hostility, why should Chinese integrate with your society? Let me tell you, it is a very simple reason. Unlike primitive tribesmen minorities in your territories, our civilization and culture is actually far superior than your malay culture.

We are the inheritors of one of the greatest civilizations in human history. Why do we want to downgrade our cultural knowledge and perception, and accept a backward and undeveloped primitive culture?

You Malaysians, Filipinos and Indonesians need to learn from the example of the Thais. They are friendly to Chinese and many Thai Chinese are very integrated and are loyal to Thailand. However, they also have links to China and bring the two countries closer.

Hence, China and Thailand enjoy very strong relations and all of this bodes well for Thailand economically and politically. It is no wonder Thailand has experienced a great deal of economic progress.

Too, I lived in Malaysia before and let me tell you that Malaysia is not rich. The government owes a lot of money to Japan and other countries. The nation is corrupted! In outside look, you think Malaysia is rich but the truth is Malaysia is very poor. A lot of projects have been cancelled such as new airport in Kuching, and etc.

Indeed right, in Malaysia the malays are like shit. They disrespect the Chinese. And you want to know why the malay government has money? It is because the tax! Chinese pay high tax to the malay government where the malay government even use quota control!

The malays given of special treatment, the government give money to the malays because without this, the malays will have nothing! We Chinese in Malaysia depend on ourselves! We earn money on ourselves!

The Chinese in Malaysia is dropping rapidly, one day and one day will come, when the malays don't like Chinese and riot, then we Chinese move away and hahaha! Malaysia will become like Indonesia!

Now look at your Indonesia, last time when Chinese there, the government can be rich. Now when Chinese gone - your country like shit! Hahaha! This is dream funny!
Hon said…
Then let me re-quote Lee Kuan Yew:

Singaporean politician Lee Kuan Yew of the PAP, who publicly questioned the need for Article 153 in parliament, and called for a "Malaysian Malaysia".

In a speech, Lee Kuan Yew bemoaned what would later be described as the Malaysian social contract:

"According to history, malays began to migrate to Malaysia in noticeable numbers only about 700 years ago. Of the 39% malays in Malaysia today, about one-third are comparatively new immigrants like the secretary-general of Umno, Dato Syed Jaafar, who came to Malaya from Indonesia just before the war at the age of more than thirty. Therefore it is wrong and illogical for a particular racial group to think that they are more justified to be called Malaysians and that the others can become Malaysians only through their favour."

Eventually, and Singapore became an independent nation in 1965, with Lee Kuan Yew as its first prime minister.
vesewe said…
Looks like the morons in UMNO/BN never learns!
azlishukri said…
dr no - saya sependapat
Lataif said…
Zuhud ala UMNO gitu.. ahaks..
Anonymous said…
siapa menteri atau pemimpin umno yg zuhud? namakan.

kalau ada skali pun apakah tahap zuhudnya.

drp pemuda ampang

Pilihan Pembaca

Banyak Membaca Buku Cara Terbaik Bayar Yuran Kemalasan

MENURUT ABANGNYA, ELON MUSK DIBESARKAN DENGAN CARA MEMBACA DUA BUAH BUKU SEHARI. Manakala Mark Zuckerberg membaca sekurang-kurangnya sebuah buku setiap dua minggu. Bill Gates pula membaca 50 buah buku setahun. Dan Warren Buffet menganggarkan 80 peratus daripada waktu bekerjanya digunakan untuk membaca. Dia percaya kepintarannya adalah hasil daripada tabiat membaca. Apabila selesai menyertai apa sahaja kursus perniagaan, selalu kita dengar rungutan seumpama ini, "Kalau inilah modul dan ilmunya, aku pun tahu. Tak berbaloi rasanya bayar ribu-ribu hanya untuk belajar ilmu yang boleh dapat percuma di internet." Saya tidak salahkan sangat penganjur program. Saya salahkan diri sendiri. Kita sebenarnya tidak membayar yuran "kebodohan", kita membayar yuran "kemalasan". Kita malas membaca dan malas mencari maklumat dan ilmu, akhirnya kita mudah ditipu melalui kursus yang ilmunya boleh diperoleh dengan mudah di alam maya.   Bagi golongan usahawan yang suka membaca

UMNO ke Arah Pemulihan?

UMNO KE ARAH PEMULIHAN? Semalam, Datuk Norza Zakaria, Ketua Pemuda UMNO Wilayah Persekutuan dihadap ke mahkamah atas tuduhan rasuah untuk pemilihan parti hujung bulan ini. Saya tidak mahu banyak komen dalam hal ini. Saya percaya ramai lagi yang terlibat - dan yang dituduh pasti akan mendakwa bahawa mereka teraniaya, sebelum ini Datuk Seri Azalina Othman turut menerima nasib yang sama apabila pegawai kananya ditemui bersama dengan wang berjumlah RM70 000 dan disyaki untuk tujuan politik wang. Saya agak sedih jika begini keadaan UMNO, di saat-saat UMNO memerlukan pemimpin yang bersih dan ikhlas dalam mengemudi parti tersebut pada hujung bulan ini. Pemimpin-pemimpin UMNO harus faham, fitnah terjadi kepada UMNO adalah disebabkan sikap mereka yang memudahkan orang ramai memandang negatif kepada UMNO. Hentikan perbuatan memberi duit untuk mendapatkan sokongan. Manakala para perwakilan pula, tolong hentikan perbuatan meminta wang dan imbuhan daripada calon-calon tertentu,- semua ini jelas h

Semua Bloggers Pro-Mukhriz Diminta Memberi Sokongan Moral

MEMBERI SOKONGAN MORAL KEPADA DATUK MUKHRIZ MAHATHIR Saya sudah katakan, bahawa Khairy mempunyai masalah, dan terlibat dalam "isu" yang selama ini dilaung-laungkan oleh pihak akar umbi, apabila lembaga disiplin memberi amaran kepada Khairy dengan sebegitu rupa, sebentar tadi apakah kita masih mahu memilih Khairy sebagai Ketua Pemuda UMNO Malaysia? Saya sudah berkali-kali menjelaskan dalam blog saya ini, dari tahun lepas lagi bahawa Khairy telah gagal sebagai Naib Ketua Pemuda UMNO, dan sekarang buktinya telah jelas. Saya menyeru kepada semua ahli UMNO memberi sokongan kepada Datuk Mukhriz Mahathir sebagai KETUA PEMUDA UMNO yang baharu, Dan sekarang dengan secara rasminya, saya membuka peluang kepada seluruh bloggers meletakkan komen sokongan anda ke blog ini secara besar-besaran, sebagai satu usaha menyokong Datuk Mukhriz Mahathir sebagai Ketua Pemuda. Amaran , mana-mana komen yang cuba membuat provokasi, akan dipadam, hanya komen yang memberi sokongan moral kepada Datuk Mukh