Skip to main content

Nasruddin Hassan At-Tantawi 2009 : Khutbah Dalam Tidur



Nasruddin Hassan At-Tantawi 2009
Khutbah Dalam Tidur


KUALA LUMPUR 29 Mei - Dewan Pemuda Pas berikrar untuk mempertahankan institusi kepimpinan ulama kerana ia merupakan satu gagasan yang telah menjadi sumber kekuatan kepada parti itu selama ini. Ketuanya yang baru, Nasrudin Hassan Tantawi berkata, Pemuda juga mahu kepimpinan ulama diperkasakan lagi sejajar dengan kedudukan Pas dalam politik arus perdana yang kini disifatkan semakin kukuh. Justeru kata beliau, pihaknya akan memastikan hanya individu atau satu kumpulan kolektif yang memenuhi tiga kriteria kepimpinan ulama iaitu beriman, bertaqwa dan berilmu sahaja diberi mandat menerajui Pas. '


'Pemuda amat mengambil berat tentang perkara ini kerana ia melibatkan dasar yang ditetapkan dalam Islam. Islam telah menetapkan untuk menjadi pemimpin mereka perlu di kalangan orang yang beriman, bertaqwa dan berilmu. ''Ini soal asas dalam pemerintahan Islam. Mengenai latar belakang pendidikan, itu soal lain kerana bagi Pemuda, tiga kriteria perlu dipenuhi terlebih dahulu,'' katanya kepada Utusan Malaysia di sini hari ini. Nasrudin sebelum ini telah diumumkan sebagai pemimpin tertinggi dalam Dewan Pemuda Pas selepas beliau berjaya memenangi jawatan itu tanpa bertanding. Pengumumannya telah dibuat oleh Pengerusi Jawatankuasa Pemilihan Pas, Datuk Mustafa Ali pada satu sidang akhbar 26 Mei lalu. Sementara itu Nasrudin berkata, beliau telah menggariskan tiga perkara untuk memantapkan lagi Pemuda terutama dalam memastikan keberkesanannya sebagai barisan hadapan parti.


Pertama beliau berkata, menjadikan Islam sebagai teras perjuangan. ''Saya tidak akan berkompromi dalam perkara ini kerana Pas terbina atas nama Islam dan Islam merupakan teras perjuangan kami. Islam juga membentuk kepimpinan ulama dalam parti. "Kami tidak akan menerima sesuatu yang selain daripada Islam,'' katanya. Kedua, beliau dan rakan-rakan akan membuat gerakan pengukuhan dalaman parti dengan bermatlamatkan tiga objektif utama iaitu akidah, gerakan berasaskan kepada wadah perjuangan Islam tulen serta keperibadian anggota yang soleh. "Ketiga, ialah mengemas kini jalinan hubungan dengan pihak luar parti supaya perjuangan Pas serta dakwah parti kami berjalan dengan baik,'' katanya.


Ulasan Saya : Jika benar iltizam yang dikatakan oleh Nasrudin itu maka saya minta agar beliau menerima cadangan saya ini :


1. Pastikan PAS menjadi badan dakwah yang kukuh, seperti mana al-Arqam pada suatu ketika dahulu. Adakan KPI untuk Pemuda PAS, yakni salah satu KPI mereka adalah membawa dakwah Islam di pedalaman Sabah dan Sarawak, Islamkan sebanyak mungkin orang-orang asli di sana. Buatkan juga sasaran berkenaan berapa ramai ahli-ahli PAS yang akan berhenti menghisap rokok pada setiap tahun atau pada setiap bulan atas kesedaran bahawa merokok adalah jelas hukumnya iaitu haram. Sasarkan juga berapa ramai ahli DAP yang akan masuk Islam pada setiap tahun, serta pastikan program dakwah kepada ahli-ahli DAP tentang Islam sentiasa berjalan sepanjang masa, dan bukan semata-mata bekerjasama dengan DAP dalam soal kepentingan politik sahaja. Islamkan juga mereka, jika benar PAS mahu menegakkan Islam.


2. Nasrudin juga harus berani menegur dan bercakap benar kepada para penceramah PAS bahawa membuka aib pemimpin UMNO dalam ceramah-ceramah politik mereka adalah dosa besar, dan tidak boleh dihalalkan sama sekali. Jika pemimpin PAS mahu menasihat pemimpin yang zalim ada kaedah dan caranya, dan bukan cara yang diamalkan oleh Mat Sabu dan Mahfuz Omar selama ini.


3. Beriman, Bertaqwa dan Berilmu - ini syarat yang ditetapkan oleh Nasrudin, ia sangat jelas dan merupakan syarat generasi salaf-as soleh, namun demikian siapakah yang akan memantau pemilihan Ketua Pemuda PAS Cawangan dan Kawasan? Nasrudin perlu tahu bahawa PAS di peringkat cawangan dan kawasan tidak terjaga dan terbela. Masih ramai yang menjadi ahli PAS dan memegang jawatan tertentu di peringkat cawangan dan kawasan masih meninggalkan solat serta isteri dan anak-anak mereka tidak menutup aurat. Mereka menyokong dan menjadi ahli PAS bukan atas dasar kesedaran Islam sebaliknya kerana membenci UMNO. PAS jangan lihat di peringkat pusat atau nasional sahaja, sekali-sekali turun padang, jangan syok sendiri kononnya mereka sudah sempurna. Berapa kali pemimpin PAS pusat turun ke Kuala Kangsar? Dan melihat para penyokong dan ahli-ahlinya di sana? Saya nasihatkan jika benar Nasrudin ikhlas, pastikan pemilihan Ketua PAS Cawangan dan Ketua Pemuda PAS Cawangan juga harus mengikut syarat beliau iaitu "Beriman, Bertaqwa dan Berilmu", barulah PAS akan benar-benar akan kukuh. Pada hari ini, PAS kelihatan kuat adalah kerana faktor kebencian orang terhadap UMNO, dan bukan kerana faktor dakwah atau kesedaran Islam yang dijalankan oleh PAS selama ini. PAS Harus sedar akan faktor itu semua.


4. PAS harus menghentikan permusuhannya dengan UMNO, seteruk-teruk UMNO, DAP jauh lebih teruk. Kena ingat ini semua. Jangan terlalu sibuk dengan politik dan kuasa, sebaliknya tanggungjawab untuk menyatukan umat Islam diketepikan. Semua sifat buruk sangka PAS kepada UMNO harus segera dikikis dan dihentikan. Utamakan Islam terlebih dahulu daripada kepentingan politik dan kuasa.


5. Rakyat mahu PAS menjadi badan dakwah yang lebih kemas dan mempraktikkan segala sunnah nabi dalam bentuk tindakan dan amalan. Para pemimpin PAS harus menunjukkan teladan yang baik. Perbuatan mencaci-maki pemimpin kerajaan harus diganti dengan mendoakan kepimpinan negara menjadi lebih baik. Jika ahli-ahli DAP boleh kita doakan agar hati mereka tertarik dengan Islam, apatah lagi dengan hati para pemimpin UMNO, ia lebih afdal dan mulia. Pemuda PAS juga harus bergerak seperti mana gerakan al-Arqam dahulu, berdakwah di shopping kompleks, di kaki-kaki lima bersama anak-anak muda, dampingi mat rempit sama ada di disko atau di kelab-kelab malam, berdakwah kepada para remaja di tempat-tempat maksiat dan sebagainya. Kita tidak mahu pemimpin PAS hanya pandai berceramah di masjid-masjid sahaja, tetapi apabila diminta berdakwah di pedalaman Sabah dan Sarawak atau di lorong Haji Taib, mereka beri pelbagai alasan. Kemudian, apabila jenayah dan maksiat meningkat semua salah kerajaan dan salah UMNO, tiada sedikit pun salah ahli-ahli PAS. PAS tidak sedar bahawa banyak juga maksiat dan jenayah dilakukan oleh ahli -ahli PAS dan penyokong mereka. Jika PAS mahu Islam, maka Islamkan PAS itu secara keseluruhannya. Baru betul. Jangan lihat sebelah mata sahaja.


6. Apabila Nasarudin berkata bahawa syarat untuk memilih kepimpinan PAS adalah berasaskan kepada syarat "Beriman, Bertaqwa dan Berilmu" saya mahu tambah sikit, ia tidak cukup bagi PAS jika itu syaratnya sahaja. Tambahan saya adalah, "Beriman, Bertaqwa, Berilmu dan Beramal". Maksudnya, tak cukup seseorang pemimpin PAS itu hanya beriman, bertaqwa dan berilmu semata-mata, sebaliknya ia mesti beramal dengan seluruh ajaran Islam. Tiada guna jadi pemimpin PAS jika masih beramal dengan sikap jahiliah seperti mengumpat pemimpin UMNO, menghina pemimpin UMNO, mencaci dan membuka aib pemimpin UMNO, merendah-rendahkan maruah pemimpim UMNO dan ulama-ulama UMNO. Ini semua bukan ajaran Islam. Sebab itu untuk menjadi pemimpin PAS tak cukup dengan beriman, bertaqwa dan berilmu sahaja. Itu syarat asas dan sesuai untuk UMNO, tetapi bagi parti seperti PAS ia harus ditambah dengan perkataan "beramal". Sebab PAS mendakwa bahawa mereka menjunjung sepenuhnya al-Quran dan as-Sunnah. Maka, semestinya para pemimpin PAS mempraktikkan segala suruhan al-Quran dan Sunnah nabinya. Dengan hal tersebut, barulah PAS boleh dipanggil parti Islam.


7. PAS tidak seharusnya meletakkan syarat "beriman, bertaqwa dan berilmu" hanya kepada sesiapa yang mahu memimpin parti tersebut, ia tidak akan tercapai sekiranya ahli-ahli PAS sendiri masih banyak yang tidak bertaqwa dan berilmu. Seorang pemimpin yang beriman, bertaqwa dan berilmu akan hanya dipilih andaikata seluruh ahlinya mempunyai ciri-ciri beriman, bertaqwa dan berilmu juga. Oleh sebab itu, saya cadangkan kepada Pemuda PAS , agar mereka membawa usul kepada PAS Pusat berkenaan syarat baharu untuk menjadi ahli PAS, iaitu mana-mana individu yang ingin menjadi ahli PAS , maka ia harus diselidik terlebih dahulu agar mempunyai ciri-ciri beriman, bertaqwa dan berilmu - jika ada syarat ini, barulah seseorang itu diterima sebagai ahli PAS, jika tidak ada, maka ia tidak layak menjadi ahli PAS. Tidak cukup hanya membayar yuran seringgit semata-mata mahu menjadi ahli PAS. Sebaliknya, PAS memerlukan ahli yang berkualiti dan bukan kuantiti. Hal ini penting jika PAS mahu memilih pemimpin yang beriman, bertaqwa dan berilmu pada masa akan datang. Oleh sebab itu, pastikan terlebih dahulu ahli-ahli PAS yang biasa benar-benar mempunyai ciri beriman, bertaqwa dan berilmu, barulah kepimpinan ulama mampu direalisasikan.


8. Saya nak tambah syarat bagi mana-mana ahli PAS yang berminat untuk memimpin PAS, tak cukup dengan syarat beriman, bertaqwa dan berilmu. PAS perlu menambah syarat tersebut menjadi sebegini, "Beriman, Bertaqwa, Berilmu, Beramal dan Bijaksana". Mengapa saya tambah "Bijaksana",? kerana kebanyakan pemimpin PAS mudah dimomok dan ditipu oleh Anwar Ibrahim dan pemimpin-pemimpin DAP. Padahalnya, inilah musuh-musuh utama PAS pada awal tahun 80-an dan 90-an. Saya doakan untuk masa yang akan datang pilihlah pemimpin PAS yang bijaksana, bukan bertaqwa semata-mata. Saya akan kupas dalam posting yang akan datang bagaimanakah Islam memilih pemimpin. Wallahualam.

Comments

PAS Segambut said…
pening aku nak jawab soalan Azli ni.

Bahaya PAS kalau UMNO ada orang mcm ko ni...sial
Unknown said…
salam
silalah jenguk ke entri blog saya yang terbaru kerana di situ saya mendedahkan kenapa saya tidak menyokong pembangkang. Dan disediakan juga link video yang diambil sewaktu sidang DUN Perak 2008 untuk menunjukkan apakah benar PAS tidak berkompromi dengan selain Islam

kepada PAS Segambut, memang UMNO sudah ada orang seperti itu..dan dia adalah saudara Azli Shukri

SALAM TAKZIM
ZHARIF
PARPUKARI said…
SALAM BRO, AKU SETUJU 1000% BRO, KALI NI AKU NAK TENGOK PAS CAKAP SERUPA BIKIN LA, KALAU TAK BAIK DIAM JE!

SELAMA INI PUN PAS TAU NAK KOMPLEN JE, BILA DAH JADI KERAJAAN JADI BONEKA JE...HE HE HE
pakngah santan said…
pas segambut, kalau pening makan panadol. baru boleh baik. sialan.

azli beri pendapat secara professional. fakta yang solid dan tepat. sebab tu hang tak dapat jawab. kalau tak tau, jangan memandai nak jawab. nampak sangat kecetekan pemikiran pengikut pas.
Guru said…
setuju dgn semua cadangan tu, it should be applied to both parties.coz, both are muslims. nobody is perfect, but the imperfections when bind together will always produce harmony.insyaallah.
Lambo said…
Salam;

Sempena cuti sekolah ni, bawalah anak-anak balik kampung, dengarkan sketsa atuk, yang penting sekurang-kurangnya biarlah tau sikit-sikit asas cakap arab.

Jangan biarkan mereka keliru dengan ceramah uztaz Nga n ustzah Eliey, he, he, he...
Al-Yasar said…
Saudara mahu mengajar orang PAS? Takkan mereka dengar,kerana mereka merasa mereka lebih pandai.

Lagipun ada antara mereka yang merasa mereka "lebih Islam" daripada orang UMNO.
saya setuju dengan azli ..

Pas bukan la parti yang teruk sangat ,masih ada lagi yang baik ,dan golongan ini mahu UMNO dan PAS berbaik-baik seperti geng pro muzakarah dulu antara Hadi,Nasharudin dan hassan ali .

cuma terdapat geng2 puak erdogan yang lebih menonjol ,dan mereka ini lebih ke depan dri Presiden sendiri .

Jika Nasrudin dari Pemuda PAS dapat duduk semeja dengan YB Khairy dan YB Datuk Razali Ibrahim ..titik pertemuan dan jalan penyelesaikan akan ada..
Mohd Sufian said…
Tahniah, semoga depa ambil perhatian. "PAS kelihatan kuat adalah kerana faktor kebencian orang terhadap UMNO"
azlishukri said…
Pas Segambut - saya hanya cakap hal yang benar sahaja.

zharif - saya dah jenguk sangat menarik

parpu kari - sama2 kita tengok

sitizien - saya sependapat

pejuang bangsa - benar kenyataan saudara.

kemain - betul tu
Salam,

"Beriman, Bertaqwa, Berilmu dan Beramal".-posted by Muhammad Azli Shukri at 6:15 PM on May 30, 2009
Azli Shukri

PAS-UMNO-DAP
Jikalau PAS kat UMNO Teruk, DAP lagi teruk.
Jadi, "Beriman, Bertaqwa, Berilmu dan Beramal".

MEROKOK adalah HARAM
"Beriman, Bertaqwa, Berilmu dan Beramal".
MEROKOK membinasakan diri, jadi MEROKOK adalah HARAM.

MEROKOK kawan Syaithon
"Beriman, Bertaqwa, Berilmu dan Beramal".
Kerana makanan syaithon itu adalah ASAP, dan Syaithion dijadikan daripada API. Api dan Asap (Bara api rokok dihujung bibir). lebih bruk lagi didalam Jamban (Tandas).

"Beriman, Bertaqwa, Berilmu dan Beramal".

Alhamdulillah, Segala puji dan pujian hanyalah kepada Allah Azzawajalla.

Terima kasih saudaraku Azli.

Salam hormat.
hans said…
assalammualaikum

undi saya dkt www.kuatberlakon.com

click dekat galeri penyertaan

undi mohamad hanis bin ismail

terima kasih sangat-sangat
suruh la adik2 ker kawan - kawan korang undi saya juga yer...
terima kasih sekali lagi
Anonymous said…
Assalamualaikum Azli,

Satu ulasan yang sangat menarik. Diharap pemimpin2 PAS dapat muhasabah tentang apa yang Sdra Azli katakan.

Saya ingin nak komen sikit PAS Segambut. Sepatutnya dia berterima kasih kpd Sdr Azli kerana mengingatkan sesama saudara Islam.

Kalau Pemimpin2 PAS selama ini benar2 mengikut ajaran Islam seperti apa yang diseru oleh Ketua Pemudanya TAQWA, IMAN, ILMU,dan ditambah dengan AMAL DAN BILLHIKMAH saya kira sudah lama PAS memerintah negara ini.

Tetapi pendekatan PAS bukan mengikut ajaran Islam yang sebenarnya.

Islam tidak menyuruh umatnya memaki hamun orang, memfitnah, berburuk sangka, memberi gelaran yang tak sedap didengar, menghasut, membenci dan berbagai lagi perkara buruk yang dilakukan atas nama nak menegakkan pemerintahan Islam.

Pemimpin sanggup mempertahankan yang batil yang dilakukan oleh ahli-ahli PAS seperti Mohd Sabu yang sah didapati bersalah kerana ditangkap berdua-duaan dalam bilik hotel di KB dengan isteri orang.

Shahnon Ahmad menulis buku SHIT (tahi), buku yang paling kotor isinya yang pernah ditulis oleh mana2 penulis dalam dunia. Pemimpin PAS sanggup mempertahannya dengan berkata bahawa Tuhan pun mencarut.

Kalau nak disenaraikan memang banyak sangat tetapi memadailah untuk renungan Pemimpin dan ahli-ahli PAS.

ahbz
cicitHJHASSANu said…
harap usaha pas untuk berdakwah kepada bukan islam terutamanya dap berhasil sekurang-kurangnya mereka celik sikit tentang islam....
walhal sudah berpuluh tahun usaha yg sama dilakukan kepada ameno masih sedikit yg memahami islam....
teruskan!!!!!
Anonymous said…
Salam.
Wadah sendiri ada kenapa kita menyuruh orang lain buat.
kelambuharimau said…
PAS dah nak kena bungkus dek anuar ibrahim dan lim guan eng// selamat berkubur PAS
Anonymous said…
Saya menyokong 100% saranan di notakaki empunya blog ni..tetapi malangnya, pas akan tercemar dgn ahli2 atau pengikut2 yg berfikiran jahiliah spt saya tolong quotekan dibawah ini :

"PAS Segambut said...
pening aku nak jawab soalan Azli ni.

Bahaya PAS kalau UMNO ada orang mcm ko ni...sial"

batang terjuntai.

Pilihan Pembaca

Hayat Ronnie Liu Semakin Berakhir...

Hayat Politik Ronnie Liu Semakin Berakhir Nama Ronnie Liu tidak asing lagi di negara ini. Salah seorang pemimpin DAP yang sangat kontroversi - namanya dikaitkan dengan kumpulan gengster, menghalang penguatkuasaan daripada merampas penjualan arak di kawasan penduduk Islam, dan terbaru terlibat dengan skandal penyalahgunaan "kepala surat" yang dikatakan bertujuan untuk mendapatkan tender tertentu. Rupa-rupanya Ronnie tidak hanya mempunyai ramai musuh di luar sana, sebaliknya kedudukan beliau sendiri di dalam DAP masih tidak terjamin. Isu penyelewengan "kepala surat" telah digunakan oleh musuh-musuhnya untuk menjatuhkan Ronnie daripada tampuk pentadbiran kerajaan Selangor. Selain didesak untuk meletakkan jawatan sebagai exco, saya percaya kedudukan beliau sebagai ADUN Pandamaran juga akan terjejas. Mungkin, silap haribulan beliau tidak akan dicalonkan semula di kawasan tersebut dalam PRU yang akan datang. Sama-sama kita tunggu plot kejatuhan si Ronnie i

6 Asas Penting Mengapa Perhimpunan Bersih Haram Di Sisi Islam

Demonstrasi, sering dilihat dari kaca mata perundangan dan ekonomi, jarang kita melihatnya dari aspek agama. Maksud saya, isu ini acapkali disisihkan daripada kaca mata Islam, bahkan tidak kedengaran langsung dalam kalangan ulama tempatan membicarakannya, seolah-olah mereka turut redho atas segala tindak tanduk penyokong-penyokong PKR yang menganjurkan demonstrasi besar-besaran selama ini bagi menjatuhkan kerajaan. Mengapa para ulama membisu? Mengapa mereka tidak bercakap perkara yang hak? Dan mengapa mereka menyembunyikan ilmu dan hukum? Jika berkenaan Karnival Sure Heboh atau konsert artis, para ulama pantas memberikan hukum, tetapi dalam isu demonstrasi dan tunjuk perasaan yang sering dianjurkan oleh parti pembangkang, tiada ulama pun yang menegur. Apakah mereka takut dituduh sebagai penyokong kerajaan? Atau mereka tidak mahu bercakap benar? Aneh, dan kadangkala menjadi misteri dalam kalangan ulama tempatan, baik yang berfahaman salaf mahup

Banyak Membaca Buku Cara Terbaik Bayar Yuran Kemalasan

MENURUT ABANGNYA, ELON MUSK DIBESARKAN DENGAN CARA MEMBACA DUA BUAH BUKU SEHARI. Manakala Mark Zuckerberg membaca sekurang-kurangnya sebuah buku setiap dua minggu. Bill Gates pula membaca 50 buah buku setahun. Dan Warren Buffet menganggarkan 80 peratus daripada waktu bekerjanya digunakan untuk membaca. Dia percaya kepintarannya adalah hasil daripada tabiat membaca. Apabila selesai menyertai apa sahaja kursus perniagaan, selalu kita dengar rungutan seumpama ini, "Kalau inilah modul dan ilmunya, aku pun tahu. Tak berbaloi rasanya bayar ribu-ribu hanya untuk belajar ilmu yang boleh dapat percuma di internet." Saya tidak salahkan sangat penganjur program. Saya salahkan diri sendiri. Kita sebenarnya tidak membayar yuran "kebodohan", kita membayar yuran "kemalasan". Kita malas membaca dan malas mencari maklumat dan ilmu, akhirnya kita mudah ditipu melalui kursus yang ilmunya boleh diperoleh dengan mudah di alam maya.   Bagi golongan usahawan yang suka membaca