Skip to main content
Hikayat
Dewan Ekonomi

Episod Satu : Kemelut Di Dalam Sarang Semut

Oleh Muhammad Azli Shukri



Menguruskan sebuah majalah, bukanlah semudah menerbitkan sebuah buku atau jurnal. Penerbitan sebuah majalah memerlukan kesinambungan idea dan komitmen para penulis. Saya diterima bekerja di Dewan Bahasa dan Pustaka pada 7 Disember 2006 (mungkin kerana saya agak rapat dengan mantan Ketua Pengarah DBP dahulu, Datuk Dr Firdaus Abdullah) - sebagai staf kontrak (kontrak akan disambung pada setiap tahun).





Oleh kerana latar belakang pekerjaan saya sebelum ini adalah dalam pendidikan dan bukan penerbitan, maka dunia penerbitan merupakan dunia baharu bagi saya. Setelah saya ditempatkan untuk bertugas di bahagian majalah, di bawah kendalian ketua editornya, Puan Padilah Hj Ali, maka saya terpaksa menyahut cabaran dengan apa-apa juga tugas yang akan diberikan olehnya kelak.





Pada ketika itu, DBP baru sahaja mengambil alih penerbitan majalah yang sebelum ini telah difancaiskan kepada syarikat Karangkraf, antara majalah yang diambil semula untuk diterbitkan oleh DBP ialah majalah Dewan Ekonomi dan Dewan Kosmik. Pada awalnya, kedua-dua majalah ini hampir ditutup lantaran kerana majalah-majalah tersebut tidak berupaya dijual dipasaran terbuka, walaupun telah dipasarkan oleh syarikat besar dan sehebat Karangkraf. Selain faktor kelemahan jualan dan sambutan orang ramai terhadap kedua-dua buah majalah tersebut mengecewakan, alasan lain mengapa majalah-majalah tersebut hendak ditutup adalah kerana - menurut tanggapan pihak atasan DBP, majalah-majalah tersebut tidak menggambarkan fungsi utama penerbitan DBP yang berteraskan kepada penerbitan bahasa dan sastera. Ekonomi dan sains tiada kena mengena dengan hala tuju DBP yang lebih memberi perhatian kepada mengembangkan bahasa dan sastera . Hal ini merupakan tanggapan sempit golongan yang tidak memahami makna bahasa dan bagaimanakah sesuatu bahasa itu harus dikembangkan. Kejahilan ini, hampir-hampir menghancurkan masa hadapan DBP.






Walaubagaimana pun, ucapan terima kasih dan sanjungan tinggi harus diberikan kepada dua orang tokoh tersebut, iaitu - Prof. Datuk Dr. Ishak Harun dan Datuk Baha Zain - dua orang ahli Lembaga Pengelola DBP, yang sangat kecewa jika kedua-dua majalah tersebut diberhentikan penerbitannya. Mereka percaya, untuk menjadikan bahasa Melayu terus relevan dan diterima oleh masyarakat pelbagai kaum - bahasa Melayu harus menjadi bahasa ilmu dalam semua bidang, termasuk ekonomi dan sains. Maka, usaha untuk menutup majalah Dewan Ekonomi dan Dewan Kosmik - terbantut. Terbantut antara kejahilan dengan niat tidak ikhlas. Semoga Allah mengampuni mereka.






Atas desakan kedua tokoh tersebut, Dewan Ekonomi dan Dewan Kosmik telah diteruskan penerbitannya oleh DBP. Namun demikian, soalan penting yang harus dijawab ialah, siapakah editor yang layak untuk mengemudi majalah-majalah tersebut? dengan kekurangan kakitangan di bahagian majalah yang sangat tenat sejak beberapa tahun belakangan ini, ditambahkan pula dengan sifat dan imej majalah-majalah tersebut yang sangat mengecewakan di bawah jagaan Karangkraf - maka tiada sesiapa pun yang ingin menjadi editornya.






Ia tidak seperti majalah Dewan Masyarakat, majalah kesayangan dan anak emas DBP sepanjang zaman. Bagi Dewan Ekonomi, saya melihatnya seperti seorang bayi kecil yang dibesarkan tanpa restu dan keprihatinan ibu bapanya sendiri. Dilahirkan pada bulan Januari 1994 (ketika itu Datuk Ishak Harun merupakan Pengerusi Jawatankuasa Penerbitan DBP, beliau bercita-cita tinggi untuk melihat bahasa Melayu mampu dimartabatkan dalam segenap bidang dan lapangan ilmu pengetahuan). Hasrat murni Datuk Ishak akhirnya terlaksana , dengan terbitnya majalah Dewan Ekonomi, atas usaha beliau juga. Lantas Dewan Ekonomi menjadi - satu-satunya majalah perniagaan dan ekonomi dalam bahasa Melayu pada ketika itu.






Namun demikian, seperti kata-kata awal saya di atas, majalah Dewan Ekonomi dilahirkan seperti seorang bayi yang tidak dijaga dengan baik dan sempurna. Saya tidak tahu mengapa ia jadi sebegitu. Hakikatnya, setelah diterbitkan, Dewan Ekonomi telah difancaiskan kepada syarikat luar, cuma editorialnya sahaja yang diuruskan oleh DBP - dalam hal ini Zulkifli Salleh (mantan Pengarah Penerbitan DBP) harus diberi pujian kerana berusaha meningkatkan citra majalah Dewan Ekonomi sekitar dua tahun setengah. Walaupun beliau tidak mengurusnya secara langsung, tetapi kenangan sentimental Dewan Ekonomi masih terpahat di hati beliau.






Sebenarnya, sejak Dewan Ekonomi diterbitkan - majalah ini tidak pernah diuruskan oleh DBP secara langsung, sebaliknya difancaiskan kepada syarikat luar - mungkin kerana ketidakmampuan sidang editor yang ada di DBP ketika itu, yang rata-rata lebih berpendidikan bahasa dan sastera, maka sudah tentu adalah sukar untuk menguruskan sebuah majalah yang ekonomi sifatnya. Apabila konsep Dewan Ekonomi seawal kelahirannya mirip kepada Dewan Masyarakat - maka adalah lebih baik jika ia mempunyai konsep yang tersendiri agar tidak bersaing dengan Dewan Masyarakat yang menjadi pujaan segelintir golongan elit di DBP. Lantaran itu, sekali lagi Dewan Ekonomi difancaiskan. Kali ini kepada Karangkraf - sebuah syarikat penerbitan Melayu yang sangat berwibawa dalam penerbitan majalah dan akhbar tabloid. Karangkraf mengambil alih penerbitan Dewan Ekonomi dalam segenap aspek - dari peringkat editorial sehinggalah kepada pengedaran, promosi dan pemasaran, semua ini bermula pada awal tahun 1997.





Alasan francais masih menjadi tanda tanya - tetapi sekurang-kurangnya francais Dewan Ekonomi dan beberapa majalah DBP yang lain adalah bertujuan meningkatkan jualan dan pendapatan - tetapi apakah objektif tersebut menepati sasaran? selama hampir 10 tahun - jiwa raga DBP menderita. Francais tersebut bukan sahaja gagal meningkatkan jualan majalah-majalah DBP, malah turut mengheret DBP dalam tomahan yang tidak berkesudahan berkenaan kualiti bahasa dan tatabahasa yang digunakan dalam majalah-majalah yang telah difrancaiskan tersebut - termasuk Dewan Ekonomi! Kualiti bahasa dan tatabahasanya dikatakan sangat bermutu rendah, malah memalukan - komen ini datangnya daripada para penulis dan pembaca, yang mendakwa, tahap pengeditan para editor Karangkraf sangat lemah dan sambil lewa. Dan lebih malang, ramai penulis Dewan Ekonomi yang lari, kerana terdapat hasil penulisan mereka yang tidak dibayar. Semua ini mengundang masalah imej kepada DBP, selaku penjaga bahasa paling berwibawa di Malaysia. Akhirnya, DBP hilang segala-gala yang dimilikinya - kehilangan pasaran, kehilangan identiti, dan kehilangan maruah dalam majalah-majalah yang telah difrancaiskannya itu.






Pada hujung tahun 2006 - keputusan dibuat untuk menamatkan kontrak francais dengan Karangkraf - ribut satu dunia. Yang turut melatah ialah PTS Publications, kepunyaan Prof. Abdullah Hassan dan isterinya Puan Ainon Mohd. Pelbagai tomahan dilemparkan kepada DBP, termasuk kononnya penamatan kontrak francais dengan Karangkraf, ada hubung kaitan dengan hasrat DBP untuk memberi kontrak tersebut kepada Dawama Sdn Bhd pula. Kita akui, Karangkraf kehilangan berjuta ringgit akibat penamatan kontrak tersebut. Tetapi, hal tersebut merupakan hak mutlak DBP. Ribut tersebut turut mengena tempias kepada staf-staf kontrak yang baru sahaja diambil bekerja oleh DBP, bagi menerajui majalah-majalah francais yang bakal diterbitkan sendiri oleh DBP-Dawama itu. Staf-staf kontrak ini (termasuk saya) dikecam sehebat mungkin oleh Puan Ainon sehingga tidak sanggup saya turunkan kata-katanya di sini. Namun demikian, salah seorang stafnya turut berhijrah ke DBP - saudara Khairulanuar Manshor, sekarang editor majalah Dewan Kosmik. saya tidak tahu faktor penghijrahnya -tetapi mungkin faktor upah dan jaminan keselesaan - dan bukan masalah masa hadapan.





Ketika Dewan Ekonomi hadir semula ke rumah asalnya, DBP - ia dipandang hina, malah mahu sahaja ditutup kerana termakan dengan kata-kata Karangkraf - bahawa majalah ini sukar untuk dijual, dan tiada masa hadapan. Dewan Ekonomi umpama seorang bayi - yang membesar dengan berpindah-randah, seolah-olah tiada ibu bapa yang menjaganya. Bahkan, yang lebih menyedihkan ibu kandungnya sendiri seperti tidak mahu menerimanya kembali - dan jika boleh, biar sahaja ia mati tanpa kubur dan tanpa sesiapa yang peduli. Namun demikian, Allah masih sayangkan Dewan Ekonomi - melalui perjuangan Datuk Ishak dan Datuk Baha - Dewan Ekonomi kembali ke riba ibunya, walaupun dengan hati yag berat. Dewan Ekonomi tidak jadi ditutup - sebaliknya diteruskan, dengan syarat ia mampu membuktikan, bahawa DBP tidak sia-sia mengambilnya kembali.





Sewaktu saya menjejakkan kaki ke Bahagian Majalah tingkat 20 bangunan DBP - saya mengadap Puan Padilah Hj Ali - seorang yang tegas dan pemarah - meminta saya memilih untuk menerajui Dewan Ekonomi atau Dewan Kosmik. Saya memilih Dewan Ekonomi. Oleh kerana saya tiada pengalaman dalam bidang penerbitan, di samping muka baharu dalam bidang ini, maka saya diberikan jawatan sebagai "Timbalan Editor" - walaupun hakikatnya jawatan itu tidak wujud, ini kerana jawatan hakiki saya ialah Pegawai Perancang Bahasa (S41) - bertaraf editor, malah, SKT saya pun tertera sebagai "Editor Majalah Dewan Ekonomi". Namun demikian, untuk menjaga hati dan perasaan para editor senior yang ada di bahagian tersebut, maka saya redho, menggunakan nama "Timbalan Editor" tetapi bertanggungjawab dan bekerja sebagai "Editor". Saya terima, walaupun sedikit kecewa.






Dewan Ekonomi jatuh ke riba saya - sebagai bayi kecil yang sedang menangis - tiada ibu bapa, tiada rasa kesihan. Penuh dengan kurap dan dipandang sepi oleh bayi-bayi (majalah-majalah) yang lain. Lantas, terdengar akan suara sumbang yang merperlekehkan saya dalam usaha untuk memajukan sebuah majalah yang sudah nazak dan hampir diberhentikan penerbitannya. Dengan saya sendiri tiada pengalaman dalam menguruskan sebuah majalah, di samping kepercayaan editor-editor lain terhadap kemampuan saya, masih ditahap meragukan - ditambahkan pula dengan kecaman daripada pihak PTS Publications di dalam blog mereka, dan di samping ulasan negatif Karangkraf bahawa majalah ini sukar untuk dijual. Saya, seolah-olah merasakan - jalan pulang yang sukar sudah berada di hadapan mata.






Sejurus itu, saya turut dibentangkan rekod jualan majalah Dewan Ekonomi ketika berada di bawah pengendalian Karangkraf oleh Ketua Bahagian Pemasaran Dawama, En Nasir Amar. Rekod yang menakutkan, Dewan Ekonomi hanya terjual sekitar 1500 hingga 2000 naskah sebulan, dan hanya pernah mencatat angka cetak sejumlah 6000 naskah (bukan terjual) pada sekitar tahun 2006 - satu rekod terbaik Karangkraf untuk Dewan Ekonomi. Bagi mana-mana penerbit swasta - angka ini sudah memadai untuk menjadi alasan mengapa majalah tersebut harus ditutup. Tetapi, tidak bagi DBP - dananya datang daripada kerajaan, dan hanya memerlukan usaha yang lebih sedikit untuk memajukan majalah terbitannya.





Selain rekod jualan Dewan Ekonomi yang sangat kritikal - satu lagi penyakit yang sedang dihadapi Dewan Ekonomi ketika itu ialah konsep majalahnya sendiri yang begitu ketinggalan zaman, baik dari segi idea, reka bentuk, reka letak mahu pun isinya - yang mirip seperti sebuah buku teks ekonomi dan hanya dibaca oleh penuntut tahun pertama pelajar jurusan ekonomi - dengan syarat, majalah tersebut diberi secara percuma!





Bagaimanakah semua ini dapat diselesaikan? masalah yang lebih kronik dihadapi ialah, saya tidak mempunyai contact (hubungan) dengan penulis-penulis Dewan Ekonomi yang dahulu, kerana semua data tersebut berada di dalam tangan editorial Karangkraf. Saya menghubungi beberapa kali mantan editor Dewan Ekonomi yang terdahulu - mengharapkan ehsan dan saki baki artikel yang masih ada dalam simpanan mereka. Tetapi malang, saya tidak mendapat kerjasama dan layanan yang baik - tiada nombor telefon para penulis, tiada saki baki artikel yang diberi - semuanya memaksa saya bermula dengan zero! tiada sesiapa yang membantu saya - baik di pihak Karangkraf mahupun di DBP. Tetapi, En Razak Abu Bakar - editor kanan di bahagian Majalah - sedikit sebanyak membantu saya menguruskan Dewan Ekonomi. Jasa yang tidak akan saya lupakan sampai bila-bila.





Mengapa semua ini terjadi seburuk ini? jawapannya mudah - Dewan Ekonomi, sejarahnya tidak bermula di DBP - ia sebuah majalah yang hidup dengan merantau. Tiada sesiapa pun di DBP yang pernah menerajui Dewan Ekonomi secara keseluruhan - tiada mantan editor Dewan Ekonomi yang boleh dirujuk dan diharap - kerana Dewan Ekonomi membesar di luar sana, di luar DBP. Semua ini orang tahu. Ia sangat berbeza dengan majalah DBP yang lain - ada legasi dan warisan, ada contoh dan harapan. Tetapi, Dewan Ekonomi - tiada apa-apa dan tiada sesiapa.





Batang tubuhnya penuh dengan luka dan menangis mengharap simpati. Dan ia jatuh ke atas riba saya pada tarikh keramat 7 Disember 2006 - jatuh ke atas riba seorang yang tiada pengalaman menguruskan majalah, tiada pengalaman penerbitan - tetapi saya boleh menulis! satu kelebihan yang Allah berikan kepada saya. Boleh menulis dalam hampir semua bidang. Akhirnya, saya meminjam kata-kata salah seorang daripada Penolong Editor Dewan Masyarakat, "Azli, engkau adalah orang yang pertama menjadi editor majalah Dewan Ekonomi setelah ia kembali diterbitkan oleh DBP - sebelum ini tiada sesiapa pun di DBP yang menerajuinya secara keseluruhan". Kata-kata ini - memberi sinar baru kepada saya, seolah-olah mentari baru sahaja menjelma.




Ikuti sambungan Hikayat Dewan Ekonomi : Episod 2 : Lombong Emas En. Ferderhof. Jangan lepaskan peluang membaca hikayat ini sehingga ke episod penamat, serta hayati detik-detik terakhir bagaimana saudara Azli Shukri, bekas editor Dewan Ekonomi dicampak keluar dari tingkat 20 menara bangunan DBP pada tarikh keramat 9 Disember 2008.




* Gambar : Azli Shukri di pejabatnya bersama dengan peminat utama Dewan Ekonomi, Lokman S - penulis lirik terkenal satu ketika dahulu. Dia abang, dia sahabat, dia motivator yang sangat baik, moga Allah memberikan kesihatan yang berpanjangan kepada beliau. Tinggal kenangan - meja editor Dewan Ekonomi yang sering menjadi bahan ketawa dan sindiran, kerana sering tidak berkemas dan berserabut - sekarang tinggal kosong dan lengang. Menurut editor senior - tanda seseorang editor itu hebat, cuba lihat mejanya - jika serabut dan bersepah, itu editor yang bekerja dan berjaya. Wallahualam.


Comments

RAHISAM RAMLI said…
Salam saudara Azli,
Saya antara peminat DE hanya bermula pada tahun ini. Meskipun ianya umpama "bayi" tetapi cukup sifatnya menarik minat golongan bukan ekonomi seperti saya untuk terus melanggan. Apapun yang berlaku, saudara telah banyak melakukan karya terbaik, terutama kepada ekonomi umat Islam.TAHNIAH dan moga dapat terus berhubung meskipun hikayat ini menunggu masa untuk ditamatkan
Anonymous said…
Assalamualaikum dan Salam Pertemuan.

1. Bukankah telah ku katakan ada penganiayaan dan penyakit hasad dengki? Benarlah kata dan cerita kawan saya di DBP, walaupun beliau bukan dari Jabatan Penerbitan.

2. Majalah Masyarakat Ibarat Anak Emas? Satu yang amat melucukan.
Bagaimana majalah lucah dan sampah itu, harus diangkat sebagai majalah sanjungan.
Saudara Azli, memang majalah Masyarakat Wadah sebenar Masyarakat, tetapi itu dahulu, bukan sekarang. Sekarang Majalah Masyarakat tidak lebih daripada seorang bayi luar nikah yang dibuang ditepi tong sampah.
Sekurang-kurangnya majalah saudara ibarat bayi yang dibiarkan sahaja.

******************************

Saudara Azli, majalah lain ada yang lebih teruk dan sedikit jualannya. Cuba lihat rekod:

a. Majalah Dewan Budaya
b. Majalah Dewan Sastera
dan majalah lain termasuk Pelita Bahasa, Bahasa, Masyarakat..

Majalah ini menurut satu kajian ilmiah sangat daif dan lemah jualannya. Tidak laku dipasaran. Cuba saudara baca kajian oleh seorang pensyarah dari Universiti Malaya. Kalau tak silap saya Hamedi Mohamad. Dia pernah menulis dalam bentuk buku, tentang sejarah majalah berbahasa melayu di Malaysia. Ini menurut cerita pegawai saya di bahagian Komunikasi dan Media.

Saya harap supaya pihak yang menganiaya saudara Muhasabah Diri.

Dato Adil
Bangsar, KL.
ZulDeanz said…
Saya seperti mahu menitiskan airmata apabila membaca Hikayat Dewan Ekonomi sauadara...

Setelah bertanya rakan-rakan di bahagian majalah, barulah saya faham situasi sebenar....

Saya berharap saudara sentiasa bersabar dan bertambah berjaya dan terus berkarya....
Hasrina Baharum said…
Dari Gemas ke Kuala Sepetang,
Singgah berteduh di pohon ara
Kusangka panas hingga petang;
Rupanya keruh hujan di muara.
Saya mula membaca Dewan Ekonomi ketika di bangku sekolah menengah. Ketika itu, saya lebih berminat membaca Dewan Siswa dan Dewan Masyarakat kerana kesukaran untuk memahami artikel di Dewan Ekonomi. Tambahan lagi saya pelajar aliran sains tulen.

Minat saya untuk membaca Dewan Ekonomi datang apabila artikel saya disiarkan pada tahun ini. Kebetulan berjumpa saudara Azli di dunia blog.
azlishukri said…
rahisam - terima kasih atas sokongan dan terus menulis

datoadil - dato boleh komen apa2 sahaja yang dato fikir baik


Zul - terima kasih kerana memahami


Hasrina - teringat semasa berbuka puasa sama2


nadri - teruskan menulis
Anonymous said…
Kalau sudah dinamakan 'hikayat', tentulah panjang ceritanya. Apa pun, ini satu catatan atau luahan hati saudara secara jujur dan benar saya kira.
Tak sabar-sabar lagi saya ingin membaca kisah yang seterusnya. Cara penulisan saudara amat berkesan sehingga dapat saya gambarkan suasana sebenar yang dialami saudara.
DBP = Dah Buli Pancung
azlishukri said…
puteri hutan - terima kasih kerana sudi mendengar luahan hati saya kali ini..sesungguhnya kebenaran harus dipertahankan dan untuk menjadi kejahatan dan kezaliman bermaharaja lela..cukuplah sekadar kebenaran mendiamkan dirinya.
Anonymous said…
This comment has been removed by a blog administrator.
Anonymous said…
This comment has been removed by a blog administrator.
C.H.E Dayat said…
salam abang azli, sedih jugak dapat tahu tentang perihal DBP ni.. Inilah lambang sebenar orang melayu yang sering saya utarakan, penuh dengan hasad dengki.. saya pun tidak tahu mengapa yang mereka ni dengki sangat dengan kejayaan DBP.. sesungguhnya saya memang mengikuti perkembangan Dewan Ekonomi sejak di bangku sekolah lagi, dan sememangnya Dewan ekonomi telah diberi suntikan sinergi baharu oleh abang.

Kesimpulannya ialah, semua perkara di Malaysia ini adalah diputuskan oleh political action atau political factor, ada individu yang memperoleh kepentingan dan keuntungan.

Bilakah umat melayu kita akan sedar?

Sekian,

www.kisahsebuahbangsa.blogspot.com
Mak Su said…
sedih pulak baca kisah hikayat ni
:(
Anonymous said…
Boleh tak jangan babitkan nama aku dalam hal ni
Anonymous said…
inilah blog yang paling banyak sampah sarap dan menunjuk-nunjukkan diri secara melampau-lampau yang pernah aku baca... sendiri punya salah, janganlah salahkah orang lain
Anonymous said…
Apakah sebab sebanar berlaku di bahagian azli tidaklah kita semua ketahui. Sefaham saya yang tidak beberapa pandai ini, betapa hebat atau bagusnya Azli, betapa ramai terpesona dengan akuan tertulisnya ini, agak menimbulkan pertanyaan apabila kontrak azli tidak disambung. Terfikir juga, bukankah Jabatan kerajaan tidak akan menghenti pekerjanya yang "bagus" tanpa sebab dan musabab yang manasabah. Di dalam Blog Azli ada mengkondem dan memuji beberapa orang tokoh, kelihatan aktif dalam parti politik, semuanya atas nama editor Dewan Ekonomi. Bukankah itu satu kesalahan didalam akta kakitangan kerajaan?
Mengapa pula Azli memburukkan rakan-rakan, ketua dan tempat kerja.
Kan Azli tidak pandai mulanya terbit majalah, kan ada ketua, kawan-kawan yang membimbing dan menegur. Tiba-tiba boleh jadi pandai?.
Sikap Azli tak sama dengan petikan2 ayat alQuran dan hadis spt ditulis oleh Azli diblog Azli.
Budak Kampung said…
Anonymous - lu lebih baik diam sajalah, tak payah nak bela, sesiapa. Ini blog azli, dia punya diari, biarlah. lu pasai apa naik angin? kalau salah tunjuklah. Ini satu spesis dengan orang yang dok aniaya azli.
Budak Kampung said…
Anonymous bodoh - lu kalau bodoh cakap bodoh sahajalah.

1. berapa ramai staf DBP terlibat politik? tak ambik tindakan pun. tak lu buat2 tak tahu tulisan Cik Mat Daud dalam siasah dan harakah hentam dasar kerajaan? awat tak ambik tindakkan pun, cek mat daut bukan ahli UMNO pun. ambil lah tindakkan, kenapa setelah lapan bulan azli ada blog baru nak ambil tindakkan?

2. Tu johan jaafar bukan naik men canak guna politik juga ke? semasa jadi ketua bahagian, tu dato nor azam bukan tak main politik ke naik ke atas, semasa jadi ketua bahagian? pii..rah anonymous..ini semua hasad dengki.

3. tu Samiah - bukan ada jawatan dalam wanita umno ke..jangan nak kelentonglah tunjuk baik.


4. Tu yang berarak demontrasi mintak johan letak jawatan, apasal tak ambik tindakkan? beri amaran saja? woi bodoh, kalau nak ambik tindakan kat azli ada steplah...bukan kasi satu surat memo saja..bodoh punya anonymous..siapa bayar lu?
Budak Kampung said…
inilah blog yang paling banyak sampah sarap dan menunjuk-nunjukkan diri secara melampau-lampau yang pernah aku baca... sendiri punya salah, janganlah salahkah orang lain

- ini satu lagi anonymous bacul, dan tuli. kalau dah tahu blog ni banyak sampah, yang si anonymous dungu ni bukak kenapa? inilah fist time dia bukak. kalau nak bodek pun tulislah nama kat bawah tu..biarlah ketua bahgian lu baca yang lu hentam azli. bodoh punya anonymous. ambik pencen awallah

- bila pulak azli hentam kawan2nya dalam hikayat ini? dia cakap luahan hati dan pengalamannya? anonymous sampah ni lah yang menghancurkan DBP.
Anonymous said…
lu lagi bodoh budak kampung. Lu percaya tak siasat langsung tulisan dia apa hal. Lu ada tengok ka apa dia buat di tempat kerja. Cakap orang bodoh, lu lagi tuli.
Gua tak ada masa la nak bodek ketua macam dia bodek Mukhriz. Lu samalah dingan dia.
Budak Kampung said…
anonymous bodoh dan pengintip - lu ingat gua tak tahu sapa lu ka? aku pun staf dewan la.

dia punya pasailah nak tulis apa..yg lu ambik peduli awat? apa lu sama2 joint itu teamkah sebat azli?

ini story tak abis lagi la..biarlah azli habiskan. awat tak balik ofis lagi? tak abis kerja mengintip ka?


aku sama gi asahan brother, lu budak personel buat kerja sudahlah. gua kenailah azli, kerja dia mcm mana bagus. Padilah pun menagis, lu tahu apa? kalau dah bodoh, bodoh jugalah. letak jawatan esok.
Budak Kampung said…
dia nak bodek mukhriz, dia punyai pasailah aku PKR. apa beza johan jaafar bodek anwar dan nor azam bodek mahathir? itu memang tabiat orang umno



piraaah anonymous pengintip bodoh lagi bahlul..tahu fitnah, nama tak ada.
Budak Kampung said…
anonymous bodoh dan bangang - sekurang2nya azli ada buat jasa kat DBP

1. dia boleh menulis
2. naikkan nama majalah
3. Padilah menangis insaf depan semua editor kerana mengaku bersalah marah kat dia
4. orang raspec kat majalah dia
5. johan jaafar ambik dia dalam team 40 pelapis DBP

tapi lu anonymous bodoh apa buat jasa kat DBP?

1. jadi pengintip
2. cari kesalahan orang lain
3. rancang jatuhkan orang lain
4. mengadu domba
5. fitnah kat azli

lu ingat orang dewan bodoh ka? tak tahu kerja sape ni? sebab tu lu guna anonymous. so lepas ni lu nak jilat jubur sape pulak?
Anonymous said…
lu lagi bodoh. Lu ingat orang luar tak tau ka apa citer kat dewan. Lu ingat orang dewan je yang boleh tulis hentam dewan macam lu guna komputer dewan. Aku bukan org dewan laa kampung. Aku tak tahu pun siapa mat daud atau samiah tu la..Johan aku kenal laa sbb selalu kluar tv, lu appasal marah sangat ngan dia haa, dengki ke?
Aku cakap akta lu orang sudah melenting. Lu tau, azli sedang senyum tgk org bodoh macam lu. Lu mau naik macam johan atau azam, lu bodeklah juga,,,bodek najib, tak pun bodek guan Eng...anwar ka...
Azli punya hal, lu marah2 apasal. Lu mula dulu apahal. Azli ada bayar lu ka?
Apa hasil lu sampai puji azli melambung2. Aku tgk editor majalah lain pun hebat gak cuma tak tunjuk macam azli. Tak tayang gambar jumpa orang itu ini pun, mereka ok je. Macam nak glamour je Aku baca majalah dewan sejak kecil jadi aku tau laa, mak aku langgan.Kau baca apa? Wanita, urtv?
Aku baca sbb aku tau majalah dewan bermutu tapi tak sangka pulak otak orang macam lu nih duduk kat dewan.
Otak letak kat lutut, lu sumbang apa kat bangsa lu?
Anonymous said…
LU orang kampung, orang sedang sibuk pasal bahasa Melayu dan bhs Ing' apa lu buat? Asyik dengki, berhentam sama sendiri. Bila lu mahu fikir ttg bangsa, bahasa dan negara lu. Aku langgan majalah dewan dan utusan melaysia sbb aku sokong bahasa aku, cuma aku tak pandai tulis je....Azli guna dewan ekonomi utk naik diri sendiri dan hantam orang lain tak salah ka? Apa lu fikir?kasian la lu...
azlishukri said…
saya kurang faham, bahkan kadang2 rasa pelik - orang yang bercakap benar akan dipersalah dan direjam. Saya tidak pernah menghentam UMNO atau menghentam DBP, - tetapi saya mengkritik individu yang merosakkan UMNO dan individu yang merosakkan DBP. Ada bezanya itu. Jika kita tidak boleh dikritik langsung, sesebuah organisasi itu tidak akan berkembang dan berjaya.


ada orang marah berkenaan dengan hikayat ini. saya tidak tahu mengapa. mereka benci jika kisah yang sebenar didedahkan. jika boleh biarkan saya dianiaya dan jangan membela diri saya. biar semua orang kata bahawa saya yang bersalah. itu tidak adil. setelah individu tertentu, yang juga merupakan kawan rapat saya sendiri mencucuk dan menikam saya dari belakang - saya masih lagi tidak boleh bercakap untuk mempertahankan diri saya, apakah maknanya semua ini.


hikayat ini merupakan catitan saya sendiri. jika tidak suka membacanya, jangan buka blog saya. abis cerita.


saya kritik KJ orang marah, padahalnya kita mahu selamatkan UMNO, orang aniaya saya, saya tidak boleh mempertahankan diri saya. apa ertinya semua ini.


insaflah, hikayat ini masih belum habis lagi..
Anonymous said…
Saudara Azli,
Relaksla, budaya cucuk-mencucuk dan tikam-menikam ni memang subur di DBP. Daripada yang lurus bendul pada mulanya pun dah jadi separuh syaitan sekarang.
Sesungguhnya, dari satu segi DBP ni bagus juga, menjadi tempat menguji iman seseorang - boleh bertahan atau tidak dengan godaan syaitan disekeliling yang gila pangkat, gila kuasa, dan gila macam-macam.
Bersyukurlah saudara sudah terlepas daripada ujian itu.
Anonymous said…
Mudah cerita beginilah..

Azli ni memang nyata teraniaya. Jadi kita doa dia sabar banyak-banyak. Aku rasa menyampah dengar pasal dewan masyarakat ni. siapa kata majalah ni bagus sangat sampai nak jadi anak emas.
Pi rah............ pi mampus lagi baik.

Kalau tak ada tulisan si suria janib tu, sebab dia ni ada pengalaman dan berani, siapa nak baca dewan masyarakat ni.

kalau tak sebab nama dewan masyarakat ni, dah terkenal dulu masa zaman usman awang, sapa nak langgan majalah ni. tapi lo ni banyak sekolah dah mula berhenti langgan pasal tak ada apa. sampah banyak sangat, mengarut dan asyik orang sama je menulis kat majalah tu. balik-balik hasan ahmad, rejal arabi, pandian, markus, aninah, manimaran dan muka sama je. idea sama je. nak muntah aku baca. editor pula shukri, apa gaya penulisan dia, pening aku, tak ada identiti. bagus tutup je majalah ni, menghabiskan beras je. habis cerita.

tapi tak boleh salahkan sukri jugak, pasal dia ni kena ikut cakap bos. bos mana?

1. Fadilah
2. johan jaapar
Anonymous said…
Mudah cerita beginilah..

Azli ni memang nyata teraniaya. Jadi kita doa dia sabar banyak-banyak. Aku rasa menyampah dengar pasal dewan masyarakat ni. siapa kata majalah ni bagus sangat sampai nak jadi anak emas.
Pi rah............ pi mampus lagi baik.

Kalau tak ada tulisan si suria janib tu, sebab dia ni ada pengalaman dan berani, siapa nak baca dewan masyarakat ni.

kalau tak sebab nama dewan masyarakat ni, dah terkenal dulu masa zaman usman awang, sapa nak langgan majalah ni. tapi lo ni banyak sekolah dah mula berhenti langgan pasal tak ada apa. sampah banyak sangat, mengarut dan asyik orang sama je menulis kat majalah tu. balik-balik hasan ahmad, rejal arabi, pandian, markus, aninah, manimaran dan muka sama je. idea sama je. nak muntah aku baca. editor pula shukri, apa gaya penulisan dia, pening aku, tak ada identiti. bagus tutup je majalah ni, menghabiskan beras je. habis cerita.

tapi tak boleh salahkan sukri jugak, pasal dia ni kena ikut cakap bos. bos mana?

1. Fadilah
2. johan jaapar
Anonymous said…
Saudara Azli,

Saya baru habis membaca HIKAYAT DEWAN EKONOMI. Menunggu sambungannya. Selepas membacanya nanti barulah hendak komen Insya Allah.
Anonymous said…
Ada dua anonymus kat bahagian komen ni. seorang baik seorang buruk. yang baik ni ok, aku rasa orang majalah juga yang tak buta kebenaran. tapi yang kedua yang gaduh dengan sibudak kampung ni aku rasa kawan bos yang mengatur menjatuhkan azli. mungkin ghapar. cara dia tulis tu sama dengan bahasa dia cakap kalau lepak kat tingkat lima.

(anonymous ke3)
Anonymous said…
sial siapa yang jatuhkan si azli... sampai aku tak boleh khusyuk buat kerja kat majalah ni.. mampus lah korang semua.. majalah tak siap.
Anonymous said…
aku memang bengang kerja kat majalah ni, ni sebab bos, ghapar, kak ina, kak ton dan johan jaafar. tolonglah aku tukar bahagian. yang selamat awang je sekarang, duduk seronok kat sarawak dengan bini dia.
Anonymous said…
aku rasa nak mc je besok,
Anonymous said…
budak kampung aku tak kenal engkau tapi aku percaya cakap lu cakap betul pasal kerja kat dewan. aku kat majalah je.. ni first time aku tulis komen kat binatang bernama blog ni sebab terganggu buat kerja dan 2-3 minggu ni. kalau kau nak tahu, ni semua angkara si ghapar yang suka lepak kat tingkat lima tu.
Anonymous said…
memang aku rasa nak mc besok..
Anonymous said…
sial aku dah cakap.. kalau aku mc besok mesti orang tahu aku yang tulis.. sial.. sial.. kenapa aku tak fikir tadi... sial... kena kerja
Anonymous said…
tension.....................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................
Anonymous said…
ghaparrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr
rrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr
rrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr
rrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr
rrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr
rrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr
rrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr
Anonymous said…
ghapar lu jangan menyamar jadi anonymous yang lawan dengan budak kampung tu.. baik kau mengaku je..
Anonymous said…
ghapar.. lu ingat... besok lepas solat jumaat kau jangan nak bising je bercerita kat surau dewan tu... asyik suara kau je bising lepas solat jumaat...
azlishukri said…
salam , saya tidak tahu nak bercakap macam mana lagi. saya cuma ingatkan, agar kita tidak menuduh kepada sesiapa pun dalam isu ini. biarlah saya habiskan dulu hikayat ini. dan selepas itu saudara saudari akan tahu juga permainan siapakah ini..moga Allah merahmati kita semua.
Anonymous said…
Assalamualaikum dan Selamat Tahun Baru Hijrah.



Apa sudah jadi anak-anak ku sekalian yang melayari blog ini. Ayahanda amat dukacita lakunya. Terkesan sekali dengan apa yang berlaku. Siapa betul dan siapa salah hanya Allah yang tahu.

Cuma yang menjadi isunya sekarang kenapa orang muda sering tidak diberi peluang. Kalau mereka ini ada bakat dan potensi. Saya sedih sekali, tadi saya melawati saudara Anuar (Majalah Kosmik di blognya), juga ada cerita sedih, beliau berhenti kerja kerana ada alasan sendiri. Siapa lagi akan mengemudi majalah hebat seperti ekonomi dan kosmik, mereka ini orang muda.

Kepada Budak Kampung, bersabarlah dan jangan terlalu emosi. Saya sangat bangga dengan pendedahan saudara itu kerana melaluinya saya tahu benyak perkara yang menunjukkan ketidakadilan.

Kepada Anonymous, kenapa sangat marah dengan budak kampung. kemudian dengki pula dengan Saudara Azli sebab dia nak tunjuk gambar dengan orang VIP. Apa salahnya kalau dia berbuat demikian. Pada saya hal tersebut amat remeh. Nak gambar dengar Pak Lah, Tun Mahathir, atau sesiapa sahaja, ini perkara biasa. Biarlah orang nak bergambar, apa salahnya.
Namun saya tak dapat fokus kepada siapa harus sya tujukan, kerana banyak sangat Anonymous dalam komen kali ini.

Apapun daripada apa yang berlaku, ada hikmah dan kebetulan pula berhampiran dengan tarikh hijrah.

Marilah kita berhijrah demi kebaikan, tinggalkan keburukan dan bertaubatlah.

Sekian,

Dato Adil
Bangsar, KL.
Anonymous said…
Aku benci dengan datoadil ni. kalau ada jawatan kosong iklanlah kat paper, biar semua mohon. janganlah dengan kroni je.. kitaorang pun nak cari keja juga
fahana_ann said…
majalah ilmiah memang sangat jarang diminati masyarakat.sempit akan pemikiran tentang ekonomi..rasa bosan dan memang kurang minat mungkin.
Yang lebih laris..majalah picisan hiburan yang ceritanya diulang tayang.
DE memang patut diteruskan.Mungkin perlu lebih promosi..
teruskan perjuangan saudara azli di DE kerana dengan ekonomi, sebuah masyarakt itu akan dipandang juga akan kembali kukuh..sebenarnya,ia ekonomi sangat luas..ekonomi itu kehidupan.segala macam rencah dalam ekonomi dapat dipelajari.
hem,subjek ekonomi(dalam bidang saya) yang sangat saya rasakan sukar walhal ia mudah.Saya perlu perbaikinya..
fahana_ann said…
adohai..saya memang akan baca komen orang lain dalam blog yang saya baca..huh!apa nakjadi orang2 ni.duk gaduh kat sini..lantaklah nak buat apa kat blog,kita punya hal lah..memang akan memepengaruhi pembaca.Itulah manusia..kita saling bersama sebab kita dicipta sama segala apa yang ada dalam diri kita.
Tapi dengan komen yang menggeramkan tu kadang2 buat blogger sendiri insaf dan mengingati..jadinya terima kasih jugaklah walau sakit hati..
cumanya..komenlah yang membina..cari salah orang,tapi dri sndiri..
bersatulah wahai umat melayu..kita orang islam..tok sah nak kutuk2.
Just,beri komen membina..
tapi,inilah asam garam kehidupan..hanya pada allah yang maha mengetahui aku berserah..
di alam maya ni segala perkara boleh jadi..walau tak kenal,ada rasa sayang,ada rasa benci,rasa dendam,rasa suka,rasa segala macam aras lagi...
azlishukri said…
fahana - terima kasih kerana memahami..
Zaid@Zaidel said…
Rasanya "Hikayat Dewan Ekonomi" ini boleh dijadikan bahan kajian pada masa hadapan. Anak yang sengaja dianaktirikan dan membesar tanpa lingkungan keluarga sendiri.
Apa-apa pun tahniah kerana berjaya membawa DE ke taraf yang selayaknya. Sekarang secara kebetulan ketiga-tiga kita berhijrah meninggalkan DBP. Jangan dipisahkan persahabatan kita, k. Selamat Maju Jaya.
[baca]

astagh'firullahiladzim...,
'allazi laillahhaillahu wal hai'yyul qhai'yyum mu waatubuilaih...,
La ilahaillallah huwahdahu la syarikalah,
lahulmul kuwalahul hamduyuhyi wayumitu wahuwa'ala kullisyai'in qhodir...,
(ingat lagi kepada tasbih dan wirid ini ini semasa di video "tsunami" dan gegaranNya yang lalu -kepada sesiapa yang memerhati,)


astagh'firullahiladzim...,
'allazi laillahhaillahu wal hai'yyul qhai'yyum mu waatubuilaih...,
La ilahaillallah huwahdahu la syarikalah,
lahulmul kuwalahul hamduyuhyi wayumitu wahuwa'ala kullisyai'in qhodir...,
(ingat lagi kepada tasbih dan wirid ini selepas semua perang yang telah terlaksana oleh para anbiyaa yang dikhalifahkah oleh Nabi Muhammad SAW)


astagh'firullahiladzim...,
'allazi laillahhaillahu wal hai'yyul qhai'yyum mu waatubuilaih...,
La ilahaillallah huwahdahu la syarikalah,
lahulmul kuwalahul hamduyuhyi wayumitu wahuwa'ala kullisyai'in qhodir...,
(ingat wirid dan tasbih ini,
wirid yang sudah masyur sejak dari zaman Nabi Muhammad SAW, sebuah wirid yang diberi nama "Auraadul Madiniah")


astagh'firullahiladzim...,
'allazi laillahhaillahu wal hai'yyul qhai'yyum mu waatubuilaih...,
La ilahaillallah huwahdahu la syarikalah,
lahulmul kuwalahul hamduyuhyi wayumitu wahuwa'ala kullisyai'in qhodir...,
(ingatkah lagi kita kepada wirid dan tasbih ini yang telah diajarkan dan ditinggalkan kepada kita zaman berzaman semenjak awalan zaman 300M 600M, 1400M, 1511M,
zaman semua sultan-sultan kerajaan Empayar Selat Melaka,
Pahlawan Melayu,
datuk Maharaja Lela, Tok Jangut, Raja Haji dan semuanya, dan yang terutamanya,
"Auraadul Madaniah" yang ditinggalkan oleh Nabi Muhammad SAW ini semenjak berkurun tahun semenjak kurun sebelum tahun 0 Hijrah dan 0 Masehi hingga kepada 1430 Hijrah?)

adakah ianya berubah?
adakah ianya hilang?
adakah ianya dibuang?
adakah ianya dicampakkan dari sudut hati kita yang paling dalam, dimana...

(ingatlah)
suatu waktu dulu, sebelum kehadiran (kelahiran) kita didunia ini, kita semuanya telah bersumpah dan bersetuju serta berkata... "La ilahaillallah"

dan setelah kita lahir,
bukankan kita telah diucapkan (didengarkan) melalui suara adzan dan iqamah;
"assyhaduan La ilahaillallah,
waashaduan na muhammadarrasulullah"

apa kita kita lupa?
apa kita kita berdusta?
apa lagi kita betikam-saudara?
apa kita mahu ditimbus tanah yang sedang runtuh?
apa kita mahu dilemaskan dengan ombak besar?
apa kita mahu dijilat api kebakaran?

atau kita suka makan darah seperti yakjud & makjud?
(kerana mereka menanti kita bertikaman sesama sendiri serta mengeluarkan darah)

(bacalah)
astagh'firullahiladzim...,
'allazi laillahhaillahu wal hai'yyul qhai'yyum mu waatubuilaih...,
La ilahaillallah huwahdahu la syarikalah,
lahulmul kuwalahul hamduyuhyi wayumitu wahuwa'ala kullisyai'in qhodir...,

[ucapkanlah]
aku memohon ampun kepada Allah Yang Maha Besar yang tiada Tuhan yang disembah melainkan Dia yang hidup dan kepadaNya aku bertaubat.

tiada Tuhan yang yang disembah dengan sebenar-benarnya melainkan Allah,
tiada sekutu baginya; bagi Allah seluruh pemerintahan,
dan untuk Allah segala kepujian, ia menghidupkan dan ia mematikan. Dialah Allah Yang Amat Berkuasa atas segala sesuatu.


Ya Allah,
kami bersedih hati dan
kami menyesali keatas apa yang telah terjadi Ya Allah,

kami memohon ampun kepadaMu Ya Allah,
dan kini, kami kembali pesan-pesankan kepada kebenaranMu dan kesabaranMu Ya Allah...

Ya Allah,
maafkan kami,
maafkan kami,
maafkan kami,

ampun dan maaf kami hanturkan kepadaMu Ya Allah...
Ya Rabbul a'lamiin...

astagh'firullahiladzim...,






salam sayang, :.(
ref:
Nabi Muhammad SAW, sebuah wirid yang diberi nama "Auraadul Madiniah")
assalamualaikum warahmatullahi wb.,

salam kunjung kembali kepada saudara azli shukri yang kami hormati lagi kami kasehi,

benarlah kepada sebarang perbicaraan tentang 'soal hidup dan kehidupan' bahawasanya hidup ini hanyalah satu pelayaran atau dagangan yang bersingah-singgahan,

salam hormat juga kepada semuanya;
terutama kepada orang lama dato' adil, pok li & melayu angkat dll., orang muda che dayat & budak kampung dll.,
dan kepada semua saudara sahabat-sahabat seugama dan sahabat-sabahat berugama lain se-Malaysia,

quote:
'Hikayat Dewan Ekonomi'-Episod Satu : Kemelut Di Dalam Sarang Semut
Oleh Muhammad Azli Shukri

terlebih dahulu kami memohon ampun dan maaf kepadamu saudara seugama kami, adik azli shukri kerana sudah agak lama tidak singgah dilaman nukilan hatimu ini, walhal, bukanlah lama ditinggalkan, cuma pada kadar waktu yang sangat pendek,
tetapi-
sudah berbagai-bagai perkara yang sudah terjadi kepada dirimu, astagh'firullahiladzim, demi masa,


saudara kami, adik azli shukri,

demi langit,
dan demi bumi serta yang ada pada penghamparanya yang menyaksikan,

usahlah dikau bersedih hati, kerana bagi perkara-perkara yang sebegininya terjadi; dengan idzin Allah, telah kami berdoa, sekiranya ujian ini diberikan kepada mu dan kamu tetap bersabar dan tiada berpaling-paling,
maka tujuannya adalah untuk dinaikkan derajatmu kepada sesuatu yang lebih baik, insyaAllah, kami bermohon,

dan sebaliknya,
dengan idzin Allah, telah kami berdoa, sekiranya ujian ini diberikan kepada mu atas dasar kifarahmu, kepada perbuatanmu yang lalu,
dan kamu juga masih tetap bersabar dan tiada berpaling-paling,
maka tujuannya untuk kamu belajar dan mengerti; sehinggalah kamu bersedia dan dinaikkan juga derajatmu kepada sesuatu yang lebih baik, insyaAllah, kami bermohon,

wallahualam, Allah sahajalah yang Maha Merencana, Maha Mengerti dan Segala puji hanyalah kepada Allah.


ingatlah adik shukri azli,
bahawasanya kamu jualah suatu waktu dulu,
yang telah sampai-menyampaikan pesanan yang berbunyi:
'jangan kamu meminta-minta jawatan,
melainkan dianugerahkan,


itulah pesan-pesanan (dengan kesabaran) yang ingin difahami dan diwarisi serta diikuti semanjak 1400 tahun dahulu oleh baginda Muhammad Rasulallah SAW, (sabdanya-hadis soheh) insyaAllah.


saudara kami, adik shukri azli,

telah berfirman Allah SWT didalam surah 'Luqman', ayat 1 sampai 7:
"dengan menyebut nama Allah Yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang.

Alif Laam Miim,

inilah ayat-ayat Al Qur'an yang mengandung hikmah,

menjadi petunjuk dan rahmat bagi orang-orang yang berbuat kebaikan,

(yaitu) orang-orang yang mendirikan salat, menunaikan zakat dan mereka yakin akan adanya negeri akhirat,

mereka itulah orang-orang yang tetap mendapat petunjuk dari Tuhannya dan mereka itulah orang-orang yang beruntung,

dan di antara manusia (ada) orang yang mempergunakan perkataan yang tidak berguna untuk menyesatkan (manusia) dari jalan Allah tanpa pengetahuan dan menjadikan jalan Allah itu olok-olokan. Mereka itu akan memperoleh azab yang menghinakan,

dan apabila dibacakan kepadanya ayat-ayat Kami, dia berpaling dengan menyombongkan diri seolah-olah dia belum mendengarnya, seakan-akan ada sumbat di kedua telinganya; maka beri khabar gembiralah dia dengan azab yang pedih".
[QS:'Luqman, ayat 1-7]



ampun dan maaflah yang terlebih dahulu kami pohonkan,
sesungguhnya surah Luqman tersebut juga adalah kepada kita yang terlebih dahulu dan
tiadalah
niat
kami
menujukan
kepada
sesiapa,

kerana Al-Quran & al hadis itu adalah sebagai panduan
kepada
kita
semua
umat manusia.


astagh'firullahiladzim...,
(kami jua memohon ampun kepada Allah Yang Maha Besar yang tiada Tuhan yang disembah melainkan Dia yang hidup dan kepadaNya kami bertaubat.)
mohon ampun dan maaf andai kami sudah terlebih bicara.



berfirman Allah SWT:
"Dengan menyebut nama Allah Yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang.

Dan (ingatlah) ketika Lukman berkata kepada anaknya, di waktu ia memberi pelajaran kepadanya:
"Hai anakku, janganlah kamu mempersekutukan (Allah) sesungguhnya mempersekutukan (Allah) adalah benar-benar kelaliman yang besar".
[QS:'Luqman, ayat 13]


telah berfirman Allah SWT:

(Lukman berkata): "Hai anakku, sesungguhnya jika ada (sesuatu perbuatan) seberat biji sawi, dan berada dalam batu atau di langit atau di dalam bumi, niscaya Allah akan mendatangkannya (membalasinya).
Sesungguhnya Allah Maha Halus lagi Maha Mengetahui.
[QS:'Luqman, ayat 16]



ampun dan maaf kami pohonkan kepada semua,
sesungguhnya tiadalah lain niat hati kami melainkan niat suci bagi mendokan kepada kita semua agar kita semua mendapat kejayaan, insyaAllah.


akhirul kalam,
sesungguhnya betapalah besar anugerah Allah kepada kita tentang surah Luqman ini;

telah berfirman Allah SWT:
"Dan janganlah kamu memalingkan mukamu dari manusia (karena sombong) dan janganlah kamu berjalan di muka bumi dengan angkuh. Sesungguhnya Allah tidak menyukai orang-orang yang sombong lagi membanggakan diri."
[QS:'Luqman, ayat 18]


astagh'firullahiladzim...,
'allazi laillahhaillahu wal hai'yyul qhai'yyum mu waatubuilaih...,
La ilahaillallah huwahdahu la syarikalah,
lahulmul kuwalahul hamduyuhyi wayumitu wahuwa'ala kullisyai'in qhodir...,

kitalah jua yang telah menzalimi diri kita sendiri,

mohon ampun dan maaf, semoga saudara adik azli shukri dan kita semua mengerti dan memahami,
dan jua saling mengerti dan saling memahami,





salam hormat, salam penuh kaseh sayang,
taman-taman ilmu
azlishukri said…
taman2 ilmu - nasihat2 yang mulia..terima kasih atas peringatan..
mariahsj said…
Assalammualaikum,
Astagfirullah..., nama saya juga disebut sama sedangkan saya sedang cuti sakit di rumah.
Azli, Saya sangka anda seorang yang bijaksana tetapi saya sangat kecewa dengan anda.
Datuk Adil,whoever you are,
Silalah berlaku adil dan tidak akan hanya mendengar daripada sebelah pihak sahaja atau orang ketiga. Sebagai ahli perniagaan yang hebat, anda lebih berpengalaman.
Kami pun pernah jadi "kuli" satu masa dahulu sebelum kami menjadi editor tetapi kami menerimanya untuk belajar. Alhamdullilah, saya sangat berterima kasih kepada editor-editor saya dahulu kerana menjadikan saya seperti hari ini, walaupun tidaklah sehebat Azli.
Azli, tujuan meletakkan anda sebagai timbalan editor dan bukan editor sebenarnya untuk memastikan anda benar-benar mahir sebelum memegang jawatan tersebut, dan memberi anda masa dan ruang untuk belajar. Juga untuk menghindari anda bertanggungjawab secara langsung jika berlaku masalah atau kesilapan kerana anda masih baru. Editor kanan dan ketua editor yang bertanggungjawab ketika anda belajar menangani majalah. Jawatan timbalan editor telah lama wujud sejak saya mula bekerja di dbp dahulu.
Azli, selamat berjaya di tempat baru. Gunakanlah sebaik-baiknya ilmu yang telah anda pelajari di dewan bahasa dan pustaka, daripada tiada apa-apa pengalaman sehingga menjadi editor yang baik, di sana.
Semoga Allah swt memberkati kita semua di 10 muharam yang mulia dan penuh sejarah ini.
azlishukri said…
saya tidak tahu siapa yang menulisnya...saya hanya membenarkan sesiapa pun memberi komen.

- saya tidak mendakwa saya hebat
- saya menceritakan apa sebenar yang berlaku
- terpulang kepada sesiapa yang ingin percaya
- semua orang ada hak untuk mempertahankan harga dirinya
- Saya tak pernah menyalahkan sesiapa pun - melahirkan rasa hati tidak bermakna tidak puas hati.
- nama Kak Ton tiada dalam cerita saya, harap maklum.
- para editor harus belajar menerima kritikan, jika tidak kita tidak akan berjaya.
azlishukri said…
"Azli, Saya sangka anda seorang yang bijaksana tetapi saya sangat kecewa dengan anda."

Terpulang, masing2 ada persepsi masing2, tetapi saya mohon agar kak ton membaca hikayat ini sampai abis - jika ada kebenaran di sana, maka sokonglah. saya tidak pernah peduli jawatan saya, tetapi saya sangat kecewa ada orang yang sengaja menyemarakkan api. mohon ampun dan maaf kalau ada terkasar bahasa.
azlishukri said…
mungkin kak ton kurang memahami tulisan saya. Jika kita mahu seseorang itu belajar dan menimba ilmu pengetahuan terlebih dahulu, saya fikir tidaklah perlu seseorang itu diberikan tugas sebagai editor - dgn kata lain berikan sahaja jawatan Timbalan Editor dan berfungsi serta bertanggungjawab bersesuaian dengan gelarannya, mudahkan? tidaklah perlu di dalam name card ditulis "editor" manakala di dalam majalah ditulis "Timbalan Editor" orang jadi keliru.

jadi pokok persoalan ini adalah mudah. saya tak peduli kerja apa2 pun, tetapi biarlah ia mengikut lunas undang2 - jika di dalam SKT ditulis editor, maka editorlah dia, jika tidak mahu maka janganlah bebankan seseorang itu dengan nama jawatan yang rendah, tetapi tanggungjawabnhya tidak seperti nama jawatan tersebut.

berapa banyak penulis dan orang luar yang bertanya kepada saya, mana editor awak? apa saya nak jawab? jadi ambillah kes saya ini sebagai pengajaran, saya tak meminta apa2 pun. cuma jadikan ia pengajaran untuk masa akan datang.
Anonymous said…
Woi anonymous, yg ko sibuk2 nk suruh dato adil iklankan jawatan ape pasai, lantak dialah nak offer kt sapa pun. tak tau citer, x yah berlagak mcm tau. Pastu yg ko sibuk2 hal azli jgk ape pasai, baik ko g wt keje ko sendiri atau ko terlibat skali ke menjatuhkn azli shukri?

Pilihan Pembaca

Banyak Membaca Buku Cara Terbaik Bayar Yuran Kemalasan

MENURUT ABANGNYA, ELON MUSK DIBESARKAN DENGAN CARA MEMBACA DUA BUAH BUKU SEHARI. Manakala Mark Zuckerberg membaca sekurang-kurangnya sebuah buku setiap dua minggu. Bill Gates pula membaca 50 buah buku setahun. Dan Warren Buffet menganggarkan 80 peratus daripada waktu bekerjanya digunakan untuk membaca. Dia percaya kepintarannya adalah hasil daripada tabiat membaca. Apabila selesai menyertai apa sahaja kursus perniagaan, selalu kita dengar rungutan seumpama ini, "Kalau inilah modul dan ilmunya, aku pun tahu. Tak berbaloi rasanya bayar ribu-ribu hanya untuk belajar ilmu yang boleh dapat percuma di internet." Saya tidak salahkan sangat penganjur program. Saya salahkan diri sendiri. Kita sebenarnya tidak membayar yuran "kebodohan", kita membayar yuran "kemalasan". Kita malas membaca dan malas mencari maklumat dan ilmu, akhirnya kita mudah ditipu melalui kursus yang ilmunya boleh diperoleh dengan mudah di alam maya.   Bagi golongan usahawan yang suka membaca

UMNO ke Arah Pemulihan?

UMNO KE ARAH PEMULIHAN? Semalam, Datuk Norza Zakaria, Ketua Pemuda UMNO Wilayah Persekutuan dihadap ke mahkamah atas tuduhan rasuah untuk pemilihan parti hujung bulan ini. Saya tidak mahu banyak komen dalam hal ini. Saya percaya ramai lagi yang terlibat - dan yang dituduh pasti akan mendakwa bahawa mereka teraniaya, sebelum ini Datuk Seri Azalina Othman turut menerima nasib yang sama apabila pegawai kananya ditemui bersama dengan wang berjumlah RM70 000 dan disyaki untuk tujuan politik wang. Saya agak sedih jika begini keadaan UMNO, di saat-saat UMNO memerlukan pemimpin yang bersih dan ikhlas dalam mengemudi parti tersebut pada hujung bulan ini. Pemimpin-pemimpin UMNO harus faham, fitnah terjadi kepada UMNO adalah disebabkan sikap mereka yang memudahkan orang ramai memandang negatif kepada UMNO. Hentikan perbuatan memberi duit untuk mendapatkan sokongan. Manakala para perwakilan pula, tolong hentikan perbuatan meminta wang dan imbuhan daripada calon-calon tertentu,- semua ini jelas h

Semua Bloggers Pro-Mukhriz Diminta Memberi Sokongan Moral

MEMBERI SOKONGAN MORAL KEPADA DATUK MUKHRIZ MAHATHIR Saya sudah katakan, bahawa Khairy mempunyai masalah, dan terlibat dalam "isu" yang selama ini dilaung-laungkan oleh pihak akar umbi, apabila lembaga disiplin memberi amaran kepada Khairy dengan sebegitu rupa, sebentar tadi apakah kita masih mahu memilih Khairy sebagai Ketua Pemuda UMNO Malaysia? Saya sudah berkali-kali menjelaskan dalam blog saya ini, dari tahun lepas lagi bahawa Khairy telah gagal sebagai Naib Ketua Pemuda UMNO, dan sekarang buktinya telah jelas. Saya menyeru kepada semua ahli UMNO memberi sokongan kepada Datuk Mukhriz Mahathir sebagai KETUA PEMUDA UMNO yang baharu, Dan sekarang dengan secara rasminya, saya membuka peluang kepada seluruh bloggers meletakkan komen sokongan anda ke blog ini secara besar-besaran, sebagai satu usaha menyokong Datuk Mukhriz Mahathir sebagai Ketua Pemuda. Amaran , mana-mana komen yang cuba membuat provokasi, akan dipadam, hanya komen yang memberi sokongan moral kepada Datuk Mukh