Tetamu Kehormat...

April 17, 2011

Kejutan Yang Masih Belum Hilang!

Walau apa pun hujah dan alasan yang diberikan - saya tetap berpendirian bahawa BN telah tewas dari segi moral. Sentimen pengundi Cina masih tetap berpihak kepada DAP, dan mereka benar-benar mahu melakukan perubahan. MCA telah gagal dalam menarik pengundi Cina agar kembali kepada BN - nampaknya tiada keyakinan pengudi Cina terhadap BN. Soalan yang perlu dijawab adalah, apakah Sarawak masih menjadi negeri selamat untuk BN menguasai kerusi Parlimen dalam PRU yang akan datang? Saya tidak fikir bahawa kerusi parlimen dari Sarawak akan terus menjadi talian hayat kepada BN. Kita harus berhati-hati dalam hal ini. Komitmen masyarakat Cina dalam menyokong DAP sangat menakutkan. Mereka bakal menjadi kuasa penentu dan pendesak yang berpengaruh, sekiranya orang Melayu terus berpecah belah. Di sisi lain pula, sudah tiba masanya kerajaan memberi tumpuan yang serius dan menjaga kepentingan orang Melayu yang setia menyokong BN selama ini. Dan keputusan pilihan raya Sarawak hari ini, sebenarnya mengandungi mesej yang sangat jelas bahawa Pulau Pinang tidak mungkin akan kembali ke tangan BN! Malah, pilihan raya ini juga, adalah bukti nyata bahawa BN menang di atas kertas, tetapi kecundang di medan perang. Yang lebih membimbangkan, bagaimana pula nasib BN di semenanjung? Nampaknya, DAP semakin kukuh, manakala PAS dan PKR pula, tidak ubah seperti seekor kuda tunggangan parti tersebut. Dengan kata mudah - PKR hancur, PAS lebur, DAP subur dan BN kebulur. Kita sebenarnya berada di garis persimpangan. Realiti sekarang mezahirkan politik masyarakat Cina yang tidak lagi menyokong BN!

37 comments:

Anonymous said...

benarlah kata mu wahai orang muda

Muhammad Azli Shukri said...

tq

Anonymous said...

ya Allah, baru tahu ke fakta ni? Ngape lembab benor?

To Live Again said...

Dulu diaorg memberi alasan bahawa org cina MERAJUK kononnya sebab pak lah gagal menguruskan negara dengan baik sehingga mereka susah hendak CARI MAKAN..Mula2 sy percaya jugak dgn fakta ni..

Tp selepas berlaku peralihan kepimpinan dan DS Najib pon dh menujukkan komitmen mengubah keadaan itu malahan kejayaan pon telah menjelma sedikit demi sedikit, namun tiada lgsg tanda2 yg mereka sudah RUJUK kembali dgn BN malahan memanjangkan MERAJUK itu...

Nampak jelas yg MERAJUK 2 hanyalah semata2 alasan.Ini kerana mereka sudah nampak peluang yg selama ini mereka anggap MUSATHIL kini semakin hampir dgn JANGKAUAN mereka.Betul la kata org bangsa CINA adalah bangsa yg plg berbahaya selepas YAHUDI!

rumi said...

Ramai orang Melayu sudah sedar akan hakikat ini.Persoalannya,adakah najib juga sedar?Atau masih mengharapkan undi Cina kembali dengan memujuk mereka sampai menjauhhatikan penyokong2 setia BN i.e orang Melayu/Bumiputera?

Kerajaan(baca najib)harus mengambilkira sifir mudah ini;cina akan undi pembangkang,Melayu/Bumiputera akan undi BN.Berdasarkan sifir mudah itu kerajaan yg memerintah harus menjaga hati orang2 Melayu/Bumiputera LEBIH drpd orang2 Cina!

Ini bukan bermaksud kerajaan boleh menindas mereka.Tidak sama sekali.Tapi kerajaan harus tegas.Anak yg degil dan tidak mendengar kata apakah harus semakin diturut apa saja kemahuannya?Apakah harus semakin dimanja dan dilebihkan dari anak2 yg lain yg baik?

Kerajaan sebagai bapa harus lebih mengutamakan anak2nya yg baik mulai sekarang sebelum anak2 ini merajuk dan membawa diri.Nanti barulah yg dikejar tak dapat yg dikendong berciciran pula!

Apa ruginya kerajaan dengan melebihkan Melayu/Bumiputera kalau sudah tentu Melayu/Bumi yg dibantu pandai membalas budi?Dan apa pula untungnya kerajaan beriya2 menurut kehendak Cina sedangkan cina tetap dengan DAPnya dan menjauhi kerajaan?

Bayangkan begini kerajaan(baca najib)terus dengan polisi 'pro cina'nya dan undi Melayu semakin berkurang(kerana jauh hati)manakala undi Cina juga tidak bertambah(kerana cina tak makan pujuk).Siapa yg rugi?

Anonymous said...

Prinsipnya mudah sahaja, nak menang ,walau lebih satu undi,dikra PEMENANG.Memang demokrasi subur, PKR LEBUR, PAS BERKUBUR, BN KEBULUR, Waimma, satu UNDI mesti di cari,bagi ketentuan MENANG,Begitulah PRINSIPNYA, jadi dengan satu itu menjadi beribu beribu .Fikir fikir ,berikan/ deligate kepada mereka mereka yang mahu dan tahu , InsyAllah BN akan menang, mungkin di SARAWAK iklim politinya berlainan darei Semenanjung, Jadikan mereka rakan , mungkin sekarang mereka {rakan } munyusup masuk kedalam kelambu lawan, untuk dapat tahu strategi nya, jadi "SWING BACK"sokongan dari mereka akan terjadi ,kalau ada strategi yang dah di deligatekan kepada mereka.Berikan penoh kepercayaan kepada mereka.

Anonymous said...

Saudara,
Alhamdulillah Allah tunjukkan kebenaran. Mintalah baca, kaji dan sampaikan di mana punca kejatuhan kita. Bacalah dari kisah runtuhan Sejarah Lama dan kita akan tahu siapa mereka. Salam. Mohon dibaca http://www.sabrizain.org/malaya/port1.htm

Anonymous said...

selagi orang Melayu tidak bersatu, selagi itulah mereka berani. Kerana mereka yakin di dalam situasi sekarang, akan ada pengundi Melayu yang pasti mengundi mereka. Buatlah apa pun, mereka tetap akan disokong bahkan sampai pemimpin Islam sendiri sanggup menggunakan hujah-hujah Al-quran demi untuk mempertahankan tindakan DAP.

Antibarua said...

ALHAMDULILLAH,congratulation to all Sarawakians... we wins.. rakyat's wins, melayu bumiputera wins.

bersatulah melayu bumiputera, apakah anda masih buta dengan mainan politik kaum cina?

sgray said...

Setuju..walaupun nampak lurus ,kelingking masih berkait bro.

Taniah atas kemenangan BN...

Jelas bro BN menang tapi semakin banyak juga kampung mula tergadai dari perangkaan kemenangan kita.

Pengingatkan kepada yang leka.."Babi tetap haram,biar bersih macam mana pun .Jadi janganlah dibiarkan perternakan mereka membiak" disogokkan dan dimanjakan dengan segala macam keperluan yang berlebihan, melebihi keperluan orang2 yang benar2 memerlukan.

Akhirnya penduduk berhampiran yang berhijrah..
Fikir2kanlah bersama.

wallahuwa'lam

Anonymous said...

Kawan aku cakap..., kaum cina ni MACAM KERA JAMBUL KELABU...

Kera jambul kelabu ni.., kalau bagi pisang dia gigit tangan..., kalau tak bagi apa-apa., dia GIGIT BETIS....

Anonymous said...

Benar kata saudara. Tapi bilakah orang kita melayu nak sama-sama sedar. Kalau cina boleh bersatu, mengapa kita tetap bercakaran, malah ramai yang masih sanggup menjadi sekutu yang setia dalam menghancurkan bangsa sendiri. YA ALLAH BERILAH KESEDARAN KEPADA SAUDAR-SAUDARA KU DAN BUKAKAN LAH HATI DAN MATA MEREKA.....AMIIIN.

Batu Bara said...

Kepada kerajaan tolong utamakan penyokong, dan bumiputra.Dahulukan kami yang setia.

YM said...

dalam hal ni aku dh nmpk sesuatu!!

selama ni yg tk byk berkokok ialah DAP

dan macam2 isu yg kena kepala Anwar, depa tak kecoh sgt pn..dia je

sebbnya depa tau yg apa pun yg jadi pada PAS dan PKR, untungnya DAP!!!


Dan PRU13 nanti, aku yakin DAP akan menang lebih besar sebbnya depa dh tunggang PKR dan PAS cukup2.

Maka, berpeluanglah Kitsiang anak beranak mencium kerusi PM di putrajaya

ini tak mustahil
aku harap tk terjadi tapi tanda2 dh ada

Muhammad Azli Shukri said...

tq

shamshul anuar said...

SAudara azli,

Masalah Najib ialah ia tidak nampak yang orang Cina tidak lagi menyokong BN. Bukan kerana BN tak prihatin dengan aspirasi orang Cina.

Bukan kerana masalah kaum keluarga menguasai parti kerana dalam PR, masalah itu sungguh teruk. DAP adalah parti anak beranak dan PKR dikuasai oleh Anwar dan keluarga juga.

Orang Cina TIDAK LAGI MENYOKONG BN KERANA UMNO menguasai BN walhal dalam PR, DAP berkuasa. Maknanya jika BN tumbang, yang paling untung ialah orang Cina kerana DAP akan ambil alih.

Maka kita semua boleh bayangkan kehidupan dimana ekonomi dan politik dikuasai orang Cina. Tak payah susah susah nak bayangksn. Pulau pinang adalah "preview" masa depan Malaysia tanpa UMNO berkuasa.

Najib mesti terima hakikat yang menyumbang RM5 juta untuk buat satu sekolah Cina tak akan buat oirang Cina sokong BN.

Najib mesti sedar yang oranng Cina berebut jadi rakan Facebook bukan bermakna mereka pangkah BN dalam pilihanraya. Najib mesti sedar bergambar bersama Persatuan perniagaan Cina juga tak akan bawa undi Cina masuk BN.

Najib mesti sedar 1Malaysia diterima tetapi DAP tetap disokong.Dan Najib messti sedar longgarkan syarat kewarganegaraan( maknanya tak payah fasih berbahasa Melayu walaupun 70 tahun tinggal di Malaysia) TETAP tak dapat undi orang Cina.

YANG MESTI NAJIB BUAT
1) Buang jauh jauh sikap terhegeh hegeh menagih undi orang Cina. Dah berapa kali diberi nasihat. Jangan beri sumbangan pada orang Cina menjelang pilihanraya. Mereka akan pandang rendah BNN seolah olah hidup mati BN ditangan orang Cina.

Sebaliknya cakap segala permintaan untuk Sekolah Cina akan diberi jika BN menang dikawasan itu.

2) Kuota untuk MCA dan Gerakan dalam Kabinert diberi pada UMNO atau kaum lain yang menyokong BN. Jika pada pilihanraya akan datang, MCA tewas teruk, maka tak perlu lantik Senator dari MCA. Beri saja jawatan Menteri pada Ahli Parlimen UMNO.

DEngan ini, UMNO menyedarkan orang Cina bahawa mereka sendiri akan rugi jika tidak sokong MCA.

3) Hargailah orang yang menyokong anda. Di Sarawak, terbukti BN menang di kawasan Melayu dan Iban/Dayak. Maka jawatan yang sebelum ini dipegang oleh oranng Cina patut diberi pada ADUN Melayu/Iban. Buat apa lantik wakil SUPP sebab dah kalah teruk.

4) Jangan ambil mudah sokongan Melayu. Najib mungkin tak perasan orang Melayu banyak terasa hati bila mereka rada orang Cina dilebihkan.

5) Dan yang paling penting, zaman untuk UMNO "babysit" MCA dan Gerakan sudah berakhir. Maknanya jangan letak wakil MCA dan Gerakan dikawasan majorii Melayu.

Apa jadi pada Bandar Tun razak, Teluk Kemang, Kuantan? BN tewas bukan kerana orang Melayu tak suka BN tetapi mereka pun dah bosan lantik wakil Cina di kawasan Melayu. Mereka nak Melayu wakili mereka.

Biar MCA dan Gerakan "bertempur" dengan DAP di kawasan Cina. Barulah MCA terpaksa bekerja habis-habisan untuk menang. Kalau tidak jadi dinosour. Segala fitnah DAP terpaksa dijawab.

6) Najib mesti sedar yang dimahukan oleh orang Cina ialah satu parti yang tidak dikuasai Melayu( kerana dihasut DAP bahawa UMNO itu zalim). PR itu menepati citarasa orang Cina.

Ia gabungan tiga parti politik. PAS bebas bercakap pasal Islam tetapi tindak tanduk hampir semuanya berperang dengan Islam dan Melayu.

PKR pula alat memenuhi cita cita peribadi Anwar nak jadi PM. Dan Anwar tak kisah negara tergadai asal jadi PM.

DAn DAP pula menguasai PR. Kesemuanya mesti ada persetujuan DAP.

Sementara tulang belakang BN ialah UMNO. Dan UMNO pula sekurang kurangnya jaga orang Melayu . Ini bertentangan dengan aspirasi orang Cina.

Jadi Najib janganlah jadi bodoh. Setinggi mana pun hadiah diberi pada orang Cina, mereka tidak lagi akan menyokong BN.

KECUALI UMNO BRERPERANG DENGAN ORANG MELAYU seperti PKR dan PAS.

,

Anonymous said...

congratulations to Pakatan on the additional; but now might be the time for PKR to consider that it's very own greed for seats might be resulting in the loss. If you guys start fighting for seats within Pakatan in the upcoming General Elections, expect the very same results as today.

shamshul anuar said...

SAUDARA Azli,

1 UNDI UNTUK PAS =1 UNDI UNTUK DAP

Pada pilihanraya akan datang, saya menyeru sekalian orang Melayu( umat Nabi Muhammad SAW) supaya menolak calon PAS. Ini kerana setiap kali kita memangkah PAS, kita memperkuatkan DAP , satu parti yang berperang dengan orang Melayu.

Kepada PAS, semoga kebencian sesama saudara seagama UMNO tidak membutakan hati anda yang musuh anda( dan saya) adalah DAP.

Ingatlah wahai PAS, jika DAP berkuasa, gerai Melayu( tak kira penyokong UMNO, PAS, PKR) akan dirobohkan kerama seuanya Melayu.

Ingatlah PAS bahawa tumbangnya UMNI akan bawa malapetaka pada PAS juga kerana anda juga Melayu. Jika anda fikir anda akan ambil alih tempat UMNO, anda bermimpi sebenarnya.

Anonymous said...

Setuju dengan pandangan saudara. Sudah tiba masanya orang melayu memperkukuhkan barisan. Orang UMNO, PAS, PKR, DAP dan apa-apa lagi mesti bersatu dari sekarang...lupakan sengketa lama. Jelaskan apakah matlamat mereka. Mereka hendak mengusai Tanah air ini dengan kuasa politik pula, sudahlah ekonomi dapat pada mereka semua....apa yang ada pada kita lagi...Jangan harap kepada mereka lagi, kita adalah majoriti...gunakan kuasa majoriti kita untuk menang tanpa mengharapkan pertolongan mereka. Jangan mengemis lagi kepada mereka...mereka sudah tunjuk jalan apakah arah tuju mereka. Tak faham lagi ke...

Amin. 17 April 2011 12:AM

relevan said...

Sudah nampak sekarang..komitmen pengundi Cina arah mana,,

Anonymous said...

DAP menang SUPP kalah, yang menang pun cina yang kalah pun cina. Itulah apasal duk pecah sempadan tahun awal tahun 2000an dulu bagi byk parlimen kwsn bukan melayu...

Esperalzi said...

Saya mempunyai pandangan yg berbeza. Saya tak merasa risau dgn keputusan PRN Sarawak, dan saya tetap mengatakan bahawa BN telah melakukan yg terbaik. Saya merasakan adalah satu hikmah orang Cina Malaysia telah menunjukkan belang mereka sebenar..

Ya undi Cina, itu dikatakan isu. Kenapa kita terlalu bimbang dengan undi Cina dan terlalu memberi fokus kepadanya? Memang benar, org Cina Malaysia telah membuat satu keputusan strategik untuk tidak lagi menyokong BN. Lantas bagaimana? Apakah kita di pihak UMNO/BN mesti bersusah hati sampai kiamat kerana undi Cina telah hilang buat selama2nya? Should we keep brooding over spilt milk and the loss of Chinese support?

Bagi saya senang saja. Kalau Cina dah buat keputusan strategik untuk tidak lagi menyokong BN, maka BN, terutama UMNO,juga mesti membuat keputusan strategik menolak orang Cina. Kita tidak lagi perlu orang Cina dan undi mereka. Ketepikan orang Cina. Biar mereka dengan labu mereka.

Mulai sekarang, pinggirkan orang Cina dari semua arus pembangunan sosio-ekonomi negara. Jangan lagi dibelanjakan walau satu sen pun untuk kepentingan orang Cina atau untuk kawasan mereka. Saya tidak mahu lagi melihat kerajaan BN terlalu menyokong sekolah Cina, bahasa Cina, budaya Cina dan lain-lain-lain kepentingan orang Cina.

Sebagai contoh, saya sarankan kerajaan hapuskan semua program bahasa Cina dari semua saluran TV dan radio milik kerajaan, termasuk berita bahasa Cina. Sistem sekolah Cina juga perlu dilemahkan dengan harapan untuk menghapuskan sistem ini sama sekali. Di samping itu, jangan diberikan walau satu pun jawatan Menteri kepada orang Cina dalam Kabinet Pusat atau kabinet kerajaan negeri di mana sudah jelas orang Cina tidak lagi menyokong BN.

Oh ya, orang Cina akan melenting, mengamuk dan menyalak. Tapi biarkan. Mereka tidak boleh berbuat apa2 selain menyalak. Mereka sudah tidak ada lagi kuasa untuk gertak atau ancam BN. Kalau dulu mereka boleh ancam dan gertak BN untuk tidak undi undi BN jika tak dapat itu dan ini. Tapi sekarang sudah terbukti bahawa walaupun diberikan emas, gunung, bulan dan bintang, Cina tetap tak akan undi BN. Jadi buat apa2 BN masih terhegeh2 mahukan undi Cina? Tolak orang Cina dan undi mereka. Inilah keputusan strategik yang perlu diambil oleh UMNO dan orang2 Melayu. Zaman kita perlu takut dengan orang Cina dan pengaruh mereka sudah selesai. We must move on, with or without the Chinese..

Esperalzi said...

..bersambung dari yang atas:

Kita kena ingat bahawa objektif orang Cina bukan lagi tentang isu2 'bread and butter' atau isu periuk nasi; objektif mereka, melalui agenda besar DAP, adalah untuk merampas pemerintahan dan kuasa negara Malaysia dari orang Melayu/Bumiputra.

Orang2 Cina mahu menjadi pemerintah dan penguasa negara Malaysia sebagaimana kedudukan mereka di Singapura. Mereka mahu membentuk negara Malaysia baru pimpinan Cina di mana tidak ada lagi Bumiputera dan Bukan Bumiputera, di mana orang Melayu bukan lagi boleh dianggap sebagai Bumiputera tetapi adalah berstatus kaum pendatang yang berasal dari Indonesia sebagaimana orang Cina juga berstatus kaum pendatang yang berasal dari China.

Bagi orang Cina Malaysia, hanya Orang Asli saja penduduk asal Malaysia dan layak menerima hak2 istimewa, tapi bukan orang Melayu yang merupakan kaum pendatang dari Indonesia. Oleh itu, semua hak istimewa orang Melayu perlu dihapuskan di dalam Malaysia Baru pimpinan Cina, termasuk hak orang Melayu untuk mempunyai Raja-Raja Melayu serta kedudukan istimewa agama Islam, budaya dan bahasa Melayu..

Saran saya ini mungkin berbunyi ekstremis dan drastik tapi ini adalah keputusan strategik yang mesti diambil UMNO kerana orang Cina juga telah mengambil keputusan strategik untuk menentang orang Melayu/Bumiputera melalui undi dan sokongan padu mereka pada DAP.

Bagi saya, orang Cina Malaysia kini sedang mengancam survival orang Melayu/Bumiputera di Malaysia. Kita tak boleh lagi bermalu alah dengan orang Cina. Trend mengundi orang Cina menunjukkan betapa racistnya orang Cina Malaysia dengan segala agenda keCinaan mereka. Kita juga perlu racist dengan mereka..

UMNO mulai sekarang mesti membentuk satu strategi memerintah Malaysia tanpa memerlukan sokongan orang Cina. Kita telah menang di Sarawak tanpa sokongan orang Cina, maka kita tetap boleh menang di Semenanjung tanpa sokongan Cina. Di samping itu, UMNO juga mesti lebih agressif untuk melemah, bahkan menghancurkan, PKR dan PAS sekiranya inilah satu2nya jalan untuk mengekalkan perpaduan Melayu..

Anonymous said...

Ini adalah pengajaran paling pahit buat UMNgOk...

Ada orang Melayu dan beragama islam...ditentang, diserang habis2an...PAS dan PKR tu bukankah orang Melayu dan beragama islam yg ramai didalam nya...

Tak cukup dengan paper Utusan Meloye, Berita Hairan...guna pulak TV1 dan TV3suku...panggil pulak SiZul, Zahrain, Mahadet, RPK dan banyak lagi tukang karut...hina, keji Nik Aziz, Anwar, Hj Hadi dengan berbagai fitnah dan tohmahan...

Tahu tak...kalau orang Melayu berperang dengan orang Melayu...bangsa lain senyum dan gelak mengekek dalam hati...MAMPUSLAH KAU MELAYU, ISLAM...gaduhlah lama2...lepas tu balik kampong tanam ubi kayu (Ingat 13 Mei)...

Orang Melayu yg berkuasa sekarang ni pura2 tak nampak segala kebejatan yg berlaku disekitarnya...janji aku boleh memboroikan perut aku, anak bini aku, saudara mara aku...yg lain pergi jahanam...Melayu, Islam nak melingkup...lantaklak...kalau boleh nak berkuasa 50 tahun lagi...

Renung2kanlah...

Esperalzi said...

Anonymous April 17, 2011 2:08 PM:

"Ada orang Melayu dan beragama islam...ditentang, diserang habis2an...PAS dan PKR tu bukankah orang Melayu dan beragama islam yg ramai didalam nya.

-----------------------
Kau dan PASngok dan PKRngok tu yg patut renung!

Bukan Muslim2 UMNO yg tentang Muslim2 PASngok dan PKRngok..tapi Muslim2 dari PASngok dan PKRngok yang mati2an menentang UMNO setelah dirasuk syaitan dan DAP. Org2 PASngok dah pun kafirkan org2 UMNO disamping mereka tak lagi mengaku mereka Melayu. PASngok juga dah rosak aqidah kerana telah menggadai semua prinsip perjuangan Islamnya demi mendapatkan undi kafir. Siapa menentang siapa? Kau jangan buat fitnah

Kamu orang2 PASngpk dan PKRngok adalah musuh Allah, musuh Rasulullah dan musuh Islam kerana bersekongkol dgn kafir DAP semata2 utk menjatuhkan kerajaan pimpinan Muslim yg diterajui UMNO/BN.

Islam melarang umatnya menyerahkan negeri Islam, negara Islam dan kuasa memerintah di negeri/negara Islam kepada org2 kafir, bahkan kita wajib berperang menentang kafir jika mereka mau menakluk negara Islam.

Tapi inilah yg dilakukan oleh PASngok dan PKRngok, ia itu utk menyerahkan negeri2 di Malaysia serta nnegara Malaysia dan kuasa memerintah kepada kafir2 DAP. Apakah kamu org2 PASngok dan PKRngok akan masuk syurga dari pengkhianatan kamu terhadap umat Islam Malaysia dgn cara kamu sekongkol dgn kafir DAP?

Sebab itu semua solat hajat kamu gagal kerana Allah tak akan penuhi hajat jahat kamu yg pro-kafir dan anti-Islam. Bahkan, lebih banyak bala akan diturunkan Allah ke atas PASngok dan PKRngok dalam masa terdekat ini. Kau tunggu dan lihat saja..

Kay bergembira dgn kemenangan Pembangkan di sarawak. Tapi dari 15 kerusi yg dimenangi Pembangkang, berapa biji dimenangi Muslim2 PASngok dan PKRngok? Tak ada sebiji pun! Semua 15 kerusi DAPigs dan PKRngok dimenangi oleh org KAFIR. PASngok langsung tak menang apa2. Apakah 15 wakil kafit Pembangkang ini akan memperjuangkan Islam dan kepentingan Muslim di Sarawak?

Renung2kan lah krn kau tu yg patut renung..

Anonymous said...

Demi suvival politik dan periok nasi, tak mustahil DAP akan dirujuk untuk jadi komponen baru BN. Hal bangsa ketepikan sebab selama ni pun melayu cuma dijadikan senbjata untuk simpati je. Kalau betul2 ikhlas, kita yg bodoh berfikir atau kera dihutan pun akan bertanya begini; Kenapa tak berusaha majukan kelantan dan trengganu setanding Pulau Pinang? Sebab melayu masih ramai lagi ke? Atau Cina masih kurang menyengat. Rumusannya rakyat kini tahu apa itu sandiwara, cuma peminat wrestling saja yg masih percaya slogan melayu yg dimainkan pemimpin negara itu betul2 ikhlas, sama peminat wrestling yg berkata tumbkan dan penendang serta kalah menang itu betul2.
Tiada kuasa ditangan, projek pun tiada, alibaba pun blah, nak usaha sendiri tak pandai basic, yg tau sikit2 pun kroni belaan, tu pun takat tukang pungut hasil %. Makanya wang sebenarnya yg dibimbangi semakin jauh, bukannya melayu, maupun agama.

Anonymous said...

Ramai sangat org melayu yg terlalu bodoh dalam politik, makanya kita kena 'main' dengan pemimpin kita sendiri dan jadi tak ketahuan punca. Taktau punca pun nak juga bercakap tentang politik.
Cuba kita teliti betul2, yang menang dulu sebelum DAP pun SUPP dan SNAP. Cina juga. Yg menang kini DAP cina juga. Yang kita melenting ni adakah sebab kerusi melayu bertanding kalah dengan DAP. Atau ada agenda lain lebih menawan hati.

Anonymous said...

lu salah bro . . pendapat aku cina, bangsa pengkhianat, mereka sanggup guna melayu tak ada akhlak moral (anwar ibrahim) untuk memperoleh kepentingan mereka....dan sejarahnya dah berulangkali (zaman darurat, 13 mei, PRU 12)

mereka begitu angkuh sehingga mereka rasa boleh survive dlm lingkungan komuniti mereka sendiri...CIBAI lah

lu orang, bloggers kalau betul2 pejuang bangsa tulen mesti kasi hantam these PIGS biar dia org sedar diri sikit....jangan dok hantam melayu saja, nuar berahim PKR dan PAS dah tewas dah pun....

dampish_rasta@yahoo

Anonymous said...

Ada juga yg bangang beranalisa bodoh bahawa DAP nak perintah Sarawak mcm Singapore. Nak tawan macamana dengan jumpah kerusi sebanyak 15 sahaja, itupun kalau menang semua. Hujah bodoh ni akan memperbodohkan org. Kalau ya pun berjiwa BTN, jgn la bagi hujah yg dangkal sebegitu. Tak sesuai untuk pembaca blog, cuma sesuai untuk pembaca utusan atau bharian je atau lintas langsung di RTM. Sesuai berceramah di KEMAS. Tolong la.

Anonymous said...

biasanya melayu yg bodoh ialah melayu yg hipokrit. Cakap berdegar2 tapi cina lah tempat mencurah projek meraih rezeki mudah. Sebab apa melayu yg tak reti pegang tukul besi, tak reti baca plan boleh kaya? Boleh tolong jawab mai. YB yg selalu keluar duit tolong rakyat, sempat juga buat rumah besar, mana mai duitnya, sedangkan elaun lebih kurang gaji aku je. Ingat rakyat semua bodoh dan buta ke?

Anonymous said...

Melayu mana yang bodoh dan hipokrti, ke termasuk awaklah..!!! sebab ramai yang macam awaklah melayu jadi macam ni. Cari rezeki dengan cina kapir laknat buat apa...dah tahu haram apa nak muntah kedarah...kalau kerja dengan orang melayu payah sikit kata macam-macam, tapi kena maki dek cina laknat, tersengeh-sengeh, lawanlah.Tak lawan pula. rela kepala kena ketuk..namun tak lawan..kalau bangsa sendiri buat begitu dicaci maki. Jangan kerja dengan cina jadi hamba tokpek....biar tak makan, biar tak senantg..jangan sekali-kali kerja dan jadi hamba mereka. Zaman datok nenek kita memperjuangkan kemerdekaan makan ubi kayu aja....dapat hidup juga. Orang melayu kena buang tabiat bergantung pada orang lain, minta sedekah dan jadi hamb mereka. Buat sendiri bairlah susahpun....

Anonymous said...

Orang melayu perlu pemimpin yang kuat. Tetapkan haluan dan kukuhkan bukti dan buat kerja apa yang telah dirancang. Mereka tidak perlu diberikan banyak pilihan maka mereka akan terpaksa ikut. Itulah cara cina mengajar orang melayu selama ini.
Orang melayu bila jadi kuli tekunnya macam cina, bila jadi bos macam keling suka bergosip & politicking.
FOKUS!!!!

shamshul anuar said...

Saudara esperalzi,

Msalah melayu ialah kita hampir semuanya berperangai seolah olah kita kaum minoriti. Walhal kita kaum terbesar sekali.

Saya tak risau orang cina tak sokong bN kembali. Yang saya risaukan lihat pemimpin Melayu masih bermimpi.

PAS masih bermimpi yang mereka dapat pengaruhi DAP. Yang orang Melayu nampak ialah DAP mempengaruhi PAS. KIni PAS dah tak cakap pasal penubuhan negara Islam dah sebab ikut cakap "Boss", DAP.

UMNO pula dibawah Najib masih bermimpi yang dengan memberi segalanya pada tuntutan orang cina akan mengembalikan sokongan orang Cina.

Yang sebenarnya orang Cina tidak lagi menyokong BN kerana dalam BN, UMNO tunggaknya. Lebih baik sokong DAP yang jadi tunggak dalam PR.

DAn ramai anak muda Melayu masih bermimpi yang apa salahnya beri kuasa pada PR. Mereka terlupa tumbangnya UMNO makna berakhirlah kuasa politik orang Melayu.

Apabila diingatkan, dengan selamba mereka tuduh kita cuba gertak mereka untuk sokong UMNO. Mereka terlupa yang tumbangnya UMNO akan bawa DAP menguasai negara.

Selama ini yang menghalang cita cita DAP ialah kuasa politik orang Melayu melalui UMNO.

1000 tahun lalu, Raja Rajsa arab di Andalusia sibuk mengadakan pakatan dengan Raja Raja kristian untuk jatuhkan Raja Arab yang lain.

100 tahun lalu, Gabenor Arab , termakan dengan hasutan British berpakat jatuhkan Kerajaan sultan Osmani.

Saya berdoa supaya pada tahun 2011 dan tahun akan datang, tiada ahli politik Melayu yang termakan hasutan DAP untuk jatuhkan UMNO.

Ingat PAS, anda juga akan ditendang keluar bila UMNO tumbang.

Esperalzi said...

Sdr shamshul anuar..

Saya setuju 100% dengan pandangan sdr. Satu hujah yang bernas. Apa yg anda cakap ttg bangsa Melayu adalah betul, itu yg membuat saya sedih..

Paling saya setuju dgn pandangan anda ialah kenyataan anda bhw Cina tak akan lagi menyokong BN yg bertonggakkan UMNO kerana mereka sudah ada pakatan yang bertonggakan parti Cina (DAP)..kalau saya jadi Cina pun saya akan sokong PR kerana PR dikuasai sepenuhnya oleh DAP sebagai tonggaknya...

Masalahnya Melayu2 PR, terutama PAS, tak nampak ini. Saya pernah tegur seorang ahli PAS krn terlalu bersekongkol dgn kafir DAP. Apa jawabnya balik? Lebih kurang gini: "UMNO pun kafir juga. Kalau kita sokong UMNO pun kita masih sokong kafir. Kita dalam PAS sekadar pilih yg terbaik antara dua golongan kafir dan kita dapati golongan kafir DAP jauh lebih baik dari golongan kafir UMNO".

Lebih teruk, dia kata: "Kita kena sokong DAP sbb 80% penduduk Malaysia hari ini adalah bangsa Cina, maka kalau tak sokong DAP, kita minoriti Melayu nanti disembelih majoriti Cina". saya tanya dia mana dia dapat maklumat bhw 80% rakyat Malaysia Cina? Dia kata dia dan PAS ada maklumat.

Begitulah jahatnya org2 kafir PAS, taksub mereka kepada DAP bukan saja dah sampai ke tahap mengkafirkan UMNO tp dah sampai tahap gila hingga memutar belit data statistik negara bagi pihak DAP.Saya sungguh benci PAS dan org2 PAS, bahkan saya tidak lagi mengaku mereka Muslim dan Melayu. Mereka adalah golongan kafir laknat yg patut diperangi habis2an..

Namun, kita jangan berhenti menyumbang idea dan buah fikiran melalui blog2. Saya percaya pemimpin2 kita akan membaca tulisan2 kita dan mengambil iktibar. Mungkin skrg Najib terpaksa kowtow kpd Cina. tapi kita tunggu selepas keputusan PRU13 nanti. Insyallah, jika BN menang 2/3, saya percaya Najib akan buat apa yg patut. Saya juga percaya tokoh2 spt Tun Dr Mahathir sentiasa beri bimbingan kpd najib walau pun kita tak nampak. Buat masa ini, tangan Najib seolah2 masih terikat. Kita sabar saja lah hingga PRU13..

anaklangkawi said...

Maka patutnya BN sudah tahu siapa yg patut dijaga. ini tidak.. yg Bumiputra & sekolah agama rkkyat peruntukan sikit..

tapi yg Sek Jenis Kebangsaan ada yg bagi tanah sampai 2000hektar..

shamshul anuar said...

Saudara esperalzi,

Saya percaya seteruk mana pun suasana, jika kita berusaha, kita boleh perbaiki keadaan. Ramai kawan saya bertanya buat apa saya buang masa tulis dalam blog ini.

Saya kata jika tulisan saya dapat sedarkan walaupun seorang sahaja, saya bersyukur. Bayangkan jika ada 10000 Melayu yang sedar , yang menasihatkan 10000 rakan seagama sebangsa. Maka banyak kebaikan boleh dicapai.

Dari pengamatan saya, orang Melayu suka ambil mudah sesuatu perkara. Dan mereka senang ditipu kerana tidak mahu berfikir .

Saya pernash bertanya seorang rakan dari PAS , terlalu zalim sangatkah UMNO? Pernahkah dia halang saudara beribadat, cari rezeki, atau hadiri ceramah MohD Sabu?

Jawab rakan saya dari PAS mudah saja. Kami menentang UMNO kerana ia tak mahu tegakkan undang undang Islam.

Dan soalan sdaya buat dia merah muka. Apakah selama ii tindak tanduk ahli PAS ikut akhlak Nabi Muhammad SAW?

Saya beritahu dia selagi PAS tak ikut cara Nabi Muhammad SAW dalam berdakwah, selama itu ia tak dapat atasi UMNO.

Jujur saya katakan. saya nampak akhlak orang UMNO ramai yang lebih hebat dari orang PAS sendiri.

DOSA PAS pada Melayu ialah ia telah "menyuci bersihkan " DAP di pemikiran orang Melayu. Dulu orang Melayu teramat benci pada satu parti perkauman ini. Memang patut pun. Perjuangan DAP ialah untuk Dinasti Lim sahaja.

Orang cina dihasut untuk bencikan UMNO dan Melayu semata mata cita cita politik LIm anak beranak.

Tetapi PAS dengan sukarela buka jalan untuk DAP pecahkan undi Melayu

Anonymous said...

AKU SETUJU DENGAN BATU BARA ,MULAI SEKARANG KERAJAAN TOLONG SETOLONGNYA PUAK PUAK YANG BERMATIMATIAN SOKONG BN TAK KIRA MELAYU ,INDIA BUMIPUTERA SABAH DAN SARAWAK.TERUTAMANYA DALAM BIDANG PELAJARAN ,ANAK ANAK PENYOKONG BN INI DITATANG SEPENUHNYA BAGI APA SAJA ASALKAN MEREKA MAHU BELAJAR,ANAK ANAK PEMBANGKANG TERUTAMANYA ORANG PAS JANGAN DILAYAN LANGSUNG INI TIDAK, RAMAI ANAK ANAK ORANG PAS MASUK SEKOLAH ASRAMA ATAU IPTA,YANG SOKONG BN PUTIH MATA.JANGAN BAGI MUKA PADA MELAYU YANG MENENTANG KERAJAAN .BIAR MEREKA URUSKAN PELAJARAN ANAK MEREKA SENDIRI.YANG MAHU BERNIAGA BAGI PERUNTUKAN ,YANG MAHU BERTANI BAGI TANAH DAN PEMBIAYAAN.SEKTOR PERUNCITAN MOHON KERAJAAN KONGI PENGALAMAN TERUTAMANYA PIHAK MARA BERKONGSI PENGALAMAN DENGAN MYDIN .SEKARANG MYMYDIN TELAH PUN BANYAK BEROPERASI DI PEKAN PEKAN DILEMBAH KELANG ,CINA CINA PUN BOLEH BUNGKUS DIBUAT NYA .KERAJAAN PERLU BANYAKKAN LAGI BANTUAN DALAM SEKTOR PERUNCITAN DAN BERMATIMATIAN SOKONG ORANG MELAYU.AKU PERCAYA DATUK NAJIB BEGITU SAYANGKAN BANGSA MELAYU MACAM ARWAH TUN RAZAK.AKHIR SEKALI TOLONG BAGI BIASISWA UNTUK ANAK ANAK MELAYU BELAJAR DI LUAR NEGARA BUKAN PINJAMAN.