Tetamu Kehormat...

March 9, 2011

Tun Mahathir Dalam Bahaya!

Saya rasa Anwar Ibrahim akan menyaman Tun Mahathir dengan jumlah amaun yang sangat besar - mungkin mencecah RM 1 Bilion. Mahathir sangat berani mendedahkan kebenaran, sekali pun beliau mungkin akan dizalimi oleh Anwar dan kumpulannya. Berita di bawah saya petik daripada portal Agenda Daily - tulisan Helme Hanafi. Selamat membaca.

1. TUN DR MAHATHIR MOHAMAD mengakui sepanjang 22 tahun mentadbir Malaysia beliau buat banyak silap, tetapi menegaskan keputusan memecat Datuk Seri Anwar Ibrahim sebagai Timbalan Perdana Menteri bukan satu kesilapan sama sekali. Bekas Perdana Menteri itu berkata Anwar sepatutnya menjadi pemimpin nombor satu negara kini, tetapi itu tidak berlaku kerana perbuatannya sendiri Ini dinyatakan beliau dalam memoir bertajuk ‘A doctor in the house’ yang dilancarkan di Kuala Lumpur petang Selasa.

2. Dr Mahathir menulis dua bab dalam buku itu untuk menjelaskan tentang isu Anwar.Buku setebal 816 muka surat itu keseluruhan terbahagi kepada 62 bab. Bab pertama mengenai kemasukan Anwar ke dalam UMNO, dan yang kedua –yang paling ditunggu-tunggu, mengenai pemecatan Anwar dan pembabitan bekas timbalan perdana menteri itu dalam aktiviti seks luar tabii. Tulis Dr Mahathir, dalam bab ke 53 bertajuk ‘Anwar’s Challenge’ beliau pertama kali dimaklumkan oleh bekas Ketua Polis Negara Tun Hanif Omar berhubung dakwaan yang mengaitkan Anwar dengan aktiviti homoseksual.

3. Kemudian, pada 1997, beliau menerima surat dari perempuan bernama Ummi Hafilda Ali, yang kata Dr Mahathir “Isinya menganggu saya kerana lebih spesifik dan lengkap mengenai dakwaan liwat membabitkan Anwar’. Pun begitu, kata Dr Mahathir, tuduhan itu seperti tidak masuk akal, jika dakwaan membabitkan Anwar mempunyai ‘hubungan’ dengan perempuan, “Saya tidak begitu terkejut, tetapi bagaimana orang yang kelihatan alim ini berkemungkinan terlibat dengan aktiviti homoseksual?” Pada mulanya, Dr Mahathir tidak mengambil serius surat Ummi, tetapi sebulan kemudian, Ummi hantar lagi satu surat, yang memaklumkan beliau menarik semua tuduhannya sebelum ini.

4. “Saya hairan kenapa dia nafi apa yang dia kata sebelum ini,” tulis Dr Mahathir. Beliau hanya memandang kes tersebut secara serius apabila bekas Ketua Polis Negara Tan Sri Abdul Rahim Noor dan pegawai peyiasat ( ketika itu) Tan Sri Musa Hassan menunjukkan bukti “termasuk gambar dan pengakuan mereka yang terlibat. Saya sedar saya tidak boleh mengabaikan maklumat ini” Kata Dr Mahathir, beliau mahu bertemu dengan saksi dan bercakap sendiri dengan mereka secara peribadi.

5. “Saya bertemu mereka secara persendirian, di rumah rasmi saya di Sri Perdana, saya beritahu mereka bahawa perbualan ini adalah sulit dan saya hanya mahu mendengar cerita mereka untuk diri saya sendiri,”katanya. Antara yang beliau temui Azizan Abu Bakar, iaitu bekas pemandu isteri Anwar, Dr Wan Azizah Wan Ismail. “Polis beritahu Azizan banyak kali diliwat Anwar. Saya tanya Azizan mengenai dakwaan tersebut, dan sudah tentulah beliau takut kerana Anwar merupakan timbalan perdana menteri.

6. “Ketika perjumpaan itu, Azizan gementar dan tidak selesa. Azizan menceritakan pada saya secara teliti bila kali pertama kejadian itu berlaku. Dia kata dia takut sebab Anwar begitu berpengaruh, dan boleh menyebabkan banyak masalah kepadanya, sebab itulah kata dia tidak melawan,”. “Saya tahu betapa susah untuk ingat tarikh dan waktu sebenar bila ia berlaku, jadi saya tidak beri perhatian kepada perkara-perkara tersebut. Tapi pertemuan itu cukup untuk menyakinkan saya bahawa dia (Azizan) bercakap benar.

7. “Dalam mahkamah, tarikh dan masa sebenar kejadian adalah perkara penting, dan mencukupi untuk mensabit atau menbebaskan seseorang, tapi saya ragu sekalipun hakim atau peguam dapat mengingati secara tepat apa yang mereka lakukan setahun lalu. “Ada orang simpan diari, tetapi tidak ada siapapun yang rekod semua yang dilakukannya setiap hari,” kata beliau. Dr Mahathir berkata beliau juga menyoal empat wanita yang memberitahunya bahawa mereka telah dibawa untuk mengadakan hubungan seks dengan ‘seseorang yang berpengaruh”.

8. Dr Mahathir menulis bahawa mereka dipujuk agar berbuat demikian oleh seorang lelaki India bersama Nalla. “Dia telah membawa setiap perempuan secara berasingan ke sebuah rumah di Kenny Hills (Bukit Tunku). Di sana mereka bertemu dengan seorang yang (mereka) kenalinya sebagai timbalan perdana menteri. “Mereka telah diminta menanggalkan pakaian untuk tujuan mengadakan hubungan seks,” tulis Dr Mahathir.

9. “Dua daripada mereka enggan (mengadakan hubungan seks) tetapi yang dua lagi bersetuju. Mereka sudi untuk bercakap kepada polis dan kepada saya tetapi berkeras tidak mahu muncul di mahkamah untuk memberi keterangan,” tulis Dr Mahathir. Mengenai dakwaan beliau melakukan konspirasi politik, kata Dr Mahathir, “Bagaimana orang boleh mempercayai ini (teori konspirasi), kalau hendak berkonspirasi melawan Anwar, saya perlu menggunakan polis, Peguam negara dan pendakwaraya, saksi-saksi, hakim, pakar makmal forensic, dan ramai lagi sebagai rakan subahat saya” “Sudah pasti, seseorang dari yang ramai itu membocorkan perkara yang kami rancangkan kepada umum.

10. Tetapi tidak ada siapa yang muncul dan mendakwa bahawa saya memaksa beliau untuk menipu bagi menyokong dakwaan saya (terhadap Anwar). Dr Mahathir turut memuatkan sebahagian dari penghakiman Mahkamah Persekutuan yang membebaskan Anwar dari tuduhan liwat. Dalam penghakiman tersebut hakim-hakim membuat kesimpulan bahawa aktiviti homoseksual berlaku tetapi kerana masalah teknikal maka kes tersebut digugurkan.

11. Kata Dr Mahathir, biasanya beliau seorang yang pemaaf dan biasa memberi peluang kedua kepada mereka yang pernah ‘lawan’ beliau secara politik. “Bahkan seorang dari mereka saya namakan sebagaikan penganti selepas Anwar dipecat sebagai timbalan perdana menteri, tapi saya susah untuk memafkan Anwar kerana merosakkan nama baik saya di mata dunia,” katanya. Beliau menutup bab tersebut dengan menulis bahawa Anwar sepatutnya menjadi Perdana Menteri Malaysia hari ini, tetapi perkara itu tidak berlaku kerana tindakannya sendiri. “Pilihan yang saya ada hanyalah memecat beliau dan saya lakukan apa yang saya fikir terbaik untuk negara ini. Saya mungkin buat banyak silap, tetapi memecat Anwar bukan satu kesilapan sama sekali,”katanya. Memoir tersebut dijual dengan harga RM100 setiap naskah dan boleh didapati di kedai-kedai buku utama seluruh negara.

60 comments:

Anonymous said...

kahkahkah..kahkah..kahkah...
Akhirnya berjaya juga kalinga ini menipu kalian...kahkahkah..
Itu sebab nenek moyang pesan kalau jumpa kalinga dan jumpa ular katuk kepala madey dulu kahkahkah

hafiz said...

Ulasan yang menarik...

To Live Again said...

Ada bukti bergambar dan rakaman perbualan????

Tp respect la dgn Tun M beliaux pnh dedah bnda2 detail cm 2 demi menjaga aib anwar.

pd anon March 9, 2011 3:43 PM

ko kalau setakat nk ckp Tun menipu tp bukti ape pon haram ko nk kemukakan mmg sah la ko ni termasuk dlm golongan yg Allah sebut dlm al-quran "berhati-hati dan selidik lah kamu jika org fasik dtg menyampaikan berita"

Ckp tolak pilitik perkauman.Tp kalau dh main mamak la, india muslim la ape la.Ape kejadahnye???

Ko cuba check background bang nuar yg medpat pingat kebesaran dr MAT SABU 2 apa keturunan dia.Check blk background dia kt cerok tok kun 2..Lepas 2 br ko nk ckp pasal mamak ke bangla ke

Anonymous said...

Anonymous 3:43 Pm diatas itu lah sebenarnya kalinga dan pariah yg banyak jumud yang mana kalau kita katuk kepala dia nik ajis pun setuju kita buat tak dosa dan masuk syurga...ha ha ha

kiedentech said...

Mahathir berpesan supaya jasadnya disemadikan didalam keranda tiga kaki tinggi dari aras tanah, dan dibuat bangunan gah bagi melindungi keranda itu untuk tatapan anak cucu

Anonymous said...

Boleh lah cabar orang saman dia, kerana dia tahu ini bolehland. Masa Pak Lah jadi PM, dia kata UMNO busuk sampai ke usus. Bila Pak Lah dah turun, semuanya jadi bersih suci. Kat KJ berani sound, kat RM menikus.

Anonymous said...

kalau nak ikut kalinga ka pariah..si nuar tu lagi lah. kan atok dia india masuk islam. cuma dia nasib baik je sbb muka mcm melayu tapi mmg keling ...keturunan dia sama dgn tindakannya. agaknya dia byk sgt tgk cerita tamil.

Anonymous said...

Tapi ustaz aku pesan jika jumpa Nik Aziz dengan madey, ketuk kepala Nik Aziz dulu sebab dia kawan dengan syaitan, jin, iblis dan jembalang.

Madey manusia yang berkawan dengan manusia, tidak begitu bahaya.
kah kah kah kah...

Anonymous said...

tun m pesan kt kiedientech ke...adoi,,mcm2 la..mntk dsai sumpah cara islam je,cara mubahalah....nape la tkt sngt,,sumpah ni deal trus ngn Allah SWT,xde kaitan ngn mahkamah yang mengikut PR xadil(kalo depa kalah, kalo mng,adil je)...

Anonymous said...

Baguih la..kalau saman pun akan jadi mcm erisc chia. Akhirnya selamat jalan dunia, yg tinggal fitnah beliau untuk legasi anaknya. Mad Baling

Anonymous said...

Kesian....
Tun mahathir lah pembangun melayu tu pasal dia bagi lesen satelit, lesen TV dan lesen astro kepada korang.

Madey pembela melayu tu pasal dia haramkan umno..supaya dia nak terus berkuasa.

Madey pembela melayu tu pasal dalam Umno hari ini penuh mamak belukang.

Madey pembela melayu tu pasal Tun Salleh abas kena buang.

Madey pembela melayu la tu pasal Vincent tan dapat berlambak lesen judi.

Madey pembela melayu la tu pasal Mufti Selangor Dato Ishak baharom di buang kerana menentang pertunjukan fashion.

Madey pembela melayu la tu pasal mufti wilayah yang disuruh madey mengeluarkan Fatwa kepada Nik Aziz ..yang mengatakan Allah mencarut... tetapi mufti itu mintak nak jumpa nik aziz nak siasat dulu.. maka mufti itu di buang... sila rujuk akhbar siasah.

Madey pembela melayu la tu dia suruh muhyiidin jual pasir kepada singapura.

Madey pembela melayu la tu pasal perpecahan melayu... Semangat 46, keadilan.. dll

Bila org nak buat kerajaan perpaduan.. dia kata pas perlu jadi cermin kepada umno. dan pembangkang perlu ada...tak setuju bersatu...

kahkahkah...setuju dengan anon 3.43

Anonymous said...

Masih ingat kah lagi, berapa kali Mahathir mengutuk Pengusaha Kecil Melayu (IKS), kununnya mereka masuk UMNO kerana hendak mendapat kemudahan dan kekayaan. Berapa kali Mahathir mengutuk petani-petani Melayu kerana mengharapkan subsidi baja? Hingga Mahathir sendiri mengatakan "Orang Melayu berbudaya "subsidi"...!". Sungguh malu dan memalukan. Sepuloh juta orang Melayu dan 8 juta petani-petani Melayu di negara ini dikutuk oleh Mahathir!! Mahathir memalukan orang Melayu sendiri.

Sebenarnya Suku-sakat dan anak-anak Mahathir lah yang rakus diberi SUBSIDI oleh Mahathir!! Berbilion-bilion ringgit!! Mengapa Mahathir sanggup memalukan orang Melayu? Sebab Mahathir bukan berasal dari zuriat orang Melayu. Mahathir tahu orang Melayu mudah diperkutak-katikkan kerana bodoh sombong tak mengenal untung (dalam buku Mahathir "Malay Delima", Mahathir mengata orang Melayu adalah "DOCILE"!). Mahathir tak peduli, sebab dia berketurunan Mamak dari India!!

Anonymous said...

Tun M pengkhianat Melayu,
Tiga bukti sahaja untuk pusingan ini.

Pendaratan minyak dan gas Kelantan (baca kawasan JDA) ke Songkla dilakukan secara sengaja dan terancang oleh Tun M untuk menafikan hak Kelantan terhadap apa sahaja peluang faedah dari sumber minyak dan gas itu, sampai titisan terakhir.

Bila hak Kelantan ternafi sampai kini, hak rakyat Kelantan juga ternafi dan dikhianati. 95% penduduk Kelantan adalah Melayu. Maknanya Tun M mengkhianati Melayu, Melayu Kelantan secara khusus.

Kawasan JDA hanyalah 150 km dari pantai Kelantan berbanding 270km ke Songkla. Dari Songkla, terpaksa dibina saluran paip gas daratan sejauh 180km lagi untuk gas tersebut dibawa semula ke Malaysia melalui Kedah untuk mengelakkan Kelantan tersentuh!

Hak royalti Kelantan dengan itu dinafikan. Faedah industri hiliran juga dinafikan. Sekalipun telaga yang kaya itu paling hampir dengan Kelantan berbanding semua tempat lain baik di Thailand atau Malaysia, namun sedikit pun faedahnya tidak dapat dikecapi oleh rakyat Kelantan, baik Melayu, Cina, India dan Orang Asli.

Ia adalah program politik untuk memencilkan Kelantan. Secara otomatik Melayu Kelantan juga terpencil.

Sebagai anak Kelantan, saya merasai bagaimana hak kami dinafikan. Dan saya adalah Melayu.

Lebih jelas lagi penghianatan Tun M terhadap Melayu anak negeri ialah bila royalti yang telah dibayar kepada Kerajaan Negeri Terengganu selama 22 tahun dibatalkan bila Terengganu terlepas dari tangan BN.

95% rakyat Terengganu adalah Melayu. Sekali lagi Tun M lupa kepentingan Melayu demi kepentingan kepartian UMNO semata-mata. Melayu Terengganu juga dikhianati.

Tun M sanggup membatalkan apa yang telah menjadi amalan selama ini demi kerana politik.

Orang seperti ini meletakkan politik parti mengatasi segala-galanya dan soal Melayu dengan sendirinya adalah lebih kecil dari kepentingan politik.

Pilihanraya 1999 menyaksikan perubahan sokongan pengundi Melayu terhadap UMNO ekoran isu DSAI. Kuasa UMNO tergugat. Pengundi bukan Melayu memilih untuk bersama BN pada waktu itu.

Apa yang dilakukan oleh Tun M?

Mengubah sempadan pilihanraya dengan memasukkan kawasan pengundi bukan Melayu ke dalam DUN atau Parlimen majoriti pengundi Melayu di seluruh negara supaya peratusan pengundi Melayu mengecil untuk menjamin kemenangan UMNO/BN.

Hari ini, pemimpin UMNO melaungkan 'ketuanan Melayu' terancam. Angkara siapa?

Saya sedia mendebatkan isu pengkhianatan Melayu oleh UMNO dalam diskusi ilmiah dengan Tun.

Sementara itu, siapa sahaja yang mempunyai pandangan terhadap bagaimana UMNO mengkhianati Melayu selama ini boleh berkongsi mengenainya dalam FB '54 tahun UMNO Khianati Melayu'.
AddThis Social Bookmark Button

Anonymous said...

Ulasan yg menarik,Bagi yg berfikiran waras dan tiada keuntungan politik,Bila Datuk sri Anuar enggan bersumpah laknat,beri DNA secara percuma dan tiada peguam muslim membela belia,di sini rakyat yr neutral dari politik dah dapat jawapanya.

Jikalau betul DSAI melakukan apa yg di tulis oleh TUN & Saiful,kita bukan risau pasal dia tapi kepada mereka mereka yg mengunakan masjid,surau utk membela DSAI.

Anonymous said...

Korang dah baca buku tu ke nak mengkomen? Ke yang menghentam Tun M ni typical PASPISPUS PARTI KOYAK RABAK yang hanya mendengar hearsay? Dengar cerita dari orang? Atau percaya cakap Nabi Anwar korang tu je? again, kalau tak Madey yang bagi Anwar masuk, tak de laa dia nak jadi pemimpin, maklumla, setakat pass Uni dengan cukup makan je. Pelik betul, Dr. M korang nak compare dengan mamat yang nyaris tak pass universiti sebab banyak sangat buat demo (yang dia sendiri tak oin, dok mengarah je). Pas tu ada hati nak jadi punahsihat ekonomi??? KAHKAHKAHKAH Bodoh piang!

Anonymous said...

yes..correct..correct..correct..

Anonymous said...

Dah 10 thn org tua kutuk ini ingin membenarkan fitnahnya tp dia lupa kebenaran itu menurut takrifan Allah yg Maha Bijaksana, kebenaran itu satu garis lurus jika berlaku pembohongan akan jelaslah penyimpangannya..cth kes yg dituduhkan oleh org tua kutuk ini, anda punya mata, anda punya telinga anda sudah nampak penyimpangan2nya hujah2nya dr kebenaran tp ada pentaksub2 org tua kutuk ini yg tidak mau mengakuinya maklumlah org tua kutuk ni masa eranya andai disuruh buat pemilihan org tua kutuk ini dgn Rasulullah s.a.w percayalah org2 melayu cap keris ni akan memilih org tua kutuk yg tak mau taubat2 ini..;P

shamshul anuar said...

Saudara anonymous,

Kawasan laut 3 batu dari pantai adalah hak milik kerajaan negeri. Lebih dari 3 batu dari pantai adalah kawasan dibawah Kerajaan Persekutuan.

SAya dan sesiapa saja di Malaysia akan akui Tun Dr mahathir adalah ahli politik yang menarik. Beliau adalah satu satunya ahli politik yang buku tulisannya sendiri diharamkan(Malay Delima) ketika jadi orang no 2 Kerajaan.

Dr Mahathir sabar dan cuma tarik balik pengharaman bila bliau jadi PM. Itu tunjuk peribadi beliau yang sabar.

Dr mahathir diminati oleh wartawan kerana jawapan beliau yang tajam. Saya masih ingat jawapan beliau ketika ditanya oleh seorang wartawan India di New Delhi mengenai pengaruh ugama. Dengan tegas beliau nyatakan yang tidak seperti di Barat, ugama mainkan peranan dalam pemerintahan.

Dan ketokohan beliau terbukti ketika gawat. IMF mahukan Malaysia hapuskan DEB syarat terima bantuan. Anwar mahu saja.

Syukurlah kebenaran Dr mahathir sebagai ketua kerajaan diperlukan . Dr Mahathir tegas menolak. Dan ia cipta satu ramuan yang mustajab untuk atasi masalah ekonomi.

Orang ketawa dan persendakan Dr mahathir. Tetapi kini ianya terbukti sebagai jawapan tepat pada masalah yang dicipta George Soros.

Tetapi Dr Mahathir ada juga buat salah. Kesalahan terbesar ialah beri layanan diraja pada Anwar. Anwar dibenar bertanding dengan begitu pantas menentang tokoh UMNO yang lebih senior.

Dan Anwar yang memang gelojoh ambil peluang termasuk menganiaya Tun abdullah yang banyak bantu beliau diawal kariernya. Dan Anwar kerana gelojoh nak jadi PM menentang Tun Ghaffar setelah berpuluh kali cakap beliau anggap Tun Ghafar seperti ayahnya.

Tun Ghaffar pula enggan merasuah untuk pertahan jawatan. DAri sini saya sedar yang Anwar bukan pemimpin yang baik.

Kerana memang ada pertikaian terbuka antara DR mahathir dan Anwar pada persidangan agung UMNO, maka orang ramai anggap Tun saja buat cerita Anwar peliwat untuk pertahan jawatan.

Namun kalau kita fikir secara logik, Dr Mahathir tak akan buat cerita. Ia mesti yakinkan semua MB dan ketua Bahagian UMNO jika mahu pecat Anwar.

KIni bila Anwar dituduh buat kali kedua, orang semakin ramai percaya Dr Mahathir. Bila Saiful bersumpah dan Anwar enggan, maka kita boleh rasa hanya orang yang menipu tidak sanggup bersumpah atas nama Allah SWT.

Semoga ianya jadi iktiba pada kita semua.

Anonymous said...

Anon 3.43
Kau penjilat jubur anwar tu tak ke dia kaling paria? Kau tau tak atok dia kawin dgn yahudi...ko tau taknkat penang tu dulu adankampong yahudi tp skrg dah takda. Atok juburin kawin dgn pempuan yahudi kg tu la...jadi kaling + yahudi = anwar...itu la yg ko jilat.ada paham!

M.A.F 81 said...

To all Anon 3:43 PM,4:21 PM, 4:32 PM,4:45 PM,4:48 PM,6:03 PM,

susah nk xplain kt korg ni... main sentimen mamak la.. Royalti minyak la..anti-subsidi la..n etc..
X pa la.. aku tetap respect gila ngan Tun M.. pegi mampus la korg nk ckp ape.. aku n most of the people here ada byk reason kukuh yg menyebabkan kitorg smua sgt sayang n hormat pd Tun M...even Tun M ada juga buat silap..dia pun human being jugak..n dia pun admit sendiri kelemahan dia..dia tak la bodoh sombong mcm korg..
Aku x larat nk maki korg..n x larat nk xplain detail ngan complain2 -ve korg yg sgt sempit minda n dangkal.. Insyallah..aku doakan korg yg buta hati ni ni diberi petunjuk kebenaran satu masa nanti..

Anonymous said...

ramai yg kata Tun M mamak..ape korang asal keturunan hebat sgt ke?entah2 dari pelosok mana entah.sekurang2nye Tun M tu byk jasa utk negara ini..korang? fitnah dan maki hamun je...boleh blah la

Anonymous said...

En Azli, ini ulasan yg baik :)
Sebusuk-busuk madaey mamak ni pernah juga dia menjadi tetamu istimewa Allah di bumi mekah...masuk dan menunaikan solat dalam kaabah...korang pencacai2 pr agak2 dapat tak keistimewaan tu? fikir-fikirkan laa :)

Thank U mahathir said...

Apapun orang nak mengutuk Tun Dr Mahathir pasti akan akur tentang manisnya senyuman Tun berbanding senyum kelat nuar dan nik ajis. Dah lebih 80 tahun masih handsome banding 2 orang lagi tu. Kenapa ya ????

adrenal said...

1) TDM idola ku yg masih hidup (selepas Rasulullah tempat rujukan)...
2) hang pa semua melayu tak sedar diri & tak tau bersyukur...
3) Tun Dr M (TDM)seorang Doktor perubatan.. hang apa???? bangang punya melayu..
4) mcm ni sikap hang pa memang melayu akan hilang di dunia... sultan pun hang pa tak hormat...kedaulatan melayu hang pa nak buang... mmg patut la hang pa semua pengikut al juburin yg Nabi tak mengaku umat...haprak punya melayu...
5) hangpa yg mengutuk TDM semua 'anonymous" di mana org yg tak mau dikenali adalah org yg penakut spt mana al juburin takut utk bersumpah!!!
6) go to hell melayu bodoh.. malunya menjadi melayu krn ramai yg bodoh bangang di sini...

Anonymous said...

kepada korang kalau tak ada kerja boleh mintak kerja dengan anak madey tawkey kilang arak...

San Miguel Brewery Inc. adalah syarikat pengeluar minuman keras terbesar di Philipina.

Sebuah syarikat dari pengeluar minuman keras dari Jepun pula, Kirin Holdings Co. Ltd. memiliki saham di dalam San Miguel Brewery Inc. sebanyak 19.91% atau 628,666,675 saham.

Bagaimana pun, Kirin telah menjual saham mereka didalam San Miguel kepada Q-Tech Alliance Holdings Inc.

Q-Tech Alliance Holdings Inc dimiliki oleh Roberto V. Ongpin, Eric O. Recto, Mirzan Mahathir, Seumas James Dawes dan Alexander Poblador.

Kirin menjual saham mereka kepada Q-Tech dengan harga Peso63 sesaham dan pembelian ini telah melibatkan transaksi sebanyak Peso39.61Billion.

Transaksi pembelian itu dijangka dilengkapkan Mei depan.

Q-Tech buys Kirin stake in San Miguel

Muhammad Azli Shukri said...

terima kasih komen tuan2

shamshul anuar said...

Saudara anonymous,

Apa pun orang kata pasal Dr Mahathir, saya fikir( dan ramai juga begitu) ia banyak berjasa pada negara.

Tetapi ramai juga benci beliau . antaranya suratkhabar Mat salleh yang menganggap hanya falsafah dari barat saja yang betul.

Dr Mahathir pula tak pandai bermuka muka. Jadi orang Yahudi tak suka dia. Pemimpin yang mereka suka ialah pemimpin yang akan mengadap mereka bila dipanggil .

Tetapi saya yakin tindakan memecat anwar adalah bukti beliau berprinsip. Dr Mahathir dicemuh, dihina ekoran pemecatan Anwar.

Tetapi ramai masih buta dan mahu kekal buta. Bukankah doa orang yang teraniaya tiada hijab. Dr Mahathir masih sihat walafiat walaupun bepadang padang orang sembahyang minta diturunkan bala keatasnya jika menganiaya Anwar.

Sepatutnya Anwar terima tawaran Dr Mahathir untuk letak jawatan. Nama di tak rodsak. Dr wan azizah tak malu dan Dr mahathir tak dimaki hamun dan ramai dari kita( termasuk anda) tak terpedaya.

Reza aljunaid Post said...

mahathir tetap berjasa...jika dia tak pecat anwar ibrahim...dah lama malaysia huru hara....politik wang merajalela...kegiatan homoseksual merajalela...syabas tun M...tun M adalah anugerah Tuhan kepada Malaysia...

Anonymous said...

Saudara Pemblog,

Kalau tindakan seorang ketua negara memecat timbalannya itu dibuat secara tidak betul maka mantan timbalannya ada saluran khas untuk menuntut keadilan iaitu mengambil tindakan saman.

Dan kalau tindakan saman itu telahpun diambil oleh mantan timbalannya dan susulannya kedudukan tentang siapa di pihak yang betul dan siapa di pihak yang salah telahpun di ketahui maka terimalah keputusan itu seadanya.

Sama ada wujud atau tidak konspirasi yang menjurus kepada pemecatan mantan timbalan itu, satu perkara yang jelas ialah kalau tidak ada pembentangan teori konspirasi berserta dengan bukti kukuh bagi menyokongnya maka secara tidak langsung menunjukkan teori konspirasi hanyalah rekaan semata-mata.

Apa pun dalam konteks konspirasi, perkataan berkenaan sudah semacam menjadi istilah popular di serata dunia bagi mengaitkan sesuatu kejadian/pertuduhan dengan pihak tertentu walhal semua itu tidak lebih sekadar 'pembelaan tidak berfakta' yakni sengaja diada-adakan.

Contoh terbaru membabitkan konspirasi ialah kejatuhan Mubarak yang dikaitkan dengan pihak Barat tetapi kepada puak 'demoanarki' mereka mengatakan tidak ada konspirasi yakni bagi mereka merekalah yang menumbangkan pemimpin berkenaan.

Ini menunjukkan konspirasi akan dijadikan alasan oleh pihak demoanarki kalau-kalau usaha mereka tidak berjaya tetapi akan menolak keberadaannya apabila usaha mereka berhasil. Biasalah tu.

Pemerhati

Anonymous said...

Saudara Reza Aljunaid,

Tepat sekali. Bagi saya Anwar ialah ahli politik Melayu paling tak guna pernah ujud di Malaysia.

Segalanya mahu digadai hanya kerana nafsu membara nak jadi PM. Dia terlupa segala kemuliaan, harta , pangkat didunia ini diperolehi kerana berada dalam UMNO.

Tanpa UMNO, Anwar orang tak kena pun. Jiwanya penuh dengan sikap suka memberontak. Ia naik dengan menjatuhkan dan menikam saingan politik. Allah SWT kaya. Anwar jatuh tersungkuh dalam kehinaan.

Anwar terlupa pasal Qada dan Qadar. Dia terlupa manusia hanya merancang.

Dia pun sedar dia tak boleh berjaya dengan Sept 16, 2008. Cuma dia mahu gertak dan dia gembira buat UMNO kelam kabut.

Dia tak dapat terima hakikat walaupun menang 5 negeri tetapi Allah SWT masih beri Persekutuan pada BN.

Ketika pahit tetapi redha untuk UMNO lihat Kedah, Sengor, Perak dan Pulau Pinang tumbang, Anwar pula sebaliknya. Dia tak dapat terima hakikat yang pilihanraya lepas dimenangi BN.

Dia fitnah pasal arsenik. Dia fitnah pasal rasuah, kroni pada perhimpunan agung UMNO. Tetapi dia termalu bila Dr Mahathir keluar senarai penerima saham dan ternyata yang rapat dengan Aanwar banyak dapat nikmat.

Dia memperdaya Tun Ghaffar dengan berjanji tidak akan menentang Tun Ghaffar. dia menjatuhkan Pak Lah dari jawatan Pengerusi Perhubungan UMNO Pulau Pinang walhal Pak Lah banyak bantu Anwar di awal kariernya. Jika tak kerana Pak Lah, orang UMNO pun tak mahu sokong anwar.

Dia fitnah kononya orang nak bunuh lalu lari terhegeh hegeh ke Kedutaan Turki. Dia persendakan Batik Malaysia di Indonesia . dia tahu orang Indonesia suka mendengar segala yang buruk atau fitnah terhadap Malaysia.

Dia hasut orang India menentang UMNO. Dia yang "Membudayakan rasuah" untuk menang pemilihan UMNO. Tun Ghaffar yang begitu berjasa pada UMNO Sabah dengn kejayaan bawa UMNO masuk SAbah hanya dapat 1 undi dari Sabah.

Anwar juga tergedik gedik berpeluk dengan Pengarah Urusan IMF dan ikut resipi ( racun) dari IMF sampai banyak syarikat hampir lumpuh kerana syarat pinjaman terlalu ketat.

Apa jasa Anwar. Waktu muda melalak di Universiti Malaya fitnah kerajaan kononnya ada orang Melayu mati kebuluran di Baling.

Diberi "layanan diraja" oleh Tun dr Mahathir tetapi masih berniat jatuhkan Tun .

Waktu tua bila dicabar bersumpah tidak mahu pula. Tetapi ada masa pula tabur fitnah serata dunia.

Kalau dizaman Sultan Melaka, dah lama Anwar disula.

red said...

Anuwar bukannya malaikat, maka dia juga tak lari dari melakukan sebarang kesilapan...

Anonymous said...

Hahaha..dasar Melayu bebal adakah di suruh bersumpah junjung Qur'an patutpun ada mengaku Nabi di Malaysia sebab ada melayu2 bebal yg cuba memahami agamanya dgn kepala hotaknya!! Kenapa tak suruh bersumpah pesalah2 yg menghadapi hukuman mati di penjara2 seluruh negara tu?

Anonymous said...

Yang dipenjara itu dah sah bersalah makanya suruh bersumpah buat apa lagi? inilah dia mamat pakatan -- bercakap guna kepala lutut, kah kah kah

Anonymous said...

Masa anwar jadi menterilah, seluar pendek uniform sekolah dihapuskan. Masa anwar jadi menterilah, sistem perbankan Islam mula bercambah di institusi bank konvensional. Kalaulah mahathir yakin akan anwar tidak bermoral dgn saksi dan buktinya, kenapa tidak mahu jadi saksi dlm mahkamah dulu demi keadilan yg perlu ditegakkan.

Anonymous said...

Bagi aku Tun M telah berjaya dlm career yg beliau pilih. Terbaik dari yg terbaik. Tak kira lah korang suka pun tak suka.

Bagi pencacaci Anwar, cuba tengok diri sendiri. Adakah anda berjaya dlm career anda??? Nak jaga group staff 10 org pun ada yg tak puas hati dan maki hamun anda. Inikan 28juta rakyat Malaysia berbilang kaum.

Tun M adalah pemimpin terbaik, disiplin dan berprinsip.

Anwar Ibrahim, adalah pemimpin yg datang setelah Malaysia maju dan kaya.

Jangan cakap byk, suka atau tak suka. Beli dan baca buku ini. Kalau tak suka dekat Tun M, anda patut mengambil beliau contoh dlm pendidikan. Dlam serba kekurangan mampu belajar di Singapore & menjadi doktor.

Tak semua org mampu melakukannya.
Menjatuhkkan dan menghina itu memang mudah.

~ Peneroka

PaKMie said...

Salam...

Demi kebaikan rakyat dan negara yg begitu parah angkara mainan pembangkang skrg, barangkali disebab perkara itulah Tun Terpaksa mendedahkan perkara sebenar, sdgkan dikala itu Tun dan negara memerlukan sokongan rakyat bagi menghadapi PRU tetapi Tun tidak mendedahkan wpn dikecam dan difitnah kiri, kanan atas dan bawah.

Adakah lepas ini Tun akan perjelaskan kepada rakyat kenyataan
dan tomohan buruk Nik Aziz kepada Tun suatu masa dulu. Nik Aziz belum meminta maaf dan Tun Mahadhir juga tidak berkata apa-apa dan berdiam diri sehingga skrg tetapi rakyat tetap mengingatinya, itulah Tun Mahadhir yang saya kenal.

Tq saudaraku Azli...

Anonymous said...

demi bangsa dan negara...
tanah rizab melayu semakin kecil, ekuiti saham melayu semakin susut, dan juga Singapura keluar dari Malaysia kerana pembangkang ke ?
demi bangsa dan negara..
anak melayu yg semakin mabuk dgn hiburan melampau hilang jati diri dgn akademi fantasia,mentor dll dan kesannya meluas zina dan anak luar nikah kerana pembangkang ke?
anak melayu yg first class kena bersaing nak dapat kerja anak VIP yg second class, kerana class dia orasng kat hard rock cafe, planet hollywood stc..yg dapat yd ada cable. Rasuah menjalar sampai jalan raya, pejabat daerah kerana rakyat tahu jerung boleh makan, tak kan ikan bilis tak boleh

The Informist said...

Kepada anonymous semua,

Jangan lupa anwar adalah salah sorang tenaga penggerak IFC - Majlis antara agama dan pembawa fahaman pluralisme yang menekankan bahawa semua agama sama taraf. Maknanya Islam sama taraf dengan lain-lain agama.

Saudara azli, kalau boleh yang anonymous nih buangkan dari senarai komen. Penakut dan buang karan dilayan.

tabuans said...

slam saudaraku AZLI sudah berpurnama lama nya aku tidak menyinggah di ruangan komen blog saudara...bukan aku tiada masa tetapi aku malas membaca komen...sibuk dengan melaksana tugas.. tetapi kali ini aku tertarik bila aku melihat 37 komen...mungkin ada perdebatan hangat.. maka aku mebuka nya..
Pada aku biarlah keadilan di akhirat yang menentukan segalanya...

Maka barangsiapa yang mengerjakan kebaikan setimbang debu pun, niscaya dia akan melihatnya.” (ayat 7). “Dan barangsiapa yang mengerjakan kejahatan setimbang debu pun, niscaya dia pun akan melihatnya.” (ayat 8

Anonymous said...

Apa jasa Mahathir kepada Rakyat Malaysia ?
Apa jasa Anwar kepada Rakyat Malaysia ?

Pengkhianat bangsa, pembelit,pembelot.penipu,pembohong,peliwat... itulah ANWAR IBRAHIM.

Anak kampung jati Cherok Tok Kun yang paling hampir dgn rumah ibu bapanya dan tahu segala isi keturunannya dari Tok Neneknya. Semua keluarganya caca marba....

Anonymous said...

hebat ah Tun, berani mendedahkan segala fakta di dalam memoir terbaru...... cuma kat mahkamah je Tun tak nak datang.....

aku agak PakMie 9:30am waktu tulis komen tu siap berlinangan air mata tuh ....hihihi....adnauseam ...

Anonymous said...

Dia tuduh almarhom sultan iskandar sebagai penyebab dia pecat Tun salleh abas...
Apa ra punya mangkuk org tua mamak belukang ini.. almarhom sudah meninggal dunia dia sudah tak boleh jawab...
mana dia pembela melayu, mana dia geng songkon pergi la buat report polis... mamak belukang sudah hina raja kamu..

Anonymous said...

Kalau anda jadi bos dan ada aduan tentang aktiviti liwat dalam kalangan pekerja anda maka apakah anda akan 1. berdiam diri, 2. laporkan, 3. pecat atau 4. tumpang sekaki?

Anonymous said...

IMHO... Bab bab poitik ni aku tak la tau sangat... Sapa yg salah, sapa yg benar. Tapi klu dah sampai keluar sumpah seranah, caci maki sesama sendiri, dah sampai mengutuk melayu sedangkan yg mengutuk tu pon MELAYU... Jgn la sampai mcm tu... Ini ke yg diajarkan oleh ISLAM... Sedarlah, kita pon MELAYU, ISLAM. Fikirlah dengan waras, jgn biarkan nafsu menguasai diri.

Kita sesama MELAYU duk bergaduh, caci maki sesama sendiri, takkan menguntungkan sesiapa... Merugikan ada lah.

Anonymous said...

aku sokong Anon March 10, 2011 12:55 PM.yg kite melayu dok nk semak2 kutuk sesama bangsa watpe?DAP ada ke kutuk MCA mcm PAS kutok UMNO??haihhh..depa bangsa lain ni gelak ja kita sesama melayu gadoh..jgn sbb perbezaan pendapat politik,sumpah seranah yg kluar dr mulut tu lebih dr zikir memuji Allah yg patut kita owg Islam ni buat setiap hari.In for information,masok parti mana2 pon x semestinya kita Islam sebenar.semuanya akan dihisab di padang masyar..xde sesapa yg blh jatuhkan hukum kafir atau x pada seseorg tu slagi dia masih memegang kalimah syahadah.

Anonymous said...

Yang untung kafir bukan Melayu.


P/S: jangan buang komen anonymous. Beri mereka peluang luahkan pendapat@perasaan yang penting guna bahasa baik dan sopan.

Bukan penakut tetapi di Malaysia ini belum terbuka minda apabila bercakap tentang parti politik sokongan masing2.

Contohnya saya, kalau kawan dan sahabat dalam dua parti berlainan tahu saya menyokong dan memuji parti lawan mereka jawabnya putus sahabat. Itu yang saya takutkan. Sedangkan saya amat menyayangi mereka semua sebagai saudara seagama.

~orang atas pagar~

Anonymous said...

Rasanya nak tengok balik lah filem 'Enam Jahanam'

shamshul anuar said...

Saudara anonymous (9;08),

Seingat saya perbankan islam dipelopori oleh Tun Dr Mahathir. Dr Mahathir melantik seorang pakar kewangan Islam untuk buat kajian.

Bila kajian selesai, Dr Mahathir tubuhkan Bank Islam. Anwar ketika itu hanyalah Timbalan Menteri.

Dan pasal Tun Salleh abbas, dia dipecat selepas satu tribunal yang ditubuhkan atas nama Yang diPertuan agung ketika itu( almarhum Sultan Johor) mendapati Tun Salleh bersalah. Bukan Tun tuduh Yang diPertuan agung penyebab Tun salleh dipecat.

Apa pun orang kata pasal tun, saya hormat beliau. Beliau meletak jawatan ketika dipuncak kegemilangan. Kita boleh lihat di negara sekeliling. Marcos, suharto masih mahu bertahan ketika rakyat sudah masuk istana nak usir mereka.

Dalam negeri pla, Lim Kit siang buat DAP seperti syarikat sendirian beranak. Dia sudah 52 tahun memempin DAP. Bila DAP menang Pulau Pinang, Guan Eng dilantik jadi Ketua menteri. Pengerusi DAP Pulau Pinang diketepikan.

Saya faham Azizan jadi MB Kedah sebab dia Pesuruhjaya PAS Kedah. Saya faham Mohd Hassan jadi MB NS sebab dia Pengerusi UMNO NS. Khalid pula jadi MB Selangor sebab dia Pengerusi PKR Selangor.

Tetapi Guan Eng? Dan sdatu lagi Betty, isteri Guan Eng jadi Pengerusi tender Pulau Pinang. Apa semua ini?

Tun memang ada kelemahan seperti saya , saudara, mak saya atau Najib atau sesiapa sja. Namun ia bukan seorang yang berdendam atau menganiaya orang.

Anonymous said...

Shamsul,

maksud anon 9:08 adalah 'bank isle' (bahasa baku). malah di kelate pun ada bank isle -- jambe terbang!

LOL

Anonymous said...

Moga Allah Taala ampun dosa Mantan PM kita, tiada yg tersirat melainkan yg yg tersurat. Sesuatu yg diciptakan Allah dan dianggap perkara besar adalah Tipu Daya Wanita, sebagaimana firman s.w.t. "Sesungguhnya tipu daya wanita itu sangatlah besar" (S.Yusuf:28) dan sesiapa yg tidak mengendahkan (AlQuran yg diturunkan Allah) yg maha pemurah, kami akan adakan baginya syaitan (yg menghasut dan menyesatkannya) lalu menjadikan syaitan itu temannya yg tidak renggang darinya (S:Al Zukhruf:36)

Anonymous said...

man who live by his sword will die by his sword. man who live by his lies will........

Anonymous said...

Ada memoir tak tentang mendiang Eric Chia yg menyatakan jika dia dihukum dia akan mendedah semuanya spt yg dilaporkan meloya sampai anak sikunder takut kemahkamah. Kita tunggu perbicaraan PKFZ yg mana Ling liong sik kata bukan dia yg mempengurusikan mesyuarat. Jangan pulak disalahkan Almarhum sultan Iskandar Mantan Agung.

Anonymous said...

Bertanding dgn kuli takut kalah, anak joned wak masuk 34 bah hantu, perjuangan blum selesai, takut DSAI cabar ujudkan cerita lobang shit. Paklah naik kutuk paklah bohong sampai keluar shit. Anak kalah dilantik tim menteri masuk shit semula. Marah KJ tapi tak berani dgn bik mama. Alhamdulillah rakyat zaman moden boleh ekses berbagai e media.

Anonymous said...

PELIWAT mungkin bijak tetapi rakyat tidak bodoh. Peliwat boleh meliwat otak pembakngang tetapi tidak rakyat.

Untuk apa bijak meliwat kalau terlepas melawat putrajaya? Bijakkah ATAU bodos ke peliwat? Tidakkah peliwat tidak lebih seumpama pelawak saja?

LOL

Muhammad Azli Shukri said...

terima kasih komen tuan2

Zek said...

Reza Aljunaid Post - Teman bersetuju 100% dengan pendapat saudara.

Anwar memang tak layak jadi PM. Negara akan huruhara kalau dia jadi PM. Malu kita sekiranya kita mempunyai PM yang amat teruk perangainya.

shamshul anuar said...

Saudara Zek,

Tepat sekali. Kebenaran akhirnya akan terserlah. Mula mula mungkin ramai akan terpengaruh oleh tipu helah Anwar.

Lama kelamaan akhirnya penipuan Anwar akan tersrlah. Seperti sekarang ini. Anwar kini jadi liabilti pada PAS, DAP , PKR dan juga Malaysia.

Sebenarnya tiada hebatnya anwar. Dia nampak "hebat" kerana berada dalam UMNO yang ketika zaman Dr mahathir dipercayai oleh orang Melayu.

Dari segi akademik, beliau biasa saja. Prestasi kerja pun tak kemana. Malah negara akan muflis kalau Anwar ikut telunjuk Mat Salleh seperti yang dia mahu buat satu ketika dulu.

Anwar sebenarnya beruntung diberi layanan "diraja" oleh Dr mahathir. Dia "tewas" pada nafsunya sendiri.

Anonymous said...

bagi mengaji juz amma dari buang masa baca kitab mahathir.

Anonymous said...

Patut Madey telanjangkan sekali Nik Aziz haram jadah sekor ni...N.ajis lagi bangsat dari Anwar atau sama taraf dengannya. Setan dan dajal inilah melahirkan monyet-monyet yang ada kat msia la ni. siap pakai sarban lagi wakakaka

Pada yang menyokong Madey jangan santap dengan monyet-monyet ni punye komen be cool...dah memang dasar monyet memang tak boleh duk diam.... hebat sekali jawapan kalau dah monyet memang tak dia layan uhuhuhuhuh
Hati2..Monyet ini dah mula masuk Saudi beb

Anonymous said...

Jika ada satu DNA semua org caya kes ini tapi bila ada 3 DNA??? hanya kerbau dan lembu ajo yg caya.