Skip to main content

Sabah : Kepada Siapa Hendak Diberi?

"Jacinto also disturbingly writes that “The intrusion occurred just as former Malaysian leader Datuk Seri Anwar Ibrahim, also Pakatan Rakyat de facto leader, proposed that Sabah be granted autonomy.” Anwar Ibrahim, a Rizalian scholar, is known as a stalwart against the ruling UMNO party-led coalition in Malaysia. Now we should not be involved in the domestic politics of Malaysia.-" The Manila Times (teks penuh di sini)

Ulasan saya : Nampaknya, Utusan Malaysia berkemungkinan kalah sekali lagi di mahkamah, sekiranya Anwar Ibrahim meneruskan saman RM100 jutanya ke atas surat khabar perdana itu. Adalah jelas bahawa, pencerobohan "Tentera Sulu" berlaku selepas begitu teruja dengan "tawaran" Anwar Ibrahim untuk memberikan kuasa autonomi kepada Sabah dan bukan janji terus Anwar Ibrahim kepada Jamalul Kiram III. Soalnya sekarang - tiada sesiapa pun yang bertanya kepada Anwar kepada siapakah "Kuasa Autonomi"  itu hendak diberikan sebenarnya? Ada sesiapa tahu? Apakah "Kuasa Autonomi" itu hendak diberikan kepada rakyat Sabah secara umum? Atau kepada waris Kesultanan Sulu? Atau mungkin juga kepada kerajaan boneka Pakatan Rakyat sekiranya mereka berjaya merampas Sabah daripada BN? Terlalu banyak janji ditaburkan oleh PR - sehingga kami yakin janji-janji ini bakal memakan diri Anwar Ibrahim sendiri. Anwar sebenarnya membiarkan maksud "Autonomi" itu ditafsir dan difahami oleh sesiapa sahaja mengikut fahaman mereka sendiri. Bahkan lebih malang lagi, janji untuk memberi autonomi penuh kepada Sabah tidak pulak dimasukkan di dalam manifesto rasmi Pakatan Rakyat. 

Selain daripada itu, di dalam laporan yang sama, mereka menulis seperti berikut :

"Malaysian officials earlier suspected the intruders to be members of a Moro rebel group, but Philippine officials said they were unarmed Filipinos who had been promised land."- The Manila Time

Ulasan saya : Siapakah yang sebenarnya menjanjikan tanah kepada para penceroboh tersebut? Atau berjanji menyerahkan Sabah kepada Jamalul Kiram III? Apakah ini yang dimaksudkan dengan janji pemberian autonomi oleh Pakatan Rakyat kepada Sabah? Apakah rakyat Sabah sudah bersedia untuk bersultankan kepada Jamalul Kiram III? Dan sejauh ini, kita telah melihat politik kotor lagi hanyir yang cuba diamalkan oleh Pakatan Rakyat atas nama "JANJI" iaitu "JANJI AKU DAPAT!". Mereka tidak pernah berfikir apakah kesannya janji-janji mereka tersebut terhadap keselamatan, keharmonian dan kesejahteraan rakyat di negara ini.  

Comments

Anonymous said…

LOKMAN ADAM-orang UMNO

Saya akui, saya pernah dilantik oleh Sultan Sulu yang sebenar, iaitu Sultan Roodinood, Anak kepada Sultan Julaspi Kiram sebagai Penasihat beliau sekitar tahun 2005 untuk berurusan dengan Kerajaan Malaysia berhubung kebajikan mereka. Saya juga akui pernah mencetak kad nama jawatan tersebut bagi urusan rasmi dengan Kerajaan Malaysia. Untuk pengesahan pekara ini, anda boleh merujuk kepada Menteri Luar ketika itu, Tan Sri Syed Hamid Albar.

Ketika pertemuan saya dengan Tan Sri Syed Hamid Albar sekitar tahun 2006 menceritakan tentang kesusahan kerabat Sultan Sulu ketika itu, Tan Sri Syed Hamid Albar telah menasihatkan saya untuk menyertai UMNO semula. Inilah antara punca saya menyertai UMNO pada tahun 2007. Sejak 2006 saya memang tak pernah jumpa Sultan Roodinood Julaspi Kiram dan saya tak pernah dibayar elaun untuk tugas sukarela yang saya buat untuk beliau. Sepanjang tempoh saya mengenali beliau, beliau tinggal di Manila dan bukan di Sulu tempat Sultan Palsu yang menyerang negara kita.
Anonymous said…
KOTA KINABALU: Badan Perhubungan UMNO Sabah akan mengemukakan cadangan kepada Majlis Tertinggi (MT) parti supaya ahli UMNO sebuah cawangan dalam Bahagian Kota Kinabalu, Datu Mohd Akjan Ali Muhammad dipecat daripada parti kerana mengisytiharkan dirinya sebagai Sultan Sulu, baru-baru ini.
Keputusan sebulat suara itu dicapai pada mesyuarat UMNO negeri, di sini malam kelmarin berikutan tindakan ahli perniagaan terbabit yang disifatkan mencemarkan imej UMNO dan memecahbelahkan perpaduan parti.

Orang UMNO lagi...uhhhh
Anonymous said…
Menurut laporan Manila Buletin Publishing Corporation (mb.com.ph), Misuari mendakwa tentera Sulu ke Sabah selepas mendengar janji dari Perdana Menteri Malaysia, Datuk Seri Najib Razak.
Anonymous said…
Awal bulan ini, Datu Mohd Akjan yang juga Pengerusi Pertubuhan Kebajikan dan Dakwah Islamiah Malaysia (PEKIDA) Cawangan Sabah dilapor ditabalkan sebagai Sultan Sulu selepas mengangkat sumpah kesetiaan dalam majlis di sebuah rumah di Kampung Likas, dekat sini.
Anonymous said…
zahid berkata bahawa
dengan tentera menaiki kapal terbang biasa dari air asia, maka MUSUH tidak akan dapat mengesan tentera tentera malaysia dari mendapat di suatu kawasan.

Hebat malaysia..ATM naik air Asia
Anonymous said…
Macam tidak habis cerita ko ttg si akjan ni anon 8:21AM.. Bukan si akjan ni sudah kena buang negara ka??? Tentera kita naik airasia sebab ko anon 8:32AM belum pernah naik charlie.. Try2 beli charlie dan bawa 200 orang dlm tu sekaligus.. sempat main bola lagi 2 game kalau ada ruang la.. kalau tiada ruang suda ko main bola di atap dia.. puiii la kamu ni..
Anonymous said…
Kan aku dh ckp beri kerakyatan pd diorg memang lah kita menang jangka masa pendek tp utk jangka masa panjang kita rugi...
Hri ini mungkin dia menyerah atau kalah maybe akan dtg akan ada ada lagi konflik berdarah...

Pilihan Pembaca

Banyak Membaca Buku Cara Terbaik Bayar Yuran Kemalasan

MENURUT ABANGNYA, ELON MUSK DIBESARKAN DENGAN CARA MEMBACA DUA BUAH BUKU SEHARI. Manakala Mark Zuckerberg membaca sekurang-kurangnya sebuah buku setiap dua minggu. Bill Gates pula membaca 50 buah buku setahun. Dan Warren Buffet menganggarkan 80 peratus daripada waktu bekerjanya digunakan untuk membaca. Dia percaya kepintarannya adalah hasil daripada tabiat membaca. Apabila selesai menyertai apa sahaja kursus perniagaan, selalu kita dengar rungutan seumpama ini, "Kalau inilah modul dan ilmunya, aku pun tahu. Tak berbaloi rasanya bayar ribu-ribu hanya untuk belajar ilmu yang boleh dapat percuma di internet." Saya tidak salahkan sangat penganjur program. Saya salahkan diri sendiri. Kita sebenarnya tidak membayar yuran "kebodohan", kita membayar yuran "kemalasan". Kita malas membaca dan malas mencari maklumat dan ilmu, akhirnya kita mudah ditipu melalui kursus yang ilmunya boleh diperoleh dengan mudah di alam maya.   Bagi golongan usahawan yang suka membaca

Perniagaan Para Sahabat Nabi Teladan Sepanjang Zaman

BELIAU SEORANG SAHABAT NABI YANG BIJAK. Tergolong dalam kalangan pengumpul al-Quran. Banyak meriwayatkan hadis nabi. Peniaga yang sangat berjaya di Madinah. Keuntungan perniagaannya sehari pernah mencecah 300 dinar (anggaran bersamaan RM360,000). Abu Darda’, sahabat nabi yang hebat berniaga ini berkata, “Yang paling membuatku gembira ialah ketika berdiri di ambang pintu masjid. Setelah itu aku berniaga, sehingga dalam sehari aku mendapat untung 300 dinar, sementara aku tetap mendirikan semua solat di masjid.” Perniagaan adalah tentang kepercayaan dan keyakinan terhadap Tuhan Yang Maha Memberi Rezeki. Mereka yang berjaya menguruskan masanya bersama Tuhan. Konsisten dan berdisplin bersama Allah setiap hari, pasti masanya akan dipenuhi dengan keberkatan dan aktiviti perniagaan yang produktif. Bercita-cita menjadi kaya bukanlah kesalahan di sisi Islam. Yang salah apabila lalai dengan kekayaan. Enggan berzakat dan bersedekah. Kekayaan ‘Abdurrahman ibn ‘Awf dianggarkan mencecah RM 2 bil

James Bond : Kepintaran ialah Jenama

SEBILANGAN PEMIMPIN BESAR INDUSTRI INI IAITU Elon Musk, Bill Gates dan Mark Zuckerberg walaupun sangat sibuk, memperuntukkan sekurang-kurangnya satu jam sehari (atau lima jam seminggu) sepanjang karier mereka untuk tiga aktiviti yang penting ini, iaitu : membaca, refleksi dan melakukan eksperimen.   Apakah tujuannya? Tujuannya untuk mendapatkan sebanyak mungkin idea baharu dan membina sebanyak mungkin solusi melalui inovasi orang lain. Berfikir dengan kreatif dan berstategi adalah satu bentuk kompetensi yang sangat diperlukan oleh semua usahawan. Usahawan kecil atau besar - wajib memiliki kemahiran berfikir aras tinggi untuk mengembangkan perniagaan mereka.   Baik. Bagaimanakah kita ingin membentuk pemikiran aras tinggi? Salah satu caranya adalah banyak membaca buku yang bermanfaat. Membaca buku-buku yang bermanfaat akan menambah idea. Idea yang banyak akan membentuk garis hubungan. Garis hubungan antara satu idea dengan idea yang lain akan membina jaringan. Jaringan yang banyak akan m