Skip to main content

Asyraf - Contoh Generasi Muda UMNO Terkini!

KUALA LUMPUR, 16 Ogos — Pelajar Malaysia Muhammad Asyraf Haziq Rossli yang cedera diserang dan disamun oleh sekumpulan belia di London awal minggu lalu akan menyalurkan wang kutipan untuknya daripada orang ramai kepada mangsa lain yang terjejas akibat rusuhan di London baru-baru ini. Bagaimanapun, Asyraf berkata, buat masa ini dia belum pasti siapa akan diberikan sumbangan itu. Bapanya Rossli Harun yang tiba bersama isteri dan anak bongsunya di London semalam menyokong tindakan Asyraf itu.

“Matlamat saya satu saja iaitu untuk melihat Asyraf belajar sampai habis. Biarlah dia terikat dengan Mara. Mengenai derma itu, saya rasa tidak perlu bagi kepadanya sebab dia ditanggung sepenuhnya oleh Mara,” katanya. Rossli menambah, “dia datang ke sini bukan untuk mencari dana tetapi untuk belajar.”

“Walaupun hidup kami sederhana, saya mahu lihat anak saya berjaya. Dana itu berilah kepada orang yang lebih perlu,” katanya selepas mengadakan pertemuan bersama Pesuruhjaya Tinggi Malaysia di United Kingdom Datuk Zakaria Sulong di London, semalam. Menurut laporan Berita Harian hari ini, pada majlis itu, Zakaria juga menyampaikan salinan surat daripada Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin yang menyampaikan rasa simpatinya terhadap kejadian yang menimpa Asyraf.

Lelaki yang menyerang dan menyamun telah dihadapkan di mahkamah London hujung minggu lalu. Turut diserahkan kepada Asyraf ialah surat Perdana Menteri Britain, David Cameron yang menyuarakan rasa simpati beliau serta rasa malunya terhadap kejadian yang berlaku. Asyraf, 20, pelajar tahun pertama jurusan perakaunan tajaan Mara di Kaplan College dan keluarganya juga dijemput ke Parlimen British oleh Jawatankuasa Select Parlimen Britain.

Dalam pada itu, Muhyiddin memuji semangat Asyraf kerana tidak menyimpan perasaan negatif terhadap penyerangnya, selain mahu meneruskan pengajiannya. Sambil mendoakan supaya Asyraf segera sembuh selepas selamat menjalani pembedahan, Muhyiddin dan isteri berkata: “Kami berbangga kerana Asyraf tabah dan berani menghadapi ujian Allah pada Ramadan.”

Comments

Anonymous said…
Syabas anak muda. Jgn jadi ahli kelab mana2 parti di sana. Tapi kalau ada kepentingan teruskan. Semoga balik nanti harap2 jgn jadi mcm Zetty Aktar Aziz yg tak reti berbahasa melayu. Sebutir perkataan melayu terkeluar dari mulut beliau, barangkali akan berdentum guruh dilangit.
Anonymous said…
ceh!! generasi contoh umno panama.. tak melawan langsung...ada keris, simpan dalam seluar..tunjuklah kepahlawanan melayu sikit.. takde apa yg patut dibanggakan..
Anonymous said…
Lembik je, bakal ganti datok hisham dlm UMNO, itupun kalau UMNO ada lagi masa tu
Anonymous said…
tak melawan bukan bermakna kita lembik,tapi kita guna akal yang di anugerah tuhan,syabas asyraf,kamu lah contoh terbilang yang mendapat didikan dari kedua orang tua kamu,inilah orang melayu yang mempunyai jatidiri yang kental,terkenal dengan budi pekerti yang mulia.
jejakazman said…
dia tak lawan pun....tapi ada kau tengok dia lari tak...itu yg bagus tu...kalau dia lawan dia tau akan jadi lebih serius...silap silap keluar pistol atau pisau...itulah guna akal namanya....
Anonymous said…
aku respek kat dia ni... cool jek, walau patah gigi dan rahang... tak melawan kerana anda bijak... tak macam babi anuar tu, tersandung sendiri dah masuk spital macam dah nak mampos jek... ha ha ha.. asyraf cuma belawan kat PSP jek... anon 11:04 bodoh!!!
Anonymous said…
umno tumpang semangkuk kah kah kah
pak gemuk pun nak tumpang semangkuk kah kah kah
Pewaris Wasiat said…
Contoh anak melayu yang terpuji...semuga Allah memberkati hidupnya dan berjaya dlm hidup...Rakyat Malaysia berbanga dengan kamu...!!!
Anonymous said…
bia arr dia tak melawan kat sana..kang lawan tu tempah maut namanya,

ha, kalau berani sangat nak ajak lawan. mai kita "lawan n gentas" mana2 puak nak Murtadkan org Islam kat Malaysia nie.. jgn bila ajak berpiket sbb BERSIH ramai2 korang datang.. poyo je lebih.. mana tak dorg smua naik tocang..

ada brani ke kita?
lee min ho said…
kenapa perlu jugak tulis perkataan "UMNO" kat belakang tu??

kenapa tak tulis tajuk :

"Asyraf - Contoh Generasi Muda ISLAM Terkini !""

pemimpin politik sekarang asyik mengagungkan UMNO. UMNO, UMNO, UMNO.. matilah kamu dalam UMNO..

mana pergi rasa sayang dan kasih anda terhadap ISLAM??

bila nak mengagungkan ISLAM?? Bila nak sebut perkataan ISLAM??

politik itu hanyalah mainan dunia.. UMNO ke, PAS ke, PKR ke, sama je.. 2X5 je semua.. mengarot..!

rasuah, kutuk, caci, politik kotor.. smua sama je.. bertaubatlah ..

orang yang betul2 alim takkan main dengan politik... orang yang berpolitik akan menanggung dosa besar jika dia menyokong parti yang jelas bercanggah dengan islam..

p/s : bek tak yah masuk politik langsung.

p/s : cina gelak je tgk melayu gaduh sesama sendiri.. padahal, masing2 adalah saudara seislam.. tapi, ikatan persaudaraan tu mcm dah terputus gara2 POLITIK !
lee min ho said…
kenapa perlu jugak tulis perkataan "UMNO" kat belakang tu??

kenapa tak tulis tajuk :

"Asyraf - Contoh Generasi Muda ISLAM Terkini !""

pemimpin politik sekarang asyik mengagungkan UMNO. UMNO, UMNO, UMNO.. matilah kamu dalam UMNO..

mana pergi rasa sayang dan kasih anda terhadap ISLAM??

bila nak mengagungkan ISLAM?? Bila nak sebut perkataan ISLAM??

politik itu hanyalah mainan dunia.. UMNO ke, PAS ke, PKR ke, sama je.. 2X5 je semua.. mengarot..!

rasuah, kutuk, caci, politik kotor.. smua sama je.. bertaubatlah ..

orang yang betul2 alim takkan main dengan politik... orang yang berpolitik akan menanggung dosa besar jika dia menyokong parti yang jelas bercanggah dengan islam..

p/s : bek tak yah masuk politik langsung.

p/s : cina gelak je tgk melayu gaduh sesama sendiri.. padahal, masing2 adalah saudara seislam.. tapi, ikatan persaudaraan tu mcm dah terputus gara2 POLITIK !
Anonymous said…
kenapa perlu jugak tulis perkataan "UMNO" kat belakang tu??

kenapa tak tulis tajuk :

"Asyraf - Contoh Generasi Muda ISLAM Terkini !""

pemimpin politik sekarang asyik mengagungkan UMNO. UMNO, UMNO, UMNO.. matilah kamu dalam UMNO..

mana pergi rasa sayang dan kasih anda terhadap ISLAM??

bila nak mengagungkan ISLAM?? Bila nak sebut perkataan ISLAM??

politik itu hanyalah mainan dunia.. UMNO ke, PAS ke, PKR ke, sama je.. 2X5 je semua.. mengarot..!

rasuah, kutuk, caci, politik kotor.. smua sama je.. bertaubatlah ..

orang yang betul2 alim takkan main dengan politik... orang yang berpolitik akan menanggung dosa besar jika dia menyokong parti yang jelas bercanggah dengan islam..

p/s : bek tak yah masuk politik langsung.

p/s : cina gelak je tgk melayu gaduh sesama sendiri.. padahal, masing2 adalah saudara seislam.. tapi, ikatan persaudaraan tu mcm dah terputus gara2 POLITIK !

August 27, 2011 9:26 AM

mmg bagus la budak kat atas niii.. komen ni terbaik!
azman ibrahim said…
Anonymous said...
kenapa perlu jugak tulis perkataan "UMNO" kat belakang tu??

kenapa tak tulis tajuk :

"Asyraf - Contoh Generasi Muda ISLAM Terkini !""

pemimpin politik sekarang asyik mengagungkan UMNO. UMNO, UMNO, UMNO.. matilah kamu dalam UMNO..

mana pergi rasa sayang dan kasih anda terhadap ISLAM??

bila nak mengagungkan ISLAM?? Bila nak sebut perkataan ISLAM??

politik itu hanyalah mainan dunia.. UMNO ke, PAS ke, PKR ke, sama je.. 2X5 je semua.. mengarot..!

rasuah, kutuk, caci, politik kotor.. smua sama je.. bertaubatlah ..

orang yang betul2 alim takkan main dengan politik... orang yang berpolitik akan menanggung dosa besar jika dia menyokong parti yang jelas bercanggah dengan islam..

p/s : bek tak yah masuk politik langsung.

p/s : cina gelak je tgk melayu gaduh sesama sendiri.. padahal, masing2 adalah saudara seislam.. tapi, ikatan persaudaraan tu mcm dah terputus gara2 POLITIK !

August 27, 2011 9:26 AM

mmg bagus la budak kat atas niii.. komen ni terbaik!

--kalau masuk akhbar, gempak ni
mskk said…
azman ibrahim said...
Anonymous said...
kenapa perlu jugak tulis perkataan "UMNO" kat belakang tu??

kenapa tak tulis tajuk :

"Asyraf - Contoh Generasi Muda ISLAM Terkini !""

pemimpin politik sekarang asyik mengagungkan UMNO. UMNO, UMNO, UMNO.. matilah kamu dalam UMNO..

mana pergi rasa sayang dan kasih anda terhadap ISLAM??

bila nak mengagungkan ISLAM?? Bila nak sebut perkataan ISLAM??

politik itu hanyalah mainan dunia.. UMNO ke, PAS ke, PKR ke, sama je.. 2X5 je semua.. mengarot..!

rasuah, kutuk, caci, politik kotor.. smua sama je.. bertaubatlah ..

orang yang betul2 alim takkan main dengan politik... orang yang berpolitik akan menanggung dosa besar jika dia menyokong parti yang jelas bercanggah dengan islam..

p/s : bek tak yah masuk politik langsung.

p/s : cina gelak je tgk melayu gaduh sesama sendiri.. padahal, masing2 adalah saudara seislam.. tapi, ikatan persaudaraan tu mcm dah terputus gara2 POLITIK !

August 27, 2011 9:26 AM

mmg bagus la budak kat atas niii.. komen ni terbaik!

--kalau masuk akhbar, gempak ni

August 27, 2011 9:30 AM

ada betul gak

Pilihan Pembaca

MONOLOG AZLI SHUKRI Bab 11 : Bukan Salah En. Jamaluddin Saya sebenarnya malas untuk mengulas isu debat yang dilaung-laungkan oleh Khairy Jamaluddin (KJ) sejak cadangan tersebut beliau utarakan di media massa. Pada hemat saya, berdebat untuk merebut jawatan Ketua Pemuda UMNO Malaysia, seperti yang disarankan oleh beliau hanyalah sia-sia, dan sama sekali tidak akan mencapai objektif yang diharapkan. Sebelum kita pergi jauh, sebab musabab mengapa saya tidak bersetuju dengan debat ini haruslah diketahui terlebih dahulu dan kemudian kita bisa menganalisisnya secara jujur. kita harus tahu apakah matlamat utama debat yang begitu diminati oleh KJ ini? selepas mengetahui matlamatnya, barulah dibincangkan apakah debat tersebut mampu mengukuhkan UMNO dan menarik minat orang muda kembali kepada UMNO, jika tidak, lupakan sahaja. Orang luar daripada UMNO tidak tahu apakah kesan debat ini terhadap imej dan nama UMNO itu sendiri. Mereka mungkin menyokong agar debat calon-calon ketua Pemuda
Neurosis Pekerjaan Oleh Muhammad Azli Shukri (Artikel ini sudah tersiar di dalam Majalah dewan Ekonomi, Mei 2008) Buku The 8th Habit : From Effectiveness to Greatness tulisan Stephen R. Covey dihasilkan dua puluh tahun sesudah buku paling terkenal beliau The Seven Habits of Highly Effective People dihasilkan. Buku tersebut dilihat oleh kebanyakan ahli pengurusan dan kepimpinan sebagai sebuah buku yang ditulis dengan “hati dan bukan tangan”, ekoran ideanya yang mengagumkan. Kemunculan buku tersebut mengundang kefahaman yang amat mencabar tentang konflik dunia pengurusan yang semakin rapuh, ketika memasuki gerbang ekonomi dunia berasaskan pengetahuan pada lewat 90-an. Para pekerja hari ini khususnya generasi muda tidak boleh lagi diikat dengan kata-kata “Aku ketua, kamu ikut sahaja” sebaliknya, “Aku ketua, dan kamu akan dipimpin”. Dunia semakin sempit untuk diurus seperti mana ketika kebangkitan Revolusi Industri yang mementingkan siapa ketua dan siapa pengikut. Dalam hal in
Taasub Beragama Timbul Perpecahan Ummah Oleh Muhammad Azli Shukri (Artikel ini sudah disiarkan di dalam Utusan Malaysia, pada 09/10/2003) Kamus Al-Mujid mendefinisikan taasub sebagai berikut “Tidak menerima (menolak) realiti kebenaran, sedangkan telah jelas terbentang buktinya ; semata-mata kerana condong kepada satu-satu pihak” . Manakala di dalam Kamus Pengetahuan Islam, tulisan Datuk Dusuki Hj Ahmad pula mendefinisikan taasub sebagai berikut, “ taasub ertinya fanatik, keras kepala atau mempertahankan sesuatu sikap secara membabi buta.” Umumnya, kedua-dua kamus tersebut jelas menunjukkan persamaan makna taasub yang ditujukan kepada sikap fanatik dan tidak mempedulikan kebenaran walaupun sudah jelas buktinya. Sifat taasub cukup dicela oleh Islam, kerana ia jelas merugikan diri dan masyarakat. Orang Arab Jahiliah sangat taasub dengan tradisi mereka yang sesat, walaupun sudah nyata bahawa kedatangan agama Islam membawa cahaya kebenaran. Orang-orang Yahudi dan Nas