Skip to main content

Isu WikiLeaks Anwar Ibrahim : Maharaja Duka!

Saya tertarik dengan posting blogger Ipoh Malay berhubung kenyataan salah seorang peguam bela Anwar Ibrahim. Berikut adalah berita berhubung polemik WikiLeaks dan tindakan peguam bela Anwar berhubung kes tersebut yang dipetik dari The Bangkok Post :


Malaysia's Anwar in Bid to Stem WikiLeak Effect
Published: 13/12/2010 at 02:01 PM

Malaysian opposition leader Anwar Ibrahim Monday moved to stem the impact on his sodomy trial of US cables released by WikiLeaks claiming he had sex with a male aide in a honey trap set by enemies.( Pemimpin pembangkang Malaysia Anwar Ibrahim hari ini bertindak untuk untuk membendung kesan kebocoran dikeluarkan oleh Wikileaks berhubung dakwaan hubungan seks dengan seorang pembantu lelaki dalam apa yang disifatkan sebagai perangkap oleh musuh.)

Anwar's lawyer Sankara Nair told AFP he will file a complaint with the court hearing Anwar's sodomy case over articles in the local media which could affect the former deputy premier's ongoing trial.( Peguam Anwar, Sankara Nair memberitahu AFP bahawa dia akan mengemukakan aduan semasa sidang mahkamah kes liwat Anwar berhubung artikel di media tempatan yang boleh menjejaskan perjalanan kes bekas timbalan perdana menteri itu.)

Most newspapers in the country carried the allegations on their front page with influential Malay daily Utusan running a headline stating: "Singapore spy agency verifies sodomy act". ( Sebahagian besar surat khabar di negara ini membawa tuduhan di halaman depan mereka dengan akhbar berpengaruh menyatakan: "badan perisikan Singapura mengesahkan perlakuan liwat.)

"Clearly it's a case of sub-judice, it's hearsay and conjecture, intelligence reports are not based on facts generally, they are based on rumours and I have served in the security services before so I know that the last thing you do is to trust such a report," said Nair.( "Jelas ini kes subjudis, sekadar desas-desus dan dugaan, laporan perisikan hakikatnya tidak berdasarkan fakta umum, ia berdasarkan pada khabar angin dan saya pernah bertugas dalam perkhidmatan keselamatan sebelum ini, maka saya tahu bahawa mempercayai laporan seperti itu, adalah cara terdesak " kata Nair.)

"The judge must call up the newspapers and ask them to explain why they wrote the piece and to show their proof. If they can't do this then they will be cited for contempt," he added. (" Hakim perlu memanggil akhbar ini dan minta penjelasan kenapa mereka meulis sedemikian dan tunjukkan bukti-bukti berkaitan. Jika tidak, mereka wajar didakwa kerana menghina" tambahnya lagi.)

"If this is not sinister then it is totally unethical reporting. I have advised my client to file a lawsuit against these papers as well." ("Jika ini tidak sekadar sindiran sinis, ia pastinya adalah laporan tidak beretika dan saya menyarankan anak guam saya untuk menyaman semua akhbar ini.")

Rumusannya ialah :

1. Di mana kebebasan bersuara dan kebebasan media yang selama ini dilaung-laungkan oleh Anwar Ibrahim?

2. Mengapa semua akhbar perlu disaman, sekiranya Anwar dan para peguam belanya benar-benar mengamalkan kebebasan bersuara dan kebebasan media?

3. Sekarang baru Anwar tahu - kebebasan yang sangat diinginkan oleh beliau selama ini, akhirnya memakin diri sendiri.

4. Dalam isu ini jelaslah, Anwar Ibrahim bukanlah pendukung sejati ideologi kebebasan bersuara dan demokrasi - sebaliknya beliau penganut fahaman kuku besi.

5. Maka, benarlah sesungguhnya Anwar Ibrahim adalah Utusan Syaitan yang bertopengkan manusia. Anwar Ibrahim yang kita kenali 20 tahun yang lalu, sangat jauh dengan Anwar Ibrahim yang wujud pada hari ini.

Comments

Anonymous said…
Akhbar kena adil dalam menyalurkan berita kpd org awam, jangan provok dan jangan menyorokan berita. Sepatutnya laporkan juga cerita wikileaks tentang pemimpin2 negara ini dan juga kes Najib dan Altantuya Saribu. Mengapa ada pilih kasih. Kalau laporan kes Anwar tu betul, bagaimana pula dengan kes Najib tersebut.
Anonymous said…
Saudar anyon 9:05pm,

Apa ada kena mengena dengan Najib? Sekurang kurangnya Najib telah bersumpah DUA KALI dalam masjid dan ceramah yang beliau TIDAK KENAL dengan Altantuya....

KALAU ANWAR BERANI BERSUMPAH DEMIKIAN, INSYALLAH, SAYA AKAN UNDI DIA. Bukan saya sahaja, ramai orang akan lebih percaya dengan Anwar, si penggemar jubur.

Saudara perlu faham akan kebebasan media. Kalau wikileaks yang dedahkan, maknanya, tiada kena mengena dengan pilih kasih. Apa mereka peduli pasal Najib atau Anwar, sedangkan Amerika sendiri kena serang.

Yang kedua, saudara tidak akan dapat mematahkan bukti klinikal yang terdapat dalam rectum Saiful. Saya adalah seorang doktor pakar, adalah SANGAT MUSTAHILA UNTUK MENOLAK BUKIT DNA, kerana ianya adalah bukti eksklusif tuan punya badan.... percayalah...

janganlah menyokong membuta tuli... ANWAR MEMANG MELIWAT. HABIS CERITA.
Anonymous said…
kenapa guna perkataan meliwat.. dia rogol bontot orang.. tulis la itu macam.. tak ramai orang paham apa itu meliwat, itu bahasa arab ka?

behinder singh
Anonymous said…
Anon 9.05pm Ana setuju kalau kes Najib dikeluarkan tapi hehehehe ada bukti ka.Lagi satu kalu last2 minit pak nuar bru nk bersumpah terima kasih saja la dh terlewat.Mana pulak kunci pintu besi nie.

Pilihan Pembaca

Banyak Membaca Buku Cara Terbaik Bayar Yuran Kemalasan

MENURUT ABANGNYA, ELON MUSK DIBESARKAN DENGAN CARA MEMBACA DUA BUAH BUKU SEHARI. Manakala Mark Zuckerberg membaca sekurang-kurangnya sebuah buku setiap dua minggu. Bill Gates pula membaca 50 buah buku setahun. Dan Warren Buffet menganggarkan 80 peratus daripada waktu bekerjanya digunakan untuk membaca. Dia percaya kepintarannya adalah hasil daripada tabiat membaca. Apabila selesai menyertai apa sahaja kursus perniagaan, selalu kita dengar rungutan seumpama ini, "Kalau inilah modul dan ilmunya, aku pun tahu. Tak berbaloi rasanya bayar ribu-ribu hanya untuk belajar ilmu yang boleh dapat percuma di internet." Saya tidak salahkan sangat penganjur program. Saya salahkan diri sendiri. Kita sebenarnya tidak membayar yuran "kebodohan", kita membayar yuran "kemalasan". Kita malas membaca dan malas mencari maklumat dan ilmu, akhirnya kita mudah ditipu melalui kursus yang ilmunya boleh diperoleh dengan mudah di alam maya.   Bagi golongan usahawan yang suka membaca

Lagi Kisah Siti Nurhaliza : Mana Perginya Produk CTea?

Lagi Kisah Siti Nurhaliza Mana Perginya Produk CTea? Oleh Satu Hala (Malaysia Instinct) Inilah antara benda-benda yang buat sakit hati dengan orang kaya Melayu ni. Datuk K sanggup perabis RM66,550 untuk beli nombor plate KCT 1 untuk isteri tercinta, Datuk Siti Nurhaliza. Kononnya cintan maut habislah tu kan. Tak tahulah kot-kot Rozita Che Wan yang dulu orang kata dapat Mercedes dari Datuk K (lepas dah kahwin dengan Siti) pun akan dapat nombor plate yang sama. Gasaklah hal Rozita Che Wan tu. Yang penulis tertarik nak tulis ialah sikap orang macam Datuk K dan Siti Nurhaliza. Parasit adalah perkataan paling tepat. Tahu tak Siti Nurhaliza adalah pemohon pinjaman Tekun untuk bisnes barang solek Simply Siti. Kalau tak percaya, pergilah cek dengan Tekun. Pasti nama Siti akan terpacul. Sakit hati betul penulis dengan orang-orang macam ini. Dah tahu duit banyak, gunalah duit sendiri untuk berniaga, tak pun pinjamlah bank. Gi pinjam dengan Tekun tu buat apa? Mentanglah bay

James Bond : Kepintaran ialah Jenama

SEBILANGAN PEMIMPIN BESAR INDUSTRI INI IAITU Elon Musk, Bill Gates dan Mark Zuckerberg walaupun sangat sibuk, memperuntukkan sekurang-kurangnya satu jam sehari (atau lima jam seminggu) sepanjang karier mereka untuk tiga aktiviti yang penting ini, iaitu : membaca, refleksi dan melakukan eksperimen.   Apakah tujuannya? Tujuannya untuk mendapatkan sebanyak mungkin idea baharu dan membina sebanyak mungkin solusi melalui inovasi orang lain. Berfikir dengan kreatif dan berstategi adalah satu bentuk kompetensi yang sangat diperlukan oleh semua usahawan. Usahawan kecil atau besar - wajib memiliki kemahiran berfikir aras tinggi untuk mengembangkan perniagaan mereka.   Baik. Bagaimanakah kita ingin membentuk pemikiran aras tinggi? Salah satu caranya adalah banyak membaca buku yang bermanfaat. Membaca buku-buku yang bermanfaat akan menambah idea. Idea yang banyak akan membentuk garis hubungan. Garis hubungan antara satu idea dengan idea yang lain akan membina jaringan. Jaringan yang banyak akan m