Skip to main content

Iran Perlukan Kepakaran Anwar Ibrahim?

alt

Berbaris panjang untuk mengisi minyak di Iran apabila berita peningkatan harga minyak sehingga 4 kali ganda diketahui umum hari ini (Ahad - 19 Dis 2010).

Oleh Satu Hala

Cepat...hantar Anwar Ibrahim ke Iran, dia mesti tahu cara nak turunkan kembali harga minyak kerana Anwar itu adalah anugerah tuhan yang serba tahu dan serba hebat, dia selalu cakap dia tahu cara nak turunkan harga minyak di Malaysia. Khidmat Anwar Ibrahim amat diperlukan di Iran sekarang, rakyat Iran pasti akan memberikan sambutan wira negara jika Anwar pergi ke sana membantu menyelesaikan masalah peningkatan harga minyaks ecara mendadak di negara itu....

Cuma kita berdoa dia jangan mula meliwat jambu-jambu di negara Parsi itu sudahlah.....(selepas pendedahan Wikileaks bagaimana agensi-agensi perisikan Singapura dan Australia mengesahkan Anwar meliwat Saiful.....kita perlu sentiasa bimbang mengenai kemungkinan seperti itu) Apa pun...biar Satu Hala terangkan sikit perkembangan di Iran...negara pengeluar minyak ke-4 terbesar dunia....

Kerajaan negara itu hari ini mengumumkan pengurangan kadar subsidi (negara pengeluar minyak ke-4 terbesar dunia pun kurangkan subsidi) bagi setiap 60 liter pertama minyak yang diberikan secara subsidi kepada setiap pengguna kenderaan berdaftar setiap bulan. Sebelum ini, setiap liter minyak (daripada 60 liter itu) dijual pada harga 30 sen atau 1,000 rials. Mulai hari ini seperti yang dilaporkan agensi berita antarabangsa AFP....ia dinaikkan kepada RM1.20 sen atau 4,000 rials seliter....

NAIK EMPAT KALI GANDA TU....

Bagi minyak selepas 60 liter, yakni 61 liter ke atas...pengguna perlu bayar RM2.10 atau 7,000 rials setiap liter (lagi mahal daripada harga minyak di Malaysia).

Kenapa?

Jawapannya mudah sahaja....kerajaan Iran tak sanggup nak tanggung subsidi yang mencecah jumlah RM300 bilion setahun....(untuk semua sektor termasuk untuk sektor tenaga negara itu). Iran terpaksa melakukan perubahan ke atas sistem ekonominya untuk memastikan ia tidak lumpah dalam masa beberapa tahun akan datang....pemberian subsidi bukan satu lagi langkah ekonomi yang tepat....

Pastinya perkara ini (peningkatan harga minyak) akan disambut dengan kurang senang oleh rakyat Iran.....pasti akan muncul watak-watak yang macam Anwar Ibrahim yang cuba menjadi hero dengan menjanjikan mereka mampu menurunkan harga minyak. Silap hari Anwar Ibrahim sendiri boleh ke Iran untuk membantu menurunkan harga minyak menggunakan kemampuan pentadbiran ekonomi RM2 nya.....dia kan manusia terhebat...anugerah.....

Anwar akan cakap dia boleh buat itu...buat ini dan buat macam-macam kasi turun harga...cakap ajelah...secara praktikal belum tentu boleh buat....Apa pun...di sebalik semua itu....satu yang kita perlu faham....harga minyak akan terus meningkat...kalau negara macam Iran pun dah tak mampu nak teruskan subsidi....Malaysia pun pasti melalui kemelut yang sama....

Kalau harga minyak dapat dijual murah ....rasanya kerajaan BN yang ada mesti jual murah punya....buat apa nak jual mahal-mahal bagi rakyat marah....tapi itulah....hakikat di Iran memperlihatkan harga minyak akan terus naik.....Kerana bahan api itu semakin menyusut sedangkan permintaan dari serata dunia semakin meningkat saban tahun.....Cuma kita berharap peningkatan sebagai usaha terakhir dan tidak dilakukan secara mendadak seperti yang dibuat Abdullah Bodowi dulu....Pengurusan naik turun minyak hendaklah dibuat secara berhemah dan tidak memeranjatkan rakyat.....

Comments

Fairosza said…
subsidi minyak yg diberikan secara umum macam ni biasanya kurg efektif.sebab semua golongan termasuk yg terlebih mampu pon dpt guna.entah2 yg tak mampu tak dapat guna langsung sbb kenderaan pon tak ade. tapi kalau nak khususkan utk golongan yg kurg kemampuan akan ada banyak proses birokrasi pula.
mana2 langkah pon ada pro dan kontra nya.cuma anwar dan pengikut2 fanatiknya saja yg suka besar2kan cerita.
Strept Akiera said…
yup.. susah klu nk bahagi2 kan subsudi klu nak hadkan golongan.
org bawah yg x tau pape ni, kerjanya hanya tau memekak, memaki, menjerit buat demo.
haish..
azlishukri said…
fairosza itu yg sebenarnya terjadi
To Live Again said…
Ha mana penacacai PR..Dh meopong agaknya kena kencing dgn nuar hahaha..

Negara Iran yg terkenal dgn Presiden yg zuhhud 2 pon dh x mampu nk tanggung kos pengeluaran minyak yg semakin meningkat dari tahun ke tahun..

Skrg mana suara2 pencacai PR..Diaorg kn suka sgt mengambil Iran sbgai cnth..Bndg mnyak Iran dgn Malaysia..Bndg Najib dgn Ahamadenijad..Skrg mana??? Suma senyap sunyi je..

Mmg dasar penipu puak2 PR ni..
Anonymous said…
patutlah org kata org pahang plg lembab..terbukti!!

memberi hujah pun cam org pedalaman..

Pilihan Pembaca

Banyak Membaca Buku Cara Terbaik Bayar Yuran Kemalasan

MENURUT ABANGNYA, ELON MUSK DIBESARKAN DENGAN CARA MEMBACA DUA BUAH BUKU SEHARI. Manakala Mark Zuckerberg membaca sekurang-kurangnya sebuah buku setiap dua minggu. Bill Gates pula membaca 50 buah buku setahun. Dan Warren Buffet menganggarkan 80 peratus daripada waktu bekerjanya digunakan untuk membaca. Dia percaya kepintarannya adalah hasil daripada tabiat membaca. Apabila selesai menyertai apa sahaja kursus perniagaan, selalu kita dengar rungutan seumpama ini, "Kalau inilah modul dan ilmunya, aku pun tahu. Tak berbaloi rasanya bayar ribu-ribu hanya untuk belajar ilmu yang boleh dapat percuma di internet." Saya tidak salahkan sangat penganjur program. Saya salahkan diri sendiri. Kita sebenarnya tidak membayar yuran "kebodohan", kita membayar yuran "kemalasan". Kita malas membaca dan malas mencari maklumat dan ilmu, akhirnya kita mudah ditipu melalui kursus yang ilmunya boleh diperoleh dengan mudah di alam maya.   Bagi golongan usahawan yang suka membaca

Lagi Kisah Siti Nurhaliza : Mana Perginya Produk CTea?

Lagi Kisah Siti Nurhaliza Mana Perginya Produk CTea? Oleh Satu Hala (Malaysia Instinct) Inilah antara benda-benda yang buat sakit hati dengan orang kaya Melayu ni. Datuk K sanggup perabis RM66,550 untuk beli nombor plate KCT 1 untuk isteri tercinta, Datuk Siti Nurhaliza. Kononnya cintan maut habislah tu kan. Tak tahulah kot-kot Rozita Che Wan yang dulu orang kata dapat Mercedes dari Datuk K (lepas dah kahwin dengan Siti) pun akan dapat nombor plate yang sama. Gasaklah hal Rozita Che Wan tu. Yang penulis tertarik nak tulis ialah sikap orang macam Datuk K dan Siti Nurhaliza. Parasit adalah perkataan paling tepat. Tahu tak Siti Nurhaliza adalah pemohon pinjaman Tekun untuk bisnes barang solek Simply Siti. Kalau tak percaya, pergilah cek dengan Tekun. Pasti nama Siti akan terpacul. Sakit hati betul penulis dengan orang-orang macam ini. Dah tahu duit banyak, gunalah duit sendiri untuk berniaga, tak pun pinjamlah bank. Gi pinjam dengan Tekun tu buat apa? Mentanglah bay

James Bond : Kepintaran ialah Jenama

SEBILANGAN PEMIMPIN BESAR INDUSTRI INI IAITU Elon Musk, Bill Gates dan Mark Zuckerberg walaupun sangat sibuk, memperuntukkan sekurang-kurangnya satu jam sehari (atau lima jam seminggu) sepanjang karier mereka untuk tiga aktiviti yang penting ini, iaitu : membaca, refleksi dan melakukan eksperimen.   Apakah tujuannya? Tujuannya untuk mendapatkan sebanyak mungkin idea baharu dan membina sebanyak mungkin solusi melalui inovasi orang lain. Berfikir dengan kreatif dan berstategi adalah satu bentuk kompetensi yang sangat diperlukan oleh semua usahawan. Usahawan kecil atau besar - wajib memiliki kemahiran berfikir aras tinggi untuk mengembangkan perniagaan mereka.   Baik. Bagaimanakah kita ingin membentuk pemikiran aras tinggi? Salah satu caranya adalah banyak membaca buku yang bermanfaat. Membaca buku-buku yang bermanfaat akan menambah idea. Idea yang banyak akan membentuk garis hubungan. Garis hubungan antara satu idea dengan idea yang lain akan membina jaringan. Jaringan yang banyak akan m